Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Администратор
Публикува

Сугестологията е наука, създадена от д-р Георги Лозанов - български учен - психиатър, психотерапевт и невролог. Предмет на сугестологията са сугестията (внушение) - десугестия (освобождаване), което помага да се разкрият потенциалните възможности на личността. Основното ѝ приложение е в педагогиката, известна като сугестопедия, десугестопедия, резервопедия или десугестивно обучение.

Сугестията - десугестия, която е предмет на сугестологията, се противопоставя на хипнозата и клиничното внушение като средства, които ограничават свободата на избор и творчески израз на личността и имат команден, потискащ характер. Тя пробужда желанието на обучаващите се или пациентите за изживяване и постигане на творческо състояние, което е в хармония с очакването на преподавателя или психотерапевта. При този тип общуване се дава възможност на личността да избира според своята структура и диспозиция измежду широк спектър от комплексни стимули, които сложно се асоциират, сгъстяват, кодират, символизират и усилват. Стимулите постъпват отвън или възникват в личността не само в тесните рамки на съзнанието, но едновременно и в по-голяма степен - и в различните многобройни нива на парасъзнанието. Несъзнаваните периферни перцепции и емоционалните стимули заемат важно място в сугестологичната теория за внушението.

Личен сайт на д-р Георги Лозанов

http://www.dr-lozanov.com/

  • 1 year later...
  • Потребител
Публикува

Видях темата на г-н Историк за предложения за раздели на списанието и форума и се сетих за "Сънната метода" на д-р Лозанов.

Смятам, че ако учениците учеха по тази методика, много от злините, ставащи в училище, нямаше да се случват.

Проблеми в основното, средното и висшето образование... ами бих препоръчал на учителите да прочетат книгата на доктор Лозанов и ако приложат дори частица, ще имат огромни успехи с учениците си.

  • Потребител
Публикува

Не съм знаел, че баба ми и дядо ми са били професори по суггестология....

Колко и колко пъти са ми казвали, нищо опитай пак или ей ще ти покажа, нестана нищо опитай пак, умен си, сръчен си, силен си, ще стане ако не за първо, за втори път.....

Така, че би трябвало да се почне с обучението на учителите на учителите....И после с децата....

И колко съм ги слушал такива:

-Ще паднеш

-не си толкова силен,

-не дей пипа не етвоя работа,

-не разбираш,

-няма да стане,

-не е за теб,

итн.

:haha:

  • Потребител
Публикува

Да, Скуби.

Има много хора, които са видяли, че използвайки подходяща среда, хубави илюстрации, спокоен тон при обяснения, едно добро отношение учениците научават по-лесно.

Но в сугестопедията има и едно допълнително изискване, един закон - за многократно увеличения материал. В пъти.

От малкото опит, който имам, виждам, че е напълно възможно да се взима три пъти повече материал, отколкото по класическия метод.

Но трябва да има обучени преподаватели.

А държавната машина се бори с всички средства срещу сугестопедията.

Вие представяте ли си едни деца, които завършвайки гимназията, знаят повече от университет?

А в университета какво ли ги чака?

...

Така че е смешно да ревем, че няма специалисти. Ми ние нямаме образование. А преди това - нямаме педагози. А преди това - самите родители са абдикирали от функциите си. Един кръговрат на човешката глупост, с други думи, се получава.

  • Глобален Модератор
Публикува

държавата никога няма да толерира подобно нещо. На нея й трябват послушни работници, не мислещи индивиди. Така е било винаги и ще бъде.

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Но в сугестопедията има и едно допълнително изискване, един закон - за многократно увеличения учебен материал. В пъти. От малкото опит, който имам, виждам, че е напълно възможно да се взима по три пъти повече материал, отколкото - по класическия метод.

Вие представяте ли си едни деца, които, завършвайки гимназията, знаят повече от завършили университет?

А в университета какво ли ги чака?

Учителите могат да преподаат на над университетско ниво. Учениците ще трябва да прескочат по-висока летва. Като се вземе предвид, че младите поколения са (уж) по-развити от предходните, логично е учениците да могат да поемат повече учебен материал.

