Отиди на
Форум "Наука"

След мощи на „Св. Иван Предтеча”, сега „Св. Тервел”


Recommended Posts

  • Потребител

Тази теза е още от преди 2 години, когато НИМ направи изложба за хан Тервел. Б. Димитров беше още директор на НИМ. Защо никой не възрази тогава?

http://www.historymuseum.org/news.php?id=116

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Тази теза е още от преди 2 години, когато НИМ направи изложба за хан Тервел. Б. Димитров беше още директор на НИМ. Защо никой не възрази тогава?

http://www.historymu...news.php?id=116

Може би защото тогава не беше сектант и принадлежеше към правата политическа вяра? :bigwink:

Щом като наистина има Св. крал Тривелий, не е ясно защо толкова се шуми. БД има склонност към преувеличения, но в ядрото си казаното е вярно, както се вижда във втората половина на началния пост.

А направеното от Борис се приписва на Тервел може би умишлено, защото Борис е свързан, освен с покръстването, и със завой към Патриаршията.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Виш ся, твое мнение е че е вреден, според мен не е чак толкова или никак.

Картинката ти е живописна, но що се отнася до рязането и пускането на средства, наскоро главните ни финансисти бяха открили, че културният туризъм е печеливш и инвестициите в него се възвръщат бързо и многократно.

Така че и със сметка се правят нещата ;) Но колко и какви ... ;) ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Прав си, прав си - все се надяваме да е за добро... а дано. Ама надали.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Гербов , ако не четеше само себе си , а и още някой нямаше да имаш равен !

Обаче нито си прочел Натан, какво е писал , нито си се обадил на Й. Табов , който искаше да се свърже с тебе.

Но , както и да е ...

За да омажат българската история , латинистите объркват един страшен качамак от контаминации на българските светци, царе и събития.

1.От Ватикана до скоро никой не признаваше , че 3-тия поред римски първосвещеник Климент е бил филипийски гражданин покръстен от апостол Павел ,а след това изпратен на проповед в днешните български земи , където става първи епископ на Сердика! Години по-късно по свое желание или по нареждане и молба на ап. Павел, а защо не и придружавайки апостол Павел по неговата Голгота се оказва в Рим , където поради личните си безспорни качества се издига до Римски епископ !!!!

Това да се пише ,а не да се пропуска от мазните западняшки ''служби'' . Като казах лични качества съм и напълно прав , защото е неслучайно , написано в тълкуванията на Новия Завет от св. Йоан Златоуст от 4-ти век , че "Климент пръв от братята повярва във Филипи ".

Ако първата жена ''европейка'' е Лидия. То първия мъж възприел Христовото учение е тракиеца от Филипи -Климент.

2. Да престане с лъжата , че Борис е ''покръствал'' някакъв си славянски народ. Княз Борис е обявил Православната вяра за официална и е поставил извън закона всички останали конфесии .

3.В една тема Натан достатъчно добре разви тезата си за ""Сандъчето от Терачина" .

4. Този път аргументите на нашия уважаем съфорумник Гербов страдат от некомпетентност , заради несъобразяването му с цялата налична изворова база и историография.

Божо се вписва в схемата дотолкова, доколкото прие тезата на етнографката или по-модерното етноложката и фолклористка Гатя Симеонова поета по едно предаване в "Памет българска' в която я беше поканил , заедно с още един филолог, на когото вече съм забравил името./

Това предаване е от 2009 г., а може би дори от края на 2008г.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Рицарю... твоите лафове са просто една каша.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Рицарю... твоите лафове са просто една каша.

Качамак беше думата. ;)

Казах , че латинците са скрили една част от християнската история на българските земи, друга част са интерполирали , а оттам българските историографи, начело с Паисий са забъркали един качамак/каша от която Божо се мъчи да извади дивиденти.

Ясно е ,че светите княз Тервел и княз Борис са контаминирани образи в Западната и нашата Възрожденска агио и историография.

Натан , извади обаче допълнителни аргументи за св. цар Петър . Така ,че към линията Тервел -Борис прикачаме и Петър.

