Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува

.............

Хубаво е, винаги когато неисторици се ровят из историята, да имат наоколо някой историк, към когото да се допитват при нужда, за да избегнат допускането на гафове като натворените в коментираната статия.

Нали знаеш, че обущарят трябва да си гледа приоритетно обувките и не е коректно да коментира картината на художника над нарисуваните обувки.

За да не се самокомпрометира.

Не мисля, че обущарят не трябва да поглежда по-нагоре от обувките.

Ако картините се коментираха и ценяха само от художници, художниците щяха съвсем да потънат в забрава и да останат без препитание. Така е и с историята.

Впрочем, аз имам до себе си историк с всичките му книги, коментари и препоръки. Това обаче не ми дава самочувствие да пиша исторически статии или книги. Все още...

....... историята най-често е използвана от националната държава в прокарване на доктрити, политики, идеи, и бъдейки слуга на държавата, се лишава от обективност. Затова е добре и други науки да се изказват по факти, установени от историята.

Другите науки също може да се повлияят от официалната доктрина. А съвременната официална доктрина, правилният официален мироглед е антинационалистически и това си личи в учебниците.

  • Модератор антропология
Публикува

А всъщност може би не съм те разбрал? Няма някаква причина да се 'възпитават' американчетата в чувство за вина? Заради атомните бомби ли? Или заради индианците - не не вярвам, за германчета има, но пак не вярвам, че така се процедира?

хах, Mitaca, здрасти, добри примери. Един ден 5 годишния ми (тогава) син се връща от училище и казва. ' Абе ти знаеш ли, че ако не е бил Мартин Лутър Кинг,децата в северна каролина нямаше да могат да си играят заедно по площатките днес? МЛ Кинг е най-великият герой на америка" - знам сине. "А знаеш ли, че ако не беше М.Л. Кинг, днес нямаше даа мога да говоря по телефона с дядо си от България? " - не сине, това не го знаех; да не би мартил Лутър Кинг да е изобретил телефона? "Не, но допреди Кинг американците не са разрешавали хората с тъмен цвят на кожата, като нашия български дядо, да разговарят с останалите" :w00t:

Т.е. индоктринацията, ако можем така да я наречем, и чувството за вина, че американците от европейски произход са престъпници по отношение на малцинствата, започва още от 4-годишна възраст в предучилищната. Първото име, което учат, е Мартин Лутър Кинг, оттам нататък учат за геноцида над индианците - това на 5 годишна възраст, с отците основатели и т.н. се занимават от 4-ти клас нататък." и до днес МЛ Кинг е герой за сина ми, и то най големия; така както за мен е герой Левски, обесен от турците и т.н. Това при мене и при него дава много различни резултати. не е достатъчно според хората, които пишат методологиите на учебниците, учебниците да бъдат "атинационалистически" - те трябва да изграждат бариера с/у ксенофобски прояви от най-ранна възраст, когато още децата, с извинение, се насират и напикават, обаче знаят какво е направил за тях мартин лутър кинг така, както ние засукваме Левски и Вазов с майчиното мляко.

