Отиди на
Форум "Наука"

До всички, които оспорват тюркско-алтайския произход на прабългарите


  

127 потребители са гласували

  1. 1. Оспорвате ли тюркско-алтайската хипотеза за произхода на древните българи?

    • Не, напълно я подкрепям.
      17
    • Не, подкрепям я частично.
      10
    • Да, оспорвам я частично.
      15
    • Да, оспорвам я напълно.
      74
    • Все още се колебая на коя страна да застана. В очакване съм да "изникнат" още доказателства.
      11


Recommended Posts

  • Потребители

Oт 4-5 поста не разбрахте, че нещата не опират до шапки всъщност или до Долния Дунав, а до старославянски, славянски и ИЕ корен? ;)

Не се обиждай, но с требище /славянска дума/ всичко е ясно. Като при потребност, требник и т.н.

Но с капище - което също би трябвало да е славянска дума - нещата не се получават, независимо от подробните разяснения. Единствето, което звучи достоверно, е капя, капка и т.н. Сори, но трябва етимологията да обясни предмета!

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 2,7k
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Глобален Модератор

Oт 4-5 поста не разбрахте, че нещата не опират до шапки всъщност или до Долния Дунав, а до старославянски, славянски и ИЕ корен? ;)

По този повод се сещам за съвсем хубав на пръв повод офтопичен /но съвсем уместен/ полатинчен виц:

Lupus: Quo vadis, Vulva hypnotika?

Capela Rubra: Ego non sum Vulva hypnotika, ego sum Capela Rubra...

Lupus: Si tu es Capela Rubra, que est tua capela?

Capela Rubrа: O, qua sum Vulva hypnotika!

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не се обиждай, но с требище /славянска дума/ всичко е ясно. Като при потребност, требник и т.н.

Но с капище - което също би трябвало да е славянска дума - нещата не се получават, независимо от подробните разяснения. Единствето, което звучи достоверно, е капя, капка и т.н. Сори, но трябва етимологията да обясни предмета!

Кап - корена е заемка. Дали е от латински през сафарадо-картагенски или старофренски все тая. Не случайно почнах от санскрит. Обеснява и капъ и капище. Капка е съвсем друго.

По този повод се сещам за съвсем хубав на пръв повод офтопичен /но съвсем уместен/ полатинчен виц:

Lupus: Quo vadis, Vulva hypnotika?

Capela Rubra: Ego non sum Vulva hypnotika, ego sum Capela Rubra...

Lupus: Si tu es Capela Rubra, que est tua capela?

Capela Rubrа: O, qua sum Vulva hypnotika!

Яко! Джанавара и Кармъзъ Таки са ми любимци. Също и Чекиргe/Щурчо.

Редактирано от Атила Дуло
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Тезата ми е проста и пределно ясна - не искам да ми пробутват недоказани "факти" за азбучни аксиоми...

Балбалите са много по-древни от тюрките и - естествено - са откритие на европеидните номади от Понтийските степи, поне най-старите открити антропоморфни такива са от тая зона! Тюрките копират и това, милите!

Оттук и логичния въпрос - защо славяните, при вековни контакти с какви ли не майстори на курганни идоли си заплюват точно "прабългарското" "капъ"???? Що не са си избрали някоя ИЕ дума от еврономадите??? Да не се окаже и това заемка при "небесните" някой ден....

Пак ще се повторя, желанието ти непременно да спориш с повод и без повод е водещото както винаги.

Славяните не заемат думата капище защото не им трябва, те си имат дума за това - требище, с ясен корен и значение.

Капище е чисто прабългарска дума в този случай, с чисто тюркски корен идващ от думата за образ, идол за които имаме исторически податки че са съществували в храмовете.

"А идолите и техните олтари ще се сгромолясат като да не са били....".

Търсенето на корена кап от капане единствено с цел да се премахне поредната мерзка тюркска дума си е чисто етруски ето руские.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Капище е чисто прабългарска дума в този случай, с чисто тюркски корен идващ от думата за образ, идол за които имаме исторически податки че са съществували в храмовете.

А доказателствата за това становище са 0! Една дума за да е от тюрко-прабългарския език първо трябва да се докаже съществуването на такъв език. Раване, давай доказателства, становищата и хипотезите ги познаваме отдавна!

