Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува

Бел. мод.

Е, наложи се. Засега само редактирах, а изпратих и ЛС. Надявам се да не се налага друго.

---------

Алабагатур, ти наистина ли смяташ, че във "Византия" са наричали държавата си по друг начин, а не именно Римска империя? Ако е така - бъркаш. "Ромей" е просто гръцката дума за римлянин, с която се самоназовават гръкоезичните поданици на империята. Те сами се смятат за римляни.

Монте Кристо, сякаш защитаваш една много тясна, бих казал легалистка позиция. Ромеите са римляни в собствените си представи, но пък културноисторическата реалност е, че империята е една в трети век и съвсем различна - в седми. Затова не говорим за "Византия" при Северите, нито за "Римска империя" при Комнините, да речем. А за Теодосий Велики например можем да употребим и двете понятия. Част от чужденците отказват да наричат византийците с името "римляни".

Монте Кристо, Алабагатур, съществува нещо като преход от класическата Римска империя към това, което наричаме "Византия". Името на държавата и политическата приемственост са си същите, но самата държава доста се изменя. Тъй че и двамата хем грешите, хем сте прави, твърдейки две противоположни неща. Просто въпросът е с поне две страни.

Отделно от това, тук темата е за анкетата - кой кои империи смята за най-велики.

За това кой е по-римлянин си има отделна тема.

Също така си има отделна тема и с разработка за римското наследство в Средните векове. Та препоръчвам тук повече да не се навлиза в офф-топик, а да се прегледат предложените линкове, да се изтегли и прочете предложеният файл, а ако има нещо за доуточняване - да става в съответните теми. И то без излишен патос.

Благодаоя!

Формулировката(обобщението),която даваш,ми се струва справедлива и вярна!

Да,това което искам да кажа е че,макар Ромеите да имат Римско самосъзнание и държавата да си я наричат Ромея-то за другите държави тя много бързо губи индентичноста си като такава!

Мога да дам като пример Русия-която ми напомня Римската империя(по някои признаци-разбира се),тука си имат провинций(области),имат си и наместници(губернатори),които назначават и уволняват и император(президент)!Та,например-Башкирите и Чувашите са граждани на Руссия,но те са си Башкири и Чуваши а в Москавска и Ленинградска област са граждани на Руссия и са Руснаци!В Римската империя-имаме италийски области-които са си Исконни и имаме Малоазийски ,Гръцки и т.н-където живят Елени и всякакви други народи!В Русия Президента може да е от която и да е област(провинция),стига да е Русски гражданин,какро в Рим-стига да е Римски гражданин!

И както се очаква до 150години да има распад на Русия-то ако столичаните започват да се наричат -напимер Московци(дори и руснаци),а Башкирите решат да си кръстят държавата Россия-то нима те повече не са Башкири и нима те са наследниците на Руссия!Мисълта ми е такава-источните римски провинций-където живеят всякакви народи и които са граждани на империята,решават че те повече не са Траки,Елени и т.н,а са Римляни(Ромей)?Например,аз съм гажданин на Китай-но ако ме питатат какъв съм,аз отговарям Българин(племенната ми принадлежност),щото ако кажа че съм китаец ще ме вземат за псих!

Вижда се,че напродноста и Гражданството са 2 различни неща и ми се струва,че с Ромеи се спекулира неправилно!Аз мога да приема Ромейството като гражданство,но не и като НАРОД(в Рим има гражданство,но народите са си народи)!Както се вижда изчезва етническия момент(носителя на държавността и наименованието)!

Ако погледнем от високо на ситуацията се получава следното за Ромея-исконните земи ги няма(или са изгубени),исконният народ го няма(носителя на държавообрауващия момент),исконният език го няма,исконният град Рим го няма!А в крайна сметка имаме Римляни и Римска империя-как така????!!!

На мен това ми прилича на присвояване на историческа индентичност и минало!Както с Башкирите и Чувашите ако кажат,че те са продължителите на Руснаците и на всичко Русско-нима ние бихме го приели?!

Затова,аз твърдя,че Римската империя престава да съществува когато последнит Римски император умира!

