Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Модератор антропология
Публикува (edited)

Здравейте. Прочетох няколко обезпокоително странни мнения за модерността през последните няколко дни, предимно в темата за християнство и модерност на Елемаг; Има и много разумни неща, написани от Глишев и Стинка; както и от други; но за това пък има и тонове левичарски спам, написан с апломб, от хора, кото гарантирано нямат нищо общо нито с антропологията на културата, нито с коя да е от поддисциплините и - историческа антропология, соционтропология, културология и т.н. Много хора се връзват на мненията на самозванците и им вярват; което е гротескно - изгражда една деформирана картина както на самата модерност, която е обект на темата, така и на дискусията, която се води вътре в научната дисциплина на културната антропология по отношение на модерността, раждането на тази модерност, и нейният край. Занимавам се с културна антропология вече 10-тина години на университетско ниво; през последните 2 - предимно с модерността; имам няколко скромни публикации по въпроса в англоезични списания, като в момента (вече половин година), готвя поредната.. Това ми дава някакви основания да квалифицирам постингите на самозваните левичарски "културални антрополози", като безграмотни, бомбастични и нямащи нищо общо с дисциплината - с коя да е научна дисциплина.

Нямам нищо лично против хората с леви убеждения; но самозванството е лошо нещо, особено когато е подкрепено с обилен спам, а на всичкото отгоре представя в деформирана, гротескна светлина една научна дисциплина, към която всъщност, принадлежа. Чувствам се съм принуден да взема отношение, за да защитя собствената си научна дисциплина, която тези хора претендират, че представляват и въвеждат форумците в сериозно заблуждение; Дано постингът ми има някакъв смисъл; ако не - здраве и със здраве.

И така, Модерността:

По единодушно мнение, поне на западноевропейските историци и антрополози, модерността се заражда в дълбините на късното средновековие и е тясно свързана с християнството; под модерност учените разбират тази комплексна епоха, която в марксистка соц-българия се наричаше буржоазен строй или капитализъм; тази епоха, разбира се, е отвъд двете поради комплексния характер на промяната, която носи - тази промяна е икономическа, но у културна, религиозна, литературна, научна и дори демографска; и вмного голяма степен - правна; за раждането на модерната епоха обикновенно се сочи 16 век във франция - тука има флуктуации в теорията; а окончателното лице на модерността е дадено от френската революция в края на 18-ти век; това е и датата, която антрополозите и историците от различните школи приемат за крайна за раждането на модерността; преходът от класически феодализъм до модерност е процес, който отнема повече от два века; никой не го е обяснил напълно; остава си мистерия; каквото и да е довело до живот този изключително комплексен феномен; едно е ясно - има тясна връзка със системата на европейския феодализъм, философията на просвещението и християнската църква; За това, последното, не съм чул никой никога да спори - освен в този форум; което е жалко. Модерността е комплексна - тя включва в себе си капитализма; но включва като някакъв брат-близнак и източноевропейския социализъм на Ленин и Сталин; и дори селския комунизъм на Мао, роден под влиянието на европейската модерност, която все така и до ден днешен упражнява влиянието си в/у света; което не е задължително положително; модерността е системен процес, и моралната оценка в/у един системен процес - дали е добър или лош, е безсмислена; все едно да се оплакваме от дъжда или припека.

В момента доминиращата визия във всички социални науки - история, социология, културология и т.н., за модерността, е постановката на Мишел Фуко; това е теорията му пролиферацията на властовите структури; или теорията за властта;Тази пролиферация, за около два века, и която никой не знае какво точно причинява, слага край на средновековието и дава началото на съвременния свят - на модерността; тази пролиферация продължава и в момента; Теорията на Фуко е криптична (наричат го криптомарксист, анархист и т.н. ) и написана на неразбираем език; но е тотално доминираща в обяснението на света, в който живеем - възприета е от историците до хората от политическите дисциплини; Без Фуко изглежда невъзможно дори да влезем в тона на дискусията, която върви в историята и антропологията за събитията, които следват едно след друго в съвременния свят от френската революция насам, в едно темпо което изглежда ускоряващо се до безкрай. Неисбежно ще се върна на Фуко по нататък;

Сега обратно за раждането на Модерността:

Редактирано от ISTORIK
  • Модератор антропология
Публикува (edited)

