-
Брой отговори
4575 -
Регистрация
-
Последен вход
-
Days Won
43
SAlexandrov last won the day on Декември 10 2024
SAlexandrov има най-харесвано съдържание!
Всичко за SAlexandrov

Последни посетители
17528 прегледа на профила
SAlexandrov's Achievements
-
РЕКОРД: Ракета Фалкън 9 излетя за 27-ми път! Снимка от днешното изстрелване. Photo credit : SpaceX 14 април 2025 г. 08:00 ч. Светослав Александров. Работната ракета на СпейсЕкс продължава да поставя нови рекорди – тази сутрин в 07:00 ч. българско време бе проведено поредното изстрелване на „Фалкън 9“, при което в космоса бяха изведени нови 27 спътника „Старлинк“, като ракетата бе оборудвана с първа степен, за която това бе рекорден 27-ми полет. Степента е известна под сериен номер „B1067“. Тя дебютира през юни 2021 г. с изстрелването на товарен кораб „Карго Драгън“. Сред по-значимите ѝ изстрелвания влизат полетът на пилотирания кораб „Крю Драгън“ с третата му редовна експедиция към МКС през ноември 2021 г., на турския спътник „Тюрксат-5Б4“ през декември 2021 г., на пилотирания кораб „Крю Драгън“ с четвъртата му редовна експедиция към МКС през април 2022 г., на партида спътници от европейската навигационна система „Галилео“ през 2024 година. Само преди два месеца същата тази „B1067“ летя за рекорден 26-ти път. Днес отново нямаше никакви проблеми и след като си свърши своята задача по извеждането на спътниците, степента извърши 27-мото си меко кацане върху платформата „Просто прочети инструкциите“. Общо това бе 460-тият полет на ракета „Фалкън 9“ от началото на нейната експлоатация през 2010 година. Конкретно през 2025 г. са проведени 43 мисии на „Фалкън 9“, от които 29 са посветени на изграждането на нискоорбиталната групировка за спътников интернет „Старлинк“. Понастоящем тя се състои от близо 7 200 работещи спътника и продължава да расте! За сравнение единствената друга завършена нискоорбитална групировка за спътников интернет, „УанУеб“ на европейското предприятие Ютелсат, има само 648 спътника. Възможностите на Ютелсат са съществено по-скромни – само преди няколко дни изпълнителната директорка Ева Бернеке каза, че е невъзможно „УанУеб“ да замени „Старлинк“ за военните цели в Украйна. „Ако трябва да поемем цялата свързаност на Украйна и нейните граждани, няма да сме способни да направим това. Нека да сме много честни“, каза Бернеке. Успехите на СпейсЕкс безспорно се дължат на факта, че фирмата разполага с орбитална ракета за многократна употреба – нещо, което никой друг в никоя друга държава не притежава. Летателната честота на „Фалкън 9“ продължава да се покачва. Ако през първата четвърт на 2024 г. „Фалкън 9“ бе летяла 31 пъти, то за същия времеви период през 2025 г. бяха отбелязани 36 изстрелвания – или 16% увеличение. САЩ продължават да са категоричен лидер през 2025-та, с 50 орбитални изстрелвания, от които 48 успешни и 2 провалени. На далечното второ място е Китай с 20 изстрелвания, 19 успешни и 1 провалено – СпейсЕкс изстрелва повече ракети от тази държава. Русия е на пето място само с пет изстрелвания, а на шесто е Европа с две, между които броим и проваленото на Изар Аероспейс, но в хода на което най-сетне в Стария континент се появи модерна комерсиална орбитална космическа ракета. https://cosmos.1.bg/space/2025/04/14/falcon-9-record-27th-flight/
-
Мъск определи ситуацията с бюджета на НАСА за притеснителна 11 април 2025 г. 23:06 ч. Светослав Александров. Илон Мъск определи тази вечер ситуацията с намерението на администрацията на Тръмп да ореже бюджета на НАСА като „притеснителна“. „Притеснително. Аз в съществена степен съм за науката, но за съжаление не мога да участвам в дискусиите за бюджета на НАСА, тъй като СпейсЕкс е основен подизпълнител на НАСА“, каза Мъск в X. Безспорно орязването на бюджета на НАСА касае сериозно предприемача. Мисии като тази на телескопа „Нанси Грейс“ са пред прекратяване. За тяхното изстрелване НАСА е сключила договори със СпейсЕкс за изстрелването им. Няма ли мисии, няма полети. Няма и пари за СпейсЕкс. Съжалява ли вече Мъск за подкрепата си към Тръмп? Само преди няколко дни Мъск нарече Питър Наваро с израза „слабоумен“, предаде Politico. Наваро, който е съветник на Тръмп, е един от най-горещите привърженици на митата. Според него високите мита влияят на Тесла, понеже „Тесла разчита на чуждестранни вериги за доставки, в това число на батерии от Япония и Китай“. Оттук дойде и коментарът, че е слабоумен – Мъск каза, че Тесла са най-американските коли, а компанията е вертикално интегрирана. Но що се касае до предстоящите съкращения в НАСА, един от най-авторитетните космически журналисти Ерик Бъргър е категоричен, че Мъск няма нищо общо с тях. Нито номинираният за администратор на агенцията Джаред Айзъкман. Идеята е на Ръсел Воут. https://cosmos.1.bg/space/2025/04/11/elon-musk-nasa-troubling/
-
Проектобюджетът на Тръмп за НАСА излезе и е по-голям кошмар, отколкото очаквахме Доналд Тръмп – снимка 11 април 2025 г. 18:30 ч. Светослав Александров. Днес администрацията на Доналд Тръмп представи своя проектобюджет за НАСА за 2026 г. и той е повече от кошмарен. Предвижда се парите да бъдат съкратени до $20 милиарда спрямо сегашното годишно финансиране от $25 милиарда. Но не си мислете, че съкращенията касаят прахоснически програми като SLS/Orion. Не – Тръмп удря науката. Ако проектобюджетът бъде приет, това ще е краят на лидерството на САЩ. Макар че като цяло НАСА губи около 20% от финансирането си, това е средна стойност и някои пера губят повече от други. Както съобщава Уошингтън Поуст, астрофизиката ще бъде изключително тежко засегната – парите за нея ще спаднат до $487 милиона спрямо сегашни $1.5 милиарда. Това е орязване с 68%. Парите за междупланетни мисии ще намалеят от $2.7 милиарда на $1.9 милиарда. Науките за Земята (тук са климатичните мииси) имат над 50% съкращение – от $2.2 милиарда на $1.033 милиарда. „Първо