Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

Публикува

Добрев няма никакви доказателства че българите /имам предвид дунавските/ въобще използват думата "барс".

Най-сигурното и неопровержимо доказателство за това е възникването на мъжкото лично име Борис на основата на нарицателното съществително име барс: http://bolgnames.com/Images/Boris.pdf

Със същата степен на достоверност е и употребата на думата в Остромировото Евангелие, макар и с едно от преносните си значения:

Барс.pdf

  • Потребител
Публикува

Абсурдно е за българските имена да се търсят само тюркски етимологии, които в повечето случаи са повече от абсурдни.

П. П. Името Борис може да произлиза от санскритското bhrsa - силен, мощен.

http://dsalsrv02.uchicago.edu/cgi-bin/romadict.pl?query=bhrsa&display=simple&table=macdonell

Впрочем, дали тюркското барс - снежен леопард, тигър, рис не е иранска заемка от bhrsa - силен ? Именно силата и мощта са основни черти на тези хищни животни.

  • Потребител
Публикува

Паисий нарича Симеон със странния израз "Симеон Лабас".Вероятно става въпос за прозвище но още няма приемлив превод.

Относно "Лабас" бях чел някъде, че означавало "светилник", но не помня да е имало лингвистично обяснение на тази хипотеза - може би някой е решил, че "Лабас" произлиза от "λαμπάς" (факел, светило), а Паисий при превода неволно го е записал като "Лабас", вместо "Ламбас". :)

6651325N.jpg

  • Потребител
Публикува (edited)

Бихме могли да въведем и други хипотези за произхода на "Лабас" :

- произлиза от "λάβα"(вулканична скала)

- произлиза от глагола "λαμβάνω" (завладявам), който в мин.св.вр. има формата "λαβόν", откъдето и "Λάβας" :

6651400c.jpg

- произлиза от библейския персонаж Лаван,

http://bible.netbg.com/bible/dic/w.php?1029

чието име в старославянските текстове се среща и като "Лава":

6651429l.jpg

При тази хипотеза приемаме, че старославянската форма "Лава" преминава в гръцките текстове като "Лавас", откъдето Паисий го транскрибира като "Лабас".

Редактирано от Зитко
Публикува (edited)

Бихме могли да въведем и други хипотези за произхода на "Лабас" :

- произлиза от "λάβα"(вулканична скала)

- произлиза от глагола "λαμβάνω" (завладявам), който в мин.св.вр. има формата "λαβόν", откъдето и "Λάβας" :

- произлиза от библейския персонаж Лаван,

http://bible.netbg.com/bible/dic/w.php?1029

чието име в старославянските текстове се среща и като "Лава":

При тази хипотеза приемаме, че старославянската форма "Лава" преминава в гръцките текстове като "Лавас", откъдето Паисий го транскрибира като "Лабас".

Но много преди това трябва да си отговорим на въпроса кое и какво всъщност е прабългарското и предхристиянско име на Симеон, защото много добре е известна практиката на пренаименоване по време на Светото Кръщение!??

Редактирано от проф. Добрев
  • Потребители
Публикува

Айдеее, пак се почна двойният спам - от една страна, приказно-тюркските щуротии на проф. Добрев; от друга - иранските фантазии на псевдоразбирачи като Ресавски.

  • Глобален Модератор
Публикува

аз затова съм се запасил с пуканки и бира пред компа - седя, чета и се хиля.

  • Глобален Модератор
Публикува

Айдеее, пак се почна двойният спам - от една страна, приказно-тюркските щуротии на проф. Добрев; от друга - иранските фантазии на псевдоразбирачи като Ресавски.

Ами Глишев вземи напиши нещо умно и ни открий тайните на миналото.Иначе е лесно да се правиш на чичо Скруч пред монитора.

  • Потребител
Публикува

Айдеее, пак се почна двойният спам - от една страна, приказно-тюркските щуротии на проф. Добрев; от друга - иранските фантазии на псевдоразбирачи като Ресавски.

По-добре едва ли може да се каже!

  • 4 седмици по-късно...
  • Потребител
Публикува

Паисий нарича Симеон със странния израз "Симеон Лабас".Вероятно става въпос за прозвище но още няма приемлив превод.Иначе така наречения "Ивайло" е наричан Лахана или Кордокувас.Почти сигурно става въпрос за прякор.

