Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребители
Публикува

По принцип монах-владетел не може да има. Не говорим за някакъв абат на манастир, все пак. Но ето го случаят. Самият печат на монаха-княз (в който преди се съмнявах, но сега като го видях сниман няма какво да се съмнявам повече) показва колко особен е случаят на Борис. И то не само в българската история, а изобщо в тази на християнския свят. Какви са причините за това странно положение можем само да гадаем. Лично аз смятам, че понеже християнските норми са било нещо ново за страната и в частност за самия владетел, то и монашеството на Борис е било малко или повече про форма. Случаи на монаси, които продължават активно да властват над държава има, но не в християнска Европа, а у различни азиатски народи. Изглежда, че съвсем по азиатски и Борис не е смятал замонашването си за повод да се оттегли от управлението, а може би по-скоро за нещо като преминаване в нов статут.

Веселина Вачкова на едно място твърдеше, че кръстът на княз Борис бил прототип на меча Екскалибур. Ако се придържаме към подобни идеи, можем да решим, че замонашеният Борис е прототип на Презвитер Йоан ;)

  • Мнения 113
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Глобален Модератор
Публикува

Ами Глишев такива са фактите.Борис си е бил монах-владетел.

  • Потребител
Публикува

Лично аз смятам, че понеже християнските норми са било нещо ново за страната и в частност за самия владетел, то и монашеството на Борис е било малко или повече про форма.

Това е твърде възможно.

...

Дори (хипотеза) да ме извините, ако е недобра.

Може дори да се е смятал за повече от цар, за това и да е имало и под цар.

Нещо като царят пратриарх, монах който управлява или дори - Папа.

Само,че другите държави наричат просто цар, владетел и т.н.

  • Глобален Модератор
Публикува

Ако Борис е приел монашеството в манастира в Голямата базилика в Плиска /смятам че е така/ то това прави този акт до голяма степен символичен.

  • Потребители
Публикува

Ами Глишев такива са фактите.Борис си е бил монах-владетел.

Вече не споря по въпроса :) Просто коментирам, че това е изключителен случай като за християнския свят и може да му се намерят паралели чак в дъбините азиатски.

  • Потребители
Публикува

Вече не споря по въпроса :) Просто коментирам, че това е изключителен случай като за християнския свят и може да му се намерят паралели чак в дъбините азиатски.

Изключителен случай за християнския свят с многовековна традиция - може би да, за "българския християни свят" с 3-4 десетилетна история, демек традиция нулева - нещо не чак толкова невероятно.

  • Потребители
Публикува

Това и казвам.

  • Глобален Модератор
Публикува

В крайна сметка излиза че Борис - Михаил е най дълго управлявалия български владетел - 55 години от 852 г. до 907 г.

  • Потребители
Публикува (edited)

Като властта му преминава през много промени:

- 837-852 - може би най-ранен период на навлизане във властта по времето на Пресиан: ако приемем за вярно, че към 837 младият Борис участва в похода срещу смоляните;

- 852-864 - езически период;

- 864-870 - първи период след Покръстването. Неустановена българска Църква, може би в България преобладават латински презвитери;

- 870-886 - втори период след Покръстването. Период на силно византийско влияние над Църквата в България;

- 886-889 - начало на разпространението на глаголицата из България и на по-голяма самостоятелност за Църквата в страната;

- 889-893 - замонашване; период на управление на (или с) Владимир-Расате, опит на последния да отхвърли християнството;

- 893-907 - монашество; начален период на управлението на (или със) Симеон.

Всъщност някъде между 896 и 907 Симеон може би вече е по-самостоятелен. Борис трябва да е доста стар тогава.

Редактирано от glishev
  • Глобален Модератор
Публикува

Няма как да е участвал в похода от 837 г.Според мене Борис е роден някъде между 825 и 830 г. и няма как да мъкнат едно десетгодишно дете на поход.

  • Глобален Модератор
Публикува

Като властта му преминава през много промени:

- 837-852 - може би най-ранен период на навлизане във властта по времето на Пресиан: ако приемем за вярно, че към 837 младият Борис участва в похода срещу смоляните;

- 852-864 - езически период;

- 864-870 - първи период след Покръстването. Неустановена българска Църква, може би в България преобладават латински презвитери;

- 870-886 - втори период след Покръстването. Период на силно византийско влияние над Църквата в България;

- 886-889 - начало на разпространението на глаголицата из България и на по-голяма самостоятелност за Църквата в страната;

- 889-893 - замонашване; период на управление на (или с) Владимир-Расате, опит на последния да отхвърли християнството;

- 893-907 - монашество; начален период на управлението на (или със) Симеон.

Всъщност някъде между 896 и 907 Симеон може би вече е по-самостоятелен. Борис трябва да е доста стар тогава.

Глишев откъде вадиш данни за евентуално участие на Борис?Надписа от Филипи?Където Борис би трябвало да е "кана боила колобъра".Аз имам съмнение относно неговата автентичност.Кавхан Исбул е споменат на два пъти - и като водач на похода и като лице изпратено в помощ на самия себе си.Да не говорим че е малко вероятно цялото ръководство на държавата /без архонта Пресиян/ да вземе участие във второстепенен поход.

  • Потребители
Публикува (edited)

Надписът си е автентичен, но да, въпросът е дали Борис е бил на достатъчна възраст тогава. Ако е роден по-скоро към 820, това е възможно. Вече как стоят нещата с възрастта му, можем само да гадаем.

