Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребители
Публикува

Дядо Коледа е резултат от глобализацията на света, благодарение на което се появява и там, дето не са признавали ни Рождество, ни Никулден, ни Васильовден. След светлата дата в Русия обаче решават хем да оставят добрия дядо дето раздава на всеки от потребностите, хем обаче да го изчистат от миризмата на опиум за народите - и по една стабилна традиция цялата реформа се свежда до смяна на името - вместо Коледа става Мраз. Нещо като обновяването на БКП, което се осъществи само основно с прекръстването на БСП. А после традициите не били живи.

Но да си се върненем на нашите традиции.

В нашата традиция коледното дърво не е елхата, а бъданака, на който не горят свещички, а той самият гори в огъня. И не се украсява, а "освещава". И разбира се споменатите коледари, които не носят, а получават подаръци. И не им пеят песнички, а те пеят песнички. Друг важен момент са набъбващите храни, като сред десертите са вареното жито и ошафа. Набъбването символизира Богородичната утроба. Друго важно нещо е украсеният обреден хляб и прикъдяването - те тези двете някак полулегално се правеха и в соцепохата като великденските козунаци и яйца. Бъдни вечер е постно, а следващия ден вече прасчо заминава.

Сурвакарчетата не са на , януари - Васильовден. Те сурвакат с друнови сурвакници, а празничната Васильоведнска баница е с късмети от дрянови пъпки. Слагат се отчупени от дрян пъпки в различна бройка и всяка пъпка се нарича за нещо. На кайто каквото се падне - всеки си брои неговото клонче с колко пъпки е и смята какъв му е късмета. Сурвакниците са окачени с гирлянда от пуканки и тук вече имаме някаква връзка с американските ни новобратя, които с помощтта на пуканките заформят онези чудесни свински талии. Опасявам се обаче, че и пуканките по сурвакниците не са от автохонно време, а от постколумбовия период.

Няма нищо лошо в това, че сме си включили в празничния календар Дядо Коледа, коледния щолен и коледната пуйка. Проблемът е обаче, че си забравяме традициите, които при това никак не се конфрантират с нововъведенията.

  • Потребител
Публикува (edited)

Понеже не видях някой да го е споменал,ще си позволя да допълня,че персонажът Santa Claus се появява в Америка,може би в началото на 19 век,като негов прототип е Sinterklaas ,тоест "холандския" Свети Николай,така че около западният белобрад дядка,облечен в червена шуба и шапка,няма кой знае какви мистерии :post-20645-1121105496:

Относно Дядо Мраз и Дядо Коледа,обаче,е очевидно,че това са персонажи-менте,защото:

- Дядо Мраз идва да замени "капиталистическия" Санта Клаус и няма връзка с някаква историчеста личност,като някой

светец напимер; в България е внесен от СССР

- Дядо Коледа,както видяхме,се появавя в България,в края на 19 век,това вече си е български персонаж,бутафорен аналог на

Санта Клаус и изкуствено пришит към изконната българска Коледа - празник,чието начало се търси дълбоко в древността,може би

езически по произход и със сигурност нямащ нищо общо със Свети Николай.Защо казвам бутафорен?Защото западният Санта Клаус,

макар и да е рисуван като белобрад сктарец,все пак не е просто някакъв дядо,а светец.Наистина е учудващо как българското

общество тогава приело този измислен дядка да се легитимира чрез изконния български празник и така да замърсява и

изопачава самобитните българските традиции...

Ако чак толкова сме искали да се приобщаваме към европейските традиции,могли сме да въведем някакъв Свети Колю - така аналогията ще е точна и няма да се бърка с изконната ни Коледа - ако погледнем строго,то дори името "Коледа" е от женски род,така че хич не приляга за име на дядка :biggrin:

Изобщо,както са казвали древните бoлгари : "хубава работа,ама ромейска" :tooth:

Редактирано от Зитко
  • Потребител
Публикува

Образ Деда Мороза, как отмечают такие известные исследователи индоевропейской мифологии как В. В. Иванов и В. Н. Топоров, отражен во всех славянских традициях, в той или иной мере. «Мороз, Морозко — персонаж славянского сказочного обрядового фольклора... У восточных славян представлен сказочный образ Мороза-богатыря, кузнеца, который «сковывает воду» железными морозами... Обрядовые представления, лежащие в основе этих образов, сохранились у восточных славян в ритуале кормления Мороза накануне Рождества и в Велик день киселем», что связывается с обычаем кормления этим ритуальным блюдом дедов-покойников, пишут они во 2-ом томе энциклопедии «Мифы народов мира».

