Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребители
Публикува

В България или в света?

В света разбира се «Байт ал Атек» - "най-ранния и древния". Сиреч става дума за Кааба, който според мюсюлманите бил построен още от Адам. По точно той опънал палатката над метеорите, а вече постройката е дело на Сиф, след потопа мястото било загубено, но било открито отново от Аврам и т.н., и т.н.

Това е статията в Уикипедията, но както обикновено препоръчително е да се погледнат чуждите статии и линковете към тях:

http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B0%D0%B0%D0%B1%D0%B0

  • Потребител
Публикува

Е тя Кааба може и да е най стара, но е модернизирана и нищо не е останало от времето на Мохамед. Въпросът е какви са били старите джамии на външен вид през 7 век.

  • Потребители
Публикува

Мюсюлманите и тогава, и сега могат да се молят и без нарочна сграда. Има джамии, които са строени по подобие на обичайните архитектурни стилове в съответната завоювана страна и такива, които са си просто пригодени местни сгради. Мисля, че най-старите джамии, строени нарочно за целта, имитират византийски църкви - оттам и характерния купол.

  • Глобален Модератор
Публикува

Те не имитират ромейски църкви а са префасонирани ромейски църкви, впоследствие с едно достроено минаре. :smokeing:

  • Потребители
Публикува (edited)

Това имам предвид - първите са адаптирани сгради (в Сирия, Палестина и Египет това църкви, няма какво друго да са), а първите, нарочно построени за целта имитират вече съществуващите, тоест пак църкви. Поне отвън; отвътре джамията си има друго разпределение.

В Черна Африка има джамии, подобни на кошери - като местните колиби. Вероятно в Персия пък първите са имитирали някаква местна архитектура. Все пак Персия е голяма цивилизация, не може да не е имала свое си строителство.

И откъде изобщо се взима кръглият купол? В I в. римляните правят Пантеона си с такъв купол и това си е голямо новаторство (Шпенглер дори го нарича "първата джамия"). В VI в. Юстиниан вдига "Св. София" с куполи и постепенно този тип църковно строителство се налага из византийския ареал, а мюсюлманите го имитират упорито, така че куполът е станал типичен за джамиите. Но римляните ли са измислили купола? Възможно ли е просто да е привнесен от Ориента? Тоест примерно в Иран или при картагенците да е имало такива кръгли куполи. Някой, който разбира повече от архитектурна история, може да каже.

Редактирано от glishev
  • Потребител
Публикува

Първите джамии не са централнокуполни, а базиликални - имат три наоса, като всеки от тях е с по три оловни кубета, общо 9. Такива са джамиите в Пловдив и Археологическия музей в София. Те са строени в края на 14 век, преди падането на Константинопол. След падането се появяват първите центрфалнокуполни джамии, имитиращи Света София - като баня баши, ахмед бей в кюстенди, томбул в щумен и др.

  • Потребители
Публикува (edited)

Тоест смяташ, че куполните джамии изобщо са османски патент от XV в.?

Йерусалимските ал-Акса и Кубат ас-Сахра са доста по-стари от падането на Константинопол, а са куполни.

Редактирано от glishev
  • Потребители
Публикува

На Бойна слава има умора на материала, тука пък нивото е нисичко, ех...

  • Потребител
Публикува (edited)

И какво пише в огромната тема? Поисках си лично бан там преди време и сега нищо не се отваря :)

Редактирано от makebulgar
  • Глобален Модератор
Публикува
И откъде изобщо се взима кръглият купол? В I в. римляните правят Пантеона си с такъв купол и това си е голямо новаторство (Шпенглер дори го нарича "първата джамия").

Куполни съоръжения има още в Асирия, след откриването на арката е само въпрос на време да се достигне до кръглия купол. Но действително покрай строежите на джамии архитектите от ислямския свят доста се специализират в правенето на куполи и изпреварват Европа в това отношение. Тук първия опит за голям купол на обществена сграда е библиотеката във Флоренция и то все още не класически, а като съвкупност от арки.

  • Потребител
Публикува (edited)

Първите джамии не са централнокуполни, а базиликални - имат три наоса, като всеки от тях е с по три оловни кубета, общо 9. Такива са джамиите в Пловдив и Археологическия музей в София. Те са строени в края на 14 век, преди падането на Константинопол. След падането се появяват първите центрфалнокуполни джамии, имитиращи Света София - като баня баши, ахмед бей в кюстенди, томбул в щумен и др.

