Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Глобален Модератор
Публикува

Обявена е за "Замък на Асеневци" от Божо Димитров.Но знаем си го него.Иначе археолозите разкопаващи Трапезица са изключително предпазливи в изказванията си.

  • Потребител
Публикува

Обявена е за "Замък на Асеневци" от Божо Димитров.Но знаем си го него.Иначе археолозите разкопаващи Трапезица са изключително предпазливи в изказванията си.

Анджък. Датировката според проучвателя е именно в годините след въстанието.

  • Глобален Модератор
Публикува

Като го гледах по една телевизия дори останах с впечатление че става въпрос дори за началото на 13 век.

  • Глобален Модератор
Публикува

Къде изчезна почерненият текст? Имам предвид статията с посочена литература накрая - мисля, че Рицар я беше публикувал.

Канех се днес да довърша четенето...

Има едно скрито мнение, което съдържа три точки. Не знам какво е станало с него; пиши му на Рицаря, той ще ти даде списъка.

  • Потребители
Публикува

По принцип такива съоръжения има при входовете. На гравюра на Каниц за Несебър при портата се вижда турския конак.

Идеята разбира се по-стара, още В. Берон прави такива предположения, като считал че в черква № 2 са били погребвани бълг. царе заради откритата гробница там.

  • Потребители
Публикува

Има едно скрито мнение, което съдържа три точки. Не знам какво е станало с него; пиши му на Рицаря, той ще ти даде списъка.

Братилов, изтрих текста, защото няма да толерирам подобно отношение в което една тема, без да има сериозна дискусия, в която се опитаха да навлязат Дендроапис и Качо, бива изтрещявана в отдел 9-та рота на "Историческо моделиране".

Текста можеш да го прочетеш - ето тук - http://rizar.blog.bg/history/2011/04/10/vyprosyt-za-vliianieto-na-mestnoto-naselenie-za-razprostrane.726664

Качо поиска конкретни примери - давам ги Търново, Марцианопол, крайморските градове, Родопите.

За положението във Филипопол и Берое , той може да се изкаже ,по-компетентно. Разбира се населението там намалява , затова се налага транслация на по-войнствени сирийци и арменци (павликяни и монофизити) . Специално за Найсос и Сердика (ако не се лъжа) пише Йоан Никиуски, който казва ,че техните граждани се преселват в Солун. Останалите "граждани" са отвлечени от аварите в Панония , откъдето се връщат заедно с Кубер , ето , че и те не са "анихилирани" !!! ....а техните потомци са си същите "староседелци" , както казва Бешевлиоглу.

Другия остатък от "граждани'' освен свойството да бъде изтрящявано и анихилирано, прихванало и свойството рустифициране. Рустифициране не е най-точно определение на процесите, но различните й релации се наричат още рурбанизация, рурализация и т.н.

Другото , което исках да допълня е внесената в научната общност теза на В. Велков, който смята ,че ИРИ е опитала да направи последен опит за един контрол над определена територия, която да осъществява мониторинг над Тракия и Мизия до Дунава.

Ако пуснем една линийка от Цариград , до най-краткия път на Дунав , там ще се озове крепоста при Нове . Та идеята на Велков е ,че от Нове през Търново и от Одесос и проходите на Стара планина до Анхиало и Месеврия е осъществявана пряка ромейска власт, до самото установяване на Аспарух.

  • Потребител
Публикува (edited)

Рицар,

темата поне за мен наистина е интересна и също не разбрах защо я изпратиха при историческата "фантастика".

Иначе, споделям мнението, че земите на север от Стара планина съвсем не са били оголени от византийско присъствие през VII век. Дори в 680 година, там където се водят бойните действия между българи и византийци има места с доказано византийско присъствие и то се прекратява не преди това, а след това като последица от победата на българите и завоюването на тези земи от тях.

