Отиди на
Форум "Наука"

Родът Дуло - християни или тенгристи?


Recommended Posts

  • Потребители

Да си довърша започнатото с цитата от Шот, доколкото разбрах нещо от написаното.

На практика в турския текст, цитиран от Шот, имаме несъответствие между въпрос и отговор: пита се за 99-те имена, възвеличаващи аллах, а насреща имаме само един отговор. Това прави сведението некоректно. Което означава, че или Шот не е разчел правилно турския ръкопис или пък съставилия този ръкопис, не е предал точно оригиналното известие.

В интерес на истината трябва да отчетем, че съществува документален разказ, където се разказва за един народ, съседен на халифата, който на „аллах” казвал „тенгри”. Това е регистрирано, обаче, не по времето на халифа Муавия през 7 в., а при халифа Муктадир в началото на 10 в. И народа не са българите. От автора на сведението, за което ще стане дума, българите са определени като сакалиба, а казващите „тенгри”, в смисъл на „аллах”, са тюрки огузи.

Става дума за съчинението, в което Ибн Фадлан описва пътуването си до българите, живеещи в Болгар при река Етил, осъществено през 921-922 г. Преди това той минава през страната на огузите, за които пише:

„Като минаха 15 дни, стигнахме до огромна планина и множество камъни. От нея извираха изобилни ручеи. Те прорязваха снагата на планината надлъж и нашир. Когато успяхме да ги преминем, се озовахме при племето на тюрките, известни още с името Ал-Гузия. Те са чергари, жилищата им са дървени или плъстени - рядко се заседяват. Постоянно пътуват. Домовете им са разхвърляни тук и там, в зависимост от това, къде ще успеят да подвият крак. Положението им е окаяно, достойно за съжаление. Могат да се оприличат единствено с лутащи се магарета, непочитащи ни най-малко Аллаха, не се допитват въобще до разума си, тях ... нищо не може да ги респектира, но... отнасят .... най-голямо уважение към възрастните, дори ги наричат "стопанин и глава на семейството". Често се обръщат към него с въпроса: "Господарю мой, какво да правя по този или онзи въпрос?" След това те безпрекословно се подчиняват на съвета му, смятайки го за свещен. Но като им хрумне някаква идея или пък си навият нещо на пръста, и най-нищожният между тях може да отмени всичко, макар и да е имало преди това някаква договореност. Чувал съм ги да говорят помежду си: "Няма друг бог освен Аллаха и Мохамед е негов пророк", стараейки се с тези думи да се приближат до мюсюлманите, минаващи пътьом по техните земи, но невярващи в съдържанието на словата, изказани от тях. А случи ли се с някого несправедливост и сполети ли го неприятност, вдига главата си към небето и от устата му се изтръгват неистови писъци, от които може да се разбере само "Бир Тенгри" или "Бир Тенкри", което на тюркски означава "Аллах е един". Всеизвестно е, че на тюркски с "бир" се маркира числителното "един", а с "тенгри, тенкри" - "Аллах". http://www.kroraina.com/fadlan/fadl_7.html#1.

Нашият преводач е оставил арабската дума „аллах”, както изглежда е в оригинала. Но в по-новото руско издание текстът е: „А если кого-нибудь из них постигает несправедливость или случится с ним что-либо неприятное, он поднимет свою голову, к небу и говорит; “Бир тенгри”, а это по-тюркски “[клянусь] богом единым”, так как “бир” по-тюркски “один”, а “тенгри” на языке тюрок - “бог”. В по-старото руско издание пък е: „А если постигнет одного из них несправедливость или случится с ним какое-либо дело неприятное ему, он подымает свою голову к небу и говорит: "Бир тенгри", а это по-турецки (значит) "богом одним", так как "бир" по-турецки "один", а "тенгри" - бог (Аллах) на языке турок.”

В българското издание има забележка, че „Бир Тенгри” или „Бир Тенкри” можело да се преведе и като: "кълна се в едния бог".