Ивайло е неправилна интерпретация на ориг. име Иваил, а Кордокоба показва че е от кумански произход!

  • Потребител
Публикува

Отн. Лабас, интерес представлява чув. име Лампас (в чув. "б" се е загубило и преминава в "п"). Не изключвам и мнението на Зитко, което е твърде логично! Но може да се посочи още староиндийското lapati, персийското labe, lāba, гилянското lеbê - език, слово, също в ягнобски lapi, кюрдски lêv, пущунски lab, талишка lyv, персийски labe, шугнански lab, гилянски lêb, сариколски lab - уста. Т.е. Лабас - красноречив. Както казва Ст.Младенов - да се търси етимолоигята на имената е едно от най-мъчните работи! ..... А пишман-разбирачи и агностици като Перкунас, Глишев и Римлянина, да си намерят по-интересно занимание ... вместо да си губят времето тук!

  • Потребители
Публикува

За Лабас не трябваше ли първо до установите къде първо се появява и от там вече да правите сметки?!? Защото нашия отец Паисий като е назовал автора на един от основните си извори Маврубир е подвел един от сръбските историци, че това е писател различен от Мавро Орбини. Дон Мавро Орбини пък е дал на втората съпруга на Иван Александър името Браида, следвайки латинския превод, но в гръцкия текст думата си означава просто "еврейка".

Защото напр. в руския превод от 1722г., който са ползвали нашите отци Спиридон и Паисий има както Сiмеонъ Лабасъ (с. 303), така също и Лабассъ (с. 306). А Борис ІІ си е Борiс (с. 308), не е нито барс, нито лабас.

  • Потребител
Публикува

...Защото напр. в руския превод от 1722г., който са ползвали нашите отци Спиридон и Паисий има както Сiмеонъ Лабасъ (с. 303),...

Става дума за превода на Мавро Орбини ли?

  • Потребител
Публикува (edited)

Отн. Лабас, интерес представлява чув. име Лампас (в чув. "б" се е загубило и преминава в "п"). Не изключвам и мнението на Зитко, което е твърде логично! Но може да се посочи още староиндийското lapati, персийското labe, lāba, гилянското lеbê - език, слово, също в ягнобски lapi, кюрдски lêv, пущунски lab, талишка lyv, персийски labe, шугнански lab, гилянски lêb, сариколски lab - уста. Т.е. Лабас - красноречив. Както казва Ст.Младенов - да се търси етимолоигята на имената е едно от най-мъчните работи! ..... А пишман-разбирачи и агностици като Перкунас, Глишев и Римлянина, да си намерят по-интересно занимание ... вместо да си губят времето тук!

Предлагам да се превъзпитат, един по един... :) :) На "последния роман" да му изпием бирата и разхвърляме пуканките, на Глишев да му изпратим братята на Гошо Тертера - Ел Темир и Комур Ташко да му "поговорят", а Перкунаса да си го оставим да се мъчи сам по немско - Muskat Schnaps и Schäfers Salat с лебервурст... )))))))

Редактирано от Атила Дуло
  • Потребители
Публикува

...Защото напр. в руския превод от 1722г., който са ползвали нашите отци Спиридон и Паисий има както Сiмеонъ Лабасъ (с. 303),...

Става дума за превода на Мавро Орбини ли?

Руския превод на Мавро Орбини - да, за него става дума. Той е използван за списването на основните ни Възрожденски истории и от него преминава информацията в тях.

  • Потребител
Публикува

Най-сигурното и неопровержимо доказателство за това е възникването на мъжкото лично име Борис на основата на нарицателното съществително име барс: http://bolgnames.com/Images/Boris.pdf

Със същата степен на достоверност е и употребата на думата в Остромировото Евангелие, макар и с едно от преносните си значения:

Професоре, простете моята безпросветна дързост, но ако теорията ви бе вярна в украинските степи(където след 7-ми век бъка от тюркоговорящи според феновете на тюркските теории), щяха да се разхождат хиляди "Барисовци" преди 10-ти век, тоест преди ние великодушно да просветим свръхкултурните славяни и да им подарим името на нашият велик княз-покръстител, което и дълго време си остава в употреба като име само в средите на висшето дворянство...