Би ли изброил джамите на територията на България, които не са построени върху основите на християнски храмове?

Това е основният въпрос, а броя на куполите и имитирането на Света София е само въпрос на налчни средства по време на строежа.

Редактирано от dellano
  • Потребител
Публикува (edited)

Ами сещам се сега за Баня Баши, двете джамии в кюстендил, софийската боюк джами, томбул джами, имарет джами и джумая джами в пловдив.....въпросът не е за основите, а във превръщането на църкви в джамии. Това става със ротондата свети георги и света софия в софия примерно. Но много по-често старите църкви се разрушават до основи и на тяхно място се строят джамии с различни от старата църква форма и големина. Причината за това е че църквите от втората българска държава са традиционно малки, дискретни и не съответстват на османските разбирания за мащаб и пропорция.

Редактирано от alvassareiro
  • Потребител
Публикува

Но много по-често старите църкви се разрушават до основи и на тяхно място се строят джамии с различни от старата църква форма и големина. Причината за това е че църквите от втората българска държава са традиционно малки, дискретни и не съответстват на османските разбирания за мащаб и пропорция.

Въпросът се състои в това, кои джамии са построени върху християнски темели, и не избягвайте въпроса със наблягане върху мащабите на последващото строителството на иноверни джамийски храмове.

  • Потребител
Публикува (edited)

Много джамии са строени върху християнски основи, почти всички които са централни. Просто християнските храмове са в центъра на града, идват турците, сриват ги и строят джамия отгоре.

Не избягвам въпроса, а Ви давам обстоен отговор.

Редактирано от alvassareiro
  • Потребител
Публикува

Попаднах на една доста интересна експозиция в Истанбул на миниатюрни макети на архитектурни забележителности: Miniaturk Park , Istanbul. Предимството на това е, че сградите могат да бъдат разгледани отвсякъде, включително и отгоре, откъдето рядко се правят кадри на реалните обекти. Така може да се добие обща представа за външния облик на всяка сграда.

  • Глобален Модератор
Публикува

И откъде изобщо се взима кръглият купол? В I в. римляните правят Пантеона си с такъв купол и това си е голямо новаторство (Шпенглер дори го нарича "първата джамия"). В VI в. Юстиниан вдига "Св. София" с куполи и постепенно този тип църковно строителство се налага из византийския ареал, а мюсюлманите го имитират упорито, така че куполът е станал типичен за джамиите. Но римляните ли са измислили купола? Възможно ли е просто да е привнесен от Ориента? Тоест примерно в Иран или при картагенците да е имало такива кръгли куполи. Някой, който разбира повече от архитектурна история, може да каже.

Пантеонът в сегашния му вид е дело на император Адриан през 2 век.

Иначе както знаем тракийските, микенските и етруските гробници са куполни. Без съмнение този начин на строеж е близкоизточен /има го чак в Индия/. Разбира се технологично най-преуспелите в строежа на куполите са братята римляни /заели този архитектурен стил точно от етруските/, особено след изобретяването на бетона. На християните ротондата с купол им допаднала, затова я взаимствали за храмовете си, а мюсюлманите - от тях.

  • Потребител
Публикува

Много джамии са строени върху християнски основи, почти всички които са централни. Просто християнските храмове са в центъра на града, идват турците, сриват ги и строят джамия отгоре.

Не избягвам въпроса, а Ви давам обстоен отговор.

Много християнски пък върху езически светилища....И интересното е, че езическите много пъти се намират в такива местности....хммм(това е вече пара).

Разговарял съм с отеца служещ в църквата при Балатон местноста Тихань.

Тихань

Той ми разказва, че сегашният амвон се намира точно над старият който е под сегашната църква. И когато се качи да говори не усеща нито умора нито нищо докато говори. Не енужно микрофон и тонколони защото и да говори шепнешком, то се чува и в най-затънтеното място на църквата. Противоречих, че може би акустиката и ентусиязмът от проповядването.....Но той ми каза ,че редовмно правят записи на певци и те същите казват, че пеейки от амвона имат съвсем странно чуство. Необяснимо....

:post-20645-1121105496: :post-20645-1121105496: :post-20645-1121105496:

  • Потребител
Публикува

Добре, че е Скуби да ни осведомява за неща от родината му ;) Този линк го няма даже на английски.

Подхванали сте дълги и широки, но интересни въпроси. Тая тема между другото въобще не е за археология, по-скоро е за "Изкуство" или за "Обща история". Както и да е.

