Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува

Доколкото мога да видя на снимката, Х от АРХON се намира един ред по-горе. дали буквата е Н или Р не мога да определя... така че четенето преди ОКРУМ(...) е съвсем несигурно...

  • Потребител
Публикува (edited)

Вече сме готови да умуваме какво има на всеки ред.Предлагам следните означения за буквите от реконструкцията, показана в пост #1:

- спорна буква: [?]

- буква, която в надписа не се вижда или липсва: буквата с чертичка отдолу

- буква, на която в надписа съответства някаква странна драскулка: [*]

Редактирано от КГ125
  • Потребител
Публикува (edited)

Ето каква е ситуацията на ред , според мен:

- според реконструкцията от пост#1:

O Є K Θ Є ୪ A P X O N O K P ୪ M O C O П А П О С М ୪ М Є Т А Η

- според мен:

O Є K Θ Є ୪ A [?] XON O K P ୪ M O C O П А [?] [*] [*] М ୪ [?] [*] Т А Η

Редактирано от Зитко
  • Потребител
Публикува (edited)

Доколкото мога да видя на снимката, Х от АРХON се намира един ред по-горе. дали буквата е Н или Р не мога да определя... така че четенето преди ОКРУМ(...) е съвсем несигурно...

Наистина има Х над първия ред, но не можем да сме сигурни дали е от АРХON, пък и не виждам логика да се намира отгоре.

Можем да допуснем, че е имало някакъв по-горен ред, но аз не забелязвам други букви преди и след това Х... :unsure:

Редактирано от Зитко
  • Потребител
Публикува

Ситуацията на ред .

- според реконструкцията от пост #1:

M A C I B P Є N T A Є P Г A T ୪ T A K Є O П А Т Н Р М ୪ O A P X O N O M O P T A Г

- според мен:

[*] [*] [*] [*] [*] P Є N T A Є P Г A T ୪ T A S O П А [?] Н Р М ୪ O A P X O N O M O P T A Г

Уточнение: на този ред имаме един символ, подобен на латинската бува S - често този символ се използва вместо съюза "καὶ".

  • Потребител
Публикува (edited)

Eто и коментарите на Стивън Рънсиман, извадката е от неговата "A History of the First Bulgarian Empire"(1930 г.):

Приложение VIII

Маламир и Пресиам

Между двамата най-големи познавачи на българската история от IX в., Златарски и Бъри, се е водила истинска война по отношение на продължителността на управление и имената на хан Маламир . Според Бъри, който приема хипотезата на Иречек, той е управлявал от смъртта на Омуртаг (около 831—832 г.) до 852 г. (възкачването на Борис) и е имал и българско име, Пресиам, което е престанал да използува по време на управлението си. Според Златарски, той е управлявал от 831 до 836 г. и е бил наследен от своя племенник Пресиам, който управлявал до 852 г.1

За съществуването на Маламир знаем не само от надписите, но и от известието на Теофилакт Охридски, единствения историк, които се е опитал да опише цялостно управленията на хановете от Крумовия род и взаимоотношенията между тях. Той явно е разполагал с някой по-стар извор, който не е достигнал до нас. Теофилакт съобщава, че Омуртаг е имал трима синове — Енравота, Звиница и Маламир (Μαλλομηρός). Маламир наследил баща си и на свой ред бил наследен от своя племенник, сина на Звиница. Няколко реда след второто си твърдение той Нарича българския хан ”ὀριθὴς Βωρίσης”2 — фраза, която обикновено е била поправяна на ” ὁ ῥηθεὶς Βωρίσης". Маламир се споменава също и под името Валдимер или Владимир в разказа на Логотет за адрианополските пленници, където, няколко реда по-долу, изведнъж се говори за Михаил (Борис) като за хан. Но цялата информация на Логотет е мъглява; Владимир е наречен баща на Симеон.3

Дотук сведенията не ни пречат да приемем, че Маламир е бил наследник на Омуртаг и предшественик на Борис. Но в един надпис4, открит във Филипи, се говори за " . . . ἀνος ὁ ἐκ Θεοῦ ἄρχων ", който се споменава редом с кавхан Исбул. Освен това, Константин Багренородни говори за " Πρεσιὰμ ὁ ἀρχὼν Βουλγαρίας ", който водил битка със сърбите около 840 г. Борис-Михаил, твърди той, бил син на Пресиам.5 Следователно, излиза, че Пресиам, или по-вероятно Пресиан или Прусиан (известно българско име)6 е бил отделен хан — ". . . άνος " в надписа от Филипи.

