Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува

Доколкото разбирам от латински, думата "функционален" произлиза от "функция", а функция произлиза от лат. дума "functio", която" се превежда като "изпълнение", откъдето "функционален" на български означава "изпълнителен", оттук пък следва, че "функционална неграмотност" означава "изпълнителна неграмотност"

1) Не само 'изпълнение', а и 'упражняване'.

2) 'Functio' означава 'работа, дейност, служба'.

3) 'Functus' пък е със значение изтекъл, недействителен.

4) В Уикипедия е дадено определение за 'функционална неграмотност'.

5) В rechnik.info може да се открият дефиниции за 'функция'.

5) На мен лично ми звучи като 'упражняване на нещо, на чието изпълнение никой не се противопоставя'.

  • Мнения 125
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител
Публикува (edited)

1) Не само 'изпълнение', а и 'упражняване'.

2) 'Functio' означава 'работа, дейност, служба'.

3) 'Functus' пък е със значение изтекъл, недействителен.

4) В Уикипедия е дадено определение за 'функционална неграмотност'.

5) В rechnik.info може да се открият дефиниции за 'функция'.

5) На мен лично ми звучи като 'упражняване на нещо, на чието изпълнение никой не се противопоставя'.

В математиката имаме функционална зависимост между величини, тоест ако y е функция на x, то x и y са във функционална зависимост. Но каква е тая функционалност на неграмотността не мога да вдяна, може би означава, че ако си неграмотен, то това ти проправя пътя напред, тоест правиш кариера и се издигаш в обществото, защото си неук и неграмотен, а не образован и квалифициран.

Не съм убеден, че точно rechnik.info е най-авторитетното място за такива справки, аз ползвам латинско-руския речник на Дворецкий, ето какво има там:

post-5040-094875300 1349785482_thumb.jpg

Редактирано от abraxas6
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Функционалната неграмотност е ниво на уменията за четене и писане, което е недостатъчно за извършване на ежедневните дейности, изискващи четене над начално ниво. Тя се различава от неграмотността, която е свързана с пълната невъзможност за разчитане на прости изречения.

Функционалната неграмотност при учениците е пряко свързана с разбирането на прочетен текст и буквално означава точно това – невъзможност да се извлече информацията от текст, който ученикът може да прочете.

В огромното мнозинство от случаите функционалната неграмотност е късното следствие от пропуснато овладяване на устния и на писмения език на много нива, в няколко области, за много дълъг период, в няколко последователни етапа от развитието .

Тя се проявява като езиково нарушение, на развитието на писмения език, което започва да се забелязва от родителите и учителите най-често в края на началната и началото на средната училищна степен – в ІV - V клас, но има прояви още в началното училище, включително и при устния език, а започва да се развива в предучилищна възраст.

Овладяването на писмената система, започва в етапа на ограмотяването с научаването на буквите и на сливането им в по-големи вериги – думите и изреченията - по време на четене и на писане. Това са повърхностните нива на езиковото кодиране и декодиране при писмения език.

В училищното обучение видимата форма на този вид езикова преработка е техниката на четене, преписването на дума, изречение или текст и писането им под диктовка.

Овладяването на писмената система на езика започва, но не завършва с научаването на четенето и на писането под диктовка. Езикът е йерархична система с много нива, и, за да се разбере прочетеното, е нужно декодиране в дълбочина, което включва семантични, морфологични и синтактични знания. Когато тяхното овладяване е било пропускано дълго време, се губи връзката между отделните компоненти. Тогава се наблюдава непреодолима трудност или невъзможност за преработка на писмена езикова информация - функционална неграмотност. Тя се разпознава изключително лесно - ученикът просто не може да разбере урока, или друг текст, нито - да го разкаже или да отговори на въпроси по текста.

Функционалната неграмотност е недостатъчност на езиковото разбиране на текст с различна дължина – литературен, исторически, природонаучен, математически.

http://www.logopedcenter.com/en/%D1%84%D1%83%D0%BD%D0%BA%D1%86%D0%B8%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%BD%D0%B0-%D0%BD%D0%B5%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%BE%D1%82%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82-%D0%BD%D0%B0-%D1%83%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D1%86%D0%B8

Редактирано от ISTORIK
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Над 80% от българските младежи са завършили гимназия, което с около 5% повече от средното ниво за Европейския съюз. В същото време, делът на неграмотните хора в България през 2009 г. е бил 41%, при средно за Европа 20%.

През 2000 г. делът на българите със слаби умения в четенето, математиката и науките е бил 40.3% на сто, а през 2008 г. вече минава 50% от населението. Слабите резултати се потвърждават и от международни изследвания за нивото на учениците.

Другата негативна констатация за страната е слабото участие на хората между 25 и 64 години в ученето през целия живот. От 2005 г. насам то остава без промяна и обхваща едва 1.4% от населението в тази група, което е най-ниското ниво в целия ЕС. Почти идентично е положението и в съседна Румъния.

Около 15% от българските ученици напускат преждевременно училище, сочат данните за 2009 г.

Делът на българите на възраст 30-34 години, завършили висше образование, е около 28%. Тук отново се наблюдава позитивна промяна спрямо 2000 г., когато всеки пети е бил висшист. До 2020 г. ЕК се надява, че поне 40% от европейците на тази възраст ще са завършили университет. 40% от завършилите са жени.

