Забелязахме, че използвате Ad Blocker

Разбираме желанието ви за по-добро потребителско изживяване, но рекламите помагат за поддържането на форума.

Имате два варианта:
1. Регистрирайте се безплатно и разглеждайте форума без реклами
2. Изключете Ad Blocker-а за този сайт:
    • Кликнете върху иконата на Ad Blocker в браузъра
    • Изберете "Pause" или "Disable" за този сайт

Регистрирайте се или обновете страницата след изключване на Ad Blocker

Отиди на
Форум "Наука"

dora

Потребител
  • Брой отговори

    2634
  • Регистрация

  • Последен вход

  • Days Won

    50

dora last won the day on Април 15 2024

dora има най-харесвано съдържание!

2 Последователи

Всичко за dora

Последни посетители

9080 прегледа на профила

dora's Achievements

Experienced

Experienced (11/14)

  • Reacting Well Rare
  • Dedicated Rare
  • First Post Rare
  • Collaborator Rare
  • Posting Machine Rare

Recent Badges

2,7k

Репутация

  1. Това се нарича "gender diglossia" и в различна степен го има в много езици. Ето една статия конкретно за Убанг: https://academicjournals.org/journal/JLC/article-full-text-pdf/017C3C672246 Мъжете и жените принципно използват езика по различен начин и колкото по-ясно дефинирани в културата са свързаните с мъжка и женска идентичност неписани правила, толкова по-големи са тези разлики. Вижте напр. японски: https://en.wikipedia.org/wiki/Gender_differences_in_Japanese
  2. ... е в основата на корупцията.
  3. Много е трудна диагностиката при малки деца, защото всички деца се развиват различно, не е ясно дали при нарушение в някои от показателите към даден момент на измерване, детето няма спед няколко месеца да го е наваксало. Не знаем как ще тръгне да се развива детският мозък, защото е твърде рано, освен ако проблемите не са много изявени от много рано, но тогава е по-вероятна степен на увреждане, която неврологично ще засегне много повече области на живота освен едната психопатия. Някои проблеми са видими, но тъй като симптоматиката може да се тълкува по множество начини, категорична диагноза не може да бъде дадена. А и представете си щетите, които можем да нанесем на едно бебе или малко дете, ако започнем да го терапевтираме за нещо, което то няма. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11940990/
  4. Обемът не е проблем. Проблем е свързаността и развитието. Има хора, родени с микроцефалия. Те не стават психопати. https://en.wikipedia.org/wiki/Microcephaly
  5. Заключенията им не са неочаквани; има обаче един фактор, който също трябва някак си да се отчете: пластичността на мозъка, възможността му да се променя в зависимост от средата. Какво имам предвид: че не е ясно тези хора така ли са родени, или това е резулат от генетика и обратна връзка от околната среда (трайно и целенасочено подкрепяща семейна и социална среда, липса или наличие на системно усилие това, което им е заложено генетично, да се промени с терапевтични интервенции). Защо това е важно? Защото лечение не е възможно, след като вече са в затвора. Терапевтичните усилия е трябвало да започнат още когато са били много малки деца. Най-важните за мозъка години са между нула и 13. Как разпознаваме децата, които ще развият психопатологии? Не чак толкова лесно, поне не до 5-6 годишна възраст, и тогава пак не е ясно, освен ако нямат някакви много сериозни поведенчески проблеми, но и тогава се опиваме да променим поведението им (в полза на обществото), не мозъка им с положителна обратна връзка (в полза на тях самите, и покрай това, за обществото). На децата, също така, не се прави MRI, за да се види какъв им е мозъкът, точно защото за всеки човек са възможни множество различни развития в бъдеще и предикативната сила на подобен подход е нулева.
  6. Възкресяване на Маккартизма: https://en.wikipedia.org/wiki/McCarthyism
  7. Тук искам да вмъкна няколко важни въпроса: 1. Има ли връзка между китайския старъп и програми на китайското правителство? Как би стоял въпросът с използването на DeepSeek за шпионаж? Какво е нивото на информационна сигурност, което може да се гарантира при използване не само на АI, a на AI с китайски произход? 2. Ще бъде ли AI поредният балон? Огромни инвестиции с идеята, че АI ще замени човешката сила в множество сфери, при условие, че AI не само халюцинира, а и LLMs все още се основават не на действителна интелигентност, а на малко по- хъм.. sophisticated pattern matching (не ми хрумва как да го напиша, нещо като усъвършенствано разпознаване и напасване на модели, подсказвайте за български превод :)) 3. AI и международната сигурност. Исторически немалка част от технологичните разработки винаги са били от интерес на военните (като дори са развивани за военни цели). В сегашната ситуация за сигурност в Европа /а и в света като цяло, в която много ясно се оформят два геополитически лагера, каква би била ролята на един китайски стартъп, който хей така, уж от нищото, натри носа на американския big business, в ситуация, в която босовете на големите технологични компании твърде бързо се преориентираха към Тръмп.
