Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

Публикува (edited)

post-20783-0-82275300-1404594730_thumb.jНека да не се забравя, че мостовете са най-нетрайните съоръжения, защото са били изложени и разрушавани и от силите на природата, в добавка от разрушителната дейност на големите реки и е невъзможно един мост на голяма река да оцелее в автентичната си форма без възстановяване.

Не е верна постановката, че римляните сами са си разрушавали мостовете заради варварите. Рарушаването на дунавските мостове си е дело на самата река.

Акведуктите, които са си мостове са си запазени въпреки, че не са поддържани в продължение на хилядолетия, виж един мост рухва и се подрнва от мощните течения, блъскащи го с камъне и дървя. като се затлачи при наводнение моста, щом не е огънат, на дъга, като язовирна стена той рухва под напора на водата, ако ще и от прабългарски граните да е..

Огромна част от средновековните мостове са на дървени подпори и по функционалнсот не отстъпват на каменни и напълно задоволяват средновековните нужди.

post-20783-0-82275300-1404594730_thumb.j

Ето един построен по метода на Цезар над Рейн. Със забити напречни греди в дъното на реката, над които е платформата. Даже и дюкяни си има

post-20783-0-59014500-1404594768_thumb.j

Това, което е налично в западна Европа, личащо в гравюрите, е било налично още повече и в по-богатата и, източната и част, но след, като поддръжката на мостовете се е занаемарила, те са станали жертва на природата. Там, където после са се дигнали каменни, те са останали и има следи. Над Янтра да речеме днес няма и един мост между трите града, но някога са били стотина и то дървени, като тези на гравюрите .Мостовете тук главно, обаче си е била от дърво и напълно е заоволявала България, където няма огромни реки, няма нужа от каменни, и от камък да е реката ще го събори. България на практика е това, което е на апенините през същия перидо , десетина независими княжетсва, активно търгуващи и с Генуа и с Пиза и с Венеция и т.нат. ъщия активен средновекеовен живот е кипяли тук

Доскоро и у нас всяко ТКЗС си строеше такива красиви дрвени мостове ( не е пичатна грешка, да се чете и древни и дървени б.а.)

Kaто завършек, ето описано е строителството на моста от баварите при сингидунум, вероятно дървен а баварите са пратурки т.е. прабългари, ерго прабългарите са строили такива мостове в зората на човечеството

Редактирано от paun
  • Мнения 321
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребители
Публикува

Защо да показвам римски мостове, темата е за български.

Ами все пак е добре да видим какви внушителни мостове са ни останали от времето на Великата Римска държава. Като твърдиш, че не са останали внушителни български мостове, защото българите не са могли да строят такива, то нека пък покажеш какво днес може да видим от наследството на великата империя. Показа френски средновековни мостове, аз пък мога да покажа още внушителни римски мостове там. Хайде ти пък да покажеш римските им аналози в България.

  • Модератор История
Публикува

Останки от дунавските мостове има, Влади ги посочи. Ти лично пусна още някакъв късноантичен мост. Но други римски аз не знам. Не и в територията на сегашна България.

  • Потребители
Публикува

Останки от дунавските мостове има, Влади ги посочи. Ти лично пусна още някакъв късноантичен мост. Но други римски аз не знам. Не и в територията на сегашна България.

Но мога пък да пусна доста добре запазени римски мостове и акведукти от западноевропейски държави. Имаме българи и римляни, които не могат да строят мостове и западноевропейци и римляни, които правят внушителни мостове. Очевидно няма как да е така. Сиреч причините са други.

1. Ролята на реките във военно-стратегически аспект - Дунава е надеждна защита и на империята и на България. По тази причина българите не правят там мостове, а римляните събарят това, което са направили, защото е заплаха за империята.

2. Липсата на големи реки поне там където е ядрото на българската държава. Над наличните Тича и Янтра обсъдихме какво има.

3. Търговските пътища не пресичат големите реки.