Като успех се посочва увеличението на броя на дипломантите в областта на математиката, науките и технологиите с общо 37% в последните десет години.

Недостатъчен обаче е напредъкът за намаляване на броя на напускащите преждевременно училище, за увеличаване на завършващите средно образование, за подобряване на четивните умения и за увеличаване на дела на възрастните, които продължават да се обучават.

Образованието в ЕС

- 40% от българите и румънците имат незадоволителни умения в четенето, математиката и науките.

- Във Финландия делът на неграмотните хора е под 10%.

- 78% от децата в България посещават предучилищна група, във Франция - всички.

- 32% от датчаните и 22% от финландците и шведите участват в образователни или учебни занимания и след 25 годишната си възраст.

- Едва 17% от населението на Чехия и Румъния на възраст 30-35 години има висше образование.

- Близо 50% от хората в Дания, Ирландия и Люксембург имат диплома от университет.

- Под 60% от 22-годишните малтийци и португалци имат средно образование.

- Над 30% от учениците в Испания, Португалия и Малта напускат преждевременно. В Хърватия, Словакия, Полша и Чехия делът им е 4-5%.

http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2011/04/19/1077606_bulgarite_masovo_zavurshvat_gimnaziia_no_41_sa/

Редактирано от ISTORIK
  • Потребител
Публикува

Трудно ми е да се доверя на данните, които даде ИСТОРИК. Според тях 41% от българите през 2009 са неграмотни! Ако под грамотност се разбира умението да четеш и пишеш, а под функционална грамотност тези умения да са достатъчно добри за разбирането/писането на нелементарен текст, тогава съм убеден, че повече от 69% от българите са грамотни. Разбира се не знам по какъв начин е правена проверката. Ако са използвани тестове, които проверяват правописа, тогава не бих се учудил. Има огромна разлика между това човек да може да пише и да може да пише без грешки. Лично аз допускам много правописни грешки (запетайте дори няма да ги сопменавам, тях ги слагам на напълно случаен принцип) и предполагам, че попадам в тези 41% (с което нямам никакъв проблем, ните ме обижда), но в същото време смея да твърдя, че мога да чета и пиша (макар и не без грешка). Така че ако хората са неграмотни защото се провалят на някакъв училищен тест, но могат да четат и пишат (пак, не без грешка), то това не е повод за песимизъм.

п.п. ИСТОРИК, не се заяждам, но когато копираш чужд текст, а не текст, който ти лично си написал, е хубаво да се показва източника. link

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Бързах да пусна текстовете и в бързината пропуснах да дам препратките. Сега ги добавих - за всички любители на препратки.

С препратки или без тях текстът няма да стане по-(не)достоверен.

Да, правени са тестове, диктовки и решаване на задачи, чиито условия са дадени с думи.

Редактирано от ISTORIK
  • Потребител
Публикува

Но каква е тая функционалност на неграмотността не мога да вдяна

Не съм убеден, че точно rechnik.info е най-авторитетното място за такива справки

В и-нета има много ресурси и всеки сам избира кой точно да ползва. Според това кой доколко е функционален.

www.talkoven.onlinerechnik.com

'Функционалната неграмотност' е недостатъчно овладяване на схоластичното обучение - писане, четене, смятане. А най-важните нива са схоластиката, професионалната и финансовата грамотност.

  • Потребители
Публикува

Накратко - неграмотен си, ако не знаеш буквите.

Функционално неграмотен си, ако знаеш буквите, но не разбираш текста - без този текст да е адски специализиран.

Четеш, примерно, не много сложни указания за сглобяване на кафеварка и не ги разбираш. Значи си уж грамотен, но всъщност... функционално неграмотен.

  • Потребител
Публикува (edited)

Изглежа не разбирате какво искам да обясня - не може да определиш едно нещо като функционално, ако това нещо не върши никаква работа. И обратното - едно нещо се определя като функционално, ако ти върши полезна работа, примерно казваме "тази машина е много функционална", тоест върши най-различни неща.

Редактирано от abraxas6
  • Потребител
Публикува

Изглежа не разбирате какво искам да обясня - не може да определиш едно нещо като функционално, ако това нещо не върши никаква работа.

Функционално неграмотен ще рече, че не е функционално грамотен. Така по-добре ли ти звучи.

  • Потребител
Публикува (edited)

извинявам се, ама някой мнения тук, ме остават раззинат от удивление, със своята възвишена категоричност, абстрактна правота… и нямащи нищо общо с реалността…

наистина ми изглежда нужно, точно в тази тема да се направи една анкета…

абе хора колко отвас имат деца…

вие не виждате ли какво става около вас…

да е говорил с детето си от какво се интересува, или какъв иска да стане…

някой от вас ходи ли на родителска среща, да е забелязал как хората, бавно, но безоткатно подивяват (родителите) по тези събрания… (14 години ходя…)

някой там да се е срещал с учители, да е забелязал читави (единици), но нечитавите са нормални, щото това е начин да оцелееш…

сега много е дълго, ама файдата йок…

точно по темата има две книги…

http://www.book.store.bg/p51077/oryzhia-za-masovo-obezlichavane-dzhon-gatou.html

http://www.book.store.bg/p47963/zatypiavane-skritata-cel-na-dyrzhavnoto-obrazovanie-dzhon-gatou.html

