Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува (edited)

Картите на Златарски затова са били издадени на 4 езика и луксозно в Берлин, за да бъдат раздавани и четени от дипломати. И са били четени. Какъв е бил ефектът от това четене ... Това са неща, които са се знаели в България между двете световни войни.

" .... на специалистите е добре известно, че в средните векове българите са били считани за старо местно население на Балканския полуостров. Например К. Иречек пише буквално[1]:

В средните векове южните славяни често са смята­ни за аборигени (коренни жители); но това е недоразумение, произлязло при четене на древните писатели поради незнание на историята.”

И така, оказва се, че, четейки “древните писатели”, на­шите средновековни прадеди са грешали. Иречек тактично пи­ше за това като за “недоразумение”. Такива неща са възможни. Но все пак е интересно да разберем: какво са писали древните писатели и как трябва да се тълкуват “правилно” техните сведения?"

[1] К. Иречек. История на българите. Корени, София, 1999, с. 83.

Средновековният византийски учен и писател Йоан Цеца е настоявал, че това е така:

“И тогава всички пристигнаха в Авлида с кораби,

и заедно с тях Ахил, синът на Пелей,

и на Тетида, дъщерята на философа Хирон,

водейки войска от хуни-българи-мирмидонци,

на брой две хиляди и петстотин …”[1]

Според неговите думи, античните пеони, населявали територията на днешните централна и северна Гърция, са били българи:

“А Пирехми водеше пеонците, сиреч българите,

от река Аксиос, сиреч от Вардара …

Хроми и Еном командваха всички мизи.[2]

И още:

“А пеонци са българите. Не вярвай на глупците,

да смяташ, че пеонците са различни от тях. Те

[глупците] смятат, че Аксиос е различен от Вардара,

и казват, че се пише с дифтонг…[3]

[1] Йоан Цеца. Откъси. В: ГИБИ т. Х, Изд-во на БАН, София, 1980, с. 104.

[2] Йоан Цеца. Откъси. В: ГИБИ т. Х, Изд-во на БАН, София, 1980, с. 105.

[3] Йоан Цеца. Откъси. В: ГИБИ т. Х, Изд-во на БАН, София, 1980, с. 105.

Още по тази тема тук: http://www.chronologia.org/bl/blgary_antichna_svjat/02_trojanska_vojna.html

И една добавка за тези, които уважават хералдиката: българският герб на щита на Приам и "Ш-образния" знак на Шишман на портата на Троя. Бенуа де Сент-Мор, “Роман за Троя”.[1]

[1] Français 60 , Fol. 72. Benoît de Sainte-Maure, Roman de Troie, France, Paris, XIVe siècle. Image 33: Priam et l'armée troyenne.

Преди всичко мирмидонците, като всички ахейци, както твърдят учените, са се заселили по гръцките земи от север и то на коне, щом се твърди че те са довели със себе си за първи път коня на Балканите. В този смисъл и те и българите идват от степите, тоест от едни и същи области. Това е показателно за това, че автохтонизмът е едно условно понятие и че всички сме дошли от някъде кой от Африка, кой - от Азия, кой - през Босфора, кой - през Кавказ, кой - по-рано, кой - по-късно. А също ни подсказва и че някои поетически творения изискват специално тълкуване. То и аз твърдя, че българите са скити, ама на - не щат да ми вярват.

Редактирано от Пандора
  • Мнения 1,5k
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител
Публикува

Извора си е извор.

"Знам, като малък съм паднал в казана" - Обеликс

Да, ама не баш, затова има и методология, която казва как да се работи с извори, вземат се предвид такива неща като личността на автора, нивото му на информираност, палеографски особености, оригинал ли е, или препис, време на създаване, не на последно място и жанра на творбата, както и други особености и характеристики, но това са подробности, които са далече от ценовизма и параисторията.

  • Потребител
Публикува (edited)

Бог да го прости, Тодор Колев имаше такъв лаф: "Не'ам нерви"!

Какъв буламач само. Конспирация относно термина "славяни" до панславизма на Орбини и фантазиите на Ценов срещу автентично свидетелство на очевидец. Вярно, че в оригинала вместо "славяни" навярно стои "склавини", ама това нищо не променя, щом и славяните станаха готи, сиреч гети, или каквото се сетите, понеже знаем от Ценов, че българите също са готи, но и мизи, траки, хуни, мирмидони и пеони (последните две са по Табов, пардон по Цеца, който е поет и споменава това в поетична творба, но както казах такива подробности са далеч от ценовизма).

