-
Брой отговори
4585 -
Регистрация
-
Последен вход
-
Days Won
43
SAlexandrov last won the day on Декември 10 2024
SAlexandrov има най-харесвано съдържание!
Всичко за SAlexandrov
Последни посетители
17304 прегледа на профила
SAlexandrov's Achievements
-
Новоизстреляната лунна мисия Хакуто-Р запали за пръв път двигателя си в орбита На илюстрацията: „Хакуто-Р“ на Луната. Image credit : ispace 17 януари 2025 г. 20:30 ч. Светослав Александров. Вчера, на 16-ти януари в 21:40 ч., частната космическа мисия „Хакуто-Р“ за пръв път запали двигателя си в околоземна орбита. Днес айспейс потвърди, че маневрата е била напълно успешна. Този тип маневри са необходими, за да може „Хакуто-Р“ да се отправи към Луната. Така екипът се увери в нормалната работа на двигателната система, както и на системата за насочване, контрол и навигация. Напомням на читателите, че „Хакуто-Р“ (мисия „Ресилиънс“) бе изстреляна успешно на 15-ти януари посредством ракета на СпейсЕкс „Фалкън 9“. Понастоящем тя кръжи около Земята, но след няколко корекции на полета ще се отправи към Луната. Първото сближение с естествения ни спътник се очаква да се случи след около месец. Също така напомням, че това ще е вторият опит за „Хакуто-Р“ да кацне на лунната повърхност. По време на първата мисия през 2023 г. спускаемият апарат се разби. Фирмата айспейс е международна със седалище в Токио и дъщерни организации в Япония, САЩ и Европа. Любопитен факт е, че айспейс-Европа е създала малък луноход на име „Тенашъс“ съобразно споразумение с космическата агенция на Люксембург и Европейската космическа агенция. Ако кацането на „Хакуто-Р“ е успешно, ще станем свидетели на първия европейски луноход на лунната повърхност! „Хакуто-Р“ ще извози също така и биологичен експеримент, свързан с отглеждането на микровородасли от р. Euglena. Целта е по този начин да се докаже, че на Луната може да се произвежда водораслова биомаса за храна на бъдещите заселници. За повече информация: айспейс https://cosmos.1.bg/space/2025/01/17/hakuto-r-fires-engines-in-earth-orbit/
-
УСПЕХ за Супер Хеви, НЕУСПЕХ за Старшип по време на седмото изстрелване За втори път в историята на СпейсЕкс, ракета „Супер Хеви“ бе прибрана на Земята след космически полет. Photo credit : SpaceX 17 януари 2025 г. 01:10 ч. Светослав Александров. Седмият полет на „Старшип“ донесе и радост и тъга за СпейсЕкс. За втори път от началото на програмата ракетата-носител „Супер Хеви“ се завърна на стартовата площадка, кацайки меко върху роботизираната ръка „Меказила“! Но дебютната мисия на „Вариант №2“ на „Старшип“ завърши преждевременно… Все още не се знае какво точно се случи, но изглежда, че 7 минути и 39 секунди след старта един от шестте двигателя на „Старшип“ се самоизключи. На осмата минута се самоизключиха и още няколко двигателя, което бе последвано от пълна загуба на телеметричната информация 26 секунди по-късно. Ако мисията на „Старшип“ бе успешна, тя щеше да доведе до пробно въвеждане на макети на спътници „Старлинк“ в орбита. Но подобен неуспех може би се очакваше – все пак това бе първият полет на подобрения „Вариант №2“ на кораба. СпейсЕкс обаче имат и повод за радост. Ако не корабът, то ракетата-носител „Супер Хеви“ сработи безупречно за пореден път. И не само това – за втори път след съдбоносния 13-ти октомври 2024 г. тя се завърна върху стартовата кула! С това концепцията на Илон Мъск за елиминиране на застопоряващите крачета, за да няма излишна маса, и прехвърляне на целия механизъм за прихващане върху кулата, се доказва като напълно работеща. Какви страхотни последни 24 часа! Циничните коментатори, които нямат отношение към космонавтиката, биха казали, че ракетата на Джеф Безос не успя да кацне, но достигна орбита, докато тази на Илон Мъск може да каца, но не стига орбита. При такива нови високотехнологични машини проблеми могат да се очакват, но все пак постиженията са налице – при това постижения, каквито още няма никъде другаде по света, нито в Русия, нито в Китай. Видеозапис от днешното изстрелване: https://cosmos.1.bg/space/2025/01/16/super-heavy-success-ship-7-lost/
-
УСПЕХ: Ракетата Ню Глен на Блу Ориджин достигна орбита от първия път!!! Кадър от днешното изстрелване. Photo credit : Blue Origin 16 януари 2025 г. 12:30 ч. Светослав Александров. В САЩ се появи нова тежкотоварна ракета – и то такава, която не е собственост на Илон Мъск! Основаната от Джеф Безос фирма Блу Ориджин“ успешно изстреля „Ню Глен“ и ракетата достигна до орбита още от първия път! „Ню Глен“ запали двигателите си и отлетя от стартовата площадка на космодрума Кейп Канаверал във Флорида в 09:03 ч. българско време, близо час след началото на стартовия прозорец. До голяма степен забавянето се дължеше не толкова на нуждата от допълнителни технически приготовления, колкото на плавателен съд, който бе навлязъл нерегламентирано в забранената крайбрежна зона. Космическите ентусиасти получиха дежа вю, след като си спомниха, че подобно забавяне сполетя и първата ракета на СпейсЕкс „Фалкън 9“ по време на дебютното обратно броене през далечния юни 2010 година. В крайна сметка лодката се махна (или беше прогонена) и седемте двигателя на първата степен „BE-4“, работещи на течен метан и кислород, се