Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува

В клетка 51 символът е различен (според Петър Добрев). Нас ни интересува по-скоро клетка 46.
По-скоро имах пред вид, по далечен спомен, интерпретацията на Тачо Танев ("Прабългари или хунобългари"). Не намирам текстът в интернет.

Има ли други съкращения от периода, които да включват последната буква?
В случая, дали определителният член е последната буква на думата или отделна дума, е субективно усещане. Някога не са отделяли думите. Друг пример: в повечето славянски езици отрицателната частица не се счита за отделна дума и се пише отделно, но в чешки се пише слято.

На мен ми се струва странно, но би било възможно по някакви... симетрични съображения.

Акроним OIX на O Ιησους Χριστος май също не съм виждал :unsure:

Разбира се, по симетрични съображения акронимът ще да се е харесал на хората.

На гръцки има акроним само IX (Ιησους Χριστος). Определителният член O в гръцки първо винаги е бил неударен, и второ силно се изменя в косвените падежи. Затова няма как да участва в акроним. А в албански, ако членът е -I, то и в косвените падежи членът започва с I (косвените му форми са -IT и -IN).

  • Мнения 200
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител
Публикува (edited)
Може да е (доста) късна добавка?

Може и розетата от Плиска някак си да се вписва в християнството.

Възможно е тя да е била нещо средно между часовник и календар: всеки неин лъч да означава ден от седмицата, всеки ден човек я превърта с една позиция и така розетата, ако е сверена, показва текущия ден от седмицата. Както сега има календари с откъсващи се листа - човек на ръка къса поредният лист всеки ден и така знае датата.

Редактирано от Христо Тамарин
  • Потребител
Публикува (edited)

Колкото до неговото използване на Долния Дунав е ясно, че той се асоциира преди всичко със строителството, т.е. възниква като "Строителен знак" каквито прабългарите често са употребявали, наред с родовите знаци.

Видно е че не си се занимамал с IYI. Не може да се твърди че възниква като строителен знак.Това е несериозно. Масовото му разпространение означава че това не може да бъде тамга, нито пък знак на строител.А че има връзка с християнството е очевидно.Между другото и Рашев загатва за подобно нещо и то не случайно. Има едни медальончета,едни печатчета, един олтарен камък, един подобен знак (ипсилон само с една хаста)в Мурфатлар и т.н.

А за розетата си прав че IYI е добавено в последствие, но пък в другите знаци има една тройка, дето я има същата на няколко места в Мурфатлар, и прилича много като знаци на св.троица. Според мен това си е чист християнски амулет.

Редактирано от aspar
  • Потребител
Публикува

Колкото до неговото използване на Долния Дунав е ясно, че той се асоциира преди всичко със строителството, т.е. възниква като "Строителен знак" каквито прабългарите често са употребявали, наред с родовите знаци.

Kaкво строителство? -храмове,къщи,обществени бани или ...

resaltar1790.jpg

Това което показах е на олтар,ето сега ти показвам и една арменска олтарна покривка,както знаем от тяхната история те са последните митраисти и първите ристяни(като етнос)

Къде са тия родови знаци на "прабългарите"?

  • Потребител
Публикува

Може и розетата от Плиска някак си да се вписва в християнството.

Възможно е тя да е била нещо средно между часовник и календар: всеки неин лъч да означава ден от седмицата, всеки ден човек я превърта с една позиция и така розетата, ако е сверена, показва текущия ден от седмицата. Както сега има календари с откъсващи се листа - човек на ръка къса поредният лист всеки ден и така знае датата.

Тази розетка са я използвали за теглене на жребий при гладиаторските борби .Тази част е "мачото" което се е изваждало и завъртало и после е хлопвало за новото теглене! Знакът (от долната част е по стар от горните надписи или е стоял в някаква течност която с времето е полирала повърхността!

Има подобен уред но с други орнаменти и надписи!Но функцията му е такава!