  8. Много хубава тема
  9. Въпросът е, че тези неща наистина са дефинирани - и в политическите науки, и в социологията, и в историческата наука. Тоест подобни базисни разминавания не би трябвало да има. Когато пиша, аз разчитам, че поне базисен консенсус съществува върху елементарното: терминологията. Явно това не е така, затова е важно преди създаването на множество постинги да установим помежду си дали говорим за едно и също нещо. Иначе разговорът дерайлира, вкл. започва да се персонализира без нужда. Но пак, благодарност на участниците дотук, че успяха да поддържат спортменския дух на спора, това по себе си е знак, че с хората тук можем да постигнем много повече, отколкото предполагаме: създаване на ценно съдържание за хората, които наминават и четат
  10. Дефинициите на термини не се променят в зависимост от това или онова конкретно събитие.
  11. Не са едно и също. Oбщество е голяма група хора, която живее заедно и заедно, и в която има консенсус относно организацията на взаимодействията помежду им, йерархията на вземане на решения и разпределението на задълженията на всеки.
  12. Желаете или не, всяка наука работи с терминология. Тази терминология често не е на български. Ако искате, ще го преведа: Индекс на етническата раздробеност", но ако потърсите по български превод, няма да намерите нищо. Използването на оригиналния термин дава възможност съответните публикации да бъдат открити. Не изключвам възможността този тип изследвания да не са популярни в България, защото ние всъщност не признаваме никакви национални малцинства. Такова нещо като "национално малцинство" не съществува в българската правна система изобщо. Формално, езикови малцинства също нямаме, а фактически би трябвало. Улеснявам ви с публикацията, която обяснява какво е това "Индекс на раздробеност": Handbook of the Economics of Art and Culture Victor A. Ginsburgh, Shlomo Weber, in Handbook of the Economics of Art and Culture, 2014 19.2.2.2 Diversity Indices In most of the empirical and theoretical literature on diversity and fractionalization, the societal fractionalization index is determined by the probability that two randomly chosen members of a given society belong to different linguistic groups. In a monolingual society that consists of one group only, such probability, and thus the index of fractionalization, is equal to 0. If, on the other hand, the society consists of a large number of distinct groups with small memberships, the probability that two randomly chosen individuals speak different native languages is quite large. The highest degree of fractionalization (i.e. 1) obtains if each individual speaks a distinct language and the probability that two individuals share the same language is 0. This fractionalization index has been derived independently (and, naturally, under different names) in many areas of research, including economics, political science, linguistics, sociology, genetics, biology, and other disciplines. The first reference appears in the contribution by Gini (1912), who called it the mutuality index. It was followed by Simpson’s (1949) index. In linguistics it was introduced by Greenberg (1956) as the monolingual non-weighted index or A-index.13 The formal representation of the A-index is given by: A=1-(s12+s22+⋯+sn2), where s1, s2, …, sn are the population shares of the n linguistic groups comprising the entire society, the sum of which is equal to 1. Note that the functional form of the A-index is equal to 1 minus the celebrated Herfindahl-Hirschman Index (HHI), defined for an industry with multiple firms.14HHI is computed as: HHI=s12+s22+⋯+sn2, where sk stands for the market share of firm k. The A-index is not the only possible functional form. Another form, called entropy, was suggested by Shannon (1948): Ent=-(s1logs1+s2logs2+⋯+snlogsn). Both indices satisfy two fundamental requirements of diversity formulated by Shannon: i. Size uniformity. For a given number of groups, the index reaches its maximum when all groups are of the same size. ii. Richness. If all groups are of equal size, the diversity index of a society with a larger number of groups will be larger. The A-index offers a rather coarse treatment of diversity since it takes into account only the size of different groups. In practice, defining whether a group is distinct from another can be difficult, unless