Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува

Винаги ме е учудвало едно византийско правило или закон. А то е: защо чужд владетел не може да стъпи на византийска територия? Срещнал съм това твърдение много отдавна, но не намерих обяснение на него. Може би това се обяснява с претенциите на Византия, че тя е цивилизована страна и някакъв варварин не може да стъпи на нейна територия. Намерих следното:

Българската делегация заминава за град Лампсак, без Иван Асен ІІ, който остава в Галиполи, понеже според никейските закони чужд владетел няма право да стъпи в империята.

Какъв е ключът към тази загадка?

  • Потребител
Публикува

Кой ли ги е питал пък милите ромеи? :)

Фридрих Барбароса, Симеон, Тервел, а и много други са били на ромейска територия без проблем...

За Никея може да стоят нещата по различен начин, нямам представа, но никейската държава не е точно Византия все пак.

  • Потребители
Публикува

Ами ще трябва да провериш какво точно си прочел. На дипломатическо посещение в самата столица са били хан Тервел, цар Петър, руската княгиня Олга ...

Да не говорим, че византийците много са обичали да имат под ръка някай претендент за чужд трон и във Византия направо е бъкало от екс- и кандидат-владетели: Телериг, Иван Асен ІІІ, Шишман (сина на Михаил Шишман), Михаил (син на Константин Тих), т.нар. Иван-Смилец, братята на цар Петър І ...

  • Потребител
Публикува

Да, прави сте, не уточних.:) Тази тема ми е в главата може би от 5 или 6 клас. Тогава, още като ученик, прочетох, че Иван Асен II жени дъщеря си за никейския престолонаследник (мисля, че беше именно той). Но българският владетел останал извън пределите на Никея, или пък в Европа, защото нямал право да иде на самата сватба. Книгата, от която го прочетох беше "Детска енциклопедия България". И аз се запитах какво може да значи. Дали пък Йоан Дука Ватаци не е издал такъв закон, който да е важал само през неговото управление?

  • Потребители
Публикува

Да, прави сте, не уточних.:) Тази тема ми е в главата може би от 5 или 6 клас. Тогава, още като ученик, прочетох, че Иван Асен II жени дъщеря си за никейския престолонаследник (мисля, че беше именно той). Но българският владетел останал извън пределите на Никея, или пък в Европа, защото нямал право да иде на самата сватба. Книгата, от която го прочетох беше "Детска енциклопедия България". И аз се запитах какво може да значи. Дали пък Йоан Дука Ватаци не е издал такъв закон, който да е важал само през неговото управление?

Ами писали са нещо, дето не е вярно, поне според Бориловия синодик:

Когато гръцкият цар заедно с патриарха получи това, съ¬бра от цялото свое царство митрополитите, архиепископите, епископите и всечестните монаси, архимандритите и игумени¬те. Така също и христолюбивият цар на българите Иван Асен [свика] от цялото свое царство митрополитите, архиепископи¬те, епископите и всечестните монаси от Света гора. Те се съ¬браха с източния цар Калоян на Понтийското море и провъз¬гласиха за патриарх благоговейния и свет мъж, прославен с постнически дела и живот, преждеосвещения архиепископ Йоаким не само устно, но и с писание на патриарх Герман, което всички източни епископи подписаха, запечатаха го с печат и го дадоха на благочествия цар и на новоосвещения тогава па¬триарх, Йоаким за вечен незабравим спомен.
  • Глобален Модератор
Публикува

по принцип братята римляни не встъпвали в никакви преговори и съглашения с войски, стоящи на тяхна територия. Върти ми се в главата, че през 2 в. пр. н. е. забраняват на пергамския цар Евмен II да се появява в Рим без разрешение от Сената.

  • Глобален Модератор
Публикува

Трябва да се издири първоизточника и да се види съществувал и е във Византия, или само в Никея са се сетили за древния Рим. Що за норма е това, описана ли е, или е някакъв обичай??

Пламене, тия в Детска енциклопедия ще да са го взели отнякъде това сведение, а на това, по-серзионото място може и да е посочен източник..

  • Потребители
Публикува

Присъединявам се към Галахад. Твърдението за наличието на закон, забраняващ чужд владетел да стъпва на византийска територия, е пълна глупост.

В интерес на истината, в някаква книжка бях чел обратното - никейските традиции забраняват на императора да напуска територията на Никея.

  • Потребители
Публикува

Акрополит изрично пише, че Иван Асен ІІ е пристигнал със семейството си в Галиполи за сключването на мира(ГИБИ - 8, 163). Тъй че поне дадения пример е неверен.

  • Потребител
Публикува

Винаги ме е учудвало едно византийско правило или закон. А то е: защо чужд владетел не може да стъпи на византийска територия? Срещнал съм това твърдение много отдавна, но не намерих обяснение на него. Може би това се обяснява с претенциите на Византия, че тя е цивилизована страна и някакъв варварин не може да стъпи на нейна територия.

Колега Щърбов, със сигурност това е пореднота измишльотина (недоразумение) на пишещи хора, които разбират от нещата, колкото моя милост, т.е. - абсолютно нищо ;) Бил си подведен.

Един пример: около 1161-62 г. Иконийския султан Килидж-Арслан II гостува на Мануил I повече от седмица в Константинопол. Имало е грандиозни хапки и пийки. Империята е демонстрирала своя разкош. Целта на мероприятието - госта трябвало да бъде смаян ;)

  • 2 месеца по късно...
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Пропуснал съм тази тема.

Такъв закон никога не е имало - примерите за чуждестранни владетели, които са гостували на ромейските императори са бая, както посочват по-горе други потребители.

Не знам кой точно измисли тази щуротия, но тя се лансира като обяснение защо Йоаким, Ана-Мария и Елена отишли в Лампсак през 1235г., а Иван Асен не отишъл и останал в Калиполис. Който е съчинил обяснението обаче не си е дал сметка, че - намирайки се в Калиполис - българският цар е бил на имперска територия, защото целият Галиполски полуостров принадлежи по това време на Никея.

Така че става въпрос за поредното историографско пустословие.

Редактирано от T.Jonchev
  • Потребители
Публикува

Не знам дали този "закон" или по-скоро "обичай" има нещо общо с Византия (а какво е Никея, ако не Византия в умален мащаб?). По-скоро става дума за западноевропейски обичай, според който навлизането на суверен в чужда територия автоматично се тълкува като враждебен акт. Но и това не е безусловно, разбира се. Инак посещенията между владетели биха били невъзможни.

  • Потребител
Публикува

Да не забравяме и не малкото случаи на гостуващи в Константинопол короновани особи от латинския Запад и Ориент в епохата на Кръстоносните походи.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!