  • Потребители
Публикува

Видно е че не си се занимамал с IYI. Не може да се твърди че възниква като строителен знак.Това е несериозно. Масовото му разпространение означава че това не може да бъде тамга, нито пък знак на строител.А че има връзка с християнството е очевидно.Между другото и Рашев загатва за подобно нещо и то не случайно. Има едни медальончета,едни печатчета, един олтарен камък, един подобен знак (ипсилон само с една хаста)в Мурфатлар и т.н.

А за розетата си прав че IYI е добавено в последствие, но пък в другите знаци има една тройка, дето я има същата на няколко места в Мурфатлар, и прилича много като знаци на св.троица. Според мен това си е чист християнски амулет.

Тъкмо напротив, занимавал съм се много именно с ипсилона с хасти и съм виждал доста непубликуван материал по депата. Повечето от ипсилоните с хасти са върху тухли и камъни. Между другото мога да те уверя, че издълбан преди изпичането и издълбан след изпичането знак се различават.

  • Потребител
Публикува

Тъкмо напротив, занимавал съм се много именно с ипсилона с хасти и съм виждал доста непубликуван материал по депата. Повечето от ипсилоните с хасти са върху тухли и камъни. Между другото мога да те уверя, че издълбан преди изпичането и издълбан след изпичането знак се различават.

Зная че голяма част от ипсилона се намира върху строителни материали, но не може да се твърди че той навлиза в Дунавска България от строителите на Плиска. Изобщо появата му си остава загадка, както и причината за масовото му разпространение. Но интересно е че при строителните материали той е скрит. Според мен този знак е имал няква връзка с християнството, но явно официалната църква не е гледала с добро око и поради тази причина отсъства от елитарната култура.

  • Потребители
Публикува (edited)

Начетох се и тук на какви ли не фантасмагории. Малко по-горе Тамарин пита нещо доста разумно. Лъчите са седем - възможно е означенията по тях да са на, да речем, "планетите" от средновековната астрономия/астрономия и съответно може би дните на седмицата, посветени на различни небесни тела. Несигурна теза, но интересна и нелишена от основание. Трябва да псе провери. Браво, Тамарин!

Сега си представете розетката да е внесена, а не изработена тук :)

Редактирано от glishev
  • Потребител
Публикува

Начетох се и тук на какви ли не фантасмагории. Малко по-горе Тамарин пита нещо доста разумно. Лъчите са седем - възможно е означенията по тях да са на, да речем, "планетите" от средновековната астрономия/астрономия и съответно може би дните на седмицата, посветени на различни небесни тела. Несигурна теза, но интересна и нелишена от основание. Трябва да псе провери. Браво, Тамарин!

Сега си представете розетката да е внесена, а не изработена тук :)

7.

Е едно от митичните числа.

7:

Са главите на ламята.

Месеца излизат първите зъбки.

Години си сменяме напълно косата

Х2 (14 год) средно почва половата зрелост при момичетата и

Х6 средно почва климаксът

Х10 намаляват драстична активитетът човешките клетки

дена е сътворена земята

Са цветовете в дъгата.

Са гладните години.

Са припастите. .....

Това е едно митично число. Така, че нищо чудно няма да е български или не....

Атила Йозеф писа навремето едно стихотворение Седмият бъди!

Един оркестър Хобо Блуз Бенд ги пее до Морисон и други класически....

:punk: :punk: :punk:

Седмият бъди Автори Йозеф Атила

  • Глобален Модератор
Публикува
Сега си представете розетката да е внесена, а не изработена тук :)

Българофоб такъв, ти що поставяш под съмнение нашите национални символи? :biggrin:

  • Потребители
Публикува

Зная че голяма част от ипсилона се намира върху строителни материали, но не може да се твърди че той навлиза в Дунавска България от строителите на Плиска. Изобщо появата му си остава загадка, както и причината за масовото му разпространение. Но интересно е че при строителните материали той е скрит. Според мен този знак е имал няква връзка с християнството, но явно официалната църква не е гледала с добро око и поради тази причина отсъства от елитарната култура.