те не са съвършени,доста предубедени, леко натаманени, но съдържат много факти, които другаде няма къде да срещнеш…

в американската армия се провеждат тестове точно за „функционална грамотност” – като четеш една заповед, трябва да разбереш смисъла и съдържанието й; който не го издържи, не го взимат войник…

резултатите

1932 – 1934 - 98% "функционална грамотност"

1942 - 1944 - 96 %

Корея 1953 – 81 %(изисква четене на ниво четвърти клас)

1973 – 73 %грамотни (27% неграмотни)

При чернокожите –

1940 – 80%грамотни (20 неграмотни)

2000 – 60%грамотни (40 неграмотни)

Два пъти увеличение на неграмотността

При белите

1940 – 96% функционално грамотни

2000 – 83% функционално грамотни

Увеличение на неграмотните четири пъти

При увеличение на разходите с 350%

(сега дали цифрите са такива, не знам, само ги цитирам стр 38-39)

Имам 3 деца - 2клас, 7 клас, и студентка в Германия…

положението е трагично като ниво, включително и в немско (хуманитаристика)…

и наистина няма виновни…

както и да го гледам, никой не мога да обвиня, освен социалните инженери, дето си играят с това…

та, направете няколко деца, и се опитайте да ги направите „любознателни” и „знаещи”, а не се упражнявайте какъв трябва да бъде учителя, щото за всеки с дете звучите смешно и аматьорски…

за последно само един цитат (глава от книгата)…. дано да вденете, за какво става дума, щото той разказва всичко...

Учителите като терапевти

Превръщането на училищата в лаборатории е подпомогнато от един любопитен феномен от средата до края на 60-те години в ХХ в.:безпрецедентно увеличение на насилието и хаоса в училище. Те са следствие отедна вече забравена политика, изкована във фондация „Форд”. Според нея дисциплинирането на децата трябва да се съобразява с правото с правото им на справедлив процес, съблюдавано от съдебната система. Учителите и администраторите отведнъж биват лишени от способността да осигуряват спазването на реда, тъй като процедурите на справедливия процес, които по необходимост изискват време и обмисляне, не са адекватни на внезапните изблици на детинщина и пакости, които се случват дори и в добрите училища. Дотогава редът сеподдържа чрез ad hoc раздаване на справедливост. Без подобно поддържане на дисциплината настъпва потоп.

Без достъп на учителите до изпитания асортимент от дисциплинарни ad hoc тактики, в класните стаи се възцарява хаос и безредие. Поведението, което преди е било просто досадна неприятност, сега престъпва опасни граници. След като сред учениците се разнася вестта, че ръцете на учителите са вързани, тълпи от възбудени тинейджъри се втурват по коридорите с вой и крясък,удряйки вратите и биейки се. Не липсват и случаи на публично блудство – поне не в собственото ми училище – „Интърмидиът Скул 44” в Трети училищен регион в Северозападен Манхатън – една от най-богатите общности встраната. Молбите ни за помощ към властите обаче не получиха отговор.

Вместо да се намесим и да прекъснем блудството, палежите, нападенията и другите хулиганщини чрез сила (което постоянно ни предупреждаваха, че е подсъдно), новата политика изискваше учителите да подават жалба ( единствено на официален формуляр). След това се назначава дата за изслушване и при положение, че обвиняемият се яви, и двете страни имат право да бъдат представени от адвокат, да разпитат свидетели и да водят кръстосан разпит. Когато драмата свърши, се произнася решението наназначения по случая съдия. Естествено това не става веднага, а в законовоопределения срок. Ако „осъдените” ученици имат право да обжалват решението,всичко започва отначало. Това е светът на хиляда и двеста дванайсет-четиринайсетгодишни деца.

Сега си представете как в училище всеки ден сеслучват сериозни и не толкова сериозни инциденти, стотици на седмица, хиляди на година и всеки от тях изисква попълване на формуляри, свидетелстване,отсъждане, наказание (или не), обжалвания... Проектът за обучение на поведенчески науки, който се появява точно в пика на този изпълнен с насилие период, изисква от педагогическите институти да подготвят всички като учители-терапевти, които предотвратяват в дела в класната стая предписанията на социалната психология. Разбирането на учебната програма претърпява сериозна трансформация. Сега вече първо са съдебните дела, а после – преподаването.

„Оръжия за масовообезличавате” Джон Гатоу Изток-Запад С’2011 35-37 стр.

Ако ви е любопитно, не че е абсолютно прав… но ей тъй

Редактирано от КГ125
  • Потребител
Публикува

извинявам се, за горния невнятен вид на поста, но явно има някакъв бъг, щото като пейсна тук нещо написано на Word ми излиза така разширено с големи интервали, пък думите ги слива; ако се опитам да го поправя, излизат маймуни, затуй по-добре така да го оставя, пък който има нерви го чете...

  • Потребители
Публикува

Е, терминът си съществува. Не е сега измислен. Явно обозначава "неграмотен по отношение функциите на грамотността". Ясно е за какво става дума.

А "много функционален" и "многофункционален" означават две различни неща, ако човек спазва някаква логика в правописа си.

