Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Мнения 88
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребители
Публикува (edited)

Чудесна тема, поздравления.

Норманското кралство в Южна Италия и Сицилия е много интересен политически организъм - едновременно с арабски, византийски и западни влияния.

Ето един превод на анонимната "Кратка норманска хроника" (текстът вероятно е късна компилация, взех го от thelatinlibrary.com).

http://nauka.bg/foru...?showtopic=8842

Иначе и аз мислех да пусна някакъв материал за норманска Сицилия, че вкъщи съм събрал добра литература по темата. Но - върос на свободно време. Завиждам благородно на всеки, който може да седне и да преведе или да състави текст за удоволствие.

Редактирано от glishev
  • Потребител
Публикува (edited)

Чудесна тема, поздравления.

Норманското кралство в Южна Италия и Сицилия е много интересен политически организъм - едновременно с арабски, византийски и западни влияния.

Ето един превод на анонимната "Кратка норманска хроника" (текстът вероятно е късна компилация, взех го от thelatinlibrary.com).

http://nauka.bg/foru...?showtopic=8842

Иначе и аз мислех да пусна някакъв материал за норманска Сицилия, че вкъщи съм събрал добра литература по темата. Но - върос на свободно време. Завиждам благородно на всеки, който може да седне и да преведе или да състави текст за удоволствие.

Благодаря! Бях пропуснал темата ти "Кратка норманска хроника" и ще наваксам. Глишев би ли ми препоръчал някакъв превод (английски или руски) на Annales Barenses?

Редактирано от Drake
  • Глобален Модератор
Публикува

Чакаме продължение на хубавата тема!

Закачвам я, за да не бъде избутана назад.

Лично аз ще помоля Дрейк, ако има възможност, да даде малко повече информация за този "Мелус от Бари".

  • Потребител
Публикува (edited)

Чакаме продължение на хубавата тема!

Закачвам я, за да не бъде избутана назад.

Лично аз ще помоля Дрейк, ако има възможност, да даде малко повече информация за този "Мелус от Бари".

Информацията, която имам не е особено изчерпателна:

Мелус или Мелес (Meles Barensis) е ломбардски благородник роден е около 970 г. През 1009 г. заедно с шурея си Датус застават начело на бунтовниците в Бари. Въстанниците превземат града и убиват ромейския катепан Йоан Куркуас (от арменски произход). Мелус превзема Асколи, Трани и Битонто през следващата 1010 година, а също побеждава ромеите при Битето и Монтепелозо. През 1011 г. новоназначеният катепан Василий Аргир Месардонит обсажда Бари в продължение на два месеца и успява да подкупи няколко гърци живеещи в града, да отворят вратите на крепоста. На 11 юни Бари е превзет. Мелус намера убежище в двора на принц Гаймар III Салернски, а съпругата и сина му Аргир (Аргирус) са пленени и отведени в Константинопол.

Редактирано от Drake
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

С имената наистина има лека неяснота, поради което, тези от норманските, които минават през латински (нали хрониките са на този език) поне за мен са неясни как са звучали на нормански. Не звучат точно вигински, по-скоро немски, макар и пак някак странно.

Мелус... как ще е в нелатинска транскрипция, Мел??

Дали няма и франки сред тях наистина? Интересно е и как са се пръснали - Северна Франция, Северна Италия, и в Мала Азия Антиохия. Това ще да е заради участието им като наемници, т.в. на специфичния им военен бит.

Интересното е и, че норманите не основават своя държава на етнически признак, като изключим херцогството Нормандия - където отиват, приемат в известен смисъл местната народност, както това става в Англия. Ранносредновековен процес, познат и при други.

И още един щрих - едно от нещата, които наистина провалят Византия са евтините номерца - победил и не платил на наемниците, па и пребил водача им. Исак Ангел по сходен начин не плаща на кръстносците и белята става...

Редактирано от КГ125
  • Потребител
Публикува (edited)

С имената наистина има лека неяснота, поради което, тези от норманските, които минават през латински (нали хрониките са на този език) поне за мен са неясни как са звучали на нормански. Не звучат точно вигински, по-скоро немски, макар и пак някак странно.

