Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

Публикува (edited)

Искам да повдигна един въпрос, който е свързан с това факсимиле:

attachicon.gifрьослер.jpg

Преводът на цитата гласи: „Студии Лайпциг 1871, 251, Бел. 4: „Един турски ръкопис, част от колекцията на Дийц в Берлинската кралска библиотека, наред с най-различни неща съдържа и редица въпроси на един гръцки император към халифа Муавия, първият от които е следният: (текст с арабски букви, транскибиран на her lughatinge allah…) т. е. кои са прославящите свети имена на Аллах на всеки език? Халифът му ги назовава на тринадесет езика; между другото казва: (текст с арабски букви, транскибиран на bulghar dilinge tangry-dir) т.е. в езика на българите (въпросното име) е тангри. Нищо не говори против истинността на предаденото."

Както е посочено във факсимилето, текстът е взет от изследването на W. Schott: Altaische Studien oder Untersuchungen auf dem Gebietе der tatarischen (turanischen) Sprachen. Авторът използва въпросния текст в спор с негов опонент, който твърдял, че думата „тангри” има китайски произход и в китайския език означава „небе”. По-късно обаче, тюрките заимстват думата, но я използват в значението ѝ на „бог”.

Странно е, защо един византийски император ще пита арабски халиф (чието име кореспондира с действително такова от 7 в.) как се казва „бог” на различни езици. Вероятно го е питал за „аллах”. Значи ли обаче, че посочените „българи” под „тангри” са разбирали „аллах”?

Сведението се позовава на арабски халиф, което означава, че най-вероятно става дума за волжките българи, които са имали контакти с арабите.

attachicon.gifшот, берлинска библиотека.png

Това са двете страници от изследването на Шот, в което се обяснява, за какво става дума. Може би професор Добрев знае нещо по този спор?

Въпросът ми е защо Шот счита, че тези, които казват на Аллах – Тангри, са тюрки? След като, ако правилно съм разбрал немския текст, и при хуните имало Тангри. Който знае нещо по въпроса или може да преведе точно за какво става дума, нека се включи.

Благодаря Ви най-сърдечно, че в един толкова важен момент се обръщате към мене.

През 7-и в. арабите все още не знаят нищо за волжските българи, затова много по-логично е да се допусне, че в случая става дума за кавказските българи и само в краен случай, за дунавските българи.

Аз по-скоро бих коментирал арабографичния текст, който може да се окаже и един от

най-ранните цялостно-свързани текстове на прабългарски език, тогава

какъв е този "византийски император", който говори прабългарски език???

За съжаление не разполагам с текста на акад. Бешевлиев, бихте ли ми посочил от коя негова публикация е,

а ако я няма в Нета, да ми сканирате съответните абзаци с точното заглавие на публикацията.

Благодаря Ви предварително!

Редактирано от проф. Добрев
  • Мнения 259
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител
Публикува

Гледам, проф. Добрев е качил в последното си мнение 2 книги за тангризма, за което - благодарности. Но все пак ми е интересно да видим собствените му възгледи и съображения за тангризма, особено през призмата на данните на Каланкатуаци, за... ъъъ, бога, носещ дъжд и имащ за символ дъба.

Според скромното ми мнение, едва ли на този етап професор Добрев ще ни удостои с внимание. Това би трябвало да стане едва тогава, когато той се запознае (sic!) с тенгрианството! От написаното досега, или по-точно от ненаписаното (спестеното) от негова страна, аз останах с впечатлението, че Добрев (все още) е на Вие с въпросният култ и съвсем умишлено се... бави.

Просто страх, неизказан (неистов) страх, да не би да се компрометира за пореден път пред форумното общество с някой и друг фишек. Това, че той е качил две книги не означава, че е специалист във въпросната област. Дори напротив - убеден съм, че дори не ги е чел! Аз мога да кача двадесет и две, нали така?

  • Глобален Модератор
Публикува

Така, съгласно предложението на един некропатриотичен фанариот и с оглед на развоя на темата, промених нейното заглавие на "Родът Дуло - християни или тенгристи?"

