Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребители
Публикува
http://www.vostlit.info/Texts/rus5/Battuta/text5.htm

http://www.vostlit.info/Texts/rus5/Battuta...4.phtml?id=6756

Има ли някакви други сведения за преминаването му през Дунавска България?

Питам това, защото ми е интересно как този човек ни е видял и описал, и обратно - как и дали е отразено в домашни или византийски източници неговото първо* преминаване през България. Смята се Ибн-баттута е арабският Марко Поло.

*Според разказа му той е преминал през България два пъти - единия път пътувайки от дн. Симферолол към Константинопол, придружавайки дъщерята на византийския император, жена на Узбек Хан, заедно с свитата и, и с охрана от няколко хиляди татара (?); втория път - пътувайки обратно към владенията на Узбек хан.

  • Потребител
Публикува

Ibn Battuta: Travels in Asia and Africa 1325-1354

http://www.fordham.edu/halsall/source/1354-ibnbattuta.html

Мисля, че ибн Баттута е подминал европейската България и е преминал с кораб от Крим /Кафа/ в посока Константинопол.

Из Сведения на ал-Умари за “Златната орда” и България през тридесетте години на ХІV в. /т.е. по времето на Ибн Баттута/

"… когато той се завърна от тази страна /”Златната орда”/, която той обиколил при своето пътешествие и в която той, стигайки далече, се добрал до Акчакерман /Маврокастро, Акерман, дн. Белгород Днестровский/ и Булгарската страна".

Може би Ибн Баттута е искал да си спести митническия граничен контрол на влизане в България, при Акерман /Маврокастро/!?

  • Потребители
Публикува
Ibn Battuta: Travels in Asia and Africa 1325-1354

http://www.fordham.edu/halsall/source/1354-ibnbattuta.html

Мисля, че ибн Баттута е подминал европейската България и е преминал с кораб от Крим /Кафа/ в посока Константинопол.

Из Сведения на ал-Умари за ”Златната орда” и България през тридесетте години на ХІV в. /т.е. по времето на Ибн Баттута/

"… когато той се завърна от тази страна /”Златната орда”/, която той обиколил при своето пътешествие и в която той, стигайки далече, се добрал до Акчакерман /Маврокастро, Акерман, дн. Белгород Днестровский/ и Булгарската страна".

Може би Ибн Баттута е искал да си спести митническия граничен контрол на влизане в България, при Акерман /Маврокастро/!?

Ибн Баттута е пътувал от Крим до Констанинопол изцяло по сушата!:

"Таким образом, 10-го шаваля отправился я в путь с султанскою супругою, по имени Байлун, [467] дочерью Императора Константинопольского. Султан провожал ее до первой станции, и воротился оттуда домой. Пять тысяч, сопровождали Султаншу, в том числе было пятьсот всадников, не считая рабынь и прислужников. Мы прибыли сначала в Укак, город порядочный, но там было нам весьма холодно. Отсюда до Эль-Сарая десять дней пути. В одном дне пути отсюда находятся Русские Горы, где живут Русские, христиане, народ с рыжими волосами и голубыми глазами, весьма хитрый и коварный. У них есть серебряные рудники, и из их земли получаются сувамы, или слитки серебра. После десяти дней пути от сего места, приехали мы в Судак, город в Кипчацкой Степи, на морском берегу, а потом в город Баба-Салтук. Здесь последнее место, принадлежащее Туркам, и от него до областей румских восемнадцать дней пути, из коих восемь дней надобно ехать по необитаемой и безводной степи, но путешествуя в холодное время, воды с собою мы не везли.

При вступлении в сию степь, представился я Султанше, желая засвидетельствовать ей мое почтение. Она ласково приняла и одарила меня. Мне дали пятнадцать лошадей. Потом приехали мы в Матули, первое место, принадлежащее Руму. Отсюда до Константинополя двадцать два дня езды. Здесь встретили нас женщины, прислужницы, и войско, посланные от отца Султанши, когда он услышал о приезде дочери. Отсюда в Константинополь поехали мы уже на лошадях и мулах, по неудобству дорог, и только Султанша ехала в своей повозке. С Султаншею отправилась отсюда только ее свита, а эмир супруга ее, с войском, остался в Матули, и я оставил тут моих провожатых и повозку."

