Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува

ХРАМЪТ НА АРТЕМИДА В ЕФЕС

"Храмът на Артемида Ефеска е един изключителен и неповторим земен дом на боговете. Който веднъж го зърне, ще се убеди, че тук земята и небето са сменили местата си и светът на безсмъртните богове се е преместил от небето на земята."

Така Филон започва да описва постройката, която всички хора от древността провъзгласяват единодушно за най-възхитителната в света.

"Ловджийката със златното вретено", "богинята с доблестен характер", "девойката, достойна за уважение", така Омир нарича Артемида, прекрасната и вечно млада богиня, чиято земна обител бил ефеския храм.

Тя била дъщеря на Зевс, върховният древногръцки бог, властелинът на богове и хора, който обитавал високия Олимп. Хезиод пише в "Произхода на боговете": Отначало бил Хеос, от него произлязло всичко и богинята на земята Гея, която после родила бога на небето Уран. От брачния съюз на тези две божества възникнал родът на страшните великани Титаните, а най-малкия от тях, Кронос, свалил Уран от трона и заграбил властта. Тъй като се страхувал, че неговите деца ще сторят същото с него, той изяждал всяко едно от тях веднага щом се родяло, не успял да изяде само най-малкото, Зевс, което неговата съпруга и сестра Рея родила тайно на остров Крит. Опасенията на Кронос се оправдали; когато Зевс пораснал и възмъжал, той го принудил да върне на бял свят неговите братя и сестри, надвил го след тежка борба и се провъзгласил за върховен господар на небето и земята; на брат си Посейдон оставил властта над морето, а на Хадес, втория си брат - властта на подземното царство. Майката на Артемида била богинята Лето, дъщеря на титана Кой. Tя била една от многото любовници на Зевс, върховният бог. Щом неговата съпруга Хера научила за това, вдигнала му такъв страшен скандал, че "целия Олимп се разтресал". Иначе Хера била благовъзпитана дама, уважавана от всички, а всред боговете изпълнявала длъжноста на покровителка на семейството и царица на небесата.

Според една версия Артемида се била родила на остров Делос (от Цикладските острови), а според друга в Ортигийската горичка край Ефес. Заедно с нея се родил и нейният брат-близнак Аполон, бог на светлината и слънцето, вожд на Музите и стрелец, който винаги улучвал целта, "най-красивия от всички богове".

Първоначално за гърците Артемида била покровителка на животните - както на домашните, така и на дивите. По-късно нейната сфера на действие се разширила и Артемида станала дарителка на влагата и росата и покровителка на горите и полята; в някои области тя дори била богиня на цялата природа, поради което влязла в спор за сферата на компетентност с богинята на плодородието и земеделието Деметра; (за разлика от добродушната Деметра тя проявявала твърдоглавие и знаела как да накара простосмъртните да я признаят насила: в Калидон например, където пропуснали да я почетат както подобава, Артемида изпратила един страшен глиган да опустоши реколтата). Освен това тя се намесвала и в здравеопазването, защото под нейна власт били някои лековити извори и можела да наказва с лудост, парализа и смърт. Тъй като нейният брат бил бог на светлината и слънцето, тя станала богиня на луната. Функциите на Атремида през различните времена и в различните области не били едни и същи и често били прехвърляни на някоя друга богиня.

Още от самото начало на Артемида се преписва страстното увлечение към лова. Затова я изобразявали като богиня с лък и стрели, хванала лебед, бик, тигър, лъв, леопард или елен (нейното латинското име е Диана). А тъй като ловът и оръжието са в тясна връзка с войната, хората започнали да я почитат и като богиня на войната, поради което Артемида навлязла в сферата на действие на Зевсовата дъщеря Атина, богинята на мъдро водената война, и в сферата на действие на Зевсовия син Арес, бога на недотолкова разумната война.

