Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Темата е не само любопитна, тя е уникално любопитна! Поздрави на автора! :good:

Удиви ме много информацията за частна собственост сред тези северни народи от толкова ранен за тях исторически период! За да е установена през 930 г., тази традиция несъмнено е от по-рано, което много, много ме удивява! В съчетание с данните за някои твърде "демократични" навици за водене на война и за обществения им живот, това право на собственост допълва картината на може би най-индивидуалистичната сердновековна традиция.

Не смея да формулирам по-нататъшни изводи засега, но чака с нетърпение още информация, ако има :)

Редактирано от КГ125
  • Потребители
Публикува (edited)

Благодаря :)

КГ, сама по себе си частната собственост не е толкова интересна - имало я е още в Античността, а и по-рано.

В случая е любопитно, че в едно варварско "кралство", което все още не е нито точно държава, нито пък е християнско, вече има мощни религиозни институции, които притежават владения - все едно говорим за влиятелно абатство във Франция през ХІ в., а не за езическо светилище в Скандинавия през ІХ-Х в. Забележи какво разграничение във функциите: кралят на свеите е върховен жрец на култа към Один, упражняван в упсалския храм; но кралят не е собственик на владенията, защото те са на храма. Това вече не е частна собственост, а дори не става дума и за някаква преходна форма между частната на краля и "публичната" на "Короната". Това би било абсурд за този период. Не, става дума за две функции на краля и за собственост на институция, при това отделена от кралската. Кралят има свои имения; и храмът има свои. Поне ако се доверим на Снори.

Разбира се, вероятно произходът на Упсалските владения на храма на Один е от свещен парцел, принадлежащ "на бога". Но е изключително интересно, че вече не става дума само за един свещен парцел, а за добавяне на поземлени дарения (вероятно пред свидетели и с точно определяне на граници). Това е типично за даряването на християнски храмове и манастири, както и за езически в класическата Античност. Но у шведите-езичници? Намирам го за удивително.

Същото се отнася за исландските жреци в 930-1030 и техните съдебни окръзи. Все едно са "езически епископи", ако ме разбираш. Обикновено представите ни за германо-скандинавското езичество не включват "църковна" собственост или териториална съдебна юрисдикция на жреца.

Получава се картината на едва ли не "Църква на Один" с доста сериозна организация и юридическа определеност. Което може и да се стори малко пресилен извод на някои, но пък изворите сочат недвусмислено натам.

Редактирано от glishev
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Сама по себе си не, разбира се, но точно там и точно по това време и в тази форма, за които пишеш ти е повече от интересна! Тук е заровен по-голям котел със съкровища, ако човек се разрови...

В никой случай не включват представите ни за германско племе това, а ето, че го има и то във форма, която в същината си се доближава до много модерните форми на собственост... И това в зората на историята на тези народи!!!

Щом фактите са такива, пресилно изглеждащи или не, нещата стоят така.

Обичайното право на различните народи понякога е много сложно, равно почти по сложност на "класическото". Но на толкова ранен етап от историята на конкретния народ толкова сложни взаимоотношения.... Какво ли още ни чака :))

Редактирано от КГ125
  • Потребители
Публикува

Мда. Освен това при покръстването на Швеция (от крал Олаф Ериксон в 1008) упсалските владения изобщо не са разформировани, а направо преминават във владение на Църквата. Като знаем, че християнската Църква добре си управлява имотите, значи дотогавашната организация на езическите Владения е бил достатъчно приемлива, за да задоволи претенциите на църковните служители.

  • Глобален Модератор
Публикува

Да, и се е получило нещо като "плавен преход". Т.е. институционалността, която по инерция смятаме за средновековна, си е била изградена в значителна степен отпреди. Или, на германците не им е трябвала "римската идея", за да стигнат до сложните отношения на собственост, а това става по естествен път и то в тази ранна фаза от историята им.

  • Потребители
Публикува

Те пак може да са опосредствано повлияни от римляните, за да стигнат до идеята за институционална собственост. Което би означавало, че такова нещо може да има и у други германски народи. А може и действително сами да са я развили или пък да са я взели от другаде (но не знам откъде).

Иначе преходът сам по себе си е плавен само по отношение на "църковната" собственост - но новата религия и там се налага с насилие и бавно, тъй като е неизгодна за традиционните свободи на местното население.

Ти добре ме подсети обаче, че като стане дума за собственост и за частни лица, тези народи имат огромно богатство от ранни извори. Вече е станало нещо като поговорка, че в шведските земи има повече ранни рунически надписи в памет на частни лица отколкото на крале. И не става дума за някакви служители на кралете, а за местни земевладелци.

Това, което ме подсети за отзвука на север от покръстването на Саксония, също заслужава отделно внимание. Беше много уместна забележка :)

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

:)

Възможно е тази собственост да е институция на германското или скандинавското обичайно право, т.е. да е дошла от самосебе си. Етимологията на термините би дала някакво обяснение, дали е с латинска връзка или не.

Редактирано от КГ125
  • Потребители
Публикува

Не е сигурно това с етимологията на названията на институциите. Проблемът е, че основният извор по въпроса е от тринайсети век, така че евентуална латинска терминология може да се е натрупала в последните два века между покръстването на страната и съставянето на извора, т. е. да не сочи нищо за по-ранния период, към който се отнася самият извор.