Въз основа на тези сведения както Бъри, така и Златарски съставят своя теория и всеки я подкрепя със собственото си тълкуване на Шуменския надпис, в който се споменава Маламир. Златарски отхвърля тълкуването на фразата ” ὁ ῥηθείς” y Теофилакт, казвайки, че тъй като името на Борис още не е било споменато, той не може да бъде ” ῥηθείς”. Маламир без съмнение е бил наследен от своя племенник, но това е бил Пресиам, докато Борис, както казва Константин Багренородни, е бил син на Пресиам. Златарски приема, че внезапната поява на Михаиловото име в разказа за Кордил в 835—836 г. означава смяна на хана по това време, като името Михаил е написано погрешно вместо Пресиам. Така, с допълнителната помощ на Шуменския надпис, Златарски създава личността хан Пресиам, който наследил престола през 836 г.

Но Бъри приема четенето ” ὁ ῥηθείς ” - всъщност Златарски не предлага задоволителен заместител, а с довода си, че името не се споменава по-рано, като че ли изпада в дребнавост. Бъри изтъква, че е странно Теофилакт да пренебрегне напълно управление от близо 16 години — и то вероятно години от жизнено значение за укрепването на християнството в България — и същевременно да отдели такова внимание на управление от пет или най-много десет години (Омуртаг може да е починал едва след 827 г.) Освен това той оправдано се отнася със съмнение към стойността на всеки аргумент, основаващ се на разказа на Логотет. Той не приема и тълкуването на Шуменския надпис, направено от Златарски. Неговият извод е, че Маламир е бил Пресиам, но е приел официалното славянско име Маламир около 847 г., непосредствено след създаването на надписа от Филипи, за който Бъри се присъединява към мнението на Златарски, че се отнася приблизително към този период. Той обяснява сведенията на Константин за роднинските връзки на хана, казвайки, че Борис е бил осиновен от Пресиам-Маламир.

Златарски му отговаря, като повтаря доводите си и разкрива едно слабо място в хронологията на Бъри. Според Бъри излиза, че Пресиам трябва да е сменил името си между изсичането на надписа от Филипи и създаването на Шуменския надпис, т.е. в 847 г., и всички надписи, съдържащи името Маламир, трябва да се отнесат към краткия период 847—852 г.7 Тук обаче Златарски не е справедлив; самият той приписва на Маламир едва петгодишно управление. Той не е склонен да повярва и в това, че един хан би приел "официално" име по средата на управлението си.

Но основният спор е свързан с Шуменския надпис.8 Изсечен (както и двамата се съгласяват) около 847 г., в него се говори за нахлуване на хана в Тракия заедно с кавхан Исбул. След като говори за ” Κροῦμος ὁ πάππα μου ” и за това как „моят баща Омуртаг" сключил мир с гърците и живял добре (καλά) с тях. Надписът продължава (четвърти ред в средата):

