Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

"Все пак бяхме, а сигурно и все още сме приятели, въпреки, че не поддържаме връзка."

Кого имаш предвид?

Хубаво, идеята ми не ти харесва. Ок. Ами дай ти някоя по-"вървежна", да я видим...

Аз ще дам още идеи, ама да речем - след ден-два, да ми се избистрят, че не са малко.

Да, знам, че повечето идеи ще си останат пожелания, но това не е причина да НЕ водим този разговор.

Колкото до политиката - аз не членувам в никоя партия, а в момента не симпатизирам на никоя партия. Не съм решил и за кого да гласувам. Така че, моля, не ме обвинявай в политизиране на форума. А и да не забравяме, че днешната политика е утрешна история!

Колкото до темата - кръглата маса е просто повод да си направим една виртуална кръгла маса и да помислим какво би могло да подобри науката и образованието у нас.

За да не се политизира темата, ще редактирам новината от първия постинг. И без това събитието вече трябва да е приключило. А новината имаше за цел да осведоми интересуващите се от тази тематика, които биха желали да се появят на такъв форум и да споделят идеите си или да чуят нечии чужди идеи.

Хубаво е да се говори на тема наука и образование. За съжаление, все по-малко хора се интересуват от това. Скоро прочетох едно мнение, че "образованието ни е в постоянна криза през последните над 70 години".

Сигурен съм, че много политици, икономисти, учители, преподаватели, учени, родители, ученици и студенти смятат, че в сферата на науката и образованието всичко е наред и те няма накъде да се развиват, понеже и нАуката, и образУванието са "цъфнали и вързали".

Редактирано от ISTORIK
  • Мнения 56
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител
Публикува

ОТ Казват.......еее страшно док-во, ей Богу! Това даже не е док-во от типа 'една жена на пазара каза'!

По нататък апочва леека политизация, а може на мен така да ми се струва? Защо?

Защото какво да е или да бъде бъде образователната с-ма и т.н. е работа на политиците. И повечето от тях имат висше обраование, но наистина в средно у-ще не са стъпвали от ккто са били 12-ти (или като мен 11-ти) клас, ама като ученици! Като родители са стъпвали и след това, нали! Ти к'во предлагаш? Даскалите да 'стъпят' в министерството? Ми нали престават да бъдат даскали тогаз! Или 5 часа в даскалото и още 3 в министерството ;).

Не намесвай синдикатите, това ли според теб е целта на темата?

  • Глобален Модератор
Публикува

Изчистих следите от политика в темата.

  • Потребител
Публикува

"Все пак бяхме, а сигурно и все още сме приятели, въпреки, че не поддържаме връзка."

Кого имаш предвид?

Хубаво, идеята ми не ти харесва. Ок. Ами дай ти някоя по-"вървежна", да я видим...

Аз ще дам още идеи, ама да речем - след ден-два, да ми се избистрят, че не са малко.

Да, знам, че повечето идеи ще си останат пожелания, но това не е причина да НЕ водим този разговор.

Колкото до политиката - аз не членувам в никоя партия, а в момента не симпатизирам на никоя партия. Не съм решил и за кого да гласувам. Така че, моля, не ме обвинявай в политизиране на форума. А и да не забравяме, че днешната политика е утрешна история.

Колкото до темата - кръглата маса е просто повод да си направим една виртуална кръгла маса и да помислим какво би могло да подобри науката и образованието у нас.

За да не се политизира темата, ще редактирам новината от първия постинг. И без това събитието вече трябва да е приключило. А новината имаше за цел да осведоми интересуващите се от тази тематика, които биха желали да се появят на такъв форум и да споделят идеите си или да чуят нечии чужди идеи.

Голъм рабира се ;), не схвана ли?

Не мога Историк, най малкото защото не съм даскал. Аз съм на принципа и за да критикуваш и за да градиш са ти нужни познания. Затова критикувам в частта обаче дето познавам. Не, не съм в никакъв аквариум и в никкъв случай не твърдя, че всички деца са такива дето аз познавам, ама има и не са малко! И затова толкоз се газирам, когато всички се слагат под един знаменател! Всичките са маскари и децата и родителите им! Е не са! И повечето (това вече според мен де, принавам нямам док-ва!) не са.

