Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува

функционално-неграмотни? това пък какво ли е?

сигурно не правят разлика между неВрон и неФрон?

Разрови назад темата (като кълбо с прежда) и ще разбереш. ;)

  • Мнения 125
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител
Публикува

Ми това е - не схващат какво четат. Четат едно, мислят за друго.

Или не дай си боже - не мислят за нищо.

Едно време, докато бях ученик, имах една приятелка, която учеше в Испания.

Тях ги караха всяка седмица да пишат по един проект - на зададена тема или пък на свободна тема по техен избор.

Примерно по химия - тема - ацетиленова химия или сравнение между термичен и каталитичен кракинг, или кръговрат на азота и прочие.

По география - стопанство на страните от източния блок след промените и каквото си измислите.

Ровеха се по библиотеки, събираха, преписваха и създаваха доклади от по 20 страници /е, с картинките/ още в 9-и клас.

От нас по това време се искаше да "пеем" уроците си.

Аз тогава даже се чудех защо така ги развалят в Испания, щото реално те преписват, не са техни знания, дори не е сигурно дали са разбрали какво са чели... обаче се учат да четат и да анализират, да преценяват дали текстът е подходящ или не е подходящ. Боравят с информация в огромни обеми и могат да си съставят мнение по темата.

После ги четяха тия ми ти доклади пред целия клас. И така научаваха по другите теми неща, които ги няма по учебниците.

...

А момичетата около мене четяха до пълно наизустяване. След седмица забравяха прочетеното.

След лятната ваканция спомени те почти нямаха от предишната година. Все едно всяка година тръгваха на училище от първи клас.

...

  • Глобален Модератор
Публикува

А по история какви задания им даваха? За Реконкистата, за Великите географски открития, за Великата испанска армада, за ген. Франко, за Ел Сид, за испанските владетели, предполагам?

  • Потребител
Публикува

Учителят изготвя списък с теми, който надвишава броя на учениците и ги оставя да си избират. И се оказва, че всеки харесва нещо различно.

Ако двама души харесат едно нещо, то тогава разглеждат въпроса от различни гледни точки.

Ние тогава нямахме компютър, това са годините преди хипеинфлацията. И си мислех колко ли зор би ми било да си напиша доклада на машина. Защото не им приемали ръкописни доклади. За което аз протестирах, но по него време нито един от моите съученици не можеше да напише 1 страница текст за по-малко от 2 часа...

В България едно време се стимулираха тези ученици, които си учеха добре уроците - без въпроси и без възражения. Това впоследствие се превърна във функционална неграмотност.

Наскоро един програмист спореше с мен на тема от животинската физиология. Че и искаше да му се обяснявам.

Това е следствие. Отстранете причината.

  • Потребител
Публикува

На мен и друго ми направи впечатление.

Едно време, когато учехме биофизика, ни се говореше, че това е млада наука, възникнала през 70-е години.

Посещавайки Словакия, чух, че била млада наука, възникнала през 70-е години.

И изказването придоби тежест.

Посещавайки Германия, аз взех, че изстрелях тази умна мисъл - и се оказа, че немците не знаеха, че била толкова млада.

Те си я имали за отделна наука още преди началото на Втората световна война?

...

Нашите учебници са морално остарели!

Изключение са историческите науки, където колкото по-стар, толкова по-ценен.

/поздрав към Гандалф/.

  • Глобален Модератор
Публикува

Да, напоследък се създадоха доста учебници по история, но с минимални изключения те са далеч от съвършенството.

  • 9 месеца по късно...
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

По-скоро ги бракуват и ги дават за вторични суровини. Трупат ги на купчина пред сградата и идва камион да ги отнесе.

Скоро четох някаква новина, че голяма библиотека в областен град изхвърлила голямо количество стари книги на огромна купчина пред сградата, но служителите не далваи на минувачите да си отнесат по някоя по-запазена книга.

