Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Мнения 55
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител
Публикува

..............

Поне на мене ми прави впечатление, че племенните групировки, които изскачат от степта, са силно милитаризирани и някак стратегически търсят близост с източноримската империя, копирайки стратегиите на хсионг-ну спрямо китай. Примерно аварите и прабългарите. Заселване в близост до границата на голямата земеделска империя, и военен терор (без прекомерни бели, за да не се коли кокошката, която снася златни яйца, т.е. ранносредновековна византия) с една - единствена цел - налагане на данък. ..................

Степни номади не могат да съществуват без да са в близост до уседнала земеделска култура поради чисто икономически причини. Номадите имат много слаба производствена база освен това трябва някъде да реализират стопанският си излишък заменяйки го с това което сами не могат да произведът- метални изделия , тъкани, зърнени храни,луксозни изделия.....

Уседналите култури от своя страна пък имат полза от такова сътрудничество по ред икономически и политически причини, за това примерно ИРИ едновременно продава луксозни стоки на номадите, купува от тях роби отвлечени от собствените и земи и когато се налага подклажда междуособни племенни войни между самите номади с цел създаване на по благоприятна политическа среда.Често им плаща като понякога го нарича "данък" но си е чист рушвет, друг път пък си е чист рекет- в зависимост от ситуацията, всякак излиза по ефтино.

  • Потребител
Публикува

Степни номади не могат да съществуват без да са в близост до уседнала земеделска култура поради чисто икономически причини. Номадите имат много слаба производствена база освен това трябва някъде да реализират стопанският си излишък заменяйки го с това което сами не могат да произведът- метални изделия , тъкани, зърнени храни,луксозни изделия.....

Примерът не е съвсем удачен поне що се отнася за метала. Тюрките топят желязо за жужаните преди да се разправят с тях. Освен това ограничено земеделие съществува у доста от номадите.

Ако не се лъжа имаше открити останки от свине още в първите български некрополи, номадите не знам да са развъждали такава гад..

  • Потребител
Публикува (edited)

Примерът не е съвсем удачен поне що се отнася за метала. Тюрките топят желязо за жужаните преди да се разправят с тях. Освен това ограничено земеделие съществува у доста от номадите.

Ако не се лъжа имаше открити останки от свине още в първите български некрополи, номадите не знам да са развъждали такава гад..

Тюркутите не са съвсем номади докъто са васали на жужаните, живеят в полите на Алтай и според теорията са основно ковачи,или поне са имали силна уседналост и свързано с нея развитие на занаятите.Тази уседналост е толкова значителна че те не само обработват но и добиват метали, а това вече е много по сериозен и сложен процес от изковаването на метални предмети от вече получен готов и пречистен метал както правят номадите.

При чистите номади няма как да има земеделие или занаятчийство, когато се навлезе в етап на частично усядане веднага се познава - металните върхове на стрели бързо заменят костените.След това се установяват търговските връзки и се появяват луксозните предмети и тъканите.Както всички общества така и номадите са много гъвкави в това отношение, усядат бързо стига да имат условия за това.

В ПБЦ номадизъм не е имало или поне изчезва почти веднага, за това и в най ранните некрополи има сърпове, кости от свине, крави и яйца.Номадизъм няма защото няма предпоставки за това, няма степи а реката е препятствие и не може два пъти годишно да се преминава със стадата за да се ползват низините на север от Дунава, нито пък може да се слиза на юг в Беломорието както правят каракачаните, но пък има отлични условия за земеделие и скотовъдство.

Номадизъм може да има много дълго време там където има условия, но той става отрасъл а не основа на икономиката, примерно хазарите до края си остават номади но правят и някой друг град, аварите също, гсиен ну пък развиват смесена държавна форма- номадизъм но и големи градове и развити занаяти, търговия и сложно общество подобно на китайското, в днешно време такива държави са Монголия и Казахстан.

пп

Всъщност сори за ОТ, няма връзка с темата.

Редактирано от Raven
  • Глобален Модератор
Публикува

Според вас с данъка плащан от Византия колко хора могат да се издържат?И между Тервел и Кормисош така наречената "рекетьорска" партия от какво е ппосъществувала?Аз не числя че българските владетели са деляли с някоого данъка от Византия който си е бил символичен общо взето.Родът Дуло не е християнски разбира се.Нито един негов член не носи християнско име,няма следи от църкви и т.н.Защо губи властта си можем само да гадаем.Но да се обвинява в провизантийски настроения е безкрайно пресилено.