На картата се вижда къде са живели огузите. Българите са при Булгар, но е пропуснато да бъдат отбелязани. Баджгардите са тези, които унгарците са ги припознали за свои родственици. Според мен там е въпросната зема Ателкузу, но изтеглена по на северозапад, към Итил-Етел.

post-2642-0-23422300-1428397609_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 259
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребители

00000661.jpg

Значи какво имаме: османо-турски документ от XVII в., помещаван незнайно къде (някъде в Берлинксата библиотека) писан на арабски, от който става ясно, че ромейския император трябва да пита халифа как се зове Аллах на разните езици и научава, че bulghar (оназ збирщайн живееща край р. Волга, а не българите, които в повечето случаи са записавани като бурджан) му казвали كرير, т.е. такрир или такарир. Тоест този късен, с незнаен произход, "извор" не е релевантен по въпросите свързани с вярванията на българите живеещи по Дунав в периода преди средата на IX в., ето защо опитите на Бешевлиев да го "обнародва" се провалят.

Link to comment
Share on other sites

В българското издание има забележка, че „Бир Тенгри” или „Бир Тенкри” можело да се преведе и като: "кълна се в едния бог".

tervel: Драги ми проф. Добрев, бихте ли представили поне един исторически извор който категорично и недвусмислено да доказва наличието на фамозния тюркски Тенгри при (подчертавам) българите ?

От всички съществуващи и известни досега засвидетелствания на прабългарския теоним Тангри,

най-сигурно-надеждното и красноречиво е това от Надписа на хан Денгиз!

Тангри от Надписа на хан Денгиз.pdf

Редактирано от проф. Добрев
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Значи завесите паднаха ! Всичко е ясно, прабългарите са тенгристи и неопревержимо и катогерично вярно доказателство за това е хионитски (*турански, торкански) безапелационно разчетен надпис(с помощта на тюркските езици) който гласи следното:

Блюдото от което да се храни хан Денгиз !

Човече, бой се много от него, могъщ е Тангра !

*цитат проф Добрев. Това несъмнено е колосално откритие ! В рамките на стотина реда се хвърля светлина не само върху старата българската религия, но и върху произхода на хионитите (торканци).

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Хоните на Каланкатуаци са болгари и по-точно савири.

Савирите на Кавказ са в напреднал стадий на аланизация, което обяснява наличието при

тях на алански думи и имена.

Тази тяхна иранизация започва още в Средна Азия, където те са известни повече като ефталити.

Нивото и степента на аланизация на савирите на Кавказ си проличават особено добре от

наскоро открития савирски речник на староарменска графика.

attachicon.gifХоните на Каланкатуаци.pdf

От всички съществуващи и известни досега засвидетелствания на прабългарския теоним Тангри,

най-сигурно-надеждното и красноречиво е това от Надписа на хан Денгиз!

attachicon.gifТангри от Надписа на хан Денгиз.pdf

Професоре, хайде да спрем писането на мнения не по темата единствено с цел да не се пази неловко мълчание, както и с откровените глупости (като тези, че Турандот била българка (туранка) и да дадете най-накрая отговор на въпроса ми защо хонският Тангри-хан носи дъжд. Както и неговия наследник "Александър" от житието на свети Кирил. Както и пътьом да дадете 5-6 примера за почитане на дъба при тюрките.

Ако не сте в състояние, просто си признайте. Не че вече някой има илюзии по въпроса.

Да си довърша започнатото с цитата от Шот, доколкото разбрах нещо от написаното.

................

В интерес на истината трябва да отчетем, че съществува документален разказ, където се разказва за един народ, съседен на халифата, който на „аллах” казвал „тенгри”. Това е регистрирано, обаче, не по времето на халифа Муавия през 7 в., а при халифа Муктадир в началото на 10 в. И народа не са българите. От автора на сведението, за което ще стане дума, българите са определени като сакалиба, а казващите „тенгри”, в смисъл на „аллах”, са тюрки огузи.

Утече в канала праболгарският Тангра... :grin:

Защо променихте името на темата? Аз не знам, нито пък някой конкретно в тази тема посочи, поне един извор или артефакт, който да посочва, че родът Дуло са били тенгристи? За християнството вече говорихме - оказа се, че има достатъчно спорни и безспорни извори и артефакти поне за предполагаемо християнство на някои от представителите на рода.

