Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Мнения 260
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Глобален Модератор
Публикува

Земетръс и глад има. За глад в Галия по това време, причинен от скакалци, има сведение в ЛИБИ, ако не греша.

А за земетръсите съм пускал тук отдавна едно сведение от арменския автор Самуел Анеци (ХІІ век). Нейсе, ето го отново:

"865 [година]. По време на светите Велики пости невиждани земетресения. Много хора пропаднали вдън земя. [Трусовете] траели три месеца. Булгхарите се покръстили. Персите превзели град Карин".

Явно земята се е люляла през 865 г. от Балканите до Кавказ.

Виж Спандьо няма отбелязана директна връзка между земетръса в Армения и покръстването на българите.Просто са хроникирани най важните събития за годината.Външнополитически и вътрешнополитически.Такъв грандиозен земетръс от Казказ до Стара планина просто няма.

  • Глобален Модератор
Публикува

Малко изворови сведения от Лео Грамматикус (ГИБИ V)

Самия факт че владетелят на българите е наречен Михаил още преди покръстването говори за неговата достоверност.Освен това няма никакви сведения за масово посещение на български аристократи в Цариград с цел покръстване.

  • Потребител
Публикува

Хммм, а как се вписва във високите византийски подбуди това, че като добавка към приемането на тяхната деноминация на християнството са му дали и парче земя с територията на бургаски окръг и току под носа на цариград, т.е. стратегическо, чувствително (вражески войски и власт току под носа им) и богато (на данъци) място? Още идеализъм?

Повече ми прилича на прагматично и рисковано състезание за влияние с рим и исляма, религиозна ревност към останалите религии, създаване на съюзник - на всяка цена, с висок залог и недопускане създаването на формация от конкурентна религия точно под носа им. С останалото от постинга ти съм по-скоро съгласен.

По-скоро ми прилича на игра на котка и мишка.Това,което не може да получи от едните,се стреми да получи от другите,изразено донякъде в мнението на dekapitator:

Българският църковен въпрос се решава на два пъти. Веднъж след като папата "легализира" славянския като богуслужебен език и се финализира с даването на автокефалност на българската архиепископия - след пореден Вселенски събор.

Християнство укрепва власта на владетеля,но също е важна и независимостта от чуждо влияние.Според мен за византийце,българите винаги са нежелан елемент.Верно,като християни уж са братя,но то това май в европейската история си остава само пожелание.

  • Потребители
Публикува

Защо изобщо се покръстват варварските владетели в Европа?

Когато завладява Галия, Хлодвиг все още е езичник. Той завладява християнските градове, настанява се в тях. Защо прима религията на победените няколко години по-късно? Може би защото епископите му предлагат ефективна администрация и идея за монархическо величие, която той дотогава не познава. Поне от Константин Велики нататък християнството се превръща в ефективна държавна структура на Римската империя и се обогатява с административната култура на империята.

Добре, но защо се покръстват Етелберт от Кент, Харалд Хубавокоси и Борис-Михаил? В техните страни практически няма епископска мрежа, а и трите страни не са толкова романизирани, колкото Галия на Хлодвиг (хеле пък Норвегия). Ако се съгласим с Ресавски, че Борис се покръства по свое собствено решение и "от позиция на силата" (а аз съм склонен да се съглася с това), то трябва да намерим целите на това покръстване. И може би си струва съпоставката с останалите покръстващи се езически владетели в Европа.

Не бих седнал да си правя догадки за личната религиозност на Борис. Дали е вярвал, в какво е вярвал и прочие - това няма как да знаем. Но можем да помислим за политическите му мотиви. И то според мен по-скоро вътрешнополитически, защото не вярвам Борис да е мислел, че езическа България била нямала шансове сред християнски държави. Това е някакъв тип геополитическо схващане, което принадлежи на нашето време и няма смисъл да го приписваме на един средновековен човек.

Във всички случаи на покръствания на езически крале вероятно има вътрешни причини и е възможно те да си приличат по нещо. Трябва да помисля над това. Какво общо би могло да има между франките от шести век, саксите от седми, българите и норвежците от девети? Вече наличие на християни в страната? Лични контакти на свещеници с владетеля?

