Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Администратор
Публикува

Запитахме Гл. ас. ГЕОРГИ ГАНЧЕВ този въпрос и ето неговият отговор:

Трудно ми е да си представя, че бих могъл да променя особено науката само с влагането на повече финансови средства. За мен промяната в много по-голяма степен се свързва със структурни промени в Обществото, въз основа на които то да започне да функционира така, че движещата сила в него да бъде интелигентния, знаещ, високообразован и способен човек.

(целия текст: )

http://nauka.bg/a/%D0%BA%D0%B0%D0%BA-%D0%B1%D0%B8%D1%85-%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%BB-%D0%BC%D0%BE%D1%8F%D1%82%D0%B0-%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%B0-%D1%81-1-%D0%BC%D0%B8%D0%BB%D0%B8%D0%BE%D0%BD-%D0%B5%D0%B2%D1%80%D0%BE

А вие какво бихте направили с 1 мил. евро за науката?

  • Потребител
Публикува

Бих си купил пишеща машина за 100 евро и с останалите бих отишъл в Куба, да си топя лапичките в солена вода, да пия Дайкири и да чукам на пишещата машина като Хемингуей. Веднъж го пробвах - но се оказа, че 8 коктейла ми идват много (той е пиел по 8 коктейла преди да започне да пише) и уцелването на клавишите ми беше нещо като мисия невъзможна. А какво е общото с науката? - Ами бих написал книга за науката. На пишещата машина. Защо не? За философската страна на науката и научните изследвания.

...

Ако трябва да се направи нещо на европейско ниво с тези пари, то вероятно - ново оборудване за лабораторията и заплата за двама души да работят по проекта в продължение на 2-3 години. С идеята да се напише статия, с която да "измуфтим" още пари по някоя програма, за да има по-добро бъдеще лабораторията.

  • Модератор Инженерни науки
Публикува

Хе-хе..

Аз като се върна ще пиша в тази тема..

Все пак нека имаме предвид, че не се занимавам с наука..

Малко съм простак..

  • Потребител
Публикува

Преди години един директор на един институт хванал младите и ги събрал в кабинета си. Казал им - Слушайте, момичета и момчета. Вие вече сте големи, имате дисертации. Аз искам нашият институт да дръпне напред и ви възлагам една бойна задача. Ще ви помогна да отидете в чужбина, да поработите някоя друга година. Като се върнете, ще ви помогна да кандидатстваме по програми "завръщане на учен в родината", за да имате пари за изследвания и да донесете нови знания при нас.

И така заминали 10 човека. Но директорът се сменил. А новия директор се изплашил, че тези хора, като дойдат, ще му разклатят клона (стара лисица, кадър на Партията). И когато тези хора направили точно 2 години в чужбина и връщането им било въпрос на някой-друг месец, той им съобщил, че са загубили мястото си, понеже мястото им се пазело точно две години.

Децата плакали, плакали, пък им минало и си останали в чужбина.

...

Реално науката в България само така може да дръпне напред, аз това съм го писал вече - чрез привличане на млади изследователи с хубави публикации, които знаят методи - и могат да пишат - за да кандидатстват и да им отпуснат средства за работа - да обучат хората в България на нови методи и науката да тръгне.

НО

Кой е тоя шеф, дето ще си вземе такъв човек в екипа, та да му стане шеф на него самия? (щото реално шефът е този, който държи парите и този, който знае).

И

Кои са тези хора, които ще си жертват научното бъдеще като отидат и изостанат в България с нещата?

  • Глобален Модератор
Публикува
  • Потребител
Публикува

Няма да изплуват.

Ето, казват - през 90е години много паднаха заплатите, много бяхме зле. Много учени напуснаха. Сега вече сме по-добре, вдигат лека по лека заплатите.

Опппа. Секунда.

Я кажете, другари и другарки, кои са тези учени, които първи ще напуснат науката при влошаване на условията?

Тези, които имат алтернатива. С други думи - най-добрите. Те могат да си намерят работа и някъде другаде.

Ще останат ... кои?

И после - колкото и да им увеличават заплатата на тия, дето останали, ефект няма да има.

...

Тоест ако ме питате дали трябва да се вдигнат заплатите в БАН или - не, бих отговорил - хубаво би било да вдигнат заплатите, че са много ниски, но не би имало смисъл да ги вдигат много, защото няма да има файда никаква.

Мислите ли, че хора, които от 10 години са спрели да работят, изведнъж ще придобият трудови навици?

Ето ме, аз тука днес цял ден отморявам, ама вчера имах една демонстрация, изкарах две купички с храна и днес съм почивка...

  • Глобален Модератор
Публикува

за милион евро бих създал нова псевдонаука. Както показва практиката - идиоти има достатъчно, така че място за шарлатании под слънцето винаги ще има.

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Аз бих направил сайт с лекции и тестове по история.