На такава длъжност я почитали в Ефес и други йонийски градове в Мала Азия, в Пелопонес и главно в Спарта. Там именно още в най-древни времена й пренасяли в жертва дори хора; по-късно пред нейна статуя бичували спартанските младежи. Така ги привиквали да понасят болките, които ги чакали през време на война. Който можел да издържи на изтезанието, бил провъзгласяван за победител и получавал вместо награда дажба черна супа от свинска кръв.

Най-великите гръцки художници и скулптори изобразявали Атремида от мрамор и бронз, с четка и бои, с майсторство, което служило за образец. В оригинал са се запазили само няколко нейни изображения по вази и амфори, между които и едно от Дурит (от началото на 5 век пр. н. е., сега в парижкия Лувър). Нейните статуи и релефи, които украсяват всички известни музеи, са само копия от римско време, често пъти недотам сполучливи.

Как е изглеждал храма на Артемида в най-древни времена не се знае. Знае се само, че през около VIII век пр. н. е. близо до мястото, където сега са останали неговите развалини, е имало малко светилище с дървена статуя на богинята; тук са намерени няколкостотин бронзови, кехлибарени, сребърни и златни украшения, статуетки от слонова кост и монети, които сега принадлежат на Британския и Истамбулския музеи. По-късно, някъде в началото на VII век пр. н. е., светилището било построено и разширено. Третият строеж и преустройство датират от средата на VI век пр. н. е.

Обаче всичко това е само предисторията. Нали една великолепна сграда независимо дали е обител на богиня, или не е не може да се създаде от пристройки, преустройки и поправки; тя трябва да се изгради из основи и според предварително измислен план. Затова жителите на Ефес решили да построят съвсем нов храм на съвсем ново място, още повече, че около старото светилище открили подпочвена вода. Те повикали двама прочути строители от Крит, където монументалната архитектура имала хилядолетна традиция: Херсифрон от Кнос и неговия син Метаген. Така поне пишат Страбон и римлянина Витрувий, автор на "Десет книги за архитектурата". Плиний споменава само за Херсифрон, по всяка вероятност Метаген е пристигнал в Ефес по-късно. Обаче дори неговия син и синът на неговия син са можели да продължат строежа, защото, както единодушно подчертават древните автори, храмът се градил цели 120 години.

За двамата строители не са се запазили никакви достоверни биографични данни. Това, което се знае със сигурност е, че по техните планове е бил построен храмът, който станал чудо на света.

Повече от 500 години храмът сияел в цялата си красота и великолепие. Множеството жреци и жрици извършвали богослужения. Богомолци идвали на тълпи от целия гръцки свят, за да направят жертвопринушения на Богинята-дева, преди да заемат длъжността си. Всеки римски наместник на провинция Азия трябвало да почете Артемида и не смеел да докосне никои от престъпниците, намерили подслон в нейния храм.

После дошли готите и опустошили храма. Казват, че жителите на Ефес пак го възстановили, но доста преди това потокът от богомолци, който прииждал към града, сменил посоката си: всички посещавали друга светиня на "Достопочтената дева", където след време израснал по-голям храм, отколкото Артемидиния.

Най-сетне декретът на Теодосий против езическите храмове от 383 г. произнесъл смъртната присъда над древния прочут храм на Артемида Ефеска, а изпълнител на присъдата станало заметресението, което превърнало великолепната обител в развалина. Жреците на Артемида се разбягали, а техните потомци отслужвали литургия в храма на Дева Мария, докато не се сринали и неговите сводове...

И пелената на хилядолетното забвение покрила руините между Каистър и Корес.

Когато през 1863 г. тук пристигнал английският инженер Дж. Т. Ууд, отвъд Аясолук заварил само вонящи мочурища, зад които се простирали непроходими гъсталаци. Той ги запалил и в дима на пукащия огън, в който се печели неуспелите да избягат охранени змии, се изкачил на полуразрушената кула в Лазимаховата крепост, за да огледа местността. На запад Ууд видял ивица синьо море и блатисти земи, над които стърчали развалините на голям град...