Според мен тази промяна е много некоректна - със същия успех може да промените името на темата на "Родът Дуло - марсианци или тенгристи?" - и за двата вида няма никакви доказаталества. Променено името по новия начин говори за съществуването на противоречиви доказателства, а то няма такива (поне от едната страна).

Темата в начолото беше много интересна - изнесоха се доста факти и коментари по повод предполагаемото християнство на рода. Сега изведнъж започна коментар за Тангра, тюрки и др. подобони. Нека всичко от намесата на "турколога" да се премести в отделна тема, която може да си я кръсти, както си иска.

Опитът ми тук, а той не е вече никак малък, ми е показал, че една тема с по-голяма активност, НИКОГА не може да бъде задържана в първоначално зададените рамки. А ако това все пак по някакво чудо стане, остава да пишат 1-2 души само в нея. Ако пък обособя нова тема от професордобревото включване нататък, съм сигурен, че ще замре и старата, и новата тема. Затова най-практичното е да се промени заглавието на темата и тук-там тя да се прочиства от спам и глупости.

П.П. Графе, хайде стига сте спамили с Исав за този Елохим.

Зачистих мненията и на двама ви.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Професоре, хайде да спрем писането на мнения не по темата единствено с цел да не се пази неловко мълчание, както и с откровените глупости (като тези, че Турандот била българка (туранка) и да дадете най-накрая отговор на въпроса ми защо хонският Тангри-хан носи дъжд. Както и неговия наследник "Александър" от житието на свети Кирил. Както и пътьом да дадете 5-6 примера за почитане на дъба при тюрките.

Ако не сте в състояние, просто си признайте. Не че вече някой има илюзии по въпроса.

Драги ми Спандю! :)Дали професор Иван Добрев ще ни отговори? Разбира се, че - НЕ! Той сега си учи уроците по тангристика/тангранистика/тенгристика/тенгризъм/тенгрианство; както искате, така го наричайте този култ [1]

А... когато Добрев наистина си научи уроците, ще разбере какви бисери (псевдонауки) ръси по форумите, особено по въпросната тематика, особено пък във въпросната тема. Тогава наистина няма да има желание да ни отговори. Да продължи да се компрометира със своята некомпетентност ли, макар да е свикнал да обвинява други в некомпетентност! Но... така сме го научили - така се държи. Като трол. В това няма нищо обидно - това е констатация. Защото Добрев изригва с някакво си твърдение, а след това го няма никакъв да се защити, при условие, че продължава с коментарите си в същата тази тема. А това вече е тролене. Защото е много лесно да свалиш някое и друго заглавие, указано ни от руската Википедия. В това няма нищо лошо. Лошото е, когато не четеш, а бързаш да вземеш отношение, без да си признаеш грешките след това.

Извод: дори в днешните корумпирани времена, професор Иван Добрев никога нямаше да стане... професор.

[1] ISTORIK, защо досега си пропуснал да ни укажеш как е по-правилно?!? ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Очевидно се налага да уточня, че говоря за Балканите и Източната империя.

Йончев, разгледай списъците малко по-критично. Не знам на кой му е хрумнало, че става въпрос за "вдовстващи епископи", но нищо не ни дава повод за такъв извод.

1. Митрополията Марцианопол с подчинените епископии е налична във всички списъци до покръстването на българите. Във всеки един списък имената на градовете са изписани по сходен начин с едни и същи особености (грешки). Навсякъде присъства "Родостолон", който в ГИБИ се превежда като Доростол и "Скариас" или "Саркарис" - преведено като Апиария.

Тези особености подсказват, че най-вероятно след началото на 7-ми век изобщо няма подобна Митрополия и епископи - нито реални нито вдовстващи. Списъкът е статичен с едни и същи повтарящи се грешки и по-скоро става въпрос за механично преписване от по-стари списъци отколкото за реални, пък били те и "вдовстващи" епископи.

