Забелязахме, че използвате Ad Blocker

Разбираме желанието ви за по-добро потребителско изживяване, но рекламите помагат за поддържането на форума.

Имате два варианта:
1. Регистрирайте се безплатно и разглеждайте форума без реклами
2. Изключете Ad Blocker-а за този сайт:
    • Кликнете върху иконата на Ad Blocker в браузъра
    • Изберете "Pause" или "Disable" за този сайт

Регистрирайте се или обновете страницата след изключване на Ad Blocker

Отиди на
Форум "Наука"

  

27 потребители са гласували

  1. 1. Подкрепяте ли въвеждане на вероучението като учебен предмет?

    • Да
      8
    • Не
      20


Препръчано мнение

  • Потребител
Публикувано

Проверих за сходна тема, но не излезе нищо. Затова я пускам.

Какво е вашето мнение?

Моето е твърдо против. Преподаване на история на религиите или сравнителен анализ на религиите - да. Вероучение - не.

Моля, ако не съм успяла читаво да направя анкетата, модераторите да я поправят.

  • Мнения 64
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребители
Публикувано
10 000 в шествие за религия в училищата

Над десет хиляди души – клирици и миряни, направиха литийно шествие в София вчера с искане за въвеждане на задължителен предмет религия-православие в българските училища. 153 автобуса с вярващи пристигнаха от цялата страна по обяд в столицата. От тях 112 бяха само от Пловдивската митрополия.

Рано сутринта за около десетина минути рейсовете блокираха движението на единия от изходите към автомагистрала „Тракия" в посока София. Полицейските патрулки спряха за броени минути потока от автомобили, за да могат 112-те автобуса да се съберат и да отпътуват в колона към столицата за литийното шествие. Вместо гневни забележки, както при обичайните задръствания, шофьорите на автомобили изчакваха търпеливо колоната, а някои от тях дори надуха клаксони в израз на символична подкрепа.

Точно в 12 часа по обяд вчера колоните на литийното шествие потеглиха от Националния дворец на културата при стройна организация и ред. Надписи „Народ без морал е обречен", „Църква + училище = златен век" издигнаха вярващите от Софийската митрополия. На кръстовищата и от балконите на централните софийски улици граждани им отвръщаха с поздрави.

„Изучаването на религия в училище не е агресия. Тя тушира негативното. Вярата е любов, благост и доброта. Тези неща са необходими за нашите деца", заяви 42-годишният музикант Михаил Арнаудов, който се присъедини към шествието с 5-годишната си дъщеря Йоанна.

Пред храма „Св. Александър Невски" българският патриарх Максим отслужи молебен за здраве, успех и благословение на децата на България.

Настояваме в училище да се изучава задължително предметът религия-православие, като за децата от семейства с други верски убеждения се осигури съответен преподавател, а за атеистите - предмет етика. Това заяви Ловчанският митрополит Гавраил. По-късно две делегации връчиха петиции с исканията на вярващите на председателката на Народното събрание Цецка Цачева. Петиции бяха внесени още в Министерския съвет и в президентството.

http://www.kadedaucha.com/?id=1314&aid=8498

Преподаване на история на религиите или сравнителен анализ на религиите - да. Вероучение - не.

Споделям същото мнение.

  • Потребител
Публикувано

Според вас има ли реална опасност това да се въведе? Конституцията сама по себе си може ли да го предотврати? Или е въпрос на политика и лобизъм? /Целия уикенд слушах порграма "Христо Ботев" или там каквато е станцията, дето у наше село вефът на вуйчата хваща по дефот, и имах доста време да мисля, белейки чушки/. Това, което ме изуми, беше изявлението на министъра на образованието. Ще цитирам по памет, моля за извинение, ако е неточно: "Евентуалното въвеждане би могло да стане след допитване до учители и родители." Или просто съм параноична и това е дипломатичен начин да отговори на въпроса, докато утихне тая патаклама?

  • Глобален Модератор
Публикувано (edited)

Религията не е наука, за да се изучава.

Против задължителното изучаване на религия в училище, тъй като в случая ще става дума само за Православното Християнство, сведено до религиозна пропаганда.

Редактирано от Last roman
  • Потребител
Публикувано

Ако Светият синод толкова иска да популяризира християнските ценности, защо не си организира нещо тип "неделно училище"? Защо да е официално и задължително? Разбира се, това право трябва да има и всяка друга представена религия у нас. /Друг е въпросът, че не бих си пратила децата на такива обучения/.

Публикувано

Под понятието "вероучение" не се визира теологията като наука а християнката религия и то източноправославната. Това е вредно, опасно и ще доведе до конфликти. Всяко вероизповедание има достатъчно средства, ако иска някого да обучава, на доброволни начала. Теологията е друг въпрос, но тук също възниква проблем, колко са "необлъчените" теолози, които вярно и обективно ще преподават основите и схващанията на отделните религии, включително и немоноистичните? Няма ли това да натовари допълнително психиката на децата, особено в ранна възраст с безперспективни неща.?

