Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Решението да се върне на БСП не беше от най-правилните. Тя, докато беше на власт, събра от населението пари да си построи паметник на собствената си партийна сбирка на група ентусиасти, който да се опита да засенчи Шипка.

Ако ще получава сега сградата, била тя полусъборена или не, да бъде така добра да върне парите! :tooth: От пенсионер взимаха мисля по три лева, от работещ, по пет, а от дете, вкл. в детската градина - 50 ст.!

Да връщат парите, с все лихвите!

Извинения за офтопика, ама аз да кажа :)

Иначе, г-н Гербов, поредното Ви попадение! :):good:

Редактирано от КГ125
  • Глобален Модератор
Публикува

Нихилисти в случая не е точен термин, доколкото този паметник не е национален, а партиен. И то на партия, която поставяше себе си над всичко в България повече от 45 г.

Като исторически паметник би следвало да остане, защото не заема мястото на стар такъв (знаете как имаха обичай да събарят стари и да поставят нови на тяхно място, класически, крещящ и драстичен случай е замяната на паметните плочи пред НДК с шестокрилната нецензурност.)

При Бузлуджа, освен, че засенчва малко Шипка (не, че може, дори и 10 пъти по-голям да е), няма проблеми. Следователно, редно би било да стои като паметник на времето си (включително и безпардонният му опит да засенчи Шипка е част от тази памет).

Обаче ако ще го взима частна организация, да върне парите! Това е строено с пари на хората. Чакам 50 ст. + парите на семейството ми с лихвата. :tooth:

  • Потребител
Публикува

Паметникът е национален, защото през споменатия период партия и държава бяха едно. Издигайки паметник на парията, издигаш паметник на държавата и националната й доктрина, колкото ида не ви се харесва това. Просто специфика на режима. По същия начин гробницата на Франко не е просто гробница на Франко, а национален паметник, защото Франко и Държава бяха едно и също нещо. Неслучайно се нарича този строй тоталитарен, партията и водачът са всичко, обхващат държавата.

  • Потребители
Публикува
Така че колкото по-бързо изчистим червените фекалии толкова по-бързо ще станем нормална и развита страна!

Такава призиви са звучали в България и преди 65 години - виж прикаченото изображение.

Да се погребе бъдещето на държавата и младите поколения, заради спомените на старите. Що за ужасяваща наглост е това.

Това пък как става на практика? Ами ако има нещо такова, време е да се поведе борба не само с корупцията и с организираната престъпност, а и с носталгиците, които сриват държавата. Аз съм за, само чакам да ми се обясни как ще стане това. Ако ще е по ленински - не съм съгласен!

post-2642-033335000 1317909215_thumb.jpg

  • Потребители
Публикува

Мозаечните пана в тържествената ритуална зала

„Първо трябва да стане ясно в какво състояние се предава паметникът, с помощта на специалисти да се изясни как да бъде консервиран, след това да се направи публично обсъждане как да се възстанови монументът” - бил казал шефът на БСП Сергей Станишев, след като разбрал, че правителството на България предоставя на партията стопанисването на паметника.

Интересно, дали ще бъдат възстановени всички елементи, да речем от мозайката. Например, ликът на Тодор Живков, който е фигурирал там, сега е старателно заличен. Не знам, но на мен все ми се струва, че на мястото на образите на комунистическите дейци ще се появят ликовете на станалите вече универсални символи за българско родолюбие: Любен Каравелов, Васил Левски и Христо Ботев. Те прилягат на социалистическата партия, защото сам съратникът на тримата - Стоян Заимов, ги определя като сенсимонисти. А Анри дьо Сен Симон е основоположник на утопичния социализъм.

Моето лично мнение е Домът-паметник да бъде възстановен в автентичния му вид и да бъде превърнат в един естествен музей на социалистическото изкуство и култура. След това вече да се дава оценка на неговите отделни елементи. За да се има предвид, как са изглеждали те, тук показвам и вида на основния елемент в интериора на тържествената зала.