  • Потребители
Публикува

В интерес на истината по време на ПБЦ имаме прилично дълги мирни периоди с Византия и най-често мирът е нарушаван от Византия.

При династията Дуло имаме походи на Константин ІV и Юстиниан ІІ. След това византийците са ангажирани с арабите, спират да нападат България и има мир.

След династията Дуло военната инициатива е в ръцете на Константин V. След смъртта му обаче военните действия не се развиват добре за Византия и отново настъпва мир. Крум прави опити да поднови мирния договор на Тервел, но като не се получаа започват войните. Византийците докато не са размазани не са само посавни страна, но и активно нападат.

При Омуртаг настъпва 30г. мир. Нарушен е от Византия, която евакуира изселените от Крум на север от Дунава жители на Одринско.

Военните действия продължават при Маламир и Пресиян, след което Борис отново подновява мирът.

Симеон започва война, защото благодарение на двама рушветчии и един корумпиран фаворит българското тържище е преместено в Солун. Не последва мир просто защото Византия отказава да сключи договор, с който да признае териториалните придобивки на Симеон.

При Петър отново е сключен мир. Той е нарушен първо от Никифор ІІ, а след това от Йоан Цимисхий.

Василий слага край на ПБЦ.

Та Византия не е била чак толкова рекетирана. Втори е въпросът, че често е проявала алчност и агресивност, без обаче да има военно покритие за тези амбиции и в крайна сметка вместо да завземе земи, тя губи.

Династията Дуло най-вероятно е християнска и след краят и има доста силно християнско присъствие. Обръщам внимавие, че християните не са били третирани заради вярата си като врагове на България, защото Телериг е трябвало с хитрост да измъкне имената на виз. шпиони, вместо просто да избие боилите-християни.

  • Потребители
Публикува

Не смятам това за "обвинение".

Просто имаме сведението на патриарх Никифор, че Кубрат се е покръстил, както и факта на поразително високата титла, дадена на внука му Тервел, а и Тервеловия печат с християнската инвокация.

  • Потребители
Публикува

При политическа криза съвсем не е необходимо държавата да е омаломощена. Това става при икономическа криза. Държавата може да процъфтява стопански, но да няма стабилно правителство в даден период и тогава говорим за полит. криза.

  • Потребител
Публикува

Севар не е свален от Кормисош и няма преврат, криза или нещо подобно! Той губи битка и е сменен от Съвета на боилите! Кормисош пък е бил кавхан дълго време и вероятно е бил братовчед на Тервел, като майка му е била леля на Тервел. Тоест той също е бил на половина от рода Дуло, но бащиния му род е бил Вокил!

Откъде тази информация? :unsure:
  • Потребител
Публикува (edited)

Интересна хипотеза на Южняк и логически добре конструирана според мен. Това, с което тя ме привлича (вм. атрактира) е, едно: частицата войснственост (или калпазанлък), с която смятам съм (сме) зареден(и) и, две: днешната й проекция, която обяснява историко-генетично (и поне частично) дереджето на страната и народа ни.

П.П. Готов съм за евентуален пердах за казаното от историци-милитаристи въоръжени с оборващи факти :)

Редактирано от bravo
  • Потребител
Публикува

В интерес на истината по време на ПБЦ имаме прилично дълги мирни периоди с Византия и най-често мирът е нарушаван от Византия... Византия не е била чак толкова рекетирана. Втори е въпросът, че често е проявала алчност и агресивност, без обаче да има военно покритие за тези амбиции и в крайна сметка вместо да завземе земи, тя губи.Династията Дуло най-вероятно е християнска и след краят и има доста силно християнско присъствие. Обръщам внимавие, че християните не са били третирани заради вярата си като врагове на България, защото Телериг е трябвало с хитрост да измъкне имената на виз. шпиони, вместо просто да избие боилите-християни.

При политическа криза съвсем не е необходимо държавата да е омаломощена. Това става при икономическа криза. Държавата може да процъфтява стопански, но да няма стабилно правителство в даден период и тогава говорим за полит. криза.