  • Потребител
Публикувано

Може в определен процент от часовете децата да участват в уроците на другите изповедания. Това ще доведе до небивал възход на толерантността и взаимното уважение.

Не е ли това крачка към създаването на мултиетническата държава?

Готвените законови промени ще влязат в противоречие с Конституцията на Р. България и Закона за народната просвета?

Закона да речем че лесно ще се промени, но Конституцията?

Чл. 13.

(2) Религиозните институции са отделени от държавата.

(3) Традиционна религия в Република България е източноправославното вероизповедание.

Закона за народната просвета пък разрешава изучаване само на майчин език в училище, не и на религия.

Чл.8 (2) Учениците, за които българският език не е майчин, освен задължителното изучаване на български език имат право да изучават своя майчин език в общинските училища при защита и контрол от страна на държавата...

  • Потребители
Публикувано

Конституцията не разрешава никакви неща по принцип. Ако изрично разрешаваше разни неща, то всичко, неспоменато в нея би се явило забранено.

А и часът по религия не е религиозна институция. Институция е, да речем, Патриаршията. Часът по каквото и да е е просто урок.

  • Потребител
Публикувано

Конституцията не разрешава никакви неща по принцип. Ако изрично разрешаваше разни неща, то всичко, неспоменато в нея би се явило забранено.

А и часът по религия не е религиозна институция. Институция е, да речем, Патриаршията. Часът по каквото и да е е просто урок.

Час по коран или вероучение как ще се провежда в сържавните и общински училища, след като религиозните институции са отделени от държавата според разпоредбата на Чл. 13.алинея (2)

А каква ще е съдбата на учениците отказващи да имат нещо общо с религията?

Как ще се сформират групите ако например има 10 турчета, 8 циганчета и три българчета ако циганчетата и турчетата искат изучаване на коран?

Ще има ли часове по Вероучение?

  • Потребители
Публикувано

"Отделени от държавата" не означава забранени от държавата. Строго погледнато, автомобилостроенето също е отделено от държавата, но няма проблем да се изучава в училище.

"Съдбата" на учениците от атеистични семейства със сигурност няма да е кладата :) Винаги може да се измисли нещо - часове по етика или нещо подобно.

Не вярвам в цялата страна да се намери и едно училище, където да няма поне десетина деца от православни семейства, колкото да сформират група за часове по вероучение.

  • Потребител
Публикувано

"Съдбата" на учениците от атеистични семейства със сигурност няма да е кладата :) Винаги може да се измисли нещо - часове по етика или нещо подобно.

Това е абсурдно. По-удачен вариант е етиката да е за всички. А каква е хавата с етиката - учи ли се в момента, от кой клас се учи? Ако има такъв предмет, спокойно може да включи представяне на религиите и по-специално етичната им система.

Деленето, да не кажем сегрегацията, на принципа "атеисти-неатеисти" е меко казано странно. Ако на едно дете родителите се определят като атеисти, т.е. те може и да не са, ама са от онези, които не искат детето да учи вероучение, то тогава то ще посещава часове по етика, пък другите - по религия, вместо на всички деца да се преподава етика и история или философия на религиите в подходяща форма.

Възпитанието на нравствени ценности, на гражданско съзнание, на култура не трябва ли да е универсално, особено в ХХІ век?

За съжаление всичко това е чисто и просто политическо тежнение. С "мощите на Св. Йоан Кръстител" се получи, защо да не се получи и сега? Ще се повторя, но ако Православната църква милееше за нравствеността, то тя щеше да намери своята форма на адекватно присъствие преди десетилетия и това щеше да е нейна политика. А не плод на милосърдие и гражданска съвест на отделни нейни представители, които, ако развиват истинска благотворителна и нравственопросветителска дейност, го правят самосиндикално.

Разделението на държавата от църквата го разбирам точно в училищата да не е представена църквата. Образователната и съдебната системи трябва да се съобразяват със светски принципи и да възпитават светска гражданска култура, а не да се фаворизира религията.

Още едно съображение - дали на Православната църква ще й хареса преподаването и на други религии? Имаме ли данни за реакцията й и дали няма да се стигне до ненужно напрежение? Лично аз се съмнявам да го приеме.

Не на последно място - кои ще са преподавателите по вероучение? Както във всяка гилдия, така и в свещеническата /и всичките й аналози от неправославните деноминации/, има различни хора. В квартала имаме такива свещеници, дето не правят друго, освен да отблъскват иначе отдадени енориаши. Ако такива хора влязат в училищата, и бог няма да може да ни помогне. Чисто практически, по-добре е децата да имат повече часове по чужди езици, практически занимания по естествени науки, безопасност на движението, здравна и сексуална култура и условия за спорт. И да се направи по-адекватно присъствието на психолози-съветници по училищата. /По всички тези въпроси нормалните държави имат вече работещи системи/.