Типичен пример в това отношение са Одесос (до 680 е византийски и населен град - има открити монети от императорите Фока, Ираклий и Константин Погонат), Дионисопол (открити монети от VI и VII век - Ираклий, Констанс II, Константин Погонат), дори Дръстър. Също така крепостти като Абритус (при Разград), Марцианопол (при Девня), при село Войвода -Шуменско, северно от бъдещата Плиска са превзети от българите след битката през 680-та.

Не е маловажен фактът, че едва по това време са унищожени и раннохристиянските храмове при Джанавартепе и Пиринчтепе в околностите на Одесос (Варна по това време е само име на река) и останки от тези храмове и от град Одесос българите в последствие използват за изграждането т.нар Аспарухов вал.

Може би объркването идва от факта, че хронистите непрекъснато разправят, че след битката (а и преди това) българите непрекъснато нападали Тракия. Само че, те за разлика от нас са имали предвид диоцеза Тракия, а не географската област Тракия. А диоцезът Тракия през IV-VII век обхваща източната половина на Балканския полуостров и се състои от шест провинции, които обхващат огромна площ, която не съвпада с днешното географско понятие за Тракия и включва и североизточната част от полуострова (например, провинция Скития и провинция Долна (Втора) Мизия).

А и да не забравяме, че от средата на VII век Византия започва сериозна реконкиста срещу славяните и тя не успява само защото българите се появяват в този места и завладяват редица земи. Настъплнието съвсем не е символично и е в три посоки: на северозапад по стария път Одрин-ПловдивІСофия-Ниш-Белград; на запад по егейското крайбрежие за установяване на сухопътна връзка със Солун; на север по черноморското крайбрежие и към Добруджа. В началото на 70-те години на VII век Византия отново владее черноморското крайбрежие и вероятно севоризточната част от полуострова (точно там се намират гореспоменатите крепости и градове с доказано византийско присъствие) - областта на шуменските възвишения до Черно море и от Стара планина до Дунав в този район.

Редактирано от DendroaspisP
  • Потребител
Публикува

Типичен пример в това отношение са Одесос (до 680 е византийски и населен град - има открити монети от императорите Фока, Ираклий и Константин Погонат), Дионисопол (открити монети от VI и VII век - Ираклий, Констанс II, Константин Погонат),

Специално случаят "Одесос" е решен вече окончателно.

Плетньов, В. – Варна през средновековието

книгата се продава в книжарницата в градината на Кристал в София

  • Потребители
Публикува
дори Дръстър.

А , да забравих за Дръстър. Там пък, под една подова настилка на църква е намерена монета на Брадаткото.

" Откритите случайно и при археологически разкопки монети на Константин VI Погонат (668-685) са свидетелство за разрушенията в града през 681г. , така и за нещастната съдба на християнските паметници. "

За да не бъде суспендирана кандидатската му дисертация, Атанасов се мъчи да върви по тънкото въже на историческата еквилибристика :head_hurts_kr:

Не мога да го разбера по друг начин, освен по този, защото след като изръсва горния цитат, само на следващата страница се опитва да докаже ,че Кубрат, Аспарух и Тервел са християни.:post-20645-1121105496:

Е , българските "ханове" не могат да бъдат и християни, и едновременно с това да унищожават нерадостните "християнските паметници. "

Или пък да повярваме на Б. Димитров , който смята ,че са монотелити и затова воюват с ортодоксалните храмове ?:whistling:

  • Потребители
Публикува

Специално случаят "Одесос" е решен вече окончателно.

Плетньов, В. – Варна през средновековието

книгата се продава в книжарницата в градината на Кристал в София

Целия съм в слух , кажи с две думи.

  • Модератор История
Публикува

Няма Одесос през 7 век. А няма и данни за Филипопол по това време. И за Сердика няма. И за Пауталия. И за Марцианопол.

  • Потребител
Публикува

.....

Качо поиска конкретни примери - давам ги Търново, Марцианопол, крайморските градове, Родопите. .....