Да, тежко е за някои да прочетат оценката на Цеца за започналите да се разпространяват по негово време "дошляшки" теории за българите.

За изследователите на античността Йоан Цеца е безспо­рен авторитет и ерудит; неговите сведения се ползват с дове­рие. Нещо повече, на базата на цитати в негови произведения и записки специалистите възстанавяват загубени ценни антични текстове; например Дж. Фрейзер[1] е използвал “Илиадите” на Цеца при възстановяването на Епитомата към “Митологичната библиотека” на Аполодор.

Още през ХІХ в. изтъкнатият визан­толог К. Крумбахер е подчертавал значението на трудовете на Цеца за изучаването на античността[2].

Енциклопедията Паули отделя много внимание на Йоан Цеца; неговата биография зае­ма в нея около 50 колонки[3], от тях на цели три подробно е об­яснено значението на творчеството му.

В. Борухович в своя об­зор за “Митологичната библиотека” неведнъж споменава при­носа на Йоан Цеца и брат му Исаак за изследването на антич­ното на­следство[4].

За А. Любарски Йоан Цеца е “един от най- извест­ните византийски учени[5].

Произведенията на Цеца са обект на постоянен интерес от страна на специалистите[6].

Казано накратко, мнението и текстовете на Цеца са много ценни за съвременната наука.

Обаче другояче се отнасят към същия Цеца съвремен­ни­те “официални” изследователи на историята на България. Те са изправени пред една деликатна задача: да “олекотят” сведе­нията му, защото тези сведения противоречат на техните кон­струкции. Днешната българска историческа наука твърдо от­стоява мнени­ето за късната поява на българите на Балканския полуостров. А именно привържениците на това мнение Цеца нарича “глупци”! Очевидно е, че за тях категоричната позиция на Цеца е неприятно препятствие.

Затова не е никак чудно, че днешните специалисти по българистика се опитват да представят Цеца в друга светлина: за тях той не само не е “един от най-известните”, но и въобще не е учен. За него в ГИБИ се пише така:

“Йоан Цеца е живял в Цариград през ХІІ век (1110-1180). Развил голяма литературна дейност, като е работил главно в област­та на античната литература. Написал е пор­едица от комен­тари, схолии, писма, стихове, алегории. Най-значитеното му произведение, Илиадите, …[7]

Излиза, че Цеца е “развил голяма литературна дей­ност”, и нищо повече …

Това е положението ...

[1] J. G. Frazer. Apollodorus. V. I. London, 1921, p. XXXVI; В. Г. Борухо­вич. Античная мифография и “Библиотека” Аполлодора. В: Аполло­дор. Мифологическая библиотека. Наука, Ленинград, 1972, с. 107.

[2] Karl Krumbacher, Geschichte der byzantinischen Litteratur von Justin­ian bis zum Ende des Oströmischen Reiches (527-1453), Zweite Auflage, bearbeitet unter Mitwirkung von A. Ehrhard, ο. ö. Professor an der Uni­versität Würzburg und H. Gelzer o. ö. Professor an der Universität Jena, Volume I, München 1897, Repr. New York 1970 (=Handbuch der klass. Altertumswissenschaft IX. 1. Abtlg.), с. 528.

[3] Carl Wendel, Tzetzes, JohannesPaulys Real-Encyclopädie der clas­sischen Altertumswissenschaft, 2. Reihe, 7. Band, Stuttgart 1948, Spalte 1959-2010.

[4] В. Г. Борухович. Античная мифография и “Библиотека” Аполлодо­ра. В: Аполлодор. Мифологическая библиотека. Наука, Ленинград, 1972, с. 107, 109, 122.

[5] Я. Н. Любарский. Предисловие. В: Анна Комнина. Алексиада. Нау­ка, Москва, 1965, 5-49, с. 17.