Мелус... как ще е в нелатинска транскрипция, Мел??

Дали няма и франки сред тях наистина? Интересно е и как са се пръснали - Северна Франция, Северна Италия, и в Мала Азия Антиохия. Това ще да е заради участието им като наемници, т.в. на специфичния им военен бит.

Интересното е и, че норманите не основават своя държава на етнически признак, като изключим херцогството Нормандия - където отиват, приемат в известен смисъл местната народност, както това става в Англия. Ранносредновековен процес, познат и при други.

И още един щрих - едно от нещата, които наистина провалят Византия са евтините номерца - победил и не платил на наемниците, па и пребил водача им. Исак Ангел по сходен начин не плаща на кръстносците и белята става...

Как са се произнасяли през единадесети век норманските имена ми е трудно да кажа. Аз използвам френското им произношение. Трима от най-изявените лидери на норманите през същия век сами определят себе си и поданиците си като франки, а именно дук Гийом(Вилхелм Завоевателя), Боемунд и принца на Капуа Ришар (Ричард/Рикардо). Любопитен момент е, че в началото на единадесети век старонорвежки на територията на Нормандия се говори само в гр. Байо. За българите в армията на Маниак пише Дж. Норуич без да посочва източник.

За Мелус - среща се още, като Мело, Мелес, Мелле. В Annales Barenses в сведението за Мелус се срещат Mele и Ismael. Последното поражда спекулации за арабски произход на въпросният бунтовнически лидер.

Редактирано от Drake
  • Глобален Модератор
Публикува

Благодаря! Бях пропуснал темата ти "Кратка норманска хроника" и ще наваксам. Глишев би ли ми препоръчал някакъв превод (английски или руски) на Annales Barenses?

БАРИЙСКИЕ АННАЛЫ

ANNALES BARENSES

Хроника безымянного барийского монаха о делах, вершившихся в провинции Бари.

В год 605

Скончался святой Григорий Папа. Фока правил 8 лет.

В год 612

Домициан правил 15 лет.

В год 782

В этот год король Карл отпраздновал святую Пасху в Риме и крещен был Пипин, сын его, Папой Адрианом.

В год 802

В этот год достиг Абраам, сарацинский король, Калабрии и умер в Козенце, в церкви св. Панкратии 1.

В год 925

В этот год Орие захвачен народом сарацинским в месяце июле, и скончался Евсебий в Клаузо.

В год 928

В этот год взял Итахаель 2, славянский король, город [32] Сипонт 3 в месяце июле, в день св. Фелиците, второй праздник 4, в 15-й индиктион.

В год 929

В этот год Тарент захвачен народом сарацинским в месяце августе в празднество св. Марии (15 августа).

В год 931

В этот год скончался Амбросий Миланский Глава 5.

В год 949

В этот год вторглись Унгары в Италию, и дошли до Идронта, и были уничтожены. И Плациподи осадил Куперсан.

В год 979

Тогда заложен Барский монастырь св. Бенедикта достопочтенным господином аббатом Иеронимом.

В год 981

В этот год начали войну Сипонтини и Аскуленс Вадо Сомило.

В год 996

В этот год трехмесячной осаде подвергся Материй 6 [33] несправедливым народом сарацинским; и на четвертый месяц, то есть декабрь, по прошествии его (?), ими взят. В нем некая женщина сына своего съела.

В год 1003

В этот год осажден город Бари Сафи Апостата а также каити 7 и продолжалась эта осада от месяца мая до Х календ октября. И освобожден светлой памяти Петром, герцогом венецианским.

В год 1011

В этот год восстала Лонгобардия 8 во главе с Мале в месяц май, в день 9-й от начала. И сражались в Бетете 9, где много убито барцев. И Исмаель сразился в Монте Пелузио с теми греками, и убил там Пасиана.

В год 1020

В этот год осажден Бари катепаном Василием по прозвищу Сардонти, в одиннадцатый день от начала месяца апреля, и завершилась [осада] за шестьдесят один день миром. И сам [Василий] вошел в замок Бари, где сидит и теперь греческим магнатом 10.

