Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребители
Публикува

Вчера мой приятел ми даде това доста интересно съчинение:

-neoosmanizmyt-turciya-se-vryshta-na-balkanite.jpg

Анотация - тук.

Дарко Танаскович. Неоосманизмът. Турция се връща на Балканите. Превод от сръбски Марко Марков. Изд. Изток-запад. София, 2010.

Вече успях да прочета по-голямата част от книгата - тя не е много обемиста, даже е съвсем синтезирана. Не е и много скъпа, а според мен си струва човек да й хвърли едно око, ако има интерес към геополитическа и съвременна идеологическа проблематика. В книгата, разбира се, си личи конкретно сръбската позиция - темата е разглеждана неизменно през призмата на Босна и Косово, но са включени факти за съвременния ислям, засягащи цяла Европа и Близкия Изток. Размислите за външната политика на Турция, своеобразната реабилитация на османското наследство и последователността в примиряването на кемализма с имперското минало от страна на няколко турски правителства са много интересни. Книгата е много по-строга от популярните четива на, да кажем, Ориана Фалачи, които могат да бъдат критикувани заради прекалената им емоционалност. Същевременно добре се допълва с тях. Не всяка теза на автора може да бъде приета наготово, но и нито една от тезите му не е нелепа. Трезв поглед на специалист към това, което сме свикнали да смятаме за модерен турски прагматизъм.

  • Потребител
Публикува

Да, ще трябва да си я купя.

Иначе неоосманизмът си е факт. Турция съвсем официално заявява, че желае да бъде геополитически лидер в региона. Доброто й икономическо развитие, и особено демографския й взрив правят възможно това самочувствие.

  • Потребител
Публикува

Интересно е какви мерки взема страната, която е първа на фронта на експанзионистичните намерения на неоосманизма?

И къде във всичко това е мястото на новата пропаганда на Турция относно промяната на нагласите на балканите относно "отрицателния образ" на Османската империя. Сътворила "пакс отоманика".

Е как какви мерки,не забелязваш ли какво става по националните телевизии,въртят турски сериали до скъсване,тоест с пълна пара се работи по създаването на един нов имидж на Турция,това едва ли става случайно,как мислиш?

Публикува (edited)

Интересно е какви мерки взема страната, която е първа на фронта на експанзионистичните намерения на неоосманизма?

И къде във всичко това е мястото на новата пропаганда на Турция относно промяната на нагласите на балканите относно "отрицателния образ" на Османската империя. Сътворила "пакс отоманика".

Стинка, понеже си много любопитен, ще ти кажа, има три основни групи :

1. Едните подготвят венци и букети за традиционна среща на орлов мост, ще ги посрещат като освободители, връщащи законността и единственият данък десятък.

2. Вторите пилят и припасват железни, несъбуваеми гащи. Тук таме леят куршуми, от некачествени материали.

3. Третите плачат и се овайкват и не правят нищо. Чакат да видят откъде духа вятърът и какво ще каже америка, те са болшинство

За реабилитацията на османската империя, и за това ще ти кажа, светът не е само в черни и бели краски. Империята, както и тоталитаризма си имат и някои добри страни. Някои народи си уважават историята, търсят и извличат доброто от нея, за разлика от нас. Надали знаеш, но видинския валия е построил казармата на редовната турска армия, във формата на християнски кръст, а на минаретата на джамиите вместо полумесец е сложил човешко сърце. Дано разбереш какво искам да ти кажа, преди да заколиш съседа мюсюлманин !? Още повече, от ромите също има много мюсюлмани, с турско самосъзнание. Не искам да ти разказвам как турците по време на възродителния процес ги тествуваха на границата.:tooth:

Редактирано от dedenze
  • Модератор Военно дело
Публикува

http://www.blitz.bg/news/article/96138

За всеки случай копирам линка

Шейх Абдал: Пловдив ще бъде център на европейския ислям или сцена за избухване на насилие! коментари/11

5 януари 2011, 16:56

Пловдив, България

изпрати на приятел

Разпечатай

Градът е мюсюлмански и това не може да се заличи, претендира войнственият възпитаник на Кеймбридж

Ислямистки сайт във Великобритания описва Пловдив като опоскан мюсюлмански град. Създаденият през 1996 г. www.masud.co.uk публикува голяма статия на шейх Абдал Мурад Хаким, посветена на най-стария български град. Гръмкото заглавие "Пловдив – Гранада на Изтока" още от първите редове убеждава, че под тепетата е имало процъфтяващо средище на ислямската култура, което християнските "варвари" са унищожили.