От друга страна пък, имаме тенденцията да се увеличава запасът на библиотеките и читалищата с електронни книги и списания.

Този месец бях в едно иновативно читалище в Пловдив (в ЖК Тракия) - НЧ "Съвременник - 1986". Там купуват електронни четци и таблети за читателите на електронни книги и списания. Препоръчах им да включат в своята база даннии (те трупат безплатни книги и списания, а също така - и закупуват платени книги и списания, чиято цена е с около 2/3 по-евтина от тази на хартиен носител) онлайн списанията "Българска наука" и "Военна история".

http://savremennik.com/

https://www.facebook.com/savremennik

http://petminuti.com/%D0%B4%D0%B0-%D1%87%D0%B5%D1%82%D0%B5%D1%88-%D0%B2-%D1%87%D0%B8%D1%82%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D1%89%D0%B5-%D1%81%D1%8A%D0%B2%D1%80%D0%B5%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D0%B8%D0%BA-%D0%B1%D0%B5%D0%B7%D1%86/

Редактирано от ISTORIK
  • Потребител
Публикува (edited)

И в едно читалище колко електронни книги могат да купят? Дори да е в голям град?

..а за шпанците дето пише Емил, че уж анализирали - данни от днес - към момента дълг от 378 милиарда....

Редактирано от kramer
  • Потребител
Публикува

И в едно читалище колко електронни книги могат да купят? Дори да е в голям град?

Не знам колко, но електронните книги са по-евтини от книжните. А световния гигант Амазон от 2010 г. отчита повече продажби на електронни книги, отколкото на книжни.

Отделно е големият проблем със замърсяването и разхищаването на ресурси за създаването на книжни носители. Като отчетем и че 30% никога не са продадени и са подложени на рециклиране, това е една форма на съхранение морално остаряла и неефективна.

  • Потребител
Публикува

наскоро бях на родителска среща в една от най-елитните гимназии в БГ и нещата са трагични

не виждам особен потенциал за промяна

като пиша трагични, това има няколко страни:

1) учениците са се разхайманили и разкелешили

2) училището не е добре поддържано и ремонтирано

3) добрите учители не можеш да ги накараш да вземат допълнителни часове, защото ходят да чукат пари на частно по курсове и уроци, така някой като се пенсионира, напусне или разболее идва външен с много по-ниско ниво (най-голямата разправия на родителската беше точно за такъв случай по основния предмет в училището), само дето няма кой друг да дойде на негово място или да му вземе часовете

типична БГ история в стил 'след нас потоп', в която всички участници си мислят, че някой друг е виновен, а всъщност всички са виновни

не по-различна от много подобни истории в университетите или болниците - навсякъде където базовите заплати са ниски

  • Глобален Модератор
Публикува

Кадърните учители биват изхвърлени от "системата". Понеже те работят съвестно и на техноя фон веднага лъсват другите, които са тяхна противоположност. В много училища директорите се държат като феодали и толерират мързеливите, некадърните, подмазвачите, клюкарите, доносниците. Добрите учители стават неудобни, дори само за това, че не взимат страна в никой от лагерите в учителския колектив.

  • Потребител
Публикува

Ако си некадърен и мързелив, никой не очаква от теб да си свършиш качествено работата, никой не ти възлага надежди, че ще свършиш нещо извънредно или, че си точния човек за важните и отговорни задачи. Ако си кадърен обаче на теб ти се гласува доверие. Под "доверие" се има предвид допълнителна работа, която изисква специфични знания и квалификация, но за сметка на това не ти се плаща за нея.

Когато скатавката глупак все пак свърши нещо, той получава похвали и всички го забелязват. Съвестния обаче върши 100 пъти повече работа и има много по-голям шанс да направи грешка. Неговия труд никой не забелязва, защото той е приет за даденост. Никой не се интересува какво е пожертвал за да поддържа системата работеща, защото тя винаги си е била функционираща в негово присъствие. Обаче когато стане фал всички го забелязват и той бива руган, наказван и наритан да си знае мястото на черноработник. Кадърните хора са като Слънцето. Никой не им благодари за това, че огряват навсякъде, обаче ако мине облак следва ругане как се е сговнило всичко.