В год 1021

Теперь завязал сражение Василий Вулкан с франками и победил их в городе Канны.

В год 1027

В этот год прибыл Испо хитонит 11 в Италию с большим войском, то есть руссами, гвандалами 12, турками, бургарами, влахами, македонцами и другими, и захватил Сицилию; и Регий отстроен Вулканом катепаном. Но опутанный грехами на второй год умер император Василий 13; все бесцельно повернули.

В год 1035

Теперь на Богоявление умер епископ Бизантий, который был благочестивейшим отцом сиротам, и основателем Святой церкви Бари, и, вместе с тем, блюстителем и заступником Города, а также без страха внушающим трепет всем грекам. И избран был в самом епископате всем народом Ромуальд Протоспафарий. И в месяце апреле пригласил [его] к себе император в ссылку. И за пять дней до ид августа (9 августа) избран был Николай. [34]

В год 1040

Теперь в девятый день от начала января умер Никифор, катепан Дулькиана в городе Асколо. И в пятый день от начала мая убит своими соотечественниками Михаил Катт, по прозванию Киросфакт. И по прошествии семи дней пришли все в город Бари с Аргирием, сыном Мело. Тогда сам Аргир тяжело ранил Музунда, который был первым среди них, и связав ему руки, отправил его в темницу с Иоанном Стоненсом. И все земляки рассеялись.

В год 1041

Теперь прибыл на Сицилию в Ломбардии Михаил Протоспатарий и с катепаном, Дулькианом Младшим. В месяце ноябре вступил в Бари и приказал повесить на поперечине виселицы четырех человек над воротами Ботонтин. В месяце марте, в семнадцатый день от начала, сразились норманны и греки близ реки Дулибент 14. И посечены там многие Руссы и Обсеквианы. Сам же Дулькиан с остатками войска, сохранившимися после той битвы, бегом устремился в Монте Пелозо 15. Далее, собравшимися в месяце мае воедино, всеми греками при Монте Майоре близ реки Ауфиди 16 начато сражение в четвертый день от начала, где погибли многочисленные Натулики 17 и Обсеквианы 18, Руссы, Трахии (Фракийцы), Калабрики, Лонгобарды, Сапитанты. И пресвитер Ангел, епископ Троян, а также епископ Стефан Ахеронтин там повержены были. Ибо поистине, дабы сказано было о всех, кто так обновился, а именно не более двух тысяч, исключая слуг.

Оттуда вернувшись, Михаил смешанный с малыми остатками полуживых от страха норманнского порабощения, написал на Сицилию, и прибыли сами Мусери, Македонцы, и Павликане, и Калабрийцы, и соединились вместе с другими в катуне 19 Монто Пилози. Тогда высадился катепан сын Будиано 20 в Апулии. Михаил вернулся на Сицилию по повелению императора, туда, откуда пришел. [35]

В год 1042

В этот год в третий день месяца сентября 21 греческое войско вышло из Монте Пилозо, и Норманны из замка Сириколо. Между двумя горами произошло столкновение величайшее, в коем все несчастные македоняне убиты и немногие из прочих выжили в сражении. Там же Эбугиан 22 живым захвачен и доставлен через всю Апулию на родину в Беневент. Ибо правдиво утверждают, кто пал в этой битве, Норманнов семьсот, и Греков десять тысяч было. Впоследствии после завершения этой войны, третьей уже, заключили мир с этими франками материйцы и барийцы, пока не было такого, кто вырвался бы из их рук. Далее в месяце Феврале норманны и граждане Бари выбрали Аргира, вместе с Мело, государем и сеньором себе. В месяце апреле высадился магистр Манихий в Таренте, и объединил все войско греков, и устроил укрепление 23 в месте, называемом Тара. Тогда со своей стороны Аргир написал тем норманнам и в Мельфи, и всех собралось почти семь тысяч в Мутуле.