Шейх Хаким цитира пътеписите на стария турски пътешественик Евлия Челеби, който описва, че когато минал под тепетата през 1650 г., имало 53 джамии, 70 училища за изучаване на Корана, 9 медресета, 7 колежи за напреднали в рецитирането на Корана, 8 обществени бани и 11 Суфи ложи. "Днес е трудно да си представим това великолепно мюсюлманско минало, пише авторът-ислямист. - "Картината на модерния град, който наближаваме, не прави нищо, за да разсее този мрачен образ. Километър след километър се редят празните сгради на заводите от комунизма, които се разпадат заедно с идеологията, която ги е създала.

Бул. "Ленинград" и Индустриалната зона приличат на военни окопи. Мъже, седнали на сянка, пушат и зяпат минувачите", добавя авторът картина от Главната и вещо обяснява, че в някои райони на България безработицата достигала до 50 процента. С други думи, останалите без работа филибелии, клечат на Джумаята, сърбат кафе и бленуват по славното Османско минало.

"Престъпността е широко разпространена, оплаква ни Абдал Мурад Хаким. - Банди действат безнаказано в мафиотски стил, а в същото време новият елит на съмнителни предприемачи строи лъскави вили в северната част на града. Къщи в западен стил заменят в района на Новотела сивите жилищни сгради от епохата на Сталин. На другите места, обаче, мрачната бедност е поголовна."

На какъв хал е Пловдив било най-видно, ако се качим на Бунарджика и хвърлим отгоре едно око над града, дава акъл ислямистът. От Альоша се откривала гледка към прекрасните паметници от отоманскто минало на града и към... грозните блокове от съветската епоха. "И все пак

не може да се заличи, че това е мюсюлмански град,

- убеждава ни ислямистът. – Макар че от бившата гора от минарета са оцелели само няколко. За да се открият следи от живота на мюсюлманите, трябва да се отиде надолу по течението на река Меридж, както наричат Марица. Тук няма да чуете звука от воденичното колело на някогашните турски воденици, нито живописните стари къщи по брега, на които така са се възхищавали пътешествениците от Викторианската епоха. Сега крайбрежието е тотално запустяло и изоставено. Километър след километър брегът на Меридж е обрасъл с храсти и пълен с плъхове. Най-сетне се натъкваме на едно истинско чудо – Имарет джамия. Тя е построена през 1444 г. и заедно с гробницата на Шихабедин паша е оцеляла по някакво чудо.

Абдал Мурад Хаким оплаква и съдбата на старите турски бани във Филибе. Негодува, че бисерът на ислямската архитектура Чифте баня е превърнат в изложбен център, където се показвали модерни арт-инсталации със съмнително качество. "В полуразрушените стаи, все още излъчващи турски дух, днес се усеща само чувство на загуба и меланхолия. Трудно е да си представя сцената на това, което е било тук преди сто и тридесет години: меки дивани, масажисти, аромат на балкански тютюн, турска баня с отделни крила за дамите и за сефарадските евреи. Сега от това е останало само прах и лющеща се от стените боя. Мюсюлманският Пловдив тук е толкова далечен и чужд, колкото и древен Египет", жалва се патетично британският ислямист.

След това оплаква и съдбата на някогашната джамия на бул. "6-и септември", превърната в ресторант. Ужасен от непристойните фрески по стените там, Абдал Мурад Хаким описва как на тавана голи жени яздят магарета, а мъже обръщат бутилка след бутилка ракия и пеят непристойни песни. Ислямистът тръби, че ресторантът е провокация срещу световното мюсюлманство, защото в някогашната джамия днес се сервирали свинско и вино.

"Християните в Пловдив не се дразнят от всичко това, но тази провокация не е останала незабелязана в международната общност", размахва пръст британският ислямист. Той препоръчва да бъдат възстановени като джамии не само ресторантът, но и някогашната Шокур джамия, която също действала като заведение. Ислямистът вече бленува как отново растат и минаретата на съществувалите някога джамии Кади Сейфулах, Йесилоглу, Анбер Кади, както и медресето Карагоз паша!