  • Потребител
Публикува
Ибн Баттута е пътувал от Крим до Констанинопол изцяло по сушата!:

По случая когато е съпровождал бременната съпруга на хана? Четох го няколко пъти и достигнах до единствения възможне извод - пътувал е от Астрахан /на Каспийско море/ - по източното крайбрежие на Черно море - Анадол /първите румски градове са в Трапезунд/ - и оттам 22 дни път езда до Константинопол.

Това е най-краткия път и се ползва за търговски цели. Описаната от него пустиня е най-вероятно са земите около Кавказкия хребет по диагонала от Каспийско /Астрахан/ до Черно море /Трапезунд/. Няма логика да нарича "пустиня" западното крайбрежие на Черно море, ако бе минал оттам, при наличие на плавателни реки /Дон, Днепър, Днестър, Прут, Дунав, Камчия/ през, които трябва да е минавал, а и земеделски райони житниците в района захранващи Константинопол, градовете републики Генуя и Венеция, както и целия европейския югоизток. Освен това и пътя на щеше да е по-дълъг и да минава през трета страна България, а не пряко от Златната орда в Римската империя /Константинопол/, както като минават по източната част на Черно море. Единственото, което ме притеснява е че в превода е даден град Судак, той в Кримския полуостров. Няма логика - дащо не са взели оттам кораб, ако са стигнали дотам? И в двата случая е безумие да се отбиваш в Судак - и пътувайки по източното крайбрежие /правиш нелогичен завой/, но и пътувайки през западното крайбрежие /пак се прави завой, каква работа имаш на най-южния нос в Крим, ако не вземаш кораб?? Просто караш направо, без да се отбиваш наляво в самия полуостров, подминаваш Крим в посока Днестър, делтата на Дунав и това е/. Явно има грешка на преводача. Касае се за град с близко по звучене име като Судак, но намиращ се по източното крайбрежие на Черно море. Трябва да се види в другоезични текстове какъв град е посочен.

Ето карта:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...D0%B4%D0%B0.png

Сарай-Берке е столицата на Златната орда, Астрахан е между него и Каспийско море, в непосредствена близост.

  • Потребители
Публикува

По случая когато е съпровождал бременната съпруга на хана? Четох го няколко пъти и достигнах до единствения възможне извод - пътувал е от Астрахан /на Каспийско море/ - по източното крайбрежие на Черно море - Анадол /първите румски градове са в Трапезунд/ - и оттам 22 дни път езда до Константинопол.

Това е най-краткия път и се ползва за търговски цели. Описаната от него пустиня е най-вероятно са земите около Кавказкия хребет по диагонала от Каспийско /Астрахан/ до Черно море /Трапезунд/. Няма логика да нарича "пустиня" западното крайбрежие на Черно море, ако бе минал оттам, при наличие на плавателни реки /Дон, Днепър, Днестър, Прут, Дунав, Камчия/ през, които трябва да е минавал, а и земеделски райони житниците в района захранващи Константинопол, градовете републики Генуя и Венеция, както и целия европейския югоизток. Освен това и пътя на щеше да е по-дълъг и да минава през трета страна България, а не пряко от Златната орда в Римската империя /Константинопол/, както като минават по източната част на Черно море. Единственото, което ме притеснява е че в превода е даден град Судак, той в Кримския полуостров. Няма логика - дащо не са взели оттам кораб, ако са стигнали дотам? И в двата случая е безумие да се отбиваш в Судак - и пътувайки по източното крайбрежие /правиш нелогичен завой/, но и пътувайки през западното крайбрежие /пак се прави завой, каква работа имаш на най-южния нос в Крим, ако не вземаш кораб?? Просто караш направо, без да се отбиваш наляво в самия полуостров, подминаваш Крим в посока Днестър, делтата на Дунав и това е/. Явно има грешка на преводача. Касае се за град с близко по звучене име като Судак, но намиращ се по източното крайбрежие на Черно море. Трябва да се види в другоезични текстове какъв град е посочен.