  • Потребител
Публикува

В скандинавските страни отношението към подрастващите е в пъти по-либерално и толерантно от отношеието към подрастващите в България (ами всякак, дори към калпазаните и хулиганите, изпочупващи стъклата в центъра на градчетата!)..

Вярно е скандинавците имат по-висока интелигентност, но тя не в пъти по-висока от тази на българите, а само с няколко позиции..

Ако тя беше достатъчна (обич от страна на родителите и от страна на учителите) - в България нямаше да има лоши и слаби ученици (респективно-проблемни кучета)..

Просто и ясно (и гениално в простотата си)..

Това отношение към подрастващите в Скандинавия наподобява учителя на Бийвъс и Бъдхед от филмчето...явно си дава резултат само там....не виждам тук как, то и в Америка не дава резултати...

  • Потребител
Публикува

не видях тук пуснат този линк - http://en.wikipedia.org/wiki/Functional_illiteracy

не само че си съществува понятието, но и си значи нещо точно определено, което можем да си го примерим;

има си и "таблици-класации" - линка горе

за мен няма чудо, че сме до Италия и Мексико (така че изобщо не ми звучи невероятно 40% функционално неграмотни), и нямам никакво съмнение, че преди години сме били много по-добре; тенденцията е очевидна, и не дава никакви индикации за промяна; което е тъжно...

реформата в образованието беше не да подобри, а да разбие... тъпи хора много по-лесно се управляват...

преди, като цяло, не бяхме тъпи, но бяхме наивни... днес вече не сме наивни, но сме тъпи...

масовата тъпотия е трябвало първо да бъде измислена, за да се появи; тя не е реално явление.

Джон Гатоу

Оръжия за масово обезличавене

Изток-Запад 2011 стр.146

  • Глобален Модератор
Публикува

извинявам се, за горния невнятен вид на поста, но явно има някакъв бъг, щото като пейсна тук нещо написано на Word ми излиза така разширено с големи интервали, пък думите ги слива; ако се опитам да го поправя, излизат маймуни, затуй по-добре така да го оставя, пък който има нерви го чете...

Сега ще го оправя! Мислех, че е бъзик с неграмотността това сливане, а то техниката :))

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Учителите като (психо)терапевти



По-скоро - като психиатри - в бели манти и спринцовка в едната ръка и чашка с хапчета - в другата. Редактирано от ISTORIK
  • Потребител
Публикува (edited)

Функционално неграмотен ще рече, че не е функционално грамотен. Така по-добре ли ти звучи.

Аз бих предпочел термина "нефункционално грамотен", сиреч уж можеш да четеш и пишеш, но това не ти помага да направиш очакваната от теб кариера. Докато "функционално неграмотен" означава, че си неграмотен, но пробиваш в живота и правиш кариера благодарение на неграмотността ти, тоест твоята неграмотност функционира в твоя полза - красноречив пример за функционална неграмотност е Черната Златка, която уж е грамотна, но не разбира разликата между държава и столица (столицата на Сърбия е Босна, столицата на ЕС е Германия или Франция, според нея), но точно с това тя направи страшен медиен бум и вероятно след излизането си от ВИП Брадър ще осъществи мечтата си да стане водеща на телевизионно шоу, сиреч това момиче прави кариера, благодарение на своята неграмотност, неграмотността й е фактор за успех в обществото.

А относно този, който е въвел термина "функционална неграмотност", явно той самият не е особено грамотен, след като смисълът на термина не отговаря на значението на думата "функционален".

Редактирано от abraxas6
  • Потребители
Публикува (edited)

извинявам се, ама някой мнения тук, ме остават раззинат от удивление, със своята възвишена категоричност, абстрактна правота… и нямащи нищо общо с реалността…

наистина ми изглежда нужно, точно в тази тема да се направи една анкета…

абе хора колко отвас имат деца…

вие не виждате ли какво става около вас…

да е говорил с детето си от какво се интересува, или какъв иска да стане…

някой от вас ходи ли на родителска среща, да е забелязал как хората, бавно, но безоткатно подивяват (родителите) по тези събрания… (14 години ходя…)

някой там да се е срещал с учители, да е забелязал читави (единици), но нечитавите са нормални, щото това е начин да оцелееш…

сега много е дълго, ама файдата йок…

точно по темата има две книги…

http://www.book.store.bg/p51077/oryzhia-za-masovo-obezlichavane-dzhon-gatou.html

http://www.book.store.bg/p47963/zatypiavane-skritata-cel-na-dyrzhavnoto-obrazovanie-dzhon-gatou.html

те не са съвършени,доста предубедени, леко натаманени, но съдържат много факти, които другаде няма къде да срещнеш…

в американската армия се провеждат тестове точно за „функционална грамотност” – като четеш една заповед, трябва да разбереш смисъла и съдържанието й; който не го издържи, не го взимат войник…

резултатите

1932 – 1934 - 98% "функционална грамотност"

1942 - 1944 - 96 %

Корея 1953 – 81 %(изисква четене на ниво четвърти клас)

1973 – 73 %грамотни (27% неграмотни)

При чернокожите –

1940 – 80%грамотни (20 неграмотни)

2000 – 60%грамотни (40 неграмотни)

Два пъти увеличение на неграмотността

При белите

1940 – 96% функционално грамотни

2000 – 83% функционално грамотни

Увеличение на неграмотните четири пъти

При увеличение на разходите с 350%

(сега дали цифрите са такива, не знам, само ги цитирам стр 38-39)

Имам 3 деца - 2клас, 7 клас, и студентка в Германия…

положението е трагично като ниво, включително и в немско (хуманитаристика)…

и наистина няма виновни…

както и да го гледам, никой не мога да обвиня, освен социалните инженери, дето си играят с това…

та, направете няколко деца, и се опитайте да ги направите „любознателни” и „знаещи”, а не се упражнявайте какъв трябва да бъде учителя, щото за всеки с дете звучите смешно и аматьорски…

за последно само един цитат (глава от книгата)…. дано да вденете, за какво става дума, щото той разказва всичко...