Той е доволен от запазените "османски" къщи в Стария град, които му напомняли за някогашната столица на маврите в Испания – Гранада. След което обяснява, че Куюмджиевата къща, днешният Етнографски музей, била строена през 1848 г. за мюсюлманската фамилия Куюмджиоглу. И не може да проумее защо в пътеводителите я представят като "прекрасен пример на българската възрожденска архитектура". "Там сега се помещава Етнографският музей, които въпреки демографския превес на мюсюлмани в региона и на тяхната богата ислямска култура изцяло игнорира съществуването на нехристиянски общности", възмущава се ислямистът. И признава, че Куюмджиевата къща още веднъж му вдигнала кръвното и го отказала от разходка из Стария Пловдив.

Затова побързал да намери покой на душата си в неповторимата Джумая джамия. Там обаче установил, че "външните й стени се използват като писоар от пияни християни". "Пловдив ще бъде или процъфтяващ център на Европейския ислям, или

сцената за ново избухване на насилието, ислямофобията и инквизицията”,

заплашва шейхът. "Това са фантазии на болни мозъци, коментира общинският съветник на ВМРО-НИЕ Слави Георгиев. – Не знам колко души го четат този сайт, но на него сигурно стои датата 1 април".

Авторът на простиращия се на 5 страници материал за Пловдив обаче не е някакъв заблуден британски ученик, изповядващ исляма. Шейх Абдал Хаким Мурад е завършил Кеймбридж, след това три години е изучавал Корана в Кайро, по-късно е специализирал в Йемен. В момента е секретар на Мюсюлманската Академия в Лондон и пише статии за много от изданията на Острова. В статията си не споменава кога е посетил Пловдив и какво е търсил тук. Целта му обаче е ясна – възстановяване на "славната" Османска империя под тепетата.

Превод: "Plovdiv Media"

  • Потребители
Публикува

Разбирам антиосманските чувства на всички ни (че и собствените си), но се надявам, че все пак правим разлика между турци, османизъм, османска култура, ислям и ислямизъм. Това са пет понятия с различно значение и форумът е БГ-наука, а не БГ-ура-патриотизъм.

Темата е за определена книга. Ако някой се запознае с книгата и има коментар по нея, би било чудесно. Ако някой иска да препоръча друго четиво или има някакви наблюдения върху геополитиката във връзка с неоосманизма - също. Всичко друго е чат (лафче), офф-топик (не по темата) и флуд (запълване на пространство).

Фружине, извинявай, но скрих и твоето мнение. Все пак, да не даваме сами пример за ураджийство. Боя се, че темите за исляма и за османската империя лесно се израждат в ругателство, а във форум с научни претенции това е неуместно.

За мен в книгата е интересен не само текстът, но и целта му. Авторът има своя предзададена позиция и тя - няма как - е свързана с Босна и Косово.

Съседите от БЮРМ също имат своите проблеми с ислямското, предимно албанско, малцинство. В Черна гора също се чува за ислямски (албански) провокации.

В България имаме три групи мюсюлмани - помаци (българо-мохамедани), цигани-мюсюлмани (т. нар. "турски цигани") и "турци" (етнически турци, татари, гагаузи). От скоро има и четвърта (малобройна) група - арабски имигранти, главно в София. За нас отношенията с Турция са изключително важни, особено покрай всичките ни неуредици от "Възродителния процес" през самоопределянето на все повече български мюсюлмани като турци, вредното влияние на ДПС, та до неотдавнашните непредпазливи изказвания на ексминистъра Божидар Димитров и турските аспирации за влизане в ЕС и несигурните отношения между Турция и Гърция.

Дали всяка ислямска дейност на Балканите може да се определи като проява на неоосманизъм? Не мисля така. Има ислямизъм, който не е свързан (само) с Турция. Има албански национализъм, има престъпни картели от Косово и Западна Македания, има и тежко наследство от Босненската война. Има и неоосманизъм, разбира се.

А ги има и българските мюсюлмани от различен произход, които нямат нищо общо с ничия външна политика, а лесно биха могли да се превърнат в козел опущения на собствените ни фрустрации.

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Има ислямизъм, който не е свързан (само) с Турция. Има албански национализъм, има престъпни картели от Косово и Западна Македания, има и тежко наследство от Босненската война. Има и неоосманизъм, разбира се.