  • Мнения 359
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

друже. 'Римлянин' е надетническо/суперетническо наименование, зародило се от името на града, който е изградил империята. Да си римлянин било гордо и престижно. Самият Рим е основан от три племена /етруски, латини и сабини/, впоследствие е приемал много етноси. Така образуваният конгломерат се наричал римляни, защото живеел в града, наречен Рим /също както сега разните етноси, живеещи в САЩ се наричат американци/. Римлянин се е ставало по заслуги. Лека полека за вярна служба римско гражданство започнало да се дава и на съюзниците на Рим. А през 212 г. всички жители на империята получили правото да се именуват римляни. Когато западната половина на империята западнала, източната останала да се именува римска/ромейска. Какво толкова не можа да разбереш, че изписа толкова дълги фермани?

Да не мислиш че китайците са един етнос? Или любимите ти перси?

Редактирано от Last roman
  • Потребител
Публикува (edited)

Ами той не можа да разбере, че в Римската държава (особено след 212 г.) народността (етническата принадлежност) няма абсолютно никакво значение.

Не можа да разбере, че гражданите на тази държава в 99, 9999% от случаите са я наричали само и единствено Романия, и почти никога Ромея. Важното, обаче е да е в разрез с моите разбирания - демек, защитава някаква си негова теза, която не мога да нарека дори хипотетична. Поне хроники има бол; ей там да хвърли едно око от кого да е.

Не може (или не иска) да осмисли факта, че Рим не е само Рим. А според неговите твърдения излиза, че Римската империя престава да съществува в 180 г., когато умира последният римски император Марк Аврелий.

---------

Бел. мод. Глишев:

Постингите дотук са преместени от темата за "най-великите империи".

Монте Кристо, този ти конкретен постинг е написан след три предупреждения в другата тема. Ти не спориш, а водиш flame war, казано като за във форум. Тезите ти са ясни и що-годе точни (макар и сухо легалистки), но начинът да ги защитиш не е този. Вече достатъчно говорих за тези неща. Съобрази се най-сетне.

Редактирано от glishev
Преместени постинги
  • Потребители
Публикува

Алабагатур, ти прекаляваш с етническото, а Монте Кристо прекалява с легалисткото схващане за това кое е и кое не е римско. И на двамата ви липсва диалектически подход. Византия едновременно е и не е Римска империя: зависи откъде го погледнеш. Свикнете с тази мисъл и си стиснете ръцете. Самата римска политическа идея е със сложна съдба и надхвърля пространствените, а и времевите граници на класическата империя - и дори тези на Византия. А споровете за яйцето и кокошката всъщност са безмислени.

  • Глобален Модератор
Публикува

Не може (или не иска) да осмисли факта, че Рим не е само Рим. А според неговите твърдения излиза, че Римската империя престава да съществува в 180 г., когато умира последният римски император Марк Аврелий.

Абе, то и Траян е от иберийски произход /макар и роден в римската колония Италика/.

Но ако погледнем управлявалите династии, то за края на Рим трябва да се говори след смъртта на император Нерон. Веспасиан е от провинциално непатрицианско семейство. Следователно още тогава не/истинските/римляни пролазват във властта. Ужас! Де го тоя етнос римляни, бре. :biggrin:

  • Потребител
Публикува

Колеги!

Много ви моля-ако някой има информация,кога елинския става официален в Ромея,да я сподели или да подскаже къде мога да прочета по въпроса!Това с закон ли става или там просто.....порди липсата на Римляни?

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Колеги!

Много ви моля-ако някой има информация,кога елинския става официален в Ромея,да я сподели или да подскаже къде мога да прочета по въпроса!Това с закон ли става или там просто.....порди липсата на Римляни?

Ами още откакто 'победена Гърция завладя варварина победител'. Т. е. като почнем от средата на 2 в. пр. н. е. всеки образован римлянин е говорел гръцки. Нещо като днешния английски. Такова е било значението на гръцкия в древния свят. Защото с помощта му си можел да се разбереш и с пуниеца, и с сириеца, и с египтянина, и с арменеца. А елиниският в източните провинции е бил налице още от времето на Александър. Когато римляните завладяват Гърция, Мала Азия и Египет, те не променят създалото се положение. Декретите се пишат на гръцки /е и на латински понякога/. Да не забравяме, че много римляни се заселват на изток, тъй като провинциите там са по-богати. Интересно е да се проследи разпространението на елинския по нашите земи. В Южна България /визирам до Стара планина/ надписите в градовете са преимуществено на гръцки /което не означава, че тук са живяли само гърци/. Имало най-вече траки, римляни, сирийци и пр. На Север от Стара планина, дето били разположени римските легиони, надписите са на латински, защото такъв бил официалният език във войската, съставена от римски граждани. В централна и западна Европа, където също не стъпил гръцки крак, официалният език станал латинският. Затова там романизацията била най-силна: и келтите, иберите, бритите и германите си станали баш римляни.

