Отиди на
Форум "Наука"

Парните локомотиви в България


Recommended Posts

  • Глобален Модератор

Смътно си спомням, че съм се возил с такъв от Карлово до Сливен. Беше станала катастрофа и беше загинал машинист на име Стоянчо....:(... /набило ми се е в главата, какво да правя../, жицата се беше скъсала и докараха едно такова нещо да дърпа експреса "Чайка".

Спомням си, че, макар да беше по-бавен от електрическия, дърпаше много здраво и държеше една скорост така от около 70-80 к./ч.

Сега като ги гледам възстановени, мисля, че поне те в България не са били толкова зле. Интересно ми е какво знаете за тях?

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Ми супер машина, какво и е?

Има един такъв в Централна гара София, но по-малък. В ЖП музея в Русе също.

Не били ефективни ли? Дизеловите пък ни правят зависими от износителите на петрол! Долу дизела! Търся си голф на въглища! Само парни и електрическ влакове да останат, БДЖ ще се роди! То май няма и БДЖ, в несъстоятелност е! Така, че всички истински мъже.. веч не ползват БДЖ.

А пък ако парните се подгряват с атомно гориво... Малък еднократен реактор, капсулован дето да грее 30 години...

Ако вместо бутало ползват парни турбини каскадно и хващат прегрята, средно и нискотемпературна пара... Със затворен Ренкин цикъл... Или айде - Стирлингов двигател...

Машиниста ще трябва да се обучава в Русия и ще е капитан, огняра също и ще е в бели дрехи..

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

През изминалото лято имаше едно влакче с действащ такъв локомотив.

Атракцион. Движи се 2-3 дена. :)

Иначе, колкото по-горещо е времето, толкова по-добре за парната машина, само вода да има.

Не знам да ли са възстановявали. Имаше няколко гресирани в резерв, та може да са изкарали някоя.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Може да пускат пушек, но са железни и вечни. Горят каквото им сложиш - много независимо нещо.

Аз си ги спомням добре. Боксуваха като тръгват. Четвърти клас помня че пътувахме до пловдив с такъв локомотив. Редовно.

Добре е да се държат в резерв.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

КПД-то на парната машина не е никак малък ;). Ама много пушляват, а и въглищата също са кът, а и ние (България) нямаме хубави. А до миниатюрен ядрен реактор способен да се побере в един локомотив сме далеч, доста далеч ;). Даже да оставим цената, колкото и да е.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Не е много голям - 25-28% някъде, май е съизмерим с бензинов, не знам доколко може да стигне ако се направи като хората. Парната турбина направена по начина дето описах - както е в АЕЦ / ТЕЦ (за второто не съм сигурен) - КПД достига 33% някъде... ВВЕР1000 е с ел мощност 1000 MW, а топлинна - 3000 MW.

Има малки реактори, дори и идеи да се ползват точно такива - запечтват се, за еднократна употреба са, с възможност за управление разбира се, стопилков тип - горивото /и май не само/ е стопилка,.

Кораб, подводница, влак и дирижабъл могат дасе направят атомни. Големите инертни машини консумират малко енергия отнесена към теглото си и могат да си влачат и защитата. Не технологиите - други са проблемите, освен цената.

За коли, самолети и ракети не е опция.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Е Жоро, кораби и подводници да, но влак! Да не говорим за дирижабли. Всъщност с редки изключения атомни реактори като двигатели има само армията. Освен това едно е влак, друго е самолетоносач или подводница, където атомния двигател работи непрекъснато дълго време или не работи пак толкоз дълго (ремонти, профилактики и т.н.). Съвсем не съм сигурен, че този прекъснат режим на работа като при влак е възможен и рентабиен за атомен двигател.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Може да пускат пушек, но са железни и вечни. Горят каквото им сложиш - много независимо нещо.

Аз си ги спомням добре. Боксуваха като тръгват. Четвърти клас помня че пътувахме до пловдив с такъв локомотив. Редовно.

Добре е да се държат в резерв.

Да!