[6] Ще изброим няколко последни издания: Johannes Tzetzes. Ioannis Tzetzae Epistulae. Leipzig, Teubner, 1972; Ioannis Tzetzae [ioannes Tze­tzes]. Antehomerica, Homerica et Posthomerica. Neudr. d. Ausg. 1793. Biblio-Verl., Osnabrück, 1972; Ioannis Tzetzae Historiae. Libr. scient. ed., Napoli, 1968; Tzetzae [Tzetzes]. Allegoriae Iliadis. (Reprogr. Nachdr. d. Ausg. Paris 1851). Olms, Hildesheim, 1967; Joannis Tzetzae [Johannes Tzetzes]. Epistolae. Ex Codd. Mss. Bibl. Reg. Paris. Nunc primum ed., animadversione instruxit, apparatum criticum ad Chiliadum libros. Adiecit Theod[or] Pressel. (Nachdr. d. Ausg. Tübingen 1851). Hakkert, Amster­dam, 1964; Jo(hannis) Tzetzae commentarii in Aristophanem. Wolters, Groningen, 1960-1962.

[7] Йоан Цеца. Откъси. В: ГИБИ т. Х, Изд-во на БАН, София, 1980, с. 104.

Редактирано от Й. Табов
  • Глобален Модератор
Публикува

ами както добре го каза най-накрая - Цеца си е литератор. И като всеки средновековен автор, за да покаже, колко е начетен, ползва архаизми в произведенията си /типичен похват за ромеите, които така украсяват творбите си/. Ето защо не бива да се предоверяваме на метафорите му, само защото така ни се иска.

  • Потребител
Публикува

Струвами се, че е крайно време, след като ние нормалните хора обяснихме защо не приемаме Цецес за достоверен извор, ценовистите да обяснят защо и на базата на какви критерии отричат всички сирийски, арменски, хазарски, унгарски, латински, гръцки и, не на последно място, домашни извори в които се казва, че българите са "късни пришълци".

П. П. След като господин Табов така пламенно защити Цецес и доказа значението му за изследването на античността, защо не посочи колко от изброените автори приемат отъждествяванията, които той прави, или смятат, че става дума именно за литературни похвати (алегории, метафори и проч).

  • Глобален Модератор
Публикува

Присъединявам се към въпроса на boilad: кой от посочените от проф.Табов изследователи идентифицира по Цецес мирмидонците, хуните и българите или пък приема пеоните за българи, понеже Цецес така го е написал? Крумбахер? Борухович? Любарский? Някой друг, освен Ценов? Кой и къде?

  • Потребител
Публикува

ами както добре го каза най-накрая - Цеца си е литератор. И като всеки средновековен автор, за да покаже, колко е начетен, ползва архаизми в произведенията си /типичен похват за ромеите, които така украсяват творбите си/. Ето защо не бива да се предоверяваме на метафорите му, само защото така ни се иска.

Може би пък други автори - като Теофан и др. - ползват метафори и пр., за да злепоставят българите?

Понеже има противоречиви сведения в достигналите до нас ръкописи - всичко на масата! Да ги разгледаме всички и тогава да решим кои какви са, къде са деформациите, лъжите и метафорите ...

Засега имаме различна визия и оценка за сведенията. Впрочем, сведенията за автохтонен произход - преки и косвени - са много повече от "дошляшките".

T.Jonchev:

Присъединявам се към въпроса на boilad: кой от посочените от проф.Табов изследователи идентифицира по Цецес мирмидонците, хуните и българите или пък приема пеоните за българи, понеже Цецес така го е написал? Крумбахер? Борухович? Любарский? Някой друг, освен Ценов? Кой и къде?

За чест на българската наука както преди Ценов, така и след него е имало и има учени, които приемат автохтонния произход на българите. И сега не са един и двама. Засега ще напиша две имена: Г. Сотиров и П. Детев.

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Накратко казано:

нито Крумбахер, нито Борухович, нито Любарский, нито който и да било значим небългарски историк или специалист по история на литературата не приема идентификациите на мирмидонците и пеоните с българите.

Нали така? Е, какво да говорим тогава, проф.Табов?

И - за да върнем все пак коментара в лоното на темата - не ви ли озадачава поне малко фактът, че задграничната историография не само не подкрепя идентификациите на д-р Ценов, но дори не ги и споменава? Нали той беше много одобряван в чужбина?

