-
Брой отговори
2035 -
Регистрация
-
Последен вход
-
Days Won
7
проф. Добрев last won the day on Юли 26 2011
проф. Добрев има най-харесвано съдържание!
Contact Methods
-
Website URL
http://bolgnames.com
-
Yahoo
prof_ivandobrev@yahoo.com
Лична информация
-
Пол
Мъж
-
Пребиваване
София
-
Интереси
Тюркология
Прабългаристика
Лингвистика
Медиевистика
проф. Добрев's Achievements
-
Излъгали са те, тези, които са ти казали, че това са самоеди! Иди и сега да ги видиш самоедите си, пък дано да откриеш, че и понастоящем те все още пребивават в Палеолита и в никакъв случай не може да имат духовна култура, при която мъртвите се мумифицират! И все пак, пределното ти невежество точно тук е това, че скитите са родствени на самоедите!
-
Напротив, в епиграфските и други паметници са налице достатъчно податки, за да се обобщи и приеме, че багаините са личната дружина на хана: По значение и номинативна функция титл. багаин е наименование на лице от личната гвардия или дружината на хана. Войската в прабългарската държава е от вида на опълчението, комплектовано обаче съгласно десетки векове ненарушимия и непреодолим принцип за безпрекословно-задължителната всеобща военна повинност. По силата на това, всеки мъж, годен да носи оръжие, подлежи на призоваване в редовете на войската и той остава там толкова и докогато представяната и управлявана от хана държава има нужда от него. Или, както се изразяват някои изследователи, номадите от степите по това време, включително и българите, са ни повече, ни по-малко “peoples armed”, т.е. въоръжен народ (А. Khazanov), като тяхното военно обучение започва още от най-ранна възраст (Е. Паркер). След приключването на съответната военна кампания, прабългаринът се прибира в родното си място и се отдава на обичайните си делнични занимания. Наред и допълнително към това, всеки прабългарски хан си има различна по численост лична дружина или гвардия, членовете на която се наричат багаини. Доколкото при някои от средновековните тюркски народи броят на гвардейците обикновено е около 150 души, видно особено добре от рунически надписи, намерени съвсем близо до прародината на българите (И. Кормушин), то числеността на дружината на отделните ханове от Първото Българско Царство следва да варира от порядъка на 100-200 души:...
-
Нали, един най-обикновен войник е богоподобен, даже божествен, но какво тогава пък да кажем за самия цар??? Ти, наистина си велик езиковед и още по-велик иранист, жив и здрав!!! Познавам и ползвам всички по-сериозни ирански речници и най-вече Christian Bartholomae, Altiranisches Wörterbuch. Berlin, 1961, така че твоят "речник" дори не заслужава внимание, камо ли пък да се поставя в началото на семантичната основа за възникването и развитието на титлата. Впрочем точно това значение на "богоподобен; божествен" аз отдавна го зная, но го игнорирам напълно съзнателно поради невъзможността именно на негова основа и от него да възникне и да се развие значението „господарски, господарюв; който принадлежи на господаря/хана”: При тази културно-историческа основа и условия, генетична основа апелатив на иранската по произход прабългарска титл. багаин е средноперсийското прим *baγānīγ, подобно на по-долу даденото турфперс. bayānīγ (EncIr) и развито след преминаване на зв. -γ в -y и изпадането му до *baγānī с най-вероятно значение „господарски, господарюв; който принадлежи на господаря/хана”. Аналогично на арм. bagin “shrine, altar” from Parthian, субстантивираното впоследствие прим *baγānī се развива семантически и придобива значението „войник от дружината на хана, багаин”. От своя страна средноперсийското прим *baγānīγ е производно от пак средноперсийското същим *baga „господар; господин”, което тъкмо в това си значение пък е по-късно развитие на стир. baga „бог, божество; Господ”, с присъщите му апелатив и етимон в иранския праезик, а така също и с производни и съответствия не само в някои от иранските, но и в редица индоевропейските езици [вж. и срв. Moravcsik, 83]:...