слуховете бяха за 20% съкращения. След това за 50%. Сега президентският бюджет за НАСА е излязъл и съкращенията за астрофизиката са 68%“, пише д-р Джеси Кристиянсън в социалната мрежа Блускай, която е от Екзопланетния научен институт на НАСА. „Дори и да бъде даден заден ход след четири години, ние никога няма да си възстановим мисиите, партньорите и хората, които ще са си отишли“. Какво означава всичко това? Според Арс Текника, ако проектобюджетът бъде приет в настоящия си вид, работата по космическите телескопи „Хъбъл“ и „Джеймс Уеб“ ще продължи. Но космическият телескоп „Нанси Грейс“, който вече е сглобен и готов за полет до две години, никога няма да бъде реализиран. За разлика от „Джеймс Уеб“, където имаше мъчителни отлагания в продължение на четвърт век, при „Нанси Глейс“ отлагания няма – всичко се изпълнява в срок. Няма да има и мисия, която да вземе събраните от „Пърсъвиърънс“ проби от Марс, за да ги достави на Земята. Пред прекратяване е и мисията до Венера „ДАВИНЧИ“. Нещо повече – центърът на НАСА „Годард“, където работят около 10 000 граждански служители, ще бъде напълно елиминиран. Добрата новина – този проектобюджет вероятно няма да мине в Конгреса Хубавото е, че не Доналд Тръмп е този, който определя какъв ще е финалният бюджет на НАСА. Той може да отправи предложение, но финалната дума има Конгресът. Там има комисии, които ще анализират прироритетите на Белия дом. Камарата на представителите и Сенатът ще предложат свои версии на бюджета и накрая ще се стигне до компромисен вариант. Чак след изготвянето на финалния бюджет той ще бъде изпратен на Тръмп, където след подпис ще стане закон. „Масивните орязвания за науката на НАСА няма да станат факт“, гарантира Джордж Уайтсайдс, демократ от Калифорния. „От седмици насам вдигаме аларма за слухове, че предстоят 50% съкращения за научните програми от световно значение. Сега знаем, че всичко това е вярно. Ще работя заедно с колегите си от Научната комисия, където ще стане ясно как това ще унищожи водачеството на Америка в космоса и ще нанесе огромни щети върху центровете на НАСА в цялата страна“. Лошата новина е ако се стигне до отлагания в изготвянето на бюджета Ако изготвянето на бюджета обаче се сблъска с отлагания, Белият дом може да поиска от федералните агенции да изготвят оперативните си планове съобразно президентския проектобюджет веднага щом започне фискалната 2026 година (чието начало е на 1-ви октомври тадзи година), пише Арс Текника. Всичко зависи от преговорите с Конгреса, но чрез процес, наречен Задържане, някои длъжностни лица на администрацията на Тръмп смятат, че могат да превърнат бюджетните предложения в действителен бюджет съобразно всичките си намерения и цели. https://cosmos.1.bg/space/2025/04/11/trump-budget-nasa/
-
Кандидат-администраторът на НАСА Айзъкман: Артемис продължава, поне засега Кандидат-администраторът на НАСА Айзъкман: Артемис продължава, поне засега Posted on април 9, 2025 Spread the love На кадъра: Джаред Айзъкман изпълнява историческата комерсиална космическа разходка през есента на 2024 година. Photo credit : SpaceX 9 април 2025 г. 22:30 ч. Светослав Александров. Днес станахме свидетели на едно от най-дългоочакваните събития в космическата политика за годината: изслушването на Джаред Айзъкман, кандидатът за администратор на НАСА, пред Сената. Той потвърди, че поне засега програмата за завръщане на човек на Луната „Артемис“ продължава съобразно плана, включващ ракета „Спейс Лонч Систъм“ и кораб „Орион“. Ако си говорим за кадрови потенциал, в Щатите надали има по-подготвен човек от Айзъкман да ръководи НАСА. Вероятно това е най-успешният астронавт през последния половин век – през септември 2024 г. той командваше „Поларис Доун“, първата пилотирана експедиция след епохата „Аполо“, която прекоси радиационните пояси на Ван Алън и която се отдалечи на разстояние 1 400 километра от Земята – най-далечното, изминато от човек след края на лунните експедиции и поставяйки рекорд за най-високата околоземна орбита, достигната от пилотиран кораб. Но Айзъкман постигна тези успехи благодарение на корабите на СпейсЕкс „Крю Драгън“ и партньорството си с Илон Мъск – и именно това повдига основателни въпроси доколко той може да ръководи безпристрастно американската космическа агенция поради потенциални конфликти на интереси. Сенаторът от Демократическата партия Ед Марки го попита неколкократно дали в деня, когато Тръмп му е предложил тази работа, Мъск е присъствал в същата стая. Получи се конфузна ситуация – неколкократно Айзъкман избегна въпроса, повтаряйки, че е бил интервюиран от президента на САЩ, а не от някой друг. Но голямата опозиция бе оказана от сенатор Тед Круз, който е републиканец – т.е. от същата партия на Тръмп. Говори се, че Круз е бил вбесен, когато Мъск е предложил МКС да бъде пенсионирана незабавно – което би довело до мигновена загуба на работни места в Тексас, щатът на сенатора и където станцията реално се управлява. По този въпрос обаче Айзъкман увери Сената, че не се съгласява с Мъск и се обяви в подкрепа на продължаване на работата по МКС до 2030 година, какъвто е сегашният план. Друг горещ въпрос касаеше бъдещето на лунната програма „Артемис“. Веднага след като Тръмп бе преизбран за президент се появиха признаци, че работата по ракетата „Спейс Лонч Систъм“ и кораба „Орион“ ще бъде прекратена в полза на комерсиални ракети и кораби (да се разбира „Старшип“). Днес обаче, няколко месеца след изборите, подобно прекратяване изглежда невероятно, поне що се касае до „Артемис 2“ и може би и „Артемис 3“. Астронавтите на „Артемис 2“ бяха на изслушването днес и получиха нужното уверение, че подготовката за мисията им (която трябва да излети в началото на 2026 г.) ще продължи по план. Това ще е първата пилотирана обиколка на Луната след края на програмата „Аполо“. Илон Мъск не се интересува от Луната – неговата цел