Върху началния цитат от Аспандиат пръв обърнах внимание в темата за Борис, а заедно с двата горни цитата мисля картинката е изяснена дотолкова, доколкото е възможно. Явно данните за периода са прекалено малко и затова вероятно няма да може с много да се надхвърли казаното в горните коментари.

Тъй като офтопиците ще заемат значителна част от темата, да внеса нещо и аз по повод изложеното от Южняк:

Очевидно българите са били милитаризирани и това мисля в прав текст е казано в изворите. Те били войнствени, само с меч постигали целите си, винаги били победители и др. все в този дух - цитирам по памет, но това са повтаряни неща и затова надявам се, че поне по смисъл не бъркам.

А те не са имали друг вариант, освен да бъдат милитаризирани. "Милитаризирай се или умри!" - това несъмнено е било мотото на оцеляването в степта през онези векове. Даже като се види ранната укрепителна дейност в държавата, няма две мнения, че е било така. Тези стотици километри валове във всички посоки по края на държавата, после пък големите заградени пространства вв вътрешността, резкият скок с каменно крепостно строителство, което също не закъснява - това е впечатляващо и все още трудно си представям как в онези времена са могли да го направят. Това е направо маниащина. Аварите например нямат подобно нещо. Подобна концентрация на укрепителни съоръжения, построени в кратък срок, не ми е известна другаде.

Но това говори, че агресивната милитаристичност, или милитаризираната агресивност, е преувеличена. Подтикът за всичко изброено е бил повече минималистичен, отколкото максималистичен - не с цел грабителски рейдове, а за собствена защита. Взимането на данък от Империята идва спонтанно, от само себе си, след като е постигната победа - не една и не малка. Неизбежно е да се вземе от победения, особено пък ако той е напраскан и нахален :tooth:

Не знаем за нарочни грабителски походи във Византия след установяването на Дунава, освен разбира се ако са наказателни или тактически в рамките на по-мащабен военен конфликт. Степното пиратство явно като цяло е било по-скоро чуждо на прабългарите в следхунския период. Впрочем иначе те биха действали на ссвоя отговорност и тихомълком, вместо да търсят служба другаде. И въобще биха ли се закотвили на Дунава, след като "магистралите" са на север? Те просто са търсили сигурност, обаче империята, под чиито стени са я потърсили, не е гледала с много добро око на това. При все че са бивши съюзници. Не е много добре, но май в онези времена никой не постъпва особено добре.

  • Потребители
Публикува

Разбира се, че българите са милитаризирано общество. Имат си хора, които да номадстват из Балканите и това са власите, които си миткосват напред-назад със стадата докато жените и децата им са в "планините на България".

  • Глобален Модератор
Публикува

Чудесно обоснована хипотеза, Южняк. И напълно логично издържана. Съпоставката, която си направил между българи - Източна Римска Империя и хуни - Китай е напълно уместна.

Такива милитаристични групировки се появяват навсякъде по света. Това са вархонитите /или аварите/, жужаните, хазарите /имам предвид каганата от 8-10 век с еврейската върхушка/, маджарите, монголите, викингите че и ландскнехтите дори.

Както им вика Гумилев - химерни държави, които живеят от експлоатацията на завареното население и набезите срещу уседналите си съседи. Обикновено тези 'паразити' са нетрайни, но например българите и маджарите оцеляват и дават начало на стабилни държавни структури. Тук от значение са както контактите с империите до които се намират, така и постепенното цивилизоване /християнизиране/ и инкорпориране в Средновековна Европа. С времето се развиват търговски връзки като начин на обогатяване, докато плячката от походи минава на второ място.

Хипотезата ти обяснява и благосклонността на Ираклий към Кубрат, който като наемник помогнал в борбата на императора срещу Персия /Ираклий създал малка мобилна наемна армия, като вербувал тюрки и др. степни племена/.

Естествено, когато българите, подгонени от хазарите цъфнали на Балканите, Погонат никак не бил доволен, защото много добре знаел каква е целта на новодошлите, затова се постарал да ги изгони, но безуспешно. Оттам нататък историята я знаеме.