А когато западната част на империята била завладяна от варварите, на изток гръцкият език, който така или иначе преобладавал, бил възприет като официален за държавата /което не означава, че латинският не се знаел или потънал в забрава/.

Редактирано от Last roman
  • Потребител
Публикува

Колеги!

Много ви моля-ако някой има информация,кога елинския става официален в Ромея,да я сподели или да подскаже къде мога да прочета по въпроса!Това с закон ли става или там просто.....порди липсата на Римляни?

Нито със закон, нито пък са липсвали римляни. Нали съм граф на Опсикий, какво да те правя? :tooth:

Гърците във Византия

http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=10826

Византия = Гърция? През XIV-XV век

http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=10203

Преходът от латински към гръцки език в Източната римска империя

http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=9602

Обзор на преобразуването на езика на ромеите от латински на гръцки при Ираклий

http://forum.boinaslava.net/showthread.php?12669-%CE%E1%E7%EE%F0-%ED%E0-%EF%F0%E5%EE%E1%F0%E0%E7%F3%E2%E0%ED%E5%F2%EE-%ED%E0-%E5%E7%E8%EA%E0-%ED%E0-%F0%EE%EC%E5%E8%F2%E5-%EE%F2-%EB%E0%F2%E8%ED%F1%EA%E8-%ED%E0-%E3%F0%FA%F6%EA%E8-%EF%F0%E8-%C8%F0%E0%EA%EB%E8%E9

  • Потребители
Публикува

Тема за езика в Римската империя и Византия в "Бойна слава": тук. А, той Монте Кристо вече е дал същата :) Впрочем, там и той, и аз нашироко обяснявахме тия добре известни неща.

Инак и Романа добре го е казал.

Накратко - чети трудовете на класиците :)

  • 3 седмици по-късно...
  • Глобален Модератор
Публикува

Тази темица позамря, а дяволски се изкушавам да хвърля малко камънак в градинката на Последния ромей Монте Кристо (да не се бърка с Последния Римлянин, Графът е Last Romaion, а не Last Roman).tooth.gif

Та Графе, друже, за мен Византия реално престава да бъде римска държава при управлението на Леон ІІІ (717-741). Не става дума за претенциите чак до 1453 г., че империята е старата и вечна Римска империя, а за реалното състояние на нещата. Те и германските императори и Карл Велики са били западноримски императори на хартия, но това не ги прави такива в действителност. Надявам се, че ще обърнеш внимание на това важно разграничение.

Ето и аргументите ми.

Например в книгата на И.Божилов, Ив.Билярски, Хр.Димитров, Ил.Илиев "Византийските василевси" (С., 1997) последният император, чието име е дадено и в латински запис, е Теодосий ІІІ (715-717). Случайно или не, за мен това е знаменателен факт. Много по-знаменателен факт обаче е това, че при Леон ІІІ, наследника на Теодосий ІІІ, е съставена Еклогата. Макар и стъпила на римското право от предходните столетия, в нея си пробива път ориенталското обичайно право - по-големи права за жената и детето, по-голяма защита на семейството, но и повече наказания, предвиждащи отрязване на нос, език, ръка, ослепяване, вместо добрата стара римска смъртна присъда и вместо доброто старо римско конфискуване на имуществото и парична глоба. Дето се вика, азиатска му (ромска, а не ромейска) работа. tooth.gif

При Леон ІІІ се случват и още някои знаменателни събития, които указват за откъсване от автентичния римски Запад, по-скоро за прогонването на римския Запад от "римския" Изток. През 740 г. императорът отнема от папата юрисдикцията над Илирик и Южна Италия и я прехвърля на цариградския патриарх. Пак през VІІІ век истинските духовни наследници на императорите - римските папи - започват да търсят контакти с франките, за до могат да се изплъзнат от опеката на Константинопол.

Пак по времето на Леон ІІІ започва иконоборството във Византия, за което ако практическите мотиви са били оземляването с църковни земи на стратиотската армия, идейните мотиви са чисто предноазиатски - нетърпимост към каквито и да религиозни изображения. Ето ти, Графе, още един знак за азиатизиране на империята, тоест за нейното дероманизиране.