2. Случаят с Одесос е съвсем друга история. Градът никога преди не се е явявал "митрополия". Появата му в списъка на исаврийската династия, като център на митрополия, заедно с епископи които не са фиксирани в предните периоди няма как да се отчете като грешка на преписвач, а още по-малко като отражение на някакви "вдостващи" епископи. В същия списък се появяват и подчинените епископи на Томи и Готската митрополия - те също липсват в предните списъци. Т.е. имаме три стари епископии издигнати в ранг Митрополия, с новоучредени (в повечето случаи) епископии, които са придадени на тяхно подчинение - при това и трите на варварска територия.

Ако се погледнат списъците непредубедено изводът идва сам - след хаоса и установяването на българи и хазари, патриаршията предприема мерки за възстановяване (налагане) на църковната организация във варварските държави, като създава съвсем нови структури (най-вероятно съгласувано с варварските владетели).

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

.

Из "Отговорите на папа Николай по допитванията на българите":

4.Колко време или дни в течение на годината трябва да се въздържате от месо, считаме, че е излишно да ви изпитваме подробно, тъй като сте неопитни и що годе твърде млади във вярата."

35.Вие разправяте, че сте били свикнали, когато отивате в сражение да съблюдавате дни и часове и да извършвате заклинания, игри, пеения и някакви гадания, та желаете да ви поучим, какво трябва да вършите сега в подобен случай."

62.Вие разправяте,че преди да приемете християнството, у вас е бил открит един камък от който, ако някой поради немощ вземе нещо, случва се да добие лек за тялото си, а някога да остане без полза."

67.Вие заявявате, че сте имали обичай, когато сте решавали да обържете някого с клетва за някаква работа да слагате пред себе си палеш (двуостър меч) и в него да става заклеването."

79. Заявявайки, че у вас има обичай да вземат немощните заради здравето си някаква превръзка и да я носят окачена под шията си питате, дали ние заповядваме да се върши това и по-нататък."

89. Да се посвещават новите плодове и първаците измежду нещата са имали обичай и древните. Това в почти самото начало на света е сторил, както четем Авел и Каин. (Бит.4:3,4)".

90.Вие питате дали е позволено да се ядат животни или птици, ако бъдат умъртвени без нож и издъхнат само от удара на човек

Т 4 - всички варвараи, езичници - скотовъдци и ловци ядат месо

т. 35 - шаманизъм ?

т. 62 - всички езичници имат идоли, талисмани и други

т.67 - скитски конни народи

т.79 - шаманизъм - изготвяне на талисмани

т.90 - предполагам важи за всички скитски скотовъдни народи

Що е тенгризъм

Культ Тенгри как культ Неба зародился в Центральной Азии от V[4] до I тыс. до н. э. Его сближают с аналогичными представлениями древних китайцев (Небо-Тянь в конфуцианстве), хунну (чинли) и древних шумеров (Dingir)[5]. Культовая практика тенгрианства сближалась с традиционным шаманизмом, хотя и не сливалась с ним. Некоторые исследователи (А. Кодар) предполагают, что в тенгрианстве было два модуса: народный и имперский. Если связанные с культом Неба народные верования уходят в глубину веков, то монотеистическая имперская стадия сформировалась в эпоху тюркского каганата[6].

Тенгри поклонялись, поднимая руки вверх, и клали земные поклоны. Праздник в честь Тенгри отмечался в середине июня (его отголоском является сабантуй), носил общенародный характер, сопровождался возжиганием огня на открытом воздухе и жертвоприношением коня. При выборе места для ритуала приоритет отдавался возвышенному месту, где росли березы. В процессе праздника у Тенгри испрашивали удачи и здоровья, молитвы именовались словом алгыс. Заканчивался праздник соревнованиями (стрельба из лука) и угощениями (ценился кумыс)[10].

Основно имаме шаманизъм, почитане на огъня , почитат се също извори, връх на планина, гора или старо дърво, Празник със различни състезания /сабантуй/ също съществува.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Айде сега!

