Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Мнения 51
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Глобален Модератор
Публикува

Прелюбопитна тема! Чудесна е!

Хубаво е и наличието на речник на непознатите термини.

Очаквам и тема за Армения в епохата на кръстоносните походи.

  • Глобален Модератор
Публикува

Абсолютно! Колко малко е писано и обобщено най-вече у нас за събитията на Изток от Византия. А те касаят и България!

Тук видях преолюбопитни неща, като например името Татул Ванандаци (в арменска транскрипция), което хич не ми звучи арменско...

  • Глобален Модератор
Публикува

Очаквам и тема за Армения в епохата на кръстоносните походи.

Въпросът не ми е в областта на интересите. Ако Глишев се навие, можем да помислим с него да спретнем нещо общо за форума.

Иначе засега ето нещо за Киликийска Армения. Дори не знаех, че книгата е качена онлайн, днес я открих.

http://armenianhouse...-state-law.html

И нещо пак от нета, направо го пускам тук.

КИЛИКИЙСКАЯ АРМЕНИЯ И КРЕСТОВЫЕ ПОХОДЫ.doc

  • Глобален Модератор
Публикува

Този момент е много интересен, чудно как това не е станало обект на интерес от твоя страна?!

  • Глобален Модератор
Публикува

Този момент е много интересен, чудно как това не е станало обект на интерес от твоя страна?!

Много ми е западна Киликийска Армения. Много западноевропейско влияние. Има даже една "История на татарите", писана от историка Хетум, брат на киликийския цар Хетум І (1226-1269). Авторът я пише във Франция и то на старофренски през 1307 г. Още същата година я превеждат за папата на латински, а в следващите 300 години е преведена на всички важни европейски езици.

На мен сърцето ми е в аршакидския период. bigwink.gif

  • Потребители
Публикува

В Киликия наистина има много западни влияния - нормално, крепостите по крайбрежието често са държани от кипърски гарнизони. Романът за Мелюзина например създава представа за Малка Армения като за поредната кръстоносна държава, без никакъв местен колорит. Куриозно е, че според романа царството попада под властта на династията Люзинян. Разбира се, там и събитията, довели фамилията на Кипър, са разказани без никаква връзка с историческите факти. За останалите арменски владения из планините между Мала Азия, Сирия и Месопотамия в ХІ-ХІІ в. не знам много, така че не бих написал кой знае какво за тях - освен че ги е имало. Това само по себе си е интересно и съм се чудил доколко съществуването им в тила на селджукското завоевание показва, че и в предишния период на Македонската династия тези земи са били нещо различно от, да речем, западните райони на Мала Азия. Кесарийската Църква на св. Василий в Кападокия може да е гръкоезична, но точно от нея идва приемствеността на арменската. За Едеското владение и преминаването му под властта на Бодуен няма голям смисъл да се разтягат нови локуми - това е предъвквана тема.

Тази "История на татарите" от Хетум, писана на старофренски, ме шашна. Дори не съм чувал за нея. Бих я чел на френски, среднофренски или латински, стига да може да се намери текстът.

Но това беше офф-топик.

Евтропий, който иначе е много предпазлив в оценките си към своите съвременни императори, също оценява мира от 364 като позорен за римляните.

Почти нищо не знам за Армения. Или може би трябва да кажа - за Армениите? Защото освен арменското царство (Римска Армения) и Малка Армения в Киликия, има още доста територии и владения, които са имали арменско население и арменски местни владетели. Беше ми интересно да прочета, че Аршакидите си запазват властта тъкмо в Армения, откъдето претендират за връщане и на иранския трон. Разпространено е клишето, че римските автори не отчитат разликата между перси и парти, а ето че самата партска династия всъщност се е превърнала в "персийска". В такъв случай е напразен педантизъм да се говори само за Сасанидите като за персийски шахове и да се прави някакво рязко разграничение между Аршакидска "Партия" и Сасанидски Иран. Може пък римските автори, които ползват "парти" и "перси" като синоними, да имат основание.

Всъщност "Партия" не е географско, а политическо название, идващо от етноним, нали?

И благодаря за четивото - темата е много приятно поднесена.

  • Глобален Модератор
Публикува

Тази "История на татарите" от Хетум, писана на старофренски, ме шашна. Дори не съм чувал за нея. Бих я чел на френски, среднофренски или латински, стига да може да се намери текстът.