Да не забравяме, че покръстването не е просто събитие, а процес. Покръстването изисква катехизация, пропаганда на вярата. Тази пропаганда се осигурява чрез проповеди. Кой знае колко и какви християнски свещеници са пътували из България още преди Борис. Кой знае колко християни и от какви народности вече е имало в страната. Кой знае дали Борис не е познавал поне отчасти християнското учение. Нали и един от роднините му се е превърнал в християнски мъченик. В Средните векове не само владетелите искат християнството; то непрекъснато им бива рекламирано от проповедници като не само душеспасително, но и като полезно. Ако Борис не е принуден, а е взел решение - така, както това решение е взето от Хлодвиг, от Етелберт, от Харалд Норвежки, от Владимир Киевски, от Харалд Датски - това решение се корени колкото в собствената му преценка, може би толкова и в резултатите от активни проповеди в България. Християнството в онези времена се е налагало бавно и с упорството на понякога поколения монаси.

Ако има владетел, който да е наистина принуден да стане християнин по силата на обстоятелствата, а не просто да е видял изгода в новата вяра, това вероятно е Ростислав Моравски.

  • Потребител
Публикува
след приемането на християнството от българите, ромеите престават да ги считат за врагове

Графе, понеже това го повтаряш като циркуляр, и даже го натъртваш, ще се наложи да те опровергая най-категорично. След Покръстването, т.е легализирането на християнството в българия, Романия възприема България като фундаментален, най-сериозен и смъртен враг, именно поради християнството. Като резултат от християнизацията на България, Романия ди поставя една фундаментална цел - България трябва да бъде заличена чрез война, защото няма право да същестува, и причините за това не са както преди това територийки, а богословски. Започва една целенасочена, планирана война, пордължила около сто години за унищожение на България, поради факта, че сме християнска държава.

Звучи парадоксално нали. Ами чакайте обяснението. пиша го на word.

  • Потребител
Публикува

Във всички случаи на покръствания на езически крале вероятно има вътрешни причини и е възможно те да си приличат по нещо. Трябва да помисля над това. Какво общо би могло да има между франките от шести век, саксите от седми, българите и норвежците от девети? Вече наличие на християни в страната? Лични контакти на свещеници с владетеля?

Един въпрос - езическите крале жреци ли са или не ? И ако са,защо се отказват от тази функция ? Християни и езичници вероятно живеят съвместно в една държава,но може би възникват противоречия и това е неизбежен ход

  • Потребител
Публикува (edited)

... Но можем да помислим за политическите му мотиви. И то според мен по-скоро вътрешнополитически, защото не вярвам Борис да е мислел, че езическа България била нямала шансове сред християнски държави. Това е някакъв тип геополитическо схващане, което принадлежи на нашето време и няма смисъл да го приписваме на един средновековен човек.

Във всички случаи на покръствания на езически крале вероятно има вътрешни причини и е възможно те да си приличат по нещо. Трябва да помисля над това. Какво общо би могло да има между франките от шести век, саксите от седми, българите и норвежците от девети? Вече наличие на християни в страната? Лични контакти на свещеници с владетеля?...

Причините са вътрешни и външни. И варират според конкретната ситуация на всеки народ. Т.е при всеки народ има някаква конкретика защо точно в даден момент е прието християнството, а не по-рано или по-късно. Докато при франките (например) причините може да са преди всичко външни, то при българите според мен са преди всичко вътрешни, но и свързани с външните. Франките нямат на самата си граница такъв силен враг като Византийската империя, а се занимават основно с разни пагански племена, по-голямата част от които са им доста близки в етническо отношение, или с остатъци от ЗРИ.

Българите през IX век завладяват доста голяма територия, на която обаче живеят всякакви племена и народи, въпреки че по-голямата част от тях са славянските (които обаче честа са врагове по различни причини и това не ги прави силен вътрешен елемент като поданици). Към този момент, българите все още не са приели византийския стил на вътрешна администрация и управление, защото не могат да си го позволят. В държавата им има определен държавно-административен дуализъм (с който от Крум започва да се бори), говорят се различни езици (което не е толкова важно), изповядват се всякакви религии (включително и християнство). Т.е няма никаква сериозна основа за вътрешна спойка и централизация, освен по някакъв силов път, което често е със съмнителен резултат и трайност (поведението на редица славянски племена през първата половина на IX век го доказва).

За да се приложат някои принципи на централизираната и сравнително ефективна византийска система (Борис ясно е виждал, че и там има наличие на различни етноси и народи, но това не пречи на ефективното им управление) трябва на първо място някакъв фактор, който да обедини това етническо разнообразие в държавата. И една монотеистична религия е перфектна за целта, доказала е действието си във Византия, а и както казва Алвата, доста поданици на държавата вече изповядват тази религия. А такова обединение е много важно, за да може уголемената България да удържи на силните си съседи - Франките и византийците.

