Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Глобален Модератор
Публикува

Ако през целия си съзнателен живот сте имали проблеми със смятането, то най-вероятно природата не ви е дарила с математически мозък.

Последното проучване по въпроса доказва, че склонността към математиката се формира още преди раждането.

Това, че на някои им „върви“ в областта на точните науки, към която спада и математиката, а други се насочват към хуманитарни или социални науки, всички го знаят. Досега обаче това се обясняваше като следствие от обучението и възпитанието.

Американските психолози от Университета в Балтимор са категорични, че математическите способности или пълното им отсъствие по никакъв начин не зависят от обучението и настойчивостта на родителите. За да докажат твърдението си, учените провели експеримент с 200 деца до 4-годишна възраст.

На всички тях показали екран, на който светели сини и жълти точки. После децата били запитани кои точки са повече – сините или жълтите. На малчуганите било разрешено да прерисуват точките на хартия и после да ги преброят. След това психолозите проверили способностите на децата да умножават.

Оказало се, че тези, които най-точно определили броя на точките, се справили и най-успешно със задачите за умножение. Учените обясняват този факт с това, че склонността към математиката при някои деца присъства преди началото на процеса на обучение.

http://www.dnes.bg/

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

По Алвасасейро:

"Не ви върви математиката? Забранете я!"biggrin.gif

Редактирано от glishev
АлвасаРейро, колега ;)
  • Потребители
Публикува (edited)

Каскадьора го обобщи кратко и ясно biggrin.gif

Инак на мен досега математиката винаги ми е била тъмна Индия, но напоследък ми е много приятно да си бъбря с математици примерно за т. нар. теория на границите. Знаете ли колко е интересно? Оказва се, че в някои дялове на математиката е като в богословието и като в марксизма-ленинизма - за да се примирят две на пръв поглед противоречиви твърдения, се прибягва до диалектически похвати. Нещо подобно си говорихме веднъж и с Богданов за теоретичната физика. "Точни" науки ли? Математиците и физиците са същите като философите. Просто умело прикриват деконструкцията на симулакрума и парадигмата на дискурса зад гръцки букви, подредени във формули, това е.

Пък и за щастие нямам проблем да си смятам нужните дребни ежедневни сметчици. Което не значи, че някога ще разбера за какво служи тригонометрията или пък някоя формула за съкратено умножение. За мен тия неща си бяха безмислени инквизиции.

Редактирано от glishev
  • Глобален Модератор
Публикува

Сблъсъците ми с математиката бяха в училище, в казармата (изчислявах метеорологични бюлетини) и по време на специализацията ми във Франция, където учех неща като количествени методи в социологията и демография. Разбира се - и при всяко боравене с пари.

Понеже като дете боледувах често и продължително, изтървах началата на математиката, а оттам - нататък започнаха да ми се губят и уравненията по физика и органична химия.

Е, Бог взел, Бог дал... За сметка на това ми провървя с езиците и с разказвателните предмети, философията и психологията. С една дума - лаладжийските науки. book.gif

А, че математиката трябва да се забрани, за това две мнения няма.

  • Потребители
Публикува

От мненията до тук личи, че ако бъде дадено на мнозинството да решава образователната програма, математиката най-вероятно отпада. Глишев, четеш ли? :biggrin:

Отдавна не е тайна, че мозъците ни не са пригодени за логическо мислене. Наистина са открили топлата вода :laugh:

Както казва Нийл Тайсън, в една алтернативна вселена, в която сме пригодени за логическо мислене, най-трудният предмет в училищата щеше да е свързаният с емоционалността (няма аналог в нашата вселена, разбира се), а не математиката.

  • Потребител
Публикува

Доколкото ми е известно за боравенето с "логическото" мислене отговаря лявото мозъчно полукълбо, а с дясното полукълбо се извършва друг тип мислене - зрително-пространственото, или това били заложбите на човека, докато първото било неговата реализация. Поне това ми са познанията по въпроса, почерпени предимно от уводите на разни логически и психометрични тестове.

Мисля, че за всяка заложба отговаря отделен мозъчен център или нещо такова ;)

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

В лявото полукълбо са центровете за математиката, лингвистиката (по-голямата част), логиката, стратегическото и тактическото мислене, за аналитичността, за речта, за четенето, за писането, за разпознаването на имената, за емоциите (при мъжете), за формулите по математика, химия и физика...