е СпейсЕкс да построи кораби, които могат да летят до Марс. Той е повлиял и Доналд Тръмп, който непрекъснато повтаря, че целта е Марс. Отново това се сблъска със сериозната опозиция на сенатор Круз, който предупреди, че Китай има програма за изпращане на човек до Луната до 2030 година. „Драстична смяна на приоритетите почти със сигурност ще означава Червена Луна, отстъпвайки територията на Китай за поколения напред“, каза Круз. Айзъкман отвърна на тази критика, че НАСА може да работи и по двете задачи – изпращането на хора към Марс и завръщането на Луната. „Не е нужно да сме изправени пред бинарно решение Луната срещу Марс“, заяви той. Кандидатът за администратор неколкократно увери сенаторите, че ще работи категорично за изпращането на американци на лунната повърхност преди китайците. През следващите месеци обаче Айзъкман може да се сблъска със сериозен проблем – драстично орязване на бюджета за космос според визията на Тръмп за по-ефективно и реформирано правителство, която се изпълнява от организацията на Мъск – DOGE. Не е ясно как НАСА ще може да следва двете цели едновременно, ако това се случи. Но изглежда, че поне в непосредствено бъдеще работата по „Спейс Лонч Систъм“ и „Орион“ не е застрашена. Ракетата е почти сглобена. Корабът е готов. Хардуерът е на линия за първата експедиция до Луната след 50-годишно прекъсване. Никой няма да посмее да я прекрати. В по-далечно бъдеще, вероятно след „Артемис 3“, обаче ще надали тези системи ще оцелеят – и това бе потвърдено от Айзъкман. „Не мисля, че това ще е дългосрочният план да отиваме към и от Луната и към Марс с голяма честота. Но това е сегашният план“. Вероятно Джаред Айзъкман ще бъде утвърден за администратор на НАСА – и назначението ще вдъхне известна доза увереност и спокойствие за всички в аерокосмическия сектор, които се притесняват от турбулентните геополитически времена, в които живеем. Айзъкман среща сериозна подкрепа от същия този сектор, както и от мнозина от астронавтите на агенцията. https://cosmos.1.bg/space/2025/04/09/jared-isaacman-senate-hearing/
-
УСПЕХ: Пилотираният космически кораб Союз МС-27 излетя към МКС! Снимка от днешното изстрелване. Photo credit : Roscosmos 8 април 2025 г. 09:00 ч. Светослав Александров. Тази сутрин в 08:47 ч. българско време от космодрума Байконур в Казахстан бе проведено успешно изстрелване на пилотирания космически кораб „Союз МС-27“ с двама руснаци и един американец на борда. След две обиколки около Земята, корабът трябва да извърши автоматично скачване с модула „Причал“, част от руския сегмент на МКС, в 12:03 ч. българско време. Командирът на „Союз МС-27“ е опитният космонавт Сергей Рижиков, ветеран, за който това е трето космическо пътешествие. Към него се присъединява Алексей Зубрицки, новак, от украински произход, първоначално служещ към украинските ВВС, а след анексирането на Крим минава към руските ВВС. Американецът на борда на „Союз МС-27“ е астронавтът на НАСА от корейски произход Джони Ким, също новак. Това е първият корейски американец, който ще изпълни дългосрочна мисия в космоса. Очаква се тримата да прекарат на борда на Международната космическа станция осем месеца, като ще се приберат на Земята през декември. За този период ще бъде осъществена поне една „космическа разходка“, като Ким е обучен за тази задача. Видеозапис от днешното изстрелване: https://cosmos.1.bg/space/2025/04/08/soyuz-ms-27-launches/
-
СпейсЕкс се готви за деветия полет на Старшип с вече използвана ракета Супер Хеви Снимка от първото статично огнево изпитание на вече върната ракета „Супер Хеви“. Photo credit : SpaceX 7 април 2025 г. 08:05 ч. Светослав Александров. На 3-ти април СпейсЕкс отбеляза монументално постижение за програмата „Старшип“ – за пръв път вече летяла и върнала се свръхтежка ракета „Супер Хеви“ бе подложена на статично огнево изпитание. Това е същата ракета, която бе прихваната успешно с щипките на стартовата кула след изстрелването ѝ на 16-ти януари. По време на януарския (седми) полет, както и по време на мартенския (осми), горният компонент на системата (самият „Старшип“) експлодира, осигурявайки зрелищни фойерверки за зрителите на Бахамите. Но що се касае до самите ракети-носители „Супер Хеви“, и в двата случая те бяха върнати благополучно на Земята посредством меко приземяване върху стартовата кула. Сега СпейсЕкс готви следващата голяма стъпка от програмата „Старшип“ – постигане на възвръщаемост. Изделието „Супер Хеви“, ползвано в хода на януарския полет, носи названието „Бустър 14“. Именно то ще служи и за изстрелването на деветия „Старшип“. СпейсЕкс са построили още три „Супер Хеви“-та, т.е. това са „Бустър 15“, „Бустър 16“ и „Бустър 17“. Заедно с „Бустър 14“, фирмата очаква всеки от тях да полети още поне веднъж. „Бустър 17“ се очертава да е последната итерация на „Блок 1“ на „Супер Хеви“, след което в експлоатация ще бъде въведен „Блок 2“, който е по-мощен. „Блок 2“ на горния компонент „Старшип“ вече лети, но след две експлозии, очевидно СпейсЕкс трябва да положи доста усилия, за да стабилизира системата. Засега фирмата на Илон Мъск не е обявила кога се очертава да е предстоящият девети полет с вече върната ракета „Супер Хеви“. Има доста неясноти около тази мисия – включително се носят слухове, че този път няма да се прави опит за ново прихващане на „Супер Хеви“ от кулата, а вместо това ракетата ще служи за стрес изпитания в екстремни условия. Но каквото и да се случи, едно е ясно – полетите на „Старшип“ винаги са зрелищни за зрителя, независимо дали са напълно успешни или не. https://cosmos.1.bg/space/2025/04/07/spacex-first-starship-flight-reused-super-heavy/
-