Тогда тот негодующий Манихий сам и с прочей толпой охваченных страхом, ночью заперся в Таренте. Со своей стороны норманны, когда стояли перед Земляными воротами, ища сражения, и мало кто их спрашивал, разорили всю Терру Ориа, и так вернулись к себе. В месяце июле несчастные ювенийцы заключили договор с оставшимися греками в Тране и сам принцепс Аргир роздал несчастную Ювенацию 24 с норманнами и барийцами. И она горестная на третий день осады захвачена была и разграблены все припасы. И равным образом греки разбиты в ней. Население же тот принцепс, мужчин и женщин, освободил из рук норманнов. После же тренцы не простили барийцам принесенное ими зло [и] в последнюю неделю месяца июня принцепс с норманнами и барийцами осаждал их тридцать шесть дней.

Как сражением, или иными смутами подавил наконец силу, как щепка башню из кучи хвороста там же сложила, как человеческим глазом [36] невидимы новые времена. Но сам Аргиро получив императорские письма о союзе, и патрициат или Катепана, и даже вестата 25 почести, приказал разногласия сжечь. И вернулся в Бари к славе святого императора Константина Мономаха, со своими согражданами и по сей день там.

Теперь к Маниаку вернусь нечестивого случая. Итак далее, так сказать, норманнами в своих границах собрав в одно войско в месяце июне, Маниаки в течение одной ночи дошел до Материя. Через какие бы поля ни шел, везде людей хватал, на глазах материанцев нечестиво убил более двухсот человек. Сходным образом вторым наездом в Монопополь не побоялся вызвать возмущение.

В год 1042

В этот год в месяце сентябре прибыли протоспафарий Тубакий, и патрикий Пард, и идрунтский архиепископ Николай с хрисобулом и симпатией. В то время сам негодный Маниаки умиряющим обманом им навстречу вышедший, немедленно приказал убит Парда мечом, а Тубакия отдал под стражу и равным образом убил его в месяце октябре.

Комментарии

1. Указание на сицилийские кампании аглабидского эмира Ибрагима I (800-812).

2. В ряде манускриптов – Михаил – вероятно, представитель королевской династии Трпимировичей в Далматинской Хорватии, например, Михаил Крешимир II, король в 940-960-х гг., однако хронология неопределенна.

3. Sipontum – это латинское название носил итальянский город Манфредония в Апулии.

4. 10 июля – день св. Фелиците. Римская матрона Фелиците и ее семеро сыновей, претерпели мученичество в 164 г.

5. Ambrosius Mediolanensis Antistes – очевидно, миланский архиепископ Амброзий – прим. пер.

6. Матера в Базиликате.

7. Caiti – военная должность, искаженный арабский термин, кади(?).

8. Имеется в виду часть Апулии, некогда занятая лангобардами.

9. Вероятно Битекто близ Бари.

10. Для подавления восстания Мело в Италию прислано войско протоспафария Василия Воиоанна. При поддержке константинопольского и венецианского флотов он одолел Мело и оставался катепаном Бари до 1028 г. При нем на севере фемы устроена оборонительная линия по берегу Форторе и построен порт Катанзаро – основная база для планировавшегося вторжения на Сицилию. Бари захвачен норманнами в 1071 г.

11. Кувикуларий, византийская придворная должность.

12. В разное время историками интепретировались как вандалы, аланы и варанги – наемники на службе Византии – прим. пер.

13. Император Василий умер в 1025 г., а в 1027 – Константин. Очевидно указанные события имели место в 1025 г.

14. Очевидно, речь о притоке Ауфидия, реке Оливенто близ Венозо.

15. Гора Пилозус на восток от Венозо.

16. Офанто

17. Фемное ополчение Анатоликов – прим. пер..

18. Обсеквианы, византийские ауксилиарии.

19. На калабрийском диалекте – Catojo, venazzo – укрепление.

20. Воиоанн

21. 3 сент. 1041 г. по нашему летосчислению. На юге Италии использовался византийский год, начинавшийся 1 сентября – прим. пер.

22. Воиоанн

23. В оригинале – suda – укрепленный лагерь, частокол.

24. Juvenatia – латинское название города Джовенаццо.

25. Вестат – византийский титул, соответствующий латинскому палатин.