За да разберем съвременната визия за раждането на Модерността, трябва да познаваме Фуко; а това не е толкова лесно; човекът е сериозно криптичен; както и да е, властовата му теория напълно доминира съвременната историческа дисциплина, поне в западноевропейските и американските университети - но, убеден съм, неизбежно и в България; Власт, структури и система; индивидите са едни мънички-мънички, и почти не играят роля в тази система, която изглежда да съществува за собствено удоволствие и самоконсумация;

Ще си позволя да осветля властовата теория на фуко с извадки от едно от собствените ми изследвания в/у Фуко, което видя публикация в университетското списания по културна антропология през 2005; минало е peer-review, така че вероятно представя теорията на Фуко за модерността сравнително автентично; за съжаление, ме мързи да се самопревеждам на български :biggrin: -то би било като да го пиша наново:

Теория за властовите структури на Фуко - основни концепции:

Number of authors have criticized M. Foucault for not exposing a subject of power and have rushed into conclusion that for the above reason Foucault’s theory lacks credibility. What these authors ignore is that the natural systems, which are self-organized, lack natural center (the physical universe or the ecosystems are examples of systems, functioning without a central subject) and these non-artificial systems, unlike MS Windows, do not have a system engineer as a cause of their existence. In addition, they certainly do not have a central subject, which defines the rules or distributes power, again, unless we want to depart the field of anthropology.

****

Engaged in a permanent encounter with an endless constellation of human-made systems, resulting from the advancement of engineering science, we are tricked to neglect the fact that we co-exist in a system that timely precedes the human-made systems. This system is the society.

Based on the every day’s experience, our senses mislead us to believe that every system has an author, its system architect, which masters the structure of the system and its order. We look for the singular cause of the system’s existence and its logical center, where the subject of power resides.

In the realm of Michelle Foucault, similarly to all natural systems, which are a product of self-organization, the social systems and its subcomponents have no author, or at least, their author is not presented in the system. These systems are organized into a monstrous, ever expanding web of subsystems by a force that Foucault qualifies as power. Foucault identifies power as a "multiplicity of force relations, immanent in the

sphere in which they operate and which constitute their own organization", and as a

"process, which transforms, strengthens or reverses them"(M. Foucault, 1978, p 92).

****

Another feature of power is that it has no fixed place in the structure - the power is a "moving substrate"(M. Foucault, 1978, p 93) of the force relations between the structural components, which also points the extra-structural nature of power. There is no component in the structure, which is a domain of the power - "..it comes from everywhere" (M. Foucault, 1978, p 93). The place of power could not be identified or associated with any particular social component (or construct) - individual, class, strata, gender, family, etc. Still, the power is the organizing force that gives shape and organization - a structure - to the society (“makes it function”, M. Foucault, 1978, p95). The society - medieval and modern - being a domain of the power, which comes from everywhere and resides nowhere, is a haunted house.

****

The technology trough which power manages the structures of sociocultural continuum can be reduced to the use of a single, very powerful instrument for creation, management, proliferation and reproduction of the socio-cultural structures - the discourse. (M. Foucault. 1978, p138, p101). Foucault defines discourse as diverse by its nature elements (some of these components represent the infrastructure and other are discourses themselves), that are “grouped together in an artificial unity” (M. Foucault, 1978, p154), as this “fictitious unity” (M. Foucault, 1978, p154) is used as a “casual principle” (M. Foucault, 1978, p154) for the creation of more discuses and this is how the social structure is created. In the technology of creation of any socio-cultural structure (society, language system, etc.) the discourses function as “tactical elements or blocks operating in the field of force relations” (M. Foucault, 1978, p101). Based on the above-cited passages, we can conclude that the discourses have entirely social character, they are all produced, they do not represent reality, and they are not to be found in nature (“we must not place the sex on the side of reality”, M. Foucault 1978, p157),

Thus, the social universe along with all its structures is in no means a representation of the reality - it is an entirely different world, where signification does not means representation of the natural world- what the discourses signify are another discourses, which does not necessarily means that the natural world and the social world do not have points, where both worlds meet, interfere, confront, and penetrate each other.

***

The question that rises when encountering Foucault‘s theory of the power as a primal cause for the existence and the author of the social-cultural system , is what or who is the central subject of power and what is the source of power. With other words, where does power come from?