Давай идеи, ти си от ената страна, а ще бъда от другата ;), но не искай (или беше изкай ;)) от мен. Аз съм силен в моите си области, но пък тази (а средното обраование) съм един вид страна.

Някой да те е питал в коя пртия и т.н. и т.н.? Просто имах предвид, че идеята на Скакауецо е политическа! Не, не те обвинявам в политииране, а в това, че ако трябв серионо да пишемпо таи тема, неминуемо ще нагазим в политиката. За обраованието имаме доста теми и сме кръстосвали клавиатури там. К'во отношение има новоилюпения кандидат за .....бе де да нам а к'во точно се бори?

Предполгам 'новината' за теб е целяла някой от София да отиде, да види и да сподели. Аз имах сериозен ангажимент (погребение), но и без него нямаше да се разходя 2 км. (толкоз е от там дето живея) а глупости. Иначе обичам да се разхождам поддържам и до сега 5-7км. дневно ;).

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Именно. Аз съм на около 150-200 км. и нямаше как да се телепортирам до столицата.

Аз не слагам под един знаменател ВСИЧКИ деца, ученици, студенти, родители, учители и др. Но говоря за преобладаващия случай. За съжаление, добрите, положителните изключения се срещат все по-рядко и, което е още по-тъжното - за все по-кратко време.

Тези дни ще избълвам още много идеи. Но не чакайте само аз да давам идеи, нека се чуят повече идеи и мнения!

Ако някой си мисли, че с Ворфакс говорим глупости или празни приказки, нека той самият да каже някаква премъдрост!

Редактирано от ISTORIK
  • Потребител
Публикува

Пловдив е на доста по-малко км. от 200, даже от 150. Като говориш бих иЗкал (пак :() и нещо да докажеш. За съжаление аз не мога да постна имена, ама следващия път ако дойдеш в София и ако съм в БГ ще се постаряя да ти докажа, че всичко, което пиша е истина. Това за София и моите познати, ама аз имам понати и на много други места. Кюстендил, Дупница, Търново, Габрово, Ловеч. Хмм да добри гимназии.

Давай, избълвай ;), обещавам критика, но ще е градивна, само ако в идеите ти има градивен елемент. Ако повтаряш децата са лоши, родителите не стават, правителството не дава пари не очаквай милост! От мен.

Ворфакс не видях нещо да е предложил, освен да те ....хвали. Това ли се очаква от него? Не теб бре, идеята ти, ама не видях никаква раработка, нито от теб, нито от него!

Аре да се басираме колко нови идеи ще има! Освен твоите де, приемаш ли? Сложно е но ще направим критерии за нови идеи и отсявката за малоумност (като например даскали да се назначават от скамейката за министър на обраованието и там в целия ресор ;)).

  • Потребител
Публикува (edited)

Не всичко се доказва Митак. Не го тормози историка. Ако имаш нещо против идеите на историка - кажи си го. Аз смятам че го разбирам добре, но и ти си прав, че тези идеи са неприложими напрактика. Всъщност не знам дали си прав, но съм съгласен с теб, аз също мисля така.

Учениците се институционализират - с тях не работят хора, а назначени кадри, отговарящи на едни (обективни) критерии.

Учениците не са име с права и задължения. Те са хора и като такива се срещат с емоции, морални категории (справедливост) и пр. и срещу тях е изправено друго име с права (учител) което им изнася написаното от учебника. Учителя не е "оторизиран" да има лично отношение и да го споделя и защитава. Той също е сведен до име с права (институция). А и той е човек. Докъде ще продължаваме да потискаме човешкото в себе си? В училищата и изобщо в обществото? Това рано или късно избива Митак. И избива в крайности от национализъм до религиозен фанатизъм. В права за гей-сватби и пр. и пр. дълго разисквани тук нелепици. Тези неща са и следствие на повърхностното им разглеждане в училище. И отучването на учениците да мислят и научаването им да помнят. Това води до кучето на Павлов.

Или накратко, учениците не срещат човешко отношение и съответно за тях то става нещо странично и маловажно. Изтикано в подсъзнанието. Но то си работи дори и на подсъзнателно ниво. И после депресии, симптоми и пр. Колко от бабите ни са имали депресии? И колко от младите сега? Бабите ни по-доволно ли са живяли? ....

