Storen
Потребител-
Брой отговори
72 -
Регистрация
-
Последен вход
Всичко за Storen
Последни посетители
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
Storen's Achievements
-
Да, прав сте. Това което имаме днес са 200-500 професионални законодатели напълно зависими от "даренията" идващи от олигархията. Политически модел организиран на този принцип не може да функционира като демокрация. Така наречената "представителна демокрация" от самото начало е измислена за пропагандни нужди и психологически контрол. Периодичните мероприятия които наричаме "избори" имат смисъл за да създават фалшиво чувство за избор и свобода, докато всъщност легитимират вече селектираните на затворени врати хора (кандидати) на олигархията. Другия смисъл на този спектакъл е различните олигархични кланове да не се избият помежду си. Мислил съм си, че ако ако с машина на времето пренесем някой античен демократ и му обясним как работи нашата съвременна "демокрация" след векове мъдруване сигурно ще умре от смях. Ще си бърше сълзите и ще се опитва да успокои дъха си Манталитета е бил особен. От една страна както казвате са били осъзнати индивидуалисти. От друга страна са смятали, че няма по-голяма чест от това да посветиш живота си на полиса. Всички лични успехи произтичат от полиса. Вън от полиса си нищо. Високите достижения на цивилизацията са възможни само в полиса. Всичко друго е примитивно и брутално. Патриотизма и чувството за социална обвързаност/принадлежност са били доста по-развити отколкото в момента.
-
Защо смятате, че не съм се замислял? В класическия си период атинското законодателство е било в ръцете на няколко десетки хиляди свободни граждани. Повечето от които "хоплити", тоест военни. Просто няма как да го извъртим така, че да е "една най-обикновена олигархия". Гласа на бедния атински гражданин е имал точно същата тежест колкото и богатия, а участието им в законодателните сесии е ставало чрез анонимен жребий. Сесиите са траели по един ден, а заседателите са били изолирани през цялото време, за да не може да им бъде повлияно отвън. Това е отразено в законодателството и системата им. Това въобще не е така във Венеция през средновековието. Ако сте запознат със законите на двете държави и можете да потвърдите "сходствата" с факти ще се радвам да ги прочета и променя позицията си.
-
Да разбирам ли, че въпреки всички исторически сведения за обратното сте склонен да отричате съществуването и функционалността на античните демокрации защото има неща които не ви харесват? Разбира се, ще забележите, че използвам думата "пропуква" вместо "заменя". Атинската демокрация е била работен проект търпящ непрекъснати промени. Това се е осъзнавало отлично от самите атиняни. Проекта стартира в библейски времена когато робството е навсякъде и властта на владетелите е абсолютна. Целия смисъл е да е да се търси модел който да извади законодателната власт (която за тях е основната) от схемата "слуга-господар". Успехите им са последователни и абсолютно уникални от гледна точка на цялата човешка цивилизация до този момент, а може би и след него. Надявам се ще се съгласите с мен че в 21в. функционираща демокрация би била възможна и без роби...
-
Това винаги е била мечтата на капиталистите. Чувството за съпричастност към системата да обхване всички, пазарите да заменят всичко и привилигирования статут който имат да бъде циментиран завинаги. Какви ли не социални програми и икономически инструменти не бяха измислени за да може това да стане. Особено след т.н. "Нова сделка" в началото на 20ти в. Даже един мъдрец на име Францис Фукояма написа книга (1992г.) за това как капитализма е "Края на историята" Ако човек вярва на Милтън Фрийдмън и Францис Фукояма може би да. Но много хора винаги са знаели, а някои наскоро се присещат, че в капитализма хората с реална власт да взимат решения са една шепа, както и преди. Обикновено бордовете на директорите на всяко по-съществено капиталистическо образование (дори най огромните) са 10-20 души. Всичко останало е фокус (илюзия) за простолюдието. Не случайно в момента има мощни идеологически тенденции и експерименти от хората които се самоопределят като "леви" за "демократизиране на икономиката". Говорят за икономически "Фюжън". Ограничаване или преустановяване на дейността на пазарите за наемна работна ръка и стоковите борси. Тоест край на капитализма. Аз имам точно обратните впечатления. Струва ми се, че съвремието ни ври и кипи с нови идеи. Просто в България сме малко назад в това отношение. Мисленето на голяма част от населението е застинало в миналото. Нивото на информираност и политическа култура е ниско и повечето хора подсъзнателно пак... чакат някой да ни "оправи" най-добре изотвън. Това убеждение е целенасочено възпитано в съзнанието ни от ранна възраст и разбира се е удобно за хората с привилегирован статут. В по-голямата част от човешката история (около 300 000г.) това не е така. Стремежа към индивидуална свобода и социална равнопоставеност е дълбоко вкоренена в ДНК-то ни. Ако не беше така, пропагандата и всички останали съвременни системи за психологичен контрол нямаше да съществуват. При мравките няма пропаганда. Не забравяйте също функционалните демокрации от миналото при които този модел (слуга-господар) се пропуква.