запалиха безпроблемно. Ракетата премина безаварийно през периода на максимално динамично натоварване, а разделянето на първата от втората степен сработи безупречно. След това първата степен се насочи за кацане към баржата „Жаклин“, отново запалвайки двигателите си с цел забавяне на скоростта. За съжаление поради все още неизяснена причина радиовръзката прекъсна преди кацането. То очевидно не бе сполучливо – но подобен развой се очакваше. СпейсЕкс постигна възвръщаемост чак при 19-тия полет в края на 2015 г., повече от пет години след въвеждането на „Фалкън 9“ в експлоатация, а при „Старшип“, макар и това да се получи година и половина след дебютната мисия, все пак стана от петия път. Предстои да се види колко опита ще отнеме на Блу Ориджин да усъвършенства кацането. Важното е, че втората степен, работеща с два двигателя „BE-3U“ на течен водород и кислород, продължи своята работа и достигна орбита! Това бе основният критерий за успех на мисията и той бе постигнат – всичко останало бе бонус. В космоса бе изведен прототип на кораба „Блу Ринг“, който ще извежда товари във високи околоземни орбити и до цислунарното пространство. С това Блу Ориджин най-накрая достигна орбита, 25 години след основаването на фирмата. Макар че след две десетилетия и половина Джеф Безос имаше някои съществени постижения – суборбиталният кораб „Ню Шепърд“ бе въведен в експлоатация и извеждаше товари и астронавти в космоса на кратки пътешествия (по време на едно от които летя самият Безос), двигателите „BЕ-4“ бяха завършени, с което руските „РД-180“ най-накрая бяха заменени, за космическите ентусиасти им бе трудно да приемат Блу Ориджин насериозно. Просто защото фирмата никога не бе достигала орбита. Четвърт век след основаването ѝ, това най-накрая се случи! И то как! Тук е важен не само фактът, че изстрелването бе изключително емоционално, тълпата скачаше (кадри, които бяхме свикнали да виждаме единствено от СпейсЕкс), а Джеф Безос, подобно на Мъск, присъстваше на място. „Ню Глен“ не е просто една от многото ракети, които достигат орбита. Тя е тежкотоварна ракета, която, със своята товароподемност от 45 тона до орбита, отстъпва на „Старшип“ (100-150 тона до орбита), но е по-добра от „Фалкън 9“ (23 тона до орбита). По товароподемност „Ню Глен“ по-скоро се доближава до „Фалкън Хеви“, но истинското предимство не е тонажът до орбита, а гигантският обтекател с височина 22 метра и диаметър 7 метра. Това означава, че фирмата на Джеф Безос може да извежда много по-обемни товари, отколкото бе възможно до този момент. Частната космическа надпревара се разгорещи – след днешното изстрелване на „Ню Глен“, за пръв път в американската история има три ракети в активна експлоатация, които са с размера на някогашната „Сатурн 5“, извеждала хора към Луната! Видеозапис от изстрелването: https://cosmos.1.bg/space/2025/01/16/blue-origin-new-glenn-reaches-orbit/
-
Новата американска лунна мисия започна да изпраща научни данни Първа снимка, получена от бордовите камери на „Блу Гоуст“ по-рано през деня. Photo credit : Firefly Aerospace 16 януари 2025 г. 00:45 ч. Светослав Александров. Новата комерсиална американска мисия „Блу Гоуст“, която вчера беше изпратена на път към Луната, включи първия си прибор и започна да предава научни данни. Приборът, построен от Държавния университет в Монтана, носи названието RadPC – съкращение от Radiation-Hardened Computer. Това е технологичен демонстратор, който трябва да доведе до създаването на надеждни компютърни системи, устойчиви на йонизираща радиация. Много е трудоемко да бъдат създадени компютри, които могат да издържат на радиация – класическите, скъпоструващи мисии на НАСА, отправящи се към далечния космос, притежават специализирани компютри. Но те се произвеждат трудно, скъпи са и освен това са тежки. RadPC е изготвен от по-прости компоненти, достъпни на пазара – и това е важна стъпка към по-нататъшната комерсиализация и усвояването на Луната и Марс. Ако искаме да заселим Слънчевата система, всичко трябва да е достъпно и евтино. RadPC вече измерва радиационната обстановка в космоса и ще работи до края на мисията. Частната компания Файърфлай Аероспейс, която организира мисията, публикува ъпдейти какво се случва на път към Луната в реално време на сайта си (линк тук). А на тази страница във Flickr биват качвани получените снимки. https://cosmos.1.bg/space/2025/01/15/blue-ghost-begins-science-work/
- 3 мнения
-
- 1
-
Защо ще отглеждаме микроводорасли на Луната? На кадъра: космическата мисия „Хакуто-Р“ се разделя от горната степен на ракетата-носител „Фалкън 9“ след днешното изстрелване. Photo credit : SpaceX 15 януари 2025 г. 16:55 ч. Светослав Александров. От всички мисии, които излитат към Луната, най-интересни са ми тези, превозващи биологични обекти. Изстреляната днес „Хакуто-Р“ (или „Ресилиънс“) на японската фирма айспейс е такава – ако кацането ѝ е успешно, тя се очаква да проведе експеримент на лунната повърхност, свързан с култивирането на микроводорасли. Но защо? Японската компания Euglena Investment Co. е един от инвеститорите в айспейс още от 2017-та година. Според съобщение, публикувано на сайта ѝ, до 2040-та година на Луната се очаква да заживее колония от около 1 