Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува (edited)

Да го кажем другояче. Римската армия от ранно-имперския период /1-2 в./ има 4 типа символа. Аквила /орел/ - символ на легиона, сигнум /знак/ - символ на кохортата /и центурията/, вексилум /флаг/ - символ на подразделение, изпълняващо определени задачи извън легиона и имаго /портрет/ на императора.

През трети век към тази палитра от знаци се присъединява и сарматският дракон /първоначално при конниците, после и при пехотата/.

Понеже императорът е върховен главнокомандващ, тези символи олицетворяват неговата власт.

След приемането на Християнството през 4 в. аквилата и имагото отпадат /к'во да се прави - 'езически' символи/, а драконът става най-разпространеният символ на армията, наред с вексилума и нововъведения от Константин знак лабарум /chi-ро/. Тъй като според новата доктрина императорът е наместник на Бога на земята, демек божи помазаник, логично е драконът да бъде съответно и църковен символ. Разбира се мен религиозните работи не ме интересуват особено, така че оставям уважаемият Глишев да разтълкува нещата.

малии, като почне някой да ми говори за армии и войнуци, заспивам от скука...... :head_hurts_kr:

Редактирано от alvassareiro
  • Мнения 117
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител
Публикува

....Тъй като според новата доктрина императорът е наместник на Бога на земята, демек божи помазаник, логично е драконът да бъде съответно и църковен символ...

Ето тук връзката много се губи, защото само папата има претенци за "наместник на Бога на земята".

  • Потребител
Публикува (edited)

Ето какво намерих:

Горната част на иконостаса, наречена венчилка:

29090411.jpg

повтаря горната част на жезъла на патриарха:

original.jpg

Сега въпросът е кога и защо двата дракона са се озовали върху патриаршеския жезъл?

А ето и епископски жезъл, 18 в от Югозападните български земи.

513661235.jpg

http://www.znam.bg/com/action/showAppArticle?appID=2&encID=2&article=2395581669&sectionID=1

Редактирано от Doris
  • Потребители
Публикува

иконостасите съществуват още от времето на Константин, просто наследяват преградите на античните гръцки храмове и театри. Високи до метър, разделят наоса от източната част, скиния в еврейските храмове, и дарохранителницата-опистодом в гръцките.

Въпросът, който засягаш, по-точно се отнася до дървените иконостаси, които се появят след падането на Константинопол, епоха, когато дървото замества мрамора и гранита, и нарастването на иконостасите във височина, като стигат до тавана, което е руско влияние, превръщайки се във вътрешна източна стена. Та тези две особености - дървото и нарастването нагоре - стават действително след 15-16 век. Счита се, че в България, най-старият дървен иконостас е този в бачковския манастир, от 1640.

И още едно нововъведение след 1453 - резбата. Естествено, върху дървена основа се резбова по-лесно, макар че първите иконостаси не са резбовани, а просто плоски дъски. Освен материала, друг фактор също допринася до разцвета на дърворезбата, което и Дорис загатна - умалените мащаби на църквите води до по-добро усвояване на детайла. Ако си в огромна катедрала няма смисъл да правиш детайли.

Иначе върху дървения иконостас просто се проектират основните елементи на по-старите мраморни икостаси, които пък ги наследяват от античните храмове - стилоба, колонада, фриз, корниз, архитрав и антаблеман, които естествено се преобразуват в редовете икони. Върху стилобата традиционно се проектира стария завет или флорални мотиви.

Разполагането на първите изображения върху иконостасите датира от времето на имп. Василий I, средата на 9 век, който поставя дейсиса над царските двери върху иконостаса на Света София. С течение на времето дейсисната композиция се разпада на трите си части, като Христос минава вляво от царските двери, донего Йоан Кръстител, а богородица отдясно. И оттук насетне други изображения, подсилващи идеята за застъпничеството, до богородица патронът на храма, до йоан кръстител свети стефан, архангелите, свети георги и тн.

Върху пространствата между колонадата се разполага дейсисният ред икони. Върху трите части на антаблемана - фриз, корниз и архитрав - се проектират съответно празничния ред икони, апостолските и пророческите редове.

Разбира се. Ниската олтарна преграда е по-стара, а иконостасната стена - от петнайсети-шестнайсети век.

Вече как се развива иконостасът до днешната си подредба и откъде са се взели двуглавият орел и драконът сред символите на Византия - това са отделни теми. Тъй или иначе, драконът на иконостаса е поствизантийско наследство.