Жилищният модул HALO на окололунната станция Гейтуей бе прехвърлен от Европа в САЩ На снимката: техниците на Талес Аления Спейс се подготвят за преместването на модула HALO от Торино, Италия, към съоръжението на Нортроп Груман в Гилбърт, Аризона, САЩ. Photo credit : Thales Alenia Space 7 април 2025 г. 07:00 ч. Светослав Александров. След като бе произведен от европейското предприятие Талес Аления Спейс в Торино, Италия, първият жилищен модул на станцията „Гейтуей“, която ще бъде построена в орбита около Луната, бе преместен в съоръженията на Нортроп Груман в Аризона, САЩ. Жилищният модул се нарича HALO (Habitation and Logistics Outpost) и сега, след като пристигна в Щатите, предстои да бъде дооборудван с нужната апаратура и впоследствие прикачен към модула PPE (Power and Propulsion Element). Двата модула ще бъдат изстреляни едновременно с ракета на СпейсЕкс „Фалкън Хеви“. HALO ще бъде основното място, където астронавтите от лунната програма на НАСА „Артемис“ ще живеят, работят и провеждат научни експерименти, както и ще се готвят за мисии към лунната повърхност. Тук ще е командването и управлението на станцията „Гейтуей“, енергийното съхранение, обработката на данни, терморегулацията и комуникационната система Lunar Link (още един от приносите на Европейската космическа агенция). Модулът притежава портове за скачване на космически кораби като „Орион“, лунни спускаеми апарати и логистични модули. Научни прибори могат да се монтират както от вътрешната, така и от външната страна на HALO. Окололунната станция „Гейтуей“ е следващата стъпка в международното сътрудничество и е логичното продължение на работата на Международната космическа станция. „Гейтуей“ се строи от комерсиални и международни партньори, ще служи като платформа за научни и международни сътрудничества и на нея ще се изпробват технологиите и системите, нужни за бъдещи пилотирани експедиции до Марс. За повече информация: НАСА https://cosmos.1.bg/space/2025/04/07/halo-module-transferred-from-europe-to-usa/
-
Пилотираният космически кораб Союз МС-27 е на стартовата площадка На снимката: екипажът на „Союз МС-27“. От ляво надясно, астронавтът на НАСА Джони Ким и руските космонавти Сергей Рижиков и Алексей Зубрицки. Фото: Тренировъчен център „Гагарин“. 5 април 2025 г. 09:15 ч. Светослав Александров. Рано тази сутрин ракетата „Союз-2.1а“ с пилотирания космически кораб „Союз МС-27“ бе изведена на стартовата площадка на космодрума Байконур. Американският астронавт Джони Ким и руските космонавти Сергей Рижиков и Алексей Зубрицки ще излетят на 8-ми април в 08:47 ч. българско време. Емблемата на мисията изобразява доста неща – освен че на нея се виждат знамената на Русия и САЩ като участници в полета, ще забележите също така, че са добавени и миниатюри на емблеми, които ознаменуват 60-годишнината от полета на Алексей Леонов и първото излизане на човек в открития космос, както и 50-годишнината от съвместната американско-руска експедиция „Аполо-Союз“. Но на емблемата съдържа и доста пропаганда, на нея можете да видите и колорадски бръмбари, а самата ракета са я кръстили „Ракета на победата“. Двама новаци ще полетят за пръв път в космоса – това е американецът Джони Ким, както и руският космонавт Алексей Зубрицки. Ким е потомък на южнокорейски емигранти, които са се преместили в САЩ в началото на 80-те години – самият той е 41-годишен. Има сериозна военна кариера – участвал е в над 100 бойни мисии в Близкия изток, а в астронавтския отряд на НАСА влиза през 2017 година. Женен с три деца. 32-годишният Зубрицки е родом от Запорожката област в Украйна. През 2013 г. завършва Харковския национален университет, а в периода 2013-2014 г. служи като летец на 204-тата Севастополска бригада по тактическа авиация на украинските ВВС. След анексирането на Крим обаче Зубрицки е включен в състава на въоръжените сили на Руската федерация. От март 2014 г. продължава да служи в изтребителната авиация на Севастопол, но под знамето на Русия. А в отряда на космонавтите влиза през 2017 година. Заради нетипичната биография на Зубрицки, той е наричан от одеската медия „Думська“ с израза „космонавт-изменник“, като е официално признат от украинския съд за държавна измяна и дезертьорство. Осъден е задочно на 15-годишен затвор и конфискация на имуществото. Сергей Рижиков е единственият от екипажа, който е летял и преди в космоса – при това двукратно, с корабите „Союз МС-02“ и „Союз МС-17“. Военен летец на Русия с над 700 летателни часа и над 350 парашутни скока. След изстрелването на „Союз МС-27“ на 8-ми април, корабът ще направи две обиколки около Земята и само след три часа ще е скачи с Международната космическа станция. Тримата членове на екипажа ще останат осем месеца и ще се приберат на Земята през декември. https://cosmos.1.bg/space/2025/04/05/soyuz-ms-27-rolled-launch-pad/
- 1 мнение
-
- 2
-
-
УСПЕХ: Историческата полярна мисия приключи! Корабът Крю Драгън се завърна на Земята! На кадъра: първото завръщане на пилотиран кораб „Крю Драгън“ в близост до бреговете на Калифорния. Photo credit : SpaceX 4 април 2025 г. 21:05 ч. Светослав Александров. Четиримата астронавти от историческата първа полярна космическа експедиция „Фрам2“ се завърнаха благополучно на Земята, след като днес, на 4-ти април в 19:19 ч. българско време, космическият им кораб „Крю Драгън“ се приводни безпроблемно край бреговете на Калифорния. С това най-интересният пилотиран космически полет, планиран за текущата 2025 година, е вече в историята. Макар че експедицията трая само 4 дни след изстрелването ѝ на първи април, бяха отбелязани няколко уникални за космонавтиката постижения, които ще бъдат изброени в тази публикация. На първо място, това бе първото изстрелване на пилотиран космически кораб в полярна орбита около Земята. На 12-ти април ще отбележим 64 години от изстрелването на първия космонавт Юрий Гагарин, но никой досега не бе виждал Северния и Южния полюс на Земята от космоса – с изключение донякъде на 24-те астронавти от програмата „Аполо“, които са пътували до Луната, но и те само са ги зървали отдалече. За тези шест десетилетия пилотирана