Ето карта:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...D0%B4%D0%B0.png

Сарай-Берке е столицата на Златната орда, Астрахан е между него и Каспийско море, в непосредствена близост.

Къде пише "пустиня" в написаното?Добре пустиня, ами причерноморските региони на украйна, молдова и северна добружда, какво са ако не степи http://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D0%B0%...teppe_world.png

От Астрахан до Трапезунд не се пътува през Судак, не е ли вярно?..

Иначе..може би е така както казваш, защото май няма логика във факта че след пристигането си "до земите на Рум" (освен ако не се визира Михтули като някое причерноморско пристанище!, владение на Константинопол - което беше първата ми мисъл!) - свитата да е трявало да извърви още 22 дни до Констаниполол - 16 дни до "протока"(халидж) и 6 дни до Константипол.

В случая те поздравявам за идеята ти, но предлагам ето още едно тълкуване http://lotuna.ru/1990/36.html

Тук се тълкува че "протокът" е устието Дунав..(а от там са шест дни до Констатинопол).. Тогава нещата са май по-ясни (не казвам по-логични, защото намирам също голяма степен на логика в твоето разбиране): най-вероятно за Батута всичко на юг от Михтули, т.е. от западния край на татарската степ е било "Рум"; т.е той изобщо не знаел подробностите за тези земи, или пъкл може би за него всички православни на юг са били част от "Рум" . Трябва да спомена че за него православните и немюсюлманите са били странни и непознати хора, от които поне пъвроначално се е боял; боял се и от камбанния звън..

  • Потребител
Публикува

Къде пише "пустиня" в написаното?Добре пустиня, ами причерноморските региони на украйна, молдова и северна добружда какво са ако не степи http://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D0%B0%...teppe_world.png

От Астрахан до Трапезунд не се пътува през Судак, не е ли вярно?

Още по-добре се вижда на твоята карта, че "пустиня" /"необитаемой и безводной степи"/ е цялата област от северен Кавказ досами Константинопол - Никея - по маршрута, който съм описал по-горе.

Да, не се пътува по суша от Астрахан до Константинопол, както по източното, така и по западно крайбрежие на Черно море. Превода в частта на името на града "Судак" /предложено от преводача/ куца и в двата варианта.

  • Потребители
Публикува

Още по-добре се вижда на твоята карта, че "пустиня" /"необитаемой и безводной степи"/ е цялата област от северен Кавказ досами Константинопол - Никея - по маршрута, който съм описал по-горе.

Да, не се пътува по суша от Астрахан до Константинопол, както по източното, така и по западно крайбрежие на Черно море. Превода в частта на името на града "Судак" /предложено от преводача/ куца и в двата варианта.

Всъшност, допълних си съобщението със следното:

Къде пише "пустиня" в написаното?Добре пустиня, ами причерноморските региони на украйна, молдова и северна добружда, какво са ако не степи http://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D0%B0%...teppe_world.png

От Астрахан до Трапезунд не се пътува през Судак, не е ли вярно?..

Иначе..може би е така както казваш, защото май няма логика във факта че след пристигането си "до земите на Рум" (освен ако не се визира Михтули като някое причерноморско пристанище!, владение на Константинопол - което беше първата ми мисъл!) - свитата да е трябвало да извърви още 22 дни до Констаниполол - 16 дни до "протока"(халидж) и 6 дни до Константипол.