За да не бъда разбиран превратно, обяснявам: под "задгранична историография" в случая разбирам не толкова споменатите от проф.Табов специалисти, а именитите медиевисти от времето на Г.Ценов, както и след това - до наши дни. Уточнявам също тъй, че изследвачи от типа Пенник и Джоунс едва ли можем да считаме за медиевисти, при това - значими.

Редактирано от T.Jonchev
  • Потребител
Публикува

Присъединявам се към въпроса на boilad: кой от посочените от проф.Табов изследователи идентифицира по Цецес мирмидонците, хуните и българите или пък приема пеоните за българи, понеже Цецес така го е написал? Крумбахер? Борухович? Любарский? Някой друг, освен Ценов? Кой и къде?

От горните цитати се вижда, че Цеца според Крумбахер, Борухович, Любарский е първокласен исторически извор. Ако сте срещали някъде те да изразяват резерви за българите - цитирайте. Ако не - ще трябва да мислим, че нямат определено мнение.

  • Глобален Модератор
Публикува

или /което е по-вероятно/ изобщо не им е минало през ума да тълкуват нещата по начина по който го правят псевдоисториците.

  • Потребител
Публикува

И - за да върнем все пак коментара в лоното на темата - не ви ли озадачава поне малко фактът, че задграничната историография не само не подкрепя идентификациите на д-р Ценов, но дори не ги и споменава? Нали той беше много одобряван в чужбина?

За да не бъда разбиран превратно, обяснявам: под "задгранична историография" в случая разбирам не толкова споменатите от проф.Табов специалисти, а именитите медиевисти от времето на Г.Ценов, както и след това - до наши дни. Уточнявам също тъй, че изследвачи от типа Пенник и Джоунс едва ли можем да считаме за медиевисти, при това - значими.

Отворете Енциклопедия Британика и прочетете "световната наука" по македонския въпрос. Не ми се вярва, че го приемате. Ако за момента в историч. наука е наложено нещо, това не значи, че то е близо до истината. Слагам цитат от интервю.

Фалмерайер също е отпаднал от Британика ... опитват се да го изтрият отвсякъде. Имало ли е в началото на ХІХ в. в Атика и Пелопонес "широки народни маси", които са наричани "богомили"?

post-6615-0-54853900-1418559766_thumb.jp

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Отворете Енциклопедия Британика и прочетете "световната наука" по македонския въпрос. Не ми се вярва, че го приемате. Ако за момента в историч. наука е наложено нещо, това не значи, че то е близо до истината. Слагам цитат от интервю.

Фалмерайер също е отпаднал от Британика ... опитват се да го изтрият отвсякъде. Имало ли е в началото на ХІХ в. в Атика и Пелопонес "широки народни маси", които са наричани "богомили"?

По-ясно казано: приемаме, каквото ни отърва. Хубаво разбиране за наука.

Редактирано от T.Jonchev
  • Потребител
Публикува

За да покориш един народ, и още повече да мобилизираш твоя да го направи, трябва да докажеш, че не му е тук мястото. Или не е от "Сой".

Това е в основата на всеки конфликт. Не знам какво точно чудно има в това.

..Мръсно нечисто племе ограбва земите...

..Личи дори в писмата до Симеон.

Естествено, че ще лансират дошляшката. Остана и с мед и масло да го приемат за Василевс.

В момента България се мачка от всички сили. И нито една няма интерес да сме добре. Нито Евросъюза, нито Русия, нито САЩ.

Наивно е да смятаме, че може и да се разглежда на нас, като на други, дори и след 1300 години.

Като сега е избрано по-удобно мерило, пораженците след ВСВ.

Тогава мерилото е било чужодземци и друга религия.

А дори и българите да са били 10% от завереното население и приобщено след множеството битки до Бяло море, пак ще са на 100% чуждоземци, понеже вече се наричат българи. т.е. достатъчно е на един народ да му смениш името за да стане нов и дошляк.

  • Глобален Модератор
Публикува

По-ясно казано: приемаме, каквото ни отърва. Хубаво разбиране за наука.