-
Ефталитите и хионитите изобщо и в никакъв случай не са източноиранци, защото първите са добре известните прабългари/болгари савири, а хионитите са племето или племената, които малко по-късно и вече на Кавказ стават известни като оногури, които пак са прабългари или болгари. През Късната Античност и Ранното Средновековие, заедно с аварите и хазарите, болгарите образуват Българската/Булгарската група на Тюркското етнолингвистично семейство. Всичко останало е толкова несериозно, че не си струва да се коментира.
-
Не бих казал, че е особено добър атестат за вас лично, а и за този форум като цяло, това, че отново поставяте на дневен ред въпроса за произхода на етнонима българин, когато отечествената Прабългаристика сравнително отдавна си е казала вече думата по него и то, повече от убеден съм, по един пределно категорично-безапелационен ред и начин: http://bolgnames.com/Images/Bolgar.pdf
-
И какво правим тогава, когато точно там генетиката я няма никаква, а от друга страна, от най-новите прабългаристични проучвания е много добре известно, че Салтово-Маяцката археологическа култура е предимно прабългарска? Вие лично, нищо, защото така ви е по-удобно, и ще продължавате все така да гледате нагоре към звездите със зяпнала уста, па дано нещо да ви осени, но не и да ви дойде акълът в главата!?? Салтово-маяцката археологическа култура е предимно прабългарска.pdf
-
Иранската по произход прабългарска титл. багаин, гръц. βαγαινος, е засвидетелствана главно в гръкоезичните прабългарски надписи от времето на Първото Българско Царство. В действителност, във вида *baγānī прабългарите заемат титл. багаин от ахеменидските или сасанидските перси през периода I-IV в., когато те фактически поставят началото и осъществяват до край не тюркизацията изобщо (А. Бернштам), а тъкмо българизацията на Средна Азия. По време на миграцията си на запад, българските племена и народи започват да проникват в Средна Азия към началото на Новата ера и с това поставят началото и на Великото преселение на народите. Централна роля и значение в българизацията на Средна Азия играят племенните обединения на българите хазари и особено на прабългарите хионити и ефталити, които дълго време са решаващ фактор или както се изразяват някои изследователи, „остаются хозяевами положения“ (С. Толстов) в геополитическата история не само на този регион, но така също и на Предна и Мала Азия. Иранската_по_произход_прабългарска_титла_багаин.pdf
-
А какъв е отговорът на твоя Гълъбаров на въпроса как, с какво, през кой точно сезон и за колко години тези му граждани, мъже, жени, деца, старци, кучета и котки, са преминали огромното разстояние от Бактрия до Балканите, при това през две пустини и едно море, и то без да ядат и пият, защото като граждани те и преди това не произвеждат нищо за ядене, а по пътя им до тук, повече от сигурно, няма кой да ги снабдява с провизии, без каквито те не могат да оцелеят даже и три дни! Така че питай го все пак твоя Гълъбарник, за да видим и ние какво ще ти каже, но по-точно, каква точно академична глупост ще изтърси!??
-
А каква квалификация е "сеяч на плява" и "автор на фантасмагории"? Защо не го санкционирате и защо е този двоен стандарт?