В темата за Еньовден написах, че и днес по време на този празник жените гадаят, коя мома за кого ще се ожени. Колкото до това, че се носело нещо окачено на шията, тези дето носят кръстчета, какви са? Теофилакт Охридски споменава не небето като бог на когото се кланят българите, а слънцето и луната. И на тези богове принасяли животни в жертва. Демек, курбан. А курбана идва от еврейската религия.

Въпросът е за бог Тангра. И е хубаво да се изясни какво е „тангри” или „тенгри”: небе или бог. Защото има сведения, че и досега в централноазиатските езици „танри” означава не небе, а бог. Посочват името Танриверди, което означавало „дар божи” и Танрикули – „раб божи”.

А за дървото и талисманите, пак Ибн Фадлан е дал идеален пример, че и баджгирдите (башкирците) май са почитали Тангра. Даже се изяснява, защо се почита дървото: „…всеки един от тях изрязва парче дърво, наподобяващо венче и си го слага на врата и ако поиска да тръгне да пътешества или пък срещне по пътя си враг, то той го целува [парчето дърво], поклонява му се и започва да мълви: "О, Господи, направи за мен това и това." Обърнах се към преводача: "Попитай който и да е от тях какво обяснение ще даде на всичко това и защо се обръща с тези думи към своя Бог?" Той ми отговори: "Защото самият аз съм произлязъл от същото и за себе си не мога да намеря друг създател и творец освен него”.

Ето, значи, откъде идва и носенето на християнския кръст: от езическия шаманизъм. Носиш нещо, олицетворяващо бога. Молитвите за дъжд не са ли шаманство?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Дуло и българите може да са били слънце- и огне-поклонници, но и същевременно и тантристи, а не християни или тенгристи. Тантрата или по ирански Бон "основа, база" има същите шамански ритуали и танци с маскирани мечоносци като при нашите кукери, което име пък значи "песоглавци" на онези източни индоевропейски езици. Пиенето от чаша от череп също е ритуал и там. Титлата шаман също идва от онова учение където учителите се наричат самана.

Редактирано от makebulgar
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Йончев, разгледай списъците малко по-критично. Не знам на кой му е хрумнало, че става въпрос за "вдовстващи епископи", но нищо не ни дава повод за такъв извод.

1. Митрополията Марцианопол с подчинените епископии е налична във всички списъци до покръстването на българите. Във всеки един списък имената на градовете са изписани по сходен начин с едни и същи особености (грешки). Навсякъде присъства "Родостолон", който в ГИБИ се превежда като Доростол и "Скариас" или "Саркарис" - преведено като Апиария.

Тези особености подсказват, че най-вероятно след началото на 7-ми век изобщо няма подобна Митрополия и епископи - нито реални нито вдовстващи. Списъкът е статичен с едни и същи повтарящи се грешки и по-скоро става въпрос за механично преписване от по-стари списъци отколкото за реални, пък били те и "вдовстващи" епископи.

2. Случаят с Одесос е съвсем друга история. Градът никога преди не се е явявал "митрополия". Появата му в списъка на исаврийската династия, като център на митрополия, заедно с епископи които не са фиксирани в предните периоди няма как да се отчете като грешка на преписвач, а още по-малко като отражение на някакви "вдостващи" епископи. В същия списък се появяват и подчинените епископи на Томи и Готската митрополия - те също липсват в предните списъци. Т.е. имаме три стари епископии издигнати в ранг Митрополия, с новоучредени (в повечето случаи) епископии, които са придадени на тяхно подчинение - при това и трите на варварска територия.

Ако се погледнат списъците непредубедено изводът идва сам - след хаоса и установяването на българи и хазари, патриаршията предприема мерки за възстановяване (налагане) на църковната организация във варварските държави, като създава съвсем нови структури (най-вероятно съгласувано с варварските владетели).

Не знам защо смяташ, че гледам на списъците безкритично. Ако беше така, щях да приемам информацията буквално - пише епископия еди коя си, значи има такава действаща епископия. Но това не е толкова съществено.