А ги има и българските мюсюлмани от различен произход, които нямат нищо общо с ничия външна политика, а лесно биха могли да се превърнат в козел опущения на собствените ни фрустрации.

Има ги и емисарите на разни ислямистки фондации, които насаждат неортодоксални схващания.

Има ги и турските, и кюрдските студенти - част от общността на чуждестранните студенти у нас.

Сред тях има и много свестни, дисциплинирани и ученолюбиви деца, които нямат нищо общо с политиката на своята държава или с неоосманизма, пантюркизма и так далее.

Мисълта ми е, че не е справедливо, а и е погрешно да слагаме всички под един знаменател.

За прилива на тези студенти влияние са оказали и по-ниските цени на висшето образование у нас, и факта, че България е част от ЕС, и климатът, и др.

Редактирано от ISTORIK
  • Администратор
Публикува

Мисля че не една тема има в която се обсъждат гагаузите... - http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=381

Достатъчно е изписано или поне не това е тема, в която да се пише за тях.

  • Модератор Военно дело
Публикува

Ами, не съм запознат с книгата защото я нямам. Затова или трябва да си мълча (пък темата е интересна) или да кажа нещо което все пак е по темата.

Глишев, не се сърдя че си го скрил, в случая се лигавех.

  • Потребители
Публикува

Книгата е интересна, а и изобщо Турция на Балканите си струва вниманието.

Тезата на автора е, че в турската външна политика и насам, и в Азия далеч не става дума само за прагматизъм, а и за идеология, при това такава, която при Кемал и след него не е била възможна. "Османско" вече не е мръсна дума в Турция.

  • Потребители
Публикува

Това със сериалчетата и кръщаването на тях не е баш проява на неоосманизма, Фружине. Сериалите имат за цел да рекламират едно по-скоро неосманско, кемалистко лице на страната - пък и да правят популярен западния начин на живот сред самите турци.

А че по-простички хора често кръщават децата си на сериални герои, не е новост. Сега сериалите се смениха от латиноамерикански с турски и Хосе-Игнасио беше заменен с Онур бей. Ако утре се появят, да речем, китайски сериали, ще има и българчета, наречени Съма Тан.

Стинка, да речем, че си прав за българските гагаузи (дано да си). За т. нар. Гагаузка република със сигурност си прав (бедната Молдова, те и Приднестровие си имат).

Не съм сигурен обаче доколко неоосманизмът е обхванал изцяло турския елит. да, има реабилитиране на османското наследство в самата Турция. Но дали всяка проява на балканския ислям е свързана с Турция? Не мисля. Тук действат и сили, които Турция смята за враждебни - местните национализми (особено албанският) и международната ислямска солидарност, която понякога се проявява чрез кюрди, радикални арабски проповедници и други проводници на по-далечни влияния.

Турция би искала по-скоро да ограничи, да преориентира към себе си и да канализира тези влияния, а не да ги засилва без гаранции за собствения си авторитет. Ислямският свят все пак няма еднозначно отношение към Турция.

И не става дума толкова за разширяване на границите на Турция в Европа (това на практика е немислимо, границите в Тракия са все между членове на НАТО). Става дума за разширяване на ролята на Турция, за важността й като стабилна и мощна държава, за намиране на равновесието между исляма и кемализма. За пазарлък по Кипърския въпрос, по отношение на границата с Ирак и за турските капитали в България. За бъдещето на все по-малобройните християни в Турция.

  • Модератор Военно дело
Публикува

Не е точно така. Огромната раждаемост е за сметка на кюрдите. Те са около 1/3 от населението на страната и продължават да се увеличават. Кой беше, май Ердоган бе отправил призив към туркините да раждат, защото разрастването на кюрдите вече е заплаха за турската държава. А какво, ако не неоосманизъм е навлизането на турските сериали? Много добре си бяхме с латинските, но, ето че турците направиха хитър ход и ни пробутаха сериалите си, в резултат на което обществото ни се турцизира.

  • Потребители
Публикува

Стинка, демографската ексапнзия е едно, а неоосманизмът - друго.

