Отиди на
Форум "Наука"

Царица Мария Палеологина - най-заклеймяваната жена в българската средновековна история


Recommended Posts

  • Глобален Модератор

Йончев прав си, че не мога със сигурност да твърдя какви са били намеренията на Калоян относно наследяването на властта в последствие, поне от наличните данни в случая. Но е факт, че той не закача Иван и Александър, факт е че Борил ги "закача" :) и ако не бъркат в сведението за Рим, единствения му син е пратен за духовник, т.е. какво остава? Остава само дъщерята на Калоян, там вече е напълно сигурно, че поне в средновековното БЦ наследяването на царската титла няма как да стане от жена. Така че какви може да са били намеренията на Калоян по този въпрос? Остава възможността да е имал и други деца освен въпросните 2 известни на историографията. Другия варянт е най-безотговорно да е нямал никаква конкретна позиция по въпроса и с това до голяма степен да е провокирал междуосоиците след смъртта си, което мене малко ме съмнява, но пък като се сетя Иван Асен какъв латиносериал забърква около трона си... де да знам :)

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 63
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Глобален Модератор

Синът на Калоян е пратен не за духовник а с цел да бъде коронясан от папата.Сведението си е повече от изрично.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Едната версия е, че бил отровен по време на пира по повод осиновяването му от царицата.

Другата версия е, че след като си тръгнал от двореца след него били пратени убийци. Любопитното е, че в тази версия пак се намеква, че е бил отровен. Неясно - как.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Постановката с осиновяването е била примката, която е трябвало да го докара в Търново, където да бъде отровен на пира ;)

За Витлеем някой може ли да намери какво точно се споменава по повод коронясването му от папата?

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Споменава се, че се срещнал с Инокентий III, за да бъде коронясан за владетел на Влахия по молба на баща си. Това твърдение стои доста лековато като имаме предвид, че в дипломатическата кореспонденция между България и Рим няма никаква следа за подобно нещо, а коронацията е достатъчно съществена тема и - както знаем от примера с Калояновата - не се урежда току така. Дори наопъки: в тази кореспонденция става дума за изпращане на царски син в Рим, но със съвършено друга цел: да се обучава. Едва ли бихме могли да смятаме, че "обучение" е кодовата дипломатическа дума за "коронация".

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

От това, което пише Блазиус Клайнер излиза, че въпросният "син на краля" май ще да е бил Иван Асен (сиреч необичайното име Витлеем е по-скоро код - Витлеем е градът на цар Давид и на истинския царски род, т.е. може да значи шифровано просто, че това е истинския наследник на трона). Проблемът е, че Клайнер може и да греши. Но по въпросът си има отделна тема, тъй че за повече подробности - там.

Греши. Блазиус Клайнер е ползвал разни източници и доволно е изпообъркал личностите.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Сведението на абат Рудолф е изрично и за никакво обучение не става въпрос.Говори се единствено за коронация.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Сведението на абат Рудолф е изрично и за никакво обучение не става въпрос.Говори се единствено за коронация.

Да, изрично е. Но сведението от кореспонденцията също е изрично. И понеже става въпрос за междудържавна кореспонденция, за сведения директно от времето на събитието и от лицата, които най-активно участват в него, аз предпочитам това сведение, вместо сведението на един напълно неизвестен автор, писано в неуточнено време и почерпано от неясен източник.

Нека не изпадаме в плен на подозренията, че изворите нарочно крият онова, което предпочитаме да бъде вярно.

Редактирано от T.Jonchev
  • Upvote 3
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Йончев прав си, че не мога със сигурност да твърдя какви са били намеренията на Калоян относно наследяването на властта в последствие, поне от наличните данни в случая. Но е факт, че той не закача Иван и Александър, факт е че Борил ги "закача" :) ...

Но кога ги 'закача'? Аз съм привържаник на хипотезата, че едва след 1211-та, когато е 'бунта' на част от куманските вождове. Подозирам, че даже Иван Асен и Александър да не са в о-вата му, то са били нещо като знаме (и от там сведението, че Иван Асен 'обсаждал' (т.е. воювал) Търново 7 години докато победи). Интересн о ми е също кой се 'води' наследник на Борил при липса на сведения за негови преки такива. Най-преките трябва да са именно Иван Асен, Александър и сина на Калоян и Стрез и Слав, ако са асеневци.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Йончев, ще си позволя да ти противореча. Кой е Петър? Един аристократ, самонарекъл се цар, на трон който е унищожен преди много години. От международна гледна точка си е чист бунтовник. Единственото на което се крепи е общественото мнение сред българите, които го признават за свой цар. Ни повече ни по малко. Асен, когато станал популярен и започнал да привлича общественото мнение на своя страна също станал цар с толкова легитимност колкото и брат си. Защото и той е получил властта както и брат си не поради родство, а изцяло по избора на аристокрацията кой да я води.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Но оттам нататък! Всички се надпреварват да се нарекат асеневци или да се женят за асеневки. Да в началото е стоял един, ми кой е Цезар? Или Карл Велики?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Оттам нататък е след Иван Асен II, а не след Асен.