Приемаме онова, което ни подсказва нашата, хм... "научна интуиция"... :-)

  • Потребители
Публикува

http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=11122

- 30. проектът „Българска наука” е консервативен и дори донякъде позитивистки. Екипът е убеден, че по всеки въпрос съществува минимум от фактология, който задължително трябва да бъде усвоен, за да може човек да си позволи мнение. Това означава, че сайтът, списанието и форумът са абсолютно неподходяща среда за паранаучни или псевдонаучни възгледи. Същностни разглеждания на хипотези като например автохтонния произход на българския народ, плоска Земя, световна конспирация, несъстоятелност на еволюционната теория и подобните им не са добре дошли. На псевдонаучната проблематика тук в най-добрия случай гледаме като на обект на психологическо и социологическо изследване. В пространството на „Българска наука” ще бъдат излагани, коментирани и критикувани само теоретични и експериментални проблеми, изложени с достатъчна степен на сериозност и фактологическа обосновка. Целта ни да бъдем полезни като поле за изява на млади учени, място за практическа помощ за студенти и ученици и за обогатяване на най-широк кръг любители ни задължават към такъв консерватизъм.

Тоест, тия неща не са от вчера и съвсем не е случайно, че сме ги взели предвид :) А boilad, разбира се, е напълно прав.

  • Глобален Модератор
Публикува

Разбира се, че е прав.

Но от ценовисти да се чакат ясни и конкретни аргументи е небъдница. Всички го знаем, знае го и boilad. За жалост вярата - при това фанатична в повечето случаи - няма допирна точка с науката.

  • Потребители
Публикува

Ето защо с тях не бива да се спори, а трябва просто да бъдат рязани. В интелектуално отношение феновете на псевдонауки са унтерменши и нищо друго - най-вече заради грубостта и отказа да схванат вече много пъти добре изложени неща. Основната работа на преподаващите учени е да представят материала си добре в училище и в университета - и покрай това да показват и какво е истински научен метод, къде са критериите за добросъвестност, за да могат след време интересуващите се ученици сами да избягват глупости и ценовизми. Отнася се далеч не само за историята, а и за много други науки. Най-тревожно е, че такива "алтернативни" дебилии са се нароили в биологията и медицината, а там псевдонаучното суеверие става вече опасно. В историята то може да има само много далечен политически резултат, а и това е спорно. Но е дразнещо.

  • Потребител
Публикува

Като цяло описаните точки от Boilad са си така, относно Ценов.

Лошото е, че понякога не се отнясят само за него. Но добрата новина е, че най-често става дума за грешка по една, най-мнго 2 точки, а не толкова много наведнъж.

  • Потребител
Публикува (edited)

T.Jonchev, on 14 Dec 2014 - 22:44, said:snapback.png

По-ясно казано: приемаме, каквото ни отърва. Хубаво разбиране за наука.

Приемаме онова, което ни подсказва нашата, хм... "научна интуиция"... :-)

През ХV век в науката започва да доминира визията на Аристотел и Птолемей за устройство на Вселената: със Земята в центъра на света. Това продължава дълго ... Имало е ред доказателства, че е именно така ... Идват обаче Коперник, Бруно и др., които започват да твърдят нещо, което им подсказва тяхната ... хм..., а пък и техните изследвания и съображения.

Бруно отива на кладата, Галилей ... Теолозите на Ватикана признават Коперник чак през ХХ в.

Защо искате да се върнем в ония времена? И може ли - във века на Интернет?


Ценовизма в параисторията

В сблъсъка история vs параистория виждаме как историческата наука решително губи от параисторическата вяра. Автохтонския прозелитизъм пуска здрави корени.
В едно изследване на стадния инстинкт се казва, че тълпата следва не този който е прав, а този който е най-убеден в правотата си. Затова ценовизма ще печели нови позиции, защото проповедниците му го защитават с религиозен плам без оглед на използваните методи, които варират от аргументи към личността до политизиране (т. е. всички познати прийоми за очерняне на опонента, апелиране към чувствата на слушателите/читателите, подмяна на темата чрез политизирането й, и всякакви други евтини манипулации, недоказващи нищо, но импониращи на чувствата на неофитите).