Били нужни цели 2 години, за да се махне 6-метровия слой тиня и да се открият основите на храма. Да, той бил построен във вид на правоъгълник със страни 110х55 метра, а в земята имало останки от мраморните колони. След почти столетия слънцето осветило мястото, където се издигал храмът на Артемида.

  • 2 месеца по късно...
  • 2 месеца по късно...
  • Потребител
Публикува
Жалко,че сега е само една колона,която даже не е истинска  :head_hurts_kr:

На истина жалко, ето какво имаше аз като ходих:

artemidatemple1zs.jpg

artemidatemple52ge.jpg

artemidatemple64lm.jpg

artemidatemple72qn.jpg

artemidatemple80ge.jpg

Храма на Артемида е бил разрушен същата вечер, когато се ражда Александър Македонски. Артемида е нагова покровителка и според легендите тя присъствала на раждането му, за това не била в храма си да го защити. По късно когато Александър влиза в Ефес и бива посрещнат от местните, той искал да възстанови храма на богинята, защото заради него вандалите го унищожили. Тогава месните му казали че не може един бог да строи храм на друг бог, понеже смятали Александър за бог. И храма си останал едно голямо блато и до ден днешен.

На времето имало стъпала, а и през последнте няколко века храма пропаднал. Храма е бил дълъг 115 метра и 55 метра широк. Покрива е лежал на 127 18-метрови колони, издялани в йонийски стил, а върху тях имало 20-тонни греди. Целият храм бил направен от мрамор.

ephesus.jpg

  • Потребители
Публикува

Храма май е най-известен с подпалването му от Херострат, който направил това само за да остане известен. И успял. После бил изграден доста по-пищно. Но първия храм бил интересен като архитектурно решение заради "възглавницата" в блатото. Той бил изграден в блатото върху "възглавница" която го предпазвала от земетресения. Възобновения храм бил направен също върху нея. С появата на християнството в Ефес пребивавал ап. Йоан и градът е претендент, че там е починала св. Богородица. Тъй че новия християнски център се оказал враждебен към храма на езическата богиня. Сградата станала каменна кариера, което нарушило стабилността на конструкцията. И благого, което векове пазело храма го погълнало. :mad:

  • Потребител
Публикува
Храма май е най-известен с подпалването му от Херострат, който направил това само за да остане известен. И успял. После бил изграден доста по-пищно. Но първия храм бил интересен като архитектурно решение заради "възглавницата" в блатото. Той бил изграден в блатото върху "възглавница" която го предпазвала от земетресения. Възобновения храм бил направен също върху нея. С появата на християнството в Ефес пребивавал ап. Йоан и градът е претендент, че там е починала св. Богородица. Тъй че новия християнски център се оказал враждебен към храма на езическата богиня. Сградата станала каменна кариера, което нарушило стабилността на конструкцията. И благого, което векове пазело храма го погълнало. :mad:

Мда, така си е. Нали съвсем на близо е и къщата на Дева Мария по непотвърдени данни. Но мисля че в последно време уважението към храма се е върнало в тия земи. Стигам до тези изводи на базата на усмивките у местните, когато видяха туристите да приближават храма :P Все пак направиха търговийката ;)

  • 1 месец по късно...
  • Глобален Модератор
Публикува

За второто разрушаване на храма най-голяма заслуга имат готите, които правят набези в Мала Азия и Гърция през средата на 3 в.

  • 1 year later...
  • Потребител
Публикува

Малко старичка тема ма да се включа :)

Занимавам се с реконструкции на арх. обекти (не професионално, археолог съм по образование) та като видях темата реших да споделя една от разработките ми >

z5p10556.jpg

JeD17648.jpg

0Ys17747.jpg

Все още е в процес на разработка и се надявам да го довърша някой ден.

  • 3 седмици по-късно...
  • Потребители
Публикува
За второто разрушаване на храма най-голяма заслуга имат готите, които правят набези в Мала Азия и Гърция през средата на 3 в.