Върху строителните материали има най-различни знаци, просто този е бил най-популярният, вероятно по някаква конкретна причина. Няма как да се асоциира с отношенията християнство-езичество, тъй като го има поне 60-70 г. преди християнизацията, среща се и върху блоковете на капищата.

  • Потребител
Публикува (edited)

среща се и върху блоковете на капищата.

Това за капищата къде го прочете? Досега не съм срещал някой да е писал подобно нещо.Рашо Рашев директно го изкарва християнски символ (неканоничен кръст)П.Георгиев (ако не се лъжа)го свързва с някякво гностично християнство, Г.Атанасов също го свързва с християнската епоха, макар и да го смята за родов знак на Борис. Иначе знаците от строежите в Плиска са над 200, разбира се преобладавщ е IYI и разновидностите му, но сред тях има и християнски кръстове. Върху розетата от Плиска, също има кръст.

Редактирано от Riki80
  • Потребител
Публикува

Върху строителните материали има най-различни знаци, просто този е бил най-популярният, вероятно по някаква конкретна причина. Няма как да се асоциира с отношенията християнство-езичество, тъй като го има поне 60-70 г. преди християнизацията, среща се и върху блоковете на капищата.

Хмм, а това не може ли да значи държавен (с всичката си условност за онез години) стандарт (пак с условност). Т.е. нещо като д-вен печат за качество или за изпълнител?

  • Потребители
Публикува

Това за капищата къде го прочете? Досега не съм срещал някой да е писал подобно нещо.Рашо Рашев директно го изкарва християнски символ (неканоничен кръст)П.Георгиев (ако не се лъжа)го свързва с някякво гностично християнство, Г.Атанасов също го свързва с християнската епоха, макар и да го смята за родов знак на Борис. Иначе знаците от строежите в Плиска са над 200, разбира се преобладавщ е IYI и разновидностите му, но сред тях има и християнски кръстове. Върху розетата от Плиска, също има кръст.

Ти май не си виждал моя любимец Адшо... По твоята логика и той е свързан с християнството - а не е :bigwink:

AdshoCarnelianSeal.jpg

За капищата не съм го чел, а съм го видял, а пък и най-големият авторитет по знаците - Ст.Иванов, е регистрирал такива. А Рашев смяташе, че става дума за "побългарен" кръст, а не за Св.Кръст :vertag:

  • Потребители
Публикува

Хмм, а това не може ли да значи държавен (с всичката си условност за онез години) стандарт (пак с условност). Т.е. нещо като д-вен печат за качество или за изпълнител?

Има и такава теория в литературата - че става дума за знака на домашната владетелска строителна бригада. Аз я подкрепям. :whistling:

  • Потребител
Публикува (edited)

Ти май не си виждал моя любимец Адшо...

И каква е връзката на Адшо с прабългарите :post-70473-1124971712:

А Рашев смяташе, че става дума за "побългарен" кръст, а не за Св.Кръст :vertag:

Интересно защо Рашев е озаглавил статията си "Още за християнския смисъл на някои "прабългарски" знаци", където между другото отбелязва:"...можем да твърдим, че и върху блока от Кабиюк са врязани кръстове и знаци "ипсилон с две хасти" като израз на канонична (кръста)и неканонична (ипсилона с хасти)форма на основния християнски символ"

Странно е, че ипсилонът присъства върху капища, а пък Рашев даже не е и чувал за това. Вероятно защото не е ходил в Плиска.... :whistling:

Редактирано от Riki80
  • Потребители
Публикува

И каква е връзката на Адшо с прабългарите :post-70473-1124971712:

Интересно защо Рашев е озаглавил статията си "Още за християнския смисъл на някои "прабългарски" знаци", където между другото отбелязва:"...можем да твърдим, че и върху блока от Кабиюк са врязани кръстове и знаци "ипсилон с две хасти" като израз на канонична (кръста)и неканонична (ипсилона с хасти)форма на основния християнски символ"

Странно е, че ипсилонът присъства върху капища, а пък Рашев даже не е и чувал за това. Вероятно защото не е ходил в Плиска.... :whistling:

Тази теория на Рашо не е съвсем изчистена. Християнски смисъл не означава още основния християнския символ. А дори и кръста има дълга "езическа история", както е ясно с примера с Адшо. Ти там някакви писаници за розетата беше написал по-горе, та затова съм дал пример за нехристиянски кръстове. Недей да правиш опити за оригиналнечене, тук не вървят такива хватки. Имам си снимка на ипсилона от голямото капище, но ще я пусна там, където му е мястото - в публикация. :biggrin:

  • Глобален Модератор
Публикува

Ти май не си виждал моя любимец Адшо... По твоята логика и той е свързан с християнството - а не е :bigwink:

AdshoCarnelianSeal.jpg

Хехе, свети Георги подритва сарматска тамга.

  • Потребител
Публикува

Тази теория на Рашо не е съвсем изчистена. Християнски смисъл не означава още основния християнския символ. А дори и кръста има дълга "езическа история", както е ясно с примера с Адшо. Ти там някакви писаници за розетата беше написал по-горе, та затова съм дал пример за нехристиянски кръстове. Недей да правиш опити за оригиналнечене, тук не вървят такива хватки. Имам си снимка на ипсилона от голямото капище, но ще я пусна там, където му е мястото - в публикация. :biggrin:

Това за розетата не съм го писал аз. А що се отнася до капището подозирам, че само ти си видял ипсилона. Аз не случайно те питах за публикации на археолози, защото май такива липсват :whistling:

  • Потребители
Публикува

Това за розетата не съм го писал аз. А що се отнася до капището подозирам, че само ти си видял ипсилона. Аз не случайно те питах за публикации на археолози, защото май такива липсват :whistling:

Не, просто ти не си ги чел. Има поне две обзорни за знаците от Плиска и там ипсилонът от голямото капище е отразен. Като си такъв топ-експерт, трябва да знаеш кои са въпросните публикации.

  • Потребител
Публикува (edited)

Като си такъв топ-експерт, трябва да знаеш кои са въпросните публикации.

На краставичар, краставици ли ще продаваш. Естествено че съм ги чел, за разлика от теб откривателю....

Виж сега има една статия на Янко Димитров за знаците. Публикувана е в сборника Плиска-Преслав т.6 1993 г. Та там добре са описани IYI-тата. Има и една по-стара (от 1984) на Плетньова и Макарова, но не ти я препоръчвам. Първо защото знаците описани там са по-малко и второ баба ти Плетньова си е пофантазирала малко.

Та там го има и твоя знак. Не се излагай с публикации в училищния ви вестник, че да не ти се смее някой. Вземи си статията и виж в кои сгради какви знаци има. Може би не си чувал, ама това голямо капище, за което говориш,е спорно дали е било капище. ИМа един археолог П. Георгиев, който смята, че тази сграда е била нещо като мавзолей на Енравота или на някой друг светец. Върху нея впоследствие е построена църква, та не се знае това IYI кога е слагано. Интересно е че върху другото капище IYI няма. Прочети първо статията пък тогава коментирай.

Редактирано от Riki80
  • Потребител
Публикува (edited)

Мъча се да подходя обективно, нямам нищо против археолозите.

За мен е ясно, че знакът е вторично добавен, това се вижда идеално на снимките. Няма никаква връзка с руните.

Въпросът е дали горната част на ипсилона е синхронна с двете хасти и долната му част. Между тези елементи също има притесняваща разлика в стилистиката.

Ъгловите чертички изглеждат доста немарливо надраскани, по съседния лъч има следи от операцията, а и пропорциите при така получената композиция хич не отговарят на Y. Като цяло не оставя впечатление за ювелирна изработка.

И аз съм се чудил точно за това защото е очевидна разликата в трите равни черти и сбутаното V на върхът на средната.

Но на всички снимки в нета които намерих на върхът на средната чертичка не се забелязва точка дори и премахната, ако имаше точка с големината на останалите щеше да си личи под евентуално третично добавеното разширение на Y-то.

В музеят розетата е с лицето на горе и знакът не може да се види.

Редактирано от Raven

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!