Монументалната художествена мозайка в ритуалната зала е дело на пловдивските художници з. х. Христо Стефанов и з. х. Йоан Левиев (брат на музиканта Милчо Левиев). Композицията изпълва цялата площ на кръговата стена на залата, прекъсване има само в мястото, където са двата входа. В наглед непрекъснатата картина все пак могат да се различат отделни мини-картини (пана), представящи определен сюжет. Репродукциите по-долу са с неравностойно качество, но показвам това, което имам. За това кой сюжет къде се намира в залата, за ориентир може да служи фигура 11. Последните два сюжета, показани най-долу, се намират в незаснетата на тази фигура част на залата.

Фризът от фиг. 11:

post-2642-092485500 1317995303_thumb.jpg

Фиг. 14

Портрети на видните дейци на българското комунистическо движение Тодор Живков, Димитър Благоев и Георги Димитров (отляво надясно):

post-2642-017259000 1317995312_thumb.jpg

Фиг. 15

Диптих „Борбата” и „Създаването на партията”:

post-2642-032379400 1317995318_thumb.jpg

Фиг. 16

Алегорична композиция „Борбата” (детайли):

post-2642-072334100 1317995327_thumb.jpg

Фиг. 17

post-2642-021637700 1317995335_thumb.jpg

Фиг. 18

Алегорична композиция „Създаването на партията”:

post-2642-080792000 1317995343_thumb.jpg

Фиг. 19

Ръце, държащи различни оръдия на труда:

post-2642-051367900 1317995350_thumb.jpg

Фиг. 20

Портрети на видните дейци на световното комунистическо движение Фридрих Енгелс, Карл Маркс, Владимир Ленин (отляво надясно):

post-2642-088611200 1317995359_thumb.jpg

Фиг. 21

Композиция „Победата на 9 септември 1944 г.”(цялата и три детайла):

post-2642-013705700 1317995369_thumb.jpg

Фиг. 22

post-2642-006407400 1317995377_thumb.jpg

Фиг. 23

post-2642-007436200 1317995386_thumb.jpg

Фиг. 24

post-2642-060242300 1317995392_thumb.jpg

Фиг. 25

Композиция „Съвременна България”:

post-2642-018307200 1317995399_thumb.jpg

Фиг. 26

Обяснение на идеите, заложени в отделните мозаечни пана, е дал на времето Стефан Ноев, директор на Дома-паметник на връх Бузлуджа (Добавено на 1.12.2011 г.):

Във вътрешния кръг на площ над 500 квадратни метра е изпълнена внушителна художествена композиция — мозайка. Тя условно е разделена на 4 части. Основният идеен и художествен замисъл е да се представят борбите на нашата партия от нейното създаване, с героичния й полет, до победата на 1944 година и изграждането на новото социалистическо общество. Цялата композиция се затваря от образите на основоположниците на научния комунизъм Карл Маркс, Фридрих Енгелс и В. И. Ленин. С всичките си детайли тя представлява единно цяло, което се обединява от няколко символни момента.

Образната група на класиците на марксизма-ленинизма е обградена от пламъците на революцията, в която изгоряха хиляди борци за един нов социален строй на земята, с човешки ръце, носещи различни оръдия на труда, на културата. Тази част от композицията е втъкала в себе си идеята за всепобеждаващото марксистко-ленинско учение и затова тя е начало и финал на художествената композиция във вътрешния кръг, нейният идейно-емоционален и художествен завършек.

Първата група вляво композиционно изразява тръгването на партийната идея, на партийната мисъл с основаването на революционната марксистка партия на връх Бузлуджа - орловото гнездо, откъдето излетя нашата партия. В този смисъл крилете в тази група символизират полета на комунистическите идеи над България. Следва групата, изразяваща борбите на българския народ под ръководството на партията. Бузлуджанското знаме се понесе високо над барикадите на една дълга и тежка борба. Имаше комуни и въстания, Владая и Мъглиж, Май и Септември...

В центъра на тази група е прободеният от червеното комунистическо знаме змей, символ на злото, на капитализма и експлоатацията, на фашизма.

Срещу образите на класиците на марксизма-ленинизма се намират ликовете на ръководителите на нашата партия: Димитър Благоев, Георги Димитров и Тодор Живков.