Оставете капището, а дайте да видим туй дохторъ "възглавница" от кой прототюркски или протомонголски език идва! :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Кап - корена е заемка. Дали е от латински през сафарадо-картагенски или старофренски все тая. Не случайно почнах от санскрит. Обеснява и капъ и капище. Капка е съвсем друго.

Капиа било друго , тъй ли? Старославянското "капиа"?

Нали си чувал за бръснача на Окам?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Капиа било друго , тъй ли? Старославянското "капиа"?

Нали си чувал за бръснача на Окам?

капать - От праслав. формы, от которой в числе прочего произошли: ст.-слав. капати, каплѭ, русск. капать, капля, укр. ка́пати, болг. ка́пя, сербохорв. ка̏пати, ка̏пље̑м, словенск. kápati, kápljem, чешск. kараt, kapám, польск. kарас́, в.-луж. kарас́, н.-луж. kараś. Согласно Бернекеру (1, 487), от подражания звукам kар-kар! (ср. русск. кап! кап!), но сама по себе эта звукоподражательная форма также может быть образована от глагола. Ср. ка́пля. В каждом языке наряду со словами, имеющими долгую и сложную историю возникновения, есть и слова достаточно простые по своему происхождению, хотя именно они и являются одними из самых древних в языке. Это слова звукоподражательные, к которым относится и глагол капать, звучание его напоминает стук капли.

http://enc-dic.com/rusethy/Kapat-872.html

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Капище е чисто прабългарска дума в този случай, с чисто тюркски корен идващ от думата за образ, идол за които имаме исторически податки че са съществували в храмовете.

"А идолите и техните олтари ще се сгромолясат като да не са били....".

Търсенето на корена кап от капане единствено с цел да се премахне поредната мерзка тюркска дума си е чисто етруски ето руские.

"Чисто прабългарската" дума капище е съставена от "капъ" - тюркски корен и -ище, славянски суфикс за място(градеж)! Сега идва и следващия логичен въпрос - кое от двете е "чисто прабългарското"?

Нищо не се стремя да премахна, още по-малко тюркският корен "капъ"... Питам защо ако капище не е славянска дума има такъв суфикс, а ако е славянска - кога и как се появява?

Питам доколко е меродавно да приемаме един препис от XIII век за оригинал и думите в него за изконно "прабългарски" и смятам, че анализът на горното може да ни е от полза...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Като ви слушам, та реших и аз да поспамя.... езиково. То, сега капията е и вид пипер. Има си и лаф "Голяма капия си", което предлагам да го превеждаме "Голям тюрк си"(в смисъл на голям, здрав като... порта). Хайде, лек ден.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

"Чисто прабългарската" дума капище е съставена от "капъ" - тюркски корен и -ище, славянски суфикс за място(градеж)! Сега идва и следващия логичен въпрос - кое от двете е "чисто прабългарското"?

Нищо не се стремя да премахна, още по-малко тюркският корен "капъ"... Питам защо ако капище не е славянска дума има такъв суфикс, а ако е славянска - кога и как се появява?

Питам доколко е меродавно да приемаме един препис от XIII век за оригинал и думите в него за изконно "прабългарски" и смятам, че анализът на горното може да ни е от полза...

Защо приемате само авторитети? Не може ли Бешевлиев и другите да са се подвели? По Макс Ю́лиус Фри́дрих Фа́смер например?

http://fasmer-dictionary.info/%D0%AD%D1%82%D0%B8%D0%BC%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D0%B8%D1%87%D0%B5%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D1%81%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%80%D1%8C_%D0%A4%D0%B0%D1%81%D0%BC%D0%B5%D1%80%D0%B0/5340/%D0%9A%D0%B0%D0%BF%D0%B8%D1%89%D0%B5

Ако следваме тези предпоставки, значи чуваши и чувашки са наследили "прабългарския тюркски "алтайски"" по презумция? Същото и за унгарските "прабългаризми"? Ето речник на древнотюрски, намерете ми кап, кеп, кип, с ер-малък, ер-голям, както искате: кав, кег, със смисъл образ, картина, идол, олтар...търсете: http://altaica.ru/LIBRARY/dts.htm

Редактирано от Атила Дуло
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

А доказателствата за това становище са 0! Една дума за да е от тюрко-прабългарския език първо трябва да се докаже съществуването на такъв език. Раване, давай доказателства, становищата и хипотезите ги познаваме отдавна!