000 души. Съответно един от въпросите, които стоят пред човечеството, е с какво ще бъдат изхранвани тези колонисти. Ето защо „Хакуто-Р“ превозва малък култивационен модул, който ще позволи на Луната да бъдат отгледани култури от микроводорасли от р. Euglena. Както съобщава д-р Сузуки Кенго, завършил Факултета по селскостопански науки в Токийския университет, Euglena притежава 59 типа хранителни съставки, в това число незаменими аминокиселини, витамини, минерали и докозахексаенова киселина. Балансът на тези съставки е толкова добър, че се счита, че този организъм може да предостави всичко необходимо като храна, за да може човек да оцелява. Нещо повече – Японският изследователски институт по атомна енергетика и Националният институт по радиологични проучвания (отново в Япония) са провели изследвания, които са доказали, че Euglena е силно устойчива на радиация и дози, които са летални за човек, не влияят на нейния растеж. Това превръща организма в подходящ обект за култивация в космическите бази. Японската космическа агенция разграничава три поколения космически храни. До този момент храните, използвани например на Международната космическа станция, са най-вече от поколението „космическа храна 1.0“ – те се готвят на Земята и се превозват в космоса, готови да бъдат изяждани. Но за да може да усвоим Слънчевата система, ние имаме нужда от „космическа храна 2.0“, при която съставките се транспортират от Земята, но самата тя се готви в космоса, и „космическа храна 3.0“, при която самите съставки са космическо производство – т.е. от организми, отглеждани в космически условия. Именно съвременната мисия „Хакуто-Р“, която вече пътува към Луната, трябва да положи основата на това. Култивационното устройство на борда притежава нужните за отглеждането на Euglena вода и хранителни вещества. Но в бъдеще според д-р Сузуки биха могли да се ползват локални ресурси като минерали и воден лед, намиращи се на Луната и Марс. Стискаме палци на „Хакуто-Р“, както и на другата мисия, която излетя с нея днес – „Блу Гоуст“ на американската фирма Файърфлай! https://cosmos.1.bg/space/2025/01/15/growing-algae-moon/
-
УСПЕХ: Ракета Фалкън 9 изпрати две мисии към Луната! Снимка от днешното изстрелване на ракета „Фалкън 9“ с две мисии към Луната. Photo credit: NASA/Frank Michaux 15 януари 2025 г. 10:00 ч. Светослав Александров. Тази сутрин в 08:11 ч. българско време от космическия център Кенеди във Флорида, САЩ, бе проведено изстрелване на ракета на СпейсЕкс „Фалкън 9“. На борда ѝ имаше не една, а две мисии, които ще кацнат на Луната и ще изпълнят задачи за нуждите на НАСА и комерсиални фирми. Тези задачи включват отглеждане на микроводорасли на лунната повърхност с цел производство на храна, събиране на проби от грунда, наблюдения на Земята. Мисиите са напълно отделни и независими една от друга и от сега нататък ще бъдат отразявани като такива на страниците на КОСМОС БГ. Единственото общо между тях бе ракетата-носител: „Фалкън 9“ е тежкотоварна ракета и беше достатъчно мощна, за да ги изведе в орбита наведнъж. Първа от горната степен на ракетата-носител се отдели мисията „Блу Гоуст“ на американската космическа компания Файърфлай, като броени минути след отделянето спускаемият апарат се свърза със Земята и започна самостоятелна работа. През следващите осем часа екипът на „Блу Гоуст“ ще провери системите му и ще подготви двигателя за работа. През следващите 25 дни спускаемият апарат ще повдига поетапно орбитата си, за да се отправи на четиридневно пътешествие към Луната. Веднъж щом пристигне в лунна орбита, „Блу Гоуст“ ще се подготвя в течение на нови 16 дни за своето кацане. Цялостната схема на полета е тази: На борда на „Блу Гоуст“ има десет научни прибора, които Файърфлай ще трябва да извози към Луната в рамките на програмата на НАСА за подпомагане на частни фирми с цел осигуряване на услуги за извозване на полезни товари „Клипс“ (на англ. CLPS – Commercial Lunar Payload Services). Един от тези прибори е LEXI, който ще наблюдава взаимодействието на слънчевия вятър с магнитосферата на Земята в рентгеновия диапазон на електромагнитния спектър. Това са важни приложни наблюдения, които, макар и да се провеждат от Луната, ще спомогнат за това да разберем нашата планета по-добре и да изучаваме космическото време. На борда на „Блу Гоуст“ има и апаратура на име EDS, която ще демонстрира способи за премахване на лунния прах от повърхности посредством електрически полета. Това е задължително, когато се стигне до трайното установяване на роботизирано и човешко присъствие на Луната, защото по този начин ще бъдат почиствани слънчевите панели. Не на последно място, „Блу Гоуст“ превозва нов лазерен отражател, подобно на тези, оставяни от астронавтите от програмата „Аполо“ на Луната през 60-те и 70-те години. Отражателят ще служи за прецизно измерване на разстоянието Земя-Луна. Втората мисия, която отпътува към естествения ни спътник, носи името „Ресилиънс“ и представлява спускаем апарат от типа „Хакуто-Р“, какъвто през 2023 г. се опита, но не успя да кацне на Луната. „Ресилиънс“ е построен от международната компания айспейс със седалище в Токио, Япония. Пътешествието му към Луната ще трае 45 дни по следната схема: „Хакуто-Р“ („Ресилиънс“) също притежава много интересни прибори. Един от тях е предоставен от японската фирма Такасаго и цели да демонстрира производството на кислород и водород посредством лунни ресурси. Това е критична стъпка, необходима за по-нататъшното заселване на Луната. Друг експеримент е организиран от японската фирма Euglena Co, която е специализирана в това да произвежда хранителни продукти и козметика от микроводорасли от р. Euglena. В случая водораслите ще бъдат отгледани на лунната повърхност в специален култивационен модул, като задачата е да се провери дали по този начин може да бъде осигурявана храна за астронавтите. Европейската дъщерна фирма айспейс-Европа пък е построила малък луноход на име „Тенашъс“ съобразно финансиране от космическата агенция на Люксембург, посредством договор с Европейската космическа агенция, подписан в рамките на Националната космическа програма на Люксембург. Ако всичко мине наред, „Тенашъс“ ще е първият европейски луноход, който ще заработи на лунната повърхност! Той ще трябва да събере проби от грунда, след което собствеността им ще бъде прехвърлена от айспейс-Европа към НАСА съгласно споразумение, сключено с американската космическа агенция. „Блу Гоуст“ се очаква да кацне в района на Морето на кризите, а „Ресилиънс“ – в Морето на студа. Тъй като това са частни компании без голям опит (за Файърфлай е първи полет към Луната, а за айспейс- втори), шансът за провал е съществен. НАСА предупреди в днешното предаване, че това е риск, който агенцията е поела нарочно, но макар че някои от тези спускаеми апарати няма да успеят да кацнат на Луната, ползата ще е голяма и така ще бъде създадена лунна икономическа сфера. Видеозапис от изстрелването: https://cosmos.1.bg/space/2025/01/15/falcon-9-launches-two-missions-moon/
- 3 мнения
-
- 1
-
УСПЕХ: Ракета Фалкън 9 изпрати две мисии към Луната! Снимка от днешното изстрелване на ракета „Фалкън 9“ с две мисии към Луната. Photo credit: NASA/Frank Michaux 15 януари 2025 г. 10:00 ч. Светослав Александров. Тази сутрин в 08:11 ч. българско време от космическия център Кенеди във Флорида, САЩ, бе проведено изстрелване на ракета на СпейсЕкс „Фалкън 9“. На борда ѝ имаше не една, а две мисии, които ще кацнат на Луната и ще изпълнят задачи за нуждите на НАСА и комерсиални фирми. Тези задачи включват отглеждане на микроводорасли на лунната повърхност с цел производство на храна, събиране на проби от грунда, наблюдения на Земята. Мисиите са напълно отделни и независими една от друга и от сега нататък ще бъдат отразявани като такива на страниците на КОСМОС БГ. Единственото общо между тях бе ракетата-носител: „Фалкън 9“ е тежкотоварна ракета и беше достатъчно мощна, за да ги изведе в орбита наведнъж. Първа от горната степен на ракетата-носител се отдели мисията „Блу Гоуст“ на американската космическа компания Файърфлай, като броени минути след отделянето спускаемият апарат се свърза със Земята и започна самостоятелна работа. През следващите осем часа екипът на „Блу Гоуст“ ще провери системите му и ще подготви двигателя за работа. През следващите 25 дни спускаемият апарат ще повдига поетапно орбитата си, за да се отправи на четиридневно пътешествие към Луната. Веднъж щом пристигне в лунна орбита, „Блу Гоуст“ ще се подготвя в течение на нови 16 дни за своето кацане. Цялостната схема на полета е тази: На борда на „Блу Гоуст“ има десет научни прибора, които Файърфлай ще трябва да извози към Луната в рамките на програмата на НАСА за подпомагане на частни фирми с цел осигуряване на услуги за извозване на полезни товари „Клипс“ (на англ. CLPS – Commercial Lunar Payload Services). Един от тези прибори е LEXI, който ще наблюдава взаимодействието на слънчевия вятър с магнитосферата на Земята в рентгеновия диапазон на електромагнитния спектър. Това са важни приложни наблюдения, които, макар и да се провеждат от Луната, ще спомогнат за това да разберем нашата планета по-добре и да изучаваме космическото време. На борда на „Блу Гоуст“ има и апаратура на име EDS, която ще демонстрира способи за премахване на лунния прах от повърхности посредством електрически полета. Това е задължително, когато се стигне до трайното установяване на роботизирано и човешко присъствие на Луната, защото по този начин ще бъдат почиствани слънчевите панели. Не на последно място, „Блу Гоуст“ превозва нов лазерен отражател, подобно на тези, оставяни от астронавтите от програмата „Аполо“ на Луната през 60-те и 70-те години. Отражателят ще служи за прецизно измерване на разстоянието Земя-Луна. Втората мисия, която отпътува към естествения ни спътник, носи името „Ресилиънс“ и представлява спускаем апарат от типа „Хакуто-Р“, какъвто през 2023 г. се опита, но не успя да кацне на Луната. „Ресилиънс“ е построен от международната компания айспейс със седалище в Токио, Япония. Пътешествието му към Луната ще трае 45 дни по следната схема: „Хакуто-Р“ („Ресилиънс“) също притежава много интересни прибори. Един от тях е предоставен от японската фирма Такасаго и цели да демонстрира производството на кислород и водород посредством лунни ресурси. Това е критична стъпка, необходима за по-нататъшното заселване на Луната. Друг експеримент е организиран от