През 2005 участвах в един проект по написване на учебник по историческа методология за ам. училища - 6 месеца дрънкане и писане; бяха поканили хора от различни страни, историци и антрополози; та имаше и една германка, която да представи как германските учебници по история се борят със зараждането на национализъм и ксенофобия у германчетата; имаше и една жена от израел :happy: която даа съпостави написаното в германския учебник с това в израелския, та ако може, американците да използват най-доброто от двата; Аз се предполагаше да представя български учебник от соц-а и да "осветля" ролята на измислянето на история във формирането на македонската нация; друга тема е това; мисълта ми е, че в германия работят предимно чрез създаване на чувство за вина към малцинствата - славяни, евреи и т.н., което според германката, в общи линии работеше; механизмите се разглеждаха в големи детайли и не ми се спира в/у тях; американският пример беше с колумбус дей и влиянието, което има върху изграждане на позитивно отношение към италианската общност в нюйорк, която дълго е била обект на расизъм, чат чааст от антираситките мерки през 60-те се е взело решение в учебниците по история да се подчертае ролята на колумб пруи откриването на америка, италианският му произход, и че италианците всъщност не са външни хора за америка, а напротив, нейни откриватели, а не досадни натрапници от мафиотските райони на сицилия; резултатът бил "голям успех" и т.н. в което не се съмнявам. Както и да е, методологическите концепции се въртяха около следното - когато един народ е представен в учебниците като "жертва", или като някой, кпойто е "винаги прав" (т.е. американците) у децата не се развива чувство за вина в ранната възраст, което да се превърне в условен рефлекс и да "пази" различните и т.н. За американския учебник идеята беше да се вкара историята за отвличанията на индиански деца през 1930 -те - отвличаш индианче, предаваш го на училищните власти и американската държава ти плаща пет долара за това, че си отвлякъл дете от родителите му; идеята беше да се покаже на американчетата, че не винаги американците са "добрите момчета"; и че това да си американец не е някаква индулгенция за безобразия. Дълга история. Погледни още веднъж "примерите за митове", които е изтипосал журналиста, и ще видиш накъде бие. Поздрави.

  • Потребител
Публикува

Южняк, имам два въпроса:

1. Ти си от Каролина да речем, но и в Айдахо и Монтана ли децата смятат че МЛК е най-великият американец?

2. В американските частни училища, и тези, останалите, по едни и същи учебници ли се учи?

  • Потребител
Публикува (edited)
Другите науки също може да се повлияят от официалната доктрина.

От всички науки, историята най-много се влияе. Тя е именно основният проводник на държавната докртина и национализма. Не физиката или химията.

А съвременната официална доктрина, правилният официален мироглед е антинационалистически и това си личи в учебниците.

И какво от това? Ние националисти ли ще ставаме?

Дичо сеа де пасо, национализмът е най-лесната панацея за всеки проблем, предпочитан от тъпаците и демагозите.

Редактирано от alvassareiro
  • Модератор антропология
Публикува

Южняк, имам два въпроса:

1. Ти си от Каролина да речем, но и в Айдахо и Монтана ли децата смятат че МЛК е най-великият американец?

- не, не съм от каролина, само съм учил и работил там 5 години. Не знам какво смятат децата в Айдахо и Монтана.

2. В американските частни училища, и тези, останалите, по едни и същи учебници ли се учи?

- абсолютно не; но при съставянето на учебниците се ползва общя методика; в каролина имаше 4 групи училища - "пъблик" - за тях правихме методологическите упътвания; прайвит - това е ясно; чартърд -за райони в тежко финансово състояние, т.е. гетата, и хоумскулинг - т.е. детето въобще не ходи на училище, учи вкъщи по каквото родителите намерят за добре, но се явява на годишни изпити в някое държавно училище. За чудене е, но близо 30 % от американчетата са хоум скуул. респективно най-висок е процентът на хоум скуул по айдахо, дакота и т.н. Всяка училищна система ползва собствени учебници; понякога правени от самите учители в училището, НО: изпитите са стандартизирани - т.е. абсолютно едни и същи изпити с еднакви въпроси върху една и съща материя и еднакви отговори; което дава някаква общност на образователната им система. Т.е. различни учебници, но пък еднакви изпитни въпроси.

Америка има история от ксенофобия, геноциди и расизъм, каквато българия няма. Така че давам право, когато внимават какво и как да напишат в учебниците си; защо обаче да пренасяме вътрешноамерикански проблеми в/у българските детски глави? не съм сигурен, че американския и дори германския опит имат някакъв смисъл в България; Всеки си решава проблемите сам.

  • Потребител
Публикува (edited)

В такива случаи, при болно общество се появяват някакви, аз ги наричам "квазизащитни" сили. Не знам дали е най-точната дума.