-
Как да не е детска градина, когато главната роля тук играят такива инфантилизирани неграмотници като тебе, които приказват на вятъра, видно много добре от факта, че ти не можеш да цитираш Руста, тъй като при него изобщо няма нещо, подобно на су-биги: Прабългаристиката, но същото и Болгаристиката, като водещо-основен не само и единствено за Късната Античност и Ранното Средновековие дял на Тюркологията има за предмет на изследване прародината, произхода и етническата принадлежност, етногеографията, социалната организация, антропологията, езика, материалната и духовната култура на прабългарите или от чисто научна гледна точка - на болгарите. При тази си своя същност и съдържание Прабългаристиката се явява синкретично-комплексна и мултидисциплинарна научна област със собствено-специфична методология и понятийно-категориален апарат. Затова тя се припокрива, съвпада, пък даже и обема, без обаче да преминава и да се разлива в тях, части от антропологията, лингвистиката, историографията, археологията, изворознанието, етногеографията, етнографията, фолклора, епиграфиката, нумизматиката, хералдиката и т.н. на прабългарската етнокултурна общност. Произходът и етническата принадлежност на прабългарите е един от основните и доста сложните, дори комплицирани проблеми в тяхната история. Неговото окончателно и задоволително разрешаване може да хвърли светлина и да даде допълнителен тласък в редица насоки на множество по-общи или по-частни въпроси от свързаната с тях проблематика, включително и върху най-ранните периоди и етапи от етногенезата на прабългарските племена и народи, а оттук и на самата българска народност и език. Приалтайската Минусинска котловина е прародинатата на българските племена и народи. През Късната Античност и Ранното Средновековие те са тридесетина на брой и се разпростират върху необятната територия между линията Байкал-Алтай на североизток и линията Балканите-Централна Европа на югозапад. През тази епоха Българската (Bulgarian) група е първата, най-многолюдната и най-важната група на Тюркското езиково семейство и се състои от три сравнително обособени и самостоятелни подгрупи - Аварска, Болгарска или още Прабългарска (Bolgarian) и Хазарска: По античным источникам известно около трех десятков племен булгарского круга (включая варианты). Подавляющее большинство булгарских этнонимов в своем составе содержит формант -гур (от огур): он-огур, кутри-гур, утри-гур, сара-гур и т. д., что является ярким свидетельством того, что носители этих этнонимов говорили на r-языке булгаро-чувашского типа (ср.: булг. огур ~ станд. тюрк. огуз). Поэтому надо полагать, что все эти племена говорили на одном языке, возможно, с небольшими диалектными отличиями, имели сходную культуру и т. п. [Эгоров 2007, 1]. Сред не толкова многото на брой и не особено разнообразните по вид и характер изворови данни и податки за по-ранните периоди от историята на прабългарите, безспорно изключително важна, а може би и първостепенна роля и значение за Прабългаристиката конкретно, имат лингвистико-ономастичните данни под формата на имена на лица, родове, племена, народи, страни, селища, места, периоди от време; на думи, титли, наименования на конкретни предмети, числа, отделни изрази или цели изречения и дори текстове, съставени на прабългарски език. Водещо-централно място сред всичките тези лингвистико-ономастични данни заемат думите и имената, преминали и заети по различно време и на различни места от иранските езици към прабългарските диалекти и езици. Настоящата разработка има за предмет на изследване само четири, но изключително важни и съществени, ирански по произход титли в прабългарските диалекти и езици. Така тя е по-следваща реализация на нашето много голямо желание и намерение да открием, опишем и представим, колкото е възможно в по-пълна степен, общоиранското, и по-конкретно, персийското езиково влияние върху прабългарския език, началото на което между впрочем поставихме неотдавна и с нарочна публикация [Добрева, Добрев 1983]. Между впрочем тъкмо тази наша студия, в сравнително дълга поредица от някои от най-съществените си пунктове и моменти, играе много важна роля и е главен фундамент при анализа и оценката от страна на историците на т.н. „иранска теория” на прабългарите. При това, на основата на изключително рядко срещаните при българските историци, редица много точни и верни наблюдения и констатации както върху лексико-граматичната структура и историческото развитие и на тюркските езици изобщо и прабългарския език в частност, и на иранските езици, а така също и върху тяхното взаимодействие, неизбежно се стига до извода, най-общо казано, за научната несъстоятелност на въпросната “теория”, докато самите прабългари имат „тюрко-алтайски етнолингвистичен произход”: По наше мнение езикът на прабългарите все пак представлява език от тюрко-алтайското езиково семейство, за което могат да се приведат следните основни доводи: 1. 