Дероманизирането на империята явно е свързано в основна степен с това, че през VІІ век тя губи романизованите си провинции - двете Мизии, Дакиите, Илирик и Далмация. Забележи нещо, Графе. Истинската римска идея и латинският език са живи в империята, докато императорите й са от латинизираните Балкани - от Тракия и Илирик и докато империята упражнява фактическа власт над тях. Съдейки по имената на императорите след Ираклий (Константин, Констант, Юстиниян ІІ, Тиберий ІІ и ІІІ) римската идея е била все още жива до възцаряването на Исаврийската династия. Като се изключи сакралното владетелско име Константин, след Юстиниян ІІ няма нито един византийски император с римско име!

Не по-малко важен момент е и този как съседите на Източната римска империя са гледали на нея. Във всички български каменни надписи отпреди покръстването византийците са наричани не "ромеи", а "гърци". Подобна практика се наблюдава и в Армения още при авторите от V век. Те редовно наричат империята "гръцкото царство/царство на гърците" и пишат не за "ромейския император", а за "гръцкия цар". Хайде, арменците са граничели с източните елинизирани провинции и трудно са можели да видят истински римляни, но българите са в Европа и правят същата "грешка". Явно съседите съвременници не са виждали нищо римско в империята от VІІІ век нататък, колкото и императорите да са настоявали, че са преки наследници на Цезар и Август. bigwink.gif

И накрая нещо също така важно. Добре известно е, че в средногръцкия (византийския) има немалко заемки от латински. През Х век е била запазена например старата римска титла praetor във вида praitor (може и да греша в латинската транслитерация на гръцката форма). Ако Византия е била римска империя до мозъка на костите си, защо обаче титлата imperator не е била била запазена, а е заменена с basileus, още повече, че древногръцките басилевси са били жалките царчета на градове държави от континентална Гърция, неможещи са се мерят с великите императори от истинския Рим?

  • Потребители
Публикува

Хитро казано. От една страна иконоборството бележи дероманизация (и аз съм си мислил, че става дума тъкмо за ориенталско мислене), а от друга - за кратко може би бележи даже деелинизация. Обаче гръцкият културен елемент се оказва много силен: все пак иконопочитателите не само печелят, но създават и богословие на иконата.

  • Глобален Модератор
Публикува

Хитро казано. От една страна иконоборството бележи дероманизация (и аз съм си мислил, че става дума тъкмо за ориенталско мислене), а от друга - за кратко може би бележи даже деелинизация. Обаче гръцкият културен елемент се оказва много силен: все пак иконопочитателите не само печелят, но създават и богословие на иконата.

Не бих се изненадал, в края на краищата Исаврийците са сирийци по произход, азиатци, ориенталци, а класическият елинизъм допреди завоеванията на Александър е все пак е с немалка антиориенталска насоченост.

Всъщност, като се замисля, християнизацията на империята е също крачка към дероманизацията и ориентализацията й. Защото така се слага край на изконните римски богове, за да се наложи една азиатска по произхода си религия, каквото е християнството.

  • Глобален Модератор
Публикува

Може да се направи и анкета към темата...

  • Потребител
Публикува (edited)

Драги ми Аспандиате, надявам се да намеря сили и да се противопоставя на долния и коварен удар, който ми нанасяш в тил с твоите части. И то в момент, когато съм изключително зает и погълнат с финансовите проблеми на Империята. :tooth: Но това от твоя страна, разбира се, е стар източен специалитет с приараратски вкус, успешно използван някога край стръмните склонове на Уади-Раккад в едно епохално събитие, случило се покрай бреговете на една река в сегашна Йордания. Историята нагледно ни е доказала за немалкото участие на един етнос в съдбините на Империята, обитаващ в средните векове територията източно от Тавър и като се премине покрай изворите на Ефрат и Тигър, стигне се до Ван и Арарат, а оттам досами Кавказ.

Като комес на Богохранимия Опсикий, трябва да защитя легитимността на римската държава от попълзновенията на стратезите от източните теми ;)

Та Графе, друже, за мен Византия реално престава да бъде римска държава при управлението на Леон ІІІ (717-741). Не става дума за претенциите чак до 1453 г., че империята е старата и вечна Римска империя, а за реалното състояние на нещата.

Например в книгата на И.Божилов, Ив.Билярски, Хр.Димитров, Ил.Илиев "Византийските василевси" (С., 1997) последният император, чието име е дадено и в латински запис, е Теодосий ІІІ (715-717). Случайно или не, за мен това е знаменателен факт.