-
Да, пенсионните фондове са капиталистически инструмент който утвърждава и предпазва системата. Не мога да разбера защо смятате, че това обезсмисля термина. Също не мисля, че страда от липса на конкретност.
-
Аз използвам класическите дефиниции предложени от Маркс - Капитализъма е производен от "либералните революции" от 18в. (които обсъдихме в предишни теми) и трябва винаги да се разглеждат заедно. Характеризира се с няколко основни неща: - Отказ от патерналиски, дългосрочни социално-икономически отношения често скрепени с клетва и замяната им с краткосрочни договорни отношения. - Превръщането на "пазара за наемна работна ръка" в основен икономически двигател покриващ почти 100% нуждите от работници. - Стокови борси позволяващи частична собственост (акционерство). - Отказ от меркантилна икономика, частично специализиране на икономиките и съответно разрастване на международната търговия. "Капитал" е вид собственост която може да се увеличава посредством наемен труд. "Капиталист" е човек или институция която притежава "капитал" и съответно се явява едноличен (собственик) или частичен (акционер) "купувач" на наемен труд от "пазара за наемна работна ръка". Както писах в по-предишния пост капитала/капитализма/капиталистите може да бъде частен или държавен/публичен/обществен. Дори твърдолинеен комунист като Ленин си позволява да дефинира болшевишкия експеримент като "държавен капитализъм" в последните си книги. Финансите (банкерство) са неизменна част от капиталистическата структура и в капиталистическата реалност съществуват само когато могат да се развиват посредством инвестиции изискващи наемен труд. В този смисъл всеки акционер и инвеститор опериращ в капиталистическа реалност е капиталист и нищо особено не се е променило. Както стана ясно от предишните теми аз ясно разграничавам "олигарх" от "плутократ". За мен плутократ е човек който влияе на политическите процеси посредством финанси (пари). Олигарх е някой който има едновременно икономически и социални лостове за политически натиск. Тоест не е редно да използваме понятието "олигарх" като синоним за богат човек или едър инвеститор.
-
Защо не? В момента е общо понятие и има много разклонения както повечето идеологии. Аз писах за проблемите в оригиналния му вариант наследени от всички други разклонения. Не разбирам какво от написаното от мен ви кара да мислите че бъркам "комунизъм" с "развит социализъм". Бихте ли обяснили. Чел ли сте "Капитала"? Сравнявали ли сте го с "Комунистическия манифест"? Ако да, кои са разликите които са ви направили впечатление? Защо е вероятно? От къде според вас произтича тази вероятност? Интересно предложение. Какви са дефинициите за "капитализъм" и "капиталисти" които използвате?