Наистина боксуваха като тръгват!!! Но пък теглеха с видимо, осезаемо усещане за мощ! Пушлявеха като 150 бира скари в разгара на сезона :))

А иначе имаше проекти за атомни самолети, от 50-тте години... по Старото Дискавъри ги даваха.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

За пръв път видях парни локомотиви на гарата в Банско. Още са там:

sdc16952_1376b_26284191.jpg

sdc16956_cdf1b_26284218.jpg

http://www.album.bg/yamaha_r6/tags/%D0%BB%D0%BE%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D1%82%D0%B8%D0%B2/

А преди 2 години и ние се надявахме да се повозим на парен локомотив до Банкя, но в неделята, когато отидохме се беше вече повредил.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Е Жоро, кораби и подводници да, но влак! Да не говорим за дирижабли. Всъщност с редки изключения атомни реактори като двигатели има само армията. Освен това едно е влак, друго е самолетоносач или подводница, където атомния двигател работи непрекъснато дълго време или не работи пак толкоз дълго (ремонти, профилактики и т.н.). Съвсем не съм сигурен, че този прекъснат режим на работа като при влак е възможен и рентабиен за атомен двигател.

И аз не съм сигурен ;) , концепции някви някога сам чел, за влака не помня, а за дирижабъла в книгата Аеростати от поредицата "Парад на превозните средства" и още някъде. Идеята беше да не спира...

Иначе самолетоносач, ледоразбивач и подводница - има.

С изненада установих веднъж, че и търговски кораб май има..

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Темата е за локомотиви, обаче се сещам, че на изход от Луковит - към София, има един парен валяк... Добре изглежда.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Миналата година за 24 май БДЖ пуска парен локомотив към Бойко Борисово - http://inews.bg/%D0%94%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%B8-%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B8/%D0%91%D0%94%D0%96-%D0%BF%D1%83%D1%81%D0%BA%D0%B0-%D0%BF%D0%B0%D1%80%D0%B5%D0%BD-%D0%BB%D0%BE%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D1%82%D0%B8%D0%B2-%D0%BE%D1%82-%D0%A1%D0%BE%D1%84%D0%B8%D1%8F-%D0%B4%D0%BE-%D0%91%D0%B0%D0%BD%D0%BA%D1%8F-%D0%B7%D0%B0-24-%D0%BC%D0%B0%D0%B9_l.a_c.458_i.183414.html



Браво на кмета, да...

Следващият път като да в Русе ще видя музея на ЖП-то

И една 360° снимка на която има парен влак, пак тоз май - http://bg360.net/pano/bankya/paren-lokomotiv.php

Редактирано от Joro-01
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

За пръв път видях парни локомотиви на гарата в Банско. Още са там:

sdc16952_1376b_26284191.jpg

sdc16956_cdf1b_26284218.jpg

http://www.album.bg/yamaha_r6/tags/%D0%BB%D0%BE%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D1%82%D0%B8%D0%B2/

А преди 2 години и ние се надявахме да се повозим на парен локомотив до Банкя, но в неделята, когато отидохме се беше вече повредил.

Тези трябва да ги реставрират и да пуснат туристически обиколки из теснолинейката с тях :))

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Следващият път като да в Русе ще видя музея на ЖП-то

Добре ще направиш. Националният музей на транспорта в Русе определено има какво да покаже по темата.

http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9D%D0%B0%D1%86%D0%B8%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%B5%D0%BD_%D0%BC%D1%83%D0%B7%D0%B5%D0%B9_%D0%BD%D0%B0_%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD%D1%81%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%82%D0%B0

http://www.bulgariainside.com/bg/articles/%D0%9C%D1%83%D0%B7%D0%B5%D0%B9-%D0%BD%D0%B0-%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD%D1%81%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%82%D0%B0,-%D0%A0%D1%83%D1%81%D0%B5/982/index.html

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Според мен, при класическата парна машина /с два цилиндъра, с двойно разширение на парата/ не би имало особен смисъл да се ползва ядрен парогенератор.

Ако се използват турбини - с тройно и повече разширение на парата - тогава вече подгряването на водата с помощта на ядрен парогенератор има практически смисъл.

Турбинените двигатели са едни от най-бързите, но и най - скъпи за поддръжка двигатели.

. . .

Странен /според мен/ е фактът, че тестовете и разработката на турбинените двигатели изпреварват с около 50 години навлизането на цилиндровите парни машини с ниско налягане.

Първият опит с турбинен двигател инсталиран на малък катер е проведен в река Темза още през средата на осемнадесети век.

Ангел има право за КПДто. На парните машини се то движи между 10 - 15%.

След това се нарежда КПДто на двигателите с вътрешно горене до 25 - 30%, /ако помня вярно/ цифрите и с най-високо КПД са турбините задвижвани от ядрен парогенератор до около 60%.

Редактирано от Б.Богданов
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

In practice, a steam engine exhausting the steam to atmosphere will typically have an efficiency (including the boiler) in the range of 1-10%, but with the addition of a condenser and multiple expansion, it may be greatly improved to 25% or better.