Дероманизирането на империята явно е свързано в основна степен с това, че през VІІ век тя губи романизованите си провинции - двете Мизии, Дакиите, Илирик и Далмация. Забележи нещо, Графе. Истинската римска идея и латинският език са живи в империята, докато императорите й са от латинизираните Балкани - от Тракия и Илирик и докато империята упражнява фактическа власт над тях. Съдейки по имената на императорите след Ираклий (Константин, Констант, Юстиниян ІІ, Тиберий ІІ и ІІІ) римската идея е била все още жива до възцаряването на Исаврийската династия. Като се изключи сакралното владетелско име Константин, след Юстиниян ІІ няма нито един византийски император с римско име!

На първо място искам да отбележа следното:

Както всички знаем, в Римската империя се наблюдава симбиоза между две цивилизации: западно-романската и източно-елинистичната. От така стеклите се обстоятелства, повече от видно е, че след началото на III в. подавящото мнозинство от римските граждани (поданици) са латиноговорящи и гръкоговорящи. Това не е учудвало абсолютно никой. Ако все пак след 212 г. някакви терзания са смущавали ревнивата душа на част от военните, или пък на старите италийски аристократични фамилии, то те са отшумели в последвалите няколко десетилетия. При всички случаи подобен казус в цивилистиката не е занимавал умът на тогавашните люде по времето на Готските войни, Галската империя, Палмирската империя и Тетрархията.

Дали матерният език на източния римлянин ще бъде коптски, латински, арамейски, гръцки, асирийски, келтски, пафлагонски, тракийски, кападокийски, илирийски или пък ... арменски, въобще не е от съществено значение. Навярно има значение към кой цивилизационен модел принадлежиш (предвид двата най-популярни езика), което, обаче вътре в Империята няма свойствено отношение към системата свой-чужд. Особено след приемане на християнството, културната духовно-религиозна спойка допълнително бетонира римския организъм в елинистическия свят. Точно тя се проявява в пълен мащаб, когато се стига да парадокса: римска власт на Изток, без участие на латинския език. А това е реалното състояние на нещата. Всъщност в Източната империя не се наблюдава дероманизиране, а по-скоро имаме делатинизация на елинизираните провинции. Вече установихме, че те не са могли да бъдат романизирани. Досега разглеждахме именно факторите, които не са позволили това.

Същото се отнася и за имената. Хиляда и триста години по-късно, ние се опитваме да вникнем в проблематиката, но според нашето си умозрение. Така ли е било на практика? Действително, щом императорите вече не носят латински имена, империята римска ли е тогава? Римска е, и още как! :) Дали имената са латински до 717 г., а след нея дата само гръцки и еврейски, по тях времена отдавна вече няма никакво значение. Точно тази римска идея крепи от векове, както народите, така и администрацията в държавата, въобще крепи самата държава, която за последните 150 години (565-717) най-накрая разбира, че елинизмът отдавна е пуснал корени по тях места и по никакъв начин не може да бъде заменен с културна иновация от западен тип. Изтокът отдавна практикува своя цивилизационен модел и романизирането на елинистическите провинции се оказва излишно, след като няма да има кой да говори на латински език. Източната империя следва своя естествен път на културно развитие, и лично аз съм на мнение, че на никой съвременник тогава не е направило кой знае какво силно впечатление отмирането на латинския език и нелатинските имена на императорите след 717 г. Хората в Империята и преди нея дата, а и след нея продължават да се самоназовават ромеи.

Ето един паралел с българската история:

Идваме на Балканите; 80% от поданиците на българските владетели се оказват славяни. Приемаме християнството. Към края на IX в. - началото на X в. българите дотолкова са претопени, че са забравили матерния си език (поколения наред все по-малко са го използвали), вече говорят на славянски език, имената им почти изцяло са славянски, държавата направо си е славянска, но самосъзнанието е повече от българско.

По едно време, русите и ромеите се бият на наш гръб и за наша сметка, а към 971 г. Източна България вече не е българска. Там, където bg кръвчицата трябва да е с най-висок процент в "славянското море". Непокорена остава Западна България, славянското население (тотално мешана скара) на която остава с изключително българско самосъзнание. Аспандиате, какъв е характера на тази държава, след като нито един от царете не е носил българско име. Роман е с латинско име, Самуил с еврейско име, Гавриил-Радомир с гръкоеврейско-славянско, Йоан-Владислав с гръкоеврейско-славянско. Е, от така установените факти, следва ли, че държавата не е българска, след като дори Василий II бил наречен Българоубиец!?