-
"Комунизъм" е доста общо понятие. Това което ние познаваме е злополучното болшевишко разклонение. Също е хубаво да се разграничават понятията марксизъм и комунизъм. Ако трябва да сме честни към Маркс трябва да отбележим ,че основния му обширен труд е фокусиран върху анализ на капиталистическите тенденции. Маркс няма нито една задълбочена книга в която да предлага комунистическо решение на капиталистическите проблеми. Други хора в по-късен етап решават как трябва да бъде изграден комунизма. В сравнение с дълбочината на разсъжденията в "Капитала", "Комунистическия Манифест" изглежда като набързо сглобен кратък памфлет, писан от няколко души и пълен с щуротии. Съвсем сериозно се чудя дали Маркс по-късно не се е срамувал, че е бил принуден да го подпише. Парадокса който обрича комунизма на провал е още в идеологическата основа. Идеята, че комунистическата партия трябва да има водеща роля в изграждането на безкласово общество е абсурдна защото очевидно от самото начало говорим създаването на две нови класи - тази на привилегированите и овластени "водещи" и останалите "водени". Другия абсурд е че пазара на наемна работна ръка който стои в основата на капитализма ще загуби класовия си облик ако частните капиталисти бъдат заменени с държавни... Знам че Бакунин е имал много интензивна комуникация с Маркс и още от самото начало го предупреждава, че всичко което комунистите са тръгнали да правят е да заменят частния капитализъм с държавен и това ще доведе до гарантиран провал на идеологията. Много съм търсил информация за контра-аргументите на Маркс но не съм срещал. Доколкото знам са се уважавали, но почитателите на Маркс по това време изключват Бакунин от социалистическия интернационал (1872). Дори другаря Ленин в по-късните си творби се присеща за критиките на Бакунин и очевидните проблеми на идеологията и пише за "Държавен Капитализъм". Много вероятно това да е причина Сталин да го елиминира защото смята (с основание), че тези приказки/писания са опасни и контрареволюционни. На кратко комунизма е уродлив по рождение
-
Това което виждам е, че нямаме осъзнат общ интерес по достатъчно чувствителна за двама ни тема. Ако имахме нямаше да се интересувате от статистическата вероятност от договаряне, а щяхте да търсите коалиция Същото се отнася за осъзнатите интереси на привилегированото малцинство. Консолидацията на власт и ресурси, генерирането на политики и идеологии в мозъчни тръстове, използването на модерни технологии за масово проследяване, статистика, изкуствен интелект и контрол ще стават все по-натрапчиви за в бъдеще. Все по-трудно ще става да бъдат замитани под килима като невъзможни (статистически) "конспирации", "тайни правителства и тайни заговори".
-
Желанието да придобиеш още и страха да не загубиш придобитото винаги са били много мотивиращи и в основата на най-различни коалиции. Пример - ако вие и няколко хиляди като вас знаете, че има организация която се стреми да убие децата ви. Според това което пишете, вие и останалите ще оставите организацията да убие децата ви защото статистически (според вас) е невъзможно да постигнете споразумение за "стратегиите и тактиките" как да бъдат спрени убийствата. Всякакъв опит да предпазите децата си "обща визия и общ план" би бил "просто глупав". Единствено божията намеса (според вас) може да компенсира трагичната неспособност на хората осъзнато да предпазят наследниците си. Аргумента ви не ми звучи убедително.
-
Ако правилно ви разбирам искате да кажете, че ако хиляди хора имат осъзнат общ интерес (запазване и разширение на власт и привилегии) който мотивира действията им това е доказателство за божествена намеса? Не знам дали можем да принизим "идеите" и "идеологиите" до "договори" и "договаряне" разбираеми за изкуствения интелект.
-
Погледнах оригиналния текст и мисля, че разбирам от къде идва объркването. Точно в параграфа преди цитирания от вас текст е обяснено, че в контекста на "манифеста" понятието "частна собственост" трябва да се разбира стриктно и само като буржоазна собственост свързана производство на стоки. И не трябва да се бърка с общото понятие за "собственост". Когато става въпрос за документи от 19в (или по-рано) трябва да се има в предвид, че популярната употреба и разбиране на термините може да е еволюирало. Трябва да се обърне внимание на същината на текста. Особено ако ясно е обяснено какво се има в предвид. Явно това което в 19в са наричали "general property" в днешно време се превежда като "частна" (в юридически смисъл на "лична") собственост (private property). А Това което в 19в са наричали "private property" в днешно време се превежда като "средства за производство". Това съвременно преплитане на популярните дефиниции касаещи комунизма едва ли е случайно. В крайна сметка ако човек се интересува от истината трябва да търси смисъла на написаното във времето когато е писано.