:umnik:

Редактирано от ISTORIK
  • Потребители
Публикува

За науката, която е свързана с моята специалност не трябват много пари. Но за да се оправят нещата, трябва да се оправи държавата, а за това трябват много повече пари от 1мл. Иначе се сещам за едни експерти, дето взеха по 30 000лв на калпак за изработката на един законопроект и после имаше: "Ама то е много лесно да се критикува, ама нека видим как ще работи", "Много бързахме и изобщо не сме гледали", "Не знам мене за какво ме викат" (туй последното е на възложителя тъй да се каже).

В областта на историята може да се поразкопае нещо, да се пореконструира, да се порекламира, да се оформят малко атракции (не го бъркайте с бутафорията, която се показва напоследък.Да речем нещо подобно на това, дето се прави в момента в Турция и Гърция, тъй да се каже да се върви по утъпкания път. То не че не се направи опит за подражание, но се осъществи по възможно най-тъпия начин и се видя, че когато са пращани в чужбина нашите учени май от усърдно посещаване на кръчмите не им е оставало време да погледнат в музеите. Сещате се за тъпотията с "мощите на Йоан Кръстител" - който е хвърлял поглед в някои от по-големите музеи е съвсем наясно, че с няколко малки частици не може да се постигне кой знае какво, при положение, че примерно за цената на входа на Царевец и музея на ВБЦ може да се видят много повече и по-големи такива частици, да не говорим за реликвариите от злато и скъпоценни камъни, сред които скъпоценен камък който не е по-голям от лешник изобщо не прави впечатление.

Но сумата изобщо не е голяма, ако идеята е с нея да се постигне някакъв значим научен напредък. Ако идеята е в по-голямата си част парите да станат мои лични - то тогава все пак ще има някакъв много осезателен напредък... за мен лично. :)

  • Потребител
Публикува (edited)

за тази сума, бих могъл да се занимавам с моите си интереси, да си обогатя разбирането. И да помагам на местното у-ще - да им спретна един клуб по философия.

Редактирано от sirius
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Да, би могло да се подпомагат местните училища и университети - да се закупят книги за библиотеките им, консумативи за часовете по химия, физика и биология, стенни карти по история и география, стенни плакати с Менделеевата таблица на химичните елементи, плакати с формули по алгебра, геометрия, физика и химия, бели дъски, на които да се пише с маркери, интерактивни дъски, маркери, компютри и софтуер... Да се ремонтират сградния фонд, игрището, да се закупят уреди, топки, шахматни комплекти, музикални инструменти и каквото там още е нужно.

Колкото до клубовете по интереси - може да се сондират интересите на децата и да се направят най-различни неща. Аз бих направил клуб по история и география, в който освен уроците, да се занимаваме с картография, с изработване на исторически сгради от картон...

http://www.papermodels-bg.com/v2/index.php?orderby=product_price&DescOrderBy=ASC&Itemid=53&option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=2&manufacturer_id=0&keyword=&keyword1=&keyword2=

http://www.kaminata.net/post78423.html

http://www.toy.store.bg/c/p-l/c-1143/s-1/hartieni-maketi.html

Редактирано от ISTORIK
  • Потребител
Публикува

Да илюстрирам ли с един пример какво означава "изнудване" в научните среди?

Представете си един институт, който е в една сграда с друг интитут. Реално това е било един институт по времето на социализма, но с промените и съкращенията са съкратили една сграда, а двата института са ги сложили в една обща сграда.

Е, единият институт печели проект, има пари. И другият институт почва да мисли какво може да изкопчи.

И знаете ли какво измислил директорът на другия институт?

Да обяви, че съседния институт дължи такса за ползване на парко местата за автомобилите на своите сътрудници, защото всъщност парко местата били на територията на неговия интитут. И последва едно боядисване на асфалта, слагане на табелки и сурвакане на съседния директор...

Хахаха.

Ето това е науката.

Продаване на асфалт.

Други примери няма да давам, но ви е ясно, че всеки си вади сурвакничката от джоба.

  • Модератор Инженерни науки
Публикува

Ако работя честно - включване в проект на някой университет, така, че да си модернизира оборудването, както и обучение на работещите там да могат да си презентиират / и популяризират науката и достиженията, т.е. както е казано по-горе и съответно ще искам отчетност - разходия приходи, постижения... Ако усетя, че не се справям, което е няй-вероятно, ще платя да ми изготвят програмите и проектие..

Предочитанията са ми към инженерните науки, като по-утилитарно настроен, но бих насочил средства и във физиката... Убеден съм, че ще намеря начин да раработя и използвам капацитетите там без крути мерки, въпреки еготата и другите силно изразени човешки фактори.

Ако работя недотам честно - ще направя като римлянина, но по моята част.... Или ще организирам производстство по изцяло мои разработнки (които предварително ще защитя с патенти) и ще продавам Браун газови генератори, свръх-ефективни магнитни отоплители / начреватели, гравитационни и постоянномагнитни двигатели и тем подобни /не/нужни глупости.

Тук има поле и за честна работа - сещам се няколковида алтернативни енергоизточници (от всички видове - панели, ветрогенератори и стирлинг генератори) за едднофамилна къща дето ще се изплатят и по някаква причина ги няма още... Доколко е наука.. Инженеринг все пак..

