Отиди на
Форум "Наука"

Първите обективи за портретна фотография


Recommended Posts

  • Потребители

post-2642-049360800 1332312975_thumb.jpg

Показаният обектив е на фирмата „Voigtländer & Sohn in Wien und Вraunschweig”. Носи фабричен номер 14612.

post-2642-053039900 1332312982_thumb.jpg

От таблицата, поместена в интернет, която съдържа номерата на обективите, произведени от въпросната фирма през различните години, може да се установи, че тук показаният се е появил на бял свят в началото на 1869 година. През нея са били произведени обективите с номера от 14400 до 15200 (виж накрая на http://antiquecameras.net/petzvallens.html).

В самата таблица се казва, явно погрешно, че обективите Voigtländer били маркирани от 1849 до 1866 г. с текст „Wein & Braunschweig”, а от 1866 нататък маркировката била само „Braunschweig”. Вижда се, че № 14612, който според същата таблица трябва да е от 1869 г., също има маркировка „Wein & Braunschweig”!

Компанията Voigtländer е била основана във Виена, Австрия, през 1756 г. от Йохан Кристоф Фойхтлендер (Johann Christoph Voigtländer). Произвеждала е оптически инструменти и лещи и това дава основание тя да се счита за най-старата фирма, която е работила в областта на фотокамерите.

post-2642-042787800 1332312989_thumb.jpg

Фотографска камера „Daguerréotype” на Susse Frères с обектив на Charles Chevalier

През 1840 г., малко след като Луи Дагер полага теоретичните и практическите основи на дагеротипната фотография, Voigtländer първи започват да произвеждат обективи за фотокамери, които били разработени на базата на аналитични изчисления. Тези обективи били за своето време революционен продукт. Математическите им разчети били дело на родения в Словакия математик и физик, професор във Виенския университет, Йозеф Максимилиан Петцвал (Jozef Maximilian Petzval). Затова и обективите, като конструкция, са носели името Petzval.

post-2642-024138300 1332312996_thumb.jpg

Обектив Petzval

Конструираните и изчислявани от Petzval обективи, които не само Voigtländer, но и други компании започват да произвеждат в периода 1840-1860 г., са били характеризирани като „най-бързите” за времето си.

Оптиката, използвана в първите фотокамери, работещи чрез процеса „дагеротипия”, изисквала експозиция (времето през което се заснема обектът) от порядъка на 10 до 30 минути. Това се дължало на ниската светлосила на обектива, който имал отвор (бленда) 1:14 (отношението представя диаметърът на лещата, отнесен към фокусното разстояние на обектива).

post-2642-073931900 1332313002_thumb.jpg

Фотограф от 1850 г.

При използването на оптика Petzval била достигната бленда 1:3,7. Така светлосилата на обективите била значително увеличена, с което времето на експозиция при заснемане на даден обект се намалило драстично. Вместо 10-те минути, които били необходими за заснемане на един портрет чрез дагеротипните фотокамери с обектив на Шарл Шевалие (Charles Chevalier), за камерата, снабдена с обектив Petzval, била достатъчна експозиция от 30 секунди. През това време заснеманият е можел спокойно да изчака края на експозицията, без да мръдне. С това си качество новите обективи дали тласък на портретната фотография и затова били наричани „портретни обективи”.

post-2642-098083500 1332313009_thumb.jpg

Анастас Йованович, автопортрет с обектив, снимка след 1854 г.

Запазена е една снимка-автопортрет на първия сръбски фотограф, българинът Анастас Йованович. Тя е правена вероятно в Белград, където роденият във Враца Анастас Иванов се образова и приема сръбско поданство. Знае се, че пребивавайки във Виена, през 1841 г. той се е снабдил с първия фотоапарат на Voigtländer с обектив Petzval, който е бил дагеротипна компактна камера, при която изображението се е получавало върху метална пластина, от която не е можело да се извади позитивно копие.

По-късно, както се вижда от автопортрета, Йованович се сдобива и с обектив на Voigtländer, който се е монтирал в камери с мях, при които изображението вече се е запечатвало върху плака, покрита с фоточувствителен колоиден разтвор. След обработката на плаката от нея е можело да се копират на практика неограничен брой позитивни изображения - фотопортрети.

post-2642-028756800 1332313018_thumb.jpg

Иван Зографов с жена си Цвета, Панагюрище, 1875 г.

Още една стара снимка ни показва фотографът Иван Зографов с жена си и неговият фотоапарат. Вижда се, че последният е снабден с портретен обектив Petzval.

Иван Папазов - Зографов започва да се занимава с фотография в Панагюрище след 1860 г. Взема участие в Априлското въстание и след разгрома му, заедно с жена си са осъдени на смърт. В резултат на застъпничеството на чуждите консули присъдата на двамата е заменена със затвор в Пазарджик и Пловдив. Домът на Зографов е ограбен и опожарен, а фотолабораторията и фотоапаратът му, който е струвал 3000 гроша турски пари, са унищожени.

post-2642-095226400 1332313024_thumb.jpg

Не знам дали моят обектив е единствен от този вид, а и от това време в България. Неговият предишен собственик е фотограф от Велико Търново, работил в града в първата половина на миналия век. Едва ли обаче, фотоапаратът с този обектив е дошъл у нас направо след производството му. Вероятно е купен от оказион във Виена или Берлин.