Следващият момент от композицията изразява победата на 9 септември 1944 г.: посрещането на Съветската армия, скръбта по загиналите в борбата. Това е исторически, коренен прелом в историята на България, открил пътя към един нов справедлив и жадуван социален строй.

Композицията завършва с пресъздаването на нашето съвремие, представено като летеж, проектиран и центриран към бъдещето в група деца — символ на това бъдеще. Те са обградени от две групи, състоящи се от работници, интелектуалци, жени, космонавт, т. е. цялостен образ на днешното българско общество. То строи социализма на фона на една съвременна техника, на голямата химия и електрониката, изгражда бъдещето на България.”

  • Глобален Модератор
Публикува

И аз мисля, че трябва да се възстанови в автентичния му вид - няма пречка да стои като паметник на епохата си, защото, за разлика от този позор пред НДК, не е изместил нищо старо.

Обаче да върнат парите!

  • Потребители
Публикува

Ако започнат да връщат пари, ще поискат като свидетелство марките, които даваха. Срещу дарени 5 лева, даваха марка, пак с изглед на макета на Дома-паметник и мисля, че на тях беше отпечатано „5 лв.”. Но тези марки не бяха пощенски.

Аз нямам такава марка, защото по време на основната кампания за събирането на парите отначало бях студент, а след това войник. Не си спомням на студентите и войниците да са искали пари за Бузлуджа. И като почнах работа не са ми искали. Изглежда там събирането е минало, преди аз да постъпя. Ако марката беше пощенска щях да си я купя, но благотворителни марки навремето не събирах.

Така, че, виж разтърси се и открий такива марки. Ако не ти ги заменят за пари, поне ще ги покажеш тук, та да се обогати виртуалния музей на „чинията”. Ние навремето така викахме на Дома-паметник: „летящата чиния на Бузлуджа”.

  • Потребител
Публикува

Както критикувам чугуниадата, такова е и отношението ми и към тия дето разрушават.

Май лумпенщината е моторът и на едните и на другите.

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Ако започнат да връщат пари, ще поискат като свидетелство марките, които даваха. Срещу дарени 5 лева, даваха марка, пак с изглед на макета на Дома-паметник и мисля, че на тях беше отпечатано „5 лв.”. Но тези марки не бяха пощенски.

Аз нямам такава марка, защото по време на основната кампания за събирането на парите отначало бях студент, а след това войник. Не си спомням на студентите и войниците да са искали пари за Бузлуджа. И като почнах работа не са ми искали. Изглежда там събирането е минало, преди аз да постъпя. Ако марката беше пощенска щях да си я купя, но благотворителни марки навремето не събирах.

Така, че, виж разтърси се и открий такива марки. Ако не ти ги заменят за пари, поне ще ги покажеш тук, та да се обогати виртуалния музей на „чинията”. Ние навремето така викахме на Дома-паметник: „летящата чиния на Бузлуджа”.

Искаха, искаха и от студенти и от ученици. От мен искаха 50 ст., а бях в забавачницата! Това беше, така да се каже, първото плащане към държавата :))) Марка не помня да са ми давали, но нашите специално ми дадоха 50 ст. да ги занеса на другарката. Те платиха по 5 лв., а баба и дядо - по 2 мисля от пенсиите ли как беше, това вече не го помня...

Може да се уреди и без да се връщат марките, тъй като не са купувани по желание от хората ;) . Държавата ги е дала, а не партията. След като партията го взима, тогава тя да върне парите. :crazy_pilot:

Редактирано от КГ125
  • Потребител
Публикува

Тоя "паметник" на партията да трябва да бъде разрушен. Отломките да бъдат използвани за построяване на градски тоалетни във всеки български град. За да могат пролетариата да им с*ре на партията. Както тя направи на главите на всички ни :post-20645-1121105496:

Айде малко прагматизъм. За да се построи това нещо са изхарчени сумати народни пари. А не сме богата държава, особено днес. За това следва да се измисли някакво полезно приложение на тази сграда, за да се ползва, а дори и пари може да носи.