Със сигурност няма да инвестирам в екологията като наука...

Най-много в в развиване на инженерни решения в тази област. Изммерванията и мониторингът могат много да се подобрят. Сега се предлагат решения дето са скъпи и ненадеждни - не само като начин на измерване а и като дуракоустойчивост.

  • Потребители
Публикува

Ами май има два варианта за разсъждение: футуристичен и прагматичен. Футуристичния е какво бихте могли да направите, ако имате тези пари и ги използвате за наука, т.е. да имате пълна свобода на действие. И прагматичния е какво бихте могли да направите в реални условия, когато трябва да се вместите в някакви наложени от други граници - най-често свързани с някаква обратна възвращаемост на разхода.

Друг чифт е дали да са с образователна или изследователска насоченост. За първото с тези пари може да се направи много, вкл. частен колеж. За второто - ами по-скоро ще са крайно недостатъчни за да се постигне нещо голямо, а може да се използват за по-рутинни постижения. Просто науката дръпна много напред и вече изобще не е достатъчно като се излежаваш на сянка някоя ябълка да те тупне по главата или пък с едно накисване във ваната да може да направиш велико откритие.

  • Потребител
Публикува (edited)

Аз бих направил сайт с лекции и тестове по история.
Да не забравяме и обратната връзка - форум към сайта :gossip: Толкова пари наистина стигат само за някой проект или два-три зависи пак какво е необходимо за изпълнението им.Доста са на мода екскурзиите напоследък.Мисля,че по удачно е да се пращат млади хора на специализация или в командировка по конкретно изследване,разбира се с последващия научен текст.Ако се прецени,че в конкретната област има хляб ,може и да се продължи с изследванията.

Ако трябва да се направи нещо на европейско ниво с тези пари, то

вероятно - ново оборудване за лабораторията и заплата за двама души да

работят по проекта в продължение на 2-3 години. С идеята да се напише

статия, с която да "измуфтим" още пари по някоя програма, за да има

по-добро бъдеще лабораторията.

Така иронично написано,но в това има някакъв смисъл,очевидно защото никой няма даде изведнъж много милиони за нещо неизвестно,иначе малки суми се харзват по-лесно.

Като цяло,за науката са нужни хора и стратегия.Първо трябва да са ясни точно областите ,в които най-много трябва да се набляга,след това да се обучават хора и разбира се тяхната реализация у дома трябва да се гарантира.После се почва със събирането на пари отвсякъде ,където е възможно.Възможно е за бъдещето развитие на науката да са важни интердисциплинарните проекти.

Редактирано от Пандора
  • Потребител
Публикува (edited)

Не само да са важни, а жизнено необходими както водата и слънцето за българо-съветската дружба.

Можем да видим за какво се отпускат пари в Европа (няма нужда да ходим до Щатите, че сме много изостанали на техния фон, стига ни баба Авропа) и как функционира науката там. После да извършим едно движение, на което се крепи науката, а именно "копи-пейст" и сме готови.

За да преписваш също се иска акъл, за да не е "сопаджийската".

Обаче преди качествена наука ние трябва да осигурим качествено образование, щото не става да пращаме хора в чужбината, за да се учат. После много от тях няма да се върнат, така че фирата ще е огромна.

Да си призная ли, че моето висше образование е на нивото на европейското от преди втората световна война или малко след нейния край?

Признавам си. Да призная ли, че един тамошен дипломант знае повече от роден докторант? Признавам. И че един тамошен асистент знае повече от роден професор? И тук признавам.

Каква наука ще правим без образование?

Редактирано от Emil z Lonneberg
  • Потребител
Публикува

На фона на претъпканото с информация средно образование,висшето наистина изглежда доста зле,което се разбра чак когато имахме възможност да се сравним с другите.Лошото е ,че никой не дава знак ,че иска това да се промени.Вече не знам чий интерес трябва да се пробуди,всеки се е вторачил само в личните си проблеми.

  • Глобален Модератор
Публикува

"...Да не забравяме и обратната връзка - форум към сайта!" :gossip:

Да, разбира се. Обратната връзка е много важна.

Педагогическият процес е двупосочен. Учител <=> ученик/ученици.

  • Потребител
Публикува

"...Да не забравяме и обратната връзка - форум към сайта!" :gossip:

Да, разбира се. Обратната връзка е много важна.

Педагогическият процес е двупосочен. Учител <=> ученик/ученици.

Абсолютно ! :)

Питах един колега какво би направил за науката с 1 милион евро и той отговори кратко:

"Бих я напуснал моментално! Това ще е най-големият ми принос!!!"

А би могъл да раздели сумата с някой начеващ ентусиаст

  • Глобален Модератор
Публикува

С 1 милион евро ще основа 2 фондации. Едната - с цел връщане на българското право към класичесите прнципи на законността и демокрацията, втората - .... няма да я кажа пък ;)

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!