  • Глобален Модератор
Публикува

Хипотезата е много издържана, но аз бих я разгледал в друг аспект - като социалнопсихологическо или ако щете националнопсихологическо обяснение на съответния исторически процес. Не толкова като политическо такова. Държави-химери, ама България се оказва една от най-трайните. Химеричното не е абсолютно - просто това са народи, които не създават своя изначална цивилизация, а се прикрепят към по-голямата, но по много специфичен, много свой и, както виждаме, много траен начин. Просто "варварите" се трансформират в цивилизация. Това всъщност можем да видим в същността на историческия процес на ранното Средновековие - варварите градят наследството на Рим. (Вероятно така става и в Китай). И го градят според етно-социалнопсихологическите си дадености и традиции, смесвайки ги, а често това става с кръв и сблъсък, външен и вътрешен, с тези на модела, на заварената империя. В конкретния случай, българската традиция е наистина милитаристична, и то каква! :good: Но не бих я нарекъл грабителска, а войнствена, военна в по-широкия смисъл. Грабеж от Византия има, но не това е основната цел - ако беше така, нямаше да се установи държава и държавност. Целта е установяване на народа при цивилизацията, това е което се случва. Цивилизацията и като извор на богатство (защото последното се трупа не само с грабежи и военни трофеи, а поради простия факт на близост), и като извор на стабилност. Защото в степите всеки идва и коли. Прави впечатление, че ПБЦ се установява без рецепция на закони и институции от Византия, а тя е блестящ пример в това отношение. Следователно освен военна традиция има и държавна. И то оригинално държавна. Може да не е съвършена (макар, че аз не виждам някакви проблеми в институционалността на ПБЦ), но е оригинална. И веднъж вече установила се тук, тази традиция започва развитие с присъщата на тези системи вътрешна динамика - провизантийска, антивизантийска - това е всъщност спора да има или да няма рецепция на по-високия модел. Вечен спор във "второстепенните" като държавна традиция общности, когато са в близост до големия "първомодел". В това, чини ми се е и същността на тая политическа криза, къде вече се вплитат и субективните фактори - все пак не всеки силен човек може да е владетел-обединител.

  • Модератор антропология
Публикува

Темата е многопосочна и може да тръгне във всякакви посоки; за мене приемането на християнството от Борис и кризата от 8-ми век си остават важни маркери.

Това е т.нар. trade or rade теория. Тоест номадът заявява на уседналия "ако не искаш да търгуваме, очаквай нападение".

Южняк, по твоята логика обаче излиза, че Тервел е помогнал на империята против арабите, за да запази обекта на рекетиране. bigwink.gif

Във всеки случай обаче има косвени индикации, че нашите хора поне през VІІІ век са имали доста номадски разбирания за управление и контрол. Номадите традиционно са активни във външната търговия и се стремят да установяват контрол над търговските пътища и потоци. Типичен пример са тюрките през VІ век, които слагат ръка на средноазиатския участък от Пътя на коприната и веднага почват да покровителстват согдийските търговци срещу плащане на съответните такси. Прави впечатление, че една от изрично формулираните четири точки в договора между България и империята от 716 г. е регулиране на търговския обмен. Тоест за нас той е бил важно перо в икономиката ни. По-късно през 894 г. Симеон почва война заради изместване на тържището от Константинопол в Солун.

Търговията между България и Византия при Тервел едва ли е имала някакви грандиозни мащаби. Според мен възможно е още при Тервел да сме контролирани участъка Найсус-Сингидунум (Ниш-Белград) от големия диагонален път от Константинопол до Панония и Австрия. Това вече променя ситуацията и би обяснило защо Тервел така настоява за търговско споразумение - чрез такава регулация с печати и пломби България ще може да прибира митнически такси от целия сухопътен трафик от Босфора към Виена.

Аспандиат, благодаря ти за trade or rade/raid. Не го бях чувал. Имам предвид една още по войнствена версия - payed or raid; или с други думи I get payed or you get raid. В това, че хуни и авари прилагат тази версия по отношение на римската имерия, за мене няма големи съмнения. Печалбите от данъци и контрол над търговските пътища са сладки, защото изключват прекомерни усилия - войни, жертви, рискове и т.н.