If we accept Foucault description of the world as a system, power

could not possibly have a "subject", since power has created all subjects in the society trough different combinations of discursive formations and logically could not precedes its own subject in the casual chain. Thus, the very expression “subject of power” becomes an oxymoron. To go further, since the power is the cause of the existence of the socio-cultural universe, its "creator", power precedes in the casual chain the entire social system (all subjects are positioned in the social system, they are not natural facts). In addition, since power precedes the social system, which has created, by nature power appears to be external to the system. And since it is the external cause of the system, the true nature of power is transcendental, does not belong to the social universe and its substance could not possibly be studied - it is unintelligible in socio-cultural terms......hence, what we perceive as a “power” (or what Foucault perceives as “power”) is only a representation of an x-force, that is positioned outside the sociocultural system, in the external world - out of the system,

which could mean that this x-force resides either in the theological world or, likely, in the physical(natural) world, but not in the social one with which Foucault deals

****

The failure of the formal logic when dealing with the phenomenon of power again testifies for the, non-human, hence non-intelligible origin of power. If the source of the power is non-intelligible, this source could not be a subject of knowledge for the subjects that reside within the system - it could not be possibly subjectified.

Успех на всеки, който се е опитал да прочете, камо ли да осмисли горното :crazy_pilot: . Което е опит за осветляване на теоритичната постановка на Фуко за края на средновековието и раждането на съвремеността -която - подчертавам дебело, е възприета от цялата западна историческа наука. Сега от теорията, към практиката: фактите около раждането на модерността в средновековна Франция:

Редактирано от Южняк
  • Глобален Модератор
Публикува

много вярно и точно, намирало потвърждение в толкова примери от античността и до днес, но за съжаление малко хора виждат в това основната причина за гибелта на империите. Когато една цивилизация спре да асимилира и цивилизова варварите, варварите я варваризират. Което логично води до края й.

  • Потребител
Публикува (edited)

Хахаха, Южняк, караш ме да се смея. Написал си откровено неверни неща и ми е чудно откъде си извадил информация. Модерната епоха се родила във Франция, докога ще се развяват откровено неверни твърдения. Което ме кара да напиша нова тема. Очаквай я.

ИНаче статията ти е интересна, увлекателна, има логични твърдения, но като цяло акцентът е поставен невярно. Други са факторите и причините.

Ще ми позволиш едно голямо недоверие към американската и френската научна мисъл, съответно в твое лице и в лицетона на Фуко. защото зад тях лежи един огромен етноцентризъм.

Ами то за французите всичко е започнало във Франция, нищо че е последна дупка на кавала във всички отношения.

А къде е ренесансът? А къде е Англия и индустриалната революция?

Редактирано от alvassareiro
  • Потребители
Публикува

Южняк, мога само да ти благодаря. В другата тема за християнството и модерността не бях изложил ясно връзката между Средновековието (като епоха на универсалната Църква) и модерността. Да, корпорациите са по същество средновековен институт.

  • Потребител
Публикува (edited)

Капитализмът не е и не може да бъде модел на Средновековието. това е невярно и манипулативно. Капитализмът бележи края на средноваковието, базира се на две неща - относителна политическа свобода като някакъв вид демократично управление - било то конституционна монархия, било република - и някакъм вид индустриализъм под форманата било на ръчно, било на машинно манифактурно производство в различни мащаби и свободна търговия с продуктите му като антипод на зедемелската самозадоволяваща се икономика.

И двете неща се раждат в края на средновековието и му слагат точка. И двете неща се раждат н анормални средновековни общества - италианските полиси - не феодална франция.

Ако има някакви белези на подобно нещо във Франция, то е под италианско влияние, но не франция адаптира модела и става образец, а Англия.

За да реши дълбото противоречие от тезите си, авторът накрая гръмко заявава, че ние още живеем в средновековието и феодализмът. Е това какво е?

Ако това е така, ами аз също признавам, че ВСВ и Студената война са средновековни събития, феодално мотивирани и тн. Но това можем да го разискваме в раздел Паранаука.

Докога ще търпим този американоцентричен тероризъм и макартизъм на раздаване наляво и дясно епитети Левичар, комунист и лов на вещици на всеки, дръзнал да не се съгласи. При все, че науката е аполитична и обективна, а на нас ни се предлага една ясно дясноориентирана концепция.