Кавханът не е споменат като изпратен на помощ на себе си, разбира се :) По-скоро е започвало следващо изречение, но е оцеляло само началото му. Така или иначе, не е чудно, ако младият престолонаследник замине на поход под командуването на някого от важните сановници. да се учи на занаят, както се казва. Стига наистина да е родон по-скоро към 820 г. Което няма как да знаем. Това, така или иначе, е само една хипотеза. И със, и без нея, по-сетнешното царуване на Борис е достатъчно интересно.

Във всеки случай, периодът 889-896 е особено любопитен.

Какво е правил Борис през повечето време от управлението на Владимир? Изглежда, че Расате не е отхвърлил веднага християнството, защото първо е имало необезпокояван манастир, където Борис си е карал калугерството (през това време сигурно и свети Климент не е преустановил работата си) и второ - все пак става дума за четиригодишен период, в който младият княз влиза във връзки с чужди владетели и изобщо стои начело на страната.

После идва т. нар. Преславски събор. И да не е бил Преславски, все пак е имало събор. На него е издигнат нов княз, Борис го заплашва и прочие.

Сетне пък идва обсадата на Дръстър, в която, както изглежда, Борис определено има роля.

След 896, изглежда, възрастта си казва думата, но това са седем години, в които монахът определено надзирава държавата. Та дори има и печат хем като монах, хем като княз. Много интересно, наистина.

Всъщност, дали наистина Расате е искал да се откаже от християнството или има и други възможни причини за свалянето му? Например обикновена некадърност?

Редактирано от glishev
  • Глобален Модератор
Публикува

Некадърност е.Или по скоро Симеон проявява по забележителни лични качества.

  • Потребител
Публикува (edited)

Некадърност е.Или по скоро Симеон проявява по забележителни лични качества.

Всъщност е добре да разгледаме и него, за по пълна картина. Лошото е, че не съм много запознат със всички негови дейности и действия, но определено може да се счита, че е виждал какво става в страната и преди да поеме властта. И за да реши такава промяна на религия и т.н. е имало нещо.

Е, аз се сещам за един случай да е оплескал работата, при сърбите. Друг има ли?

пп. Все пак считам, че ако беше кофти кандидат направо другият щеше да поеме властта, а и защо точно Симеон, т.е. най-неподготвеният за властта.

Сега казваме, че по-добре, че станал Симеон, но кой знае, може така да е. След силна държава при Борис и най-вече много голям мир, всичко може.

Редактирано от miroki
  • Глобален Модератор
Публикува

Да при сърбите идва баща му да го спасява.По скоро баща му е дал шанс да се докаже като владетел но Владимир явно е бил неубедителен.Но пък категорично опит за реставрация на езичеството няма.

  • Потребител
Публикува

Ето още малко мнения.

Там са споменати и синовете му, като Яков и Гаврил май единствено. Може само косвено да се предположи, чуе са доживяли до възкачването на Симеон, защото Борис казва, че ако и той тръгнел към езичеството щял да свали и него, което предполага, че навярно поне 1 е бил жив и е взел страната на християните.

http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=1430

  • Потребител
Публикува (edited)

Изглежда има една интересна подробност в печата, която май ни убягна, а там се съдържа доста интересна податка за същността на монашеството на Борис-Михаил. Имам предвид, че обикновено на печатите на разни ромейски чиновници, които изпълняват няколко длъжности едновременно, се наблюдават стандартни изрази като, примерно, на този печат:

4858854v.jpg

По аналогия, за печата на Борис-Михаил би трябвало да очакваме надпис от типа:

"Θεοτόκε βοήθει τῷ σῷ δούλῳ / Μιχαὴλ μοναχῷ καὶ ἄρχοντι Βουλγαρίας"

Ако имаше печат с такъв надпис, това вече би било категорично доказателство, че Борис-Михаил през определен период е съвместявал някак си монашеството и управлението на държавата. Но на наличните към момента печати имаме "Богородице, помагай на твоя роб монаха Михаил, от Бога поставен архонт на България", което би могло да се тълкува и като "Богородице, помагай на твоя роб монаха Михаил, от Бога поставян [преди да стане монах] за архонт на България", тоест вече опираме до едни доста тънки нюанси на превода, които са от компетенцията на професионалист като Тироглифус, надявам се той да даде своето мнение за превода. Ето какво успявам да различа на опакото:

+МΙΧΑΗΛ

ΜΟΝΑΧωΓ

ЄΓωΝΟΤΟC

ЄΚΘVAPXON

ROVΛГАР,

Редактирано от Зитко
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Зитко тия скоби ги поставяш ти.А защо му е на един обикновен монах печат?

Редактирано от resavsky
  • Потребител
Публикува

Зитко тия скоби ги поставяш ти.А защо му е на един обикновен монах печат?

Не знам защо, едва ли е от суета, но има стотици печати на разни монаси, описани в съответната специализирана литература, ако ти е интересно, ето ти няколко линка:

http://db.pbw.kcl.ac.uk/jsp/boulloterion.jsp?bKey=6426

http://db.pbw.kcl.ac.uk/jsp/boulloterion.jsp?bKey=6434

http://db.pbw.kcl.ac.uk/jsp/boulloterion.jsp?bKey=1131

  • Глобален Модератор
Публикува

Е какъв смисъл да отбелязва на печата че е бивш владетел?

  • Потребител
Публикува (edited)

Е какъв смисъл да отбелязва на печата че е бивш владетел?

Ако пише само "Богородице, помагай на монаха Михаил", няма да се знае кой именно е въпросният монах, все пак монаси по това време бол, Михаиловци - също.

Редактирано от Зитко
  • Потребител
Публикува (edited)

Предлагав на Вашето внимание една статия на проф. д-р Иван Йорданов, точно по темата е.

Ето и източника, откъдето извадих статията:

http://zabukvite.org/newspapers/Zabukvite8.pdf

Редактирано от Зитко

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!