За Тервел - да се върна на империята на хсионг ну, на която според хипотезата ми ПБЦ е умалено копие; Хсионг ну формално са "младши партньор" на китайския император; така както Тервел формално е федерат и "кесар" на византийците. В кореспонденциите си китайците се обръщат към лидера на хсионг ну със "синко", "племеннико" - и т.н., и хсионг ну охотно приемат ролята на "младши", в същото врме се обръщат към танговете като към божества; протокол; в същото време "божеството" всъщност плаща данък на синковеца, и то огромен. И се страхува от него. Тоя данък е спечелен от синковеца с успешни военни кампании, много брутални, с/у "божеството", т.е. Танг-а, където китайската армия е била периодично поставяна на колене; като повод за похода обикновено е, че тангът е решил, че е достатъчно силен, за да спре да плаща данък на синковеца на север от границата си; и синковецъл или "любимия племенник", който формално иначе е федерат, веднага демонстрира мускули, за да се види кой всъщност кара влака в това "паартньорство" и кой на кого е дефакто субординат. и след като разорява севернокитайските провинции и отнася пленени китайци насевер, лидерът на хсионг ну обикновено е осмирен с данъци и медени приказки. И пак се почва със "синко" и "сине на небето". Синковците охотно търгуват с китайците през цялото време, и са и активни номади - последното за разлика от прабългарите. Но хсионг-ну могат да си номадстват и без империя, без такова масивно военно обединение; според мнозина (мързи ме да ровя за имена) причината номадите да се обединят в империя е не за да си улеснят номадстването (отново - но не изисква империя), а за да създадат такава голяма милитаристична единица, която да е в състояние да се противопостави успешно на огромните китайски армии, което не е по силите на единично племе. Когато китай е богат, хсионг ну са стабилни политически; когато китай влезе в икономическа криза или се засили военно, северните му комшии, подобно на ПБЦ, моментално се дестабилизират и тръгват на междуособици, разнобой, междувластие и кризи - много подобни на кризите от вторара половина на 8-ми век в ПБЦ. Племена се отцепват и тръгвад да мигрират на запад, хсионг ну непрекъснато се разпада на две части и т.н. Централната власт изчезва. Когато Китай се стабилизира икономически, империята от север (или групировката) също "възкръсва".

Обратно при Тервел - вероятно християнин, и по подобие на лидерите на хсионг-ну, формално "младши партньор", т.е. "син", а значи "наследник", и от тук до "кесар" е твърде малко разстояние. Всъщото време "кесаря" няма никаква роднинска връзка с "императора", подобно на формализираните, ритуални взаимоотношения на хсионг ну и китайци; и императора е златна кокошка на "кесаря", която плаща данъци и стоки; и когато арабите му посягат на златната кокошка, "кесаря" озверява. Чел съм из интернет цитати от араби (нямам представа дали са верни), които описват българите на Тервел като "зверове", високи по 5-6 метра :laugh: с по десетина меча и 2-3 ръце, с които коят араби - на страха очите са големи. Мисълта ми е, че когато арабите посягат на приходоизточника му, Тервел се бие на живот и смърт, като звяр, който си пази плячката от конкурент. Юстиниан пък непрекъснато се опитва да се отърве от партньорството с "кесаря си" и си пробва късмета в походи, подобно на китайците спрямо хсионг ну - това партньорство всъщност е нежелано и натрапено със силата на оръжието и стратегиите на разорение.

Китайците намират цаката на хсионг ну чрез колонизация и подмолно заселване на хора на територията на "федератите" си. Но им отнема векове; когато разни племенни групи почват да напускат федерацията и влизат в европа, китайците имат шпиони, които следят движението им в степта; съзнателно или не, китайците правят "грешка" - и освен "своите" групи следят примерно и движението на аланите, които никога не са имали отношение към хсионг ну.

Обратно на кризата в осми в. - едно такава милитаристична икономика не може да функционира, ако няма военно превъзходство над икономически по-развития съсед. И или трябва да се мести в търсене на друга "жертва", или да сменя модела. В това, че дуло са християни, аз нямам никакви съмнения. Чудя се обаче дали само християнството е в основата на конфликта м/у боилските родове; или има и етнически момент; подобно на симбиозата м/у готи и алани, която е многовековна; дали е възможно измежду прабългарските родове да има и алански, което да обяснява "иранския" елемент (ако изобщо има такъв - не съм лингвист) на имена като Пресиян и Аспарух? Възможно ли е кризата от 8-ми век да има и етническо измерение, т.е. две родови групировки - едната примерно сарматска (т.е. някакви алани или язиги) и другата прототюркска, които в "добри времена" живеят симбиозно, но в лоши започват боричкания и се хващат за гушите, какъвто е случая в 8-ми век?