За Родопите - Н.Овчаров смята, че Перперикон е бил разрушен от готите през 378 г. и е бил възстановен още в началото на V в. като християнски център.(Шифърът на Перперикон)

  • Потребители
Публикува

Няма Одесос през 7 век. А няма и данни за Филипопол по това време. И за Сердика няма. И за Пауталия. И за Марцианопол.

Излагаш се .

За Марцианопол виж тук -

В. G е г о v. Marcianopolis im Lichte der historischen Angaben und der arch., epigr. u. num. Materialen Forsh. Studia Balcanica, 10, 1975, p. 68

  • Потребител
Публикува

Излагаш се .

За Марцианопол виж тук -

В. G е г о v. Marcianopolis im Lichte der historischen Angaben und der arch., epigr. u. num. Materialen Forsh. Studia Balcanica, 10, 1975, p. 68

Малко ти е стара литературата.

ако те интерисува Марцианопол виж:

Ангелов, Ат. - Марцианопол. Извори и археология, В. 1999

с. 9 след нападението на аварите и славяните през 614-615 г."градът бил окончателно разрушен и изоставен"

А за Одесос- положението е същото

  • Потребители
Публикува

Малко ти е стара литературата.

ако те интерисува Марцианопол виж:

Ангелов, Ат. - Марцианопол. Извори и археология, В. 1999

с. 9 след нападението на аварите и славяните през 614-615 г."градът бил окончателно разрушен и изоставен"

А за Одесос- положението е същото

С трайното настаняване на славяните на Балканския полуостров през VII век руините на Марцианопол получили ново име – Девина. Името „дева", „девин" идва от индоевропейската дума *dhew-(i)na или *dhew-eina, „извор, поток, течение". Вероятно така древните траките са наричали реката, която водела началото си от многобройните извори. Потвърждение за това намираме у готския историк Йордан(ес) (Jordanes) (VI век). В труда си "Getica", § 93, той споменава за реката, наречена Потамос (ποταμός на гръцки означава „река"), която извирала всред Марцианопол: "in flumine illo qui nimii limpiditatis saporisque in media urbe oritur Potami cognomento". При идването на славяните предгръцкото име на реката било все още запазено и те го осмислили, съпоставяйки го с думата „дева" – оттам Девина.

Под различни форми името на Девина се среща в редица средновековни извори: Кедрин-Скилица (Georgius Cedrenus, Ioannis Scylitzae) (1049 г.) – Διακενέ, Мануил Фил (Μανουήλ Φιλης) (1278 г.) – της Διαβαινάς и Георги Пахимер (Γεώργιος Παχυμερης) (17 юли 1279 г.) – έπί τώ Διαβαινά.

Всеки може да си направи една лека реконструкция, дошли славяните, разрушили Марцианополос и възстановили древното име на траките за града....

И същото направили по отношение на Пулпудева, Бирое и так далше ...:w00t:

А и Геров си е име, а Ангелов има да яде мноооого боб...

  • Потребители
Публикува

Споменават се разни селища, от които наистина са експонирани някои интересни обекти като напр. амфитеатъра в Пловдив или пък термите във Варна. За съжаление обаче самите селища си остават доста непроучени и това скоро няма да се промени, защото няма как да се съборят съвременните им централни градски части. Ще е примерно като в София или Солун - прави се метрото и излизат нови неща. Но няма как да е иначе. За сега обаче това което знаем е много по-малко от това, което не знаем. Да се надяваме да се появят нови технологии, които да позволят проучването на обекти без да се засяга сградния фонд над тях.

Термите във Варна съм ги дал като линк, защото там е проучена все пак една по-голяма площ и има едно интересно развитие - имаме една огромна и луксозна баня, после в нея се правят домове и сгради, а после служи само като кариера за стр. материал. Това я прави типичен пример за проблемите за оцеляването на една голяма сграда.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!