При това положение е по-добре мостовете да са такива, че лесно да се унищожат при заплаха. Пред входа на Царевец дори скалата нарочно е изсечена, за да се оформи подвижен мост.

Вече за по-малките мостове въпросът е друг. Малки реки за малки мостове има. Струва ми се, че дадох заглавието на една статия отнасяща за стоте моста в Охридско, за които говори Ана Комнина. Аз няма как да я сложа, защото тукашната библиотека се е наводнила яко и е извън строя.

  • Потребител
Публикува

...........................

Гражданска война между Иванко и Петър. Гражданска война между Борил и Иван Асен. Гражданска война при Коломан. Голяма гражданска война между Мицо и Константин Тих. Война с Яков Светослав. Гражданска война с Ивайло. Гражданска война при нахлуването на Тодор Светослав. Война с Елтимир. Война на Иван Александър с Белаур.

Кога да строят, кога да натрупват пари и богатства?

Това не са граждански войни не и в смисъла в който се влага сега или от миналия век. Покажи ми големите битки и мобилизации, които 'отнемат' средствата. Това си е борба за власт или доминация в царството или региона, на Запад във всеки един регион има повече от тук.

  • Потребител
Публикува

Значи мостът е византийски.

Ми дай док-ва, като така си тръгнал! Име на проектанта, главния изпълнител и подизпълнителите :), както и на работниците. Освен името и пренадлежността там към к'вото е ;).

Колкото до средновековни мостове в Западна Европа - безброй са.

Ето моста в Авиньон. Него реката го е отнесла през 17 век, но това което се вижда е баш от 1345 г.

pont-avignon-02.jpg

Ето този е от 1260

1024px-PONT_SAINT_NICOLAS_Rivi%C3%A8re_G

Този в Алби е от 11 век

albi.jpg

Този в Каор е пуснат за движение през 1350. Умрях си от мъка, защото бях на 10 км от него, но нямах никакво време да отида до там.

cahors-pont-valentre.jpg

Този е в Мец от 1223

800px-Metz_Pont_Moyen.JPG

1311, Авейрон

1024px-Camares_pont_1.JPG

12 век, Оларж

640px-Photo30022_le_pont_du_diable_-_Ola

Тези са само няколко и само френски. Достатъчно ли е, или да продължавам?

Защо да показвам римски мостове, темата е за български.

Ахаа! Французойски може да показваш, а римски не, щото не е по темата! Двоен стандарт!

Хайде сега сериозно.

Колко са големите реки на територията на Средновековна България, където е трябвало да се строят мостове като в сег. Франция (но не са френски!). Да махнем българите те са определено нек'ви идиоти, дето могат без мостове да минат. Да вземем римляните. Те са били достатъчно време в териториите на по-късна Срв. Б-я, а и не само там. Те са големи пичове отвсекъде, спор няма, а и рабирачи. Та къде и колко са мостовете им, запазили се до сега. На територията на всички римски провинции, не само на нашата? Това е първия в-с, а сега друг. Аре да рагледаме само останките, те колко са? На кои реки? Знаем пътищата им, там има доста повече останки, но къде следите от мостовете!? Не на идиотите българи, а на големите строители (без грам ирония!) - римляните!? Армия без път не може! А когато се стигне до река има бродове, но ако е голяма (реката, а и армията) мост трябва, нали така!? Та на колко големи реки римляните са построили мостове и съществуват до сега или има непробиваеме док-ва, че е имало мостове там?

Римляните са си обрали крушите отдавна, по-точно са ги изгонили, но армии са се разхождали тук. В началото малки, грабителски, номадски, дето и бе мостове може, но след установяване на някква трайна власт почват да се 'разхождат' и по-големшки, които си имт нужда от стабилни мостове. Едни са 15-тина хилки с броня от глава до пети, а и конете също, други мъкнат няколко хилки каруци теглени от волове отделени специално от Владетеля. Ееееее те не могат да преплават, могат да минат по брод обаче, стига да е плитък и да не е бърз, нали!?