Общо взето твърдението за "легитимността" на Асен и на неговите наследници се появява едва по времето на Иван Асен II

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Много знаеш ти какво си е измислил Иван Асен. Ако знаеш докажи го, а не пиши глупости! Тук к'во излиза? Че всички са узурпатори? Не само за ВБЦ и за ПБЦ, а в цялата човешка история (с редки изключения). А и така да е след него що ли всички са искали да се родеят с гадния узурпатор?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не не е така. Но глупост е някой да пише неща без да ги доказва.

Не, мен не ме образовай (аз съм непоправим), но ако искаш образовай другите.

Ето какво си написал:

Напротив, Иван Асен II си измисля, че уж той е легитимен, а си е един най-обикновен узурпатор.

Какво точно (по-различно от другите) си измисля, Иван Асен? И защо е обикновен узурпатор (кои са необикновенните и кои не са узурпатори?)?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Да, изрично е. Но сведението от кореспонденцията също е изрично. И понеже става въпрос за междудържавна кореспонденция, за сведения директно от времето на събитието и от лицата, които най-активно участват в него, аз предпочитам това сведение, вместо сведението на един напълно неизвестен автор, писано в неуточнено време и почерпано от неясен източник.

Нека не изпадаме в плен на подозренията, че изворите нарочно крият онова, което предпочитаме да бъде вярно.

Всъщност точно в този случай в изворът, т.е. писмото на Калоян нарочно се крие кой е Витлеем. Кой е той го пише не в писмото на Калоян, а в писмото на архиепископ Василий. Още по-интересното е, че се говори за синът на рекса, а не на императора, какъвто Калоян е държал да бъде титулуван.

Но тъй или иначе си имаме отделна тема за Витлеем и не е необходимо да приповтаряме всичко.

Не е много уместно също голословното отричане на Блазиус Клайнер. Може и да бърка, но все пак сочи сведение, което е не е от най-популярните данни за Калоян. А пък той си е бъбрил с монаси, които са имали поглед върху архиепископската библиотека в Чипровци.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Йончев, ще си позволя да ти противореча. Кой е Петър? Един аристократ, самонарекъл се цар, на трон който е унищожен преди много години. От международна гледна точка си е чист бунтовник. Единственото на което се крепи е общественото мнение сред българите, които го признават за свой цар. Ни повече ни по малко. Асен, когато станал популярен и започнал да привлича общественото мнение на своя страна също станал цар с толкова легитимност колкото и брат си. Защото и той е получил властта както и брат си не поради родство, а изцяло по избора на аристокрацията кой да я води.

Съгласен съм, Петър е един от мнозината местни аристократи. От гледната точка на империята, а и на западните страни, е бунтовник срещу законния василевс. Всичко това е съвсем вярно. Но когато през Средните векове един обикновен бунтовник успее да се закрепи, да отцепи територия или да катурне императора от престола, това му дава легитимация - защото, за да постигне подобно нещо, значи Бог е съизволил да го допусне. Станало е с подкрепата на Бога, по Божия промисъл, без която почти нищо не се случва. Т.е. според това схващане легитимацията я дава самият Бог. Точно поради това са възможни безродни императори, изпълзяли от низшите обществени слоеве - като Фока да речем.

Представяш ли си кой би тръгнал след т.нар. Ивайло, ако не беше "небесната връзка"? А колко биха се разбунтували заедно с Асеневци, но без бръщолевенето на "бесноватите" и без Свети Димитрий?

Популярността и кадърността са фактор, то се знае, но не първи фактор. Защото средновековният човек е богобоязлив по природа или по принуда - все едно.

  • Upvote 4
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

И все пак забравяте че могъщия римски папа в едно писмо категорично заявява че "Петър и братята му както е известно произхождат от рода на някогашните български царе".А адресата на писмото също не е случаен.Да в Средновековието са налице множество фалшификации на тема родословие но в случая е възможно и да има някаква доза истина.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

И все пак забравяте че могъщия римски папа в едно писмо категорично заявява че "Петър и братята му както е известно произхождат от рода на някогашните български царе".А адресата на писмото също не е случаен.Да в Средновековието са налице множество фалшификации на тема родословие но в случая е възможно и да има някаква доза истина.

Е, възможно е. Всеволод Николаев навремето много упорито издигаше това твърдение.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

И все пак забравяте че могъщия римски папа в едно писмо категорично заявява че "Петър и братята му както е известно произхождат от рода на някогашните български царе".А адресата на писмото също не е случаен.Да в Средновековието са налице множество фалшификации на тема родословие но в случая е възможно и да има някаква доза истина.

Много, много малко вероятно е да имат даже дакива сведения, даже фалшифицирани, но е добър повод да се пусне една тема за тази вероятност. Т.е. на кои точно стари български царе? От коляното на Крум или на Самуил (ако приемем, че Самуил не е от коляното на Крум по съребрена линия, каквито хипотези има ;)).

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Митак боя се че в тази тема освен догадки друго няма какво да се пусне.В случая далеч по важно е че Асеневци търсят приемственост именно със старите български царе - а не с някой от византийски император да речем.Освен това всички знаем как Калоян говори за неговите предходници Симеон,Петър и Самуил.Твърде странна позиция ако наистина говорим за етнически власи.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Guest
Тази тема е заключена!

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!