Някакъв страшен омагьосан кръг се е получил. Колкото и повече да може да произвеждаш и показваш, накрая ти плащат като на онзи, който нищо не върши. Каква мотивация може да имаш? А когато способностите ти се окажат неудобни и провокират завист, омраза и подмолни интриги, защото ISTORIK говори за неща, които съм виждал с очите си, тогава не по желание, а по принуда не можеш да реализираш възгледите си. А ако умните хора не могат да реализират възгледите си, то съдбата на цялата нация е обречена. За ниско качество и ниска производителност се плаща ниска заплата. И ей го на, затворихме кръга на собственото си самоубийство.



По-скоро ги бракуват и ги дават за вторични суровини. Трупат ги на купчина пред сградата и идва камион да ги отнесе.


Това ме подсети за практика в училищата. Когато техника, примерно компютри, остарее достатъчно за да бъде подменена с по-нова, то старата, независимо дали може да се използва все още в своята цялост или на части, бива бракувана. Бракуването се изразява в цитирам "чупене на парчета и изхвърляне в контейнера".

Много ми е интересно и в чия трудова характеристика има включено чупенето на дънни платки, RAM памет, процесори, клавиатури и прочие...

  • Глобален Модератор
Публикува

А в предприятието на жена ми (частна чуждестранна фирма) раздават бракуваните принтери, клавиатури и мишки на служителите си. Преди няколко дни се обзаведохме с принтерче.

  • Потребител
Публикува

Ако си некадърен и мързелив, никой не очаква от теб да си свършиш качествено работата, никой не ти възлага надежди, че ще свършиш нещо извънредно или, че си точния човек за важните и отговорни задачи. Ако си кадърен обаче на теб ти се гласува доверие. Под "доверие" се има предвид допълнителна работа, която изисква специфични знания и квалификация, но за сметка на това не ти се плаща за нея.

Когато скатавката глупак все пак свърши нещо, той получава похвали и всички го забелязват. Съвестния обаче върши 100 пъти повече работа и има много по-голям шанс да направи грешка. Неговия труд никой не забелязва, защото той е приет за даденост. Никой не се интересува какво е пожертвал за да поддържа системата работеща, защото тя винаги си е била функционираща в негово присъствие. Обаче когато стане фал всички го забелязват и той бива руган, наказван и наритан да си знае мястото на черноработник. Кадърните хора са като Слънцето. Никой не им благодари за това, че огряват навсякъде, обаче ако мине облак следва ругане как се е сговнило всичко.

Някакъв страшен омагьосан кръг се е получил. Колкото и повече да може да произвеждаш и показваш, накрая ти плащат като на онзи, който нищо не върши. Каква мотивация може да имаш? А когато способностите ти се окажат неудобни и провокират завист, омраза и подмолни интриги, защото ISTORIK говори за неща, които съм виждал с очите си, тогава не по желание, а по принуда не можеш да реализираш възгледите си. А ако умните хора не могат да реализират възгледите си, то съдбата на цялата нация е обречена. За ниско качество и ниска производителност се плаща ниска заплата. И ей го на, затворихме кръга на собственото си самоубийство.

Това ме подсети за практика в училищата. Когато техника, примерно компютри, остарее достатъчно за да бъде подменена с по-нова, то старата, независимо дали може да се използва все още в своята цялост или на части, бива бракувана. Бракуването се изразява в цитирам "чупене на парчета и изхвърляне в контейнера".

Много ми е интересно и в чия трудова характеристика има включено чупенето на дънни платки, RAM памет, процесори, клавиатури и прочие...

Винаги съм се чудел изродщината при бракуването да се трошат здрави неща на кво се дължи - на свръхпроизводството при криза на капитализма или на соцолигофрения...