Оставете капището, а дайте да видим туй дохторъ "възглавница" от кой прототюркски или протомонголски език идва! :)

На Селишчев напълно може да се довериш:

"Вероятно, из романской же среды пришло к балканским славянам, жившим неподалеку от Эгейского моря, и название кормы
или лавки для гребцов дохъторъ (употреблялось также в значении„подушка"). Это слово восходит к др.-верхн.-нем. dofta — „лавка для гребцов", слово, близкое по значению к латинскому ductariris."
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

На Селишчев напълно може да се довериш:

"Вероятно, из романской же среды пришло к балканским славянам, жившим неподалеку от Эгейского моря, и название кормы

или лавки для гребцов дохъторъ (употреблялось также в значении„подушка"). Это слово восходит к др.-верхн.-нем. dofta — „лавка для гребцов", слово, близкое по значению к латинскому ductariris."

Прекрасно значи :) Някой да влезе в уикипедия и да изтрие всички глупости дето пише там за прабългарския език. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Супер колекция, всичко което нямам, го свалих веднагически. Чохар - четири, так - арка, т.е. храм с четири арки, сасанидски отворен тип храм.

http://www.iranicaonline.org/articles/cahartaq

Колега, в голяма грешка сте. ṭāq е очебийна арабска заемка в новоперсийски и няма как да стане номера. Това го бях обяснил и преди това.

Названието е новоперсийско, храмът през сасанидската епоха се е наричал с едно от другите имена, споменати в речника на Макензи.

След ислямизацията на Иран населението е забравило старите персийски имена на тези вече изоставени полусъборени култови постройки и им е дало ново описателно название на арабизирания фарси čahār ṭāq "четири арки".

The term čahārṭāq probably originally became current because it seems descriptive of many ruins that can be observed in Iran. Most of these ruins are, however, only the surviving cores of more complex buildings from which surrounding walls, ambulatories, and subsidiary rooms have disappeared. As the domed unit with four axial arches has been in continuous use in both religious and secular contexts over a period of more than 1,500 years, the term cannot be considered to define a single functional building type; it must be used only in its literal sense, to identify a specific architectural form.

Освен това в старобългарски чрътогъ означава и "спалня за младоженци" и произходът на тази дума следва да се търси съвсем другаде.

Прекрасно значи :) Някой да влезе в уикипедия и да изтрие всички глупости дето пише там за прабългарския език. :)

Кой изобщо вярва на уикипедия?!!

Апропо, аз имах предвид една съвсем различна дума за възглавница, която не се среща в остарелия речник на Фасмер, ами в новооткрит старобългарски превод на едно от поученията на Йоан Златоуст, публикувано ако не се лъжа през 2006 г.

Тезата ми е проста и пределно ясна - не искам да ми пробутват недоказани "факти" за азбучни аксиоми...

Балбалите са много по-древни от тюрките и - естествено - са откритие на европеидните номади от Понтийските степи, поне най-старите открити антропоморфни такива са от тая зона! Тюрките копират и това, милите!

Оттук и логичния въпрос - защо славяните, при вековни контакти с какви ли не майстори на курганни идоли си заплюват точно "прабългарското" "капъ"???? Що не са си избрали някоя ИЕ дума от еврономадите??? Да не се окаже и това заемка при "небесните" някой ден....

Всъщност почитането на идоли не се споменава в древната индо-иранска традиция.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

И едно мнение, по въпроса, от натан :maniac: , който мисля е баннат от форума (по незнайни причини): "Капище е статуя на старобългарски"; и цитира:

Този цар медни капища на пътищата постави, от които Константин цар

най-красните от този град принесе за украса на своя град. И от тях Йоан
изливайки сътвори капище на великия Анастаси цар, и я постави на голям
стълб. Този стълп преди имаше капище на Теодоси Велики, което падна при

земетръс

.
kap.jpg


  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Кой изобщо вярва на уикипедия?!!

