Отиди на
Форум "Наука"

Втори след княза

Потребител
  • Брой отговори

    5702
  • Регистрация

  • Последен вход

  • Days Won

    17

Втори след княза last won the day on Август 30

Втори след княза има най-харесвано съдържание!

Всичко за Втори след княза

Последни посетители

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Втори след княза's Achievements

Grand Master

Grand Master (14/14)

  • Conversation Starter Rare
  • Reacting Well Rare
  • Dedicated Rare
  • Very Popular Rare
  • First Post Rare

Recent Badges

3,7k

Репутация

  1. Пикасо- комунист През октомври 1944 в освободеният от хитлеристите Париж е открита експозиция "Салон на освобождението" с индивидуална изложба на Пикасо. Публиката, жадна за изкуство като след ковид, се тълпи. Пикасо по време на окупацията не се е посрамил с колаборация с фашизма. На 8 октомври била организирана "спонтанна"акция при която само тогава и само тази група смъквала от стените платната с викове на недоволство "Върнете ни парите" (пустите пари, аргумент, приемлив за всички). Всъщност не платната били причина, а това, че на 5 октомври 1944 в. Юманите обявява, че Пикасо е вече член на Комунистическата партия. С леви разбирания са и двамата Нобелови лауреати Сартр и Камю, така че лявото е било въпрос на съвест през Съпротивата. Изобщо, Съпротивата е направила популярни комунистите. Естествено е Пикасо, съчувстващ към нещастните да е именно от тази лява страна. Този негов политически избор е предизвикал широк обществен интерес, на който той отговаря, че човекът на изкуството е също и политическо същество, което не може да се изолира от ставащото в живота. Той определено позиционира изкуството си занапред като "Оръжие на мира". Картината му Клането в Корея е интересна и в съвременен аспект Срещу хората са изправени въоръжени подобия на роботи. Това "отчуждение" от убийството наблюдавам днес в оператори, на които иначе призлява от кръв, но стоящи пред екраните подскачат с радост от столовете, щом дронът убие или взриви, включително и граждански автомобили или събрани хора.
  2. Великият анекдот. При обиск в дома на Пикасо "агентът фашист" (препратка към едно стихотворение) намерил скици към Герника и "просъскал" (препратка към същото стихотворение) "Вие ли направихта това?" Пикасо отговорил "Не, вие!".
  3. Герника Отново разгледах репродукцията и, както се полага за изключителни творци, открих пак нови неща. Най- напред крайната дясна фигура ми се стори някак си долепена, като в запълването на пространството да са се свършили планираните образи и да е правена като за пълнеж. Помислих, че е мъж- с панталон изкривен надясно, но после съобразих, че косата е дълга и свързана, т.е., в картината няма живи мъже. Светлите триъгълници около тази фигура са пламъци, поне знаци за това. После, главата на бика, дадена по обичая на Пикасо в неясен ракурс, по начина му за изразяване означава движение. Бикът е в неведение. Оглежда се смутено, но бездейно. Казваме "Гледа като теле в железница". Ако бикът е Испания, то Пикасо го представя като осъдително бездействащ срещу зверствата в земите на баските. В "Либерален преглед" ТУК, авторът Джон Ричардсън представя като канибалски подарък за рождения ден на Хитлер избиването на жителите:
  4. Промяна в технологиите на конспиративните операции. Убийствата на ген.ген. Кириллов и Луков ген. Кирилов Извършител е 29-годишен мъж от Узбекистан, със статут на „чуждестранен специалист“, живеещ в района на Москва, който бил вербуван от украинските специални служби. Като награда са му предложени 100 хиляди долара и възможност да отиде в Европа. Задачата му била да вземе самоделното взривно устройство, да го закачи на скутер и да паркира возилото до входа на къщата на генерал Кирилов. За да бъде контролирана ситуацията, е използван каршеринг. Камера, монтирана зад задното стъкло, излъчвала случващото се в интернет, а преките извършители контролирали развитието на събитията от град Днепър. Веднага след като Игор Кирилов и неговият адютант Иля Поликарпов напуснали сградата, извършителите дистанционно взривили заряда, ген. Луков: Из спомените на Радомирски за деня на атентата 13.02.1943 – към Якова „Ако сега не го очистим, не мога повече да срещна другарите. Колко време вече се разтакава тая работа. Ако с пистолета не успеем, решил съм да заредя къщата му с взрив и да я вдигна цялата. Не мога повече.