Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Ave, Aetius!!!

Това, за пореден път си е за списанието, на мига.

Вероятно асфалта не е бил позлван, защото е мек за твърдите и тесни шини на каруците. Биха потъвали.

Редактирано от КГ125
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

А имало ли е чешми и охранителни кули и постове покрай пътищата?

Охранителни постове е имало на ключови места и пътни артерии /събирали се и такси/, колкото до чешми, около почивните станции е имало такива.

Редактирано от Last roman
  • Потребител
Публикува

А пътят в Рила, известен като Фердинандов дали е правен върху стар римски път, както се твърди:

"В края на 19 век на това било е построен един от най-загадъчните, а може би и най-високо намиращия се път в България! Сега е известен като Фердинандовия път, но в някои карти е отбелязан като Римския друм. Навярно тук е имало път още от Римско време, а Фердинанд го е възстановил. Пътят се нарича още и Втория Кайзеров път. Това е най-прякото преминаване на Рила от Боровец за Рилския манастир. Най-високата точка, до която се издига е под връх Лопуша, на около 2650 м.н.в. Ако знаете за някой друг, по-високо разположен път в България, пише ми! Има места, където спокойно могат да се разминат и 2 коли. Има маркировка, която се заключава в изписването на буквата "Ф". Наистина са изисквани големи усилия, за да бъде построен. Нека цялата община в Самоков да се качи на Лопушна, за да види как са се строяли пътища"

?

DSC03499.JPG

http://alexooo.blog.bg/turizam/2010/07/20/rila-quot-mechit-quot-ferdinandov-pyt-lopushki-vryh-quot-kob.579489

  • Глобален Модератор
Публикува

Напълно е възможно да е римски - пресичането на Рила си е стратегическо трасе, свързващо днешните Тракия и Македония.

  • 1 year later...
  • Потребител
Публикува (edited)

Бижу.

Не успях да вляза на сайта http://orbis.stanford.edu/ но демото прекрасно показва, че ако сега искаш да провериш например летописците дали са писали правилно, можеш да провериш. В римско време от А в Б за колко часа/дена са пътували хората, легионите...

http://indavideo.hu/...ign=videoplayer

:groupwave2:

Редактирано от Skubi
  • 1 year later...
  • 4 седмици по-късно...
  • Глобален Модератор
Публикува
  • 5 месеца по късно...
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

абсолютно!

От историческите сведения знаем, че римляните са използвали вулканичната пепел /поцолана/ в забъркването на бетона и ето че научното обяснение за издръжливостта на римските постройки е факт:)

Редактирано от Last roman
  • 9 месеца по късно...
  • Глобален Модератор
Публикува
  • 3 месеца по късно...
  • Потребител
Публикува

Много интересна и полезна тема, поне за мен.
Имам такъв въпрос - Някой правил ли е изследване и съответно карта, на римските пътища в България? Понеже се разхождам често free style из планините, без пътеки, нерядко намирам следи от калдъръми и укрепвания на земя покрай дори липсваща пътека... което е много типично за стар, забравен път. Примерно в Лозенска Планина има няколко пътеки по които има следи от път.
Има ли къде да се прочете информация за тези неща?

  • Глобален Модератор
Публикува

никой не е картографирал детайлно римските пътища в България, знае се къде приблизително са минавали основните пътища, но е имало и доста второстепенни такива. Още повече, че народът по принцип нарича всички калдъръмени пътища /независимо дали са от античността, средновековието или османския период/ 'римски'.

  • 1 year later...
  • Потребител
Публикува

Здравейте,

 

Аз искам да попитам от къде сте взели мерките, че един път е бил толкова широк, аз където и да търся ми показва, че са били максимум до 20 ft или 6 метра широчина и никъде не мога да намеря подобна информация, която давате тук. Дори в 12-те таблици пише, че е трябвало да бъдат 8 ft или 2.45 метра широки. 

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Поздрав, широчината на пътищата не била стандартна и много зависела от местността, предназначението на пътя и важността му /дори ширината на един и същи път варирала/. Също и периода в който бил строен /републикански или имперски/. Например прочутият път Виа Диагоналис, свързвал Константинопол със Сирмиум, бил със средни размери 6-8 метра, но на места достигал до 18 м. ширина.