Аз не разбирам как учениците ще възприемат понятията за добро и зло и др. нравствени, недоказуеми, но и фундаментални за обществото неща. Те израстват в среда от правила, в която правилата са по-важни от хората. И това нещо като го преувелича и разтегля във времето (това е моя критерий за това накъде водят някои неща) учениците се превръщат в бройлери. Не знам дали си гледал филма "идиокрация", той е добра илюстрация.

Ами да им се дават на учениците дискове и да слушат и се изпитват от къщи!? Дисковете са от министерството на образованието и накрая ученика се логва, взема си изпита и си получава дипломата. Къв е проблема? А нататък отиват нещата.

Човека има материална и нематериална (духовна) част. Дори мисълта е от духовната част. Там са и въпросите дори относно материалната част - как, защо, дали и пр.

Материалната част може да се опише, докаже, разбере и покаже. Но нематериалната може да се опише и пак да не се разбере. В тази част е философията, изкуствата и най-ниската част на духовното - религиите.

Та,

тези неща трябва да се разискват дори и да не водят до приложение. Поне да се изложат различни гл.точки.

Редактирано от sirius
  • Потребител
Публикува

Съмнявам се, че 'учебния отдел' ще свърши работа. Първо по какъв критерий ще става назначаването там. Какво образование или специалност ще се искат? Второ колко ще бъдат, в какви и колко помещения ще бъдат настанени. Определено си трябват отделни помещения. Трето учителите ще бъдат принудени да работят на по-ниска заплата, а да има заплати а таи нова бюрокрация. Предполагам даже, че ако се направи анкета сред даскалите, огромното мнозинство ще предпочете да се кара по сегашния начин, отколкото да се отделят пари за такъв вид бюрокрация, пък и знаем, че бюрокрацията сама по себе си не е решение. Накрая, училището съвсем не е и не ну е работа да е Университет. То е задължително до определено ниво, а Университета не е. Учителя не е лектор, който си изчита лекцията и после само изпитва. А даже в университетите има асистенти които провеждат практичната част, семинарите и колоквиумите. И наистина накрая, аз не зная д-ва в която има такава практика.

Според колегата Историк, Учителя освен да преподава трябва и да възпитава. Аз не споделям тази идея, по-точно считам, че възпитанието е малка част, защото просто учителя няма нито такава възможност, нито такова обучение, нито пък мотивация за това (пиша за огромната част не за изключенията). Въвеждайки тази практика и малкото връзки между ученика и учителя се късат тотално. Ученика не е студент, той е още дете има нужда от класната, има нужда от някакво по-лично отношение.

Всички ние взаимно възпитаваме нашите деца - в къщи,в училище,на улицата и т.н.И тъй като учителите са вторите след родителите,които прекарват най-много с подрастващите то те съзнателно или не възпитават чрез личния си пример.Децата много точно дават оценка на учителите - едни уважават,към други се отнасят пренебрежително.Проблемът е че много язви в нашето общество са се проявили и това няма как да не се отрази и върху учителите и образованието.Проблемът също е и финансов,но едва ли е много далновидно от страна на държавата да пести от образование в 21 век.Трябва да се мисли за бъдещето,не само за днешния интерес.

Аз смятам,че паралелки от 25 човека са много и имаше възможност преди години те да намалят бройката си ,вместо например да се съкращават учители,но това е свързано с финанси пак.

  • Потребител
Публикува

Не знам защо изместихте темата и се съсредоточихте върху средното образование.

Вярно е, че то е важно и "произвежда продукта", който постъпва на входа на висшето.

Темата обаче е друга.

Тезата "висшето образование е такова защото средното има проблеми" е само донякъде вярна. Според мен тя дори е вредна, защото подхвърля топката в чуждия двор и е чудесно оправдание на ръководствата на университетите за слабите им резултати.

Дайте да се върнем на темата и да видим какво можа да се направи за висшето ни образование тук и сега, при тези условия и с тези младежи, които така или иначе вече имат (или скоро ще имат) средно образование.

  • Потребител
Публикува (edited)

Според мен основната вина за лошото образование е на посредствените учители, ами голяма част от моите учители бяха посредствени, какво да правим - аз знаех много, ама много повече от учителите ни по география, история испански и други хуманитарни дисциплини. а учителите бяха посредствени, щото висшето ни очбразование е посредствено, и кьораво, куцо и сакато взима диплома, и както и друг път съм казвал, без значение дали ви харесва или не, който го може, расте нагоре в кариерата, става доцент, който не го може толкова, става учител. на пръсти се броят тези, които си обичат професията, и го правят по призвание.