Сега пък се сетих и друго, наследниците на тези велики строители - ИРИ, те колко моста са построили!? Колко са останали!? Хайде за колко имаме археологически док-ва, че са техни!?

Та такива ми ти работи, но ще чакам отговор на въпросите ми ;).

  • Глобален Модератор
Публикува

виж статията във уикито за римските мостове по света /на англ. инфото е достатъчно систематизирано/.

  • Потребител
Публикува

Така, е, мързел, но благодаря, сега обаче трябва да видя няколко нещо, а те са кои са в територията на Българските д-ви, как са 'доказани' в смисъл съществуват ли сега не като мостове, а кото остатъци. Но можеш да помогнеш и за ИРИ ;)!


Хммм, прегледах ги набързо, амааа, ни един не видях на територията на по-късните БГ господарства, значи ли това (ако е така), че в нашите ширини нЕма!?

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

турците строят мостове по ромейски/римски тертип. Естествено където е имало стари римски пътища и мостове, през Средновековието възникват същите съоръжение с поправки и престроявания. В ИРИ мога да ти дам за пример запазеният мост до Лимира /Ликия/:

http://en.wikipedia.org/wiki/Limyra_Bridge


в този файл се спряга евентуален римски мост край Доспат, макар че на мен ми прилича на средновековен градеж:

Rimskia_most.pdf

Редактирано от Last roman
  • Потребител
Публикува

Ликия е доста далечко. А как се док-ва, че турците строят мостове по тертипа на твоите роднини, и от кога, когато горките кожогрисци нито строят нито поддържат.

Но пак! Не видях нито един римски мост в хмммм 'емлището' на БГ д-вите, а и това за турците ще е нужно повече док-ва от викито, що пък турците строят, а 'ние' не?

Хмм не ме разбра дай за европейската част за ИРИ.

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Митак, говориш наизуст, прочети малко литература за османската архитектура.

Иначе сам можеш да откриеш приликите между турските мостове по нашите земи и запазените им римски аналози като например този в Кападокия:

http://en.wikipedia.org/wiki/Karamagara_Bridge

Има си и тема в БС по този повод:

http://forum.boinaslava.net/showthread.php?13850-%D0%E8%EC%F1%EA%E8-%D1%F0%E5%E4%ED%EE%E2%E5%EA%EE%E2%ED%E8-%CE%F1%EC%E0%ED%F1%EA%E8-%EA%E0%EC%E5%ED%ED%E8-%EC%EE%F1%F2%EE%E2%E5-%E2-%C1%FA%EB%E3%E0%F0%E8%FF

Редактирано от Last roman
  • Потребител
Публикува

Аз съм тотален лаик, определено! Ама кат лайк знам, че когато тук е имало римляни турци нЕма!

Добре бре, дай ги тез турски мостове и връзката им със последните римляни :)!?

  • Модератор Военно дело
Публикува

Аз като лаик ще ви обърна внимание на друго. В Карлово навремето е строен тъй наречения Арапски мост от чужденци-арапи. През 50 те или 60 те той е разрушен из основи и на негово място е построен съвременен мост. Обаче всички продължават да го наричат "Арапския мост". Няколко въпроса

1 Колко мостове и къде са построили римляните

2 Колко от римските мостове са разрушени или преустроени през византийско време. Колко нови мостове и къде са построили византийците

3 Кои от римските и ромейските мостове са използвани от българите? Кои от тях са разрушени? Кои са ремонтирани?

4 Къде и колко от запазените римски и ромейски мостове са ремонтирани от турците? Има ли и кои са разрушените от турците римски мостове на чието място са построени турски?

Нека да ви го кажа по друг начин. Запазени са частични останки тук и там от тоя и оня мост-разрушавани, ремонтирани в различно време от различни хора за които ние нямаме дори приблизителна информация.