В същност, ако проследим внимателно политиката на кановете от Крум насетне, тази тенденция се забелязва осезателно. Започва се с административна реформа за привличане на славяните в управлението и то не заради друга, а за да бъдат пряко контролирани от кана и да му се подчиняват на лична основа (Крум - Омуртаг). Борис вижда своя шанс в друг консолидиращ компонент - християнството и го използва. Чрез славянската писменост елиминира и евентуалната опасност (по отношение на неграмотните маси) от директно и пряко византийско влияние чрез религията. На преславския събор (в края на века) нещата се финализират с приемане на славянския език (със своя азбука) за официален държавен език на кореспонденция и администрация. Основните компоненти са вече въведени. Макар и в движение, България се опитва да построи вътрешна структура, която да я направи сравнително стабилна и конкурентна на Византия.

Редактирано от DendroaspisP
  • Глобален Модератор
Публикува

Алва войните между Василий Втори и Комитопулите са всичко друго само не и по богословски причини.

  • Потребител
Публикува (edited)

Мисля, че обясних на дълго и широко какво имам предвид под богословски причини. Защитава се византийската концепция за унивелсалната държава- проекция на земята от друг кандидат за това.

А това не са войни. А е една единствена война, водена с ясна конкретна цел последователно до пълна победа повече от 50 години. Систематично и последователно.

Прочети много внимателно какво съм написал, не се хващай за една единствена дума, а за целия смисъл в съвкупност.

Редактирано от alvassareiro
  • Глобален Модератор
Публикува

Аз поне не виждам разлика в походите на Копроним и Василий Втори.И в двата случая се касае за ликвидиране на политически конкурент.Всичко останало е свръхинтерпретация.Поне в моите очи.

  • Потребител
Публикува

Това са безспорно политически походи, само че политическата мотивация е различна. В единия случай се защитава териториалната цялост, във втория политико-теологическия модел на държавата. забележете, че през 969-970 г. няма видим повод за война, за разлика от 756, когато Бгто е в или след династическа криза и следователно отслабена.

  • Глобален Модератор
Публикува

Щом няма видим повод защо войната не започва в 950 или 960 г.И защо след като Василий втори така или иначе побеждава не унищожава Охридската патриаршия?

  • Потребител
Публикува (edited)

На вторият ти въпрос съм отговорил в поста си. защото връща българската църква в позицията, била след 870 г. това е приемливо за византия. на първия въпрос. Управлението на Петър е интересно, доста отстъпки от страна на византия са направени, самият петър не е експанзионистично настроен, но към края на управлението му идва ред да го наследят. не е ясно каква ще е политиката на наследниците, затова се налага превантивен удар. след 40 години мир, съвсем изненадващо българското пратеничество е изгонено, започва брутална война, в която българският престолонаследник е скопен и публично унижен, а столицата опожарена. Ами превенция.

Да не забравяме, че този милитаристичен обрат във византия съвпада и с възкачването първо на цимисхий в 969, после и на василий в 976. което пък съвпада и с края на управлението на петър. Просто владетелите, сключили примирието, си отиват.

Редактирано от alvassareiro
  • Глобален Модератор
Публикува

Милитаристичния обрат си почва още по времето на Никифор Фока.Но ако искаш направи отделна тема.Доста се отклонихме от 865г.

  • Потребител
Публикува (edited)

Никифор Фока, с кампания срещу българия след преславския събор и възкачването на симеон. Очевидно е. А българският милитаризъм на симеон пък е излишно да се споменава. причината е стремежът симеон да ревизира временното решение на баща си и да превърне българия в проекция на небесното царство като си присвои титлата василевс.

Не знам дали съм се изразил добре и дали си ме разбрал. войни има. политически. безспорно. Но е логично да се очаква, след приемането на православието войните между двете държави да секнат. Те не само че не секват, но се разразяват с невиждана жестокост - публично скопяване и унижение на християнски владетел, ослепяване на 14 000 християнски войни....

Да, най-добре последните две мнения да са в различна тема.

Редактирано от alvassareiro
  • Потребител
Публикува (edited)

нека върнем темата към 864-870. Значи Пред Романия има две алтернативи - или българия да приеме християнството от константинопол, или от рим. българският владетел от позиция на силата иска да стане християнин, гори от желание. Аз лично смятам, че за Византия най-добре би било да си остане варванин, но той явно е на друго мнение. Християнство трябва да има в Бг. Естествено за византия в този момент най-добрият вариант е да се приеме от тях, предвид факта, че борис се заиграва с рим, и в българските земи вече има римски мисионери. Дилемата за Романия не е езическа или християнска българия, а ние или рим в българия.