японската фирма Euglena Co, която е специализирана в това да произвежда хранителни продукти и козметика от микроводорасли от р. Euglena. В случая водораслите ще бъдат отгледани на лунната повърхност в специален култивационен модул, като задачата е да се провери дали по този начин може да бъде осигурявана храна за астронавтите. Европейската дъщерна фирма айспейс-Европа пък е построила малък луноход на име „Тенашъс“ съобразно финансиране от космическата агенция на Люксембург, посредством договор с Европейската космическа агенция, подписан в рамките на Националната космическа програма на Люксембург. Ако всичко мине наред, „Тенашъс“ ще е първият европейски луноход, който ще заработи на лунната повърхност! Той ще трябва да събере проби от грунда, след което собствеността им ще бъде прехвърлена от айспейс-Европа към НАСА съгласно споразумение, сключено с американската космическа агенция. „Блу Гоуст“ се очаква да кацне в района на Морето на кризите, а „Ресилиънс“ – в Морето на студа. Тъй като това са частни компании без голям опит (за Файърфлай е първи полет към Луната, а за айспейс- втори), шансът за провал е съществен. НАСА предупреди в днешното предаване, че това е риск, който агенцията е поела нарочно, но макар че някои от тези спускаеми апарати няма да успеят да кацнат на Луната, ползата ще е голяма и така ще бъде създадена лунна икономическа сфера. Видеозапис от изстрелването: https://cosmos.1.bg/space/2025/01/15/falcon-9-launches-two-missions-moon/
-
УСПЕХ: Ракета Фалкън 9 изведе в орбита българския спътник Балкан! Кадър от днешното изстрелване. Photo credit : SpaceX 14 януари 2025 г. 22:15 ч. Светослав Александров. Тази вечер в 21:09 ч. от космодрума Ванденберг в Калифорния бе изстреляна ракета на СпейсЕкс „Фалкън 9“ със 131 спътника, сред които и българският „Балкан-1“, построен от родната компания EnduroSat! Спътникът е част от мегагрупировката „Балкан“, която ще се състои от общо 120 спътника. Те ще осигуряват на Балканския полуостров и Европа безпрецедентни приложения в сферата на морските наблюдения, подкрепа за хуманитарни и екологични дейности, както и мониторинг на околната среда. „Балкан-1“ е построен по стандарта CubeSat от общо 16 стандартизирани единици, като спътникът е оборудван с модерна мултиспектрална камера, с помощта на която ще може да провежда своите наблюдения на Земята. Мегагрупировката „Балкан“ е избрана от ЕС и Европейската космическа агенция (ЕКА) в рамките на програмата Коперник за спомагателни мисии. Друг от товарите на борда на „Фалкън 9“ бе спътникът „Уинебаго-2“, построен от Варда – американска фирма, съоснована от българина Делян Аспарухов, специално фокусирана върху производството на лекарства в космоса. Спътникът притежава възвръщаем модул, който след приключването на мисията му ще се прибере на Земята. Заради бюрократичните трудности предният път, които възпрепятстваха кацането, сега Варда разполага с разрешително, което ще позволи на „Уинебаго-2“ да се завърне в Австралия. Ракетата-носител „Фалкън 9“, която изведе в космоса „Балкан-1“ и „Уинебаго-2“, бе оборудвана с рециклирана първа степен, за която днешният полет бе втори. По време на първата мисия през ноември 2024 г. степента изведе в космоса военния спътник NROL-126. Днес отново нямаше никакви проблеми и 7.5 минути след старта степента извърши меко кацане върху наземната площадка LZ-4 на Ванденберг. Днешният старт бе осъществен в рамките на мащабна програма на име „Транспортър“ за споделено извеждане на полезни товари до орбита – реално това е най-евтината услуга за космически превоз в целия свят. Това бе 12-тият полет на мисия от програмата. Следващото изстрелване на ракета „Фалкън 9“ ще е факт утре, на 15-ти януари, в 08:11 ч. българско време, като ракетата трябва да изведе на път към Луната две частни мисии – „Блу Гоуст“ на Файърфлай Аероспейс и „Ресилиънс“ на айспейс. Видеозапис от днешното изстрелване: https://cosmos.1.bg/space/2025/01/14/falcon-9-endurosat-balkan-launches/
-
Българският спътник Балкан-1 излита тази вечер с ракета на СпейсЕкс! Изображение: ЕндуроСат/Планетариум на висшето военноморско училище „Никола Вапцаров“. 14 януари 2025 г. 18:50 ч. Светослав Александров. Изкуственият спътник „Балкан-1“, първият от българската спътникова мегагрупировка „Балкан“, която бива създавана от фирмата ЕндуроСат, ще бъде изстрелян тази вечер в 20:49 ч. българско време посредством ракета на СпейсЕкс „Фалкън 9“ от базата Ванденберг в Калифорния! В случай, че се наложи забавяне поради метеорологични или други причини, резервната дата е 15-ти януари по същото време. Спътникът ще излети в рамките на програмата на СпейсЕкс за споделено пътуване „Транспортър“, като това е 12-тата мисия за нея. Освен „Балкан-1“, на борда на ракетата пътува още един космически апарат, построен от Варда, основаната от българина Делян Аспарухов американска фирма за производство на лекарства в орбита. Мисията е втора за Варда и носи името „Уинебаго-2“, като подобно на първата, също разполага с възвръщаема капсула. Заради бюрократичните трудности предният път, сега Варда разполага с разрешително, което ще позволи на „Уинебаго-2“ да се завърне в Австралия. И това са само две от мисиите, насрочени да летят