  • Потребител
Публикува

В християнската символика овца няма има "жертвен агнец".

Ok.

Може би е агнешка глава (но тогава защо ими навити около ушите рога), но що за символ са двете полу топки до нея?

  • Потребител
Публикува

Разбира се. Ниската олтарна преграда е по-стара, а иконостасната стена - от петнайсети-шестнайсети век.

Вече как се развива иконостасът до днешната си подредба и откъде са се взели двуглавият орел и драконът сред символите на Византия - това са отделни теми. Тъй или иначе, драконът на иконостаса е поствизантийско наследство.

Напротив, не са отделни теми. Защото именно изследвайки еволюцията на иконостаса стигаме до момента и причините да се появят дракони и орли.

  • Потребител
Публикува

Ето какво намерих:

Горната част на иконостаса, наречена венчилка:

29090411.jpg

повтаря горната част на жезъла на патриарха:

original.jpg

Сега въпросът е кога и защо двата дракона са се озовали върху патриаршеския жезъл?

А ето и епископски жезъл, 18 в от Югозападните български земи.

513661235.jpg

http://www.znam.bg/c...669&sectionID=1

Омега. Чисто и просто символът на омега.

:smokeing::smokeing::smokeing:

  • Потребител
Публикува (edited)

Напротив, не са отделни теми. Защото именно изследвайки еволюцията на иконостаса стигаме до момента и причините да се появят дракони и орли.

Да, така е , но погледни дракончетата от жезъла от 18 век, как може да са символ на злото, след като са толкова красиви и изящни?

Ok.

Може би е агнешка глава (но тогава защо ими навити около ушите рога), но що за символ са двете полу топки до нея?

Някои агнета имат отрано извити рога. Моят свекър преди години специално запазваше такива за курбани.

Редактирано от Doris
  • Потребител
Публикува (edited)

Е, има си символика. Обикновено лошите неща са красиви, изящни и привлекателни. Ние обаче трябва да се стремим към доброто, не към привлекателното.

ако си занаятчия и дойде поръчка да направиш патриаршеска гега, естествено, че всеки детайл трябва да е изпипан и изящен, няма да се излагаме.

Редактирано от alvassareiro
  • Глобален Модератор
Публикува

малии, като почне някой да ми говори за армии и войнуци, заспивам от скука...... :head_hurts_kr:

лека нощ. И без това се чудех чий /точно/ го дириш в тази тема. :smokeing:

  • Потребител
Публикува

ами темата е за иконостаса, и имам обширни изказвания по този въпрос по-назад.

аз се чудя какво общо има армията с иконостаса, ама айде.....

  • 4 седмици по-късно...
  • Потребител
Публикува (edited)

Защо фигури на змейове присъстват в християнството е интересен въпрос. А има и други странни символи в църквите.

Окото на Хор (египетския бог). Желязната църква "Св. Стефан" в Истанбул: http://www.pravoslavieto.com/poklonnichestvo/istanbul/zheljaznata_tsarkva/index.htm

077c14cd607f51a9f179988d308e8918.jpeg a3ae62f5cd6156e7b5e73d0a7ba1f5c2.jpeg ac8fc0cb0e7f2e136187a59ac08ae15f.jpeg

Редактирано от Sync
  • Потребители
Публикува (edited)

Изображението на богинята Уаджет като Око, "Окото на Ра" или "Окото на Хор" от египетската иконография изобщо не е същото Око, вписано в триъгълник. Хайде, поне си пускайте Гугъл Изображения, ако не чак да отваряте книги... "Окото на Провидението", Окото, вписано в триъгълник или Окото, вписано в пирамида е християнска иконографема. Да, може да се допусне, че Окото на Провидението иконографски произхожда от Уаджет, защото и двете означават всезнанието на божеството - в единия случай грижата на Уаджет, Хор или Ра за долен Египет, а в другия - вездесъщието на тринитарния християнски Бог (оттам и триъгълникът, който съответства на разпространения неканоничен триъгълен нимб около главата на Бог Отец и/или на Христос Емануил, Стария по дни). В египетските изображения триъгълникът отсъства, но има издължена линия зад Окото и две извити линии под него. Както се казва - друг дизайн.

Разбира се, някои може да решат, че и двете изображения са версии на Окото на Мордор :P

Редактирано от glishev
  • Потребител
Публикува

Всички змейове и лами, които виждаме в иконостасите и стенописите в църквите не са символ на злото. Те са такива в християнски смисъл, да. Можем да намерим драконите във всички древни религии.