  • Потребител
Публикува

Името Борис има съвсем друг произход, ирански и означава светлокос, светъл, ярък. Аналотично е перс. и сармато-аланското име Βορυς (надпис от Горгипия), Βορασπος (в надпис от Танаис, от bor-asp – риж кон), Βοχρης, и перс. Βόχορις, които могат да се свържат с осет. bыurxil / borxælæ – светлокос, блондин, Bыurxor / Borxuar – бог на урожая, на житото. Съвр.осет.форма Бура, Бурæхъ, Быришка, Борси, Борыхъо, а
при чувашите Барышка, Пурай, Пуряус. Но някои хора ги хапят гонят диви мачоци.

  • Глобален Модератор
Публикува

Името Борис има съвсем друг произход, ирански и означава светлокос, светъл, ярък. Аналотично е перс. и сармато-аланското име Βορυς (надпис от Горгипия), Βορασπος (в надпис от Танаис, от bor-asp – риж кон), Βοχρης, и перс. Βόχορις, които могат да се свържат с осет. bыurxil / borxælæ – светлокос, блондин, Bыurxor / Borxuar – бог на урожая, на житото. Съвр.осет.форма Бура, Бурæхъ, Быришка, Борси, Борыхъо, а

при чувашите Барышка, Пурай, Пуряус. Но някои хора ги хапят гонят диви мачоци.

Персийското Βόχορις къде е записано/регистрирано? Ако е някъде в Месопотамия, въпросният Бохорис най-вероятно е бил евреин.

  • Потребител
Публикува

Mit Persian/Presian geht ein Abschnitt der bulgarischen Geschichte zu Ende: Ihm folgt 852 Zar Boris, der erste getaufte Christ auf dem Thron, der mit Taufnamen Michael genannt wurde nach seinein Paten, dem byzantinischen Kaiser Michael III.: Dies steht auch hinter den Worten der Inschrift Nr. 15,4—6 ΒΟΡΗΣ Ο ΜΕΤΟΝΟΜΑΣΘΕΣΙΣ ΜΙΧΑΗΛ. Daneben gibt es in der byzantinischen Überlieferung häufig die mit griechischer Endung versehenen Formen ΒΟΡΙΣΗΣ und BΩΡΙΣΗΣ, übrigens auch für andere Personen jüngerer Zeiten [197]. In einer altbulgarischen Handschrift entspricht die Namensform Борисъ [198], und der gleiche Name ist aus dem Russischen gut bekannt (altruss. Борисъ). Die etymologische Beurteilung des Namens hat auszugehen von den weiteren byzantinischen Varianten BΟΓΟΡΙΣ, BΩΓΩΡΙΣ usw., die den einen als ursprünglichere Form von /Boris/ gelten, nach anderen aber etwa von Menges [199] ausdrücklich als „corrupted and erroneous spellings" beurteilt werden. Sowohl für eine Ausgangsfonn */bori-/ wie auch für */bogori-/ sind altaistische Deutungen vorgeschlagen worden [200], Menges hat ihnen als weitere [201] die Verknüpfung mit alttürk. bars „Tiger" hinzugefügt und sich dabei auf dessen onomastische Verwendung bezogen. In jedem dieser Fälle gibt es eine große Schwierigkeit, daß nämlich der i-Vokal der zweiten Silbe des Namens, v. a. in der slavischen Belegform Борисъ, der türkischen Vokalharmonie nicht entspricht. [202] Ungezwungen läßt sich der Name aber auch aus dem Slavischen erklären, und zwar als Verkürzung aus komponierten sog. Vollnamen wie Bori-slavъ [203] sei es als Bildung mit dem relativ seltenen Suffix -isъ [204] oder als sog. 'zweistämmiger Kosename' [205] von der 'hypokoristischen Wurzel' [206] Bori-s-ъ des nach dem Hinterglied-Anlaut abgebrochenen Vollnamens (also entsprechend meinem Vorschlag für iran. *Aspa-r-uka-). Es besteht zumindest keine Veranlassung dazu, um jeden Preis eine Herleitung aus einer anderen Quelle erzwingen zu wollen. Die Einwände jedenfalls, die sich gegen Besevlievs Vergleich mit einigen iranischen Namen aus Südrußland [207] erheben, lassen mir diese Hypothese als allzu gewagt erscheinen: Er nennt ΒΟΡΑΣΠΟΣ = sarmat. *bor-asp „mit falben Rossen" aus Tanais [208], einen Namen mit dem Adjektiv osset. būr, bor „gelb"=neupers. būr „rotbraun" usw. als Vorderglied, ferner den hierzu gehörigen Kosenamen BΩΡΑΚΟΣ [209] = altiran. *Bauraka- [210] und die oft auf Vasen belegte, in ihrer Erklärung fragliche Form BΟΡΥΣ [211]. An einer Stelle [212] weist er jedoch auch auf den Namen BΟΧΡΗΣ eines persischen Christen hin [213], der aber natürlich schon aus lautlichen Gründen, wegen -ΧΡ-, fernzubleiben hat. Und bei der Namensippe um būr < iran. *baura- bleibt die Stammbildung von protobulgar. /Boris/ gänzlich unerklärt, das anzunehmende (iranische) Suffix ohne Parallele und von der Lautstruktur her problematisch.

