Отиди на
Форум "Наука"

Lyubo90

Потребител
  • Брой отговори

    13
  • Регистрация

  • Последен вход

Всичко за Lyubo90

Lyubo90's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

0

Репутация

  1. Прав си, не съм добър в английския та да си го превеждам без Google. Знам, че е голяма боза този преводач ама по-добре мъничко отколкото нищо. И все пак в обяснението на схемата е описано деленето на честотата и после по блокчета отгоре отгоре. Как действат защитите трябва да разбера, после какво правят диодите на изходите на 4017 и нататък към биполярните транзистори. Като напиша нещо ще го споделя.
  2. Само, че в pdf-ите хич не се ориентирам освен за изводите и за типични схеми на свързване. Самия принцип, по който работят схемите го няма. Не разбирам какво като знание ми липсва и къде да намеря това, което ми трябва. Пустите 0 и 1 никога не съм ги разбирал. 4017 има десет изходи, които излизат с високо съдържание на последователност, когато източник на импулси е свързан с часовник вход и при подходящи нива логика се прилага към Reset и да даде възможност входове. Това го намерих отнякъде. В моя случай тези условия са изпълнени. От превода, с който разполагам пише, че на пин 1(което е изход) на всеки 20ms има лог.1 и чрез един T, R и C не се позволява блокиране на 4017. Струва ми се, че между нещата, които открих за 4017 и в превода (който със сигурност не е съвсем точен) има противоречия. Ще се опитам да обясня каквото мога и ще ми кажеш дали е вярно. Ако се сещаш преди когато ми обясняваше за изводите на ИС беше писал за VCC и VDD ... Ето един линк ако имаш желание да го погледнеш http://encyclobeamia.solarbotics.net/articles/vxx.html Реално на практика не знам какво значение има. На курсовия проект, който съм правил при сегашния си ръководител на дипломната работа слагах и VDD и VCC. Същото се повтори и на голямата схема. Досега и аз не знаех каква е разликата, но ето, че ме провокира да проверя и да я науча.
  3. Такова чудо не бях виждал. Сега ми се изясни, че дели на 16. Явно много неща ми куцат, това ми е първият сериозен и голям проект и всичко си проличава. Досега съм правил схеми с 20-30 елемента без логики и не съм имал проблем...
  4. Много благодаря. Пинове като VDD, VCC, GND, Reset са ми ясни. Такива като Clock, Carry out, Latch enable не са ми ясни. Но Latch enable ми е на маса, а Carry out не го използвам. Много хубаво си ми дал това в wiki, защото pdf-a, който имам е доста размазан. Логическите ми схеми (HCC4516) са двоични броячи. 8 от крачетата им не използвам, 4 са на маса и 8 си е задължително на маса, 16 захранване, Clock и изход. Почти нищо от възможностите им не използвам. Реално на техния Clock се подава една честота, чипът извършва деление като по превода ми става ясно, че двата чипа образуват делител на 256. Тук неяснота т.е. 2та чипа правят деление на 256, което явно не е възможно с един чип да се реализира щом е направено с 2. Не мога да разбера каквa е честотата на изхода на първия чип 4516 ? Щом на изхода на 2рия чип е 500Hz. Нали всеки чип дели честота, която предава на Clock-a на следващия чип. 128kHz от мултивибратора попадат на Clock-a на 1 чип 4516. На изхода на 2рия чип 4516 се получава импулсна поредица от 500Hz, която попада на Clock-a на другия брояч 4017 (Брояч на Джонсън до 10). 4017 пак дели честотата и образува две импулсни поредици от 50Hz и тези 2 поредици управляват превключването на двата мощни транзистора. Някъде в многото ровичкане четох, че изходите на 4017 са лог.1 ама докога ... също Reset ми е ясно, че е нулиране, но какво се постига с това отново ми е загадка.
  5. Нямах предвид крачетата на регулатора, а другите чипове в голямата схема. adj си го бях изяснил преди когато правих еднотактен DC/DC преобразувател със специализирана ИС, която имаше adj. За голямата схема ... Този UPS работи на мрежова честота, при предлаганите на пазара, инвертора работи на висока честота трансформатора е високочестотен оттам се намалява обема и теглото на трансформатора и би трябвало да прави работата му по-безшумна. Моят не е такъв когато работи трансформатора издава шум. В оригинал схемата в горния ляв ъгъл беше с кварцов резонатор на 128kHz, но тъй като не открихме точно тази стойност използвахме HCC4538 с която формираме тези 128kHz. След това с U1 и U2 се прави делител на честота 256. На изхода 2 краче на U2 се получава импулсна поредица с честота 500Hz. U3 делител образува две импулсни последователности при 50Hz с изместване на фазата на 180º за контрол на превключването на двата MOSFET-a. Този чип ми представлява схемата за управление. Не мога да си обясня за какво е нужна цялата тази работа с честотите. Друго неясно за мен е, че това са логически схеми, работят с лог. нива 0 и 1 как тези лог. нива действат на работата на дискретните елементи по конкретно на транзистори и диоди (отпушване, запушване)?