Графе, мислех да подавам на проф. Добрев информацията на час по лъжичка. Но понеже той бяга като дявол от тамян от въпроса ми какъв е този тюркски Тангра, дето носи дъжд и чийто символ е дъбът, ще взема да вдигна нивото на сложност на въпроса. :weights:

Добрият кавказоалбански отец Исрайел явно нищо не е свършил през 685 г., защото след близо 2 века на бъдещия славянски първоучител свети Константин-Кирил му се е наложило пак да се разправя с този пусти Аспандиат, както личи от неговото (на Кирил, не на Аспандиат) Проложно житие:

"Във фулското племе имаше един голям дъб, сраснал се с череша, под който се извършваха обряди. Наричаха го с името Александър и не позволяваха на жена да пристъпи нито към него, нито към обрядите. Като чу това, философът не се помая да отиде при тях и като застана сред тях, рече им: “Елините са отишли във вечна мъка, задето са се кланяли като на бог на небето и на земята – такива велики и добри творения; а вие, които се кланяте на такава нищожна вещ като това дърво, което е предназначено за огъня, как ще се избавите от вечния огън?” Те отговориха: “Ние не сме почнали да вършим това отсега, а сме го приели от нашите бащи; от това дърво ние намираме [изпълнение] на всички наши молитви – особено за дъжд и за много други неща. И как ние ще направим това (т.е да отсечем дървото), което никой не е дръзвал да направи? Ако някой дръзне да направи това, ще го сполети смърт, а ние няма вече да видим дъжд докрай”.

Хайде професоре, горя от нетърпение да ги видим паралелите из Централна Азия и Алтай на тюркския (според вас българския) дъждоносен Тангра... Задачата се усложнява, защото от житието се оказва, че тоя ваш Тенгри май е бил вариант на Александър Велики. :frusty2:

  • Модератор История
Публикува

Примечательно, что у тюркских народов было принято называть высокую гору или дерево Тенгри. Местом коллективных молений или жертвоприношений могло стать высокое одинокое дерево. И в наши дни сохранилась традиция повязывания ленточек на ветвях деревьев, стоящих одиноко или растущих около источника, у входа в пещеру. Это своеобразная дань почитания, знак святости места.

http://www.bilu.kz/tengri.php

  • Потребител
Публикува

Самият текст от факсимилето е доста неясен, тъй като там става дума за „аллах”. Доколкото съм разбрал, в арабския език няма дума за „бог”. Така че е спорно, дали зададения въпрос трябва да се разбира като: „как другите народи наричат Аллах”. Или става дума за: „как другите народи наричат (своя) висш бог”. Бешевлиев, който използва на няколко места това сведение, приема, че става дума за второто.

Турският манускрипт е от типа „гювеч” („пълен с най-различни неща”) и вероятно е съставен някъде през 17 в (Бешевлиев го определя като „късен турски ръкопис”). Конкретния текст е компилация на подобен такъв, но е изваден от контекста и преиначен. Не е ясно дали авторът е ползвал оригиналния източник и е направил съзнателна или несъзнателна промяна. Или пък е имал под ръка устно предадено сведение.

Странно е, защо един византийски император ще пита арабски халиф (чието име кореспондира с действително такова от 7 в.) как се казва „бог” на различни езици. Вероятно го е питал за „аллах”. Значи ли обаче, че посочените „българи” под „тангри” са разбирали „аллах”?

Сведението се позовава на арабски халиф, което означава, че най-вероятно става дума за волжките българи, които са имали контакти с арабите.

Според Прозоров и компания, името "Аллах" произхожда от общ семитски корен, обозначаващо божеството (означаващо божество, т.е. Бог).

Например при евреите "Елоах" е в единствено число, а "Елохим" - в множествено число. Самият (невидим) Бог, в който вярват и християни, и мюсюлмани, няма персонално име.