Учителите като терапевти

Превръщането на училищата в лаборатории е подпомогнато от един любопитен феномен от средата до края на 60-те години в ХХ в.:безпрецедентно увеличение на насилието и хаоса в училище. Те са следствие отедна вече забравена политика, изкована във фондация „Форд”. Според нея дисциплинирането на децата трябва да се съобразява с правото с правото им на справедлив процес, съблюдавано от съдебната система. Учителите и администраторите отведнъж биват лишени от способността да осигуряват спазването на реда, тъй като процедурите на справедливия процес, които по необходимост изискват време и обмисляне, не са адекватни на внезапните изблици на детинщина и пакости, които се случват дори и в добрите училища. Дотогава редът сеподдържа чрез ad hoc раздаване на справедливост. Без подобно поддържане на дисциплината настъпва потоп.

Без достъп на учителите до изпитания асортимент от дисциплинарни ad hoc тактики, в класните стаи се възцарява хаос и безредие. Поведението, което преди е било просто досадна неприятност, сега престъпва опасни граници. След като сред учениците се разнася вестта, че ръцете на учителите са вързани, тълпи от възбудени тинейджъри се втурват по коридорите с вой и крясък,удряйки вратите и биейки се. Не липсват и случаи на публично блудство – поне не в собственото ми училище – „Интърмидиът Скул 44” в Трети училищен регион в Северозападен Манхатън – една от най-богатите общности встраната. Молбите ни за помощ към властите обаче не получиха отговор.

Вместо да се намесим и да прекъснем блудството, палежите, нападенията и другите хулиганщини чрез сила (което постоянно ни предупреждаваха, че е подсъдно), новата политика изискваше учителите да подават жалба ( единствено на официален формуляр). След това се назначава дата за изслушване и при положение, че обвиняемият се яви, и двете страни имат право да бъдат представени от адвокат, да разпитат свидетели и да водят кръстосан разпит. Когато драмата свърши, се произнася решението наназначения по случая съдия. Естествено това не става веднага, а в законовоопределения срок. Ако „осъдените” ученици имат право да обжалват решението,всичко започва отначало. Това е светът на хиляда и двеста дванайсет-четиринайсетгодишни деца.

Сега си представете как в училище всеки ден сеслучват сериозни и не толкова сериозни инциденти, стотици на седмица, хиляди на година и всеки от тях изисква попълване на формуляри, свидетелстване,отсъждане, наказание (или не), обжалвания... Проектът за обучение на поведенчески науки, който се появява точно в пика на този изпълнен с насилие период, изисква от педагогическите институти да подготвят всички като учители-терапевти, които предотвратяват в дела в класната стая предписанията на социалната психология. Разбирането на учебната програма претърпява сериозна трансформация. Сега вече първо са съдебните дела, а после – преподаването.

„Оръжия за масовообезличавате” Джон Гатоу Изток-Запад С’2011 35-37 стр.

Ако ви е любопитно, не че е абсолютно прав… но ей тъй

Това което става в Америка, е на 90-95 процента ирелевантно на към българския случай...

Данните за военнослужещите в САЩ (болщиството идват от маргинали прослойки, и са хора без образование) или чернокожите - още повече..

Кой сега е лапацало?

---

Ти хубаво даваш линкове, но да беше прочел или казал/наблегнал къде се намираме в Европа?

В същата тази Европа в която отношението към подрастващите и учениците е много по-либерално отколкото в България, нали тъй? (факт е).

В скандинавските страни, отношението към подрастващите е в пъти по-либерално, но скандинавците са в пъти по-функционално грамотно от бг-учениците

Хубаво е че пускаш една и съща плоска плоча за "народа"(че либарлността и само либералността е причина за всичките беди, за комунизма, за хитлеризма, за световните болести, за закъснелия мензис на леля ти), но тя се изтърка, стюпи..

Редактирано от nik1
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Промяна на системата:

Все още се набляга на наливането/набиването на множество от голи правила, на буквалистика, на голи факти (история, география), и друго от този тип, което в края на краищатата, действа дезинтересиращо на учениците или е трудно за разбиране...



Историята и географията са разказвателни предмети, за разлика от математиката, да речем.

Съвкупността от голи факти или фактологията е неизменна и много важна част от тях. Фактите са част от пъзела, който се формира в края на конкретното образователно ниво. Разбира се, само факти не са достатъчни, но без тях няма над какво да се разсъждава. Освен фактите (дати, имена на исторически личности, исторически събития, географски наименования и др. подробности) се развиват (или би трябвало да се развиват) и различни умения - работа с географска и историческа карта, писане на историческо есе (есе на историческа тематика), използването на различни материални исторически извори (картини, монети, статуи и др.) и разсъждаване над информацията, която те ни носят... И така нататък... Да не изпадаме в детайлизация!...