Но това беше офф-топик.

Евтропий, който иначе е много предпазлив в оценките си към своите съвременни императори, също оценява мира от 364 като позорен за римляните.

Почти нищо не знам за Армения. Или може би трябва да кажа - за Армениите? Защото освен арменското царство (Римска Армения) и Малка Армения в Киликия, има още доста територии и владения, които са имали арменско население и арменски местни владетели. Беше ми интересно да прочета, че Аршакидите си запазват властта тъкмо в Армения, откъдето претендират за връщане и на иранския трон. Разпространено е клишето, че римските автори не отчитат разликата между перси и парти, а ето че самата партска династия всъщност се е превърнала в "персийска". В такъв случай е напразен педантизъм да се говори само за Сасанидите като за персийски шахове и да се прави някакво рязко разграничение между Аршакидска "Партия" и Сасанидски Иран. Може пък римските автори, които ползват "парти" и "перси" като синоними, да имат основание.

Всъщност "Партия" не е географско, а политическо название, идващо от етноним, нали?

И благодаря за четивото - темата е много приятно поднесена.

Историята на Хетум няма как да я изнамеря на старофренски или латински, дано преводът на съвременен английски ти свърши работа. smile.gif

http://www.rbedrosian.com/hetumint.htm

А за това, че Партия е политоним, най-вероятно е така. Обърни внимание на текста на Агатангелос. Той споменава за Партия, но много повече говори за роднини, сродници. На едно място обаче казва за Трдат "който бил втори в Персийското царство". Тоест става дума за една стара персийска територия, господството над която си оспорват два рода - Аршакиди и Сасаниди. Един харизматичен род е свален, за да бъде заменен с друг (Сасанидите), който след време също ще стане харизматичен и дава официално името на държавата. Така че партската държава не се "превръща в персийска", приликите между двете групировки са големи по принцип, най-малкото заради общия ирански произход и столетията съвместен живот между парти и перси.

В тези събития се натъкваме на едно много древно номадско схващане за държавата, от което и уж уседналите от столетия перси не са успяли да се отърват. А именно, че държавата се е смятала за притежание на рода. По тази причина и Аршакиди, и Сасаниди са прилагали практиката на апанажа, като са разпращали членове на рода си да управляват подчинените или васални области и царства, от сбора на които се формирала цялата държава (Партия, Персия). Елементи от тази система се наблюдава още при Ахеменидите, когато например Дарий Кодоман дава като владение на братовчед си Бес Бактрия с титлата сатрап. Такава практика е имало и при неиранските номади от много по-късни времена. През ХІІІ век Чингис-хан още приживе разделя империята си на синовете си. Най-малкият получава "бащинията", сиреч коренните монголски земи, докато по-големите получават новозавладяните територии. При тюрките, ако не греша, също е имало подобна практика. Та явно става дума за много древен степен евразийски модел на управление.

Римляните може да не са отчитали разликата между перси и парти именно защото за тях е била непонятна разликата между гражданска държава и родова държава. Партия, Сасанидска Персия, Аршакидска Армения са били родови държави, където държавата се крепи не на съюз между градове, както в Римската империя, а на единството на харизматичния царски род и най-висшата родова аристокрация. При тях няма такива "глезотии" като сенат. Има съвет на висшите аристократи и свещениците (поне документирано при арменци и Сасаниди). При партите все пак е имало някакъв "европейски" афинитет, тъй като са давали самоуправление на основаните от гръцки колонисти градове, имали са вкус към елинитистическата култура, изобщо карали са я доста либерално, точно по традионно номадските разбирания за "либерализъм" - "плащай си данъците, помагай с войска, признавай властта ми, другото не ме интересува". Докато Сасанидите са доста по-остри спрямо всичко "западно" и "европейско". При тях се осъществява за пръв път т.нар. съюз между трона и олтара за затягане на държавната идеология, религиозна чистота и за нейното централизиране. Между другото Сасанидите доста време не могат да се отърват и еманципират от партското си наследство. Чак към края на ІІІ век почват да заменят редица партски титли със свои (пехлевийски). Тази плавна приемственост може допълнително да е обърквала римските автори. Впрочем сега се сещам за едно нещо от романа на Гор Видал "Юлиян". Там императорът казва, че римляните и през ІV век продължавали официално да наричат Персия с името Партия. Дали това е авторова измислица или е прочел някъде такова сведение не мога да кажа.

