Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

И най вещия тюрковед не може да обясни защо в Дунавска България отсътства всеобщата и прастара титла "бей".Или защо вълкът /свещеното тюркско животно/ не е на почит в Дунавска България.Ясно българите са били по особени тюрки единствените не използващи титлата "бей" и не почитащи вълкът.

Редактирано от resavsky
  • Мнения 436
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Глобален Модератор
Публикува

Дателен притежателен по моите скромни познания в турски (и в тюкските езици) няма. Притежанието там се изразява по съвсем друг начин.

Дателен притежателен има в старобългарски, където се употребява вместо родителен.

И в (старо)арменския окончанията за дателен и родителен падеж са идентични. Освен това за обозначаване на прякото допълнение ако е одушевен предмет се използва дателен падеж, а ако е неодушевен - винителен.

  • Потребител
Публикува

itzirgubule - виждате ли ичиргубуле? Ама хубаво го погледнете, даже се взрете в него. За тази форма масово тюрколозите занимавали се с надписа пишат, че била дателен притежателен. Т.е. на ичиргубоила. Хубаво да речем, че е така - но как така на никого не му е дошло на ум, че основната форма на думата е ичиргубоила (двусъставна ичиргу и боила) - т.е. ако примем тяхното мнение имаме преход боила към буле. Само че това си е чиста флексия, а не аглутинация. Хайде сега опитайте се да намерете фелктивен тюркски език.

Това е само началото и се чудя дали да продължавам, предвид необходимостта да поддържаме конфорта на всички участници във форума:)))

Противопоставянето на понятията флективност и аглутинативност не бива да се абсолютизира. Не бива да се абсолютизира и типологическата класификация на езиците.

Тюркските езици ги класифицират като такива не заради аглутивността им, а заради предполагаемият им произход от общ праезик.

Във индоевропейските езици, традиционно класифицирани типологически като флективни, има примери както за "аглутинация", характерна за алтайските и угро-финските езици (раз-ви-ла-та-се над селото буря ..), така и на вътрешна флексия, характерна за семитските езици (лежи в ложе).

Ако стъпим на говоримият турски (стандартен, делиормански, гагаузки, ..), и разгледаме изафетната или дателната форма на някоя дума, завършваща на -к, то тя флексия ли ще е или пък аглутинация? Избираме думата бирлик в изразът Европейски съюз:

Гагаузки: Evropa Birlii (В гагаузки отпадналият звук К/Г не се пише.)

Турски: Avrupa Birliği (В официалният турски се пише, понеже звукът Г се чувал в родният диалект на Мустафа Кемал Ататюрк. Но неграмотните си го пропускат.)

Вижте във wikipedia как се казва Европейски съюз и на другите тюркски езици. Вижда се как в турски една аглутинативна наставка се е развила в нещо като флексия.

Това Ви го пища, уважаеми запъналко, за да разберете, че обвинението Ви към тюрколозите точно по този повод е неоснователно.

Иначе съвсем е ясно, че пра-българският език е неизвестен. По-голямата част от публикациите относно пра-българският език са спекулации.

  • Upvote 4
  • Потребител
Публикува (edited)

Ичургу боилът, например НИКОГА НЕ Е УЧАСТВАЛ В БИТКА. Просто не е имал такива функции. Няма как той да командва войска...

Гогов, а как ще коментираш надписа на архонт Пресиян Ι от Филипи:

"На многото българи от Бога архонтът Персиан изпрати кавхан Исбул, като му даде войски и ичиргу боила, и кана боил колобъра. И кавханът срещу смоляните...."

За военен поход ли става въпрос в този надпис и какви функции, според теб, са били възложени на ичиргу боила в този поход?

Редактирано от Зитко
  • Глобален Модератор
Публикува

Гарване на почти всички автентични изборажения от средните векове българските войници са с шлемове.

  • Потребител
Публикува

Ако ще правим лингвистика по Википедия, по-добре изобщо да не правим нищо. Трябва малко професионализъм. Горният пример е неподходящ. Юмуша г-то или мекото "г" в турски едва ли е присъствало в "родния диалект на Мустафа Кемал Ататюрк".