Остават обаче проблемите около имената св. Тривелий и Теоктист , откъде са почерпани и защо ще се бъркат с името на Борис-Михаил -Муртагон.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

За замонашването на хан Тервел под името Теоктист имаме отдавна тема на форума и там е разгледан въпроса за евентуалното смесване на събитията от времето на този хан с тези от покръстването при Борис І. От възрожденските историци е пропуснат йеромонах Спиридон, който в интерес на истината е написал най-обстойния разказ. В него има значителни сходства, но и съществени различия от събитията при Борис І - двамата синове на Тервел са с различни имена от тези на Борисовите, а също така и двамата се окзават привърженици на езичеството. Големият проблем обаче е, че всички следения, с които разполагаме са очевидно късни,а в някои случаи наистина имаме смесване на събитията от времето на двамата владетели, като са премахнати някои от индивидуализиращите елементи.

Популярността в иконопистта от 19в. да се рисува и Тервел като монаха Теоктист се дължи на отпечатване на гравюра с образа му в Стематографията, която е служела като нещо подобно на ерминия (книга съдържаща правила за рисуване на образите на иконите).

Друг е въпросът, че агент Тервел с рождено име Божо от простотия забърква все по някоя глупост. След като "откри" "мощите на свети Йоан" в родния си град, сега дига врява да се рисува икона на патрона на агентурния му псевдоним. Няма лошо да се продължи иконописната традиция, ама дали трябва да се направи по възможно най-тъпия начин? Защото освен двете асоциации има и трета - как пръстена с надпис "Севт" беше "разчетен" от родните "специалисти" като "Спасителят на Азия". Е, ако Тервел е канонизиран заради отблъскването на арабите, защо не е станало същото и с Карл Мартел, който с потомците си направили доста услуги на папата? За огромно съжаление доносниците опропастиха и българската наука, и българската държава.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

За замонашването на хан Тервел под името Теоктист имаме отдавна тема на форума и там е разгледан въпроса за евентуалното смесване на събитията от времето на този хан с тези от покръстването при Борис І. От възрожденските историци е пропуснат йеромонах Спиридон, който в интерес на истината е написал най-обстойния разказ. В него има значителни сходства, но и съществени различия от събитията при Борис І - двамата синове на Тервел са с различни имена от тези на Борисовите, а също така и двамата се окзават привърженици на езичеството. Големият проблем обаче е, че всички следения, с които разполагаме са очевидно късни,а в някои случаи наистина имаме смесване на събитията от времето на двамата владетели, като са премахнати някои от индивидуализиращите елементи.

Популярността в иконопистта от 19в. да се рисува и Тервел като монаха Теоктист се дължи на отпечатване на гравюра с образа му в Стематографията, която е служела като нещо подобно на ерминия (книга съдържаща правила за рисуване на образите на иконите).

Друг е въпросът, че агент Тервел с рождено име Божо от простотия забърква все по някоя глупост. След като "откри" "мощите на свети Йоан" в родния си град, сега дига врява да се рисува икона на патрона на агентурния му псевдоним. Няма лошо да се продължи иконописната традиция, ама дали трябва да се направи по възможно най-тъпия начин? Защото освен двете асоциации има и трета - как пръстена с надпис "Севт" беше "разчетен" от родните "специалисти" като "Спасителят на Азия". Е, ако Тервел е канонизиран заради отблъскването на арабите, защо не е станало същото и с Карл Мартел, който с потомците си направили доста услуги на папата? За огромно съжаление доносниците опропастиха и българската наука, и българската държава.

Galahad, съвсем ясно е, че според ханотюркистите няма никакъв Теоктист и двама негови синове, защото им пада всичката теория за късното довтасване , налагането на християнството с огън и меч след 160 г. и т.н.

За Карл Мартел - мисля, че си е провъзгласен за ''блажен'' от папата от доста време. Ние обаче нямаме такава заслуга. За участие във бойни действия , православния военен бива екскомуникиран за 3г. Така , че няма как, само за такива заслуги да бъде канонизиран .