Редактирано от alvassareiro
  • Потребители
Публикува (edited)

Алва, това са клишета. Разбира се, че епохата на меркантилизма произлиза пряко от средновековните търговски движения и градски корпорации.

Градските комуни също са средновековно явление.

Прав си за раздаването на епитети. Когато става дума за история, не ме интересува за кого гласуваш. Но е факт, че определени концепции се опират на повече и по-релевантни към темата факти. Инак съм убеден, че и условно наречените "левичарски" възгледи си имат основанията. Или поне - искреността на привържениците си. В крайна сметка спорим за интерпретации на отдавна известни неща. Най-много да постигнем избистряне на две противополжни позиции.

Редактирано от glishev
  • Потребител
Публикува (edited)
франция; обаче прави революция, слага край на феодалната система - първо във франция, а после в цяла западна европа;

Френската революция на слага край на феодализма, а на абсолютизма. Абсолютизмът във Франция всъщност слага край на феодализма там.

ФР не слага край на нищо в Европа. това е либерално социалистическо клише. Нито градовете на Ханзата, нито републиките на Северна Италия, нито Англия на конституционната монархия и индустриализма имат нещо общо с ФР. ФР е белег за изостаналост на Франция от основните процеси по модернизирането на Европа, нищо не постига, защото хвърля страната в десетиления политически хаос и войни и свършва с реставрация на стария режим.

Всъщност зад ФР стоят сили, външни на Франция, и генезисът не новото не е Франция, а Англия, а преди нея - ренесансова Италия.

но редица подобни движения по модернизиране приемат външно белезите и лозунгите на ФР, защото тя е видно събитие, трогнало света с героизма и хъса си. Но само по външни белези. Генезисът на модерното е в Северна Италия и Англия.

Редактирано от alvassareiro
  • Потребител
Публикува (edited)

Алва, това са клишета. Разбира се, че епохата на меркантилизма произлиза пряко от средновековните търговски движения и градски корпорации.

Градските комуни също са средновековно явление.

Прав си за раздаването на епитети. Когато става дума за история, не ме интересува за кого гласуваш. Но е факт, че определени концепции се опират на повече и по-релевантни към темата факти. Инак съм убеден, че и условно наречените "левичарски" възгледи си имат основанията. Или поне - искреността на привържениците си. В крайна сметка спорим за интерпретации на отдавна известни неща. Най-много да постигнем избистряне на две противополжни позиции.

Хайде без манипулации. капитализмът и меркантилизмът произлизат от средновековните търговски и занаятчийски движения в градовете републики на Северна Италия - свят, който е антипод на всичко средновековно. Северна Италия е аномалия сред средновековното. Средновековна Европа е феодална и аграрна, Северна Италия е манифактурна и градска. И по италиански образец подобни неща се правят във Франция, Холандия и особено северна Германия. И това слага край на средновековието.Не може нещо, имаментно на друго, да му сложи край.

тук съм описал http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=12480&pid=193349&st=0&#entry193349

Редактирано от alvassareiro
  • Потребители
Публикува

Сиреч, Алва, според теб ще излезе, че зад Френската революция стои отново Църквата biggrin.gif

  • Потребител
Публикува (edited)

Не, не знам как заключи. Зад ФР стои стремежът да се наваксат процесите, които са факт в остатъка от Европа, и на които Църквата и абсолютната монархия са прът.

съзирам белези на аисторично мислене. ФР е едно голямо нищо, единичен акт. Зад нея обаче стоят поне 300 години процеси, които не започват с нея, а свършват с нея.

Редактирано от alvassareiro
  • Потребители
Публикува

Е, как единичен акт, хем следствие на триста години процеси biggrin.gif Сам си противоречиш.

А инак заключих от това, че извеждаш Революцията от Ренесанса. Който пък започва от Църквата happy.gif

  • Потребител
Публикува (edited)

Е, как единичен акт, хем следствие на триста години процеси biggrin.gif Сам си противоречиш.

А инак заключих от това, че извеждаш Революцията от Ренесанса. Който пък започва от Църквата happy.gif

Ами Глишев, напълно е възможно единичен акт да е слествие не от триста, а от три милиарда години. Например изригването на вулкан, което е единичен акт, е резултат от хиляди години натрупване на напрежение под земната кора. Или скъсването на язовирна стена.