Ако беше обратното, щяхме да казваме "кърджалии и даагълии", а не "кърджалии и ДААЛИИ" (турските разбойници, вилняли по българските поля и планини). Както добре се вижда и в османотурски "Г" в подобна позиция също не се е произнасяло.

Причината за разликата в изписването в гагаузки и турски е банална - приетият принцип на правопис. Няма нужда от сложни обяснения за флексии и аглутинации.

В съвременния турски език и в този конкретен случай се прилага морфологичният принцип. Той е характерен и за съвременния български език, впрочем. В гагаузкия е възприет фонетичният принцип. Затова "г" липсва.

Бесарабския писмен гагаузки ( ISO 639-3 : 2007 gag), не трябва да се бърка с "родния диалект на Мустафа Кемал Ататюрк"?, който по скоро е бил ( ISO 639-3 : 2007 bgx) /майка му е гаджалка/ и още по-малко е бил османотурски. Останалото както пишете си е банално, но пък е доказателство, че Гагаузия не се "анкаризирала" :) напълно. Мене лично само думата "доГан/джии" малко ме обърква: балкански-гагаузки(bgx) dogan, съвременен турски(trk) doğan ( şahin), бесар. гагаузки(gag) duan...

  • Потребител
Публикува

Всъщност не са ли всички боили и войни,независимо каква длъжност изпълняват в мирно време - поне в тази епоха ...

  • Потребител
Публикува (edited)
Исбул

А това име как е разчетено, защото на камъка не се вижда такова нещо?

Чете се само ουλον

Philippi_Inscription_1.JPG

Редактирано от БатеВаньо
  • Потребител
Публикува

знае ли някой как са изписани другите "инвентарни" надписи, защото намирам само

преводите на Бешевлиев.

по каква причина "cxh" се чете "-ши" ?

  • Потребител
Публикува

г-н Тамарин, дума "развилатасе" не съществува в българския език.

частта от изречението, което даватe за пример има еквивалент в "бурята, която се развила";

също и "тя е моя сестра", "моята сестра", "сестра ми".

не разбирам какво причинно-следствено, изначално фино-угрско намирате в българския.

  • Потребител
Публикува (edited)

А това име как е разчетено, защото на камъка не се вижда такова нещо?

Чете се само ουλον

Асо се загледаш, преди се забелязва част от предходната буква, която по всяка вероятност е В, като пълната реконструкция на реда е ICB୪ΛΟN TON KAVXANON, базирана на твърде вероятното предположение, че става въпрос за същия кавхан Исбул(Ησβουλος), който е споменат и в строителния надпис на канасюбиги Маламир:

„Канасюбиги Маламир, от бога архонт:

Неговият стар боил кавхан Исбул на-

прави този водоскок и го даде на ар-

хонта. А архонтът даде на българите

много пъти ядене и пиене, а на

боилите и багаините даде големи подаръ-

ци. Нека бог удостои от бога архонта

да преживее заедно с кавхан Исбул

сто години.”

Прикачил съм една картинка с дигитална възстановка на повредената буква В:

Редактирано от Зитко
  • Потребител
Публикува (edited)

И последно как са му казвали: Исбулос или Булон?

В надписа от Филипи имаме ICB୪ΛΟN, а не B୪ΛΟN, просто горната лява част на плочата е очукана и липсват буквите IC, за щастие остатъкът от следващата буква категорично може да се разпознае като Β и оттук да се възстанови думата ICB୪ΛΟN, което е името ICB୪ΛΟС във винителен падеж, тоест "ΙCB୪ΛΟC O KAVXANOC"(кавхан Исбул) във винителен падеж е "ΙCB୪ΛΟN TON KAVXANON"

Редактирано от Зитко
  • Upvote 1
  • Потребител
Публикува (edited)

Ето и гръцкия текст на споменатия по-горе надпис за водоскока.