Божо е един от шефовете на антикварната мафия.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Това за Божо е вярно. Впрочем, той и днес изтърси невероятни глупости на откриването на експозицията от Провадия в НАИМ.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 месец по късно...
  • Глобален Модератор

„Кан Тервел влиза в европейската история с победата си над арабите в 716–717 г., когато край Босфора след поредица от сражения унищожава 100 000 арабски войници. Арабското нашествие е част от грандиозния план, завещан от пророка Мохамед, чрез комбинирано настъпление през двата й входа (Босфора и Гибралтар) да бъде завладяна и ислямизирана Европа. На запад арабите успяват да овладеят почти цяла Испания и са спрени едва в 734 г. в битката при Поатие от Карл Мартел, който успява да разгроми 6-хилядна арабска армия.

Но голямата инвазия е през Босфора – тук арабите атакуват със 120 000 бойци. Византия е на колене и отбранява последния рубеж – столицата Константинопол. Ден преди падането й изнемощелите защитници виждат с ужас по хълмовете край града българските конни армии. Те смятат, че българите, с които са воювали само преди 9 години, са се съюзили с арабите. Но в следващите минути от стените на града се разнася ликуващият вик “Исус Христос побеждава”. Верен на християнския си дълг, кан Тервел атакува безмилостно арабите и ги побеждава.

Не само Византия, но и цяла християнска Европа, въздъхва с облекчение. Кан Тервел е обявен за спасител на Европа и канонизиран от западната църква под името “Крал Тривелий”. До ХVІІ век на него се посвещават стотици книги, драми, поеми. От съчиненията на Цезар Бараний и Мавро Орбини кан Тервел преминава в “История Славянобългарска” на отец Паисий. Художниците от Самоковската школа, катоЗахари Зограф и др., рисуват образа му в църквите на Троянския и Преображенския манастир, в Самоковски и Пернишки църкви.”

В цитата откривам 10 (десет) фактологически грешки. Значи текстът със сигурност е на Божо.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Човек трябва да има опасно болно въображение да напише такава глупост.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Човек трябва да има опасно болно въображение да напише такава глупост.

Но голямата инвазия е през Босфора – тук арабите атакуват със 120 000 бойци. Византия е на колене и отбранява последния рубеж – столицата Константинопол. Ден преди падането й изнемощелите защитници виждат с ужас по хълмовете край града българските конни армии. Те смятат, че българите, с които са воювали само преди 9 години, са се съюзили с арабите. Но в следващите минути от стените на града се разнася ликуващият вик “Исус Христос побеждава”. Верен на християнския си дълг, кан Тервел атакува безмилостно арабите и ги побеждава.

Явно Анкара е поръчала поредната предколедна провокация.

Основна цел на мероприятието да се изстреля в българското медийно пространство на фразата Византия е на колене и отбранява последния рубеж – столицата Константинопол.

И Божо ще си вземе заслуженото...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 месеца по късно...
  • Потребители

Свещениците от Българската православна църква са неуправляеми

Мадара. Новият храм в Мадара ще бъде първият, който ще носи името на свети Тривелий, български владетел, спасил Европа от арабите.

Храмът, който ще бъде осветен днес, на Светла Сряда в Мадара, Шуменско на Варненска и Великопреславска епархия с името на Свети Великомъченик Георги, ще носи и това на Свети Тривелий. Това ще бъде първият български храм, посветен на владетеля-светец хан Тервел. Името на свети Тривелий, български владетел, подпомагнал Византия за спасяването на Европа от арабите, е записано в „Списък на българските православни светци”. Там се казва, че светецът се почита от Българската църква.

Особено популярен е този български владетел - светец на запад, където го наричат "първия български крал кръстител Трибелиус".

Европейските автори отделят на Тервел достойно внимание, наричат го „спасител на Европа”, защото е спрял арабската инвазия на Стария континент и го спасява от ислямизация. Исторически и художествени произведения в Европа до 17-и век пресъздават с признателност делото на българския княз, канонизиран от християнската църква като Свети крал Тривелий. Неговият велик подвиг станал причина Тервел да бъде канонизиран за християнски светец и споменаван с признателност като спасител на Европа.