Дед Мороз, как персонаж русских народных сказок и обрядов, связан с тем периодом, когда «солнце поворачивает на лето, зима на мороз», то есть с зимним солнцестоянием. Он Владыка зимнего холода и в этом своем качестве он, прежде всего Повелитель Вод, которые именно в зимние холода предстают перед людьми во всех своих ипостасях: снега, льда, инея, пара, тумана и текущей подо льдом воды рек, озер и морей. Дед Мороз сковывает льдом водоемы, покрывает снегами леса и поля, украшает снегом и инеем ветви деревьев. Будучи Владыкой зимы, Дед Мороз несет с собой не только холод, снег и лед, но и ночь, тьму, так как световой день зимой в северных широтах предельно короток, а ночь велика (не говоря уже о трехмесячной полярной ночи). Как Владыка Ночи Дед Мороз повелевает звездами и Луной, ему подчинено зимнее небо, он украшает его сполохами Северного Сияния.

Так ли прост русский Дед Мороз?

Ако правилно съм разбрала от порвърхностния прочит на текста от горния източник, авторът извежда някакви връзки между Дядо Мраз и Св. Николай.

Дед Мороз впервые появился на Рождество в 1910 году [3], однако не приобрёл широкого распространения. В советское время был распространён новый имидж: он являлся детям под Новый год и дарил подарки[4]; этот образ создан советскими кинематографистами в 1930-х годах[5]. В декабре 1935 года соратник Сталина, член Президиума ЦИК СССР Павел Постышев опубликовал в газете «Правда» статью, где предложил организовать для детей празднование Нового Года[6]. В Харькове был организован детский новогодний утренник[7].

http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D0%B5%D0%B4_%D0%9C%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B7#cite_note-2

Санта

Аз съм за плурализма и оставам твърдо във фен-клуба на Дядо Мраз до второ нареждане.

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Вижте и тази тема:

http://nauka.bg/foru...?showtopic=2251

Можете да пратите писмо она Дядо Коледа оттук:

http://www.dechica.com/xmasmail/mailf.htm

http://post.morozko.net/emailfriend.php

http://post.morozko.net/greating.php

http://www.severgrad.com/pismo_dm/anketa.html

http://grudina.info/newyear/index.php

Ако не вярвате, че той ще ви отговори, тази статия ще ви убеди в обратното:

http://www.pravoslavie.bg/%D0%A7%D1%83%D0%B4%D0%B5%D1%81%D0%B0/%D0%9F%D0%B8%D1%81%D0%BC%D0%BE-%D0%BE%D1%82-%D0%94%D1%8F%D0%B4%D0%BE-%D0%9A%D0%BE%D0%BB%D0%B5%D0%B4%D0%B0

Адресът на Дядо Мраз е този:

Дом Деда Мороза,

162390, г. Великий Устюг, Вологодская область,

Россия.

Адресът на Снта Клаус е този:

Santa Claus,

Joulupukin kamman,

96930 Napapuri, Rovaniemi,

Finland.

Редактирано от ISTORIK
  • Потребители
Публикува

Дядо Мраз също има своите традиции.

Ето от руската уикипедия:

http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D0%B5%D0%B4_%D0%9C%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B7

И от английската:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ded_Moroz

А тук има дори сравнителна характеристика:

http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%BE%D0%BB%D0%BB%D0%B5%D0%B3%D0%B8_%D0%94%D0%B5%D0%B4%D0%B0_%D0%9C%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B0

Дядо Мраз може да бъде и със сини дрехи, а негов спътник е внучката Снежанка, докато Санта Клаус има елени и елфи.