Всъщност почитането на идоли не се споменава в древната индо-иранска традиция.

Всички които не са учени - тесни специалисти - вярват в Уикипедия и я използват. Това са 99% от хората на земята. В Уикипедия обикновенно са дадени и източниците на съответните описани хипотези и теории.

Идолопочитането пък е било доста широко разпространено в Персия паралелно на зороастризма.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Перкунасе, ти си в грешка и то за много неща. Вече ти демонстрирах тоталната ти грешка за ирано-славянското езиково взаимодействие, даже не чакам да го коментираш, защото ми е ясно, че не можеш.:maniac:
Колкото до чортака, като оставим настрана огромните количества находки с дирхеми у разните източни славяни, което само по себе си е факт далеч по значим от всяка лингвистична чалга, е отдавна установено от редица автори, че произлиза именно от персийския. Пак в онези писания, дето е безмислено да ги коментираш, пише разни неща именно за фарси и пехлеви, а не за староиранския партски. Няма никаква драма в това, че думата е прехвръкнала в арабската епоха, факт е, че я има и редица авторитети дават това решение. А дали официалното наименование на храма в сасанидската епоха и народните наименования успоредно и по- късно са едни и същи мисля е ясно. На архимандрита народът вика поп, както вика и на протосингела и т.н. народният език е либерален и динамичен.
Иначе реални авторитети, а не форумни, са написали цели монографии за ирано-персийското културно влияние върху славяните. Това, че не си чувал, не означава, че не съществуват.

И едно мнение, по въпроса, от натан :maniac: , който мисля е баннат от форума (по незнайни причини): "Капище е статуя на старобългарски"; и цитира:

.
kap.jpg


Кой е изворът..

Всички които не са учени - тесни специалисти - вярват в Уикипедия и я използват. Това са 99% от хората на земята. В Уикипедия обикновенно са дадени и източниците на съответните описани хипотези и теории.


Идолопочитането пък е било доста широко разпространено в Персия паралелно на зороастризма.


Не е, а Мани е одран жив.
Единствените идоли са били статуи на царете, фигури на Хормазд и Анахита.

Между другото г-н Фасмер мило е допуснал, че именно древните българи са научили славяните какво е чертог...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не е, а Мани е одран жив.

Единствените идоли са били статуи на царете, фигури на Хормазд и Анахита.

На Хормазд и Анахита сигурно са били във Фарс, но в по-северните провинции е имало други идоли. Наричат ги Буд. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Мдааа. Сега остава да изясним защо се налага паралелната употреба на "капище" и "требище". :hmmm:

Извинявай, на мене въпроса ти ми звучи, като мое: Мдааа. Сега остава да изясним, защо се налага паралелна употреба на различни погребални ритуали, керамика и т.н. "

Остави синонимите (молельня, моленная, богомольня, мольбище, святилище (церковь, собор, часовня, кирка, костел, синагога, мечеть, капище, требище, кумирня, дацан, бурханище, кереметь, пагода, божий дом, здание; уляньдянь, чанди, вимана, айван, амфипростиль, диптер, дарохранительница, толос, ойкос, кондо, тетраконх, мартирий, шиши, чайтья, псевдопериптер, моноптер, триконх, кааба, божий храм, монастырь, мусейон, базилика, кирха, пантеон, простиль, зиккурат, адитон, псевдодиптер, периптер, кафедральный собор, хурул)

и богатството на езика, ами кажи каква точно ти е идеята (или какво/кой те обърква), че да отговоря, ако мога. ;)

Редактирано от Атила Дуло
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

На Хормазд и Анахита сигурно са били във Фарс, но в по-северните провинции е имало други идоли. Наричат ги Буд. :)

Дай цитат и ще ти повярваме. Дотогава се подсмихваме. :excl: Щото веднага мога да ти цитирам едно житие от Кавказ с "идол" на Хормузд. Т.е. първата част на изречението е грешна, остава да проверим втората. :harhar:

Извинявай, на мене въпроса ти ми звучи, като мое: Мдааа. Сега остава да изясним, защо се налага паралелна употреба на различни погребални ритуали, керамика и т.н. "