В случая те поздравявам за идеята ти, но предлагам ето още едно тълкуване http://lotuna.ru/1990/36.html

Тук се тълкува че "протокът" е устието Дунав..(а от там са шест дни до Констатинопол).. Тогава нещата са май по-ясни (не казвам по-логични, защото намирам също голяма степен на логика в твоето разбиране): най-вероятно за Батута всичко на юг от Михтули, т.е. от западния край на татарската степ е било "Рум"; т.е той изобщо не знаел подробностите за тези земи, или пъкл може би за него всички православни на юг са били част от "Рум" . Трябва да спомена че за него православните и немюсюлманите са били странни и непознати хора, от които поне пъвроначално се е боял; боял се и от камбанния звън..

  • Потребител
Публикува
Иначе..може би е така както казваш, защото май няма логика във факта че след пристигането си "до земите на Рум" (освен ако не се визира Михтули като някое причерноморско пристанище!, владение на Константинопол - което беше първата ми мисъл!) - свитата да е трябвало да извърви още 22 дни до Констаниполол - 16 дни до "протока"(халидж) и 6 дни до Константипол...

Тогава нещата са май по-ясни (не казвам по-логични, защото намирам също голяма степен на логика в твоето разбиране): най-вероятно за Батута всичко на юг от Михтули, т.е. от западния край на татарската степ е било "Рум"; т.е той изобщо не знаел подробностите за тези земи, или пъкл може би за него всички православни на юг са били част от "Рум" . Трябва да спомена че за него православните и немюсюлманите са били странни и непознати хора, от които поне пъвроначално се е боял; боял се и от камбанния звън..

MEHTULI

http://my.raex.com/~obsidian/caucasus.html

The Caucasus

Мехтули е даден в кавказки Аваристан! Мисля, че това снема въобще въпроса за маршрута на Баттуни. Той е през Кавказ и оттам по линията Трапезунд - Константинопол.

Благодаря за поздрава. За теб също, интересен източник пусна. Все пак се изясни, че европейска България не е била неитересна за описване страна. Просто списващия пътешественик не е минал оттам, затова не е писал за нея. :bigwink:

  • Потребител
Публикува
Ибн Баттута е пътувал от Крим до Констанинопол изцяло по сушата!:

"Таким образом, 10-го шаваля отправился я в путь с султанскою супругою, по имени Байлун, [467] дочерью Императора Константинопольского. Султан провожал ее до первой станции, и воротился оттуда домой. Пять тысяч, сопровождали Султаншу, в том числе было пятьсот всадников, не считая рабынь и прислужников. Мы прибыли сначала в Укак, город порядочный, но там было нам весьма холодно. Отсюда до Эль-Сарая десять дней пути. В одном дне пути отсюда находятся Русские Горы, где живут Русские, христиане, народ с рыжими волосами и голубыми глазами, весьма хитрый и коварный. У них есть серебряные рудники, и из их земли получаются сувамы, или слитки серебра. После десяти дней пути от сего места, приехали мы в Судак, город в Кипчацкой Степи, на морском берегу, а потом в город Баба-Салтук. Здесь последнее место, принадлежащее Туркам, и от него до областей румских восемнадцать дней пути, из коих восемь дней надобно ехать по необитаемой и безводной степи, но путешествуя в холодное время, воды с собою мы не везли.

"город Осаса (Укак), который был пограничным городом владыки Запада, то есть монголов улуса Джучиева. «Город этот маленький», по словам арабского географа Абульфеды, писавшего в 1321 году, «лежит на берегу Итилии, то есть по нашему Волги, почти на середине пути между Сараем и Булгаром, от каждого из этих городов в расстоянии 15 дневных переходов. До Укека, но не дальше его простирается орда повелителя татар в странах Берке»

http://209.85.129.132/search?q=cache:YN4hj...lient=firefox-a

НЕОПУБЛИКОВАННАЯ РУКОПИСЬ А. А. КРОТКОВА «УВЕК-САРАТОВСКИЙ ПО ДАННЫМ ИСТОРИИ И АРХЕОЛОГИИ»

Невъобразим маршрут за Константинопол се получава?!