Пантеонът в Рим е сграда с цилиндрична основна форма, завършваща с купол. Кръгъл купол върху кръгъл цилиндър - в класическата античност са обичали и прилагали ясни конструктивни схеми, съставени от прости геометрични фигури. Куполът даже е увенчан горе с кръгъл отвор в укрепващ пръстен.

466px-Pantheon-panini.jpg

Средновековните куполни сгради, включително мюсюлманските, в повечето случаи не продължават традицията на сгради като Пантеона. Те са сложни пресечни форми - купол върху най-често квадратно тяло, което поражда необходимостта от особени системи за отвеждане на натиска към стените - пандантиви или тромпи. До основното тяло обикновено има прилепени обиколни галерии и помещения, които служат и за конструктивна опора на главния обем.

St.Sophia.gif

Но наистина вариантите са много. Наследяват се всички големи местни школи.

При това има доста запазени паметници, поради което и работата не опира твърде до археология.

  • Потребители
Публикува

Някои от турските джамии имат формата на куб. Например джамията на Ибрахим паша в Кавала, макар да е построена на мястото, където ап. Павел е проповядвал.

Като махнем притвора, такава е ситуацията и с джамията на Халил бей в Кавала, а при нея вече са разкопани и руините от християнската черква, върху които е построена.

Отново като махнем притвора и Баня баши джамия в Софиясъщо е с напомня куб, но с купол отгоре. Тази джамия е дело на Синан - този дето е направил джамията Селямие в Одрин.

Ротондата "Св. Георги" не е била първоначално черква, а част от по-голям комплекс, част от който сега се пада под "Шератон".

И пак във връзка с куполите обърнете внимание и на осмогона на сградата източно от Ротондата.

В Солун също има такъв осмоъгълник към двореца на имп. Галерии и също има Ротонда "Св. Георги", макар и да е по-голяма от нашата.

Та куполи в Римската и късноримската епоха доста. Джамиите поне в Дунавска България се появяват сравнително късно. Може да говорим разбира се доста за джамиите в България и на Балканите, но те са кажи-речи на хилядолетие след ранния период, за който е темата.

Вярно беше посочено, че подобно на други вероизповедания в ранния етап не се държи толкова на култовите постройки и с успехите просто се преправят наличните култови, а и въобще всякакви подходящи постройки. Местните архитектурни стилове също си казват думата. При джамиите съществена особеност е и че имаме две големи империи - Арабския халифат и Османската империя, които обединяват за известно време значителни мюсюлмански общности и това също дава отражение, тъй като изтъкнати архитекти са канени по различни места, което води до появяване и на сходни сгради в региони с иначе различна една от друга традиционна архитектура. Вече стана дума за Синан.

  • Потребител
Публикува

тук тези са оцелели и реставрирани.

Gázi Kászim pasa-dzsámi (Pécs)

Jakováli Haszán pasa-dzsámi (Pécs)

Malkocs-bej dzsámi (Siklós)

Ali pasa dzsámija (Szigetvár)

Szulejmán szultán-dzsámi (Szigetvár)

Hadzsi Ibrahim-dzsámi (Esztergom)

:good: :good: :good:

  • Потребител
Публикува

Ето малко от уикипедия

"Омаядската джамия, известна също като Джамията на Омаядите или Голямата джамия в Дамаск, е една от най-големите и най-стари джамии в света.

Разискването на езическото минало на Омаядската джамия е предмет на съчиненията на много историци. Повечето от тях са единодушни, че мюсюлманите построили джамията си на място, където преди това се е намирал древен храм, издигнат в епохата на разпространение на култа към небесните светила – звездите. Той се превърнал в религия на сабеите и халдеите. Абу Зайд Ахмад ибн Сахл ал-Балхи (поч. 934) е може би първият мюсюлмански историк, който споменава, че сградата, намираща се на мястото на Омаядската джамия, вероятно има езически корени. В топографското си съчинение “Картина на градовете” (Сурат ал-акалим) той казва следното за Дамаск: “Този град има най-внушителната в исляма джамия, която да заема толкова обширна площ. Що се отнася до нейните стени и купол, които се извисяват над михраба при максурата, то те са характерни за сабеите и техните молитви. След това тя попада в ръцете на бизантите, които възвеличават в нея своята религия. Сетне преминава в ръцете на евреите и на култа към езически божества. "

Damascus-Umayyad-Mosque.jpg

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!