Остави синонимите (молельня, моленная, богомольня, мольбище, святилище (церковь, собор, часовня, кирка, костел, синагога, мечеть, капище, требище, кумирня, дацан, бурханище, кереметь, пагода, божий дом, здание; уляньдянь, чанди, вимана, айван, амфипростиль, диптер, дарохранительница, толос, ойкос, кондо, тетраконх, мартирий, шиши, чайтья, псевдопериптер, моноптер, триконх, кааба, божий храм, монастырь, мусейон, базилика, кирха, пантеон, простиль, зиккурат, адитон, псевдодиптер, периптер, кафедральный собор, хурул)

и богатството на езика, ами кажи каква точно ти е идеята (или какво/кой те обърква), че да отговоря, ако мога. ;)

Няма идея, бистрим защо изворите наричат капищата именно така /наред с требища/, при условие, че вътре не е имало изображения на божеството/та.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Примамливо, мда, не капища, а същи банки! Но както вече писах, само етимологии, обясняващи съдържанието и функцията на обекта, могат да се приемат от археологията. В тази връзка "образ" си е проблемно, защото за разлика от Киевска Рус например, на Долния Дунав няма дори косвени податки за идоли и антропоморфни фигури в капищата. Т.е. не става дума за изображение на божеството или негова фигура, а за нещо друго, което обаче едва ли е шапка.

Не се обиждай, но с требище /славянска дума/ всичко е ясно. Като при потребност, требник и т.н.

Но с капище - което също би трябвало да е славянска дума - нещата не се получават, независимо от подробните разяснения. Единствето, което звучи достоверно, е капя, капка и т.н. Сори, но трябва етимологията да обясни предмета!

Има ли археологически доказателства/факти/находки, които да потвърждават, че дунавските българи са имали статуи/идоли и са им се кланяли.

За писмени сведения в изворите не се сещам. В тях се говори за астролатрия - почитане на небесните светила.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Има ли археологически доказателства/факти/находки, които да потвърждават, че дунавските българи са имали статуи/идоли и са им се кланяли.

За писмени сведения в изворите не се сещам. В тях се говори за астролатрия - почитане на небесните светила.

Няма дори и косвени податки за идоли и изображения - няма в графитите, няма и в запазените изображения на капища от метални предмети. Изворите са ясни:

"Отче игумене Петре! Аз съм от новопокръстения български народ, когото Бог просвети със свето кръщение през тия години чрез Своя избраник, княз Борис, наречен в светото кръщение Михаил. Той с Христовата сила и с кръстния знак победи коравото и непокорливо българско племе, просвети с благоразумна светлина неговото сърце, помрачено от зломишленото дяволско дело; той го отвърна от тъмните, измамни, смрадни и богоненавистни жертви, изведе го от мрак на светлина, от измама и кривда към истина; отхвърли смрадните и нечисти техни (на българите) храни, требищата (жертвениците) им разори, утвърди ги със светите книги в правата християнска вяра, като доведе архиепископа свети Иосиф (Стефан) и други учители и наставници, съгради черкви и манастири, постави епископи, попове, игумени, които да учат и ръководят народа му по Божия път. Сетне Бог го удостои, та като прие ангелски образ (схима), представи се от този измамен живот във висшия Иерусалим при Христа.

Т.е. требище е ясно, но капище защо е сложено като няма статуя? Да не е някаква дублетна форма дяволското? :frusty2:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Дай ...

Няма идея, бистрим защо изворите наричат капищата именно така /наред с требища/, при условие, че вътре не е имало изображения на божеството/та.

1.Не търсете само археология.

2. Не забравяйте, че става дума:

а) за СЛАВЯНСКИ език;

б) за христ. литература;

б) подражание на съществуващата такава и т.д.

Или формулирайте "дунавски българи" включва ли словени/славяни и т.д. Ако е имало (според мен достатъчно) славене, само в Мизия и Македония ли са?

Идол и к(о)умир се ползват също...богата работа! ;) Или пък мушмороците писари, са искали да ошашавят бъдещите археолози? :)

Редактирано от Атила Дуло
Link to comment
Share on other sites

Guest
Тази тема е заключена!

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!