  • Глобален Модератор
Публикува

Като стана дума за партите и техния "либерализъм", нещо взех, та се отприщих. :)

Партите аз бих нарекъл "японците на Древния свят". Приемат всичко чуждо и "западно" (гръцко) без предразсъдъци и страх от загуба на идентичност, но пък от друга страна упорито пазят в течение на векове степния си модел на държавно управление. Всъщност в земите, които те владеят, друг модел не е приложим. Няма начин партите да се ориентират към римската система на безлични провинции, управлявани от пратени от центъра магистрати, които се сменят периодично. Римляните могат да си позволят такъв модел не само поради разликата в държавната концепция и мисленето, но и поради това, че империята им расте бавно, със скоростта на волска каруца поглъща областти и държави една след друга, като смила съпротивителните сили на народите. Докато партският възход е като вихрен конен поход - за десетина години или няколко десетилетия прегазват териториите на Иран и правят своя държава. И в тези територии заварват големи етнически масиви (перси, мидийци, саки, хирканци), които на всичко отгоре са добре въоръжени, имат подобна военна тактика като тях. Ако се опитат да наложат римския обезличаващ провинциален модел, това ще доведе до всеобщо въстание и до краха на партската хегемония. Наред с това подчинените на партите народи и етноси от край време са свикнали да имат начело цар, княз, племенен вожд (а не сенат, двама консули и разни контролни органи). Затова много по-гъвкаво като система е да им се сложи пак такъв цар, княз, вожд, само че не от местното коляно, а от царския род на Аршакидите. Ефектът е двоен и с две остриета. От една страна свой човек осигурява верността на подчинената област и едновременно с това показва вниманието на централната власт към местното население и така намалява опасността от бунтове. Едновременно с това на амбициозни членове на Аршакидския род и особено на "безземните" синове, които нямат право на престола, им се дават мини-престоли за задоволяване на властовите претенции. Така те са държани и далече от столицата, където могат да правят интриги. От друга страна обаче тази схема крие и рискове, защото установили се веднъж в някоя област, тези членове на рода могат да спечелят симпатиите на местното население и да използват подкрепата му за овладяване на централния престол на Аршакидите. Всъщност именно по тази причина Партия периодично е била разтрисана от междуособици.

Допълнително политическата и властова нестабилност в Партия е била усилвана от нерегламентираната система на унаследяване на престола. Няма правило, че първородният има право на него, изборът е в ръцете на монарха и висшата аристокрация. На всичко отгоре власта можело да премине не от баща към син, а от бащата към неговия брат. Тук отново се натъкваме на древна архаична практика, срещана и при скити и индоарийци. И при хазарите и българите (привет на тюрковъдите :) ), споменато изрично от Йоан Екзарх. Арменските Аршакиди побързват да решат този проблем, като установяват правото на първородството, като в случая това може да се дължи на влияние на местната традиция, останала от предишната династия на Арташесидите (Арташесеан, самото име Арташес е поарменчена форма на персийското Артаксеркс, собствено Артахшиарша). Обяснение обаче може да се търси и във факта, че спрямо партските Аршакиди и Партия, арменските са дъщерен клон и "дъщерна" държава и не е имало къде да разпращат братя, синове, племенници и братовчеди да държат в покорство васални области и да трябва да лавират между вътрешнодворцовите амбиции. Затова например арменските междуособици от ІV век се състоят в конфликт между царя и феодалите, а не между царя и недоволни и претендиращи за властта втори, трети, пети син или други роднини от Аршакидската династия.

Сасанидите също не избягват от апанажния модел, дори се смята, че го прилагат още повече от партите. И историята им също е изпълнена с междуособици. Доколкото ми стигат познанията по сасанидския въпрос, изглежда и при Сасанидите не е имало строга система за унаследяване на властта. Например Шапур ІІ наследява властта след смъртта на брат си и (което е вече куриоз), бил коронясан още докато бил в корема на бременна си майка! Кавад І пък се възцарява с помощта на хефталитите, след успешно въстание срещу чичо си Балаш (Валарш по арменски, Вологез при партите). Бистам (591-595) например е чичо на Хосров ІІ. Кавад ІІ явно не си е поплювал, защото се възкачва през 628 г., след като убил баща си и своите 18 братя.

