Отиди на
Форум "Наука"

До всички, които оспорват тюркско-алтайския произход на прабългарите


  

127 потребители са гласували

  1. 1. Оспорвате ли тюркско-алтайската хипотеза за произхода на древните българи?

    • Не, напълно я подкрепям.
      17
    • Не, подкрепям я частично.
      10
    • Да, оспорвам я частично.
      15
    • Да, оспорвам я напълно.
      74
    • Все още се колебая на коя страна да застана. В очакване съм да "изникнат" още доказателства.
      11


Recommended Posts

Публикува

Да, помня го това, но той не спира до там - според него имената на прабългарските владетели са с прекалено иранска етимология - и тъй като първото издание на светът на хуните е, ако не греша, от ранните 50 - той май е първият, който подхвърля идеята за иранска следа у прабългарите, като помня, че правеше уточнението, че било задача на прабългаристите да я изследват, а не негова - имаше предвид, че не иска да се въвлича в спорове с хората от тюркската теория за прабългарите. Ако някой се пита къде - мързи ме да ровя за цитати, беше в края на книгата му, където разглеждаше етимологиите на Безмер и, мисля, Аспарух.

Прабългарските му етимологии са доста некомпетентни.

Maenchen-Helfen.pdf

  • Мнения 2,7k
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребители
Публикува

Тези примери са оборени в материалите, които съм пуснал в темата, като са приведени най-древните етимологии от санскрит. Отделно Аспандиат припомни и примерите на Хелфен, които са по-древни от кавказките. Иначе книгата е интересна и си я дръпнах за детайлно проучване. :happy:

  • Потребител
Публикува (edited)

Тези примери са оборени в материалите, които съм пуснал в темата, като са приведени най-древните етимологии от санскрит. Отделно Аспандиат припомни и примерите на Хелфен, които са по-древни от кавказките. Иначе книгата е интересна и си я дръпнах за детайлно проучване. :happy:

И като ги има в санскрит това какво ще рече ? За контактите имам предвид.

За багатура също не схванах много каква е идеята. Аз вече писах в едно мнение един балкарски глагол който означава поставям, слагам, нареждам, тургам и в тази връзка и башкирското түрә началник, военачалник.

Редактирано от Пандора
  • Потребители
Публикува

И като ги има в санскрит това какво ще рече ? За контактите имам предвид.

За багатура също не схванах много каква е идеята. Аз вече писах в едно мнение един балкарски глагол който означава поставям, слагам, нареждам, тургам и в тази връзка и башкирското түрә началник, военачалник.

Че тези тюркски титли - багатур, каган, таркан, са породени от иранското езиково влияние, а не са "изконно тюркски".

  • Потребители
Публикува

Хелфен е цитирал точно този пасаж в главата за имената на своя капитален труд. Не случайно няколкто пъти цитирах и друг един авторитет - Валтер Пол, който е дефинирал, че всички племенни и политически етикети в степта са условни и не могат да се използват като етнически определители.

Aйде един бонус от мен :)

cover.gif

Germanic and Hunnic Names of Iranian Origin

Otto J. Maenchen-Helfen

Oriens

Vol. 10, No. 2 (Dec. 31, 1957), pp. 280-283

Helfen.pdf

  • Upvote 2
  • Потребител
Публикува

Точно това повтаряне на заучени куплетчета от новата национална доктрина ще доведе до такава боза че след години ще се чудим как да я оправяме.

Ще се изкараме по арии от езерото Ариана само да си избием комплекса на европейци второ качество.

Ами Рейвъне, ти така и не посочи никакви доказателства за влияние на хуни и тюрки. То не че някой е посочил, ама все пак ти може да си открил нещо.

  • Потребител
Публикува

Че тези тюркски титли - багатур, каган, таркан, са породени от иранското езиково влияние, а не са "изконно тюркски".

И следвайки тази логика стигаме до заключението че тюрките не са тюрки ами са иранци.

  • Потребители
Публикува

И следвайки тази логика стигаме до заключението че тюрките не са тюрки ами са иранци.

Е, би трябвало да си запознат с таз елементарна постановка, все пак основно на нея се гради хипотезата за тюркския произход на прабългарите.