космонавтика, астронавти пътуваха и видяха с очите си обратната страна на Луната, стъпиха на Луната и заживяха в орбитални станции, но чак до този месец никой не бе виждал Антарктида или Арктика от околоземна орбита. Най-близко до полюсите е била Валентина Терешкова по време на нейната мисия с кораба „Восток 6“ през 1963 г., като орбитата ѝ е била с наклон 65.1 градуса. Но сега приключилата мисия „Фрам2“ имаше орбитален наклон от 90 градуса. На второ място, макар че постижението си бе американско, в смисъл, че бе осъществено благодарение на американски космически кораб, изстрелян от американска почва, това бе първият пилотиран полет, при който нито един от астронавтите не бе гражданин на една от големите държави САЩ, Русия и Китай. Чън Уан, командирът-милиардер и спонсор на пътешествието, е роден в Китай, но е избягал от там и сега е гражданин на Малта. Вторият командир Янике Микелсен е гражданка на Норвегия. Германката Рабеа Роге бе пилотът на „Крю Драгън“, а научният специалист, който осъществи експериментите, бе австралиецът Ерик Филипс. Чън Уан е категоричен, че когато е спонсорирал СпейсЕкс за експедицията „Фрам2“, е искал да види нещо различно от едно и същото, което виждаме цели шест десетилетия. Не е искал да лети към МКС, от друга страна постигането на най-високата околоземна орбита (1 400 км), осъществено миналата есен от Джаред Айзъкман и мисията „Поларис Доун“, което бе и най-далечното пътешествие след програмата „Аполо“, вече бе направено. Не – Чън Уан искаше нещо радикално ново за пилотираната космонавтика. „Джаред положи доста усилия да лети колкото се може по-високо, защото в същината си той е пилот“, сподели Чън за Арс Текника преди изстрелването. „Но за тази мисия имаме група от полярни изследователи. Ние правим това откъм изследователска перспектива. Не искам да повтарям същия профил на мисията отново и отново и отново. Не съм особено заинтересуван да летя към МКС, защото всяка предишна мисия е летяла дотам отново и отново и отново. Така че, ако не искам да конкурирам Джаред, да не повтаряме предишна мисия, какво друго може да направим, отчитайки хардуера, с който разполагаме 2025 година? Корабът Драгън може да лети в околоземна орбита и има региони в ниската орбита, които не са изследвани“. Даже експериментите, които бяха планирани, са такива, каквито не са правени досега. За пръв път бяха заснети рентгенови снимки на човешкото тяло от космоса. Също така, за пръв път бе направен опит за отглеждането на ядливи гъби в космоса – гъби кладница. Доколко експериментът е успешен ще се разбере впоследствие – научната статия ще излезе тази есен. Първата рентгенова снимка на човешкото тяло от космоса. Photo credit :Fram2/SpaceX Не на последно място, днес станахме свидетели и на първото в историята на космонавтиката приводняване на пилотиран космически кораб в близост до бреговете на Калифорния. Досега „Крю Драгън“ винаги се приводняваше край Флорида, но през последните месеци и години заваляха оплаквания, че дънерът на кораба – единственият невъзвръщаем компонент, не изгаря изцяло в атмосферата и пада над населени места. Приводняването край Калифорния елиминира този проблем. Космическият полет „Фрам2“ може да е приключил и историята да е написана – но анализът на събраните данни тепърва ще продължава за седмици и месеци напред. Видеозапис от днешното приводняване и завършек на мисията: https://cosmos.1.bg/space/2025/04/04/fram2-returns-home/
- 4 мнения
-
- 1
-
-
Историческата мисия Фрам2: след гадене и повръщане на първия ден, астронавтите най-сетне отвориха куполата! Снимка на Земята и Луната от борда на „Крю Драгън“ по време на мисия „Фрам2“. Photo credit : Fram2/SpaceX 2 април 2025 г. 08:45 ч. Светослав Александров. Продължаваме да следим историческата мисия „Фрам2“ – първото пилотирано космическо пътешествие в полярна орбита! За съжаление се оказва, че първият ден от експедицията е бил труден със сериозно проявление на „космическа болест“ и тежко гадене и повръщане. Днес обаче астронавтите са добре и се наслаждават на уникалните гледки! „Пътешествието към орбита бе много по-гладко, отколкото си представях“, казва командир Чън Уан. „Като изключим последните минути преди изключването на двигателите на втората степен, аз почти не усещах силите на ускорение – честно, усещаше се като обикновен полет“. Трудностите дошли след това. „Първите няколко часа в безтегловност не бяха особено комфортни. Космическата болест ни удари всички нас – усетихме гадене, което завърши с неколкократни повръщания. Това бе различно усещане от прилошаването в автомобила или в морето. Все още можехме да четем от iPad-а си без да се влошим. Но и малка глътчица вода можеше да разстрои стомаха ни и да предизвика повръщане“, пояснява Чън. Никой не си е и помислил да отваря куполата на първия ден и да се наслаждава на гледките – всички са били толкова зле, че целият фокус е бил върху справяне с повръщането. Така че гледали видеозапис на изстрелването си и легнали да спят по-рано от предвидения график. Рентгеново изображение на ръка, заснето днес в космоса по време на историческата мисия „Фрам2“. Photo credit : Fram2/SpaceX Вече на втория ден командирът се почувствал напълно свеж, без никакви следи от „космическа болест“. Екипажът закусил, отворил куполата няколко пъти над Антарктида и заснел рентгенови снимки. Ето видеозапис по време на преминаването над ледения континент: https://cosmos.1.bg/space/2025/04/02/fram-2-second-day-update/
- 4 мнения
-
- 1
-
-