Тези две науки развиват паметта, мисленето, логиката, въображението, увеличават речниковия състав на ученика/студента...

Да не говорим, че все повече науки са помощни на историята. И е хубаво ученика да има поне понятие от тях. Такива науки са: географията, археологията, литературата, лингвистиката/езикознанието, астрономията, археоастрономията, палеографията, физическата антропология, социологията и така - нататък, докато се стигне до физиката и химията или до спелеологията.

Добрият историк трябва да има много широк поглед, да залаяга над интердисциплинарността...

---

Историята е основата на нашето съществуване. Без тази наука е немислимо нашето себепознаване и себеразбиране. "Без историята човек ще си остане дете, което никога няма да порасне" (спорд Цицерон). Историята е здравата земя, на която сме стъпили. Миналото винаги влияе върху бъдещето. Съзнателно или - не, ние прилагаме поуките от миналото към бъдещето и проектираме прозренията си от вчера върху нашите днес и утре. Целта на науката история е да събира коректни, достоверни и полезни данни и факти, с чиято помощ да създадем едно по-справедливо общество и едно по-добро бъдеще. Редактирано от ISTORIK
  • Потребител
Публикува (edited)

Това което става в Америка, е на 90-95 процента ирелевантно на към българския случай...

Данните за военнослужещите в САЩ (болщиството идват от маргинали прослойки, и са хора без образование) или чернокожите - още повече..

Кой сега е лапацало?

---

Ти хубаво даваш линкове, но да беше прочел или казал/наблегнал къде се намираме в Европа?

В същата тази Европа в която отношението към подрастващите и учениците е много по-либерално отколкото в България, нали тъй? (факт е).

В скандинавските страни, отношението към подрастващите е в пъти по-либерално, но скандинавците са в пъти по-функционално грамотно от бг-учениците

Хубаво е че пускаш една и съща плоска плоча за "народа"(че либарлността и само либералността е причина за всичките беди, за комунизма, за хитлеризма, за световните болести, за закъснелия мензис на леля ти), но тя се изтърка, стюпи..

( не знам какво става, но пускам отговор, и той не излиза, така се погуби много мъдрост и ценна мисъл :biggrin: , случва ми се за втори или трети път)

сега пак ще трябва припалвам моторетката, след като веднъж се бях изказал, а то почти ми мина... та...

мило мое лапацало,

това което става в Америка (поради очевидни за всички очевадности) на 90-95 % е релевантно в България... цялата тази реформа, или всякакви други реформи, облаците в които обитават тиквите ни, и глубостите с които си ги пълним, имат американска закваска/мая; от там не е само нишана на ставащото, ами и волята те бъдат следвани... (толкоз за релевантността...)

а данните за военнослужащите най-вече...

ако не беше толкоз малък, ако беше ходил войник, ако беше поне малко по-любопитен, и същевременно се беше опитал да ограничиш хипертрофиралото си самомнение, щеше да научиш, че американската армия до 70-те е наборна... това в нашия случай иска да рече, че данни които тя предоставя са абсолютно представителни за функционалната неграмотност в Щатите...

(стр. 38 - за 1942-44 година - от 18 000 000 - 17 280 000 покриват теста - 96%; питам те умнико, колко по-голяма извадка искаш...)

данните които са в книгата са до 70-те и са абсолютно представителни...

това си могъл да измислиш за Гатоу, това си се обадил... толкоз си могъл...

А аз съм задал горе някакви въпроси... ама те, поради твоя статус и самочувствие тук, не се отнасят за теб... само ти можеш да питаш... и питаш...

ще ти отговоря, ти деца нямаш, ти на родителски срещи не ходиш, ти не знам кога си излезнал от училище, ама след туй не си влизал отново... какъв европейски либерализъм бе?! каква Европа! Европа не може да сънува такава Свобода в училищата каквато е у нас... тази система се крепи на Магия и на едни отчаяни хора, които работят вътре, щото имат ниско самочувствие (за разлика от теб) и не вярват, че могат да нямерят друго препитание...

сега туй с плочата... пускам каквото ми харесва, но точно от теб, който обикаля от тема на тема и върти едни и същи, абсолютно измеслени натамънистики на някакъв треторазреден холандски "социолог", за който във всеки друг хуманитарен факултет, освен неговия, като попитат дали са го чували само ще попитат "Who?!" , та ти да ми държаш сметка какво съм въртял и се изтъркало ми идва малко в повече...

Редактирано от ISTORIK
  • Потребители
Публикува (edited)

( не знам какво става, но пускам отговор, и той не излиза, така се погуби много мъдрост и ценна мисъл :biggrin: , случва ми се за втори или трети път)

сега пак ще трябва припалвам моторетката, след като веднъж се бях изказал, а то почти ми мина... та...

мило мое лапацало,

това което става в Америка (поради очевидни за всички очевадности) на 90-95 % е релевантно в България... цялата тази реформа, или всякакви други реформи, облаците в които обитават тиквите ни, и глубостите с които си ги пълним, имат американска закваска/мая; от там не е само нишана на ставащото, ами и волята те бъдат следвани... (толкоз за релевантността...)