- Изходен пункт Астрахан - при делтата на Волга.

- Оттам в "Укак - город порядочный" /по Баттута/, но градът се намира северно от Астрахан /близо е Сарай-Берке/ в посока Булгар на 15 дни път от Астрахан на север по реката и на 15 дни път преди Булгар - по средата между двата града. Още един детайл, по времето в което Баттуна описва града, като "порядъчен" /т.е. големичък/, Абулфейда го описва /1321 г./, като "град маленкий" /т.е. малък или нищо особено/. Баттута описва, че Укак е на 10 дни път, а не на 15 от Сарай-Берке /до Астрахан/. Та значи от изходния пункт Баттута и делегация вървят ... на север по Волга?!

- оттам отиват в "Руските планини", значи още по - на север върви делегацията!? Руските гори трябва да са Урал по всичко личи, където живят финските племена коми, ханты, пермяки и др. руси и светлооки "Роси" /известно общо название на скандинавските и фински народи/

- и на десет дни от Урал /Руските планини на север по Волга/ стига до ... Судак?! Та той е бил вече поне на 25 дни от Астрахан, така че до Судак /Кримски/ или Сурдак /на Кавказ евентуално/ му трябват поне 30-40 дни път.

- оттам в Баба-Султук, откъдето римските земи били на 18 дни път.

- оттам отиват в Матули /Мехтули - кавказки Аваристан/ - първото място принадлежащо на Рим.

- оттам до Константинопол имало 22 дни път /това е нормално - от Кавказ до Константинопол/

- оттам пътували до Константинопол.

източник:

http://www.vostlit.info/Texts/rus5/Battuta...4.phtml?id=6756

втората връзка, която си дал в началото.

Значи какво става:

Астрахан - оттам на север до Укак - оттам още по-северно до Урал - оттам на юго-запад към Судак - оттам на югоизток към Мехтули - оттам на югозапад към Константинопол. Ничего себе маршрут! Съсипали са от път височайшата особа. Малък лабиринт се получава, но при всички случаи пътят не преминава през Днестър, Дунав, Стара планина и европейска България.

  • Потребители
Публикува

"город Осаса (Укак), который был пограничным городом владыки Запада, то есть монголов улуса Джучиева. «Город этот маленький», по словам арабского географа Абульфеды, писавшего в 1321 году, «лежит на берегу Итилии, то есть по нашему Волги, почти на середине пути между Сараем и Булгаром, от каждого из этих городов в расстоянии 15 дневных переходов. До Укека, но не дальше его простирается орда повелителя татар в странах Берке»

http://209.85.129.132/search?q=cache:YN4hj...lient=firefox-a

НЕОПУБЛИКОВАННАЯ РУКОПИСЬ А. А. КРОТКОВА «УВЕК-САРАТОВСКИЙ ПО ДАННЫМ ИСТОРИИ И АРХЕОЛОГИИ»

Невъобразим маршрут за Константинопол се получава?!

- Изходен пункт Астрахан - при делтата на Волга.

- Оттам в "Укак - город порядочный" /по Баттута/, но градът се намира северно от Астрахан /близо е Сарай-Берке/ в посока Булгар на 15 дни път от Астрахан на север по реката и на 15 дни път преди Булгар - по средата между двата града. Още един детайл, по времето в което Баттуна описва града, като "порядъчен" /т.е. големичък/, Абулфейда го описва /1321 г./, като "град маленкий" /т.е. малък или нищо особено/. Баттута описва, че Укак е на 10 дни път, а не на 15 от Сарай-Берке /до Астрахан/. Та значи от изходния пункт Баттута и делегация вървят ... на север по Волга?!