Брутално разкритие: Старлайнър е бил на ръба на трагедията миналото лято! Корабът „Старлайнър“ след скачването му с МКС миналото лято. Photo credit : NASA 2 април 2025 г. 07:00 ч. Светослав Александров. Миналото лято космическият кораб „Старлайнър“ е бил на ръба да не се скачи изобщо с МКС и да не може да се върне на Земята. Положението е било много по-тежко, отколкото знаехме досега! Всичко това стана ясно благодарение на интервю между журналиста от Арс Текника Ерик Бъргър и завърналите се на Земята „заклещени“ астронавти Съни Уилямс и Бъч Уилмор. Интервюто е брилянтно и препоръчвам да го изчетете в оригинал на този линк – то доказва колко е важно да имаме качествена специализирана, космическа журналистика. Докато класическите журналисти са се въртели около двамата астронавти и са им задавали едни и същи банални въпроси от типа „как се чувствахте“, „какво мислите за Доналд Тръмп и Илон Мъск“, Бъргър е оползотворил изцяло 10-минутното му дадено време и е задал точните, конкретни въпроси, които разкрили цялата картина. Към момента на наближаването на МКС Бъч Уилмор и Съни Уилямс са знаели, че са загубили толкова много двигатели на „Старлайнър“, че не е било ясно дали могат да го скачат. Но освен това двигателите били са нужни и за излизане от орбита и кацане на Земята. „Имаше много неизказана комуникация от типа на: Хей, ние сме в много опасна ситуация“, казва Съни Уилямс. „Мисля, че и двамата поразително се чувствахме, че ще е чудесно да се скачим с тази космическа станция, която е точно пред нас. Ние знаехме, че те (управлението на мисията) работят упорито, за да поддържат комуникацията с нас и да изпращат команди. Но и двамата си мислехме – какво ще стане, ако изгубим връзката? Това е NORDO Con Ops (т.е. управление на машина без радио), не говорихме много затова, но вече си бяхме синхронизирали мислите, че трябва да отидем на космическата станция. Това е мястото, където трябва да идем, да проведем разговор, защото не знаем точно какво се случва, защо двигателите отказват и какво е решението“. „Не съм уверен, че може да се приберем на Земята на този етап“, потвърждава Уилмор. „Не съм уверен дали можем. Безспорно по-скоро си мисля, че вероятно не можем. Ето къде сме – загубили сме управлението с шестте степени на свобода, четири задноразположени двигателя са отказали и аз си представям орбиталната механика. Космическата станция е с носа надолу. Така че не сме точно подравнени със станцията, а под нея. Ако си под станцията, значи се движиш по-бързо. Това е орбиталната механика. Тя ще направи така, че да се отклониш от станцията. Така че обмислям всичко това в ума си. Не знам какво управление имам. Ами ако загубя още един двигател? Ако загубим комуникация? Какво ще правя?“ В края на краищата „Старлайнър“ се скачва с МКС. Но другото, което научаваме от интервюто е, че след всичките тези проблеми, астронавтите след пристигането на станцията са осъзнали, че няма да се приберат на Земята с този кораб. „Мислех си: може би няма да се приберем у дома с кораба. Може би не. И по време на един от първите телефонни разговори, които направих с Винсент Ла Корт, директора на МКС и който бе един от тези, които отмениха правилата за полета, аз му казах: какво ще правим с този кораб, това ли е нашето безопасно убежище?“, казва Уилмор. Тук става въпрос за факта, че макар и да е малко вероятно, може да се случи някакъв проблем на МКС, който да наложи евакуация. Ла Корт им отвръща, че „Старлайнър“ ще служи като спасителна лодка. Сред обществеността НАСА и Боинг съобщават, че са уверени в кораба и неговата способност да се върне безопасно на Земята. Но астронавтите не им вярват. „Бях скептичен“, казва Уилмор, „заради това, което преживяхме. Просто не виждах как щеше да го направим. Надявах се, че ще можем, но щеше да е трудно да стигнем там, до етапа, в който може да кажем: Да, може да се приберем“. Трудно е да прочетеш това интервю и да не се вбесиш, че до края на мисията Боинг настояваха „Сталайнър“ да се върне на Земята с екипажа си, а ръководството им вдигаше скандали пред ръководството на НАСА, задето не искат да рискуват живота на Уилмор и Уилямс. А ние може само да поздравим Ерик Бъргър и Арс Текника за тази прекрасна и рядко срещаща се журналистика, която разкри истината. Спомнете си, че миналата година Бъргър бе обвиняван за пристрастен, мъсколюбец (написал е две книги за СпейсЕкс), мразещ „Артемис“… а реално това бе единственият, който ни казваше истината, докато всички останали си бяха заровили главата в пясъка… https://cosmos.1.bg/space/2025/04/02/starliner-almost-didnt-dock-iss/
-
СпейсЕкс публикува епични първи кадри от историческата полярна мисия Фрам2! За пръв път астронавти поглеждат към полюсите на нашата планета от полярна орбита! Photo credit : SpaceX 1 април 2025 г. 18:45 ч. Светослав Александров. Броени часове след успешното изстрелване на пилотирания космически кораб „Крю Драгън“ с историческата първа мисия в полярна орбита, СпейсЕкс публикува спиращи дъха ни кадри! Четиримата астронавти наблюдават гледки, каквито никой друг човек в историята не е виждал до този момент! Нека да напомним имената на тези астронавти: командир Чън Уан от Малта, който е финансирал експедицията, втори командир на кораба Янике Микелсен от Норвегия, пилот Рабеа Роге от Германия и научен специалист Ерик Филипс от Австралия. „Хот! Имам предвид, Земята!“ – написа Джеймс Глийсън, който е директор по комуникациите в СпейсЕкс. Коментарът е уместен – от полярна орбита нашият дом наистина прилича на ледената планета от вселената на Междузвездни войни! Успехът на СпейсЕкс имаше интересен страничен ефект – той лиши Русия от възможността да отбележи още едно първенство в космонавтиката. „Един от аспектите на Фрам2 е, че Роскосмос планираше да започне строежа на орбитална станция след края на МКС в почти полярна орбита още през 2027 г., така че днешното изстрелване лиши Русия от още едно пропагандно първенство“, написа известният космически журналист Анатолий Зак. Изгледайте цялото видео тук: https://cosmos.1.bg/space/2025/04/01/spacex-fram2-epic-video/
- 4 мнения
-
- 1
-
-