Това са влечугови атавизми, които живеят в по-старите части на мозъците ни. Еволюцията не е изтрила тези стари схеми на поведение, а само ги е затрупала под купища нови ментални модификации. Боговете на по-късната еволюция на човешкото съзнание, подтискат драконите и титаните на по-ранното ментално състояние.

Но има начини за събуждане на драконите от по-старите ни мозъци. Трябва просто мозъчните центрове на змийската сила да се активират. В източните култове освобождаването на змийската сила е пробуждането на Кундалини. Тези по-стари мозъчни центрове могат да се активират в състояние на силна възбуда или покой.

Обществото и господстващите религии винаги са се стремяли да държат тази сила подтисната и да се ползват от нея само когато име е необходима.

  • Потребители
Публикува

Като чета такива работи, почвам да се замислям за мощта на Едноокия змей tooth.gif

  • Потребител
Публикува (edited)

Навсякъде по света използват символа на окото. Няма как да е съвпадение. Явно има защо да се набляга на него.

Египет

Третото око, окото на Хор (или Ра, бог на Слънцето). Персонифицирано и от богинята Wadjet. Епифизната жлеза е древен египетски символ на защита и царската власт. Думата Wadjet е била известна на гърците и римляните, като “кобра се издига в защита, издигнала се кобра (египетски йероглиф с Кобра през третото око). Третото око е вратата към нашето подсъзнание, и към колективното подсъзнание, което свързва всичко живо: Третото око и епифизата.

328db858fc737f4e87ca9a885957e3e0.jpeg 66fae5c2db2899e01f75e2bf620f8b0e.jpeg 964afafe9d77bae2d3941915f09488a2.jpeg 9febfa723d0f7358e6cec680c8b61859.jpeg 50f3895fb2025fdd03b492d523bcc87c.jpeg

Будизъм, Индуизъм, Йога

9c15a04383709138ce2024ddadcf7e57.jpeg e91d7884569644d3a7deab900febb1ed.jpegea53c509fc19ec7ac7ba984c3af19e1c.jpeg e6ae62e3f7b625427753ed992eb31ba8.jpeg 3fa34537c043c16ab79080efedb499d2.jpeg 8eb690de9c5ccbe624d74e4cfa8c04f2.jpeg

Християнство. Християнската символика.

18fbce9f4e4036b23e0c66f105de69e5.jpeg 3db8f97986e3a3cc2767b811f44046c6.jpeg 8af3df5fe6f3368e1d6815ce2666c055.jpeg

Микеланджело

Безспорно една от най-красивите фрески върху плафона на Сикстинската капела е "Сътворението на Адам". Облегнато на дясната си ръка, в полулегнало положение, върху земята е е разположено младото и красиво, но все още неживо тяло на първия човек. Летящ в обкръжението на много безкрили ангели Творецът-Саваот е протегнал десница към лявата ръка на Адам. Само миг и пръстите им ще се докоснат, тялото на Адам ще оживее и ще добие живот. Описвайки тази фреска, обикновено изкуствоведите отбелязват, че Саваот и ангелите, обединени в едно цяло, много добре се вписват в картината, уравновесявайки лявата част на стенописа. И толкова.

c6b14f813788a4e40953843e4e8ac7bc.jpg

Вглеждайки се обаче внимателно в творението на художника, изведнъж разбираме, че не Господ съживява Адам, а един огромен мозък, повтарящ в детайли строежа на главния мозък на човека. Това би трябвало да го разберат биолози и лекари, познаващи основите на анатомията. Но едва след половин хилядолетие замисълът на Микеланджело бил прозрян. Майсторът е засекретил в тази фреска една тайна, че актът на творението е бил извършен от Вселенски разум.

5988dba810ca43552721163ba64ee311.jpgac59fb63cf18992408ad0077ce22a328.jpg

Ако вложим малко усилие и се вгледаме внимателно в контурите на плаща не може да не открием, че той е точно графично копие на надлъжен срез на Мозъка – на неговите две естествени полукълба. Дори излизащите из наметалото крайници илюстрират местата на някои от частите на мозъка и на връзката му с гръбначния стълб. Приликата е поразителна и да мислим, че е съвпадение е наивно и недопустимо. Ако тази рисунка вместим в кухината на мозъчния дял на човешкия череп виждаме, че мястото пасва, ръката на Бога излиза извън черепа точно там, където открай време посветените твърдят, че се намира Шеста енергийна зона (чакра) – Третото око. Знаел ли е Микеланджело за шестото сетиво и неговото място като проекция върху черепа? Знаел ли е за психотронните способности на човешкия мозък? Дали по този начин великият художник не е запечатал за поколенията след себе си своето езотерично знание за дара на Твореца – ДУШАТА?! И че истинското знание идва именно чрез дейността на Шеста чакра, на Третото око, на дейността на Дясното полукълбо, защото е нарисувано именно то на фреската. Раджа йога от векове твърди, че е така.