Аз имам още един подобен обектив. Той е със същия диаметър, но е по-къс. Не можах, обаче, да открия къде съм го прибрал. Не знам дали и той е на Voigtländer. Навремето нямаше откъде да намеря сведения за тези обективи. Едва сега чрез интернет научих нещо за тях.

Размерите на обектива, който показвам са: дължина 32 см (около12 инча), диаметър отпред 15 см, диаметър на лещите 10 см. Има и допълнителна бленда.

post-2642-078576400 1332313032_thumb.jpg

Voigtländer изглежда са произвеждали само обективи с дъска към тях за вграждане към съответната камера. Обективът на снимката с Анастас Йованович вероятно е купен току що и тепърва е предстояло с него да се създаде бъдещата фотокамера на българо-сръбско-австрийския фотограф.

post-2642-041921700 1332313039_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Удивително! Дори не знаех, че са ползвали такова нещо, приличащо на пиратски далекоглед за великани :) Снимките също са много интересни.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 месеца по късно...
  • Потребител

Гербов,

ти показваш ли някъде фотография в нета?

Ще ми е приятно да разгледам твои фотографии.

...

Аз съм голям почитател на Фойхлендер. Първата фирма за фотографска техника!!!

Наскоро честваха 250 години от създаването си и имаше юбилейна серия фотоапарати.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Само питам като абсолютен лаик по темата - първите обективи нямат ли вид на малка дупка? При така наречената камера обскура?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ниепс и Дагер не са си играели с камера обскура. Обектив са ползвали. Някаква система от лещи.

По това време е имало микроскопска техника, наблюдателна техника (някакви монокли, бинокли) и прочие.

Фойхлендер са произвеждали оптическо оборудване преди създаването на фотографията.

Така че първите фотографии са правени с обектив с лещи.

Светлината е силно недостатъчна при камера обскура, за да може да се използва с първите емулсии (много ниска чувствителност към светлината, много под 1 ИСО). И днес има хора, които снимат с камера обскура, но използвайки съвременни филми - 100 АСА / ИСО и повече - и получават прилични резултати. Може да се получи картинка с камера обскура и матрица, но истината е, че колкото по-голяма е матрицата - толкова по-добре. Затова и хората снимат на филм с размер 6х9 см и после копират контактно.

Или пък снимат с кибритени кутийки...

Пример за такава фотография, направена с кибритена кутийка, в която е сложено парче филм, а отпред е направена малка дупка, е тази:

5392846123_42547b3d98_z.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Гербов,

ти показваш ли някъде фотография в нета?

Ще ми е приятно да разгледам твои фотографии.

...

Аз съм голям почитател на Фойхлендер. Първата фирма за фотографска техника!!!

Наскоро честваха 250 години от създаването си и имаше юбилейна серия фотоапарати.

Тук, в този форум имаме удоволствието да разглеждаме доста фотографии на Гербов. Има много , свързани с Южния парк в София , за животни, за растения...виж в галерията на естествени науки.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Благодаря за вниманието! Докато подготвях отговора на Емил, излязоха още мнения, че и отговори.

Аз участвам активно в интернет само чрез форума БГ Наука. Нямам друга регистрация. Иначе тук имам доста теми, в които показвам свои снимки. Най-представителните са в раздела „Фотография”. Със „свой продукт” съм онагледил статиите си в разделите „Галерия – Естествени науки” и „Зоология”.

Изображение при камера-обскура се получава след 30 минутна експозиция. Първите фотоапарати на Дагер са свели това време до 10 минути, но пак е било голямо. Заснемани са най-вече неподвижни обекти. При портретните обективи, експонацията вече е под 30 секунди и може да се направи снимка на човек, през време на което той да остане неподвижен.

Като студент много се интересувах от фотография. Сам си промивах цветните филми, после копирах цветни снимки. Но днес съм позабравил доста неща. Бая време загубих докато си припомня някои и напиша горната статия. Дано не съм объркал нещо със специфичните понятия.

Сега снимам с фотоапарат-табакера на „ауто”. Ако времето е хубаво, стават чудесни снимки. Не се грижа за бленда и скорост. Единствено осветеността на обекта ме интересува и подходящия кадър. Лошото е, че в района в който живея и обикалям – Южния парк, съм заснел почти всяко по-интересно местенце и то през четирите сезона.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
  • Потребители

Написал съм: „Днес съм позабравил доста неща. Бая време загубих докато си припомня някои и напиша горната статия. Дано не съм объркал нещо със специфичните понятия.”

Както се вижда, извинил съм се предварително. Но ти можеш да посочиш грешките и да добавиш, ако искаш още нещо. Така критиката ти ще бъде градивна.

Целта ми беше да покажа обектива, тъй като той навремето беше рядкост в България. Сега всеки има възможност да си набави такъв от интернет аукционите.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Я по-добре не коментирай, защото ще объркаш читателите!

филм — Речник на българския език

 1. Светлочувствителна целулоидна лента за кино- и фотографски снимки. Купувам филм. Промивам филм

Link to comment
Share on other sites

  • 3 месеца по късно...
  • Потребител
On 11.11.2018 г. at 14:07, Фланьор said:

Гербов, не се промиват филми, проявяват 

се.

Сори за критиката ;)

А всъщност тези, които са обработвали филми знаят, че филмите се проявяват с проявител и след това се промиват (поотделно) с вода и фиксаж. Същата е технологията и за вадене на снимки.

 

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!