Но сега си представете, че учителят също трябва да е много напред с материала, за да може да им преподаде този увеличен обем от знания, да ги потопи в дълбините на науката, която им преподава.

В други теми съм споделял, че има не малко такива учители, но най-често "системата" се отървава първо от тях, понеже онези, за които е удобно "блатото" на посредствеността и имитацията на действия и резултати, са мнозинство.

А малцинството от учители, които са навлезли дълбоко в науката си и които са енциклопедисти, са излишни и вредни, понеже "хвърлят камъни в това блато и произвеждат кръгове и мехури в него", което не се харесва на останалите. Понеже учениците и техните родители виждат разликата в отношението на едните и на другите учители към децата в училище и извън училище, разликата в методите на преподаване и изпитване, използването на ИКТ в обучението и така нататък.

Редактирано от ISTORIK
  • Потребител
Публикува

държавата никога няма да толерира подобно нещо. На нея й трябват послушни работници, не мислещи индивиди. Така е било винаги и ще бъде.

Римлянин,

взе ми думите от устата! В съвременните общества все повече се налага тенденцията за създаване на немислещи твари и немислещи квалифицирани работници. Съвсем не е случайно, че се насърчава консуматорството на материални блага и удоволствия, което да замести развитието на ума, интелекта и съзнанието и нуждите им. Енциклопедичността отдавна е подложена на всестранна критика уж в името на практичността.

И да, енциклопедичността не създава специалисти в наше време, но тя е подобно на философията, която не те учи на нищо конкретно, все пак те учи на най-важното - да мислиш и разсъждаваш, създава интелектуално будни човеци, които знаят достатъчно за причинно-следствените връзки в обществото и природата, за да си задават неудобни въпроси и да искат отговорите от специалистите. Тясното профилиране, от което има нужда държавата създава специалистите, които знаят всичко по материаята си, но почти нищо друго извън нея. За всичко извън материята им, е организирана масова продажба на захарен памук и розови очила чрез манипулация от всякакъв вид медии. Стига да седят кротки, да консумират и да не се питат много-много на къде ги води управляващия "елит".

Днешната набъбваща тенденция за изкривяване на истината и за насаждане на "емоционално положителни" неистини намира най-ярко отражение в многократно дискутиранат тук толерастия и леберастия. Каква е целта на всичко това е въпрос на друга тема.

  • Потребител
Публикува

Учителите могат да преподаат на над университетско ниво. Учениците ще трябва да прескочат по-висока летва. Като се вземе предвид, че младите поколения са (уж) по-развити от предходните, логично е учениците да могат да поемат повече учебен материал...

Историк,

за останалата част от постинга съм съгласен. Но от 20 години се занимавам на университетско ниво с младите поколения, които идват от училищата. И смея да твърдя от емпиричен опит, че изобщо не е вярно, че младите били по-развити. Да, могат много по-добре и бързо от мен да сърфират из мрежата, да си служат с нови технически джажи, но в редица основни области са пълни невежи. Те са по-нахални и отракани и знаят много по-добре от нас да защитават правата си на консуматорство, но единици от тях изобщо се сещат, за да си зададат базистния въпрос - а защо изобщо консуматорство, има ли и нещо отвъд него. В тази интелектуална област болшинството от младите демонстрират пълна тишина в погледа. Ако на това му се вика "развитие"....

  • Модератор антропология
Публикува (edited)

Хубав разговор, целия. Бих накликал плюсове на всеки постинг, но няма как. Имам резерви към всякакви сугестологии, но щом сериозни хора са положителни към метода, може пък да има нещо. Колегите не бива да забравят феноменът на себеизпълняващите се пророчества (self fulfilling prophecy), много добре познати на социологията (заради тях прогнозните резултати са забранени по време на избори )прогнозата за дадено събитие влияе в/у изхода на събитието. , т.е. обикновено увеличава вероятността за случването му. Трябва да се внимава какво се говори. Така че, положителното влияние на сугестологията не е изключено да е частен случай на горното.