- оттам отиват в "Руските планини", значи още по - на север върви делегацията!? Руските гори трябва да са Урал по всичко личи, където живят финските племена коми, ханты, пермяки и др. руси и светлооки "Роси" /известно общо название на скандинавските и фински народи/

- и на десет дни от Урал /Руските планини на север по Волга/ стига до ... Судак?! Та той е бил вече поне на 25 дни от Астрахан, така че до Судак /Кримски/ или Сурдак /на Кавказ евентуално/ му трябват поне 30-40 дни път.

- оттам в Баба-Султук, откъдето римските земи били на 18 дни път.

- оттам отиват в Матули /Мехтули - кавказки Аваристан/ - първото място принадлежащо на Рим.

- оттам до Константинопол имало 22 дни път /това е нормално - от Кавказ до Константинопол/

- оттам пътували до Константинопол.

източник:

http://www.vostlit.info/Texts/rus5/Battuta...4.phtml?id=6756

втората връзка, която си дал в началото.

Значи какво става:

Астрахан - оттам на север до Укак - оттам още по-северно до Урал - оттам на юго-запад към Судак - оттам на югоизток към Мехтули - оттам на югозапад към Константинопол. Ничего себе маршрут! Съсипали са от път височайшата особа. Малък лабиринт се получава, но при всички случаи пътят не преминава през Днестър, Дунав, Стара планина и европейска България.

Хм, май не става дума за планината Урал;.. Най- вероятно с "Руските планини,намиращи се на един ден път до Укак " са наричани или познати Приволжските възвишения. Защо ли? Укак се е намирал в покрайнините на дн. Саратов:

http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A3%D0%B2%D0%B5%D0%BA

Публикува
Тук се тълкува че "протокът" е устието Дунав..(а от там са шест дни до Констатинопол).. Тогава нещата са май по-ясни (не казвам по-логични, защото намирам също голяма степен на логика в твоето разбиране): най-вероятно за Батута всичко на юг от Михтули, т.е. от западния край на татарската степ е било "Рум"; т.е той изобщо не знаел подробностите за тези земи, или пъкл може би за него всички православни на юг са били част от "Рум" . Трябва да спомена че за него православните и немюсюлманите са били странни и непознати хора, от които поне пъвроначално се е боял; боял се и от камбанния звън..

При най-ранните османски турци рум е християнин.

  • 2 месеца по късно...
  • Потребител
Публикува

Видимо участникам обсуждения гораздо лучше было бы пользоваться не давно устаревшими изданиями из "Вестника Европы", тем более сделанные с краткой и очень поздней редакции текста Мухаммада Баялуни, а более новыми изданиями. Предложенные тексты изданий H.A.R.Gibb (англ) и С. Defrémery (франц), конечно, очень хороши, но не всем доступны в силу языкового барьера..

Выкладываю интересующий фрагмент в переводе В.Г. Тизенгаузена, на русском языке (с небольшим сокращением) по изданию: "История Казахстана в арабских источниках". Том I. Сборник материалов, относящихся к истории Золотой Орды. Том I. Извлечения из арабских сочинений, собранные В.Г. Тизенгаузеном. Дополненное и переработанное издание. Подготовака к новому изданию, введенеие, дополнения и комментарии Б.Е.Кумекова, А.К. Муминова. - Алматы: Дайк-Пресс, 2005. сс. 228-230:

___________.pdf

  • Потребители
Публикува

Приемането, че Ибн Батута е минал два пъти през Дунавска България е погрешно. Райна Заимова в „Арабски извори за българите” е използвала за представянето на пътуването на Батута от Астрахан до Константинопол арабска публикация, издадена в Дамаск. В нея арабският съставител е дал карта, на която е показан маршрута на Батута при пребиваването му при Златната орда и пътуванията, свързани с това. На картата действително е показан маршрут през Източна България и посетени две крепости там: Махтули и Ал Фанику. От самия текст за пътешествието обаче се вижда, че арабският пътешественик не е минал през нашата България. Просто експедицията от владенията на Златната орда веднага влязла в първата византийска провинция. (Текстът на Заимова е същият като руският от Алмаата, пуснат от Симеон.)

post-2642-1267098839_thumb.jpg

Картата от книгата на Р. Заимова.