1. По относителен дял в езика на прабългарите най-обемен е именно онзи пласт лексеми, които са с тюрко-алтайско езиково потекло и характеристика, което определя този пласт лексеми като домашния фонд в лексикалното богатство на езика, а самия език - като тюрко-алтайски по етно-лингвистичен облик. Ако към запазените в надписите или във византийските извори лексеми прибавим и езиковите остатъци в съвременния български език, то количеството на тюрко-алтайските по лингвистичен характер лексеми в езика на прабългарите се увеличава значително. 1. 2. Проследява се сравнително сигурно функционирането на словообразувателни модели, типични именно за този пласт, докато други словообразувателни модели във функциониращо състояние почти не се проследяват. 1. 3. Проследяват се почти всички по-типични фонетични характеристики в техния развой, които са типични за именно този лингвистичен пласт. Анализът на О. Притсак в неговото засега най-системно проучване на езика на прабългарите (вж. Pritsak, O. 1955) говори именно за това. 1. 4. Проследява се генетична връзка между лексеми от прабългарските езикови остатъци и лексеми от живи негови наследници (чувашки и др.), както и с тюрко-алтайски прабългарски по произход лексеми - заемки в съседните езици. 1. 5. В старобългарския език се проследяват главно тюрко-алтайски по произход лексеми, респ. лексемите от друга лингвистична принадлежност показват следи от битуване в тюрко-алтайска езикова среда. Впрочем, аналогично е и положението в староруската литература. Вън от проблема за проникването на лексеми от езика на прабългарите посредством старобългарския език и неговото активно ползуване като еталонна културно-историческа реалия в староруското общество, такъв паметник като "Слово о полку Игореве" съдържа преди всичко тюркизми - и прабългаризми, и заемки от езика на хазарите - и по-малко иранизми. Това състояние на нещата явно е детерминирано от етнополитическото господство на тюркските народи в Източна Европа, но то в значителна степен отразява и етнолингвистичната ситуация в този регион. 1. 6. Проблемът за иранските лексеми в новобългарски език трябва да се решава изключително внимателно и едва когато се установи, че те идват в него като наследство от езика на прабългарите, от това да се правят съответните изводи в етногенетичен план, без да бъдат пресилвани поради априорна позиция по въпроса. 1. 6. 1. Както се установява, редица лексеми от ирански произход в български език - вина, гуня, мед, рай, сто, янтар, топор, самодива, стопан, бог и др. - са ирански заемки в славянските езици още от времето на иранската и славянска общност далеч преди заселването на славяните на Балканския полуостров (Добрева, А., Добрев, И., 1983, с. 40-41, с лит.). Относително точно датирани чрез методите на лингвистическия анализ, те не могат да бъдат обяснени чрез установяването на многобройно ираноезично население в днешните български земи, доведено от Аспарух, тъй като това не съответства на хронологията на езиковите процеси. Техният преносител до съвременния български език са славянските племена от т. нар. българска група, настанили се в нашите земи в ранното средновековие и стоящи в основата на българския етногенезис. 2. Смятам, че засега няма нови данни, които да разколебаят старата, но фактологически и методически напълно актуална констатация, че прабългарите представляват население от тюркски произход, подложено на силно иранско влияние и в областта на езика, и в областта на културата (Венедиков, Ив. 1954, с. 290). 2. 1. Относително значимият пласт ирански заемки в езика на прабългарите има своя генезис в етническата история на Евразия от древността и ранното средновековие. По принцип този въпрос се вписва в голямата проблематика на ирано-тюркските взаимоотношения в периода от I хил. пр. н. е. до I хил. от н. е., доколкото по-ранните връзки между индоевропейски и алтайските езици са феномен от малко по-различно естество [4]. Така например, в етнокултурната ситуация преди разселването на тюрко-монголските народи се регистрира, съгласно изследванията на И. Н. Шервашидзе (1989; 1990), развитието на процес на активна акултурация на тези народи най-вече под китайско и индо-иранско влияние със съответните отражения в езика. Така че има основания да се твърди по-скоро, че основната част от лексемите от ирански произход в езика на прабългарите е исторически ранна; тя се дължи на ранното влияние от средноазиатските ирански езици, което оставя почти идентични