Това е от WIkipedia

Прави сте там е и може да бъде подобрено до 25%

Според мен, при класическата парна машина /с два цилиндъра, с двойно разширение на парата/ не би имало особен смисъл да се ползва ядрен парогенератор.

Ако се използват турбини - с тройно и повече разширение на парата - тогава вече подгряването на водата с помощта на ядрен парогенератор има практически смисъл.

Турбинените двигатели са едни от най-бързите, но и най - скъпи за поддръжка двигатели.

. . .

Странен /според мен/ е фактът, че тестовете и разработката на турбинените двигатели изпреварват с около 50 години навлизането на цилиндровите парни машини с ниско налягане.

Първият опит с турбинен двигател инсталиран на малък катер е проведен в река Темза още през средата на осемнадесети век.

Ангел има право за КПДто. На парните машини се то движи между 10 - 15%.

След това се нарежда КПДто на двигателите с вътрешно горене до 25 - 30%, /ако помня вярно/ цифрите и с най-високо КПД са турбините задвижвани от ядрен парогенератор до около 60%.

За индустриални цели /а дори и за влака/ може би е трябвал момент / сила, а не обороти, особено преди електричеството, може това да е причината

Да, да, с газ генератор :) Идеята е супер, с карбураторна кола обаче ще е най-лесно

По отношение на парните машини според мен не по-маловажни от локомотивите са и тракторите. В смисъл не онези музейни експонати на пара, а наличието на алтернатива за земеделците да обработват земята си без да са зависими от вносни горива. Тук обаче ще трябва да коментираме не историческа техника а бъдещи подходи.

Да, но проблема ни е, че не произвеждаме машини..

Не се предлагат такива..

Редактирано от Joro-01
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

В такъв случай предвид настъпващата горивна криза, защо не се хванат да разработят подобни всегоривни двигатели поне за тракторите? До сега не се бях замислял, но това е една интересна ниша. Или може би на земеделците им е по-изгодно да продават изрезките за пелети. Макар че все още в Бъгария хиляди тонове биомаса се изгарят на полето защото земеделците няма какво да я правят. Аз примерно съм от лозарски край и през този сезон непрекъснато виждам огромни огнища от лозовите клони останали след резитбата.

А де.. Не знам. Идеята си струва иначе. Може би защото няа кой да го направи, който може ще му пречи кризата, космосътя ситуацията в Ирак..

Факт е че и много неща изискватразрешения..

Май по-лесно е да се горят.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Тези трябва да ги реставрират и да пуснат туристически обиколки из теснолинейката с тях :))

До колкото съм чувала - такива обиколки с парен локомотив по теснолинейката има. Но и без парен локомотив теснолинейката си е незабравима атракция. Особено като се напълни с колоритното родопско население. В детските и студентските ми години много съм се возила с нея за походи по планините. Наричахме я "Каубойското влакче".

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Точно! Заради празните места между вагоните :)) Виждал съм, как човек спира това влакче на СТОП с коса - за косене на трева:)) и да се качва на него. Пътят от Банско до Септември беше към 5 часа и беше незабравим -чак в облаците се качваше тренчето.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

В такъв случай предвид настъпващата горивна криза, защо не се хванат да разработят подобни всегоривни двигатели поне за тракторите? До сега не се бях замислял, но това е една интересна ниша. Или може би на земеделците им е по-изгодно да продават изрезките за пелети. Макар че все още в Бъгария хиляди тонове биомаса се изгарят на полето защото земеделците няма какво да я правят. Аз примерно съм от лозарски край и през този сезон непрекъснато виждам огромни огнища от лозовите клони останали след резитбата.

Сега направих едно бързо проучване, пелетите имат енергия на изгаряне до 15-20 MJ/kg, а дизеловото гориво е около 42. Цената на пелетите е 20-30 стотинки на килограм, дизеловото гориво е към 3 лева. Така че дори и двойно по-ниската енергийна ефективност на парен двигател с твърдо гориво би се компенсирала с десетина пъти по-евтиното гориво. Естествено това важи за бавни и големи машини. Но в такъв случай защо не наблюдаваме ренесанс на парните машини в железопътния транспорт (товарни превози) и в селското стопанство? Къде бъркам?

Хубав анализ (втората част от поста) и неизглежда да бъркаш.

Не знам какво трябва да се случи за да почне производството на такива машини...

Може би защото всичко е на парче...

Може би е добре да подготвим друга тема по този повод... Макар, че може да е резонно, не знам...

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!