Отиди на
Форум "Наука"

Emil z Lonneberg

Потребител
  • Брой отговори

    730
  • Регистрация

  • Последен вход

  • Days Won

    21

Emil z Lonneberg last won the day on Април 9 2013

Emil z Lonneberg има най-харесвано съдържание!

Всичко за Emil z Lonneberg

Лична информация

  • Пол
    Мъж

Последни посетители

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Emil z Lonneberg's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

  • Very Popular Rare

Recent Badges

509

Репутация

  1. Здравейте на всички. Малко бях заспал сред едни Ерленмайерови колби, но сега съм свеж и сядам да напиша два реда. В момента се занимавам с възпроизвеждането на едни паметови експерименти, правени от д-р Лозанов през 60-е години на миналия век. Същността на един такъв експеримент е да се преподаде ефективно даден материал по някакъв предмет /за момента работя с чужд език, понеже нататък няма нищо направено, а без жокери не става/ с проверка на знанията след известен период от време. Започнах с 50 думи и фрази за 30 мин, от които тестираните курсисти успяваха да научат средно 70%, което означава по 1 дума/мин. Сега увеличих теста до 250 думи и фрази за 45 мин и получавам резултати от сорта на 2 думи или фрази/мин средно, но при някои курсисти достигам до 5 думи или фрази/мин. Целта е да успея да възпроизведа експеримента на д-р Лозанов с научаването на 1000 думи на френски за 1 ден. И трайното им усвояване, също така. Цел на образованието - да се разбира материала, да се интерпретира творчески. Не просто да се назубри. Но научаването на факти, думи, термини сериозно спъват процеса на автоматизация. И чрез обучение, при което учениците бързо, леко и дълготрайно запомнят големи порции материал /хипермнезия/, създаването на такъв автоматизъм е улеснено. Знаете какво представлява един автоматизъм - да превърнеш дадено действие в рефлекс - помните как сте умували за смяната на скоростите като сте се качили за пръв път в собствената си кола, как сте гледали, мислили на всеки завой, карате 1 час и сте вир вода. Впоследствие лостът се превръща в естествено продължение на ръката ви, сменяте скоростите без да мислите - обработката на информацията се извършва в подкорието, защото е попаднала в дълготрайната памет. 1. Учебник с увеличено съдържание - 2 до 3 пъти над сегашните стандарти - но тези факти да бъдат представени цялостно, с възможност учениците да разберат връзките между всеки един елемент. 2. Възприемане и научаване на над 70% средно на материала с помощта на паметов експеримент в рамките на 1 учебен час. 3. Автоматизиране на знанията чрез различни дискусии / сутиации. Образованието като рефлекс.
  2. ... Една публикация за сугестопедията ... Приятно четене.
  3. Луда работа. На чернозем слагаме фотоволтаици.
  4. Надявам се, че правите разлика между "закриване на БАН" и "закриване на институтите към БАН". В първия случай става дума да се закрие "шапката", а институтите да минат към университетите, както е в повечето страни в Европа. Вие можете ли да се обосновете защо не трябва да се закрива БАН?
  5. Няма как държавното образование да не е държавна политика. Политика, но каква? Ясно е, че не можем да се преборим, на никого не му трябват котенца като мен, дето искат да пишат умни учебници. Обаче ако стартира едно частно училище, в което децата да учат по един съвсем различен начин и показват съвсем различни резултати (не само като ученици, но и като хора - да се учат да живеят с уважение едно към друго) - вероятно това в даден момент ще инициира един обществен дискурс.
  6. В момента водя един курс по сугестопедичната методика - изследвам я и си правя експерименти. Резултати? За 10 седмици една курсистка стигна до там, че си чете книга по фотография на испански, казва, че има между 2 и 5% непознати думи, гледа новините по испанската телевизия и може да каже каквото иска. Но като говори допуска грешки, не говори без грешки. Иначе за писане на текст пише без правописни грешки, допуска някои граматически грешки. Друга дама за 6 седмичен курс по френски изкара диплома по френски В2, като преди беше минала през курс по френски А1.1 Или пък детенце от втори клас, на което обясних що е това децибел, обясних му първо що е умножение (беше научил таблицата до 2), после деление, коренуване, степенуване, логаритъм и после закона на Вебер (нали съдържа логаритъм) и го оставих да си смята само разликата в интензитета на звуковата вълна при различни децибели. ... Има идеи да се направи такова училище в София. И мога да ви разкажа какъв учебник по природознание съм им измислил на децата : ) Всичко ще бъде изпълнено според принципите на сугестопедията - материалът ще бъде навързан един с друг, в кръгове - това идва от това и това следва от това - за да имат децата ясна представа защо е така - и след като се създаде тази представа, после се "товари" по всеки основен елемент, като правило в сугестопедията е, че материалът трябва да бъде между 3 и 5 пъти повече, отколкото по стандартната методика, но понеже е поднесен по интересен начин, хората успяват да го възприемат и усвоят (децата също). Ето набързо какъв пример мога да дам: 1. белтъци - структурни и функционални - структурните дават нашето тяло, функционалните отговарят за различни функции 2. функционални протеини - рецептори, а рецепторите регулират избирателната пропускливост на клетката 3. избирателната пропускливост на клетката - основно свойство на живия организъм 4. рецепторите - и тук се прави връзка от къде идват - ядрото - ДНК / РНК - генна експресия - митохондрии и митохондриална ДНК - фактор за отключване на интелигентността (хихи) - и отново се връщаме към белтъците 5. генна експресия - генетична детерминираност - взаимодействие с епигенетични фактори бележка: знаете, че се говори, че затлъстяването е генетично обусловено. Но само се говори. Аз в този форум преди време писах, че има два хормона, които участват в регулацията на нашето тегло - грелин и обестатин. Правени са опити най-различни и е установено, че тези хормони се синтезират от един ген : ) и при трансгенни животни (мишки), при които този ген е изрязан, не са никак слаби, защото регулацията е нарушена. И оттук се прави плавен маньовър към влиянието на околната среда, следването на определени поведенчески модели, определени хранителни навици, които се обозначават като "епигенетични фактори", тоест фактори на околната среда. 6. от избирателната пропускливост следват свойствата проводимост и възбудимост на невроните, секрецията на жлезите с вътрешна секреция, контракциите на мускулите - поддържане на вътрешната среда - хомеостаза - глюкоза / инсулин - глад - гликемичен индекс - глад и ситост - обестатин и грелин Това лято преподавах биология на английски на едни малчугани от 5-и клас (българчета) и се оказа, че успяха да храносмелят материал за 9-и клас по биология (естествено, голяма част от материала не се учи изобщо в училище). Справиха се. Карахме точно по горната схема, направих им една скица как всичко е навързано в кръг и после само трупах материал яко. Бяха им светнали очите. Признаха, че никой не им е обяснявал така учебния материал. Този пример горе е пример за съдържание на един раздел - като в първия урок децата се запознават с целия материал в синтезиран вид (толкова, че да могат да разберат основните неща и да разберат връзките) и после се кара по точките, но винаги свързано с другите точки, задължително с 30% интердисциплинарни връзки - физика, химия, математика, изобразително изкуство, музика. Така например, съвсем различно реагират децата, ако в час по геометрия изведнъж изпадне от някъде картина на Леонардо със златното сечение вътре... едно е да чертаеш триъгълници, друго е да ги видиш приложени по един невероятно красив начин. Математиката не е само в час по математика, все пак : ) И така нататък. Не си правя реклама, просто исках да споделя, че образованието може да се изправи на крака.
  7. Нямам представа какво ще рече да имаш опит в правенето на наука. Без да искам да променям тона на дискусията, ще спомена, че доста български форуми са в криза в последно време. Част от кризата се дължи на отлива на потребителите към Фейсбук или други платформи, в които да си обсъждат каквото те си искат и по начин, по който те си искат. Правят си групи във фейсбук с по хиляди потребители и там се измества дискусията. Във форумите има една йерархия, която често пречи. Примерно идва някой със самочувствие и пише неща от сорта на "гръмнах срещу едно дърво с 5 птички два пъти и убих 8 птички". След подобно включване, обикновено дискусията приключва. Често ми се е случвало да водя спор с програмисти по въпросите на ... калциевата обмяна и физиологията на мозъка, които са в областта на дисертацията ми. И те, като програмисти, понеже не са наясно кое е от мен и кое е от Бога, обикновено се хващаха за "логиката" на нещата. Не им харесва как Бог е създал човека. Ами рекламациите към него да отправят, аз не съм се подписвал под проекта, наречен "човек". И, съвсем естествено се получаваше, че с такива хора аз не ходя да тичам по покривите на сградите. ... Оня ден си говорим с един познат доцент и той ми вика, че бил пратил асистентките си до Германия на конференция, ама те нищо не разбрали, щото не разбирали езика. Тоест английския. Няма нужда да го питам дали те четат статии на английски. Няма нужда да питам дали пишат. Изводите вие си ги направете. Ето тези хора правят наука в България. Каква наука? И аз не зная. Знаете, че в България учените нямат достъп до голяма част от статиите, понеже се изисква абонамент. С други думи - разчита се на безплатните резюмета. Обаче по резюмета наука не се прави. Дори не можеш да се информираш за самия