Липсата на римски и български мостове, и наличието на доста турски мостове идва да покаже, че по нашите земи се е строяло интензивно, старите мостове на възлови места са разрушавани и ремонтирани из корен, понякога многократно и поради тази елементарна причина няма запазени стари такива.

  • Модератор История
Публикува

Като махнем ехидството, единият въпрос на Митака беше защо смятам моста на Скафида за византийски. Отговорът е прост. Както Антоан посочи, той е строен от Михаил Глава Тарханиот, който е византийски пълководец.

Въпросът за римските мостове е по-интересен. Доколкото схващам, идеята и на Антоан и на Митака е, че след като в България няма запазени и римски мостове, а римляните са известни мостостроители, нормално е да няма останки и от български мостове. Презюмира се, че римски мостове не може да е нямало.

Както посочи Влади, останки от мостовете на Дунав са открити, а Антоан посочи и един късноантичен мост. Все пак интересно защо няма останки от други римски мостове. Възможна хипотеза е, че са справяли с дървени, а каменните, които са предимно престижно строителство, не е имало кой да плати. Внушителните мостове в Испания са строени главно при Траян, който е испанец. При императорите, родени на Балканите или империята е била в криза, като например при Максимин, или е била претрупана с други задачи като при Юстиниан. От друга страна ми се струва, че поне при Адрианопол и при Филипопол би трябвало да има някакви мостове над Марица. Нямам идея доколко българската археология е отделила ресурс за да търси римски мостове.

  • Глобален Модератор
Публикува

В Търново също трябва да е имало поне два моста.Да не говорим че от времето на ПБЦ има запазени писмени сведения за строителство на мостове.Да се забрави това изкуство не ми се вярва.А иначе да не се забравя че в България чак такива големи плавателни реки /както във Франция и Италия/няма.Особено такива които да минават през градове.


Иначе много пъти съм давал пример с моста при село Ъглен Луковитско който си е произведение на изкуството /и вероятно е от първата половина на 14 век/.

  • Потребител
Публикува

Нямам идея доколко българската археология е отделила ресурс за да търси римски мостове.

Не само в България. Струва ми се, че като цяло на балканите, въпросът с римските мостове не е проучен както трябва. От линка който пусна Римлянина е видно, че в сравнение с Испания, Галия и Италия, балканите са много слабо представени.

На мен например ми е интересно, какви са били съоръженията по Via Egnatia. Пътят се използва непрекъснато и пресича маса реки - Вардар, Струма, Места, Марица.

  • Модератор История
Публикува

Снимки излизат при търсене, друг е въпросът колко от тях показват римски и колко османски мостове. Тук има основи на един вероятно римски мост в сегашна Албания, който е бил на виа Егнатия.

Fig.%2010.jpg

  • Потребители
Публикува

Много яка нихилистично-поп историческа хипотеза се развива "турските чергарите живеещи на оджаци дошли и почнали да строят римски каменни мостове, въпреки хилядолетня хиатус на Балканите в сферата на мостостроенето вследствие пребиваването на българите". Интересно в кой исторически период на мир и благоденствие турците почват да строят римски мостове?

  • Потребител
Публикува

Като махнем ехидството, единият въпрос на Митака беше защо смятам моста на Скафида за византийски. Отговорът е прост. Както Антоан посочи, той е строен от Михаил Глава Тарханиот, който е византийски пълководец.

Въпросът за римските мостове е по-интересен. Доколкото схващам, идеята и на Антоан и на Митака е, че след като в България няма запазени и римски мостове, а римляните са известни мостостроители, нормално е да няма останки и от български мостове. Презюмира се, че римски мостове не може да е нямало.