И съм много дълбоко убедена, че от чисто психологическа гледна точна, не е добре децата да се подлагат на такива неща. Ако са твърде малки, може да се объркат, да им се насади ненужно чувство за вина и изобщо това си е форма на манипулиране на съзнанието и възприятието на света. Ако са по-големи, има ли смисъл от нравствена индоктринация от такъв тип?

С цялото си сърце приветствам учебна програма, която да възпитава ценности у децата и която да им разширява кръгозора, а в същото време да възпитава толерантност, колкото и банално да звучи. Но прагматично погледнато, това с вероучението е ретроградно, трудно приложимо и със съмнителни практически ползи.

  • Потребител
Публикувано

Доколкото следях дебатите по радиото и пресата става въпрос за задължителността. И то само за Православието и Исляма. Категорично против. Разглеждаше се и въпроса за "самоопределението" на самите ученици, което не може да стане. Защото, ако Тората не се изучава много от учениците ще се "пишат" евреи или католиците ще нарастнат няколко пъти ;). Аз също съм за нещо от типа "История на о-ните религии", но кой ще ги води? Само историци може да се "преквалифицират", докато се обучат специалисти, но да накараш един историк да се занимава с нещо толкова тясно като област е неразумен разход на специалисти. Морал и етика мисля, че има като дисциплина и сега (може и под друго име).

  • Глобален Модератор
Публикувано

Морал и етика мисля, че има като дисциплина и сега (може и под друго име).

Учебният предмет се казва "Етика и право" и се изучава в 10 или в 11 клас (в зависимост от профила на гимназията).

Ето няколкото учебника:

http://www.book.store.bg/search?srchstr=%20%E5%F2%E8%EA%E0%20%E8%20%EF%F0%E0%E2%EE%20%2010%20%EA%EB%E0%F1&sin=1

Ето и единият от тях - в електронен вариант:

http://212.39.92.39/e/ciela/etika_i_pravo/

  • Потребители
Публикувано

Етика има, да. Винаги може да се измисли нещо качествено. А и все от нещо трябва да се почне.

  • Потребител
Публикувано

Учебният предмет се казва "Етика и право" и се изучава в 10 или в 11 клас (в зависимост от профила на гимназията).

Мда. Значи горе-долу както беше по мое време. 10-ти/11-ти клас ми се вижда твърде късно за каквото и да е качествено усвояване в тия области.

Теоретично, при добри помагала, т.е. добре съставени учебници, история на религията би могла да се преподава и от учители със специалности като философия, психология, социология - изобщо хуманитарни дисциплини. Така или иначе 1/ става дума за сравнително общи положения и 2/ това би било подходящо за нуждите и нивото на по-ниските класове и неспециализираните училища.

  • Потребител
Публикувано

Гласувах в анкетата, но трябва да поясня - "за" съм за история на религиите или сравнителен анализ на религиите (дори нека се изучава етика на религията, ако има такова нещо, а не само сухи исторически факти) като задължителен предмет. Но, съм категорично против вероизповеданието като задължителен предмет. По същата логика, да въведем и научен комунизъм и история на БКП както бе преди време.

Мисля, че разликата е ясна.

  • Глобален Модератор
Публикувано

Аз съм за изучаване на: история и география (световно разпространение) на религиите, видни религиозни дейци, храмова архитектура... При което да се посочват прилики и разлики между отделните религии.

Може да се изучава в свободно избираема подготовка (СИП) или в съботен курс. Когато аз бях ученик, се учеше и в събота. Ако ученето в събота се въведе отново, би имало време и за вероучение, и за български език, и за военно обучение, и за физкултура, и за изобразително изкуство, и за история. А, ето ви нови шест учебни часа! В зависимост от профила на училището, в съботния учебен ден могат да се въведат профилиращи предмети или пък някакви по-екзотични предмети; втори чужд език, примерно.

В 11 (или 12) клас българската история се преподаваше (през 2001/2002 уч. г.) по 3 часа седмично, сега - по два (ако не е и по един?). И около края на април преподаването по родна история приключва. Учебният материал е обемист и е проблем подробното преподаване на всички епохи от българската история. С въвеждането на още един учебен час по история в събота работата на учителите ще бъде улеснена.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
/* Revenue-Ads-Footer */ /* За дарение */
×

Подкрепи форума!

Дори малко дарение от 5-10 лева от всеки, който намира форума за полезен, би направило огромна разлика. Това не е просто финансова подкрепа - това е вашият начин да кажете "Да, този форум е важен за мен и искам да продължи да съществува". Заедно можем да осигурим бъдещето на това специално място за споделяне на научни знания и идеи.