  • Глобален Модератор
Публикува

важното е чаветата да са доволни и да вярват в двамата старци. Аз като малък винаги бях на далавера. На Коледа ти носи подаръци продуктът на Кока-Кола /демек дядо Кола... пардон Коледа/, а на Нова Година цъфва дедушка Мороз. :laugh:

  • 8 месеца по късно...
  • Потребители
Публикува

Може би еленът Рудолф е остатък от митологичния образ на датския крал-магьосник Хролф Краки, т. е. Хролф Върлината (или Хродулф от "Беоулф"), който ту сам се превръща в животни, ту държи в свитата си герои, превръщащи се в животни. Еленът е ранен герб на кралете Скьолдунги от датската област Лейре - където именно по предание царува Хродулф и където се издига прочутата "Еленова зала" Хеорот, която Хродулф наследява от чичо си Хротгар (или я отнема от синовете му). Информация за Хролф/Хродулф има в "Сага за Хролф Краки", "Беоулф", "Уидсит" и "Сага за Инглингите". Историята на този герой е изключително инересна сама по себе си.

Хролф/Хродулф е потомък на Одиновия син Скьолд и е последен представител на Скьолдунгите в Дания. Според "Сага за Хролф Краки" Хролф на няколко пъти се среща с Один. Не мога да бъда сигурен, но смятам, че е възможно в днес вече изгубената "Сага за Скьолдунгите" да е имало текст, свързващ Хролф както с елена като тотем, така и с божеството Ньорд, което е имало функции, подобни на тези на св. Николай и Дядо Коледа в предхристиянската епоха - да раздава подаръци по време на гощавките около зимното слънцестоене.

  • Потребител
Публикува

важното е чаветата да са доволни и да вярват в двамата старци. Аз като малък винаги бях на далавера. На Коледа ти носи подаръци продуктът на Кока-Кола /демек дядо Кола... пардон Коледа/, а на Нова Година цъфва дедушка Мороз. :laugh:

Божичкоооооо. Късмет, че нямаш постдетска травма спрямо тази боза....

Дед Мороз на нова година носи елха......

Значи. Този празник е съвсем нов...Weihnachtsmann от началото на 20 век.

Кеф на децата.

Иди на 6. декември и носи малки черевени целофанени кисии с шоколадчета, бомбончета. На лошите позлатена сурвакница....

После се строят или правят малки-големи бетлехемчета utcai_betlehem.jpgсъс светото семейство, кравички, 3 царя....

На 24-25 декемри Исусчо носи големите армагани и ги слага под елхата кято тук също той я носи. В маде ин холивуд това го прави Дед Мороз.

А новата година си е нова година.....

  • Потребител
Публикува (edited)

Отец Спиридон Габровски в своята ,,История " разказва за българските царе Болг и Колад . Възможно е ,, Бог се роди , Коледо " да е произлязло от ,,Болг се роди , Коладе " : ,,И Колад пожела да бъде бог и да му се покланят като на бог, а не като на крал.

И роди два сина: името на първия бе Болг или Бог; и когато се роди първият му син Болг, заповяда на народа си по цялата негова земя да тържествува, сиреч да празнува в месец декември, 24 ден - да ядат и да пият и да пеят песни. Болг беше брат Бремов и завоюва Тракия, Македония, Далмация, даже до Бяло море и до Рим. " Дали има истина в тази българска следа ? :hmmm:http://samoistina.com/3/brembolg.htm

Редактирано от Петър Петров
  • Потребители
Публикува

Много яко. Това показва, че легендата за келтските вождове Белг и Брен е оцеляла от III в. пр. Хр. в литературите на страшно много европейски народи и е преминала дори у българите.

  • 2 месеца по късно...
  • Потребители
Публикува
Belgium

Децата тук на 6 декемри получават от Св. Никола подаръци.