с „Транспортър-12“. На борда на ракетата „Фалкън 9“ са качени повече от 100 космически апарата! Ракетата е оборудвана с рециклирана първа степен, която има един полет зад гърба си – на военната мисия „NROL-126“. Да се върнем на спътника „Балкан-1“. По случай изстрелването, Планетариумът на Висшето военноморско училище „Никола Вапцаров“ във Варна е организирал живо излъчване на място за посетители. За повече информация на този линк. Мегагрупировката „Балкан“ ще се състои от общо 120 спътника, които ще осигуряват на Балканския полуостров и Европа безпрецедентни приложения в сферата на морските наблюдения, подкрепа за хуманитарни и екологични дейности, както и мониторинг на околната среда. „Балкан-1“ е построен по стандарта CubeSat от общо 16 стандартизирани единици, като спътникът е оборудван с модерна мултиспектрална камера, с помощта на която ще може да провежда своите наблюдения на Земята. Мегагрупировката „Балкан“ е избрана от ЕС и Европейската космическа агенция (ЕКА) в рамките на програмата Коперник за спомагателни мисии. Повече информация за „Балкан“ можете да прочетете на сайта на ЕндуроСат. https://cosmos.1.bg/space/2025/01/14/balkan-1-to-fly-to-space/
-
УСПЕХ: Китайска ракета Чжиелон-3 изведе в орбита 10 спътника от групировката Центиспейс! Кадър от вчерашното изстрелване. Photo credit : CCTV 14 януари 2025 г. 08:00 ч. Светослав Александров. Второто космическо изстрелване на Китай през 2025 година, което бе проведено вчера, на 13-ти януари, включваше пуск на ракета „Чжиелон-3“ от морска баржа. В орбита бяха въведени 10 спътника от групировката „Центиспейс“. Задачата на групировката е да усилва сигналите от Бейду – китайският аналог на GPS. С това китайските навигационни услуги се очаква да станат по-прецизни. „Чжиелон-3“ е четиристепенна твърдогоривна ракета с товароподемност от около 1.6 тона до околоземна орбита, като след ъпгрейд се очаква в бъдеще тя да нарасне и до 2 тона. Ракетата е разработена от Китайската академия за ракетни технологии (CALT), дъщерна структура на държавната корпорация CASC. Оператор на „Чжиелон-3“ е Чайна Рокет – комерсиално подразделение на CASC. Изстрелването бе осъществено посредством съоръженията на Източния космодрум към град Хайян в провинция Шандун. През 2024-та космодрумът подпомогна шест изстрелвания от морска баржа, а задачата през настоящата година е те да са повече от десет. Според китайските власти през 2027 г. броят полети може да нарасне и до 100. Може би най-очакваното събитие през 2025-та година от Китай е изстрелването на мисията „Тянвън-2“, която ще се отправи към астероид, за да вземе проби и да ги достави към Земята. Мисията е аналог на американската „Озирис-Рекс“ и на японската „Хаябуса-2“, които доставиха проби съответно от астероидите Бену и Рюгу. Видеозапис от изстрелването: https://cosmos.1.bg/space/2025/01/14/jielong-3-launches/
-
УСПЕХ: Ракета Фалкън 9 на СпейсЕкс летя за рекорден 25-ти път! Кадър от днешното изстрелване. Photo credit : SpaceX 10 януари 2025 г. 23:15 ч. Светослав Александров. Американската космическа компания СпейсЕкс продължава да поставя нови рекорди! Днес в 21:11 ч. българско време от космическия център Кейп Канаверал бе изстреляна ракета „Фалкън 9“ с първа степен, за която това бе рекорден 25-ти полет! Според информацията, разпространена от СпейсЕкс, въпросната степен е извела в космоса четири космически кораба „Драгън“, като общо осем астронавти са достигнали до Международната космическа станция, а също така в хода на четиригодишната ѝ експлоатация до орбита са въведени над 430 спътника. Нямаше никакъв проблем по време на днешното изстрелване. Въвеждането на 21-те спътника „Старлинк“, от които 13 притежават възможност за директна връзка с мобилен телефон, бе безупречно. На осмата минута след старта степента извърши меко кацане върху роботизираната платформа „Просто прочети инструкциите“ и е готова за подготовка за нова мисия. Днешното изстрелване бе пето за СпейсЕкс през 2025-та. Общо за календарната година са осъществени шест изстрелвания, като освен петте на фирмата на Илон Мъск, на 6-ти януари бе проведен пуск на ракета на Китай „Лонг Марч 3B/Е“ с космически апарат „Шичжиян-25“. Предполага се, че „Шичжиян-25“ ще може да демонстрира обслужване на спътници и възможност за презареждането им с гориво – услуга, сходна на тази, предоставяна от американската компания Нортроп Груман. https://cosmos.1.bg/space/2025/01/10/spacex-falcon-9-record/
-
