Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребители
Публикува

http://newsart.net.server18.host.bg/node/996

Необикновен концерт, в чиято програма в пълен вид се изявява изконната връзка между музиката и поезията.

В епохата на Английския ренесанс музиката присъства във всеки театър – известните нам монолози, стихове от драми, рефлективни фрази от Шекспир са изпълнявани като песни, а сонети и поеми звучат в мадригали и балади, претворени нееднократно от различни композитори-поети.

В страната ни досега рядко имахме възможност да чуем музика от подобен род и първите изпълнения ставаха от самостоятелни музиканти, един вид възрожденци на старата музика в България, но сега истинско събитие е, че инициативата е от професионални музиканти от институтция с дълга история - Национален филхармоничен хор „Светослав Обретенов” с диригент Илия Михайлов и специално поканените участници Бисер Генев (клавесин), Иво Паунов (блокфлейта, китара), както и актьорите Христо Чешмеджиев и Янита Кирова.

Известната в цяла ренесансова Англия „Балада на Краля” (Pastime with Good Company) е написана от самия Хенри VIII, малко преди неговото короноване и вдъхновена от Катерина Арагонска – неговата първа жена.

Мадригалът от Томас Морли - Now is the month of maying (публикуван 1595), е подкана към пролетен танц, която с метафори прикрито ни повежда към еротични наслади. Днес музиката му е неотменна част от честването на May Morning в Оксфорд, когато хорът на Magdalen College изпявя тези стихове от покрива на кулата на колежа.

За английските музиканти и поети от Ренесанса в пълна сила важи казаното от Франсис Бейкън в неговите „Опити” (1597), в началото на знаменитото есе „За странстването” (Of Travel): „Пътешествието при по-младите е път към образованието, а при по-зрелите - към опита.” Културата на Англия от това време не само се учи „пътувайки” из Европа и след това претворява в обогатен вид наученото (английската мадригална и поетична школа е свързана с италианската, но и се различава от нея), но при сакралната полифония имаме чувство, че тя не само следва, но изпреварва и „антиципира” други народи. Такъв пример са творбите на Томас Талис, които сякаш предсказват монументалната италианска полихорална музика, а стилизираната полифония на Уилям Бърд сякаш кореспондира с „образеца-идеал” на римската школа за църковно многогласие – Джовани Палестрина.

Но за да узнаете пълната програма елате на концерта „Английски ренесанс: Музика и поезия” - 23ти януари, сряда от 19 ч., Камерна зала България, когато съчетани със сонетите на Томас Уайът (1503-1542), Едмънд Спенсър (1552-1599), Кристофър Марлоу (1564- 1593), Бен Джонсън (1572-1637) и стихове от пиесите на Уилям Шекспир ще чуете не само творби на споменатите Хенри VIII, Томас Морли, Томас Талис и Уилям Бърд, но и на Томас Форд, Toмас Томкинс, Джон Бартлет и любимия на кралица Елизабет лютнист Джон Дауланд.

  • Потребители
Публикува

Дано се напълни залата, това трябва да се чуе.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!