  6. Видях формулата в pdf-а, но не ми говореше кой знае какво. Благодаря за изясненията. Схемата на регулатора я има в pdf-a, не ми е нужна. Просто много неща, които тя върши не ми беше ясно как ставаха. А като цяло pdf-те са ми трудни понеже гугъл не превежда добре, а и чиповете си имат някакви наименования на крачетата, които е трудно да си обясня какво всъщност правят и как действат, като изключим входовете и изходите.
  7. Кондензатора е електролитен, по схема 470 uF, но реално на платката сложихме 1000 uF и според преподавателя ми и той е малко. Трансформатора трябва да дава 30 V, но тъй като ми е от старо видео, а не е поръчван точен е около 22 V. Кондензатора е изглаждащ и осигурява 15 V DC към LM317. С тримера се настройва изходното напрежение на регулатора на напрежение от 1,2 до 15V DC Това, което си обясних аз от превода на тази схема е, че когато напрежението на батерията спадне под 12V, ценеровия диод не провежда т.е. трябва да е запушен защото всичкия ток отива за зареждане на батерията (светва зеления светодиод) и когато напрежението на клемите на акумулаторната батерия достигне 13,5V ценеровия диод получава напрежение с по-висока стойност и се отпушва, след което отпушва и транзистора. Изходния ток се източва (неясно как) през Т1 до земята и свети червен светодиод. Това спира процеса на зареждане докато напрежението на батерията не падне пак под 12V и ценеровия диод отново се запушва следователно запушва транзистора и изходния ток от LM317 пак отива за заряд на батерията. По схема ценера трябва да е 8,2V, но в коментарите под схемата четох, че друг човек е сложил 12V, който събира 8,2V+1,7V от LED + 0,7V от транзистора. Тези стойности какво говорят, че когато U превиши тази стойност диода се отпушва и как се прави подбор на стойността на ценеров диод ? Питам тъй като не виждам връзка с напреженията описани по схемата и стойността на ценеровия диод в нея. Голямата схема работи на 12V, а в нея имам 2 ценерови диода на 15V и не разбирам как напрежението ще превиши 15V за да се отпушат, ако по-горното ми предположение е вярно. Ако от моя превод и твоето обяснение съм си обяснил много неща имам няколко неясноти: Откъде идва този пад на напрежението при зареждане на акумулатор ? Защо е нужно изходното напрежение да варира от 1,2 до 15V и как точно се случва (това нещо вътрешно в чипа ли се случва или външните елементи го предизвикват)? Как при настроено изходно напрежение на LM317 напрежението в самата схема се изменя и отпушва, запушва ценеровия диод и транзистора ? Този чип е регулатор на напрежение ама не зацепвам как знае кога на изхода си да има 1,2V и кога 15V. Изправителния диод D3, който е на изхода на LM317 е винаги отпушен, прав ли съм ? Изходът зависи от обратна връзка от изхода щифт (пин 3) за корекция щифт (PIN1) на LM 317 Това е от превода. Правилно ли е да разглеждам схемата като 2 вериги (контура). Единият когато ценеровия диод и транзистора са запушени и тока стига до батерията и другия когато ценера и транзистора са отпушени и тока минава през тях и батерията не играе роля? Схемичка с 15 елемента, а на толкова неща се чудя как стават...
  8. Сега ровя учебници, тетрадки и в интернет и се опитвам сам да си обясня как действат ама нещо не ми се получава. За момента не ме интересува нищо друго освен тези 2 схеми.
  9. Греца ми е ясен за разлика от другите, които имат управления и състояния. Жълтият правоъгълник е LM 317, което е регулатор на напрежение и с тримера му задаваме една определена стойност и толкова. Иначе тази ИС има възможност за регулиране на напрежението от 1,2 V до 37 V .