  • Потребители
Публикува

На професор Бешевлиев текста на Шот не му е бил познат. Той е виждал изглежда само цитата от факсимилето. Защото в „Първобългарски надписи 1992” е написал като бележка: „Според един турски ръкопис върховният бог на българите се наричал tangry, вж. R. Roesler. Romanische Studien, Leipzig 1871, 251, заб. 4.” http://promacedonia.org/vb3/vb_1.htm#6

В по-ранната книга „Първобългарите 1981” на с. 92, в бел. 80, Бешевлиев вече е посочил името на Шот и труда му, като след това цитира само „bulghar dilinge tangry-dir d. h. in der Bulgarensprache ist (der fragliche Name) tangry”. И пояснява, че това било „приведено у R. Roesler. Romanische Studien, Leipzig 1871, 251, заб. 4.”

В началото на факсимилето е записано именно: „Студии Лайпциг 1871, 251, Бел. 4”. Но това факсимиле едва ли е от книга на Бешевлиев. Защото в посочените две негови съчинения, а и в първото издание на „Първобългарски надписи” (с. 52, http://macedonia.kroraina.com/vb/vb_7.html), той навсякъде споменава само, че „в един късен турски ръкопис, в който се изброяват имената на висшия бог в различни езици, на български той се наричал Тангра”. Никъде професор Бешевлиев не обелва и дума, че „висшия бог” в ръкописа е назован „аллах”.

Незнайно откъде, някой е намерил въпросното факсимиле и сега знаем повече какво е написал и какво скрил Бешевлиев. Но на мен не ми стана ясно, действително за „висшия бог” ли става дума или конкретно за Аллах? Затова мислех, че нещо може да се извлече от целия полемичен текст.

P. S. Щом името "Аллах" има общ семитски корен с бог, защо и българите не са казвали "аллах"?

  • Потребител
Публикува

Но на мен не ми стана ясно, действително за „висшия бог” ли става дума или конкретно за Аллах? Затова мислех, че нещо може да се извлече от целия полемичен текст.

P. S. Щом името "Аллах" има общ семитски корен с бог, защо и българите не са казвали "аллах"?

Да, за "висшия бог" става дума. Но поне ние имаме информация за висш бог при т. нар. тангристки пантеон при народите от Средна Азия, докато мюсюлманите - поне в началото - не са имали никаква представа за пантеон при тюрките.

От гледна точка на мюсюлманите (които, разбираемо, са монотеисти) става дума точно за Бог. В случая - Тангра (както е наричан Аллах от тюрките, според ислямските представи от втората половина на VII век). Поне така са си го обяснявали (разбирали) мюсюлманите, които точно в тях времена за първи път се срещат с тюркския свят. За все още образуващата се ислямска философия, явно тюркският Тангра е този Бог, в който вярват и мюсюлманите, т.е. в Аллах. Впоследствие, мюсюлманите вече разбират, че всъщност тюрките не вярват в невидимият Бог[1], а почитат небето, т.е. тюрките са пълни езичници, като не са дори и "хора на книгата", каквито, да речем, са зороастрийците.

[1] в Който вярват народите изповядващи юдаизма, християнството и исляма

P.S. Защото не са семити.

Публикува (edited)

Примечательно, что у тюркских народов было принято называть высокую гору или дерево Тенгри. Местом коллективных молений или жертвоприношений могло стать высокое одинокое дерево. И в наши дни сохранилась традиция повязывания ленточек на ветвях деревьев, стоящих одиноко или растущих около источника, у входа в пещеру. Это своеобразная дань почитания, знак святости места.

http://www.bilu.kz/tengri.php

Колко странно в аспекта на произхода и прародината на българите?!!

След като откри прародината на българите иранци в хиндустанската джунгла,

Пантомимата този път все така сериозно захапа едновременно определено тюркските Тангра и Атила:

Информационное письмо № 1

28 января 2015, 09:49 | Просмотров: 531

Международный Фонд Исследования Тенгри

Общеболгарский Фонд Тангра-ТанНакРа

СОК «КАМЧИЯ» ЕАД

(при содействии министерства культуры и духовного развития

Республики Саха (Якутия), Россия)

20-24 сентября 2015 года в комплексе «Камчия» (Болгария) проводят V-ю Международную научно-практическую конференцию «Тенгрианство и эпическое наследие народов Евразии: истоки и современность».