Текст переведен по изданию: Anonymi Barensis monachi chronicon //Antiquitates Italiae Medii Aevi sive Dissertationes. Tomus primus Mediolani MDCCXXXVIII [1738].

  • Глобален Модератор
Публикува

Как са се произнасяли през единадесети век норманските имена ми е трудно да кажа. Аз използвам френското им произношение. Трима от най-изявените лидери на норманите през същия век сами определят себе си и поданиците си като франки, а именно дук Гийом(Вилхелм Завоевателя), Боемунд и принца на Капуа Ришар (Ричард/Рикардо). Любопитен момент е, че в началото на единадесети век старонорвежки на територията на Нормандия се говори само в гр. Байо. За българите в армията на Маниак пише Дж. Норуич без да посочва източник.

За Мелус - среща се още, като Мело, Мелес, Мелле. В Annales Barenses в сведението за Мелус се срещат Mele и Ismael. Последното поражда спекулации за арабски произход на въпросният бунтовнически лидер.

Или за някаква грешка в записа Исмаел. Само веднъж го пишат, докато другите повтарят различни имена, но не и Исмаел, голямата част са свързани с Мел и добавка.

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Забележете още нещо - Мелус поставя основите на въстанието по време на поклонничество, на религиозно събиране, точно когато народът е с най-приповдигнато настроение. Точно като Асен и Петър по-късно..

Явно разпространен начин за рабунтуване и за начало на масови каузи.

Редактирано от КГ125
  • Потребители
Публикува (edited)

За норманска Сицилия има няколко интересни записа в сагите за Харалд Хардрада и Сигурд Кръстоносеца от Снори Стурлусон. Кога ще се наканя и аз да напиша нещо по темата...

Докато още не съм седнал да нахвърлям нещо по-сериозно, ето ви едно интересно старо преводче (от английски) и мой коментар на един фрагмент от еврейската хроника на Ахимааз. Тя засяга Южна Италия, но е за по-ранен период - арабското нашествие. Малко офф-топик пада, но е забавно.

Хрониката на Ахимааз е епично генеалогическо произведение, създадено в южна Италия от Ахимааз бен Палтиел. Макар че е написана единствено с цел възхвала предците на автора, Хрониката съдържа много важни данни за историята на ранните еврейски поселения в градове като Ория, Бари, Отранто, Гаета, Беневенто, Капуа и Амалфи в периода 850 - 1054. Предложеният тук откъс описва събития от втората половина на IX в., когато араби нахлуват в някои части на Калабрия и Апулия.

Текст

"По това време арабите започнали да нахлуват в страната с войските си, да пресичат границите на царството на необрязаните, земята на идолопоклонниците (1; донесли разруха на Калабрия, хвърлили градовете в ужас, опустошили провинцията, разрушили защитните стени. Навлезли в Апулия; там станали много силни, енергично нападнали жителите, разпръснали ги, завладели много селища, унищожавали и плячкосвали.

В онези дни в Бари се намирал Саудан, тогавашният предводител на арабите, който покорил цялата област. Той изпратил посланици до прочутия град Ория, за да сключат споразумение с жителите му като обещавал да не подлага земите им на унищожение, а само да изиска данък от тях. Но това било само хитрост, с която възнамерявал да свари града неподготвен, да го нападне, превземе и опустоши.

Управителят на Бари изпратил рави Шефатия да изслуша предложенията на арабина, да получи клетвата му и писмо с печата му, за да могат преговорите да бъдат подобаващо завършени с неговия знак. Пълководецът Саудан приел равина с почести, говорил сърдечно с него и го обсипал с внимание в присъствието на всички принцове, които се били събрали, за да го приветстват. Задържал го при себе си почти до настъпването на Шабат. Това направил умишлено, защото равинът нямало да може да се върне в своя град по време на Шабат (2. Арабинът не искал да го пусне, за да не може той да съобщи на своя господар намеренията на врага. Когато рави Шефатия усетил неговото притворство, възкликнал: "Позволи ми да си ида, защото с лукавството си ме подмами!" Ала Саудан отвърнал: "Къде ще ходиш по това време? Съботата ей сега ще започне." А той отново продумал: "Пусни ме, господарю, и не се тревожи за мен." Така че онзи му позволил да си върви и равинът тръгнал. И като излязъл, призовавайки помощта на Всевишния, вярвайки в Името на Създателя и убеден, че Бог ще му помогне, изписал няколко букви върху копитата на коня си, така че пътуването му да бъде бързо. Безспирно повтарял Неизразимо великото Име и земята като по чудо бягала назад (3.