Масонство

14c384df2e637dd18f37a7d7afbe295c.jpeg b81cb4e590d8a983ab4026ed5ad87148.jpeg

Антична мозайка, изобразяваща Циклопи с третото око - Вила Романа, Сицилия

d2570275e285a68d1cf84dd835b529a1.jpeg

Други

1f29c70c980f951d3818e96b1f6061c8.jpeg 02e198aa5b1c7f2de971d1df223e2311.jpeg 1ea705beafe5bf040cc7ca2d5456704b.jpeg

Редактирано от Sync
  • Потребител
Публикува (edited)

Според мен, "Окото на Бог" или "Всевиждащото око Божие" за нас е западно влияние, появило се по време на Възраждането.

Ето тук са събрани доста православни изображения на Всевиждащото око Божие:

http://dreamland-bg.com/index.php?topic=245.15

Иначе, в по-общ исторически план като идея има връзка с по-ранното египетско око на Хор.

Редактирано от Doris
  • Потребител
Публикува (edited)

То в християнството по принцип е пълно с идеи от Египет. Личи си, че е взаимствано от там и преразказвано, като са сменяни имена и символи. А в най-старото духовно познание - Индуизма, също има много съответствия и с християнството, и с египетската вяра.

facdd98aa1bbaf7d81faa97831450823.jpg

"Окото на бог", "Всевиждащото око Божие", "Окото на Провидението", "Окото на Хор", "Третото око", "Агжна чакра - шестата чакра", "Окото на циклопите" - всичко това е едно и също. И това око е не само символ на всевиждащия бог, но е и инструмент, сетиво. С което човек може да навлиза в духовното, да работи с духа, да придобива прозрения, да се просветли и извиси.

ПП: Окото на Мохамед. Ръката на Фатима (също е с око като при евреите).

rgh1318302916n.jpgklz1318302955h.jpg

Редактирано от Sync
  • Потребител
Публикува

Всички змейове и лами, които виждаме в иконостасите и стенописите в църквите не са символ на злото. Те са такива в християнски смисъл, да. Можем да намерим драконите във всички древни религии.

Това са влечугови атавизми, които живеят в по-старите части на мозъците ни. Еволюцията не е изтрила тези стари схеми на поведение, а само ги е затрупала под купища нови ментални модификации. Боговете на по-късната еволюция на човешкото съзнание, подтискат драконите и титаните на по-ранното ментално състояние.

Но има начини за събуждане на драконите от по-старите ни мозъци. Трябва просто мозъчните центрове на змийската сила да се активират. В източните култове освобождаването на змийската сила е пробуждането на Кундалини. Тези по-стари мозъчни центрове могат да се активират в състояние на силна възбуда или покой.

Обществото и господстващите религии винаги са се стремяли да държат тази сила подтисната и да се ползват от нея само когато име е необходима.

Символ на Волжка България е бил дракона Варадж.

По времето, когато на картата е имало повече от една България, а именно и Волжка България, е имало вид дракон, който за тогавашните българи е бил един вид закрилник, всъщност за тях той е бил това, което за нас днес е лъвът. На снимката горе е показан добрият дракон Барадж, закрилник на хората и пазещ ги от лоши неща. Бил е изобразяван навсякъде, по всякакъв повод и се среща на цялата територия на Волжка България и на много запазени места в днешна България.

Символ Булгарии - Барадж (Дракон): http://www.bulgartimes.com/BULGAR/Simbol/ris/index.html

861b68cf87c54be7772026e7729a3c6a.jpeg

cdd9f10e8abbd516416e459c2e85bc09.jpg

Въпросния змей е Барадж - добър змей-закрилник от (пра)българската митология. Иван Грозни поставя основите на Руската Империя с погрома над Казанското Ханство, Волжка България. От тогава конника, пронизващ змей е в руския герб и иконите, а змея се представя като символ на злото:

3be3ebf7326c80816747c3bdadadf67f.jpg

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!