Тенгриведение, как комплексная научная дисциплина, исследующая уникальный феномен духовной культуры народов Внутренней, Центральной и Северо-Восточной Азии, всей Евразийской мегацивилизации – религию Вечного Синего Неба Тенгри, вступает в настоящее время в качественно новый этап своего развития.

Этот этап обусловлен, прежде всего, закономерностями внутреннего развития самого тенгриведения, самой логикой формирования этой научной дисциплины, побуждающей творчески осмыслить, обобщить и переработать весь предшествующий опыт изучения феномена Тенгри его исторической роли в становлении этнических и цивилизационных культур Евразии, в частности, политической и экологической культуры народов Евразийского суперконтинента, их менталитета, этнопсихологических, психоэнергетических, биоэнергетических типов, культуры психической деятельности и культурно-психологических традиций, оказывающих заметное влияние и на современную этнополитическую и общественно-экономическую ситуацию в различных регионах Евразии и в целом на современную геополитику.

В связи с этим особую актуальность приобретают вопросы методологии и терминологии комплексного исследования тенгрианской цивилизации, а также проблемы историко-философских, культурологических, социально-психологических и политологических исследований тенгрианской цивилизации, в частности и в особенности, проблемы изучения общей геополитической ситуации в различных частях Евразии, процессов влияния различных религиозных культур на этнополитические процессы. Большую научно-практическую значимость имеют также проблемы взаимодействия и взаимосвязи тенгрианской мегацивилизации с социокультурными и духовно-религиозными традициями народов Востока и Запада в контексте проблемы диалога культур в условиях глобализации.

Огромное научно-практическое значение имеют также вопросы этнологического, психоэнергетического и религиоведческого изучения феномена Тенгри в свете социально-практических и юридических задач адаптации и аккультурации тенгрианского учения в современных условиях.

Основные направления работы конференции:

1. Вопросы методологии и терминологии комплексных тенгриведческих исследований.

2. Актуальные задачи историко-философских, культурологических, социально-психологических и политологических исследований тенгрианской цивилизации.

3. Взаимодействие и взаимосвязи тенгрианской мегацивилизации с социокультурными и духовно-религиозными традициями народов Востока и Запада в контексте проблемы диалога культур в условиях глобализации.

4. Этнологическое, психоэнергетическое и религиоведческое изучение феномена Тэнгри в свете социально-практических и юридических задач адаптации и аккультурации тенгрианского учения в современных условиях.

5. Жизнь Аттилы и его Учение. Мифы и легенды об Аттиле.

http://tengrifund.ru/informacionnoe-pismo-1.html#more-4123

Редактирано от проф. Добрев
  • Потребител
Публикува (edited)

В цялата работа не става ясно защо като довод за евентуален тенризъм при българите (и то при владетелския род) се акцентира с такава тежест на сведенията от Каланкатуаци за каквказките хуни ? Те все пак не са идентични с българите, а Каланкатуаци споменава нещо и за бог на име Куар при тях (явно свързван с мълниите), който пък не ми е известно да има аналози сред тюркските народи.

Ел Балхи твърди, че волжските българи наричали боговете си Едфу и Фа, но пак не е много ясно дали точно българите от всички племена във Волжка България са тези които наричат боговете си именно с тези имена

http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=9492

За дунавските българи пък сведенията са още по - мъгляви. Теофилакт Охридски споменава че служели на Слънцето, Месеца и другите звезди.

Сведенията за религията на прабългарите за съжаление са твърде малко и опитите да им се препише някакъв имагинерен тенгризъм са чиста спекулация и откровена фантастика.