===============================

p.s. утре ще продължа да ти отговарям, че душата ми спи ... ей на, преди почти два часа не знам какво натиснах на клавиатурата и се цопнаха цели два половинести поста :( затрийте ги, за да не грозят панорамата, а ти ме изчакай да завърша. дотогава събирай нови камънаци. ще си чешим крастата, то се е видяло :tooth:

Редактирано от monte christo
  • Глобален Модератор
Публикува

Тази темица позамря, а дяволски се изкушавам да хвърля малко камънак в градинката на Последния ромей Монте Кристо (да не се бърка с Последния Римлянин, Графът е Last Romaion, а не Last Roman).tooth.gif

Та Графе, друже, за мен Византия реално престава да бъде римска държава при управлението на Леон ІІІ (717-741). Не става дума за претенциите чак до 1453 г., че империята е старата и вечна Римска империя, а за реалното състояние на нещата. Те и германските императори и Карл Велики са били западноримски императори на хартия, но това не ги прави такива в действителност. Надявам се, че ще обърнеш внимание на това важно разграничение.

Ето и аргументите ми.

Например в книгата на И.Божилов, Ив.Билярски, Хр.Димитров, Ил.Илиев "Византийските василевси" (С., 1997) последният император, чието име е дадено и в латински запис, е Теодосий ІІІ (715-717). Случайно или не, за мен това е знаменателен факт. Много по-знаменателен факт обаче е това, че при Леон ІІІ, наследника на Теодосий ІІІ, е съставена Еклогата. Макар и стъпила на римското право от предходните столетия, в нея си пробива път ориенталското обичайно право - по-големи права за жената и детето, по-голяма защита на семейството, но и повече наказания, предвиждащи отрязване на нос, език, ръка, ослепяване, вместо добрата стара римска смъртна присъда и вместо доброто старо римско конфискуване на имуществото и парична глоба. Дето се вика, азиатска му (ромска, а не ромейска) работа. tooth.gif

При Леон ІІІ се случват и още някои знаменателни събития, които указват за откъсване от автентичния римски Запад, по-скоро за прогонването на римския Запад от "римския" Изток. През 740 г. императорът отнема от папата юрисдикцията над Илирик и Южна Италия и я прехвърля на цариградския патриарх. Пак през VІІІ век истинските духовни наследници на императорите - римските папи - започват да търсят контакти с франките, за до могат да се изплъзнат от опеката на Константинопол.

Пак по времето на Леон ІІІ започва иконоборството във Византия, за което ако практическите мотиви са били оземляването с църковни земи на стратиотската армия, идейните мотиви са чисто предноазиатски - нетърпимост към каквито и да религиозни изображения. Ето ти, Графе, още един знак за азиатизиране на империята, тоест за нейното дероманизиране.

Дероманизирането на империята явно е свързано в основна степен с това, че през VІІ век тя губи романизованите си провинции - двете Мизии, Дакиите, Илирик и Далмация. Забележи нещо, Графе. Истинската римска идея и латинският език са живи в империята, докато императорите й са от латинизираните Балкани - от Тракия и Илирик и докато империята упражнява фактическа власт над тях. Съдейки по имената на императорите след Ираклий (Константин, Констант, Юстиниян ІІ, Тиберий ІІ и ІІІ) римската идея е била все още жива до възцаряването на Исаврийската династия. Като се изключи сакралното владетелско име Константин, след Юстиниян ІІ няма нито един византийски император с римско име!

Не по-малко важен момент е и този как съседите на Източната римска империя са гледали на нея. Във всички български каменни надписи отпреди покръстването византийците са наричани не "ромеи", а "гърци". Подобна практика се наблюдава и в Армения още при авторите от V век. Те редовно наричат империята "гръцкото царство/царство на гърците" и пишат не за "ромейския император", а за "гръцкия цар". Хайде, арменците са граничели с източните елинизирани провинции и трудно са можели да видят истински римляни, но българите са в Европа и правят същата "грешка". Явно съседите съвременници не са виждали нищо римско в империята от VІІІ век нататък, колкото и императорите да са настоявали, че са преки наследници на Цезар и Август. bigwink.gif

И накрая нещо също така важно. Добре известно е, че в средногръцкия (византийския) има немалко заемки от латински. През Х век е била запазена например старата римска титла praetor във вида praitor (може и да греша в латинската транслитерация на гръцката форма). Ако Византия е била римска империя до мозъка на костите си, защо обаче титлата imperator не е била била запазена, а е заменена с basileus, още повече, че древногръцките басилевси са били жалките царчета на градове държави от континентална Гърция, неможещи са се мерят с великите императори от истинския Рим?