  • Потребител
Публикува

И следвайки тази логика стигаме до заключението че тюрките не са тюрки ами са иранци.

Не, стигаме до заключението, че не може да се използват иранските титли на тюрките като аргумент за тюркски произход на прабългарите. Анадънму ?

  • Upvote 1
  • Потребител
Публикува

Но пък няма проблем да използваме същите ирански титли като аргумент за иранския произход на прабългарите.

  • Потребител
Публикува

А прочетохте ли Хелфен за родовите и племенните имена.

Че и Бешевлиев като стана на въпрос.

И какво като сме ги чели.

  • Потребители
Публикува

Не, стигаме до заключението, че не може да се използват иранските титли на тюрките като аргумент за тюркски произход на прабългарите. Анадънму ?

Най-точно и просто е , че титлите не са етнически определител - нито етнокултурен, нито етнолингвистичен.

Етнически определители за етнокултурна идентичност са погребалния ритуал, облеклото, керамиката, обичаи като ИДЧ, празниците, вярванията и култовите практики, с условности и именната система.

  • Потребител
Публикува

Но пък няма проблем да използваме същите ирански титли като аргумент за иранския произход на прабългарите.

И кога ще ги видим доказателствата? Нещо избягваш отговора или греша.

  • Потребител
Публикува

И кога ще ги видим доказателствата? Нещо избягваш отговора или греша.

Доказателствата се неоспорими , ще приведа само няколко от тях - езикови остатъци в т.ч. думи като чеверме, ешмедеме, тас кебам, мусака / ще споменем във връзка с чевермето и множеството останки от агнешки кости в битовият слой/, имена- Мустафа, Мехмед, Хасанчо и не на последно място на някой от графитите по Плиска ясно се виждат фигури с чалми и фесове /неправилно интерпретирани като шамански одежди и маски/.

  • Upvote 1
  • Потребители
Публикува

Доказателствата се неоспорими , ще приведа само няколко от тях - езикови остатъци в т.ч. думи като чеверме, ешмедеме, тас кебам, мусака / ще споменем във връзка с чевермето и множеството останки от агнешки кости в битовият слой/, имена- Мустафа, Мехмед, Хасанчо и не на последно място на някой от графитите по Плиска ясно се виждат фигури с чалми и фесове /неправилно интерпретирани като шамански одежди и маски/.

Просълзих се и си пуснах "Гендж Осман", за да се разтуша в този паметен миг!

  • Потребител
Публикува

Най-точно и просто е , че титлите не са етнически определител - нито етнокултурен, нито етнолингвистичен.

Етнически определители за етнокултурна идентичност са погребалния ритуал, облеклото, керамиката, обичаи като ИДЧ, празниците, вярванията и култовите практики, с условности и именната система.

С тези аргументи съм напълно съгласен. Изброените критерии са доста консервантивни и са по - сигурен етнокултурен маркер отколкото наименованията на титли.

  • Потребител
Публикува

Доказателствата се неоспорими , ще приведа само няколко от тях - езикови остатъци в т.ч. думи като чеверме, ешмедеме, тас кебам, мусака / ще споменем във връзка с чевермето и множеството останки от агнешки кости в битовият слой/, имена- Мустафа, Мехмед, Хасанчо и не на последно място на някой от графитите по Плиска ясно се виждат фигури с чалми и фесове /неправилно интерпретирани като шамански одежди и маски/.

Да обобщим. Прабългарите са хуни и тюрки, макар доказателства за това все още да да липсват, но в бъдеще непременно ще бъдат открити. Е на това му се казва истинска наука, не като измислената археология на Маготн

  • Upvote 1
  • Потребители
Публикува

След последното му откровение поздравявам Равен с долния хит, а също поздравявам и професор Добрев като духовен водач на тюркофилията във форума! :guitar2:

01 genз osman.mp3

  • Потребител
Публикува

. Прабългарите са хуни и тюрки.........

Това кой го твърди?

  • Потребител
Публикува

След последното му откровение поздравявам Равен с долния хит, а също поздравявам и професор Добрев като духовен водач на тюркофилията във форума! :guitar2:

Благодаря за поздрава, един и от мен.