За надписа Бешевлиев пише: "Този надпис, който е бил издълбан на мраморна колона, е сега загубен. В 1831 г. той е бил преписан от някой си Бланкенбург в Шумен.Надписът е стоял до водоскок, както личи от израза „този водоскок”. Разкопките в Плиска разкриха множество пръстени тръби от водопроводна мрежа. Прабългарската столица е била, както се вижда, добре снабдена с вода. Водоскокът е представял навярно голямо техническо постижение, което е заслужавало да се ознаменува с даване на подаръци и угощения."

Странното е, че името "Исбул" първо е написано с "Н",а след това - с "I". За съжаление, не можем да сме сигурни доколко преписът на Блакенбург е коректен, но се надявам тази колона да бъде намерена някой ден. :)

Редактирано от Зитко
  • Потребители
Публикува

Малко да съживя темата :crazy_pilot:

Цитирам тука един доцент от НБУ, който преди часове публикува следното... нещо:

"За култа към Тангра има достатъчно примери, но човек трябва да има малко природна интелигентност за да ги проумее. Небесата-Тангра се въплъщават в различни форми и във владетелските имена - напр. в персийския върховен бог Ахурамазда (Кормуста Тангра, от където кан Кормисош), във вълк и свързаната с него травестия (Куртъ бат/Кубрат, дядото на Атила Балабьор от перс. бал "бял" и монг. бьор "вълк", Борил "Вълк княз", Асен/Асянъ/Ашанъ/Ашоно "Благороден вълк", Бат Баян "Великата госпожа"), барс (княз Борис), кон (Атила от тюрк. ат "кон" и ил/йел "княз", Аспарух от перс. Бял кон, откъдето и знамето конска опашка), Тервелъ/Тербелъ (тюрк.хакас. тер "Тангра" и бел "зная", Тертер Две Тангри), Тангра таг/Тиеншан "Небесна планина" (Омуртаг "Жива планина"), общотюркската титла кан "кръв" за изтъкване на Небесната кръв на прародителя Тангра кан, Кардам "Черен покрив" и мн. др. За похлупак имаме и неоспорими писмени сведения за култа към Тангра - колоната от Мадара и Османотурския документ от ХV в."

Не е тюрколог, май се подвизава като културолог (завършил е НХА).

  • Потребител
Публикува

Много е добро това, просто бисер безценен.

"Бат Баян "Великата госпожа" :)):

пп

Като ученик имах желание да кандидатствам в НХА но родителите ми инженери се възпротивиха с аргумента че там всички били алкохолици и наркомани.

Сега като се замисля........

  • Потребители
Публикува
И най вещия тюрковед не може да обясни защо в Дунавска България отсътства всеобщата и прастара титла "бей".

Забравяш, че именно най-вещият тюрковъд В. Бешевлиев обяви Омуртаг за „бег”, което е същото като „бей”. Според ВБ „сюбиги” означава „sü beg-i”, т. е. „бег (господар) на войската”. Исконната тюркска дума не е „бей”, а „бег”. С други думи не е правилно хан Омуртаг, а Омуртаг бег.

Всъщност не са ли всички боили и войни, независимо каква длъжност изпълняват в мирно време - поне в тази епоха ...

Не знам за ичиргубоилите, но за чръгобъиля Мостич определено се вижда, че си е практикувал длъжността и на старини. И когато е грохнал, е отишел да изкупува греховете си в манастир. Едва ли преди това е можел да води войската на Симеон къде Цариград или Солун. По-вероятно е да е бил домоуправител в двореца. Затова е и изкарал толкова години и при Симеон и при Петър. Иначе можеше да се удави в някоя тракийска или македонска река, като хранениците на Омуртаг.