καὶ οἱ Γρικοὶ ἐρήμωσα

ὁ Μαλαμὶρ μετ(ὰ) τοῦ καυχάνου Ἠσβούλου ἐπ

. . . (αλα) . . . (εἰς) τοὺς γρίκοὺς τοῦ προβάτον το κασ

След това продължава да разказва за безспорно военни действия, като отново споменава Исбул в деветия ред, в който малко преди това има изтрито място. Златарски добавя думата "ἔπαρχε" като последна в петия ред. В началото на шестия ред, след " αλα " той разчита “ ε. . . ισεις ”и допълва фразата до " καλὰ ἔζησε εἰς ". В резултат на това той приема, че Маламир също е живял в мир и военните действия са дело на друг хан, т.е. Пресиам. На факсимилето от надписа в албума " Абоба — Плиска " (таб. XLV) се виждат ясно " αλα " и " εις " (знакът за "ε" може да означава и "καὶ"). Но дори и останалите букви, които Златарски твърди, че разчита, да са верни, те несъмнено трябва да бъдат допълнени по някакъв друг начин. Според мен възраженията на Бъри са основателни: 1) Маламировото " καλὰ ἔζησε " би предхождало " οἱ Γρικοὶ ἐρήμωσαν ", с което се отбелязва започването на война. 2) " καλὰ ἔζησε " няма смисъл в съчетание с думите, които следват — поправките, внесени там от Златарски, са неубедителни. 3) Споменаването на Исбул явно означава военни действия. Всичко това, заедно със споменаването на Крум като дядо на хана и Омуртаг като негов баща, би трябвало да ни убеди, че надписът без съмнение принадлежи на Маламир.

Поради тази причина и поради съображенията на Бъри, изложени по-горе, се съмнявам в съществуването на хан Пресиам , управлявал, както твърди Златарски, от 836 до 852 г. Има и още един второстепенен аргумент срещу неговите схващания. По времето, когато подарил на Маламир водопровод, Исбул е назован ” ὅ παλαιὸς αὐτοῦ βοϊλᾶς ” , така че по всяка вероятност той е бил на солидна възраст и е имал старшинство сред болярите. Но според Златарски, водопроводът е бил построен преди 836 г. След 847 г., обаче, Исбул е водил не един поход. По-склонен съм да вярвам, че когато е станал " παλαιός " му е било разрешено да се оттегли, вместо да остава на активна служба още десет години.

Не по-малко се съмнявам обаче и в това, че хан Пресиам е приел официалното славянско име Маламир. Владетелите нямали обичай да сменят имената си по средата на своето управление, освен когато, подобно на Борис, приемали нова религия. Подобен жест от страна на хана към неговите славянски поданици е малко вероятен. Доказателствата за съществуването на хан на име Пресиам ми се струват несъстоятелни. Надписът от Филипи не е от голямо значение — има и други думи, завършващи на " ανος ", освен " Πρεσιανος ", а собственото име невинаги предхожда непосредствено титлата "ὁ ἐκ θεοῦ ἀρχών". Напълно възможно е думата да е била " κάνας ", написана погрешно. Сведенията на Константин имат по-голяма стойност. Но те са в пълен разрез с тези на Теофилакт, който изобщо не споменава Пресиам. Тук Константин се е занимавал с историята на Сърбия и е ползувал сръбски извори: той не е съпоставял тези пасажи с някое друго съчинение за българската история — тема, която е пренебрегвал. А сърбите, тогава все още изостанал народ, спокойно биха могли да сбъркат един блестящ български пълководец със самия владетел. Освен това да победиш върховния владетел било далеч по-престижно. Нещо повече, когато в земите им нахлул следващият владетел, те, естествено, го взели за син на предишния нашественик. Присъствието на Исбул в двата надписа от този период, в които се говори за войни, навежда на мисълта, че Маламир не е предвождал лично войските си, а навярно дори и не ги е придружавал. Струва ми се малко вероятно да е прекарал три години в походи из Сърбия. В един двор, където е било разпространено многоженството, той не е оставил син — значи е напълно възможно да не е бил твърде здрав. Смятам, че Пресиян е бил един от висшите военачалници в страната, вероятно потомък на ханския род, но е бил увенчан с корона и е имал син-владетел само в невежото въображение на сърбите.

____________________

1. Bury, op. cit., pp. 481-4: Zlatarski, Izviestiya, pp. 49 ff. Istoriya, i., I, pp. 447–57 (a reply to Bury’s objections to his Izviestiya suggestions).