При Сасадините обаче има 2 фактора, които в някаква степен стабилизират държавата им. Единият е силната роля на зороастрийската църква при избора на царете, както и нейната роля на морално-обществен цензор. Не трябва да се пропуска и моментът, че Сасанидите по произход са от зороастрийски жречески род. Другият фактор е, че Сасанидите се издигат с лозунга за възстановяване на персийската империя на Ахеменидите, постоянно се представят като техни продължители, което им дава

автоматично някакъв стартов харизматичен ореол поне в земите, населявани от персийци. Вследствие на големите им военни и политически успехи през ІІ-ІІІ век Сасанидите добиват още по-голяма харизма. Докато в това отношение Арщакидите почват от нулата. В средата на ІІІ век пр.Хр. от степите на Средна Азия се появява някой си Аршак, неизвестен дотогава племенен вожд, който търси с народа си място под слънцето и на Аршакидите им трябват столетия, за да с превърнат в харизматична династия. Като пример колко малко през първите 1-2 века от властването на партските Аршакиди околните владетели са били респектирани от тях може да се даде арменският цар Тигран ІІ (95-55 г. пр.Хр.), който без никакви притеснения води настъпателна война срещу тях и им отнема редица територии в Северна Месопотамия, Атропатена и Мидия.

  • Потребители
Публикува

Благодарияравуш :biggrin:

За мен беше доста впечатляващо, че партският цар тъкмо чете или гледа представление на Есхиловия "Прометей" (но не на "Перси", :happy: ), когато му донасят за поражението на Крас при Каре.

Римските автори със сигурност наричат партите перси - и персите парти. Или не правят разлика между двата народа, или смятат имената за синоними, а Сасанидите - за превратаджии, а не за основатели на нова монархия.

Апанажната система, адаптивността към заварената култура, концепцията за царството като родова собственост и неустановеността на наследствения закон с колебания между сениорат и майорат и чести династични междуособици в рамките на харизматичната династия са типични и за франките в далечния Запад.

Сасанидите са ми особено интересни с това създаване на държавна "църква". Откак четох историята на Иран на Жан-Пол Ру дори дуализмът им не ми е чак толкова противен :)

  • Глобален Модератор
Публикува

Благодарияравуш :biggrin:

За мен беше доста впечатляващо, че партският цар тъкмо чете или гледа представление на Есхиловия "Прометей" (но не на "Перси", :happy: ), когато му донасят за поражението на Крас при Каре.

Римските автори със сигурност наричат партите перси - и персите парти. Или не правят разлика между двата народа, или смятат имената за синоними, а Сасанидите - за превратаджии, а не за основатели на нова монархия.

Апанажната система, адаптивността към заварената култура, концепцията за царството като родова собственост и неустановеността на наследствения закон с колебания между сениорат и майорат и чести династични междуособици в рамките на харизматичната династия са типични и за франките в далечния Запад.

Сасанидите са ми особено интересни с това създаване на държавна "църква". Откак четох историята на Иран на Жан-Пол Ру дори дуализмът им не ми е чак толкова противен :)

Мда, на фона на леко мрачните Сасаниди с тяхната войнстваща зороастрийска църква, Аршакидите с техните ирански божества, извайвани в статуи по гръцки маниер са направо като весела група от ученици, тръгнали на излет в планината. :)

За франките също съм чел, че са практикували апанажа и са смятали държавата за фамилна собственост, която могат да разделят на наследниците както им се стори за уместно. Въпросът е дали това не е някакво източно (например сарматско) влияние при тях. Или пък юдейско? Преди време видях някъде алемански шлем от VІ век, за който пишеше, че в дизайна му се долавя отчетливо сасанидско влияние.