Те причинила доста щети, но прочутия езически храм съвсем целенасочено и систематично бил рушен от християните.

Занимавам се с реконструкции на арх. обекти (не професионално, археолог съм по образование) та като видях темата реших да споделя една от разработките ми

А има ли на български обекти? Иначе въпреки изображението на монетата, което в известна степен е схематично зад колонадата опасваща храма най-вероятно е имало стена, зад която стояли ценните статуи и прочутите картини на храма. Гледам, че и по-горната реконструкция представя храма като навес без стени, а само с колони носещи покрива.

  • Глобален Модератор
Публикува

Ами това не е много в елински стил, по-скоро египетски, а и монетата не показва нищо такова - само фасадата, но в абсолютен анфас. Не пречи вътре в самия храм да е имало стена или помещение където да са стояли статуите.

Иначе поздравления за труда и от мен, страхотно е станало :good:

  • Потребители
Публикува

Визуално най-вероятно е нещо от рода на Партенона на Атинския акропол - вътр. стена се вижда зад колоните. А при реконструкциите свободно се гледа през храма. Даже там къдетно е небе, то се вижда свободно през колоните. Нещо, което не се получава дори при доста повредения откъм вътр. стени Атински акропол.

Parthenon_from_West_with_deep_blue_sky.jpg

  • Потребител
Публикува

Благодаря за отзивите :)

работата по храма продължава с пълна сила.

За самия храм - ползвам скиците от разкопки, както и неоценимата помощ на една колегия от архитекти :)

Схемата на храма е класическа, просто мащабите са големи - скоро ще постна детайли от стилобата и целата на храма :)

Освен това разработвам реконструкция на Плиска, засега само на планове и скици, а в бъдеще се надявам в екип с Р. Рашев (предстоят ми някои стъпки по въпроса).

Поздрави на всички :)

Арго

  • Глобален Модератор
Публикува

Виж това за Плиска вече го очаквам с особено голям интерес. Досега такова нещо май не е правено. Основите на сградите си личат, ама нагоре как ще върви възстановката? Не знам някъде да е изобразявано или описвано как изглеждат прабългарски дворци, храмове и сгради.

  • Потребител
Публикува

Правено е - макар с остарели технологии - имам предвид налгане на рисунки върху кадри и то не за цялостния комплекс а само за части от вала и източната порта на Вътрешния град - може да се види на самия обект в местната експозиция.

Колкото за възстановката - ползвам различни източници според теориите за произход (сасанидска архитектура, византийски влияния и т.н.), консултации с архитекти (в това число и покойната вече арх. Дафина Василева, която бе мой преподавател, предполагам сте я чували), както и референции и консултации и т.н.

Като начало, радвайки се че ви харесва моята дейност, ще постна завършека на храма на Артемида и после ще захвана старопрестолния град :)

П.П. ако някой има нещо интересно по въпроса като материал, ще се радвам да го сподели :)

  • Глобален Модератор
Публикува

Завидна подготовка, знания и връзки - поздравления! :)

Аз съм правил някои аматьорски опити за възстановка на вътрешната крепост на Плиска, само скица на крепостните стени имам предвид.

Мога да пробвам да помогна за каузата с нещо подобно, стига да опишете как трябва да изглежда - размери, орнаменти и тн. и това да спомогне за изработването на 3D модел.

  • Потребители
Публикува

Ами ние тук започнахме на няколко места да събираме разни нещица - напр. тук е за бълг. крепости.

При мен има стари описания на някои селища - ама има още много за допълване. Като ги гледах на парче не си мислех, че като почне да се събира на куп ще е толкова много.

Иначе съм по запознат с Търново. Тук даже има темичка с изображения на Търново от миниатюри. А от там имам поглед и от разни мазилки, степониси, парчетийки и камъчета по музеите. Защото днешните реставратори за са направили тъй, че престолните сгради да мязат на оборите в родните им села. :head_hurts_kr:

С Плиска ще е много трудно. Там има основи, при това не достатъчно запазени на височина и няма запазени стари изображения. А и не съм запознат със запазените детайли. Плиска също не е била такъв гол камънак какъвто е в представите ни - дворците са имали доста хубава украса.

