Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува

Привет,

Може ли някой да внесе яснота по определени мъгливи поне за мен въпроси относно различните събрания на гражданите по време на Републиката? Доколкото знам и трите комиции : Comitia curiata, comitia centuriata и comitia tributa имат сходни компетенции : законодателстват, избират магистрати и пр. От друга страна се припокриват и по време, с икзлючение може би на събранието на куриите, което предполагам скоро след установяването на Републиката приема по номинални функции.

Та, как се решава към коя институция да се отнесе определен въпрос, след като едновременно съществуват и приемат закони и Събранието на центуриите и това по триби? Може би първото разглежда предимно въпроси, касаещи военното управление?

Още нещо...

За събранието на плебеите(Concilium Plebis) знаем, че първоначално предписанията му нямат силата на закон, тъй като то се състои именно само от плебеи. След последната сецесия и Lex Hortensia (287 пр.н.е.) решенията му вече стават обвързващи за всички римски граждани.

Така...само че след като това събрание вече приема закони, предполагам и патрициите стават част от него и то де факто става трибутно събрание? Защото не си представям ситуацията, в която патрициите са отстранени от законодателството и се подчиняват на закони, приети само от плебеи...

  • Потребител
Публикува (edited)

Благодаря ти за отговора. Чел съм ги тези неща, но излежда не внимателно. Имах проблеми специално с правомощията на трибутните и центуриатни събрания (тъй като съществуват едновременно). Да видим дали съм разбрал.

Излиза, че изборните функции на двете събрания се различават по това, че комицията на центуриите избира висши магистрати (консули, претори, цензори), а трибутната - низши (квестори, едили).

В правораздаването, чета, че събранието на центуриите е един вид висш апелативен съд, който разглежда дела, където имаме смъртна присъда. Т.е за трибутното събрание остават почти всички останали дела, с изключение може би на военните престъпления?

За законодателните разлики между двете събранията все още не знам.

По другия въпрос. На много места срещам, че трибутното събрание произлиза от плебейското, катко и ти казваш. Предполагам, че тук ключовата дума е именно "произлиза", тъй като след като решенията му(plebiscites) получават силата на закон, в него би трябвало вече да участват всички, не само плебеите, т.е. плебейското събрание вече се е превърнало в трибутно.

Редактирано от Ridiculous
  • Потребител
Публикува

Всъщност комициите ме заинтересуваха в контекста на това доколко са демократични, както и самата Репубика. Та :

При една най-старите организации на римляните - тази на 30 курии (обединения от патрициански родове, получени след подразделянето на първите три римски триби - по 10 курии от всяка триба), където на куриатното събрание могат да гласуват само патрициите, "демократичните елементи" са доста относителни. От една страна имаме пряко и равно гласуване, от друга - гласуват само една привилигирована група. Т.е това си е чиста аристокрация.

При делението по центурии, където критерий е имущественият ценз, положението е не по-различно (макар все пак тук да гласуват всички). При сервиевата организация, центуриите, които участват в събранието са 193. Най-високо в йерархията са 18 от тях , които съставят patricii и еquites. Останалите (populus) са разделени на 5 класи. 80 центурии за първата класа, по 20 за втора, трета и четвърта; 30 за пета класа и 5 невъоръжени центурии (тръбачи, тромпетисти и пр.).

Аргументът за това, че иначе по-малобройните богаташи държат повечето центурии е, че те имали повече какво да губят (сякаш стойността на живота се измерва единствено с имуществото).

Та, всяка една центурия гласува. Решение се взима с обикновено мнозинство (50% + 1). Всяка центурия от своя страна получава един глас (независимо от колко души се състои). Окончателното решение се взима отново с обикновено мнозинство. И не стига, че само първите две групи (общо 98) сами го достигат, ами всяка центурия гласува и според йерархията си - първо богатите - та повечето така и не упражнявали вота си.

През 241 г.пр.н.е. системата е реорганизирана от цензурите Марк Фабий Бутеон и Гай Аврелий Кота. Центуриите на populus-а стават 350 (по 70 за всеки от петта класа воини).

За организацията на обществото на триби (по териториален признак, където вече и ценз няма) Last roman спомена :

"Организацията на трибутните комиции, основани на териториалния принцип, би трябвало да осигури истинско демократично представителство. Но в действителност разграничението между 4-те градски и 31 селски триби в съчетание с правото на цензорите да вписват произволно гражданите в която триба решат, подкопало този принцип: надделяло предимството на заможните граждани, които били вписвани в селските триби, притежавайки 31 гласа, докато бедното население било вписвано в градските триби, оставайки само с 4 гласа."

  • Потребители
Публикува

Правомощията на народните събрания в Рим не са съвсем статични във вековете, а има динамика. Както примерно е у нас и с народните събрания - имаме Велико и Обикновено, но за няма и два века даже има ред правомощия, които в един период са принадлежали на едното, а в друг - на другото (напр. определянето на броя на министерствата).

Републиката както имонархията съвсем не езадължително да са демократични. Република иде от латински и означава "обществено дело (дейност)" и в смисъл на думата "държава" понякога е използвана и за монархии.

Античната демокрация е демокрация за някои, а не за всички. Робите не са имали ама никакви демократични права дори в най-демократичните антични републики.

Като цяло аристократите и богаташите в Рим са проповядвали че богатите и хората от род са по-загрижени за държавата и по-добре я управляват. И за целта разбира се пробвали различни шашми, за да получат по-голям дял от управлението за сметка на значително по-многобройните бедни дето не са от знаменит и стар род.

  • Потребител
Публикува

"Републиката както имонархията съвсем не езадължително да са демократични. "

Напълно съм съгласен и съжалявам, ако това се подразбира от поста ми. Разсъждавам си над историята на демокрацията и нямаше как да пренебрегна някои процеси в Римската република. Иначе няма място за критика към древните просто защото политическата мисъл няма как да надскочи времето си. И демокрацията не е цвете за мирисане, още по-малко е изглеждала като такова преди две хиляди години, но това важи и за другите режими; В общи линии политиката винаги е била мръсна работа.

  • 2 месеца по късно...

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!