Пътешествието е траяло общо 40 дена! От тях 18 дена пътували в пуста и ненаселена местност, като в продължение на осем дена се вървяло в безводна земя. Пристигнали в първата византийска провинция Махтули и от там до Константинопол имало още 22 дена път, от които 16 до „залива” и шест от него до Константинопол. В Махтули ги посрещнал византиецът Никола (?) с многобройна войска. Батута съпровождал една от жените на султана на Златната орда, която била дъщеря на византийския император. Войската изпратил той.

По пътя минали през крепостта Маслама ибн Абдул Малик, разположена в подножието на планина край пълноводната река, наречена Истакили. Заимова предполага, че това е Истър, ама къде край долното течение на Дунав има планина, че и арабска крепост? Ако действително Батута и придружаващите са стигнали Дунав и то при делтата, едва ли щяха да го преминат. Татарите са го минали чак над Железни врата. Пък и времето е в средата на ХІV в. Едва ли по това време византийците са владеели чак до Дунав.

Пътуването пък било от общо 5000 човека, от които 500 конника, както пише в руския превод. Ами че това, ако е било минало през България, щеше да се счете за татарско нападение. Пък нали преди това е трябвало да минат през куп други народи - все пак било е в средата на ХІV в. Батута не пише да са срещнали някого другиго по пътя си освен тюрки и византийци.

По всичко изглежда, че Батута е минал покрай малоазиатския бряг на Черно море. По този начин, чрез невярен про чит на „изворите” (и те също „прочетени”), идват и тези „арабски извори за българите”. В повечето от тях става дума за волжките българи. Иначе Ибн Батута е от Мароко, посетил е в ХІV в. Булгар и най-вероятно от неговия ръкопис е рисунката с трите лъва.

  • Потребител
Публикува

Ибн Баттута определено не е бил в Дунавска България. Под българска земя е очевидно че разбира т.на Волжка България Обърнете внимание че говори за полярните дни и полярни нощи.

Та значи мавъра първо е минал през Сарай (ок.дн.Астрахан) и е отишъл до Волжка България след което си е направил разходка до Южен Сибир (страната на мрака) и пак се е върнал в Сарай. Оттам е минал през гр Укек (в пътеписа Окал- намирал се е близо до дн.жп станция Увек, близо до Саратов) и е отишъл в Баба Салтък. Това наименование погрешно се идентифицира с Бабадаг. Един друг арабски пътешественик Абулфед ясно казва, че Баба Салтък се е намирал на мястото, където р.Тона (Дон) се влива в Черно море (т.е. някъде в района на дн.Азов). Този град бил на границата на татарите с Турция. Пътеписът е писан ок.30-те години на ХІV в., когато на Балканите Турция няма. Ясно е че Ибн Баттута е пътувал по Източното черноморие

  • 1 year later...
  • Потребители
Публикува

Видимо участникам обсуждения гораздо лучше было бы пользоваться не давно устаревшими изданиями из "Вестника Европы", тем более сделанные с краткой и очень поздней редакции текста Мухаммада Баялуни, а более новыми изданиями. Предложенные тексты изданий H.A.R.Gibb (англ) и С. Defrémery (франц), конечно, очень хороши, но не всем доступны в силу языкового барьера..

Выкладываю интересующий фрагмент в переводе В.Г. Тизенгаузена, на русском языке (с небольшим сокращением) по изданию: "История Казахстана в арабских источниках". Том I. Сборник материалов, относящихся к истории Золотой Орды. Том I. Извлечения из арабских сочинений, собранные В.Г. Тизенгаузеном. Дополненное и переработанное издание. Подготовака к новому изданию, введенеие, дополнения и комментарии Б.Е.Кумекова, А.К. Муминова. - Алматы: Дайк-Пресс, 2005. сс. 228-230:

Благодарности и от мен!

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!