Струва ми, че Плиска не е имала такъв ориентарско-азиатски облик (ама ще пусна една картинка да не се разводнява темата за храма на Артемида; ако има интерес, можем да отворим отделна тема за Плиска).

post-549-1201723152_thumb.jpg

  • Потребител
Публикува

Няма да е лоша идеята за нова тема, имам доста да споделя с вас, особено за архитектурата!

Всъщност разработвам Плиска от 2002 година (предимно Цитаделата) с помоща на CAD-CAM софтуер, но не съм доволен от резултата до момента (ще ви постна някои от опитите). Колкото до тази възстановка (чернобялата) е пълна със несъотвествия - за да пълноценна идейната реконструкция то тя трябва да мине през ръцете на специалист - архитект в случая :). Спирам до тук, като отворим нова тема ще си побъбрим и ще обменим ценни идеи надявам се :).

Скоро ще постна напредъка на храма, за да има какво да коментираме тук по темата :)

  • Потребител
Публикува

Привет :)

ето някои моменти от развитието на проекта >

RnY72892.jpg

Cb472993.jpg

d5i73013.jpg

W5473036.jpg

Предстои ми добавянето на терен, околност, растителност и т.н.

по самия храм - доразработване на фронтона, олтара който се вижда отпред и перистилния двор.

Само едно уточнение - това е йонийски ордер, т.е. доста по различен от дорийския (партенона), доста по фин и елегантен.

Гъстотата на колоните се обуславя от огромния размер на архитрава (един единствен блок между две колони е тежал около 20 тона)

Поздрави,

Арго :)

  • Потребители
Публикува

Партенона го дадох за пример, че въпреки колонадата се вижда вътрешната стена. Но виждам, че и тя е предвидена. Най-добре се вижда на третата реконструкция. А ще го има ли и чудото - блатния "амортисьор"? Някакъв разрез или нещо подобно.

  • Потребител
Публикува

Сър, :)

Това е най-лесно да се добави :), но мисля да е за финала - ще направя разрез, за него реално няма да е необходима 3д среда.

П.П. Изключително ми е приятно, че намирам обща среда за комуникация с хора като вас :), надявам се да е взаимно :)

  • Глобален Модератор
Публикува

Тука май изпуснах нишката. За тази част между двата компонента на колоната ли става въпрос или нещо друго?

Приятел, възстановките са просто перфектни, мед ми капе на душата като ги наблюдавам. Остава само и да ги украсиш, защото така варосани и белосани не ми вървят :bigwink:

  • Потребител
Публикува

Това за което иде реч е надлъжен разрез на храма заедно с основите, т.е. в дълбочина под суперструкциията (това което е над земята). Заради блатистият терен (който се наводнява и до днес), както и заради сеизмичната активност, тази каменна грамада е построена върху предварително подготвен терен от "преосвана" вълна с примеси. Тази основа всъщност е геният на цялата структура, позволила и да бъде реализирана. Основите на този "циклопски" градеж са просто един гигантски амортесьор :)

колкото до нашарването на статуи и релефи, просто няма да посилно за мен, поне за този етап. Това би означавало много ресурс, не знам.... може би по нататък :)

  • Потребител
Публикува
П.П. Изключително ми е приятно, че намирам обща среда за комуникация с хора като вас :), надявам се да е взаимно :)

всъщност казах това, защото споделям проекта и в други форуми, но като че ли тук най - му подхожда и има най-добър прием :)

Ето и малко източници, които съм ползвал -

NSK32181.jpg

  • Потребител
Публикува

Нещо набързо да споделя с вас - подготовката за околния терен - просто настройки по осветление и перспектива (нито съм приключил с храма нито с околността)

oMt72024.jpg

Поздрави,

Арго

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!