а данните за военнослужащите най-вече...

ако не беше толкоз малък, ако беше ходил войник, ако беше поне малко по-любопитен, и същевременно се беше опитал да ограничиш хипертрофиралото си самомнение, щеше да научиш, че американската армия до 70-те е наборна... това в нашия случай иска да рече, че данни които тя предоставя са абсолютно представителни за функционалната неграмотност в Щатите...

(стр. 38 - за 1942-44 година - от 18 000 000 - 17 280 000 покриват теста - 96%; питам те умнико, колко по-голяма извадка искаш...)

данните които са в книгата са до 70-те и са абсолютно представителни...

това си могъл да измислиш за Гатоу, това си се обадил... толкоз си могъл...

А аз съм задал горе някакви въпроси... ама те, поради твоя статус и самочувствие тук, не се отнасят за теб... само ти можеш да питаш... и питаш...

ще ти отговоря, ти деца нямаш, ти на родителски срещи не ходиш, ти не знам кога си излезнал от училище, ама след туй не си влизал отново... какъв европейски либерализъм бе?! каква Европа! Европа не може да сънува такава Свобода в училищата каквато е у нас... тази система се крепи на Магия и на едни отчаяни хора, които работят вътре, щото имат ниско самочувствие (за разлика от теб) и не вярват, че могат да нямерят друго препитание...

сега туй с плочата... пускам каквото ми харесва, но точно от теб, който обикаля от тема на тема и върти едни и същи, абсолютно измеслени натамънистики на някакъв треторазреден холандски "социолог", за който във всеки друг хуманитарен факултет, освен неговия, като попитат дали са го чували само ще попитат "Who?!" , та ти да ми държаш сметка какво съм въртял и се изтъркало ми идва малко в повече...

какъв европейски либерализъм бе?! каква Европа! Европа не може да сънува такава Свобода в училищата каквато е у нас

Дрън-дрън..Да не вземеш да си повярваш само:

http://blogs.telegraph.co.uk/news/katharinebirbalsingh/100064178/in-swedish-schools-kids-can-listen-to-ipods-and-use-mobiles-in-class-and-anyone-who-protests-is-a-nazi/

абсолютно измеслени натамънистики на някакъв треторазреден холандски "социолог", за който във всеки друг хуманитарен факултет, освен неговия, като попитат дали са го чували само ще попитат "Who?!"

Ти ли си питал, смешко?

На лъжата краката са къси, драги..

Антрополог, и не треторазряден,

ами теорията се преподава в университетите

http://learn.bg/read/1734/%D0%9A%D1%80%D0%B8%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B8%D0%B8%20%D0%B7%D0%B0%20%D1%81%D1%8A%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%BD%D0%BE%20%D0%BA%D1%83%D0%BB%D1%82%D1%83%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%B5

и теорията се използва в бизнеса (щото и бизнесмените са треторазрядна категория, и имат пари за губене, нали тъй)

и не е холандски, а е български антрополог

http://www.business.uzh.ch/professorships/performance/teaching/courses/fs2012/docsemcult/cv_minkov.pdf

И не е само антрополог, а е староскандинавист

И е живял в скандинавиите..

ако този човек е треторазряден ...., драги, то твоя милост "колко разряден" е?

Редактирано от nik1
  • Потребители
Публикува (edited)

Бел. мод.

simple_stupid, престани с грубостите.

nik1, моля, не отговаряй на грубости.

Редактирано от glishev
  • Потребители
Публикува (edited)

уважаеми glishev, <br><br>след като си пуснах мнението в тази тема, такова каквото и колкото толкова, съфорумника ник ми отговори включая това:<br><br><br><br><br>очевидно вие това не го считате за грубо и обидно... защото намирате отговора ми на това за груб, и призовавате него за въздържание... <br><br>единственото смислено обяснение е, че не сте прочели последната страница, а само последното мнение...<br><br><br><br><br>като обикновен участник в този форум, най-горещо ви препоръчвам преди да съветвате въоръжен със "зеления цвят" да четете всичко за да си създавате едно що годе обективно мнение...<br><br><br><br><br>ник, ти си знаеш... <br><br>линка от Телеграф е трепач, не знам дали я прочете до края...&nbsp;<br><br>за мен е новост, че развяваната от теб теория тук е на Михаил Минков, а не на Хофстеде; ти не знаеше ли, че е на холандеца, а Минков само я пропагандира...<br><br>

nik1, много лесно и бързо минаваш в лични атаки.

1. Теорията за особеността (особеностите, понякога разглеждани като две различни) "себезаличаване/гъвкавост" версус "себеизтъкване/монументализъм" е развита от Минков...Това е труд на Минков..За връзката с шведите и "шведския случаи" съм писал доста (кои чел чел, кой разбрал, разбрал, кои не - здраве да е)

Същото, донякъде, в някаква степен се отнася и за особеността и "себеподтискане" версус "себеудовлетворяване"

2. Минков задава въпроси, формулира хипотези, и самият той внася корекции върху някои от вижданията на Хофстеде, за това трябва да се прочетат книгите му от 2007-ма, но има и публикации в тази насока "The evolution of Hofstede's doctrine" http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?articleid=1905643

Терминологията на български език е на Минков и не е преводна, а е преосмислена (което значи че теорията е осмислена)..