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Малко да съживя темата :crazy_pilot:

Цитирам тука един доцент от НБУ, който преди часове публикува следното... нещо:

"За култа към Тангра има достатъчно примери, но човек трябва да има малко природна интелигентност за да ги проумее. Небесата-Тангра се въплъщават в различни форми и във владетелските имена - напр. в персийския върховен бог Ахурамазда (Кормуста Тангра, от където кан Кормисош), във вълк и свързаната с него травестия (Куртъ бат/Кубрат, дядото на Атила Балабьор от перс. бал "бял" и монг. бьор "вълк", Борил "Вълк княз", Асен/Асянъ/Ашанъ/Ашоно "Благороден вълк", Бат Баян "Великата госпожа"), барс (княз Борис), кон (Атила от тюрк. ат "кон" и ил/йел "княз", Аспарух от перс. Бял кон, откъдето и знамето конска опашка), Тервелъ/Тербелъ (тюрк.хакас. тер "Тангра" и бел "зная", Тертер Две Тангри), Тангра таг/Тиеншан "Небесна планина" (Омуртаг "Жива планина"), общотюркската титла кан "кръв" за изтъкване на Небесната кръв на прародителя Тангра кан, Кардам "Черен покрив" и мн. др. За похлупак имаме и неоспорими писмени сведения за култа към Тангра - колоната от Мадара и Османотурския документ от ХV в.""

Не е тюрколог, май се подвизава като културолог (завършил е НХА).

Боже....

Редактирано от КГ125
  • Потребител
Публикува (edited)

"Среща се в старобългарския език:

кънигъчии (ученици/студенти в книжовна школа, книжовници, учени люде; scribes, book-learned people)

шаръчии (бояджии, художници)

http://books.google....8%D0%B8&f=false" На линка се вижда една спекулация, защото авторите приемат това, заедно с кумир и капище, като прабългарскотюркско/ по презумпция/ влияние, а не като тюркско въобще.

Редактирано от Атила Дуло
  • Потребител
Публикува

И най вещия тюрковед не може да обясни защо в Дунавска България отсътства всеобщата и прастара титла "бей".Или защо вълкът /свещеното тюркско животно/ не е на почит в Дунавска България.Ясно българите са били по особени тюрки единствените не използващи титлата "бей" и не почитащи вълкът.

Формата бей изобщо не е прастара. Дори в строителния надпис от 16 век към една от бобошевските църкви си е изписано бегъ.

  • Потребители
Публикува

Айде още малко:

За Вас специално ще кажа, че сакралната травестия е характерна за древните култури и се свързва с божествената власт на царете. Вълкът магьосник се травестира при индоевропейците, за което има и чудесни приказки - Червената шапчица, Вълкът и седемте козлета. Тракийските царе Котис са жреци в култа на Котидите и носят името на Великата богиня майка Котис. Техните родствени скити пренасят тази прктика в Алтай, преминала у хуните и другите тюрки-монголи с владетелското име Баян/Боян, което имат и аварите и българите в Европа: Бат Баян (Безмер в Именника), вълчи син на Куртъ (Курт бат/Кубрат), Боян магьосника, който се превръщал без усилие във вълк и други зверове и няма данни баща му цар Симеон да е "страдал" от това, харизматичната крепост във Витоша Батил Бояна на Великия княз Боян и подибната в Италия - Cantalupo Boiano "Вълчи вой на Боян".
  • Потребител
Публикува (edited)

Към спекулациите бил добавил произволното членене на прабългарските думи и титли в надписите. Често една дума се разделя на две, а две отделни се обединяват. Това прави объркването и мишмашът още по-страховити. Канасубиги е емблематичен пример.

Произволното членение в някаква степен произлиза от малкото източници,почти липсващата информация и т.н..Това разбира се изкушава да се правят разни опити за прочитане.

Редактирано от Пандора
  • Потребител
Публикува (edited)

Към спекулациите бил добавил произволното членене на прабългарските думи и титли в надписите. Често една дума се разделя на две, а две отделни се обединяват. Това прави объркването и мишмашът още по-страховити. Канасубиги е емблематичен пример.

Гледай сега "германска" спекулация: канасу = кънас/з+у, т.е. на княза и биг+и, голем/и, велик/и : НА КНЯЗА ВЕЛИКИ ! :) , ergo Сакскобурготите са от рода Дуло...:).

Редактирано от Атила Дуло
Guest
Тази тема е заключена!

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!