Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува (edited)

Безспорно търсенето на истината, бунтуването срещу лицемерието, интелектуалното робство и социалната непримиримост в класовото неравенство на германското общество със светлия пример на Мартин Лутер, се пренася и намира най-добра почва в островна Англия. Може би и самият островитянски свободолюбив дух е причината Англия да се отърси от лицемерния и лъжлив папски деспотизъм. За жалост и като ирония на съдбата личната трагедия на един отхвърлен брак дава основата на духовната, политическа и религиозната реформация на английското общество.

Започналата църковна криза е в полза на абсолютната монархическа власт, но сами по себе си тя корени значително обществено разделение на различните религиозни течения, пренесли се от цяла Европа и обявили открита война на свободната английска земя.

Близо цели 2 века Англия се разкъсва от непримиримата война между протестанти и католици - начало поставено от монархическата хегемония и абсолютизъм на Хенри VIII, но от друга стана е резултат от мъжеството му да се опълчи на папското лицемерие. Сякаш изцяло наследила кръвта на баща си, Елизабет I осъществява реформата започната от баща си (Хенри осми) в пълна степен и в ярък израз на приемствеността на властта. Антикатолическата й политика е опит да скъса с папата окончателно, който станал причина за безбройните беди на Англия и за нестихващите войни с католическа Испания - пряк проводник на интересите на папата.

В последните минути от своя живот и управление, достойнството на кралицата било толкова огромно, че в минутата преди да умре тя не пожелала да каже с думи избрания от нея наследник на трона - типично тюдорско достолепие и монархическо самолюбие - израз на чест и кралско достойнство. Не можейки да се раздели със своя трон, за който отдала живота си и погубила личността си, осъдила сама себе си на девственост и бездетие, тя не изрекла приживе името на своя наследник, а само с ръце на главата посочила своя единствен по право наследник - краля на Шотландия - Джеймс Първи. Учителят му Бюканън успял да внуши истински респект към богословските спорове, което дало повод на провъзгласения за крал на Англия Джеймс Шести, да свика църковен конгрес, където да изяви своите центристски убеждения спрямо царуващото в страната църковно разделение и противоборство на католици и протестанти. Макар и протестант, Джеймс от малък мразел женевската библия на протестантите, където множество пасажи подтиквали към бунт и неподчинение - идеи вредни за неговия трон и политика на суверен на цялото английско общество, за първи път обединено с ирландското и шотландското общества.

Две особено трудни лични обстоятелства правели значително трудни условията на неговото управление - това, че бил протестант и второто, че бил шотландец. В този смисъл борбата на църковните течения била сериозна по време на неговото управления, но центристските позиции на краля довели до тяхното постепенно стихване особено след опита за държавен преврат през 5 ноември 1605, известен като "Барутния заговор". Макар и неуспешен той разтърсил цялото общество - последиците унищожили крайните църковни течения и ги превърнали в "умерени" и смирени поданици на краля. Страхът от обвинение в държавна измяна пресякъл всички опити за открит бунт към краля, въпреки, че той непрекъснато давал поводи със скандалния си личен живот и със слуховете за живота на неговите приближени (по време на управлението си той дал над 200 благороднически титли "пер" като възнаграждение на своите привърженици и приближени).

Но какво точно в политиката на краля успяло да помири враждуващите крайни фракции ако не изцяло по времето на неговото управление, то поне през следващите десетилетия. Отговорът дошъл от протестантите, които предложили общ превод на библията за изравняване различията между католици и протестанти, с което искали и повече политически привилегии, които дотогава били съсредоточени основно в ръцете на прокатолическите епископи не без подкрепата и финансирането на папата.

http://apologetic.blog.bg/hobi/2011/06/16/na-skypiiat-literaturen-proekt-v-zapadna-evropa.766462

Редактирано от didukaimos

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!