След 864 обаче византийците се чудят какво да правят с българия. протакат, това няма прецедент. как да помирят концепцията си за универсалната държава с българското покръстване, което я заплашва. как визнатия да интерпретира появата на втора православна държава, напълно независима, призната чрез договири тн. Нужни са им 6 години за да изготвят кризисно компромисно решение.

И съответно се изработва компромисно решение, мисля добро за романия, не се наемам да твърдя дали и борис го е определил като такова за себе си, или е смятал да го ревизира по-късно. Значи автокефална архиепископия под крилото на църквата майка - константинополската патриаршия, служба на гръцки, гръцки свещеници, българският владетеле само одобрява решенията на Вселенската патриаршия, негов кръстник е василевса, а неговата титла е княз. Аз не виждам с това решение да се заплашват устоите на византийската универсална държава, даже напротив. чисто формално това е прекрасно решение за тях. нашата църква формално е под крилото на тяхната, по-нисша в йерархията, владетелят също, кръсник му е василевса, ами мисля, че романия интерпретира българия след 870 като провинция на собствената си универсална държава.

Аз мисля, че василевсът е в ролята на папата, борис е интерпретиран така, както папата интерпретира различните западни крале - като подчинени, по-низши администратори на земните му провинции. И конфликтите между България и романия от симеон и самуил са аналогия на конфликтите между свещената империя и папството на запад, в православен вариант разбира се.

Имайте предвид, че това е първи път в историята на ИРИ, когато чужда държава приема християнство от тях. това е експеримент, лабораторно упражнение как да съвместят покръстването на чужд политически субект с собствената си политическа концепция. очевидно успяват, кой би се усъмнил.

Обаче нещата се променят в 893. Гръцкият е изгонен от БГ, свещениците също, очевидно българия тръгва по свой път, който заплашва решението от 870. Византия трябва да осъществи превенция, наказателен удар. Отделно, симеон има много по-големи амбиции. И е силен. Бие гърците при Ахелой и веднага присвоява титлата василевс. А оттук чисто формално обевява архиепископа си за патриарх. Не го прави когато е княз, а когато е цар. Има си логика на нещата все пак. Все пак само царят на гърците, титлата на симеон, е над патриарха и има право да го назначи.

Редактирано от alvassareiro
  • Потребители
Публикува (edited)

ОК, приятна нова посока на темата, но я отворете другаде. Тук да си останем при мотивите за покръстването.

Пандора, езическите крале обикновено са и жреци, да. Християнството променя това положение, но укрепва монархията по други начини - и то много по-ефективни от едната жреческа функция. Очевидно, макар и жреци, кралете са предпочитали постепенно да се покръстват.

Дендро, и аз мисля, че става дума за постепенно осъзната структурна изгода от християнството. Тоест за дълъг, процес, намерил изхода си в решението на княз Борис.

Редактирано от glishev
  • Глобален Модератор
Публикува

Алва Симеон иска да бъде василевс но не на българите а на ромеите.Роман Лакапин в писмата които му пише изрично му обещава да му признае титлата "василевс на българите" но нашия не иска и да чуе.Затова и Симеон не настоява за български патриарх защото патриарх в Константинопол вече си има.И той като един римски император /в собствените си очи/ няма нужда от втори.Едва по късно когато Петър се съгласява на титлата "цар на българите" тоест без претенции да е римски имперетор се поставя въпроса и за български патриарх.

  • Потребител
Публикува (edited)

А кой е казал, че симеон иска да бъде василевс на българите. Иска византийската титла.Естествено, че иска да е на гърците. Отделно това изобщо не е титла на етнос. това е титла за владетел на единствено възможната универсална държава на православието, не на един или друг народ.

Сега за патриарха. доколкото знам българската партиаршия е обявена едностранно в 918, след битката при Ахелой на събор в преслав.

Редактирано от alvassareiro
  • Потребители
Публикува

За втори път: това е за друга тема. Прехвърлете това разискване на ново място.

Впрочем, Алвата пак казва нещо странно - нали според него уж не Византия беше универсалната православна държава ;)

  • Потребител
Публикува

глишев. Концепцията на византия за универсална държава на православието формирана от Лъв Исавър, и концепцията на тойнби за универсалните държави на цивилизации са две напълно различни неща.

Между другото, византия да става универсална православна държава по критериите на тойнби, но само между 1018-1187.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!