  • Потребител
Публикува (edited)

Някой знае ли кога за пръв път е документирано "Камчия"? Че сaмо глупости чета:

15. Камчия, Чаябългарски реки, Ком - връх. Вл.Георгиев също признава прабългарския произход на името Камчия. Но тръгва да търси тюркски паралели. Смята че в старобългарски е съществувала хипотетична дума *камъчии – лодкар, по аналогия на турското gemi, gemiçi – лодка, лодкар, така че Камчия – лодкарска река. /ВГ-БЕО,стр.32-34/ Може да посочим етимологични паралели с осетинското kаm, kоm – теснина, клисура и cыaj /чай/ – извор, река. В съвр.персийски kam – предверие, в пущунски, шугнански kamar - клисура. /VS-ETD/ Във фински kymi означава река и дало името на р.Кама. Общоугрофинското *käm`v, озночово река, във фински kymi, удмурски, хантски, манси kam, коми kom`mu – река. Също във финскиkomi, komo, унгарски homorú – теснина, в монголски *kömüg, тунгусоманчжурски *kum, евенкски kamni, корейски kumэŋ, японски *kúma – впадина, теснина, клисура, дупка. В тох./б/ cake – река, прототохарското c.ke, отразява протоиндоевропейското tekos – тека. /DA-DT-b/ Сходни са санскритското taākti, авестийското taati /датя/ - река. В осетински cъаj – кладенец, cъаti – ледник, осетински cæala, пущунски šela, персийски šēla – речно легло, осетински cыaj, ягнобски čox, кюрдски çah, пущунски ca, персийски čoh, шугнански čō, гилянски ča, язгулемски ča – извор, река. /VS-ETD/ Осетинското kоm – клисура обяснява етимологията и на българския планински връх Ком, но може да посочим и пущунското kūmaey – планинско било. Чай /çay/ е проникнало и в тюркските езици, Старостин посочва протоалтайското *č`ājv/˜-ē-/, тюркското *čāj, монголското *čeγel – речен нанос, като иранска заемка. Смятам че /пра/българо-осетниската, или угрофинската аналогия е много по-удачна, от изкуствените “тюркски” еквилибиристики. От/по д-р Войников

Едната теория изгражда името от двута корена на думите камъш - тръстика на турски и Тича със сливане в КамъшТча--->Камча---->Камчая---->Камчия. Тази теория е най неправдоподобна от всички останали, защото съчетава думи от турски и български произход, което не е типично, макар, че подобни примери за смесени търско-български думи са налице в българския език.
Втората теория изгражда името от думата камар, която на пущунски означава клисура. Камартича---->Каматча --->Камча. Но тя също има своята доза недостоверност.
Третата теория допуска произхода на българските глаголи искам и сакам за строго индо-ирански. В корените на тези глаголи присъства индийската дума за желание кама, като тя е използвана също и за наименоване на индийския бог на желанието Кама. Тя присъства също така и в наименованието на великата книга на Ватсаяна - Кама Сутра.
Авторска статия на Димитър Георгиев - Даков.

Смятам, че се е появило късно, поради очевадния му "гагаузонизъм" или "османизъм". Изумен съм, как може толкова невежи и/или тесногръди хора да се занимават с кабинетен/интернетен "кретенизъм". Реките са си имали хубави славянски имена, възприети към 9 век (822г. - чаталарски надпис) и Дичина или Тичина за Луда Камчия.

Редактирано от Атила Дуло
  • Потребител
Публикува (edited)

Това кой го твърди?

Ти, разбира се или поне до преди няколко поста. Да не би да си променил теорията между временно.

Редактирано от Stefan Iv
  • Потребител
Публикува (edited)

От голямото гърмене с тежки гаубици изравнихте цялото село със земята.

Вероятно вече забелязахте, че мишената е 90 градуса по-встрани от него.

...

Всъщност кит. сяньби са много добре познатите ни сабири, които подобно на всички прабългари са европеиди и най-много да са тураноиди!

Са и най-много да са, хем сигурно, хем предполагаме.

Уникално.

Редактирано от miroki
  • Upvote 1
Guest
Тази тема е заключена!

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!