заемки във всички тюрко-монголски езици през т. нар. пратюркска епоха. И в случая, обаче, е необходимо анализът да бъде прецизен и точен. Бихме илюстрирали този проблем само с един пример. Иранското по произход име на основателя на българската държава, Аспарух, е било неведнъж предмет на анализ. Представляващо (и според нас) едно несъмнено иранско име, то има многобройни етимологични изяснявания, определящи го и като иранско, и като тюркско име. Струва ни се, че един от най-прецизните анализи засега е онзи, който е предложен в проучването на А. Добрева и И. Добрев, представящ го като продължение на древноперсийското vis(i)yapuqra 'благородник, принц, наследник' (вж. Добрева, А., Добрев, И. 1983, с. 44). Следователно това е още един от примерите за развитие на лично име въз основа на титла. Процесът е много специфичен и което е важно във връзка със занимаващата ни тема, той датира още от старотюркската епоха, където тъкмо същата титла е приета в различни варианти, в това число вариантите Ъшбара, Ишбара и др., доближаващи се плътно до варианта на това име в старобългарски писмени паметници - Испор, до чувашките Аспар, Йашпар, Ишпар, Еспер и др. Сред владетелите на тюркютските каганати от Средна Азия това име-титла се носи както от представители на династията на Ашина, така и от ханове на източния и западния каганат (вж. ономастичната таблица у Гумилев, Л. Н. 1993, с. 464 и сл.) и следователно е стабилно присъстващ елемент в титулатурата им. Така появата на ирански имена в прабългарската антропонимия е културно-исторически факт с вероятно различен механизъм от онзи, който се внушава от предпоставеното обяснение за ираноезичието на прабългарите. Основният извод, който се налага от казаното дотук - независимо от предварителния характер и неизбежната неизчерпателност на извършените наблюдения - е установяването, че в анализа се допуска една базисна грешка от методическо естество. Тя се състои според нас в смесването на етнокултурна и етнолингвистична общност. В етническата история примерите за взаимовлияния и уеднаквяване на етнокултурния облик на народи с различен етнолингвистичен произход не са малко и прабългарите са един от тези примери. По етнокултурен облик те принадлежат на средновековния индоирански свят, но по своя етнолингвистичен произход те спадат към групата на тюрко-монголските народи. Бих посочил също така, че тази констатация е валидна за една голяма част и от останалите тюрко-монголски народи. Ако в случая с прабългарите при отделни изследвачи не се стига до тази констатация, напълно оправдана от наличната изворова база и нейния анализ, причините за това са две - на първо място, състоянието на познанията ни за езика на прабългарите, което може да породи алтернативни и противоречиви мнения, и на второ място, преднамереният подход към проблематиката. Както се вижда от изложеното, привържениците на двете алтернативни становища - за тюрко-алтайската и за иранската етнолингвистична принадлежност на прабългарите - в методическо отношение се опират на практически идентични доводи. Прецизният анализ обаче, дори и преди да се отиде към комплексния анализ на всички извори, осветляващи проблема, показва, че в редица случаи се правят изводи, които не са достатъчно обосновани и не говорят за иранска етнолингвистична принадлежност на прабългарите. Разбира се, и в това поле на научното дирене, по думите на американския етнолог Фр. Боас, "the solid work is still all before us". Но на настоящия етап на анализ по-обоснованият извод е изводът за тюрко-алтайски етнолингвистичен произход на прабългарите [Йорданов 2015, 3-12].
-
Поради безграничното си невежество и в Иранистиката, и особено пък в Тюркологията, да не говорим изобщо за Прабългаристиката, ти лично, си последният, който е придобил правото да дава оценка на моите трудове! Но щом като се позоваваш на Руста, цитирай тук целия му абзац, за да видим дали и този път не приказваш на вятъра?!!
-
Какво разбираш под европейски групи, тези които са възникнали в Европа или тези които са най-масови в Европа? Азиатските подгрупи на R1a и R1b не са нито едното нито другото. Самата група R, заедно с подгрупите си R1 и R2 възниква в Азия (много вероятно в същия този Алтай). Подгрупите на R1 - R1a и R1b също произлизат от Азия. Обаче в генетическия проект на башкирите стигнаха до извода, че при тях се намира както подгрупата характерна за Индия, така и нейната предшестваща. Не бих казал, че башкирите демонстрират особена интелигентност и в този случай, защото самите те като цяло са къпчаки, но имат солиден български субстрат, а българите от своя страна пък имат индоирански суперстрат, именно който проектира и "характерната за Индия подгрупа".