2. Theophylact, Historia XV. Martyrum, pp. 193, 197.

3. Leo Grammaticus, pp. 231-2 (Βαλδίμερ): Logothete (Slavonic version), pp. 101–2 (Vladimir).

4. Villoison’s inscription, see above, p. 89.

5. Constantine Porphyrogennetus, De Administrando Imperio, p. 154.

6. Zlatarski (loc. cit.) easily shows that Presiam is more probably Presian.

7. Actually there are only three—the Shumla, the aqueduct, and Tsepa’s memorial.

8. Aboba-Pliska, pp. 230 ff.

Редактирано от Зитко
  • Потребител
Публикува (edited)

Редно е да добавим и аргументите на В. Златарски в този спор с Bury, изложена в "История на Първото българско царство".

Поясненията към текста от прикачените картинки:

1. J. В. Bury, Eastern Roman Empire, p. 481—484.

2. Вж. В. Н. Златарски, Приемниците на Омортага, пак там, стр. 755—777; Известията за българите и пр., стр. 35—36.

3. Migne, Patrologia. graec., t. 126, col. 151—222.

4. Той казва, че Маламир бил наследен от сина на Звиница, и после продължава да говори за Борис като "ό ρηθείσ Βωρίςησ".

5. Bury, каз, съч., стр. 481.

6. За това вж. по-горе, стр. 424—427.

7. За това събитие вж. по-подробно стр. 432—434.

8. Какво се разбира тук под Македония вж. по-горе, стр. 358/9 и в Известия за българите и пр., стр. 47—48.

9. Georg. Hamartolos, ed. Muralt., 724—5. — Cp. старобъл. превод в Известия за българите и пр., стр. 31—32.

10. Bury, каз. сьч., стр. 481.

11. Вж. по-горе, стр. 358—359 и 391, бел. 29.

12. За бъркотията в имената и генеалогията на българските господари в известието на Симеон Логотет, подробно вж. нашата статия „Приемницте на Омортага,” пак там, стр. 758—764.

13. Bury, каз. сьч., стр. 482; ИБИД, пак там, стр. 181.

14. Bury, каз. съч., стр. 481; ИБИД, пак там, стр. 180.

15. Bury, каз. съч., стр. 482; ИБИД, пак там, стр. 182.

16. В. Н. Златарски, Известия за българите и пр., стр. 46—47.

Редактирано от Зитко
  • Потребител
Публикува (edited)

Ето какво казва Златарски за коментирания в тази тема надпис:

Наред с разгледаните тук книжовни известия ще трябва да поставим още един епиграфски паметник, в чието съдържание Бйори също намира подкрепа на своето мнение. Това е Шуменският надпис, наречен така, защото е намерен в турските гробища при Тумбул джамия в Шумен. Той е издаван два пъти17 и издателите му въз основа на възможните според тях попълвания на текста са на мнение, че в надписа се говори за някакви военни действия на българите против византийците в областта на Одрин и Пловдив, като при това първият издател го отнася към времето на хан Маламир или на неговия най-близък приемник, а вторият — към Маламир. Ние бяхме възприели това мнение за съдържанието на надписа и въз основа на някои книжовни данни отнесохме тоя надпис към времето след 846 г.18 Сега обаче след ново проучване на текста върху самия камък и факсимилето дойдохме до друго заключение, както ще покажем тук.

Тоя надпис, както вече посочихме на друго място19, при всичката си голяма историческа важност, е дошьл до нас в непълен и развален вид и при необикновените му палеографични особености твърде много се затруднява разбирането на съдържанието му. Това е един епиграфски палимпсест, ако можем така да се изразим, защото немалко е пострадал под длетото на някоя невежествена ръка, която види се, е искала да преповтори за по-ясно четене буквите, но поради неумение още повече ги развалила и изопачила. Затова при четенето на надписа необходимо се явява внимателно да се отличава кой нарез е нов и кой стар, а това още повече затруднява дешифрирането на текста. Ние тук ще го разгледаме по-подробно.

_________________

17. В Archäol-epigr.Mittli., Bd.XIX,S.242—243,и в Абоба-Плиска,стр. 232—236,факсимиле албум,таб. XLV.

18. В. Н. Златарски, Известия за българите и пр., стр. 52.

19. Пак там, стр. 51.

Редактирано от Зитко

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!