В случая с ФР единичният акт може да е френски, само че силите, които го предизвикват, не са, идват отвън и нямат нищо общо с Франция.

Редактирано от alvassareiro
  • Потребител
Публикува (edited)

Бих искал с едно вкючване, защото след малко излизам, да се адресирам лично към Южняк.

Южняк, ролята на корпорациите за модерното общество и държава така както си го описал цитирайки Фуко, е мот а мо, буквално съвпадение с идеите на Алвин Тофлър в книгата му "The third wave". И той прави пълна аналогия с корпорацията и индустрията върху формите на политически живот, образованието, семейството, представата ни за време и пространство.

Та Тофлър казва в прав текст, че модерната национална държава произходна директно от модела в една корпорация.

И съм приятно изненадан.

Защото ти цтираш едни не левичарски, а моткрито марксистки възгледи в нашия форум, защото Тофлър е бивш марксист. За което те поздравявам разбира се.

Редактирано от alvassareiro
  • Глобален Модератор
Публикува

Тофлър е бивш марксист.

Марксист, ама - бивш. Бивш, ама - марксист... blush.gif

  • Глобален Модератор
Публикува

Марксист, ама - бивш. Бивш, ама - марксист... blush.gif

Има ли някакво значение? Марксист да не е обидна дума?

  • Глобален Модератор
Публикува

Не, не е обидна дума. Но не стана ясно, хубаво ли е, че е бил марксист, хубаво ли е, че е бивш марксист и - накрая - хубаво ли е, че е бил цитиран.

  • Модератор антропология
Публикува

В лявото само по себе си няма нищо лошо, напротив. Ми той сам Фуко, когото Алвата взе за маккартист :bigwink: , всъщност е няй влиятелния ляв в историческата антропология; отляво има хора с огомно интелектуално влияние, гиганти - като Фуко или социолога Бордьо, а защо не и Бодрияр с неговата симулакра; дали някой е ляв или десен, дали е мъж, жена, хермафротит, хомосексуалист или е содомит и се чука с котки (Фуко, освен криптомарксист, е и хомосексуалист - и това изобщо не го прави по малък и съвсем определено никой теоретик от обществените дисциплини не ме е изумявал толкова) - ми това няма никакво отношение към качествата му; това "левичари" във входния постинг го използвах в смисъл на "борци за мир" :biggrin: и за подобряване на международното положение; кой както иска, така да го рабира.

Понякога си лепят "марксист" като етикети - напр. Бордьо, което не значи, че имат вземане даване с марк-са - просто да подчертаят живата си връзка с лявата традиция, която името Маркс олицетворява; иначе примерно Бордьо е повече веберианец, а Фуко няма да казвам какъв е, но когато веднъж го притиснали да каже с кой мислител свързва теорията си, настанала голяма изненада и мнозина не повярвали на ушите си.

Виж, борцитите за мир са друга категория; :laugh: не точно политическа.

  • 1 year later...
  • 4 седмици по-късно...
  • Потребител
Публикува

хич не съм съгласен, че средновековието е по-плодовито от античността, защото античността ражда тъмните векове, а средновековието дава индустриалната революция, демокрацията, късите поли и електричеството. Вярно, едното става след другото, но далеч не значи, че е породено от него. Краят на средновековието е белязан от процес, наречен Ренесанс, това е връщане назад към античните модели, не само в изкуството, а в политиката и икономиката. И именно този ренесанс ражда модерната епоха. Всъщност, античността има редица поразителни прилики с модерността - в античността има демокрация, има и индустриална революция, тази на древна елада, трансформирала затворената си икономика, базирана на екстензивно земеделие в отворена, базирана на интензивно земеделие и международна търговия; античността е свързана с научното развитие в пълна свобода, и със светския характер на обществото. Не на последно място, в античността гръкоримската цивилизация контактува с всички останали познати цивилизации на времето й, в резултат на което те се ЕЛИНИЗАРАТ, така както днес модерната епоха МОДЕРНИЗИРА всички. Именно тези модели загиват с настъпването на Средновековието, и е нужно едно пробуждане чрез ренесанса, за да си припомнин какво е било преди, за да дръпнем рязко напред.

Много правилен коментар!!

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!