УСПЕХ: СпейсЕкс изстреля историческата полярна пилотирана космическа експедиция Фрам2!!! Снимка от днешното изстрелване. Photo credit : SpaceX 1 април 2025 г. 07:00 ч. Светослав Александров. Днес, на 1-ви април и съвсем не на шега, в 04:46 ч. българско време, СпейсЕкс изстреля пилотиран кораб „Крю Драгън“ с историческата частна експедиция „Фрам 2“! Никога досега от началото на космическата надпревара хора не са летяли в полярна орбита и не са виждали полюсите от космоса, с изключение на астронавтите от програма „Аполо“, но те са ги съзирали отдалече. Командирът на кораба „Крю Драгън“ е малтиецът Чън Уан, който спонсорира пътешествието за неизвестна сума пари. Като втори командир, отговарящ за самата мисия, е назначена Янике Микелсен от Норвегия. Пилотът на кораба е германката Рабеа Роге, а научният специалист е австралиецът Ерик Филипс. Очаква се текущата експедиция да продължи между три и пет дни. Експедицията „Фрам2“ е кръстена на известния изследователски кораб „Фрам“ от 19-ти и началото на 20-ти век, с който Фритьоф Нансен е изучавал Арктика и с който Руал Амундсен е достигнал Антарктида за неговото историческо първо покоряване на Южния полюс. Така че названието е повече от подходящо! Наклонът на орбитата е 90o, рекорден за пилотирана космическа експедиция. Допреди днешния ден най-високият орбитален наклон, постиган от пилотиран кораб, бе 65o, от съветския космически кораб „Восток 6“ с Валентина Терешкова. Американците са планирали на 15 юли 1986 г. да изстрелят совалката „Дискавъри“ в полярна орбита по време на мисията „STS-62-A“ и да доставят там разузнавателен спътник. За съжаление катастрофата на совалката „Чалънджър“ в началото на същата година сложила край на тези планове. И така, по стечение на обстоятелствата, от изстрелването на Юрий Гагарин през 1961 г. чак до ден днешен никой човек не бе достигал полярна орбита. Днес това историческо постижение бе осъществено от американската компания СпейсЕкс – макар и никой от четиримата астронавти на борда на „Крю Драгън“ да не е американец. Те имат малтийско, норвежко, немско и австралийско гражданство. Подобно на историческата експедиция „Поларис Доун“, която бе осъществена през септември 2024 г. и в хода на която бе поставен рекорд за най-висока околоземна орбита (1 400 километра апогей), посещавана от човек, така и изстрелването на „Фрам2“ криеше някои предизвикателства. Според Кико Дончев, вицепрезидентът на СпейсЕкс по изстрелванията, екипът на фирмата е трябвало да следи не само какви са метеологичните условия в района на стартовата площадка и в регионите за аварийно приводняване, но също да предскажат, че времето след 3-5 дни (при завръщането) отново ще е хубаво. Именно поради тази причина стартът на „Поларис Доун“ се забави с близо две седмици миналата година. Но „Фрам2“ нямаше такъв малшанс – мисията излетя от раз. В полярната орбита, където понастоящем лети корабът „Крю Драгън“ на мисията „Фрам2“, радиационната обстановка е по-интензивна в сравнение с класическите мисии до орбиталните станции. Независимо от това корабът „Крю Драгън“ е добре изпитан в това отношение. Отделно, сигурно си спомняте, че по време на „Поларис Доун“, за пръв път от епохата на „Аполо“, астронавти навлязоха в радиационните пояси на Ван Алън – така че СпейсЕкс има натрупан опит. Има обаче една много съществена разлика между „Фрам2“ и „Поларис Доун“. Ако по време на „Поларис Доун“ корабът „Крю Драгън“ бе екипиран с шлюз за осъществяването на космически разходки, този път излизания в открития космос не са планирани. Шлюзът е заменен с панорамна купола – това ще е вторият такъв полет след комерсиалната мисия „Инспирейшън4“ през 2021 година. Куполата осигурява панорамни гледки към Земята – и няма спор, че това, което очакваме всички, са детайлни снимки на Антарктида и на Северния полюс от уникалната полярна орбита. В хода на „Фрам2“ са планирани над 20 научни експеримента. Благодарение на сътрудничество с Университетския център в Свалбард, астронавтите ще подкрепят мисията СоларМакс за заснемането на полярни сияния. Задачата е да се създаде база данни с отворен достъп, полезна за изследователи и граждански учени. Друг експеримент, този път биомедицински, е разработен от неправителствена организация в Саудитска Арабия и ще изучава как безтегловността влияе на очната микрофлора. Очаква се след завършека на експедиция „Фрам2“ след 3-5 дни, пилотираният кораб „Крю Драгън“ да извърши приводняване в Тихия океан – което ще е първото такова кацане за СпейсЕкс. Досега корабите се завръщаха в близост до Флорида, но имаше доклади, че невъзвръщаемия хардуер (т.е. туловището) пада в населени места и може да доведе до щети или наранявания. Видеозапис от изстрелването: https://cosmos.1.bg/space/2025/04/01/spacex-fram2-launch-success/
-
Първият полет на европейска частна орбитална ракета завърши преждевременно на 25-тата секунда Снимка от изстрелването на ракета „Спектрум“ на Изар Аероспейс. Photo credit : Isar Aerospace 30 март 2025 г. 14:00 ч. Светослав Александров. Дебютното изстрелване на частна орбитална космическа ракета от Европа не постигна пълен успех, както се и очакваше. Ракетата „Спектрум“ на германската фирма Изар Аероспейс се преобърна след само 25 секунди полет, но имаше и някои постижения. Разбира се, като правило първите полети на частни космически ракети никога не завършват с успех. Това е било валидно за всяка „Ню Спейс“ космическа компания, включително СпейсЕкс, Блу Ориджин и Рокет Лаб. Не можеше да се очаква същото и от Изар. Затова, както ръководството на фирмата съобщи преди старта, „Спектрум“ не превозваше полезен товар. Фокусът не бе върху достигането на орбита, а върху получаването на данни. За тези 25 секунди полет данни безспорно бяха събрани. И самият факт, че „Спектрум“ успя да напусне стартовата площадка без да се взриви още на нея, е голямо постижение. Макар че първоначално Изар не възнамеряваше да осигури излъчване на живо, такова все пак имаше – изглежда, благодарение на партньорство между фирмата и сайта NASASpaceflight.com „Успех бе излитането от стартовата площадка и вече са получени доста данни“, потвърди шефът на Европейската космическа агенция Йозеф Ашбахер. „Сигурен съм, че Изар Аероспейс ще научи много. Ракетните изстрелвания са трудни. Никога не се отказвайте, продължавайте напред с още по-голяма енергия!