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Военно дело
Публикува

Българските
ученици са показали най-слаби резултати по четене и математика в целия
Европейски съюз. Това показват сравнителни данни на Европейската
комисия, която отново призова за реформи в сферата на образованието у
нас.

Според резултатите България отделя най-малко пари за образование
като в последните години България е намалила размера на средствата,
които отделя за образование. През 2011-а те са спаднали до 3,6 на сто от
брутния вътрешен продукт. Това е най-малко в целия Европейски съюз,
където средният процент е бил 5,3.



Учениците у нас са на последно място по математика и четене – тези,
които се провалят на специализираните тестове, са съответно 47 и 41 на
сто, или над два пъти повече от средното за 28-те страни-членки.



България е изправена пред предизвикателството да подобри цялостното
качество и ефективност на образователната си система, обобщава
Европейската комисия.



В доклада за нашата страна е отбелязано, че до края на годината се
очаква нов закон за средното образование, с който да бъдат въведени
нужните промени. Записано е още, че реформите във висшето образование са
довели до много ограничен напредък, и че там основен проблем остава
несъответствието между предлаганите специалности и нуждите на пазара на
труда. Това според Еврокомисията увеличава структурната безработица и
пречи на развитието на високостойностни, иновативни сектори на
икономиката.



В доклада е отбелязано още, че страната ни е под средното за Европейския
съюз ниво на владеене на чужди езици, и че е предпоследна по дял на
хората с добри компютърни умения.

  • 2 седмици по-късно...
  • Потребител
Публикува

затова редовно печелим олимпиади, м? :)))

Защото бъдещите млади просветители са настоящите ученици - тези, които виждат как оценки се вадят с преписване от нета, а отсъствия се извиняват с фалшиви бележки и благословията на родители, лекари и учители. И само наивникът може да се радва, че има десетки кандидати за свободните учителски места. По време на криза е така - връщат се тези, които системата е отблъснала по една или друга причина. Точно те първи ще напуснат, когато открият друга възможност за реализация.

В сайта на МОН ще открием една интересна сянка на качулката. Там постоянно има съобщения за успехи на олимпиадите по математика, по информатика. Че първите места на световни състезания са истински постижения, спор няма!

Но защо точно министерството трябва да се гордее с тях?! Дали само заради средствата, които дава на отборите за пътни? Медалистите са обучавани по програми, които нямат нищо общо с програмите в масовото училище. Неслучайно един от ръководителите на националния отбор по информатика Келеведжиев казва, че самообучението е основен двигател на тези ученици, че решават задачи дори по 9 часа на ден. Да, не всеки може и трябва да е шампион, но само наивникът ще свърже тези постижения с реалността в нашето училище. И защо ли на министерския сайт няма информация за това, че "българските ученици са показали най-слаби

резултати по четене и математика в целия Европейски съюз" (http://www.novini.bg/news)? Ех, огледалце, огледалце от стената, не си останало само в приказкитеЕ.

http://paper.standartnews.com/bg/article.php?d=2013-11-09&article=471690

  • Потребител
Публикува

Ученици от любимата ми гимназия (и на Романа, т.е. тази дето е завършил де, не зная дали му е любима :)), оказаха добри резултати и призови класирания и в олимпиядите по биология, география и химия :).

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Тестът PISA се провежда на всеки 3 години.

Това са данните за 2009 г.

Данните за 2012 г. ще бъдат достъпни към средата на следващия месец (декември 2013 г.).

---

На стр. 35 си пише, че НЕуспеваемостта на второ ниво на PISA за 2009 г. (нивата са от 0 до 5) е както следва:

- математика - 47%

- четене - 41%

- наука - 39%.

Данните за НЕуспеваемостта на учениците от Финландия (пак - за второ ниво на теста) са следните:

- математика - 8%

- четене - 8%

- наука - 6%.