Дали ще бъдат фенове и рокери, дали ще бъдат бакали, месари и аутомеханикери, дали ще са черносотници и пр., това не променя нещата. Реакция на опората един вид.

Редактирано от kramer
  • Потребител
Публикува

1. Разбира се статията търпи критика. И аз споделям това мнение, но мисля че с лека ръка се пропуска покрай останалото акцента на статията. А той е :

Затова единственият вариант българското общество да се пребори със собствената си липса на толерантност и да обърне национализма си от етнически в граждански, е реформа не само в образованието, а на всички нива от политическия и обществения живот.

Дотогава, притеснително голям брой хора ще намират утеха за сивото си настояще в митовете за славното българско минало. А въпросът за бъдещето, което все пак се прави сега, въобще няма да се задава.

Думичките в червено са важните в цялата статия\2стр.\ - другото е баластра.

2. Разбира се, че е провокация! Авторът на статията едва ли не го знае.

  • Потребители
Публикува

Между другото, това за митовете относно славното минало, заместващи грижата за бъдещето и аз съм си го мислил. Псевдонауката процъфтява в несигурни времена.

  • Потребител
Публикува

Определено жалка поръчкова статия показваща нивото на част от българските учЕни и журналя.Тези , които са най-кресливи и определят общественото мнение.Срещу съответното заплащане , естествено.

Само не виждам къде им е проблема - съвременните учебници отдавна са прочистени и са според изискванията на времето - политкоректни и изпълнени с толерастия.

Прочее по-младите да се готвят - туй е бъдещето , уважаеми родители 1 и 2 :tooth:

  • Потребител
Публикува

и че обясняват генералните проблеми на България с причини извън самите българи. Това формира определено самочувствие и начин за възприемане на фактите от миналото.

Изглежда това е характерна психологическа черта на българина.

Според мен като цяло в обществото под думата "толерантност" се прикриват ред други отрицателни процеси,които нямат нищо общо с въпросния термин.Както и историците разбира се не биха могли да бъдат виновни за тези отрицателни явления .

  • Потребител
Публикува

Не виждам какво толкова имате против статията на Божан Чипев в "Капитал".

Всъщност доброто и широкото познаване на историята е едно от оръжията срещу крайния национализъм..

Истината, само истината, и цялата истина...

Да не се филтрират историческите факти..

Българската история рядко се поставя в контекста на световната и така не могат да се видят нейните реални измерения.

Да се спрем например на последният ред от списъка с "митове и факти":

Мит: България винаги е проявявала толерантност към евреите.

Факт: През 1894-1895 и 1904 г. се провеждат масови анти-еврейски погроми. В началото на 40-те години всички имущества на евреите се изземат по закона за защита на нацията.

И тъй, да поговорим за отношението на българската държава към своите граждани-евреи през 2-рата световна война.

Със закон, приет от Народното събрание и вероятно широко разгласен в медиите, българските граждани-евреи стават обект на репресии и конфискация на имуществото, и то без да са нарушавали законите на царството. Вярно ли е това или не? Кои депутати са гласували против, че да ги почетем? Кой е повдигнал в пресата глас в защита на евреите? Хайде, по време на "възродителният процес" режимът беше тоталитарен и гласността беше забранена. Ама тогава?

По-нататък, Германия спуска и България приема квота за доставка на 20000 евреи. Парламентът може да не е знаел, медиите може да не са знаели, но Царят и правителството са знаели. Започват да попълват квотата от новоприсъединените земи и около 12000 тамошни евреи са пратени в Германия, вероятно на сигурна смърт. Недостигащата бройка започва да се попълва от старите предели, от Кюстендил. И едва тогава кюстендилският депутат Димитър Пешев, заместник-председател на народното събрание, се противопоставя. Църквата се противопоставя. Обществото се противопоставя. Царят помилва тези 8000 български евреи - животът им е запазен.

Моля отбележете неточностите в разказът ми и го допълнете.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!