Ето защо, в Мадара, в подножието на Мадарския конник, на който, според преобладаващите научни мнения, е изобразен Тервел, новият храм ще бъде първият български храм с името на светеца - владетел. Според Негово високопреосвещенство Варненския и Великопреславски митрополит Кирил, който ще освети храма, православните християни трябва да възродят почитта си към спасителя на Европа и на първо място това трябва да направят християните във Варненска и Великопреславска епархия, където се намира Мадара.

Еденият от престолите ще бъде посветен на Свети Великомъченик Георги. Това означава, че храмови празници ще бъдат дните, в коита Православната църква почита свети Тривелий и Свети Георги.

Никола ПЕТКОВ

Шумен. Варненският и Великопреславски митрополит Кирил в съслужение с Главиницкия епископ Йоан и свещеници освети първия източноправославен храм в с. Мадара, предаде репортер на радио „Фокус”-Шумен. Църквата носи името „Св. Георги Победоносец и Св. Тревелий”. Предложението да се почете Св. Георги е дошло от жителите на селото, които имат традиция да го почитат, а Св. Тревелий – хан Тервел, е почетен по идея на митрополит Кирил. На церемонията присъстваха областният управител Димитър Александров, кметът Красимир Костов, общински съветници, стотици миряни.

Храмът е проектиран от арх. Красимир Генов през периода 1994-1996 г. Църквата е кръстокуполна еднокорабна, издържана в строгите канони на православната традиция и с белия си силует на фона на Мадарските скали се вписва много добре в околното пространство, отбеляза арх. Генов. Градежът е продължил повече от 10 години, като поради липса на достатъчно средства е отпаднала идеята храмът да бъде увенчан с голям купол. Пари за делото са дарили както миряни, така и редица фирми. Иконостасът е изработен от Йордан Йорданов - иконописец, и Йордан Андреев – дърворезбар, от Нови пазар.

Милен МАРИНОВ

Съобщенията са от 27 април 2011 г. и са публикувани в http://www.focus-news.net/?id=n1517913

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Че "св. цар Тривелий" си е отдавна почитан светец, фолклорен образ, носещ черти на княз Борис и хан Тервел, почитан, зографисван, описван и пр. Хората по света почитат даже "св. Бригита", ние тук за един св. Тривелий се чудим и маем :) Да не говоря за "св. Терапонтий Сердикийски", който бабите на мнозина от нас са почитали без исторически начетените им внуци да си дават сметка за това. А, то пък скоро иде и Гергьовден. Изобщо, какво се шашкаш от свещениците, Гербов?

Редактирано от glishev
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

„Списък на българските православни светци” е в Уикипедия и е апокрифен. За св. Тривелий не се споменава нито в „Българските светци според църковния календар” http://www.pravoslavieto.com/calendar/nedelnik/Vsi_bg_svetci.htm , нито в „Православен календар за 2011 г.” http://pravoslavenkalendar.net/pravoslaven-kalendar-septemvri-2011/.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Като видях, че в темата има нови мнения помислих, че агент Мишо е обявил архонт Бинев за блажен, та да не излезем по-малко католици от папата. :tooth:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ако нашите историци се четяха зад граница, по целия свят щяха да ни се подиграват.

Безспорно е така. В България сериозна историография няма, а най-вече фолкистория имаща претенциите за професионализъм. Българските историци са или допотопни патриотари, или ретранслатори на криворазбран западен либерализъм. Така че Божо е просто част от пейзажа, а не е черна овца.

Редактирано от aspar
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

За замонашването на хан Тервел под името Теоктист имаме отдавна тема на форума и там е разгледан въпроса за евентуалното смесване на събитията от времето на този хан с тези от покръстването при Борис І. От възрожденските историци е пропуснат йеромонах Спиридон, който в интерес на истината е написал най-обстойния разказ. В него има значителни сходства, но и съществени различия от събитията при Борис І - двамата синове на Тервел са с различни имена от тези на Борисовите, а също така и двамата се окзават привърженици на езичеството. Големият проблем обаче е, че всички следения, с които разполагаме са очевидно късни,а в някои случаи наистина имаме смесване на събитията от времето на двамата владетели, като са премахнати някои от индивидуализиращите елементи.