  10. Затруднението вероятно идва от не добре разбрания принцип на действие на елементите и след това не можем да правим връзката как действат примерно транзистор и диод и какво правят заедно. Или като ни се обяснява не можем да го проумеем защо е така, как става ... Факт е, че може би преподавателите на лекции не могат да си позволят елементарно и повърхностно обяснение и използват по-сложни термини, които не можем да си обясним и настава объркване в главите ни. Да си кажем истината един техник в гаражче ще ми обясни всичко по много по-кратък начин и по-елементарен и достъпен, разбираем език отколкото ще го направи един доцент, както и в учебниците са изписали по 2 страници как действа, а техника би ми го обяснил с 3 изречения. Не се работи достатъчно в насока да се разбира принципа на действие на схемите като цяло, по-скоро се учат елементите по отделно, но това не ни позволява после да съберем пъзела и да се справим. Електронно - вакуумните лампи ако говориш за едновремешната електроника, нея вече не я преподават, споменава се по време на преподаване, не се изучава по онзи начин както навремето просто защото вече не се използват. Но си прав, че трябва май да се започне оттам.
  11. Втората схема е зарядно за акумулатора на UPS-a. Те и двете имат Грец. В сайта, от които съм вземал схемите обяснението на принципа на действие е много повърхностно и то е обяснено как действат елементите по групички, а не всеки индивидуално какво прави. Да, точно така правя непрекъсваемо електрическо захранване и е малко срамно да правиш нещо, а да не знаеш как действа.
  12. Ами като искаш да не е проста схемата да ти дам схемите от дипломната си работа :D Правя UPS и макета е готов и работи. Предстои ми да си обясня блоковата схема и принципната схема, което ме затруднява. Имам си научен ръководител той помага, но изисква и известна самостоятелност, което е напълно нормално. Само, че ние (студентите) не можем да видим една схема и да почнем да казваме абе ей тука транзистора се отпушва и става еди какво си. По въпросите, които ми зададе. Учим пасивните и активните елементи в две различни дисциплини. Учим структурата им от която нищо не зацепваме, характеристиките им, които също нищо не ни говорят, принципа им на действие, класификация, схемите на свързване (примерно ОБ, ОЕ, ОК на биполярен транзистор) и за какво се използват. Но ще дам пример: казват ни транзистора служи за генериране, усилване, превключване и запомняне на електрическия сигнал. Уж казват как се отпушва как се запушва, разглеждат еквивалентни заместващи схеми, но ние не можем да проумеем как действат в схемите, питат ни на някое упражнение да разчетем ние схемата, помълчим всички 2-3мин и почва преподавателя да я обяснява. Изобщо идея си нямам от каквато и да било схема защо прави или не прави нещо ... Ние имаме голяма вина, на курсовите ни проекти си намираме ние схемите (винаги от интернет) и там са обяснени и като отидем да ги предадем заучаваме без да разбираме и така се случват нещата. За кондензатора кога се използва като филтър, кога за натрупване на енергия също не можем да си обясним в произволна схема. Имах един случай проект по импулсно-цифрови устройства, показвам само схемата на преподавателя и той вика: а функционално генераторче. Е как го разбра бе човек ... Тези неща ги недоумяваме. Това е проблема на 99% от днешните студенти, иначе можем да начертаем схема и платка на Протел или Алтиум Дизайнер, да си запоим елементите... Малко тъпо звучи правиш го, а не знаеш как действа, но е така ...
  13. Здравейте Темата е много хубава, поздравления. Ще съм Ви изключително благодарен ако тук или в нова тема обясните на по-прост език как се разчита принципа на действие на една схема. Аз съм студент и знам какви трудности срещам аз и моите колеги когато се опитаме да направим каквото и да било устройство. Уж учим елементите, знаем нещичко за тях, а не можем да обясним как действа схема с 10 елемента. Имаме познания да си начертаем схемата, да си направим платка на някакъв софтуер, но не можем да обясним как действат схемите. Мисля, че за това мястото не е съвсем в тази тема, затова моля ако не представлява трудност хората с опит и познания да напишат на по-разбираем и достъпен език как се обяснява действието на принципни схеми и какво е нужно да знаем за самите елементи преди да пристъпим към съществената част в нова тема. Благодаря.

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!