И така да обобщим:
I. Що за специалист/историк е Ганчо Ценов?
1. Сам Ценов признава:
............................
Вместо да се занимава с наука Ганчо Ценов сипе хули срещу цялата академична общественост, а доколко е прав видяхме от първата подточка, макар да могат да се изведат още примери.
II. За методите на Ганчо Ценов!
1. Произволни отъждествявания
............................
II. Научно издържани и обосновани ли са методите към които се придържа Ценов?
III. В субкултурата на параисторическите изследвания името на Ценов е издигнато в култ, а "мъченичеството" му и "преднамереното" забвение са основно доказателство за правдивостта на тезите му, но нито той, нито съвременните му последователи не могат, или не желаят да отговорят на въпросите:

.........................................

Със здраве! Ваш: boilad

Пропуснах част от цитата - няма нужда да повтаряме дълги текстове.

Към боилад един прост, но принципно важен въпрос: кои произведения на ГЦ сте чели? И по-точно: чели ли сте монографиите, издадени от Валтер де Груйтер?


какво е истински научен метод, къде са критериите за добросъвестност,

Този метод и тези критерии включват ли фалшифициране на броя на страниците на дисертацията на Ценов, прикриване на фактите за други публикации ...

Отворете справочниците за българските историци и вижте писаното в тях за ГЦ. Сравнете с изложеното в статията

Историкът д-р Ганчо Ценов от село Бойница [The Historian Dr. Gantcho
Tzenoff from the Village of Boynitsa] / 314

в списание Венец http://www.venets.org/getfile.php?id=90 и се насладете на "феър плея", на "научния метод", на "критериите за добросъвестност" ... от доминиращото мнение за ГЦ в нашата наука ...

Редактирано от Й. Табов
  • Потребител
Публикува (edited)

Основната работа на преподаващите учени е да представят материала си добре в училище и в университета - и покрай това да показват и какво е истински научен метод, къде са критериите за добросъвестност, за да могат след време интересуващите се ученици сами да избягват глупости и ценовизми.

С това съм абсолютно съгласен и за мен това е основен недостатък на школското образование в България и преди и сега. На практика никой не се занимава с логиката и принципите на коя да е наука, не се прави разлика между хипотеза - умозрително заключение на основата на известни факти, което предстои да бъде проверено чрез привличане на нов материал, и теория - вече проверена и доказала се с времето хипотеза, което съвсем не означава, че тя е станала постулат, защото винаги могат да се появят факти и съображения, които да я опровергават, съответно новите факти и съображения ще доведат до нова хипотеза, която на свой ред трябва да бъде потвърдена, това обаче все още не означава, че теорията е грешна. Както ида е твърде се отклоняване от темата, пък и не си падам много по абстрактните приказки, конкретика ми требе.

За мене "алтернативността" е въпрос на интелектуално израстване и далеч не бих сложил всичките й привърженици в един кюп, т. е. убеден съм, че за някои от тях има надежда за спасение.

Не съм съгласен обаче, че вредата от псевдоисторическите напъни може да се изрази само в политически аспект и то като далечна перспектива, покрай другите негативни последствия най-опасно ми се струва отражението върху самата наука и представите за нея, още повече, че някои спекулират с научните си титли за да придадат достоверност на твърденията си. Пример за това е Табов (без разбира се да го засягам лично, или обиждам) и като неисторик той прави същите грешки като Ценов, например в статията му:

Модель динамики монетного обращения в средневековой Плиске.

http://www.foibg.com.../ibs-22-p21.pdf

не само работи с остаряла и ограничена информация, но и не взема под внимание всички факти, т. е. отново се потвърждава всичко казано за Ценов и ценовистите и обобщението на Бобева, Костадинова и Иванчева: "Лиспата на цялостно анализиране на данните за дадено историческо събитие или епоха е всъщност основата, върху която се градят параисторичните трудове."

П. П. Радвам се, че текста ви е харесал, по интересно ми е да видя как други ще го оценят.

Към боилад един прост, но принципно важен въпрос: кои произведения на ГЦ сте чели? И по-точно: чели ли сте монографиите, издадени от Валтер де Груйтер?

В цитирания от Вас дълъг пост съм си служил иненно с думи на Ценов (редактирани от Вас), тъй че въпроса не е резонен. И не, не съм чел "монографиите, издадени от Валтер де Груйтер".

Чакаме отговор на няколко простички въпроса. Отговора може и да е едносричен, не боли толкова. Нямате ли желание да опровергаете думите от заключението?

Редактирано от boilad

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!