Ама баш!!!! И защо да се чудим - наистина след загубата на романизираните западни провинции какво й остава като политическа тежест на империята? Източните й народи и разбира се, гърците.

  • Глобален Модератор
Публикува

Хитро казано. От една страна иконоборството бележи дероманизация (и аз съм си мислил, че става дума тъкмо за ориенталско мислене), а от друга - за кратко може би бележи даже деелинизация. Обаче гръцкият културен елемент се оказва много силен: все пак иконопочитателите не само печелят, но създават и богословие на иконата.

Да, но това вече не е римско. Оттатък западът също е тръгнал по свой път и така римското наследство е поделено окончателно...

  • Глобален Модератор
Публикува

===============================

p.s. утре ще продължа да ти отговарям, че душата ми спи ... ей на, преди почти два часа не знам какво натиснах на клавиатурата и се цопнаха цели два половинести поста :( затрийте ги, за да не грозят панорамата, а ти ме изчакай да завърша. дотогава събирай нови камънаци. ще си чешим крастата, то се е видяло :tooth:

Ще те чакам с продължението.... при Филипи. С арменски лък, че да те острелям отдалече, гиди ромеец с ромеец.:tooth:

  • Потребител
Публикува

... Всъщност, като се замисля, християнизацията на империята е също крачка към дероманизацията и ориентализацията й. Защото така се слага край на изконните римски богове, за да се наложи една азиатска по произхода си религия, каквото е християнството.

Определено християнството е източна религия, но пък от както става официална религия е наложено с една типична римска систематичност и твърдост като политика. Изстъпленията в източните провинции са по-скоро израз на манталитет и такива като цяло липсват в западната част, където нещата протичат доста по-цивилизовано.

  • Глобален Модератор
Публикува

Определено християнството е източна религия, но пък от както става официална религия е наложено с една типична римска систематичност и твърдост като политика. Изстъпленията в източните провинции са по-скоро израз на манталитет и такива като цяло липсват в западната част, където нещата протичат доста по-цивилизовано.

Всъщност това пак е един вид камък в градинката на Графа.:sneaky2: Защото отново разкрива разлики в манталитета и народопсихологията на "римляните"-ориенталци, и римляните-европейци. Преди време бях чел една кратка история на църквата от един руски автор, чието име не мога сега да си спомня. В нея се казваше, че докато през 4-5 век теолозите в Източната империя се съсипват от спорове и теоретични пенявения, в Западната църковниците имат съвсем практичен поглед към нещата и не ги влече празното философстване и дрънкане. В рамките на шегата може да се каже, че в Източната империя виждаме характерната азиатска семито-гръцка бъбривост, а на запад - (индо)европейската сдържаност и практицизъм.

  • Потребители
Публикува

Определено християнството е източна религия, но пък от както става официална религия е наложено с една типична римска систематичност и твърдост като политика. Изстъпленията в източните провинции са по-скоро израз на манталитет и такива като цяло липсват в западната част, където нещата протичат доста по-цивилизовано.

Напълни ми душата, да знаеш happy.gif Така си е, масовизирането на християнството например в Испания, Галия и Британия е свързано с доста по-малко драматични епизоди отколкото в източните провинции. Като изключим изколването на непокръстените роднини на Хлодвиг, да речем.

  • Глобален Модератор
Публикува

Напълни ми душата, да знаеш happy.gif Така си е, масовизирането на християнството например в Испания, Галия и Британия е свързано с доста по-малко драматични епизоди отколкото в източните провинции. Като изключим изколването на непокръстените роднини на Хлодвиг, да речем.

Хехе, няма такива екцесии, щото през 5 век Западната империя още гъмжи от езичници, в Испания командват готите-ариани, а след 476 г. няма власт, която да натисне езичниците как си требе. Впрочем, бай Глишев, тъй като ти си ни форумното светило по Британските острови, ако някой ден не ти е байгън, що не пуснеш една тема за келтската/ирландската църква от Ранното средновековия? Ще е много интересно.

  • Потребители
Публикува (edited)

Ахъм. Всъщност християнството в Галия се налага доста неусетно между II и V в. Изобщо не е ясно кога престават да бъдат езичници мнозинството гали. Бунтовниците-багауди в III-IV в. още са си масово езичници, пък в V в. Хлодвиг заварва страната вече здраво християнизирана, а покръства и франките си. Е, поне на повърхността - всички посещават църква минимум веднъж на три недели, а иначе тайно почитат Цернун и Таранис. Инак галската Църква си е доста значима между християнските общности още от епохата на гоненията - св. Ириней Лионски е страхотен авторитет и досега, а ги има и поместните събори в Арл.