Публикува (edited)

Професоре, простете моята безпросветна дързост, но ако теорията ви бе вярна в украинските степи(където след 7-ми век бъка от тюркоговорящи според феновете на тюркските теории), щяха да се разхождат хиляди "Барисовци" преди 10-ти век, тоест преди ние великодушно да просветим свръхкултурните славяни и да им подарим името на нашият велик княз-покръстител, което и дълго време си остава в употреба като име само в средите на висшето дворянство...

Преди да продължим нататък, бихте ли цитирал няколко научни публикации,

в които се доказва, че след 7-ми в. в украинските степи "бъка от тюркоговорящи",

просто така, за да не си помисля, че си измисляте, чисто и просто от любов към спорта?!!

Редактирано от проф. Добрев
  • Потребител
Публикува (edited)

Професоре, макар да не искам да влизам във вашият пренебрежително-превъзнесен тон - Плетньова, Артамонов, Баранов и Комар стигат ли като "авторитети" приписващи на прабългарите и хазарите тюркоезичност! Ако вие намирате техните теории за недоказани, аз ще се присъединя с най-искрено удоволствие към тезата ви - аз дори ги намирам за преднамерени и по съветскому анти-български!!! Но в замяна ще си позволя дързостта да ви помоля да ми укажете КЪДЕ е зафиксирана преди 9-ти век употребата личното име "Борис" и в каква езикова среда??? Ако може с факти извън вашите трудове....

П.П. Подчертавам - "Б-о-р-и-с" , а не "тинтири-минтири"!!!

Редактирано от isav
Публикува

Професоре, макар да не искам да влизам във вашият пренебрежително-превъзнесен тон - Плетньова, Артамонов, Баранов и Комар стигат ли като "авторитети" приписващи на прабългарите и хазарите тюркоезичност! Ако вие намирате техните теории за недоказани, аз ще се присъединя с най-искрено удоволствие към тезата ви - аз дори ги намирам за преднамерени и по съветскому анти-български!!! Но в замяна ще си позволя дързостта да ви помоля да ми укажете КЪДЕ е зафиксирана преди 9-ти век употребата личното име "Борис" и в каква езикова среда??? Ако може с факти извън вашите трудове....

П.П. Подчертавам - "Б-о-р-и-с" , а не "тинтири-минтири"!!!

Не може с факти извън моите трудове, защото последната и най-нова етимология на това име е моя.

Тя по необходимост снема диалектически всички по-предишни етимологии, доколкото са ми били достъпни, разбира се.

В нея по етимологически надлежния ред намират място и се анализират доста голям брой имена и апелативи от различно време.

И все пак какво ще ви донесе и защо трябва името да е засвидетелствано непременно преди 9-и век?

Тюркоезичността на прабългарите изобщо не я дължим на посочените историци.

А ако трябва да търсим тук някакви чужди авторитети, задължително езиковеди, то такъв безспорно се явява проф. Баскаков, който пръв обособява Българската група в Тюркското езиково семейство, и то като първа по ред.

С риск отново да бъда обвинен в "пренебрежително-превъзнесен тон" трябва да кажа, че истинската наука е чужда на политиката и идеологията.

Затова, когато критикувам даден автор, аз не се интересувам от неговата национална или партийно-политическа принадлежност, а от това доколко и как тълкува известните за прабългарите и прабългарския език научни факти.

Boris.pdf

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!