one uses distances. Before proceeding with the formulation of indices based both on sizes of groups and their linguistic distinctiveness, consider the example of two West-European countries: Andorra and Belgium discussed in Desmet et al. (2009). In tiny Andorra roughly half of the population speaks Catalan and the other half speaks Spanish (two relatively similar Romance languages), whereas in Belgium about 60% speak Dutch, a Germanic language, and the other 40% speak French, a Romance language. Given the linguistic proximity of Spanish and Catalan, as opposed to French and Dutch, one would expect Belgium to be linguistically more diverse than Andorra, though the A-index is larger for Andorra. To overcome this odd property of the A-index, Greenberg (1956) proposed a so-called B-index, which accounts for distances between groups: B=1-∑i=1K∑j=1Ksi×sj×(1-dij). To verify that the A-index is, indeed, a special case of B, note that for every term that includes different groups i and j, the A-index sets the distance dij equal to 1, so that the term vanishes. If i and j are identical, dij = 0, so that the term boils down to si × si. Therefore, the A-index collects only si × si terms; all the others will be equal to 0. By using some simple algebra, it is easy to transform this index into the following more useful form:15 B=∑i=1K∑j=1Ksi×sj×dij. Note that B has a nice intuitive interpretation: it represents the average linguistic distance between all pairs of members of the society. Index B has an important advantage over A since it satisfies a ‘continuity’ property: if the distance between two groups is close to 0, the diversity of the society with two similar groups (e.g. in Andorra) is close to the extreme case of a homogeneous society where both groups are merged into a single one. In the Desmet et al. (2009) study of the linkage between societal diversity and the scope of redistribution in a sample of 218 countries, the distance-based index has an explanatory power that is far superior to that of the A-index. Desmet et al. (2005) propose a variant of the B-index in the case of a dominant group (called center) as in Spain, Russia, Kyrgyzstan, Laos, Thailand, Iran, Saudi Arabia, and Kuwait, among others.16 Their PI-index takes into account only the distances between the center and peripheral groups, but not between peripheral groups themselves. The functional form of the peripheral index PI is similar to B, except that the distance between every pair of peripheral groups is 0. Thus, in a society with a central group whose population share is sc, the PI-index contains only si × sc × dic terms where dic is the distance between language i and the language of the central group. Unlike the A-index, the B- and PI-indices fail to satisfy Shannon’s size-uniformity and richness conditions.
  13. Съществува индекс на държавите по етническа нехомогенност, нарича се Ethnic Fractionalisation Index. По този индекс етнически хомогенните държави са няколко малки островни държавици. Наистина, добре е да оправим терминологията. Иначе става echo chamber.
  14. Разбира се. Папуа нова гвинея - най-етнически разнообразният народ в света. 830 живи езика, известен брой мъртви езици, няколко отмиращи. Народите на Танзания, Уганда, Конго, Южна Африка, Кения, Индия, Обединените Арабски Емирства, Бразилия, Колумбия, Еквадор, Еритрея, САЩ, Канада, Либия - най-етнически многообразните народи като цяло са в Африка. Но и навсякъде по света. Белгия, Швейцария. Става малко безпредметно, защото спорите само за да спорите в момента. Което е ок, но можем да дадем и крачка назад, аз например това смятам да направя. Езикова карта на Папуа Нова Гвинея: https://www.muturzikin.com/cartesoceanie/oceanie2.htm
  15. Народност е синоним на етнос. Народ не е синоним на етнос, най-малкото защото съществуват мултиетнически народи. Това е проблемът обикновено - че не се правят важни терминологични разграничения. Ако е добросъвестна, историческата наука ги прави. Определението, което дадохте за народ по-горе в темата, е напълно сходимо с разбиранията за такъв, но за целта, както посочихте, са необходими конкретни параметри, запазващи се във времето и приложими към всеки един индивид, съставляващ "народа".

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
/* Revenue-Ads-Footer */ /* За дарение */
×

Подкрепи форума!

Дори малко дарение от 5-10 лева от всеки, който намира форума за полезен, би направило огромна разлика. Това не е просто финансова подкрепа - това е вашият начин да кажете "Да, този форум е важен за мен и искам да продължи да съществува". Заедно можем да осигурим бъдещето на това специално място за споделяне на научни знания и идеи.