---

Дадени са данни и от друго изследване, това на PIRLS, извършено през 2011 г.

Българските ученици са изследвани само за четене и НЕуспеваемостта им тук е "едва" 23%.

Данните за неуспеваемостта на учениците от Финландия са следните:

- математика - 15%

- четене - 8%

- наука - 8%.

education-and-training-monitor-2013_en.pdf

Редактирано от ISTORIK
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)
Грамотността на учениците и студентите намалява от година на година, признават учители и университетски преподаватели и го потвърждават с тестове.
Младите все повече бъркат граматиката, пренасят в българския език правописни правила от западните езици, които изучават, нямат усет за "й", и за "ь", не знаят къде трябва да се пише пълен член и къде - кратък член.
Интернет и мобилните телефони родиха нов жаргон. В писмен вид той представлява странна смес от латиница и кирилица, плюс цифри и символи на мястото на някои букви.
Има толкова тъпи парчета сред учениците, които не могат да напишат дори и своето собствено лично име! Обаче учат в елитни училища и взимат диплома!
Пишат имената си с липсваща крайна буква (имена като Стоян, Иван, Петър и Димитър... вече се пишат без последната буква, да знаете!), с липсващи букви в средата... Наполовина на кирилица и наполовина на латиница (Десиslava, Zlatoмира...). С цифри и букви (100ян, 5ко, 5я)...
Не могат да си напишат името, ама отиват на училище с телефони за по 2000 лв. (по-скъпи и от лаптоп!), ходят облечени като магистрални труженички (ето пагубната роля на чалга "културата"!). Пречат на онези единици, които искат да научат нещо в час...
И един ден тези хора ще ни лекуват, ще управляват държавата, ще ни бъдат работодатели, ще бъдат учители на нашите деца и внуци!...
Въпреки тази мрачна картина, си струва човек да работи в образованието, но - само заради онези ученици, които наистина желаят да научат онова, което им се преподава, и ценят знанието и учителите си, които им дават реални знания.
Редактирано от ISTORIK
  • Потребител
Публикува

Грамотността на учениците и студентите намалява от година на година, признават учители и университетски преподаватели и го потвърждават с тестове.
Младите все повече бъркат граматиката, пренасят в българския език правописни правила от западните езици, които изучават, нямат усет за "й", и за "ь", не знаят къде трябва да се пише пълен член и къде - кратък член.
Интернет и мобилните телефони родиха нов жаргон. В писмен вид той представлява странна смес от латиница и кирилица, плюс цифри и символи на мястото на някои букви.
Има толкова тъпи парчета сред учениците, които не могат да напишат дори и своето собствено лично име! Обаче учат в елитни училища и взимат диплома!
Пишат имената си с липсваща крайна буква (имена като Стоян, Иван, Петър и Димитър... вече се пишат без последната буква, да знаете!), с липсващи букви в средата... Наполовина на кирилица и наполовина на латиница (Десиslava, Zlatoмира...). С цифри и букви (100ян, 5ко, 5я)...
Не могат да си напишат името, ама отиват на училище с телефони за по 2000 лв. (по-скъпи и от лаптоп!), ходят облечени като магистрални труженички (ето пагубната роля на чалга "културата"!). Пречат на онези единици, които искат да научат нещо в час...
И един ден тези хора ще ни лекуват, ще управляват държавата, ще ни бъдат работодатели, ще бъдат учители на нашите деца и внуци!...
Въпреки тази мрачна картина, си струва човек да работи в образованието, но - само заради онези ученици, които наистина желаят да научат онова, което им се преподава, и ценят знанието и учителите си, които им дават реални знания.

Май си поостарял вече, кат мармориш в-у такива неща.

Знаеш ли с какво са аганжинирани тези хипер-супер-турбо телефони? 60-70% с игра подобна на тетрис, ангрибирд и подобни.

Остава ти вярата в това което написа в последното изречение....

:goodpost::goodpost::goodpost:

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!