  • Потребител
Публикува

Преди време четох една работа на Т.М.Айтберов Древные иранцы и Кавказ В нея се разглежда приблизително периода от 3 до 5в и противостоянието на Сасанидите с Рим от гледна точка на дагестанските народи.Основната теза която се прокарва е че във връзка със защита на кавказките проходи там са заселвани ирански войни,което например е намерло отражение в записаните от руснаците предания на кюринците,че са смес от коренното население и персийски преселници от Исфахан.Още по времето на Партия ,която има позиции Сулакския басейн и Хунзанското плато се създава регионален център за военно командване и са заселвани иранци.Също в работата се говори ,че през всички етапи на отношения между Сасаниди и Рим и Византия ,двете страни се договарят периодично за засилване на отбраната на кавказките проходи от прииждащите номадски племена,като обикновенно Византия участва в мероприятията с пари и специалисти.Също така се споменава,че по време на войната 428г от север в Кавказ се появява племето хайландур,което авторът определя като или протобългарско или огузко.Вследствие на тези нови претиснения се изгражда погранична крепост при прохода Чора по лакски Чурул.Иранските гарнизони се попълвали от ирански войни или сюникски арменци,но не от местни жители.Във връзка с арменското въстание от 450г се споменава цар на Лпиния/Лепон/ Регес ,който се сражава срещу въстанниците и загиналия царевич Вурк,което означавало Вълк.Възможно е хайландурите да са притеснявали от север иранците не случайно.452г албанския княз Ваче от аршакидски произход успял да обедини масагетите и още 11 князе и също въстанал срещи сасанидите и превзел Чора.Въстанието обаче било потушено с помощта на същите тези хайландур.В по-късно време следват аварски нападения,които биха могли също да се считат като не съвсем случайни.Следват нови договорености между Иран и Византия и разширяване и укрепване на отбранителните обекти.Споменава се като важна и врата Камбезан/Камберан в грузинската област Камбечо/Камбечан/ - Кахетия.Споменава се също и че управитела на лезгинската област Балх в системата на иранската империя имал титул сахиб

Ето и няколко цитата от Кавказкая Албания-Лезгистан.история и съвременост

На каждых трех милях этой стены он сделал железные ворота и поселил там с внутренней части каждых ворот народ, обязанный охранять эти ворота и соседнюю часть стены. Все это служило для защиты от нападения народов, примыкающих к горам Кавк…"

По данным Хамзы Исфахани, сасанидский царь Ирана Ануширван построил Дербент и в каждую местность назначил "предводителя", которому подчинил определенную часть войска, предоставив сыновьям воинов в наследственное пользование земельные участки. Кроме того, каждого из предводителей он одаривал почетными одеждами, подчеркивающими титул — "царь кабана", филаншах ("царь слона"), ширваншах ("царь льва").

......

Был построен ряд крепостей и стен южнее Дербента. Их остатки сохранились до наших дней. Так, например, недалеко от нынешнего поселка Белиджи была построена крепость "Торпах-кала" ("Землянаякрепость"). Стены ее сложены из сырцевого кирпича. Южнее находятся остатки Гильгильчайского вала, построенного также из сырцевого кирпича. Укрепление протянулось от берега Каспия к отрогам Большого Кавказа. Вдоль вала были устроены военные поселения. Другая стена проходила еще южнее — у горы Беш-Бармак. От этой стены почти ничего не осталось. Некоторые сведения о ней содержатся в сочинениях путешественников XVII в. Военное значение имела и Закатальская каменная стена.

Чтобы закрепить свое владычество и создать себе опору в Албании, сасаниды переселяли сюда ираноязычное население. Этих переселенцев, впоследствии называемых татами, размещали в тех районах, которые в стратегическом отношении представляли наибольший интерес для Сасанидского государства. Таты заняли территорию Апшерона, часть Шемахинского, Дивичинского, Кубинского и ряда других районов, где потомки их живут и в наши дни. Некоторая часть татов сохранилась и в Дербенте.

....

Иранский шах Иездигерд насильно насаждал в Албании зороастризм, требуя от заветной власти, чтобы она содействовала распространению этой религии. Шах прислал сюда 700 магов, которые стали разрушать христианские церкви

УМК.pdf

  • Глобален Модератор
Публикува

Като ви чета сте на път да изкарате Сасанидите нещо като средновековни прусаци.Като цяло не е вярно.

  • Глобален Модератор
Публикува

Като ви чета сте на път да изкарате Сасанидите нещо като средновековни прусаци.Като цяло не е вярно.

Не. Първо, не са средновековни. Второ, никой не е правил такива аналогии. Но е факт, че в пространството на Иран никой преди тях не е създавал толкова стегната и организирана държава. И фанатизирана в религиозно отношение, ако щеш.