От друга страна, ако има староисландски названия на тия институции, по-скоро те биха били относително сигурен белег, че изворът е достоверен, а самата храмова собственост се е развила на местна почва или поне като собствено германска институция. Сега ще погледна текста на Снори от "Сага за Инглингите".

Freyr tók þá ríki eptir Njörð; var hann kallaðr dróttinn yfir Svíum ok tók skattgjafir af þeim; hann var vinsæll ok ársæll sem faðir hans. Freyr reisti at Uppsölum hof mikit, ok setti þar höfuðstað sinn; lagði þar til allar skyldir sínar, lönd ok lausa aura; þá hófst Uppsala auðr, ok hefir haldizt æ síðan.

"След Ньорд страната поел Фрей. Провъзгласили го за владетел на свеите и той получил скъпи дарове от тях. Бил общителен и открит като баща си. Фрей издигнал голям езически храм в Упсала, където било главното му седалище. Всичко, което притежавал - земи и движимо имущество - завещал на храма. Така се появили Владенията на Упсала, които са останали и до наши дни".

(Тоест поне докъм 1240 г. Всъщност в края на ХІІІ в. Владенията са разпределени между аристокрацията. Б. м. Глишев)

Това е по превода на Снори от Румяна Сиромахова.

Както виждам, големият храм на Один е споменат още в "Деяния на епископите на Хамбургската Църква" (Gesta Hammaburgensis ecclesiae pontificum) на Адам от Бремен с множество интересни детайли, свързани обаче със самия култ. Изворът е съставен в края на ХІ в., горе-долу около времето, когато езичеството окончателно е унищожено в Швеция и храмът в Упсала е съборен и обхваща събития от края на VІІІ в. до времената на самия автор.

В статията си Uppsala öd обаче шведската Nationalencyklopedin (1996) приписва собствеността над Владенията на Упсала на кралете, а не на храма. Това обаче противоречи на извора и може би се отнася до периода след края на ХІ в., когато самият храм, разбира се, вече е разрушен.

Ама като гледам, тия неща са ни интересни само на мене и на тебе. Ей, прав беше Спандю.

  • Потребител
Публикува

Ама като гледам, тия неща са ни интересни само на мене и на тебе. Ей, прав беше Спандю.

Ами и на мен ми е интересно, обаче как да взема участие, след като познанията ми по въпроса са супер нищожни (абе направо никакви)... тъй че вие си пишете, а ние ще четем.... :)

  • Глобален Модератор
Публикува

Поздравления за темата на колегата Глишев.

Споменаваш по-горе за племето Рос. Преди време бях чел анализ на името на староанглийското божество Хорса, който свързваше името му с думата hors "кон". Съществуват ли данни за връзка между Рос и "кон", както и за почитане на това животно сред росите?

Надявам се, че сега пък Asрandiat ще намери най-сетне малко свободно време и желание, така да ни зарадва с някой също така популярен материал за политическата уредба на Арменското царство в ІІІ-V в.

С което пожелание най-сетне зарязвам този огромен постинг на произвола на съдбата.

Надявам се, че ще останеш доволен, колега. :)

http://nauka.bg/foru...showtopic=10766

  • Потребители
Публикува (edited)

Останах доволен, да, колега :) Пък и то ти си виновен като ми се пулиш и ми пускаш мухи: пусни, та пусни тема. На ти тема сега ;) Следва и в алтернативките някой подвиг да извършим.

Не знам дали има някаква близост между Horsa и Ross, но не мога и да го отхвърля. Има много скандинавски имена, започващи с Hr(u)oth- ("военен", "воински"); кон на исландски си е "hors". Има и староанглийска дума за "кит" - "hron". Както и, разбира се, "hrafn" за "гарван". Избирай си, дето се вика :)

Може би все пак между свеите от Рос и героя Хорса не е много вероятно да има връзка, защото Хорса е ют, а ютите в традицията са съюзници с враговете на свеите. Макар че това е литературно съображение и може да няма общо с езиковите факти.

Редактирано от glishev
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Останах доволен, да, колега :) Пък и то ти си виновен като ми се пулиш и ми пускаш мухи: пусни, та пусни тема. На ти тема сега ;) Следва и в алтернативките някой подвиг да извършим.

Не знам дали има някаква близост между Horsa и Ross, но не мога и да го отхвърля. Има много скандинавски имена, започващи с Hr(u)oth- ("военен", "воински"); кон на исландски си е "hors". Има и староанглийска дума за "кит" - "hron". Както и, разбира се, "hrafn" за "гарван". Избирай си, дето се вика :)

Може би все пак между свеите от Рос и героя Хорса не е много вероятно да има връзка, защото Хорса е ют, а ютите в традицията са съюзници с враговете на свеите.

Аха, аха, еми, аз само питах скромно-невежествено. smile.gif

А за алтернативките - сега зарядът приключи, ще трябва да се набере нова енергия.

Редактирано от Aspandiat
  • Потребител
Публикува

Попаднах на едно книжленце, което донякъде може би е по темата, надявам се да Ви свърши някаква работа :117:

Ето линкченце за сваляне :

http://rapidshare.com/files/443174891/Post-RomanTowns.pdf

:drinks_cheers:

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!