"властова дистанция" при Минков е "неравновластност", репективно равновластност"

култура с висока степен на "избягване на несигурността" при Минков е "тревожна" култура, респективно "спокойна"

и т.н

3. През 2011 Минков развива и теорията върху други културни особености и преформулира и преосмиля някои от старите в "Cultural Differences in a Globalizing World" http://books.google.bg/books?id=C_zLfq0q3j8C&printsec=frontcover&hl=bg&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false.

Редактирано от КГ125
  • Потребител
Публикува

70% от българските ученици, които завършват езикови, математически и частни гимназии у нас и владеят чужди езици, избират да учат висшето си образование в чужбина.

70% имат финансовата възможност да учат в чужбина, но не всички от тях са добри ученици и студенти.

Една част емигрират, само за да си намерят по-платена работа или - за да избягат от тукашната действителност.

В същото време, у нас, 70% от учениците не използват училищните тоалетни - заради необходимостта от ремонт, заради мръсотията, заради липсата на тоалетна хартия, заради липсата на топла вода, заради липсата на твърд или течен сапун, заради невъзможността за затваряне и/или залючване на вратите или - заради липсата на врати. Много ученици се крият в тоалетните, драскат по стените, пушат или извършват насилие над по-слабите от тях.

Да точно така, но от тези дето остават познавам поне няколко, които въпреки финансовата възможност и 'влизането' останаха тук, но не заради това, че са слаби, а просто...гаджета. Не всички имат добре платени родители (аз пиша за нормалните гимназии, а не за частните, къде родителите на децата не са някакви 'фирмаджии' в лошия смисъл на думата), но на запад има много програми, както и студенски заеми, които значително подпомагат желаещото да учи дете, което няма стабилен финансов гръб. Мой колега бивш футболист, които работеше в хлебозавод ама не като някакъв шеф успя да 'прати' сина си в MIT не си продаде апартамента, тъй като не беше от София и живееше под наем в двустаен. На мои приятели сина (от немската) не успя да влезе в Оксфорд (прие го като личн обида ;)), но завърши тази одина Уорик, със студенски заем. Ще почне да го погасява, като започне работа с месечна заплата към 10 000лв. Ако не си намери такава работа или не продължи да учи се счита, че се е провалил. Дъщерята на мои приятели втора година бачка в Хонг конг, плаща си заема. Две години беше в Дания и и писна да носи датските студенти на гърба си и по разни програми продължи в Азия (преди това май беше във Франция). Никаква част не емигрира за да си намери по-добре платена работа (каква 'по-добре платена' работа може да си намери студент или хеле пък ученик?!?). Това, ако не дадеш някакви док-ва ще го счета за явна лъжа! Хеле пък да избягат от тукашната действителност.

За всичките тези неща не са виновни децата! И не са 70%! Това пак е явна лъжа. Няколко години НПМГ-то беше в 'безвъздушно с-яние' относно финансирането си. Общината не даваше пари щото не е общиско, д-вата си правеше оглушки докато не се наложи статута му. Но всяка година ремонтираха по-малко, а когато се изясни финансирането и рампа за инвалиди направиха.

По повод на родителските срещи. Преди да замина за чужбина аз ходех, но внимателно избрахме у-щето на дъщеря ми. Първото. На места искаха тест, аз моментално се изсмивах, та това беше незаконно и училищата отпада. На две места поискаха местоработите на родителите ;). Ясно! Жена ми беше държавен служител, а аз работех за холанска банка. Влезнахме от първия път, ама зачеркнахме у-щето. Накрая видяхме, че у-щето в което бях учил е филиал на СМГ. Ами щялата 4-та група на детската градина на дъщеря ми се записа ;). И не съжалиха. Но вината не е само на д-вата. Вярно не може навсякъде да се поддържа някакво ниво. Две години и то най-важните 6-ти и 7-ми клас дъщеря ми се премести (преместихме се от единия край на София в другия) в ено друго у-ще. Там в 7-ми клас направо се подиграваха с децата. Аз късно разбрах причината, все търсех 'вината' в детето си (че си е намалило успеха по математика след като от 3-ти клас ходи на уроци в СМГ). Но разбрах! Учителите бяха получили 'директива' от директорката си умишлено д намаляват оценките за да може гимназията на това у-ще да продължи да съществува. Иначе щяха да 'резнат' паралелки и накрая да закрият или там да сместят и друга гимназия (както май стана). Не съм конфликтна лично и след като дете си взе перфектно изпитите (с всички въпроси за 4-ри и поветето за 3 точки, където СМГ си каза 'думата' и по-малко от половината за 1 точка където даскалицата трябваше да отговаря) реших да не правя проблем. Като я видяхме поех 5 пъти дълбоко въздух и пак реших да запаза мълчания, ама като почна да лицемерници и да ахка и охка колко добре се е представила е побеснях! Разлетя се перушина. До мен майката на двете внучки на Радой Ралин близначни се включи и тя (на тях 4-ки които им попречиха да влязат във френската, ама не останаха там). Та доста по-виновни са учителите, които да си задържат 1 000-та лв. колкото 'струва' един ученик правят такива неща, а те не са малко!

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!