За пореден път напоследък не мога да не обърна внимание в/у точността и съществеността на постинга на Римлянина (- абе какво му става на тоя човек?? :grin: ) и естествено последващия коментар на Дендро. Имам някакъв малък опит в преподаването - на университетско ниво - и му давам право, само да не забравяме, че младите поколения - това са всъщност старите - ама поставени в различни условия. Ако хипотетично им разменим местата във времето, едва ли биха се забелязали особени разлики. Но, различен социален опит (помислете си за децата на 90-те, които израстнаха буквално в джунглата - и дали това е тяхна вина). И действително, по Дендро - а защо изобщо консуматорство? Но да започнеш да си задаваш този въпрос изисква определено време, а да видиш някои отговори - още повече време.

Редактирано от Южняк
  • Модератор антропология
Публикува

Римлянин, като те гледам накъде биеш напоследък, имам едно предложение - може би ще ти бъде интересно да прочетеш Discipline and Punish на Фуко. Дет се вика, за справка, не защото е истина от последна инстанция - напротив, изобщо не е (Фуко).

  • Потребител
Публикува
... Но, различен социален опит (помислете си за децата на 90-те, които израстнаха буквално в джунглата - и дали това е тяхна вина). И действително, по Дендро - а защо изобщо консуматорство? Но да започнеш да си задаваш този въпрос изисква определено време, а да видиш някои отговори - още повече време.

Южняк,

абсолютно съгласен с написаното от теб. И да, младите не са виновни, че са невежи в редица основни области. Да си невеж, не значи, че си глупав. Те са чиста дъска, върху която пише и семейството, и обществото, и държавата - изобщо средата, в която израстват. Така че, всичко се свежда до това, какво се пише върху тези дъски. Младите поколения потенциално са точно толкова умни и нителигентни, колкото старите. Разбира се, проявяват тези си качества в специфична среда, освен че тези им качества са формирани в такава или друга специфична обществена среда.

Така че, въпросът изобщо не е в младите, а в пишещите върху дъската на развитието им като индивиди. И именно тук някой по някакви си причини иска тази дъска да остане недописана с редица важни неща, за да не могат младите още от рано да формират причинно-следствени връзки, да започнат първо себе си да питат с правилните въпроси, а после и... пищещите. А, това е страшно. Това като елемент от всичко останало, което се случва през последния половин век в световен мащаб в развития свят, води според мен само до едно - до един "прекрасен нов свят" по Олдъс Хъксли... Дано да съм лош пророк.

  • Потребител
Публикува

Ами затова писах, че ако искаш нещо ново трябва да почнеш с обучението на, учителите на учителите....

Жена ми е педагог на деца (с дискапацитет им казват испанците) има, на различно ниво довн синдрома, аутисти, и с други недостатъци. Средната въздраст им е м-у 14 и 18 години. Има които не говорят а само показват. На практика другите учители за да имат успех в долните класове слагат на първи ред тези които са с по-добри качества а тези които са "0" в най задният ред. Има и такива които цял ден дремят на чина.....

И когато жената получи тези деца Тя ги слага на първият ред. А които са по-умни имат за задача да помагат тези. На всяко дете дава задача според способностите му. Така, че когато има открит час, колегите й се чудят, и пулят какво може да изкара от тези които те са фиксирали като пълно тъпи....

Няма по-голяма изненада, и радост на родителите когато децата им в къщи покажат, че все пак има смисал да ходят на училище....

И това го прави вече близо 30 години за нищо пари.....Защото ги обича.....

:flowers:

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Римлянин, като те гледам накъде биеш напоследък, имам едно предложение - може би ще ти бъде интересно да прочетеш Discipline and Punish на Фуко. Дет се вика, за справка, не защото е истина от последна инстанция - напротив, изобщо не е (Фуко).

НЕ, друже, предпочитам една бира с нормални хора /като теб/.

.

Редактирано от Last roman
  • Модератор антропология
Публикува

Ами Роман, това е крайно необорим аргумент, абе ултимативния анти-Фуко аргумент, мааму, и нищо не мога да кажа, Имаш я бирата :grin:

  • 1 year later...

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!