виждате какво става в класическата. нима родителите са виновни? или децата?

така става, като спортни журналистки огравяват престижни лицеи.

затова

първа стъпка за по-добро образование е уволнението на учителите по физическо, що за безумие, никаква работа не вършат, ама заплата взимат нали. ликвидиране на спортните дисциплини - децата сами си се оправят най-добре с една топка, няма нужда от бюждет по физическо. и закриване на измисления спортен университет - хаха безумие професор по карате или доцент по тенис. абе къде се намират тия бе?

е не мога да се съглася, че трябва помощен отдел, който да върши работата на учителите. И аз искам да имам антураж секретарки, които ма ди вършат неприятната работа, ама не става така.

освен това, темата е за висшето образование, не за средното.

Редактирано от alvassareiro
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

В частните училища паралелките съдържат по около 10-15 деца.

В държавните и общинските училища минималната бройка за съставяне на клас е 16 деца. В някои случаи има възможност паралелките да бъдат съставени от минимум 13, дори - 10 деца. Аз съм бил класен ръководител на паралалка осмокласници, наброяваща 7 деца. Но това беше в едно село. В града това не се допуска. Там една паралелка съдържа минимум 25, и максимум 31 деца. Даже няколко софийски училища щели да намалят броя на учениците в паралелките си, за да може тези бройки (ученици) да се влеят в други училища, в които не достигат деца.

Колкото по-малък е броят на учениците или на студентите в клас/група, толкова повече индивидуално внимание може да получи всеки един от тях.

---

Спокойно, темата се отнася за всички видове образование. Не можеш да построиш солидна сграда без основи. Не може първият етаж да е от глина или слама, а по-горните етажи - от бетон и тухли.

Редактирано от ISTORIK
  • Глобален Модератор
Публикува

Как ще възприемете следните идеи...

- Във всяко българско училище, наред с физкултурата (преди или след часовете обаче, в зависимост от смяната, в която се учи) като ЗИП (задължително избираема подготовка) или СИП (свободно избираема подготовка) да се изучават бойни изкуства? Например - карате, джудо, таекуондо, борба, бокс, муай тай, винг чун, тай чи и други по избор на болшинството ученици.

- Да се въведе ЗИП (или СИП) по шахмат (има такава програма на ЕС).

http://www.nauka.bg/a/%D1%88%D0%B0%D1%85%D0%BC%D0%B0%D1%82%D1%8A%D1%82-%D1%89%D0%B5-%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%B5-%D1%87%D0%B0%D1%81%D1%82-%D0%BE%D1%82-%D1%83%D1%87%D0%B8%D0%BB%D0%B8%D1%89%D0%BD%D0%BE%D1%82%D0%BE-%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%B0%D0%B7%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%B5-%D0%B2-%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%BE%D1%82-%D0%B5%D0%B2%D1%80%D0%BE%D0%BF%D0%B5%D0%B9%D1%81%D0%BA%D0%B8%D1%8F-%D1%81%D1%8A%D1%8E%D0%B7

---

Алвасарейро може да коригира тази идея в посока, че не - нареед с часовете по ФП, а - вместо тях.

---

По физкултура предимно се играят футбол, волейбол и баскетбол, а това няма много голямо практическо значение в живота (ако не станеш състезател или спортист в някоя от тези дисциплини).

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

- "Аре да се басираме колко нови идеи ще има! Освен твоите де, приемаш ли? Сложно е, но ще направим критерии за нови идеи и отсявката за малоумност (като например даскали да се назначават от скамейката за министър на обраованието и там в целия ресор)."

Не се хващам на басове. Безсмислено е. Басът нищо не докзва. Не зная колко идеи ще се натрупат тук, дали само аз ще давам идеи или и други ще се включат.

Аз никъде не предлагам учители да стават министри.

Идеите ми може и да ти се струват малоумни, но аз отдавам това на факта, че ти не си учител и си много далеч от сферата на науката и образованието, в сравнение с други, които имат много по-задълбочен допир до ученици и студенти.

Ако ти като родител имаш поглед над дъщеря си и съучениците й, някои други сме учители и университетски преподаватели и сме се сблъсквали и с меда, и с катрана в тези професии и в проблематиката, свързана с подобрения в сферата на науката и образованието.