Съгласявам се отчасти с крайния ти извод - патриаршията се старае да възстанови епархийската мрежа, включително и извън имперската територия. Не съм обаче толкова сигурен за Одесос - дали е извън империята през осми век. И не толкова защото е пристанищен град, а заради съобщението на патриарх Никифор за т.нар. кампаган, който - бягайки там - решил, че се е спасил, но "бил убит от собствените си роби". Според мене, за да разчита, че се е спасил, той би трябвало да е напуснал страната подобно на Сабин и Телериг.

За Марцианополската епархия: сам стигаш до заключение, че е нямало практически такава. Е какво прави тогава в списъците? Присъства не защото има епархия, а защото има митрополит, макар и без епархия. Тази призрачна митрополия изчезва от списъците едва през Х век, т.е. след като българската църква получава автокефалност и списъците на епархиите й са извадени от тези на патриаршията

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Йончев но "кампаган" не бяга в Одесос а във Варна.За което многократно сме говорили че може и да не са съвсем тъждествени.Иначе той от византийците бяга ако не се лъжа.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Като слънце- и огнепоклонници българските колобри явно са били някакви зурванисти или маги. Това е така, тъй като освен че вероятно почитаме Зурван по някакъв начин със сурвакарите, то имеме и писмени сведения, че българите са били от Вярата на Магите, а също така имаме и сведение в което се казва че богомилите, чието учение повтаря зурванитски митологии, се наричали маги.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Дали Одесос и Томи са извън или вътре в Империята няма значение. Факт е, че към тях са прикрепени епископии, които никога преди това не са били фиксирани в някой списък и са във вътрешността на България. За Дорос със сигурност се знае, че е бил подвластен на хазарите, но това изобщо не му пречи да е център на митрополия.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Йончев но "кампаган" не бяга в Одесос а във Варна.За което многократно сме говорили че може и да не са съвсем тъждествени.Иначе той от византийците бяга ако не се лъжа.

Да бе, така пише патр. Никифор. Но не бяга от византийците. Ако бягаше от тях, щях отдавна да съм се съгласил с твоята хипотеза за Варна.

Link to comment
Share on other sites

Въпросът е за бог Тангра. И е хубаво да се изясни какво е „тангри” или „тенгри”: небе или бог. Защото има сведения, че и досега в централноазиатските езици „танри” означава не небе, а бог. Посочват името Танриверди, което означавало „дар божи” и Танрикули – „раб божи”.

В качеството си на собствено име, общотюркският теоним Тенгри е име на конкретно божество и

точно това е и неговото единствено значение.

Значението "небе" в някои от тюркските езици не е негово значение, а на омонимичния му апелатив,

на основата на който той възниква и се развива.

Теонимът Тенгри в литературата от най-ново време.pdf

Редактирано от проф. Добрев
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Въпросът е за бог Тангра. И е хубаво да се изясни какво е „тангри” или „тенгри”: небе или бог. Защото има сведения, че и досега в централноазиатските езици „танри” означава не небе, а бог. Посочват името Танриверди, което означавало „дар божи” и Танрикули – „раб божи”.

Наистина е добре да се изясни този въпрос. Случайно някой да знае какво означават латинските Juppiter, Jovis, sub Jove, или да е чувал за връзката между индийските devá-, dyaú-, dyaúṣ pitā́-? Изглежда, че в първобитните общества границата между бог и небе е твърде неясна.

Твърде много писатели в тази тема...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ухааа, професоре, а четохте ли внимателно всичките сведения за въпросния Тангри-хан, наричан от персите Аспандиат? Защото въпросният "исполин", както е в оригиналния текст, има следните характеристики:

1. Има и иранско/персийско име, сиреч е бил познат и на персите. Персите тангристи ли са, каквото и да означава това понятие? Но това е дребен дерт.

2. Символ на Тангри-Аспандиат е дъбът. И жертвите му биват принасяни пред дъбове. С интерес очаквам аргументите ви кои ще да са тия тюрки, които имат култ към типичния индоевропейски символ на върховния бог-гръмовержец дъба.

3. Тангри-Аспандиат е бог, който дава дъжд. Дайте да видим кой е този тюркски бог-дъждоносец и има ли изобщо тюрски бог дъждоносец. За сметка на това например за Донар или Тор при скандинавците Адам от Бремен съобщава, че той "властва над гръмотевицата и светкавицата, вятъра и дъждовете, хубавото време и посевите".