В челната част - центровете за паметта и волята, за взимането на решения, за решаването на проблеми, за ориентацията в пространството.

В дясното полукълбо - центровете за изкуствата, за въображението, за абстрактното мислене, пак - за лингвистиката (по-малка част), за интуицията, за субективизма, за разпознаването на лицата, за емоциите (при жените).

Това - най-общо казано.

Редактирано от ISTORIK
  • Потребители
Публикува
за да се примирят две на пръв поглед противоречиви твърдения, се прибягва до диалектически похвати.

glishev хванал си духът на математиката, но не и нейната същност. Математиката се базира на 6-7 аксиоми от теорията на множеството (има едно малко изключение). Всичко се извежда от тях, но това е класът на "строгите" доказателства. Когато се занимаваш със сложна материя, тогава се правят така наречените евристични разсъждения - някои неща ги приемаш не строго, докато вържеш нещата. След това почваш да изчистваш, докато счетеш че си стигнал до момент в който всичко може да се направи строго.

Практически ако има 20 математици, които са ти проверили доказателството и са го приели вероятността доказателството да е грешно е около 0.01% практически невъзможно е. Спорове може да има, преди доказателството да е представено в гарантирано приемлива форма.

Относно забраната на математиката ще задам контра въпрос. Тя математиката разрешена ли е изобщо?

  • 1 месец по късно...
  • Потребител
Публикува

Тази статия искрено ме развесели. Напълно съм съгласен, че математиката не е за всеки и точно за тези, за които задачите по математика са тъмна Индия ще бъде полезен този сайт - задачи по математика онлайнВ него ще намерите обяснена теорията по математика, ще можете да решавате задачи онлайн и да сверявате отговорите си. Също така сайтът ви предлага подробна информация за задачите които са се падали на матурите по математика, както и на кандидат-студентските изпити във водещите български университети през последните години.

Пожелавам ви успех!

  • 1 месец по късно...
  • Потребител
Публикува

Бях чел едно интервю с амеркикански математик. Когато се запознава (и това е масово явление, не е изключение) и каже, че е математик, обикновената реакция е "О, математиката винаги ми е била трудна/неясна".

В тази тема се забелязва подобно нещо, което прави математиката доста уникална в това отношение. Хора, интелигентни и образовани, гордо заявяват, че не могат да събират дроби или не могат да работят с проценти и разни подобни. Поне аз не съм виждал подобно нещо с друга област от човешкото познание и култура. Не само това, но и отстрани се приема като нещо нормално и с разбиране.

п.с. Това не е критика, просто любопитно наблюдение.

  • Глобален Модератор
Публикува

Математиката е трудна на хората с насоченост към хуманитарни и социални науки.

  • Потребител
Публикува

Математиката е трудна на хората с насоченост към хуманитарни и социални науки.

Има неща от математиката, които са трудни и за математиците. Но аз имах предвид друго. Никога не съм вижда някой да стане и да каже, че не може да чете без да срича или че не е прочел нито една книга, и в същото време отстрани да се смата за нормално. Докато с математиката е точно така. което винаги ми е било интересно. Само споделях.

  • Глобален Модератор
Публикува

В човешкия мозък има центрове, отговарящи за различни неща. Развитието на различни центрове в мозъка при всеки човек е индивидуално. Именно от това зависи кои центрове ще се развият и дали човекът ще бъде предразположен към занимания с математика.

  • Потребител
Публикува

Аз не говоря за това. Различните хора имат различни заложби, спор няма. Аз говоря за чисто социално явление. Никой не заявава гордо, че не може да пише, и ако го направи ще бъде смятан за неграмотен. От друга страна много хора, дори без причина, заявяват, че не разбират нищо от математика, предмет по който са получили години образование, и на това се гледа с разбиране. Никой няма да сметне, човек, който не може да събира дроби за човек с ниска култура. За разлика от човек, който каже, че никога не е чувал за Шекспир.

Тук способностите нямат роля. Не говорим за това някой да стане математик, а за това да се научи да събира дроби. Нещо което всеки може да се научи, способностите оказват влиание само колко бързо и лесно може да се научат нещата.

  • Потребител
Публикува (edited)

А може би именно така `математиците` проявяват предвидливостта си, за която отговаря мозъчното полукълбо, където се намират и математическите заложби: прикриват се, като сами се вкарват сред нас - групата на математически неграмотните хора. Хитра работа :biggrin:

ПП Извън шегата факт е, че малко хора са неграмотни, докато доста хора са зле с математиката.