Фружине, посочих ти за какво става дума около турските сериали. Мода. Впрочем, бившата гледаше "Шехерзада" и покрай тоя си печален опит мога да кажа, че турската боза беше десет пъти по-прилична от всички латиноамерикански кактусови сокове ;)

За друго ставаше дума. Неоосманистка проява обаче е например ролята на Турция в Ирак. Както и амбицията на Турция за ЕС (която със сигурност няма да се осъществи). Все по-голямата популярност на мехтерските маршове и популяризацията на йеничерския военен оркестър като атракция на Истанбул.

Чисто неоосманистка по дух е и една много любопитна книга на историка Илбер Ортайлъ: "Преоткриване на Османската империя", която се появи у нас.

  • Потребител
Публикува

Или желанието за отпадане на визите за Турция и връщане на турски топоними в смесените райони.

Истеричната кампанията за преименуване на връх Мусала по спонсорираната от турски бизнесмени телевизия Скат е по същество туряне на начало на процеса на изграждане на обществено мнение за стартиране на нов, мащабен процес на преименуване на селища и топоними, за който турските кметове са вече готови, дори вече има подготвени табели.

  • Потребители
Публикува

Е, хайде, това са вече истерии.

  • Потребител
Публикува

Е, хайде, това са вече истерии.

Когато истерията се повежда от родните ни медии какво остава на българина, освен да очаква развръзката със свито сърце:

Питат 8000 турци искат ли старите имена на градове

  • Глобален Модератор
Публикува

Ами КГ, ти как оценяваш турската политика за дебългаризация на помаците и тяхната турцизация. И то в самата България, ние официално даже изгонихме турски консул за това "от прекалена загриженост за помаците". Същото и с гагаузите.

Това как го квалифицираш като братска-комшийска помощ, в духа на Европейските ценности за приятество?

Или желанието за отпадане на визите за Турция и връщане на турски топоними в смесените райони.

В кой официален акт на турската държава е изразено такова желания за връщане на турските топоними и изобщо къде е изразено?

За другото - има май една такава работа...

  • Потребител
Публикува

Истеричната кампанията за преименуване на връх Мусала по спонсорираната от турски бизнесмени телевизия Скат е по същество туряне на начало на процеса на изграждане на обществено мнение за стартиране на нов, мащабен процес на преименуване на селища и топоними, за който турските кметове са вече готови, дори вече има подготвени табели.

Еньо, това за оная креслива патриотарска телевизия верно ли е?Откъде го знаеш?

Ако може нещо да те питам- ти, на колко си години?

Не се обиждай, но разсъждаваш болшевишки.

  • Потребител
Публикува

Еньо, това за оная креслива патриотарска телевизия верно ли е?Откъде го знаеш?

Ако може нещо да те питам- ти, на колко си години?

Не се обиждай, но разсъждаваш болшевишки.

Ако аз изглеждам в твоите очи като "болшевик",

то моят приятел Дарко Танаскович би трябвало да наречеш сталинист.

-neoosmanizmyt-turciya-se-vryshta-na-balkanite.jpg

  • Потребител
Публикува

Ако аз изглеждам в твоите очи като "болшевик",

то моят приятел Дарко Танаскович би трябвало да наречеш сталинист.

-neoosmanizmyt-turciya-se-vryshta-na-balkanite.jpg

Не исках да те обидя.Извинявай, ако съм го сторил. :post-20645-1121105496:

Мисля, че като пори4ти4че3с8к7и4 убеждения си ляво ориентиран.

  • Потребител
Публикува

Нещо по темата.

http://www.utro.ru/news/2010/06/30/904676.shtml

Турция назвала Нагорный Карабах своим личным делом

TREND | 08:11:54

Вопрос о статусе Нагорного Карабаха является частью национальной проблемы Турции, также как и вопрос о статусе Кипра. Об этом заявил вице-премьер страны Джемиль Чичек. Он отметил, что Анкара продолжит выступать на стороне Азербайджана в его конфликте с Арменией по поводу непризнанной республики.

В 1994 г. завершилась армяно-азербайджанская война за Нагорный Карабах - регион Азербайджана, населенный, преимущественно, армянами. По итогам конфликта область провозгласила независимость от Баку. В последние недели на границе Карабаха и Азербайджана произошло несколько боестолкновений между армянскими и азербайджанскими военными, в ходе которых погибли люди.

----------------

Днес Нагорни Карабах, утре Делиормана, Кърджали и Родопите!

Неосманизъм и пантюркизъм - вървят ръка за ръка!

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!