“ Вечерта на 13 февруари 1943 година Буруджиев и Якова причакват Христо Луков пред кино „Роял“, след което го проследяват до дома му на улица „Артилерийска“ №1, търсейки удобен момент за нападението. Това става едва когато той влиза в къщата си. Буруджиев стреля по Луков от близко разстояние и го улучва в рамото, Вторият му изстрел е нахалост – куршумът рикошира във вратата. Тогава Луков притиска с тяло Буруджиев към стената, отстъпвайки навътре в къщата, и Якова го убива с изстрел в гърба. Луков не е очаквал втори убиец. Смъртоносен е първият изстрел на Якова, тя стреля втори път, но не улучва, а пробива едно от стъклата на вътрешната врата в сградата. След това комунистите избягват през съседния двор. В. Якова в спомените на Гръбчева: След първия неуспешен изстрел на Буруджиев „Видях през полуотворената врата, че генералът е притиснал Иван здраво до стената. Куршумът на Иван бил неточен и ударил генерала в рамото.“ След това вдига пистолета си и го насочва в гърба на Луков. Гръбчева продължава да предава думите на Якова „Този път пистолетът ми не направи засечка, прицелих се и стрелях два пъти. Струва ми се, че куршумът попадна право в сърцето на генерала, защото той изведнъж отпусна ръце и се свлече на земята.“ Въпреки това генерал Луков не умира веднага.
  5. Не толкова ключ, колкото друг ъгъл към зрителната загадка ни дава и лириката в проза на Пикасо от "читанка" ТУК Налични са всички образи, които има в картините. Връзката им е някаква лична асоциация, неуловима, но налична и в текста и в изображението. Нещата, образите от текста са дефиниции на нарисуваното. "Огнен лимон" са женските гърди, "главата, украсена с жасмин" се вижда в офортите за "Художника и неговия модел". "Окото на бика" и "огнения език" в Герника. Има го гълъбът с люляков цвят, слепия и "рогатия торс". Има и разчупения образ "една ръка по коляното вписано в главата му". И това е именно речник, където думите и нещата са налични, но връзката им е неизвестна.
  6. В този етап е необходимо уточнение, че Пикасо вече не е в материална нужда и парите му са пре- достатъчни. От друга страна е натрупал опитност, така че, както някой професор може да запълни експромпт един час с интересни обяснения, той може да запълни една картина с изображения. Работи свободно, а не за пазара и изпълва ателиетата си с творби. Те са хиляди след смъртта му. Не следва мода и стил, смесва ги, ползва ги своеволно, вече няма "периоди".
  7. Разбирам позицията ти, основана на свещени книги и се отнасям с голяма предпазливост, защото допускам, че някои фактори ще защитят твоето, а не моето мнение.:(
  8. Минотавъра- това вече разбирам. Главата на бик и тяло на човек е нещо много по- диво и тъпо от тяло на кон с торс и особено глава на човек- кентавъра. Минотавърът е първичната убийствена сила, която е вътре в човека. Това е безчовечното, което главенства над човеците. Фашизъм и война. Не е братът на нивата- волът Белчо, а е звяр, който се връзва с две вериги, иначе носи смърт. Пикасо започва да го рисува от 1930 г. Види се образът го обсебва и е в центъра и на Герника. Споменатата Дора Маар е документирала на кинолента процесът на работа по платното. Не съм го гледал, а и едва ли ще разбера нещо за процеса. Завършената работа става синоним на автора. Кажеш ли Дега, виждаш балерини, кажеш ли Пикасо- виждаш Герника.... и гълъби избавители.
  9. Реализмът завършва с щастливите съпружески отношения. Започва сюрреализма, който не разбирам. Другия производител - маркиз Салвадор Дали също не разбирам, но е по- търсен. Плащат им, не зная за какво.
  10. За декаданса сред публиката на Западна Европа през 20-те години разказва и филмът "Изкуството да пееш фалшиво" ТУК. Има и филм за "Комедиен хармонист" ТУК от 1997 г., без да споменават участващият с блестящ тенор Лешников. Епохата е същата 1926 г., текстовете са безгрижни и смешни. Публиката не иска да се затруднява със сложности и изкуство, което я унижава, като не го разбира. Публиката иска да се присмива, все едно дали над Маргьорит, някой квартет или над Пикасо. Публиката иска нещо леко и изпростява. Скоро тези прости потребители ще поискат и прост човек- ефрейтор, за фюрер.
  11. Реалистичният период на Пикасо изглежда е връщане преди да хукне към сюрреализма. Предполагам кубизмът се изчерпва и не носи доходи. Реализмът е кратък, но не е грозен 1924 и 1923г. Портрети на сина и майката на Пикасо. Има и портрети на съпругата, но да не натоварвам. Изглежда публиката/този който плаща/ не го канят за портретист, нищо че може. Канят го за Арлекин- глуповатият, дето рисува нелепо.