Следващото американско изстрелване към Луната ще е на 15-ти януари „Блу Гоуст“ на Файърфлай Аероспейс може да стане вторият частен американски апарат, кацнал на Луната. Photo credit : Firefly Aerospace 9 януари 2025 г. 08:00 ч. Светослав Александров. НАСА и СпейсЕкс насрочиха следващото изстрелване към Луната за 15-ти януари в 08:11 ч. българско време! Ракета „Фалкън 9“ ще изведе едновременно към естествения ни спътник две частни мисии – „Блу Гоуст“, на американската фирма Файърфлай Аероспейс, и „Ресилиънс“, на основаната от японци международна фирма айспейс. За Файърфлай това ще е първият опит да кацнат на Луната, а за айспейс – вторият, след като спускаемият им апарат „Хакуто-Р“ се разби през април 2023-та. И двете мисии ще изпълнят важни задачи за НАСА в рамките на програмата за завръщане на естествения ни спътник „Артемис“. Напомням на читателите, че през февруари миналата година фирмата Интуитив Машинс осъществи историческо първо комерсиално меко кацане на Луната със спускаемия апарат „Одисей“, така че интригата сега е кои ще са вторите и третите частници, които ще пристигнат на лунната повърхност. „Блу Гоуст“ на Файърфлай ще извози към Луната 10 научни прибора и технологични демонстратора в рамките на програмата на НАСА за стимулиране на комерсиални компании. Това ще е първата мисия, която ще демонстрира способностите на апаратура на НАСА за премахване на лунния прах от повърхности посредством електрически полета. Това е задължително, когато се стигне до трайното установяване на роботизирано и човешко присъствие на Луната, защото по този начин ще бъдат почиствани слънчевите панели. „Файърфлай“ ще кръжи в орбита около Земята в продължение на 25 дни, преди да запали двигателя си за ускоряване към Луната. Преди да кацне, апаратът ще престои 16 дни в окололунна орбита. Мястото на кацане е Морето на кризите откъм видимата страна на естествения ни спътник. За изстрелването на „Ресилиънс“, айспейс си партнира с големия японски производител на часовници Citizen Watch, като по този повод часовници с обратно броене ще бъдат позиционирани в Токио. Подобно на „Блу Гоуст“, и „Ресилиънс“ ще кръжи продължително време около Земята, преди да се стигне до първото сближение с Луната приблизително месец след старта. Кацането ще е в района на Морето на студа. Както подчертах, айспейс е международна компания, със структури в Япония, САЩ и Европа. Европейската дъщерна фирма айспейс-Европа е построила малък луноход на име „Тенашъс“ съобразно финансиране от космическата агенция на Люксембург, посредством договор с Европейската космическа агенция, подписан в рамките на Националната космическа програма на Люксембург. „Тенашъс“ е първият европейски луноход, който се очаква да заработи на повърхността на Луната. Photo credit : ispace Така „Тенашъс“ се очертава да е първият европейски луноход, който ще работи на Луната, стига кацането да е благополучно. Задачата на лунохода е да събере реголит, чиято собственост впоследствие ще бъде прехвърлена от айспейс-Европа към НАСА съобразно договор, сключен с американската космическа агенция през 2020 година. https://cosmos.1.bg/space/2025/01/09/firefly-aerospace-bglost/
- 3 мнения
-
- 1
-
НАСА обяви два варианта за доставката на пробите от Марс на Земята „Небесният кран“ е предпочитана и традиционна, но по-скъпа опция. Снимката е от кацането на марсохода „Пърсъвиърънс“. Photo credit : NASA/JPL-Caltech 7 януари 2025 г. 21:00 ч. Светослав Александров. Днес, на 7-ми януари, НАСА най-накрая обяви своето дългоочаквано решение относно това как ще процедира занапред по въпроса с превозването на пробите от Марс, които понастоящем биват събирани от марсохода „Пърсъвиърънс“, към Земята. Решението бе оповестено от текущия администратор на НАСА Бил Нелсън, по начин, който няма да върже ръцете на следващата президентска администрация на Доналд Тръмп. Напомням на читателите, че до ревизия на марсианската програма на НАСА се стигна, след като бе установено, че ако агенцията се придържа към стандартния си план, доставката на пробите ще надхвърли $11 милиарда и няма да се случи чак до 2040 година. Два са вариантите, които се обмислят съобразно този ревизиран план, а окончателно решение няма да бъде взето преди 2026-та. Първата опция е консервативна – тя ще разчита на спускаема платформа, която ще бъде доставена на Марс посредством утвърдения метод „небесен кран“. Именно чрез „небесен кран“ през 2012 и 2021 г. на Червената планета кацнаха марсоходите „Кюриосити“ и „Пърсъвиърънс“. Тази опция е по-скъпа, ще възлиза между $6.6 и $7.7 милиарда, но се счита за по-безопасна – Лабораторията за реактивно движение на НАСА е доказала, че може да кацне на Марс. Втората опция е по-евтина, тя може да бъде осъществена за $5.8 до 7.1 милиарда и включва партньорства с комерсиални фирми, които ще са отговорни за строежа на голям, частен спускаем апарат. Или ако това трябва да го преведем на общодостъпен език: следващата администрация ще трябва да избира между традициите на НАСА и „Старшип“. Независимо коя опция бъде избрана, спускаемата платформа ще достави по-малък вариант на планираната ракета за изстрелване на пробите от Марс. След изстрелването си контейнерът с пробите ще бъде прихванат от орбитален апарат, построен от Европейската космическа агенция, който ще се отправи към Земята. За повече информация: НАСА https://cosmos.1.bg/space/2025/01/07/nasa-mrs-two-options/
-