А когато стигнал покрайнините на града, завикал жителите отвсякъде: "Излизайте бързо, бягайте от външния град, защото предводителят на арабите Саудан идва с всичките си сили да ни отнеме имуществото, да убива, да граби и плячкосва!" И като наближил, управителят на града излязъл да го посрещне (4. Рави Шефатия му разказал какво му се е случило и така било взето решение по тази работа. Така той пристигнал в града преди петъчния залез; умил се и се окъпал, и посрещнал Шабат, както подобава, радостно, с ястия и напитки, с изучаване на Закона, облечен и украсен в празнични одеяния, вкусвайки всички наслади на този ден и в покой сред тях.

А Саудан с цялата си войска, дързък и ненавистен, дошъл да ги нападне без да се помайва. Ала намерил цялата страна пуста чак до самите стени на града. И на Шабат, по време на следобедната молитва, като не намерил удовлетворение, поискал рави Шефатия, казвайки: "Дайте ми човека, който наруши своя закон и оскверни своята събота. Вашите закони повеляват той да бъде наказан със смърт." А рави Шефатия без страх рекъл: "Защо говориш това? Няма истина в думите ти. Този, Който е в Небесата, знае и всички хора от моя град могат да свидетелстват, че се прибрах докато беше ден. Върнах се докато се виждаше слънцето и отидох в банята. Умих се и се окъпах, и се върнах в дома си, и достойно посрещнах Шабат, покорявайки се на заповедта на моя Цар и Изкупител, Светия Израилев, моя Господ (5."

Този текст бе преведен по: The Chronicle of Ahimaaz, translated by Marcus Salzman (New York, 1924)

Бележки

Историята на рави Шефатия представлява малка новела в рамките на Хрониката. Разказът никъде не излиза от рамките на традиционните повествования за праведници (цадик) - хора, ревностни в спазването на Закона, богобоязливи и мъдри. Особено в няколко момента общите места с традицията на равиническите разкази проличават ясно.

1. Царството на необрязаните, земята на идолопоклонниците: тоест на християните. За разлика от юдаистите, християните не отдават никакво значение на обрязването и на спазването на Моисеевия закон. Освен това иконопочитанието си е идолопоклонничество в очите на добрия рави Палтиел. Арабите като мюсюлмани отдават нужната почит на Муса (както наричат те Моисей), обрязват се и също отхвърлят почитането на религиозни образи. Затова Палтиел ги нарича просто с името им, без названията, запазени за християните.

2. Тук разказът влиза в клишираната форма на повествованията за праведните равини. Мъдрецът е пратен като посланик. Той е известен с добрите си качества и му е поверена тази важна работа. Посрещнат е с почести в чуждия стан. Както ще стане ясно, почестите са за негова заблуда, но той като истински праведник не се поддава на изпитанието, с което доказва, че наистина заслужава да бъде почитан.

3. Ако историята беше християнска или мюсюлманска, добрият герой щеше да се справи само с молитва. Но за равина е от изключително значение да притежава и знание освен вяра. Така че Шефатия се моли, призовава Божието име, но изписва и някакви букви по копитата на коня си. Донякъде смущаващо, но най-вероятно това отново са знаците на Неизразимо великото Име, което в равиничеката литература е печат на голяма власт.

4. Както и в случая с арабите, равинът отново получава почести - този път управителят излиза да го посрещне лично. От една страна, с това се подчертава уважението, което в труден миг християните изпитват към необходимия им добър юдеин (защото в Средните векове такива неща рядко са се случвали), а от друга отново се показва високото място на праведника изобщо.