Популярността в иконопистта от 19в. да се рисува и Тервел като монаха Теоктист се дължи на отпечатване на гравюра с образа му в Стематографията, която е служела като нещо подобно на ерминия (книга съдържаща правила за рисуване на образите на иконите).

Те такова животно нема. Въпросният крал Тривелий се появява на Запад по времето на Ренесанса, като навсякъде, повтарям навсякъде само името е Тривелий, а всичко останало е биография на Борис.Явно първоизточника нещо ги е поумесил нещата, като е чел византийските извори.Популярността на мита се дължи най-вече на включването му в Космографията на Себастиян Мюнстер, смятана през ХVІ в. за изключително авторитетно издание.Оттам преминава при Цезар Бароний, оттам в Мавро Орбини, а от него при монах Спиридон, отец Паисий и т.н.

Този Тривелий никога не е канонизиран за светец. Наистина името му се среща в един единствен католически минеалогий, ако не се лъжа Доминикански, но това е творчество на съставителя му. В православния свят също никога не е канонизиран. Теоктист е директно пренасяне на историята със срабския крал Стефан Драгутин върху нашия Тривелий и това си е дело на патриотично ностроени атонски монаси. В Стематографията Теоктист е сръбският крал Драгутин.

Това което е написал Божо са пълни глупости, но тъй като у нас няма сериозна историческа наука то те са вървежни и се преповтарят.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Да, на самия печат на Тервел няма такова християнско име "Теоктист". Докато например на печата на Телериг си пише "Телериг-Теофилакт".

Вярно е, че смесването на образите на Тервел, Борис и Драгутин е от XVI в., но е вярно и че през ХIX-XX в. има известен култ към "Тривелий" у нас. Неканоничен, разбира се.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 месеца по късно...
  • Потребител

Верен на християнския си дълг, кан Тервел атакува безмилостно арабите и ги побеждава

Не е точно така, в една, почти неизвестна у нас сирийска хроника черно на бяло си пише, че арабите са опустошили българските земи по време на обсадата на Константинопол и затова Тервел ги унищожава... :whistling:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • Потребители

След победата над арабите от крал Карл Мартел при Поатие и хан Тервел при Константинопол в стария континент си давали сметка, че са спасили Европа от голямо нашествие. Триумфа на Тервел го прави много известен в Западна Европа, тръгва мълвата като "спасител на Европа", както и имаме данни за канонизирането на името му в св. Тривелий Теоктист или Требелиус.

Тук може да се поспори доста за това дали съвременниците му го обявяват за спасител на Европа, но това не е предмет на тази тема. Идеята за поръстването и евентуалното му канонизиране е разпространена в края ня XV в. от италианския историограф Марко Сабелико, той пише: "Както се говорило, първият български крал кръстител е Требелиус."

Имаме подобни сведения и от бенедиктински менологий от XVI в., където обаче историята се смесва между тази на Тервел и Борис. 

Още за св. Требелиус се споменава в "Царството на славяните" от Мавро Орбини, както и във френските йезуити от XVII-XVIII в., А при нас светеца се соменава от Христофор Жефарович, Спиридон Габровски и Паисий Хилендарски.

Икони на св. Тривелий могат да се видят в църкви в Самоков, Панагюрище, с. Дрен и Старо село, както и в Преображенския манастир, Зографския манастир и др.

trivelii_preobrajenskia_manastir.thumb.j

Икона от Преображенския мнастир на св. Тривелий

 

sv_tervel.thumb.jpg.2be18431972bd0137746
Името на свети Тривелий Теоктист - цар Български е записано в „Списък на българските православни светци”. Там се казва, че светецът се почита от Българската православна църква на 4 януари и 3 септември по църковния календар.

250px-Saint_Tribellius.JPG

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!