Така че може би примерът на Gravity е погрешен и двете не могат да се сравняват.

Редактирано от каскадьора
  • Модератор антропология
Публикува

Не го вярвам много;хората с вербални заложби имат и математически такива, просто не са ги развили. И обратното - добрите математиците са страхотни вербалисти, само дето не го знаят; Ако някой е добър в едното, е добър и в двете, но може и да не го знае, защото обикновено с времето емфазираме на едното, почваме да се чувстваме силни там, и - колкото повече, толкова повече. но е можело да се случи и другояче. не вярвам в разделението вербалисти-математици. Вярвам в генералната интелигентност. Който е добър вербалист, той има потенциала да бъде и добър математик, но не го подозира. И обратното.

  • Потребител
Публикува

Има неща от математиката, които са трудни и за математиците. Но аз имах предвид друго. Никога не съм вижда някой да стане и да каже, че не може да чете без да срича или че не е прочел нито една книга, и в същото време отстрани да се смата за нормално. Докато с математиката е точно така. което винаги ми е било интересно. Само споделях.

Аз смятам,че хората априори имат определени математически способности ,поне от определено ниво нататък - примерно таблицата за умножение.Може би хората инстиктивно чувстват това.Обаче имам един въпрос към педагозите.Когато децата ми бяха в детска градина и се занимаваха с писане на ченгелчета и смятане,госпожата обясняваше на майките следното - със сигурност на този етап можем да ги научим да събират и изваждат до десет,но не гарантирам,че всички ще успеят да се научат да четат точно в тази възраст.Възможно ли е за човек по лесно и първо да се научи да брои и смята до десет ,отколкото да чете ?

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Според мен - няма такова нещо, като на който и да е да не му върви математиката.

Просто, през периода на обучение, почти нито един даскал не обяснява какво стои зад тези символи с които тя борави.

Говоря, най-вече в началния и средния курс на обучение, а през този период математиката е най-трудна.

Друг проблем е, че делят задачите на типове. Това е адски порочно .. Може да по-лесно, но е порочно!

Например ...

Прочиташ задача с ключова дума "басейн" и вече знаеш какво да правиш. Защото някой е казал, че този тип се решават по някакъв си стандартен алгоритъм.

Прочиташ задача да се намери път или скорост и т.н. и отново знаеш какво да направиш.

Е, знаеш, ако си внимавал в час.

. . . .

Математиката, според мен, трябва да се приема като един език, който си има своите граматични правила.

Научавайки правилата - може лесно да се напише роман - бил той той интересен или не...:whistling:

Редактирано от Б.Богданов
  • Потребител
Публикува

Забелязала съм нещо уникално за математиците (едва ли казвам нещо ново де) - светкавично бързо и логично мислене.

Баща ми беше инженер (много добър математик и с добри познания по физика). Един път на гости беше синът на негов приятел - не помня точно каква беше професията му, но нямаше нищо общо с това, с което баща ми се занимаваше. Той започна да му обяснява някакъв проблем свързан с работата му и баща ми веднага направи "математическото лице" и за отрицателно време вникна в проблема и му помогна да намери решение.

Изключително много ме е яд сега, че на времето на се хванах именно с математика и физика. Но за съжаление (и повярвайте ми, лично аз най-мразя да оплювам учители) в средния курс ми се падна ужасна учителка по математика и въпреки доброволното ми участие в олимпиади (ходех за удоволствие), за няколко години успя тотално да убие влечението ми към математиката.

  • Потребител
Публикува

Аз смятам,че хората априори имат определени математически способности ,поне от определено ниво нататък - примерно таблицата за умножение.Може би хората инстиктивно чувстват това.Обаче имам един въпрос към педагозите.Когато децата ми бяха в детска градина и се занимаваха с писане на ченгелчета и смятане,госпожата обясняваше на майките следното - със сигурност на този етап можем да ги научим да събират и изваждат до десет,но не гарантирам,че всички ще успеят да се научат да четат точно в тази възраст.Възможно ли е за човек по лесно и първо да се научи да брои и смята до десет ,отколкото да чете ?

Да.:punk: :punk: :punk:

  • Потребител
Публикува

Математиката трябва да се забрани и то незабавно!

:) Да, и закона за гравитацията трябва да се забрани. И тогава накои спокойно могат да скачат от последния етаж.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!