  • Модератор антропология
Публикува

Аспандиат, прекрасен постинг си написал :good:. Обаче - сакън, в никакъв случай не приемам, че българите са нов народ, мелези, буламач и т.н. пантюркистки(!) глупости. Чел съм арменските източници. Кой народ ще си даде негативен етноним??? Пълни глупости.

Напротив, приятелю. Тая висока милитаристична култура, която прозира зад кореспонденцията на Борис, говори за многовековна военна традиция, която отива далеч назад във времето - мисля, го подчертах в предългия си постинг; работата е, че тя надхвърля далеч като организираност военните организации на тюркути и тюркски номади - т.е. отново, както в езиково отношение, има намек за една дровнпост на етноса, която е по-голяма от древността на тюркютите. Т.е. мислех, че това, че смятам българите за далеч по-древен етнос от хуни и тюркски групи се разбира от самосебе си. Тука имаме различен lifestyle,различна икономика, много различно мислене от тюркутското. Затова и дадох примера с номадите башкири и печенези - хората, които вървят зад огромни стада; когато през 10-ти в. Фадлан минава през земите им, някакъв опърпан тюрк го спира и арабинът се подплашва; обяснява му, че има разрешение от "хан-а' да мине през земите му и тюркът отговаря (извинения за натурализма) "какъв е тоя хан бе, да му с**а на главата на хан-а ти. Давай парите или няма да минеш". И арабинат плаща с ... филии хляб, ако не греша. Мисълта ми е, че организацията на степните номади е хаотична, ханската власт в тоя момент е пожелателна, законът, организацията (или по-товно - липсата на такава) е безкрайно далеч от това, което показва Борис в кореспонденцията си, където всичко свързано с военните въпроси е безкрайно стриктно детайлизирано. И дума не може да стане войник да обясни на византийски търговец "какъв е тоя борис, крум, аспарух бе, да им с**а на главите". За едно погрешно почесване, за едно грешно вкарване на ножа в ножницата и законът е смърт на нарушителя - това е несъпоставимо по-сложна, по древна, по милитаристична традиция от тази на тюрките номади.

  • Модератор антропология
Публикува

Ами точно това казвам - всичко, което остава в Европа от степните нашественици, са държавите на българи и маджари. Да, различни са тези две групи; и да, остават, защото само те преустройват икономиките си и държавните си уредби чрез приемане на християнството. Всичко друго се оттича по канал - повече от 20 - предимно тщркски - и предимно номадски - етноси.

Аспандиат, съгласен съм с почти всичко, което си написал; но - think economy, дето викат ингилизите; непрекъснато говориш за българите като за "номади", т.е. хора с пасторална икономика. А те не са. Къде са им стадата? Къде са стадата на Аланите? Няма такива, това не са пасторалисти от степта; започнах тезата си с цитат от постинг на Равен - навсякъде, където се появят, те си търсят работа не като овчари, а гледат с диви очи и искат работа като войници. Ако Аспарух е номад, къде са му огромните стада? Това не е номадска икономика като тази на башкири, узи, или по-древните скити. Това е нещо друго. Асарух се крие в онгъла със стадата си? Никъде не съм чел и намек за стада; а ако това не е пасторална икономика, тогава каква е - ми отговора е в свидетелствата, за които спомена Равен; навсякъде българите са професионални войници. Не става въпроз за степни пирати и разбойници; става въпрос за народ от професионални войници с дълга, древна традиция. Никакви овчари, никакви говедари. Къде ти.

  • Потребител
Публикува

Към хипотезата на Южняк.

Не мисля че е възможна чак толкова силно военизирана социална система, номадите наистина са много милитаризирани поради трудните условия на живот в техният хабитат, но си имат нормална социална структура на обществото макар и адаптирана към специфична жизнена среда.Средата им на живот е много оскъдна и основната ценност в нея са тревата, водоизточниците и бродовете, всяка племенна група води постоянни битки за контрол над територия и така се оформя една военизирана общност.При скитите това дори е издигнато в култ с всичките им тези скалпирания, пиене на човешка кръв и почитане на бога на войната като един от върховните богове.В тази връзка си мисля че викингите са много сходни със степните номади- те са пирати не защото имат влечение към убийствата, просто рибарските селца и мизерни фермички в кошмарният климат на Норвегия едвам изхранват населението си и мъжете са принудени да търсят други форми за препитание - търговия, грабеж, както дойде.....