-
Това ми се струва малко опростено. Не мисля, че можем да говорим за консолидиран "Световен мозъчен тръст". Не и в обозримо бъдеще. В момента има няколко конкурентни центъра които имат много подобен подход и светоглед. Изглежда различията са основно в това коя програма ще създаде най-ефективната човешка ферма. С други думи мисля, че става въпрос за общи цивилизационни тенденции. Според мен внушението, че концентрацията на власт и ресурси в малка група хора води до стабилитет, а егалитарния подход води до хаос (или страх от хаос) е силно погрешно. Тази идея разбира се винаги е била разпространявана от различни тиранични образувания в за да легитимират привилегирования си статус. В действителност е обратното. Винаги големите концентрации на ресурси и власт генерират негативна социална енергия която трябва да се потиска с деспотични, често насилствени методи. Тази енергийна нестабилност рано или късно избухва във войни и хаос. Отделно концентрацията на власт винаги отслабва и подкопава универсалното законодателство и води до възможности за произвол. От друга страна исторически по-егалитарните общества винаги са се характеризирали със силен закон, ред и икономически просперитет. Какво имате в предвид? Каква дефиниция за Бог използвате? И каква е простата математика за която става въпрос? Според мен комунизма е напълно компрометирана идеология, но и от нея могат да се научат някои неща. За това е важно да можем да различаваме оригиналните комунистически идеи от истеричната анти-комунистическа пропаганда. Мина доста време откакто четох "Капитала" в оригинал на английски, но нямам спомен да съм срещал това което пишете. Можете ли да предложите цитат от Маркс в оригинал (английски) в който се твърди, че "първата стъпка към изграждането на комунизма е премахването на частната собственост". Доколкото си спомням навсякъде ставаше въпрос за обществен контрол върху средствата за производство (means of production). Надявам се за всеки е ясно, че "средства за производство" и "частна собственост" са две различни неща. Да се смесват е несериозно и опасно.
-
Това е точно по темата. Проблема не е, че сме в идеологична безпътица, а че се намираме в принципно нова ситуация изискваща и налагаща нови идеи, идеологии и убеждения. Някои наричат формиращата се нова идеология-система "техно-феодализъм". С техно-феодали и техно-крепостници. Аз лично не харесвам особено този термин. Безспорно е "техно", но не съм убеден, че може да говорим за модерен вариант на "феодализъм". В сравнение със сегашната ситуация и концентрация на власт, ресурси и глобално планиране, средновековния религиозен феодализъм е бил доста по-свободен, хаотичен, разпокъсан, с много по-малки концентрации.
-
Живеем в период на невиждана концентрация на ресурси и власт в ръцете на 0,01% от човечеството които отдавна са станали наследствени. Политиката и идеологическите внушения се генерират в специално предназначени мозъчни тръстове и институти. Използват се технологии за масово проследяване свързани с изкуствен интелект, следящи генериращи милиарди психологични профили. Правят се модели на групово поведение. Налага се тотален ресурсен контрол чрез централизирани системи за разплащане. Наблюдаваме невиждан контрол върху информацията и образователния (индоктриниращ) процес. Никога не е имало по-добро централно планиране и координация между изпълнителна власт, мозъчни тръстове, медии, социални мрежи, банки и международни финансови институции. Политическия "елит" вече е просто изпълнител на директиви зададени от мозъчните тръстове и е един от многото инструменти за социален психологически контрол. Всичко това изисква изключителна компетентност и масивни инвестиции. Трудно ми е да си представя как това се случва "от само себе си" и без централизирано планиране. А произтичащата от това концентрация на власт и възможност за масов контрол е просто съвпадък Това което аз виждам е оформянето на масивни човешки ферми с интелигентен дизайн. Поведението, психиката и възможните рамки на разсъждения на хората в тях е култивирано до такава степен че се чудя дали вече биха могли да оцелеят психически вън от фермите. Ситуацията е доста различна от 18ти и 19ти век. Идеологиите от този период са загубили всякакъв смисъл и потентност. Все още се използват в някаква наподобителска форма за нуждите на съвременния, планиран контрол върху мисловните процеси. Изглежда всичко това работи много добре. Повечето хора, включително интелигенцията, умните и хитрите са неспособни да преодолеят мисловните граници на фермата и дори да забележат какво се случва пред очите им. Правят това което се очаква от тях да правят, мислят това което се очаква от тях да мислят и се вълнуват от нещата за които се очаква да ги вълнуват. Ако тази ситуация се задържи или развие това неизбежно ще доведе до генетични промени.