Редактирано от tervel
Публикува (edited)

В цялата работа не става ясно защо като довод за евентуален тенризъм при българите (и то при владетелския род) се акцентира с такава тежест на сведенията от Каланкатуаци за каквказките хуни ? Те все пак не са идентични с българите, а Каланкатуаци споменава нещо и за бог на име Куар при тях (явно свързван с мълниите), който пък не ми е известно да има аналози сред тюркските народи.

Ел Балхи твърди, че волжските българи наричали боговете си Едфу и Фа, но пак не е много ясно дали точно българите от всички племена във Волжка България са тези които наричат боговете си именно с тези имена

http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=9492

За дунавските българи пък сведенията са още по - мъгляви. Теофилакт Охридски споменава че служели на Слънцето, Месеца и другите звезди.

Сведенията за религията на прабългарите за съжаление са твърде малко и опитите да им се препише някакъв имагинерен тенгризъм са чиста спекулация и откровена фантастика.

Тя работата е от ясна по-ясна, само че трябва в мисленето да се прави разлика между

бог, божество и кланянето, почитането на конкретни предмети.

Ето тук за преголямо съжаление епигоно-адептите на Счетоводителя са до дъно ампутирани, но

как иначе щяха да пълнят томове с плява и да ходят по далечни командировки за народна сметка,

пък и да организират международни научни конференции под гръмки, но кухи имена като тази например:

Международный Фонд Исследования Тенгри

Общеболгарский Фонд Тангра-ТанНакРа

СОК «КАМЧИЯ» ЕАД

(при содействии министерства культуры и духовного развития

Республики Саха (Якутия), Россия)

От Китай през Чувашия, Кавказ и Балканите чак до Арабския халифат - ето ви 4-5 засвидетелствания и употреби, които са напълно достатъчни, за да се направи изводът, че

прабългарите наистина са тенгриани или тенгристи.

Редактирано от проф. Добрев
  • Потребители
Публикува

Аллах на арабски означава просто "бог". Арабите християни употребяват думата и за християнския бог.

В случая става дума за „кои са прославящите свети имена на Аллах”. Т. е. за това http://www.noorbg.net/html/esmaul%20husna.html

  • Потребители
Публикува

"Прабългарите" са слънцепоклонници. Думите на Теофилакт са косвено подкрепени и от археологията и по-точно от десетките амулети кончета - яздени от антропоморфно изображение на слънцето (глава).

  • Потребител
Публикува (edited)

Тя работата е от ясна по-ясна,

Драги ми проф. Добрев, бихте ли представили поне един исторически извор който категорично и недвусмислено да доказва наличието на фамозния тюркски Тенгри при (подчертавам) българите ?

Редактирано от tervel
  • Потребители
Публикува

А как може да сме сигурни, че сред прабългарите е била разпространена само една предхристиянска религия?

  • Модератор Военно дело
Публикува

Аз пък искам да задам най глупавия въпрос. Българите каква религия са изповядвали преди кръщението? И има ли тая религия разпространение и сред други народи, авари, маджари, печенеги...

Публикува (edited)

В цялата работа не става ясно защо като довод за евентуален тенризъм при българите (и то при владетелския род) се акцентира с такава тежест на сведенията от Каланкатуаци за каквказките хуни ? Те все пак не са идентични с българите, а Каланкатуаци споменава нещо и за бог на име Куар при тях (явно свързван с мълниите), който пък не ми е известно да има аналози сред тюркските народи.

Хоните на Каланкатуаци са болгари и по-точно савири.

Савирите на Кавказ са в напреднал стадий на аланизация, което обяснява наличието при

тях на алански думи и имена.

Тази тяхна иранизация започва още в Средна Азия, където те са известни повече като ефталити.

Нивото и степента на аланизация на савирите на Кавказ си проличават особено добре от

наскоро открития савирски речник на староарменска графика.

Хоните на Каланкатуаци.pdf

Редактирано от проф. Добрев
  • Потребители
Публикува

Аз пък искам да задам най глупавия въпрос. Българите каква религия са изповядвали преди кръщението? И има ли тая религия разпространение и сред други народи, авари, маджари, печенеги...