Японско-европейската мисия БепиКоломбо ще се сближи с Меркурий на 8-ми януари „БепиКоломбо“ ще премине през интересни региони на магнитното поле на Меркурий в хода на утрешното облитане. Image credit : Willi Exner – ESA & TU Braunschweig 7 януари 2025 г. 08:00 ч. Светослав Александров. Първото голямо събитие за годината в сферата на междупланетната космонавтика е на прага ни – мисията на Япония и Европейската космическа агенция (ЕКА) „БепиКоломбо“ ще проведе своето шесто и последно облитане на Меркурий утре, на 8-ми януари! Моментът на най-голямото сближение на космическия апарат с планетата се очаква да е факт в 07:59 ч. българско време, като тогава „БепиКоломбо“ ще премине само на 295 километра над меркурианската повърхност. Това ще е последното облитане на Меркурий преди пристигането в околомеркурианска орбита през есента на 2026-та година. ЕКА обещава, че първите снимки от посещението на планетата, както и други научни данни, ще бъдат публикувани на 9-ти януари. За разлика от предходните облитания на Меркурий, това има някои особености – най-същественото е, че в момента на най-голямото сближение „БепиКоломбо“ ще е откъм нощната, неосветена от Слънцето страна на планетата. Очаква се космическият апарат да престои 23 минути в сянката на Меркурий! Ето защо екипите са започнали да подгряват „БепиКоломбо“ предварително, за да не се налага да се използват нагреватели докато трае сближението и така да се пести зарядът на батериите. Вълнуващ момент също така е, че „БепиКоломбо“ ще прелети директно над северния полюс на Меркурий. Там се намират кратери като Прокофиев, Кандински и Толкин, които са вечно затъмнени и ако осветената част на меркурианската повърхност има адски температури от порядъка на 450 °C, то тези кратери са сковани от постоянни студове. Предишната мисия, изучавала Меркурий, мисията на НАСА „Месинджър“, е загатвала, че във вечно затъмнените кратери може да има воден лед. Сега „БепиКоломбо“ трябва да потвърди това, а същевременно бордовата камера M-CAM1 ще заснема фотографии. „БепиКоломбо“ ще прекоси и непосещавани досега региони на магнитното поле на Меркурий – включително такива, които няма да бъдат посещавани изобщо по време на основната научна мисия в околомеркурианска орбита след две години. Така че утрешното облитане е уникален шанс за изучаването на тези региони. 2025-та година ще е доста натоварена откъм лунни и междупланетни изследвания. Без да броим няколкото частни мисии, които в близко бъдеще ще бъдат изстреляни към Луната, през месец март новоизстреляните мисии „Европа Клипър“ и „Хера“, съответно на НАСА и ЕКА, ще се сближат с Марс. Особено интересно ще е сближението на „Хера“, тъй като тази мисия ще посети рядко изучаваната марсианска луна Деймос. На 20-ти април мисията на НАСА „Луси“ ще се сближи с астероида 52246 Доналджохансън, а на 31-ви август мисията на ЕКА „Джус“ ще профучи край Венера, за да почне своето ускоряване към Юпитер. За повече информация относно утрешното облитане на Меркурий: ЕКА https://cosmos.1.bg/space/2025/01/07/bepicolombo-mercury-approach/
-
УСПЕХ: СпейсЕкс откри космическата 2025 година с изстрелване на комуникационен спътник! Снимка от днешното изстрелване. Photo credit : SpaceX 4 януари 2025 г. 09:30 ч. Светослав Александров. Днес, на 4-ти януари, космическата 2025-та година официално започна, след като СпейсЕкс изстреля успешно ракета „Фалкън 9“ с комуникационен спътник за нуждите на ОАЕ. Изстрелването бе проведено в 03:27 ч. българско време от космическия център Кейп Канаверал, като ракетата-носител „Фалкън 9“ бе оборудвана с рециклирана първа степен под сериен номер „B1073“, за която днешното изстрелване бе 20-то. Близо 9 минути след старта степента извърши меко кацане върху плаващата платформа „Недоимък на достойнство“. Спътникът Thuraya-4, построен за целите на фирмата Space42 на ОАЕ, бе освободен успешно в плановата си орбита, като СпейсЕкс потвърди това в 04:21 ч. българско време. След рекордни 138 изстрелвания на СпейсЕкс през 2024 година, фирмата на Илон Мъск е планувала 175-180 полета през 2025-та, и то само на работните ракети „Фалкън 9“. Но настоящата година трябва да е и годината на „Старшип“, като очакваме сериозно увеличаване на летателната честота – до 25 мисии. До края на декември СпейсЕкс очаква да постигне пълна възвръщаемост. Напомням на читателите, че през октомври бе демонстрирана частична възвръщаемост, с връщането на ракетата-носител „Супер Хеви“ върху стартовата кула, но тази година трябва да видим връщане и на „Старшип“. Седмото изстрелване на „Старшип“, което е насрочено за не по-рано от следващата седмица, включва редица новости по думите на компанията – най-съществената е, че за пръв път ще се демонстрира освобождаването на полезен товар в орбита. Общо 10 макета на спътници „Старлинк“ ще бъдат пуснати по същата суборбитална траектория, на която ще лети „Старшип“, което означава, че макетите ще бъдат потопени в океана и няма да се превърнат в космически боклук. Това ще е дебютният полет на „Старшип“ версия №2, която сериозно се различава от досега използваните „Старшип“-и при първите шест мисии. Горивният капацитет на новия „Старшип“ е увеличен с 25%, крилата са преправени и се очаква да не прегарят както при предишни полети. Ще бъдат тествани нови термозащитни керемиди, в това число керемиди с активно охлаждане. Ракетата-носител „Супер Хеви“ ще бъде оборудвана и с рециклиран двигател, върнат на Земята по време на историческото кацане на носителя върху стартовата кула след петия полет. Напомням, че след шестата мисия „Супер Хеви“ бе приводнена в океана, като това се случи заради повреден датчик на стартовата кула. Сега датчиците на кулата притежават допълнителни защити. https://cosmos.1.bg/space/2025/01/04/2025-space-year-begins/
-
- 1