И на мен ми е интересна келтската Църква. Ти беше питал и за тема по образуването на англосаксонските кралства. Тази тема също е любопитна, пък и с нея си върви и информацията за по-малко популярните келтски кралства по Британия в V-VII в. А такива също има. Вероятно някъде тоя месец ще изпляскам първо нещо за Църквата и после (ако не ме домързи) нещо за политическото деление в тия Тъмни векове. Макар че... тъмни, тъмни - колко да са тъмни? По мое мнение VII-VIII в. пък са си направо златната епоха на англосаксонската култура - между покръстването и викингите, това са си почти двеста години необезпокоявано и що-годе мирно развитие при контакти с Рим, франките и ирландците. Знаеш там - първи и доста разнообразни писани текстове, келтско изкуство на миниатюрата, монети, торевтика, начало на някаква архитектура, сложни институции и обичаи, смесване на християнството с дохристиянски традиции... Но всичко това е офф-топик, за други теми е.

Редактирано от glishev
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

... Защото отново разкрива разлики в манталитета и народопсихологията на "римляните"-ориенталци, и римляните-европейци. Преди време бях чел една кратка история на църквата от един руски автор, чието име не мога сега да си спомня. В нея се казваше, че докато през 4-5 век теолозите в Източната империя се съсипват от спорове и теоретични пенявения, в Западната църковниците имат съвсем практичен поглед към нещата и не ги влече празното философстване и дрънкане. В рамките на шегата може да се каже, че в Източната империя виждаме характерната азиатска семито-гръцка бъбривост, а на запад - (индо)европейската сдържаност и практицизъм.

Може би не е в рамките на шегата, може точно в това да е цялата работа?

ПП

Петър Малицки, "История на християнската църква"?

Редактирано от КГ125
  • Потребител
Публикува (edited)

Ахъм. Всъщност християнството в Галия се налага доста неусетно между II и V в. Изобщо не е ясно кога престават да бъдат езичници мнозинството гали. Бунтовниците-багауди в III-IV в. още са си масово езичници, пък в V в. Хлодвиг заварва страната вече здраво християнизирана, а покръства и франките си. Е, поне на повърхността - всички посещават църква минимум веднъж на три недели, а иначе тайно почитат Цернун и Таранис. Инак галската Църква си е доста значима между християнските общности още от епохата на гоненията - св. Ириней Лионски е страхотен авторитет и досега, а ги има и поместните събори в Арл...

Тъкмо щях по-общо да посоча това, но си ме изпреварил.

Определено западно-римският манталитет е по-различен от източно-римския, което намира израз дори и във връзка с религиите. Но от тук пък, мисълта ми се спря на това, че докато в началото на християнството западните рилмяни доста "по-дисциплинирано" приемат християнството, а на изток са борби, ексцесии, ереси и прочие, нещата се обръщат в един по-късен момент. В последствие, западът ражда Инквизицията, нещо непознато за източното римско християнство и религиозните ексцесии, които дори се официализират под формата на кръстоносни походи (нямам предвид тези в светите земи на изток).

Та си мисля, дали причината не е в това, че в последствие западът престава в действителност да бъде римски като манталитет? Ролята на Църквата като институция е ясно, но дали само това е причината, защото и Църквата като институция не е абстракция, а съвкупност от свещеници от всякакъв ранг, които са носители на определен етнос и съответния му манталитет. И истинските римляни и гало-римляните и романизирани гали и испанци са претопени и погълнати от новите вълни неримляни - германски и всякакви други племена. А тези племена си идват с техния манталитет, който няма нищко общо с римския, освен че си приличат от гледище на прагматичността (за разлика от абстрактно-идейният византийски изток).

Редактирано от DendroaspisP
  • Потребители
Публикува

Има много интересна размяна на "любезности" по тоя повод между св. Максим Изповедник и не помня кой западен монах. Западнякът казва на Максим, че всички вредни ереси идват от изток. Максим отвръща, че латинският е беден език и затова простите западняци не разбират какви тънкости има във вярата. И че западняците буквално са толкова прости, че даже и една ерес като хората не могат да родят. За конкретния период това е съвършено вярно и трябва да кажа, че съм изцяло на страната на св. Максим. Истинският ромей не пада по гръб в наддумването :) Така де, грешки има там, където има живот.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!