В степите има общо взето три неща- трева, овце и коне, с тези три неща номадите някак успяват да организират най значителният миграционен и демографски процес в евроазиатската история какъвто е ВПН, след това същите тези номади опирайки се на същите неща създават най голямата известна държава в човешката история.

Това че отстрани погледнато номадите изглеждат като група скитащи наемни саби е поради факта че именно тези скитащи и грабещи групи са известното им лице, рядко европейците са виждали стадата, юртите и женурлята в степите, за това и описанията са на препускащи и колещи войни.Въпреки това има интересни описания на хуните, каруците им с децата и жените в тях, стадата както и описания на техният номадски скотовъден начин на живот, непознаването на земеделието и тн.

Наистина прабългарите в Бавария и Италия са някаква военизирана група която подобно на жужаните е изгубила средства за препитание, някои от ордите на хуните през четвърти и пети век както и готите изпадат в същото положение и се налага да се прехранват с наемничество, но това са си някакви частни случаи.

От гледна точка на археологията групите некрополи свързвани с прабългарите в северночерноморските степи са предимно с войнски погребения, за разлика от тях в ПБЦ повечето некрополи са мирни и земеделско скотовъдно ориентирани, от това можем да заключим че в номадският период е имало много по силна милитаризация на обществото.

Ако прабългарите бяха чисто военна групировка то те щяха да умрът от глад в периодите на мир нито пък щяха да създадът такава силна и дълготрайна култура, съществуването на такава група войни предполага или една непрекъсната война от която да се издържат и така векове наред, или да паразитират на гърбът на други народи както жужаните и аварите.

  • Модератор антропология
Публикува

Равен, абе не умират от глад - приемат християнството. Пак го ударихте на "номади". Номади са тюрките от следразмирния период и скитите от предразмирния. Прабългари и алани не са "номади". Това, че някой живее в палатка (или юрта), не го превръща автоматично в номад. Ми в палатки живеят и войниците. Още веднъж - има етноси, които се състоят само от войници, и не са никакви номади. Гурките и още цели 150 на индийския субконтинент. Обратно тръгнахме в стереотипите - щом живеят от война, става въпрос за варвари, пирати и разбойници. Не са. Гурките м/у впрочем не са от индийски произход, а от монголски.

Става въпрос за касти с военни устави, със стриктно разработени ритуали, силно ритуализирани, за народи, специализирани в една професия - която се носи с голямо достойнство и чест. И се следва стриктен закон. Друг тип цивилизацие, нито е земеделска, нито е номадска.

Между впрочем това, че някой има метални наконечници на стрелите, не го превръща автоматично в "уседнал";Антъни откри изобилие от метални наконечници (повечето) на стрели в шрубная, самара и андроново, на повече от 5000 години. Всъщност - най-високотехнологичните на света за времето си. Качени са на сайта му. Степните жители си ползват метали на общо основание; и това не ги превръща в уседнали - металолеят като луди - всяко жилище в андроново си има и леярна и това са селища на по 5000 години. Но това е наистина офтопик.

  • Потребител
Публикува

Къде са стадата ли? А Никулицел и Плиска поради что са толкоз големи? Надали да "прибират" само хора. Щото, ако е така бая народ е трябвало да има. Няколко пъти бе питано какво са папкали през мирните период? А те не са никак малко. Защо са строени защитните валове, щото при тях, освен че е трудно влизането, трудно е и излизането за рейдовете. Дали ИРИ е могла да изхранва българите само с годишните трибути през мирните периоди? Ако е имало такъв етнос/народ от войни славяните не би трябвало да бъдат изселени, а поробени.

  • Потребител
Публикува

По отношение на номадите, номадското скотовъдство замира по нашите ширини чак в края на по-миналия век и началото на миналия с въвеждане на границите след краха на Османската империя.

  • Потребител
Публикува

Това с ромейските принцеси в ДоХрБ е хипер интерпретация. Как я виждаш тази работа?

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!