“. Но макар че „Спектрум“ успя да отлети без да се взриви още на площадката, си личеше, че ракетата среща трудности по пътя нагоре. Тя започна да се клатушка нестабилно и на 25-тата секунда се преобърна. Вероятно това се дължи на дефектен датчик или софтуерен проблем, но може и причината да е друга – засега нищо не се знае със сигурност, предстои разследване. Едно е ясно – какъвто и да е проблемът, той ще бъде установен със сигурност и коригиран. Много медийни анализатори нарекоха Изар Аероспейс с израза „европейския СпейсЕкс“, като че ли очаквахме, че в случай на успешен старт европейската космическа индустрия може да се конкурира с американската. Но това е изключително подвеждащо и невярно. Основаната от Илон Мъск фирма е утвърдена, разполагаща с възвръщаеми ракети, провеждаща по едно успешно изстрелване веднъж на два дни. „НюСпейс“ индустрията на Европа, към която причисляваме фирмата Изар Аероспейс, е още в самото си начало на своето развитие. Бихме могли да кажем, че Изар по-скоро прилича на ранния СпейсЕкс от 2006-2008 г., когато бяха правени първите опити за изстрелване на лекотоварен носител „Фалкън 1“. Мъск постигна успех чак на четвъртия полет, след три провала. Или с други думи – частната космическа индустрия на Европа изостава от американската с близо две десетилетия. Не, дори ако днешният полет на „Спектрум“ да бе напълно успешен, това нямаше да навакса изоставянето. След евентуалния първи успех винаги предстои дълъг и тежък период на повишаване на производствените капацитети, увеличаване на честотата на изстрелванията и осъществяване на комерсиални мисии. За съжаление още дълго време космонавтиката ще зависи от „ОлдСпейс“ фирмите и техните ракети „Ариана 6“ и „Вега-С“. В случай че успее, „Спектрум“ ще притежава капацитет да извежда товари с общо тегло от 1 тон до ниска околоземна орбита, като основна задача, поставена от фирмата, е цената за изстрелване да възлиза на €10,000 за килограм полезен товар. За разлика от ракетата „Фалкън 9“ на СпейсЕкс, „Спектрум“ е невъзвръщаема, но Изар Аероспейс разчита на модерни технологии, позволяващи автоматизация и ускорено производство – някой ден „Спектрум“ трябва да се произвежда до 40 бройки годишно. Подобно на СпейсЕкс, фирмата е вертикално интегрирана, като 80% от компонентите са собствено производство – в това число двигателите „Акуила“, работещи на пропан и течен кислород. Изар Аероспейс притежава нужните условия за успех – фирмата е събрала над €400 милиона частни инвестиции, като тя функционира на територията на пет европейски държави и осигурява работа на повече от 400 работника от 50 нации. ВИДЕОЗАПИС ОТ ПЪРВОТО ИЗСТРЕЛВАНЕ на „СПЕКТРУМ“: https://cosmos.1.bg/space/2025/03/30/first-isar-launch-ends-prematurely/
- 2 мнения
-
- 2
-
-
Китай планира амбициозни мисии до Марс, Венера, Юпитер и Нептун Планетата Нептун, заснета от космическия телескоп „Джеймс Уеб“. Credits: NASA, ESA, CSA, STScI 28 март 2025 г. 08:00 ч. Светослав Александров. Космическата програма на Китай планира през близките години да реализира поредица от мисии, които, ако са успешни, ще разтърсят сериозно хегемонията на НАСА в областта на междупланетната космонавтика. Мисиите ще посетят Марс, Венера, Юпитер и Нептун. Новината съобщи журналистът Ендрю Джоунс в Х, който се е домогнал до слайд, озаглавен „обитаемост и търсене на извънземен живот – насоки за бъдещите развития на планетарните изследвания на Китай“. Този слайд загатва, че въпросните мисии ще имат астробиологична насока. Първата от тези мисии е „Тянвън-3“, насрочена за 2028 година. Нейната цел е да вземе проби от Марс и да ги достави на Земята. Напомням на читателите, че понастоящем със събирането на проби се занимава марсоходът на НАСА „Пърсъвиърънс“, като те биват опаковани в леки титанови контейнери – но следващите мисии, които трябва да извозят контейнерите към нашата планета, се бавят сериозно. Така китайците имат сериозен шанс да изпреварят САЩ в това начинание. През 2029 г. ще излети „Тянвън-4“, която ще посети Юпитер и неговата луна Калисто. Подбрата цел не е случайна – през 2023 г. излетя мисията на Европейската космическа агенция „Джус“ до Ганимед, а през 2024 г. – мисията на НАСА „Европа Клипър“ до юпитерианската луна Европа. Очевидно Китай не иска да повтаря това, което правят космическите програми на Европейската космическа агенция и на НАСА – Калисто дава шанс за първенство. През 2033 г. предстои много интересна мисия, която трябва да достигне Венера, да вземе проби от атмосферата ѝ и да се завърне на Земята. Това ще е грандиозен успех за Китай, защото ще позволи на местните учени да изследват атмосферните проби в наземни лаборатории и да потърсят дали в тях има следи от живот. Някъде около 2038 г. предстои да започне изграждането на база на Марс. Китайците не са дали заявка, че планират пилотирана мисия до Червената планета – напротив, те първо ще пращат хора към Луната. Така че по всяка вероятност тази база ще е роботизирана, с потенциал за пилотирани експедиции в по-далечното бъдеще. През 2039 г. трябва да бъде изстреляна мисия до Нептун и неговата луна Тритон, която ще търси следи от подпочвени океани и потенциално нови обитаеми местности във Външната слънчева система. Така че ни чакат изключително интересни години – и предстои да се разбере доколко администрацията на Тръмп, която се тупа в гърдите, че поставя Америка на първо място, ще вземе истински мерки, за да не изостане от Китай. https://cosmos.1.bg/space/2025/03/28/china-ambitious-missions/
- 4 мнения
-
- 1
-