5. Текстът не би могъл да завърши другояче освен с възхвала на Всевишния, на праведника и на съботата - това е триумфалното увенчаване на подвига на истинския цадик. (Вж. Анжело Раппопорт. Митология на древен Израел, т. I. Изд. Мириам, С., 1993.)

Редактирано от glishev
  • Глобален Модератор
Публикува

Информацията, която имам не е особено изчерпателна:

Мелус или Мелес (Meles Barensis) е ломбардски благородник роден е около 970 г. През 1009 г. заедно с шурея си Датус застават начело на бунтовниците в Бари. Въстанниците превземат града и убиват ромейския катепан Йоан Куркуас (от арменски произход). Мелус превзема Асколи, Трани и Битонто през следващата 1010 година, а също побеждава ромеите при Битето и Монтепелозо. През 1011 г. новоназначеният катепан Василий Аргир Месардонит обсажда Бари в продължение на два месеца и успява да подкупи няколко гърци живеещи в града, да отворят вратите на крепоста. На 11 юни Бари е превзет. Мелус намера убежище в двора на принц Гаймар III Салернски, а съпругата и сина му Аргир (Аргирус) са пленени и отведени в Константинопол.

Благодарско. Значи подозренията ми, че въпросният Мелус може да е бил с арменски произход не са оправдани.

  • Глобален Модератор
Публикува

Объркал си се КГ .Аргир си е византийски род който по късно излъчва даже и император.

  • Глобален Модератор
Публикува
Мелус намера убежище в двора на принц Гаймар III Салернски, а съпругата и сина му Аргир (Аргирус) са пленени и отведени в Константинопол.

Синът на Мелус се казва Аргир, името е гръцко, това имах предвид??

  • Глобален Модератор
Публикува

От друга страна, да има българи по това време във византийската войска е повече от логично ;) И то именно във войската.

  • Потребител
Публикува

Намери си в нета статията "Великата българска ерес" в средновековния свят. от Пламен Павлов.

Ако не ти се чете цялата статия ето ти цитата:

Във византийските гарнизони в Апулия и Калабрия, във войските, сражаващи се със “сарацините” (арабите) в Сицилия служат и много българи. Двама българи, Василий Боян и Христофор Българина, дори са управители на византийските земи в южната част на Апенинския полуостров. По същите места се сражава и известният пълководец Георги Маниак, отново от български произход.

My link

За българския произход на Георги Маниак съм много резервиран.

  • Глобален Модератор
Публикува

За българския произход на Георги Маниак съм много резервиран.

Иван Божилов пише следното за българина Гуделис:

"Син на Маниакис. Очевидно Гуделис (Гуделиос) е лично име, а Маниакис – фамилно. Според Скилица е баща на прочутия спатарий Георги Маниакис, но връзката му с двете фамилии остава неясна. Споменат в 1032 г. без указание дали е жив или не, във връзка с кампанията на Георги Маниакис срещу Едеса".(Българите във Византийската империя. С., 1995)

Ана Комнина например споменава куманските вождове Тогортак и Маниак (Μανιάκ). Срещането на такова име при кумани не означава непременно, че то е тюркско, защото по свидетелството на Менандър още около 569–570 г. водач на едно согдийско пратеничество бил някой си Маниах или дори Маниак (Μανιάχ). (ГИБИ 2. С., 1958).

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

:good:

Каквото щете ми приказвайте, но това е и етнически сблъсък!

Редактирано от КГ125
  • Потребител
Публикува

Най-колоритно и запомнящо се описание на архиврага на своя баща ни е оставила Анна Комнина в своята „Алексиада”:

" Този Робер произхождал от Нормандия, бил човек с низко потекло, тираничен характер и коварен ум. Той бил доблестен, необичайно хитроумен при домогването си към богатството и имуществото на знатните хора, действал упорито, преодолявайки всички препятствия, преследвал своята цел. Той бил с висок ръст по-висок от най-високите хора, имал червендалеста кожа, светлоруси коси и широки плещи, очите му едва ли не изпускали искри... Ревът на този мъж, както разказват, обръщал в бягство хиляди...той бил неукротим и не се подчинявал на никого.”

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!