  • Глобален Модератор
Публикува

Преди време четох една работа на Т.М.Айтберов Древные иранцы и Кавказ В нея се разглежда приблизително периода от 3 до 5в и противостоянието на Сасанидите с Рим от гледна точка на дагестанските народи.Основната теза която се прокарва е че във връзка със защита на кавказките проходи там са заселвани ирански войни,което например е намерло отражение в записаните от руснаците предания на кюринците,че са смес от коренното население и персийски преселници от Исфахан.Още по времето на Партия ,която има позиции Сулакския басейн и Хунзанското плато се създава регионален център за военно командване и са заселвани иранци.Също в работата се говори ,че през всички етапи на отношения между Сасаниди и Рим и Византия ,двете страни се договарят периодично за засилване на отбраната на кавказките проходи от прииждащите номадски племена,като обикновенно Византия участва в мероприятията с пари и специалисти.Също така се споменава,че по време на войната 428г от север в Кавказ се появява племето хайландур,което авторът определя като или протобългарско или огузко.Вследствие на тези нови претиснения се изгражда погранична крепост при прохода Чора по лакски Чурул.Иранските гарнизони се попълвали от ирански войни или сюникски арменци,но не от местни жители.

Ибн ал-Факих около 903 г., като описва подробно Дербентския проход, който бил укрепен с огромна стена от Хосров Ануширван, казва, че в стената били направени 7 прохода и при всеки от тях бил построен град, в който живеели персийски войници, наречени сиасикин. Факих добавя: "разправят, че хората от Армения са задължени да охраняват тази стена и врата". Сиасикин е арабска множествена форма от сисакан, а тя е едно от названията на източноарменската област Сюник (Сисак, Сисакан).

Римляните още преди Сасадините са имали отношение към отбраната на кавказките проходи. По времето на Валарш ІІ (185-198) разтревоженият от честите набези южно от Кавказ на северните народи Рим възлага на арменския цар да организира отбраната на проходите. Според акад.С.Т. Еремян по негово време е имало арменски гарнизон северно от Кавказ, при устието на река Терек, където тя излиза на севернокавказката равнина от Дариялския проход (Аланските врати). Най-вероятно арменският гарнизон северно от Кавказ се е намирал някъде в района на днешния град Моздок, или малко по-надолу по течението на Терек.

П.П. Прикаченият от тебе файл нещо не може да се свали. post-20645-1121105496.gif

  • Потребители
Публикува

Все пак Сасанидите имат двойствено отношение към чуждите религии - ту преследват, ту търпят.

Сарматско влияние в институциите на франките може да има, но непряко. Вероятно през готска среда. Меровингски крале са се женели за готски принцеси и наследствените обичаи могат да се повлияят от това. Иначе regnum patrimonium (буквално "царството-бащиния") донякъде може да се проследи и у други германски народи.

През Средиземно море пък са прониквали платове, бижута и евентуално и оръжейни дизайни. Това с алеманския шлем не ме учудва: от откритите досега оцелели фрагменти от епископски одежди от меровингско време, повечето са от платове, украсени в персийски стил. Грифони и прочие орнаментика. Някои вероятно наистина са пряк внос от Иран през Византия. Това е възможно само в VІ в., разбира се.

  • Потребител
Публикува

П.П. Прикаченият от тебе файл нещо не може да се свали. post-20645-1121105496.gif

Нещо все не ми се получава качването на файли ;)

http://edu.dgu.ru/DGU/ISTFAK/UMK/%D0%94%D1%80%D0%B5%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%B5%20%D0%98%D1%80%D0%B0%D0%BD%D1%86%D1%8B%20%D0%B8%20%D0%9A%D0%B0%D0%B2%D0%BA%D0%B0%D0%B7/%D0%A3%D0%9C%D0%9A.pdf

  • Глобален Модератор
Публикува

Нещо все не ми се получава качването на файли ;)

http://edu.dgu.ru/DG...D0%9C%D0%9A.pdf

Успях, успях. Просто влязох през Опера и стана свалянето на файла. Мерси за текста. :)

  • Потребител
Публикува
от откритите досега оцелели фрагменти от епископски одежди от меровингско време, повечето са от платове, украсени в персийски стил. Грифони и прочие орнаментика.

Извинявам се, че е малко оф, ама може ли малко линкове за това, че ми е интересно! Защо няма такъв внос след 6-ти век?

Още при въпроса за кафтаните мисля, че ще е хубаво да има тема за средновековната мода на дрехи, тъкани и др.подобни, особено на ранни и в контекста на контактите изток-запад.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!