4. Според Каланкатуаци на Тангри-Аспандиат били принасяни като жертви коне. Само че Херодот пише, че масагетите в Средна Азия почитали само Слънцето и му принасяли в жертва коне. Интересно масагетите тангристи ли са били според вас?

Това пък откъде се взе? Аспандиат е персийският герой Есфандияр от "Шахнаме". Какви гръмовержци, какви дъбове? Някой хронист бая е поукрасил разказа си. А името Аспандиат няма нищо общо с aspa- "кон", а произлиза от авестийското прилагателно spəntō-dāta-.

Понеже в зороастрийската традиция Аспандиат е описан като един от първите последователи на тази религия, работата с Тенгри хан-Аспандиат ми намирисва на метафора от типа "мръсно, езическо божество". Все пак авторът-хронист е християнин.

А свещени дъбове, фикуси и разни други оброци при езическите народи има бол.

Редактирано от Perkūnas
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

В качеството си на собствено име, общотюркският теоним Тенгри е име на конкретно божество и

точно това е и неговото единствено значение.

Значението "небе" в някои от тюркските езици не е негово значение, а на омонимичния му апелатив,

на основата на който той възниква и се развива.

attachicon.gifТеонимът Тенгри в литературата от най-ново време.pdf

Добрев, на тебе кой ти даде моралното право да продължиш да участваш в тази тема?!? Кой, питам аз! Ти имаш ли съвест?

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

да не го превърнеш сега бай Добрев в мъченик ;)

Редактирано от Last roman
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Да бе, така пише патр. Никифор. Но не бяга от византийците. Ако бягаше от тях, щях отдавна да съм се съгласил с твоята хипотеза за Варна.

"На 3-ия индик­тион, пише Никифор, Константин (Копроним) потегли в България, задето българите лишиха от властта своя началник (άρχηγόν), поставения от Сабина на име Умар, а назначиха на нея (властта) Токту, мъж българин (άνορα Βούλγαρον), брат на Баяна. Бъл­гарските беглеци отидоха в горите при река Истър (Дунав); не малко от тях загинаха, между които били убити и Токту заедно с брата му Баяна и други. Друг един княз (άρ-/ων) техен, когото наричали Кампаган, избягал във Варна, както се види, за да се спаси, бил убит от собствените си слуги. Тогава много български области били изгорени от ромеите и изтребени”.

За мене си бяга точно от византийците.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Ако гледаме само текста на Никифор - да, но работата е твърде комплицирана, защото имаме и известие на Теофан. Ако Кампаган на Никифор = Паган на Теофан става възможно и друго решение: този човек да е не кавхан, а владетел, дошъл на власт в резултат на свалянето на Сабин и свален на свой ред при издигането на Токту. Тогава съобщението на патриарх Никифор може да се схваща по друг начин. Понеже той не пише за възшествието на Паган (=кампаган?), се сеща да отбележи нещо и за него, разказвайки за съдбата на Токту и Баян. Но при това положение известията за смъртта на Токту и Баян от една страна и на тази на Кампаган (=Паган) не са хронологически синхронни - Кампаган (=Паган) е свален, бяга и е убит във Варна преди похода на Константин V и преди да загинат Токту и Баян. Ако е било така, то Кампаган (Паган) не бяга във Варна от ромеите, а от детрониралите го българи.

Не че намирам тази конструкция за нещо сигурно, но тя не може и да се изключва. Поради това предпочитам да остана по-въздържан в интерпретацията.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Вероятно "кампаган" е тогавашния "кавкан" като името му е предадено погрешно.Звучи невероятно Никифор да се сети между другото за Паган и да вмъкне едно изречение в съвсем други събития.Освен това естествения път на бягство на Паган е на юг като се има предвид че е обвинен именно в провизантийска политика.А и Никифор предава титлата му и тя е "княз" а не кан/кам.Всъщност византийците никога не наричат българските владетели канове.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!