Оказва се, че не само в Белгия е така. На адрес http://www.portalostranah.ru/view.php?id=90&page=15 е посочен следният текст, излъчен по руската редакция на „Радио Прага” на 05/12/2003: „В Чехия Свети Николай се казва Микулаш и той пристига на 6 декември. Традицията да се чества Свети Микулаш, по руски Николай, води своето начало още от ІV век. Около 300 г. той става епископ Мирликийски. Вярващите го почитат като застъпник и помощник на всеки, който се намира в беда и се нуждае от помощ. Православната църква отбелязва деня на пренасяне на светите мощи на Николай Чудотворец от Мира в Ликия, в италиянския град Бари. Свети Николай е първообраз на чешкия Микулаш, руския Дядо Мраз и западния Санта Клаус. Чешкият Микулаш, за разлика от своите колеги меценати, раздава подаръци не на Рождество или на Нова година, а на своя собствен ден. Традицията на Микулаш в Чехия не само че не е отдавнашна, но е здрава и днес”.

post-2642-071558900 1322468118_thumb.jpg

В брой 258 от 8 декември 1873 г. на „Всемирна илюстрация” е публикувана гравюрата „В навечерието на Никулден при чехите”. За съжаление в броя не са дадени подробности за сюжета. Но както се вижда, през 1873 г. традицията у чехите е била, не на самия ден, а в навечерието на Никулден, св. Никола да носи подаръци-играчки на децата по техните домове. Та тоя св. Никола от Чехия и Белгия, а явно и от други европейски страни, явно е прототип на американския си рождественски колега и съименник.

В същия руски сайт има и статия за Рождество и Нова година в България http://www.portalostranah.ru/view.php?id=90&page=15 . В нея е обяснено, че в България в раздаването на подаръци на Рождество Христово взема участие Дядо Коледа. Разбираемо, с предпоставката, че руснаците не знаят що за персонаж е последният, дава се следното обяснение: Дядо Коледа е нещо средно между Санта Клаус и Дядо Мраз.

  • Глобален Модератор
Публикува
В същия руски сайт има и статия за Рождество и Нова година в България http://www.portalostranah.ru/view.php?id=90&page=15 . В нея е обяснено, че в България в раздаването на подаръци на Рождество Христово взема участие Дядо Коледа. Разбираемо, с предпоставката, че руснаците не знаят що за персонаж е последният, дава се следното обяснение: Дядо Коледа е нещо средно между Санта Клаус и Дядо Мраз.

Което е много странно, защото и руснаците са празнували Коляда допреди 1917 г.:

http://www.hrono.ru/religia/yazych/koljada.php

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Почитали са зимното слънцестоене и езическия бог Коло/Коляда в образа на слънчев младенец.

Имат си и песнички даже /сходни с нашите/:

http://krugv.ru/index.php?option=com_content&task=view&id=48&Itemid=34

Редактирано от Last roman
  • Глобален Модератор
Публикува

Отец Спиридон Габровски в своята ,,История " разказва за българските царе Болг и Колад . Възможно е ,,Бог се роди, Коледо..." да е произлязло от ,,Болг се роди, Коладе..." : ,,И Колад пожела да бъде бог и да му се покланят като на бог, а не като на цар. И роди два сина: името на първия бе Болг или Бог; и когато се роди първият му син Болг, заповяда на народа си по цялата негова земя да тържествува, сиреч - да празнува в месец декември, 24 ден - да ядат и да пият и да пеят песни. Болг беше брат Бремов и завоюва Тракия, Македония, Далмация, даже до Бяло море и до Рим. "

Дали има истина в тази българска следа ? :hmmm:

http://samoistina.com/3/brembolg.htm

В някои български коледарски народни песни се пее: "Коладе, ле..."

  • Потребители
Публикува
Почитали са зимното слънцестоене и езическия бог Коло/Коляда в образа на слънчев младенец.

Чак пък слънчев младенец?

Ето какво е написано под заглавието «Рождественские празничные церемонии в старины» в рождественския брой на «Всемирна илюстрация» от 1876 г.:

post-2642-073078600 1322560867_thumb.jpg

От това смесване на езически с християнски празници коледарите днес пеят хем "ой Коледо",без да знаят защо, хем и "роди се Боже чедо", без да съзнават, че става дума всъщност за Исус.

Статията е онагледена с долната илюстрация. В средата се виждат руските коледарчета със звездата:

post-2642-058753200 1322562004_thumb.jpg

В кръг е представен момент от действието на Сочелник (Бъдни вечер) в църквата: нещо от библията.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!