Както посочи Влади, останки от мостовете на Дунав са открити, а Антоан посочи и един късноантичен мост. Все пак интересно защо няма останки от други римски мостове. Възможна хипотеза е, че са справяли с дървени, а каменните, които са предимно престижно строителство, не е имало кой да плати. Внушителните мостове в Испания са строени главно при Траян, който е испанец. При императорите, родени на Балканите или империята е била в криза, като например при Максимин, или е била претрупана с други задачи като при Юстиниан. От друга страна ми се струва, че поне при Адрианопол и при Филипопол би трябвало да има някакви мостове над Марица. Нямам идея доколко българската археология е отделила ресурс за да търси римски мостове.

'Ехидството' беше целенасочено, защото даваш мостове от дн. Франция, а после май 'ехидно' пишеш, че темата не е за римски или каквито и да е мостове, а за български.

Не, 'презюмира се', че не е имало нужда от каменни мостове, освен на определени места и то малко. И по точно, не е било необходимо големи мостове, над Марица, Струма или Арда, или Искър, Янтра и Огоста. Или е имало бродове, или на тесни места са идигани мостове, които не са били толково скъпи, дори да са каменни. Но те са отнасяни, видяхме е даже и пре 21-ви век, стихията като се развихри може да отнесе маса неща. Не вярвам пре Средновековието нито да са щадяли гората, нито да са чистели коритата ;). Вчера за еН-ти път пътувах за Велинград. За еН-ти, но последните 3 години за първи. Имаше спор, дали това е нов път (с жена ми, защото по понятни причини не ги бях карал оследните 3 години ;)) или просто е оправена настилката, поставени са бурдюри, парапети и мантинела и са подсилени мостовете. Ми последното е, пътя си е стар, но е оправен, но не и разширен (пак по понятни причини, ремонта нямаше да е 2 години и щеше да глътне огромни средства). Според мен така са процедирали и в миналото. Минава пороя, отнася предишния мост, но после се строи друг, рабира се когато може и когато има с какво, но икономично, на тесни места с малко средства. Специално тои път преича поне два пъти реката. Т.е. пътищата са били покрай реката, но когато има голямо заобикаляне и няма близък брод се е строял мост. А той е трябвало да биде стабилен, защото оттм минава освен армия с обсадна техника, която не може да полва какъвто и да е брод, така и кервани със стока.

  • Потребител
Публикува

Леко обобщение:

1. Каменни мостове - 3 в Албания, по 1 в Гърция и Хърватска. За европейската част на Турция не ми се проверява...

2. Каменно-дървени - 2 на Дунав между България и Румъния и 1 между Сърбия и Румъния!!!

3. Понтонни - 1 в Сърбия и един на Дунав между Сърбия и Румъния

4. Акведукти - 1 в Гърция, 1 в Хърватска и 2 в европейската част на Турция.

Очевидно е, че причините са в друго, не в неумението на римляните да строят подобни съоръжения! В Хърватска, Босна или Църна Гора има реки, които нито можеш да преплуваш, нито да прегазиш на брод, а няма и помен от такова строителство... Аз се питам - защо в долното течение на Марица няма масивен каменен римски мост, или на Искър, или на Лом, Вит, Янтра, Осъм, Огоста - търговски пътища не минават ли през тях? Хайде на планинските реки ми е ясно - скъпо е и се нуждае от поддръжка и отбрана! В несигурни и не много плодородни провинции явно е икономически и политически неизгодно! А и ние нямаме чак такива "невъзможни" за премостване с дърво реки! Дървените се строят бързо, лесно и се унищожават за минути! А за да премостиш една дълбока, тясна клисура, като Момина Клисура, примерно, не е необходимо моста да е скъп и каменен...

Причините очевидно са стратегически...

  • Глобален Модератор
Публикува

както беше упоменато - причините може да се крият и в липсата на сериозни проучвания в Балканите.

  • Глобален Модератор
Публикува

Аз не мога да разбера каква е идеята на темата.Да се докаже някакво сериозно технологично превъзходство на Западна Европа над Източна в 13 - 14 век?Само че рицарите от ІV кръстоносен поход май не са били на това мнение.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!