  12. Затруднен съм в осмислянето на това, какво рисува Пикасо. Очевидно, не рисува нещата такива, каквито са. Нито хората, нито вещите. Не рисува и по някаква вътрешна концепция- нямаше да се забави да я обясни. Възможно е да рисува за да продава и в това да влага своята подигравка към капиталистите: "вие крадете от народа, аз ще крада от вас"- сътрудничил е с анархисти все пак. Хубаво, ама за приятели би рисувал иначе. Споменах недоволството - негово и на Гертруда Щайн от портрета й. Може, като е купуван автор, да рисува надве-натри, защото и така ще се продаде. Става, но за да деформира така обектите си, пак е нужно някакво време и усилие. Най- лесното обяснение е, че така го подтиква музата или бога и тогава отговорността си отива в тези, които си дават парите. Въпросът става не "Какво рисува Пикасо?", а "За какво плащат клиентите?" и отговорът е: за името на автора; за смелите цветови съчетания; за историята, нещото което може да се разкаже, която са открили зад нея критиците; за да се изфука като ценител. За сега съм доволен, че съм осмислил йероглифите Арлекин и Минотавър, темите Хетеросексуална любов и жената, (Хетеро сапиенс); Силният и слабият/нещастният или Майка и дете; Войната и мирът; Приятелството и Кой е будалата.
  13. Много интересна би била една финансова оценка на доходите на Пикасо по години. Някои смятат, че той се подиграва, прави публиката на глупаци като й продава шарлатански "новите дрехи на краля". Тя, самата публика, си е виновна, защото той не им тика картини в ръцете и не им вади парите с пистолет. Щом са подвластни на модата- да харчат, бе! Беден ми е досега с изобразителното изкуство, но една сходна черта с кубизма е първоначалното, академично, скициращо определяне на обема и разположението на фигурите в пространството чрез правоъгълници. Човекът е представен с правоъгълници, които художникът ще запълни. Класикът с едно, кубистът с друго. Получава се така, че изображенията на Пикасо не са "човек", а "място за човек". Особено в късния му кубизъм, когато запълва определеното пространство с какви ли не драски и шарки. Представям си такова кубично място за човек, запълнено с пакет цигари, няколко клавиша, сутиен, може би чашка перно, но не съм го виждал изразено. Художниците смятат такива символи и метафори за елементарни, Уотсън. Именно като "място за фигура" преценявам "Трима музиканти" Средната фигура, в шарки Арлекин, по прието от по- горе впечатление е "обикновен, простоват човек, когото смятат за будала", но в дясната, която била "монах", бил портретиран Макс Жакоб, а с кларинет- Гиом Аполинер. По средата бил самият Пикасо. Това ако не е наивизъм!! В старинния театър, вместо декори е било съвместимо етикет на "нещото", запълващо сцената, примерно надпис Воденица, Дворец, Храсти. В тази картина надписите биват измисляни от изследователи. Няма никаква връзка с действителността, няма и подсказки. Не схващам дясната фигура като монах, какъвто става Жакоб през 1921 г. Виждам някакво фередже върху мустаци, което изглежда трябва да се разбира като израз на хомосексуализма му. А- де?! Тези скрити ключове към картината са били игра за приятелите, но аз съм чужд. Обаче, като ми ги открият критиците, картината ми става по- близка и казвам на другите "Вие, невежи, не разбирате Пикасо. Ето..." и съм готов да дам 40 лв. Може и малко повече- 120. Така или иначе, периодът с кубизъм на Пикасо е към края си. Допускам, че той е разбрал, че това не е път на изкуството, нито негов път. Във всички случаи не е намерил изразното средство, което е търсил.
  14. В дадените от теб рисунки виждам силна експресия. Ококорени очи и уста на "О-о-о". Нещо плашещо. Това, че аз го виждам, дали е така? Ако бях родител не бих си отнесъл тази рисунка в работата и да я сложа на бююрото или зад гърба. Липсват ми меката невинност, слънца и звезди на традиционното детско. Интересен ми е опитът да предаде котешката шарка. На три котки два опита- очаквано неуспешни, но опитва пак. Ригидност в опитите, но не до натрапливост. Дали е обяснило какво и защо е нарисувало?
  15. Шок! Те, хората си го знаят, но за мен е ново. Предишните векове е важно КАКВО е изобразяваното. Колко точно е изобразено, вкл. до импресионизма. След като фотографията прави изображението точно до една молекула химикал, става важно КОЙ изобразява. Когато забелязвам, че не говоря за картина в циатта, а за твореца, който икспериментира, обръщам фокуса към художника. Пикасо пише :"Важно е не това, което прави художникът, а това, което той самият представлява." и по- нататък споменава, че Жак Емил Бланш, отсъстващ в Уики.бг, може да нарисува ябълка много по- хубава от такава на Сезан, но нас ни привличат безпокойството на Сезан и мъките на Ван Гог. 20 в. определено насочва към художника и вече навсякъде се чува не "Портрет НА...", а "Портрет ОТ...". И това не е снобизъм или само снобизъм, а и значим обрат в изкуството.

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!