  • Потребител
Публикува

Никой не казва да се наливат още пари с оглед на сегашното й предназначение. Този комплекс е на "партията", толкова колкото аз съм продукт на "непорочно зачатие". :biggrin:

А за друго предназначение може да се помисли. Не казвам, че ще стане на всяка цена, но нищо не пречи да се помисли с оглед на туризъм или нещо такова.

  • Глобален Модератор
Публикува

Тоталнитарните ъъ, комунистическите, де, паметници, тогава, когато не доминират агресивно и особено когато не заемат мястото на стари такива, би било добре да съществуват. Добър символ на епохата биха били, пък и като ги види човек, ще му се отще предварително :)

  • Глобален Модератор
Публикува

Е защо държавата да налива пали в разрушаването тогава? Да си го дадат на партията, да си го възстановяват ако искат.

Ми да. След като ни върнат парите! :058:

  • Потребител
Публикува (edited)

Може да се водят туристи там. Аз съм водил, и за съжаление, е руина. Ако не беше, слага се вход и се печели. Да не говорим за панорамата отгоре, слагаш кафе и сатва задължителна спирка на групите, които минават балкана. Ама трябва малко мозък за тая работа.

Редактирано от alvassareiro
  • Потребител
Публикува (edited)

... слагаш кафе и сатва задължителна спирка на групите, които минават балкана. ...

.. или през галактиката - с тази форма винаги ми е приличал на летяща чиния, приземила се за малко. :crazy_pilot:

Редактирано от hristo_serafimov
  • Глобален Модератор
Публикува

Поради тази своя форма паметникът винаги ми е приличал на летяща чиния, приземила се за малко.

Може би именно ТАЗИ летяща чиния е имал предвид Ахмед Доган?! Имал пари да си купи летяща чиния - имаше едно такова изказване той.

Както казва героят на Ал. Константинов - бай Ганьо: "Имал чилякът бол пари, та би могъл да си го позволи..."

  • Потребител
Публикува
Строителството започва през 1974 г. и се финансира с дарения от целия български народ на стойност 14 186 000 лв.

Това си го спомням, събираха доброЗорни дарения даже от децата и за тях също даваха някакви марки с изображение на бъдещия дом-паметник.

  • Потребител
Публикува (edited)

Те туристи могат да се водят и до ред тракийски, римски, средновековни исторически паметници, и други и там може да се налеят пари и да се взема вход и печели. Има цели римски градове у нас! За които няма пари!!!

Защо трябва да се наливат баш в тази полюция на зрелия социализъм? После не било на основа на политически пристрастия. Е какво е тогаз?

Според сериозни анализи на туристическия пазар у нас, контингентът за културно-познавателен туризъм в България показва подчертан интерес към паметниците на комунистическото ни минало. Интересът към римските и средновековните паметници не е толкова голям. Ами пазарът определя предлагането. Просто е.

Всъщност, трябва комплексен подход в усвояването на културното наследство. Лошото състояние на римските паметници и на тези от близкото минало е част от един и същи проблем, не противоположни неща.

Редактирано от alvassareiro
  • Потребител
Публикува (edited)

Люлин не представлява интерес, за разлика от паметници като този на Съветската армия или Бузлуджа. Маркетингов анализ просто, нищо друго.

Редактирано от alvassareiro
  • Потребител
Публикува

Ти се благодари, че беше комунизмът, че се изучи едно две поколения, построи се всичко, което се е строило някога, и станахме модерна държава, че днес е едно връщане назад ама много от онова време. Във всички фронтове - от медицина и образование до музика и кино. Затова да държим отечествения фронт.

  • Потребител
Публикува (edited)

Според сериозни анализи на туристическия пазар у нас, контингентът за културно-познавателен туризъм в България показва подчертан интерес към паметниците на комунистическото ни минало.

Беше ми попаднала някаква статия за познавателен туризъм, където желаещите обикалят западнали фабрики и изоставени халета из Белгия. Предполагам, че на Бузлуджа може да се организира нещо такова за любителите на екстрема. И то без да е необходим ремонт на интерегалактическата тепсия. Желаещи да се катерят във вътрешността й все ще се намерят.

Редактирано от Perkūnas

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!