Ще ти дам най-глупавия отговор - изповядвали са езическа религия :grin:

  • Потребител
Публикува (edited)

Добрев, всички очакваме (те питаме за) анализ на становището ти (т.е. да защитиш твърденията си) относно наличието на два култа (защото твърдиш, че българите се покланят не на Синьото Небе, а на Тангри-хан), а сега си тръгнал да се правиш на компетентен за савири и аланизация, като темата отново ще потече в различно русло...

Не си ли разбрал, че Кавказ е Тъмна Индия за теб?

Редактирано от monte christo
  • Потребители
Публикува

Не бъдете прекалено строги към Професора, той все пак е специалист по турска филология. Сигурни сме, че турският му е език е като по вода, но историята му е малко мътна :)

  • Потребител
Публикува (edited)

Така, съгласно предложението на един некропатриотичен фанариот и с оглед на развоя на темата, промених нейното заглавие на "Родът Дуло - християни или тенгристи?"

Защо променихте името на темата? Аз не знам, нито пък някой конкретно в тази тема посочи, поне един извор или артефакт, който да посочва, че родът Дуло са били тенгристи? За християнството вече говорихме - оказа се, че има достатъчно спорни и безспорни извори и артефакти поне за предполагаемо християнство на някои от представителите на рода.

Според мен тази промяна е много некоректна - със същия успех може да промените името на темата на "Родът Дуло - марсианци или тенгристи?" - и за двата вида няма никакви доказаталества. Променено името по новия начин говори за съществуването на противоречиви доказателства, а то няма такива (поне от едната страна).

Темата в начолото беше много интересна - изнесоха се доста факти и коментари по повод предполагаемото християнство на рода. Сега изведнъж започна коментар за Тангра, тюрки и др. подобони. Нека всичко от намесата на "турколога" да се премести в отделна тема, която може да си я кръсти, както си иска.

Редактирано от Bogoris
  • Потребители
Публикува

Ще ти дам най-глупавия отговор - изповядвали са езическа религия :grin:

Из "Окръжно писмо до Източните патриарси" от патриарх Фотий:

Но и българите, народ варварски и христоненавистен станаха толкова много склонни към богопознание и питомност, че като се отказаха от отческите си бесове и оргии и отхвърлиха заблудата на елинското суеверие, по чуден начин се обърнаха към Християнската вяра

Патриархът е повече от ясен.

Из "Отговорите на папа Николай по допитванията на българите":

4.Колко време или дни в течение на годината трябва да се въздържате от месо, считаме, че е излишно да ви изпитваме подробно, тъй като сте неопитни и що годе твърде млади във вярата."

35.Вие разправяте, че сте били свикнали, когато отивате в сражение да съблюдавате дни и часове и да извършвате заклинания, игри, пеения и някакви гадания, та желаете да ви поучим, какво трябва да вършите сега в подобен случай."

62.Вие разправяте,че преди да приемете християнството, у вас е бил открит един камък от който, ако някой поради немощ вземе нещо, случва се да добие лек за тялото си, а някога да остане без полза."

67.Вие заявявате, че сте имали обичай, когато сте решавали да обържете някого с клетва за някаква работа да слагате пред себе си палеш (двуостър меч) и в него да става заклеването."

79. Заявявайки, че у вас има обичай да вземат немощните заради здравето си някаква превръзка и да я носят окачена под шията си питате, дали ние заповядваме да се върши това и по-нататък."

89. Да се посвещават новите плодове и първаците измежду нещата са имали обичай и древните. Това в почти самото начало на света е сторил, както четем Авел и Каин. (Бит.4:3,4)".

90.Вие питате дали е позволено да се ядат животни или птици, ако бъдат умъртвени без нож и издъхнат само от удара на човек

Проф. Добрев, този самоук доайен на болгаристиката, ако може да посочи при кои тюрко-монголски народи се срещат въпросните религиозни практики?!?

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!