А ето и една приказка в Англия:

Римски път

 
road.jpg

Снимката е дело на професионалния фотограф Марк Андреас Джоунс от град Госпорт, Великобритания. На изображението е старият римски път, който се намира недалеч от градчето Халнакер в Западен Съсекс. Дърветата от двете страни на пътя са толкова стари, че короните им са успели да се оплетат, създавайки един наистина вълшебен естествен тунел.

Не е учудващо, че мястото се ползва с огромна популярност и хиляди фотографи постоянно търсят повод да го снимат.

Това е участък от частично запазилият се стар римски път Стейн Стрийт (англ. Stane Street), който някога е свързвал римските колонии на мястото на  съвременните Лондон и Чичестър. Макар че от строителите на римските пътища ни делят 20 века, тези съоръжения още са обект на интерес от страна на учени, инженери и археолози. И в това няма нищо чудно, защото никой съвременен метод за изграждане на пътища не е успял да бие рекорда на римските строители от онова далечно време. Тези пътища не само са оцелели до наши дни, по-важното е, че изискват ремонтни дейности веднъж на 100-170 години.

За издръжливостта им има няколко причини. Първо, строежът на пътища е бил важен отрасъл в икономиката на римляните, в който са изкарвали прехраната си хиляди работници. Те от своя страна са били ръководени от много добре обучени инженери.
Второ, строежите на пътища се извършвали по метода на “солената баница”, като цялата дебелина на “баницата” варира между 80 и 130 см. Така пътищата са били с няколко пъти по-висока степен на устойчивост, даже и по най-тежките за времето си изисквания при преместването на военни подразделения и техниката им.
И накрая, въпреки че навсякъде по територията на Римската империя технологията за строежа на пътища е практически една и съща, инженерите са отчитали особеностите на местния климат. Например, в по-студените условия на Британия вместо цимент за спояване на каменната настилка, често са използвани смеси от вар с добавен алабастър. Между другото, римляните много добре са познавали асфалта, но не са го използвали в строежа на пътища. Причината е проста – смятали са го за недостатъчно здраво и издръжливо покритие.

http://historynakratko.blogspot.bg/2015/11/blog-post_59.html?m=1

Редактирано от Last roman
  • Потребител
Публикува

За ширината на пътищата и издълбаното от колелетата показва снимката от Помпей.Képtalálat a következőre: „harci szekerek parameterei” Навярно е имало значение размерите на тогавашните коли. СМСМ

Иначе формацията на легонерите когато са били на път навярно също е влияела, колоко войника да са в един ред....Но за това романа ровече знае навярно....

  • 4 месеца по късно...
  • Потребител
Публикува

On Roman roads and the sources of persistence and non-persistence in development

Carl-Johan Dalgaard, Nicolai Kaarsen, Ola Olsson, Pablo Selaya 10 April 2018

dalgaard10aprilfig1.png

Занза. Накратко. Публикацията цели да проучи това какво влиание е имало наличието на римските пътища в регионалното и глобалното развитие на даден регион за 500, 2000, 3000 години. С оглед на това, че има възможност да се сравняват региони където са поддържали и употребявали пътищата,dalgaard10aprilfig3.png ползвали колелото и региони където са изоставили колелото и пътищата не са ги поддържали.

Това е интересно и от тази гледна точка, че и сега има много пъти спорове, при строежа на пътища, че това какво влиание ще има върху местната икономика.....

  • 1 year later...
  • 1 месец по късно...
  • Потребител
Публикува

 

През I век пр. Хр., Рим създава професионална армия, която се превръща в еталон за качество в цялото Средиземноморие. Войниците в нея служат по 25 години, а онези, които доживеят пенсия получават големи поземлени владения и солиден доход.

Една от основните задачи на римските войски била да маршируват на големи разстояния. За целта, всеки един пехотинец в легионите бил снабден със здрав чифт обувки - калиги (caligae - от там и прякора на император Гай Юлий Цезар Август Германик - Калигула - понеже израснал като дете сред войските на баща си и имал чифт малки бойни обувки - Caligula - б.а.)

Проблемът на калигите бил, че в тях лесно влизали дребни камъчета по време на марш и войниците трябвало да ги търпят за да не нарушават походната колона. Младите войници имали доста проблеми с тези камъчета, наричани scrupulum. Колкото повече време един войник марширувал в строя, толкова по-твърди ставали ходилата и толкова по-малко той усещал scrupulum-ите, а в края на службата си, римският легионер можел да марширува без да чувства каквото и да е неудобство - т.е. ставал безскрупулен.

Това е и историята на идиома, разказана не от кой да е, а от Марк Тулий Цицерон.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!