експеримент от едно резюме. Да, да, в общи линии - да. Ако си студент и просто търсиш някаква информация - да. Но сериозни хора, сериозни учени, които четат само резюмета - смях. ... Пари за апаратура? Добре. А кой ще работи с тази апаратура? Бях свидетел как в София бе закупена скъпа апаратура, модерна. И се оказа, че има един голям проблем. Няма обучени хора, които да работят с нея. После какво стана? Така стоя 10 години без да бъде ползвана. ... Дори да има обучени хора, няма кой да кара влака. Малко се получава порочен кръг. Няма пари, щото няма как да участваме в проекти. Няма как да участваме в проекти, щото нямаме апаратура. За да участваш в проекти за апаратура, трябва да покажеш, че имаш хора, които могат да работят. Ама нямаме хора, които могат да работят, щото нямаме апаратура. ...
  8. Нова Телевизия Новини eто я следобедната емисия, ако можете да превъртите, в последните 5 минути е репортажа
  9. Камерата обскура, която ми направи Никола Дюлгяров от Севлиево, вече стана на 2 години. Сега съм му поръчал една нова камера обскура, формат 18х24 см, да позволява работа без нужда от увеличение. Довечера от 19 ч по Нова телевизия ще има репортаж за това как да си направим камера обскура от кибритена кутийка и за снимането с прости фотоапарати въобще.
  10. Жоре, бензиновата грейка, за която говоря, има капацитет към тридесетина часа, както и поддържа почти постоянна температура (зависи от достъпа на кислород). След това просто трябва да се зареди повторно и ще работи още. Грее доста. Сметнато е да не навлиза в температура на дискомфорт (над 55-60 градуса) - а и все пак я опаковате в кадифено калъфче, то смекчава топлината. Аз съм доволен. Но нека дойде истинския студ и тогава ще кажа повече.
  11. И така. Понеже зимата чука на вратата, аз реших да се газифицирам ... или по-скоро да се бензинифицирам, че ми замръзна трътчицата вече... И понеже обичам топлината, рових в нета и намерих нещо, което прилича на запалка, само дето няма пламък. Става дума за джобна грейка / печка Peacock. Работи с чист бензин (примерно медицински и такъв за запалки). Харчи по 1 мл/ч. Поддържа една температура в рамките на 50-60 градуса (тоест ако нещо се разгори, можете да се опарите, ако я пипате с голи пръсти, то затова и се препоръчва да се държи непрекъснато в калъфчето, че да не стават сакатлъци). Капацитетът й е достатъчен, за да осигури една равномерна топлина в рамките на до 30 часа с едно зареждане в зависимост от количеството на бензина, който сте заредили. Аз я зареждам с половин дозатор (12 мл) и изкарва половин ден. Капацитетът й е 4 дозатора. Няма неприятни миризми. Няма пламъци. Просто една кутийка, която се загрява до някаква температура. Вътре има една дюза, която е отговорна за процеса на горене, но така или иначе пламък не се вижда. Дали топли? Ами топли достатъчно, според мен. Не би било възможно да топли повече и да не причинява дискомфорт, породен от високата температура. източник: Джобна грейка
  12. Щуротии. Наложило им се да оцветят месото със сок от цвекло, че да стане червено...
  13. То затова ЕмТел не прегърна телемедицината. Щото ако телефона блокира и един смс не бъде получен и пациентът умре през това време, кой ще носи отговорността?
  14. Има субтитри на български. Чукнете при отметката и в появилото се меню изберете български език. Възможно е с някои браузъри да не стане. Аз ползвах Хром и нямах грижи. С Опера може и да не стане.
  15. Това, че 30% от хартиените книги не достигат до читателите, не е заради хартията. Това е заради човешката природа. Няма проблем хартия да се прави от недървесни източници на целулоза, но кой би се занимавал в днешно време? Трябват ни бързи и лесни пари.... Така също надали някой от нас, който си е купил таблет, ще ползва същия този таблет след 5 години. За един живот на човек ще се падат по 20-30 таблета. И това, за да има оборот и да плащаш. Това няма да продължи дълго. Тая земя не е за един ден. И ние с това поведение до никъде няма да стигнем. ... Има едни книги, които засега не мога да си ги представя в електронен формат - фотографските. Все пак фотографиите, които се поставят в рамки, са на хартия и разглеждайки един хартиен албум, ние си сверяваме часовника. Гледайки монитор нищо не сверяваме. ... А че повечето книги на пазара са глупави и не си заслужават сеченето на дървета, за да ги гледаме, това е друг въпрос. От културно естество. Такава ни е културата, такива са ни и книгите... не може да си се превърнал в краен материалист и това да не се отразява и на книжното съдържание. ... Наблюдавам от известно време, че много хора започват да се вълнуват от стоки, които са ръчна изработка (занаятчийски стоки). И подозирам, че тази тенденция ще се задълбочи. А задълбочи ли се, може да има ефект върху цялото ни земно битие.

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!