Ако на теб ти се струва, че идеите не са добри, предложи свои идеи, да видим, с какво те ще са по-добри от тези на останалите. Ако нямаш какво да кажеш, а само ще празнословиш, колкото да преливаш от пусто в празно, може да спреш да спамиш в темата. От това няма полза. Само може да отблъснеш потребителите. Май точно това е целта ти, а?

Редактирано от ISTORIK
  • Глобален Модератор
Публикува

Кое?

  • Потребител
Публикува

Добре де, къде в Европа и Америка масовото средно образование е на "супер ниво"? Как нивото на българските ученици е добро за чуждите университети (с някои изключения) и те нямат проблеми там (като изключим финансовите), а за българските същите ученици не стават.

  • Глобален Модератор
Публикува

М... Що? Бойните изкуства създават полезна култура на движение (учиш се да дишаш правилно, да ходиш, да падаш, да правиш кълбета, гимнастика, техники за защита и нападение...), възпитават в дух на уважение и дисциплина.

А какви са твоите конрааргументи?

  • Потребител
Публикува

Как ще възприемете следните идеи...

- Във всяко българско училище, наред с физкултурата (преди или след часовете обаче, в зависимост от смяната, в която се учи) като ЗИП (задължително избираема подготовка) или СИП (свободно избираема подготовка) да се изучават бойни изкуства? Например - карате, джудо, таекуондо, борба, бокс, муай тай, винг чун, тай чи и други по избор на болшинството ученици.

- Да се въведе ЗИП (или СИП) по шахмат (има такава програма на ЕС).

http://www.nauka.bg/a/%D1%88%D0%B0%D1%85%D0%BC%D0%B0%D1%82%D1%8A%D1%82-%D1%89%D0%B5-%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%B5-%D1%87%D0%B0%D1%81%D1%82-%D0%BE%D1%82-%D1%83%D1%87%D0%B8%D0%BB%D0%B8%D1%89%D0%BD%D0%BE%D1%82%D0%BE-%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%B0%D0%B7%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%B5-%D0%B2-%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%BE%D1%82-%D0%B5%D0%B2%D1%80%D0%BE%D0%BF%D0%B5%D0%B9%D1%81%D0%BA%D0%B8%D1%8F-%D1%81%D1%8A%D1%8E%D0%B7

---

Алвасарейро може да коригира тази идея в посока, че не - нареед с часовете по ФП, а - вместо тях.

---

По физкултура предимно се играят футбол, волейбол и баскетбол, а това няма много голямо практическо значение в живота (ако не станеш състезател или спортист в някоя от тези дисциплини).

Пак опирме до това кой ще финансира това, кои ще го преподават. А защо точно шах и бойни икуства, аз примерно искам бридж щото от това разбирам пък и в Полша отдавна е въведено. Аха ясно защо ;)! То пък от бойните изкуства, хеле пък от шаха гояма практическа полза има!

- "Аре да се басираме колко нови идеи ще има! Освен твоите де, приемаш ли? Сложно е, но ще направим критерии за нови идеи и отсявката за малоумност (като например даскали да се назначават от скамейката за министър на обраованието и там в целия ресор)."

Не се хващам на басове. Безсмислено е. Басът нищо не докзва. Не зная колко идеи ще се натрупат тук, дали само аз ще давам идеи или и други ще се включат.

Аз никъде не предлагам учители да стават министри.

Идеите ми може и да ти се струват малоумни, но аз отдавам това на факта, че ти не си учител и си много далеч от сферата на науката и образованието, в сравнение с други, които имат много по-задълбочен допир до ученици и студенти.

Ако ти като родител имаш поглед над дъщеря си и съучениците й, някои други сме учители и университетски преподаватели и сме се сблъсквали и с меда, и с катрана в тези професии и в проблематиката, свързана с подобрения в сферата на науката и образованието.

Ако на теб ти се струва, че идеите не са добри, предложи свои идеи, да видим, с какво те ще са по-добри от тези на останалите. Ако нямаш какво да кажеш, а само ще празнословиш, колкото да преливаш от пусто в празно, може да спреш да спамиш в темата. От това няма полза. Само може да отблъснеш потребителите. Май точно това е целта ти, а?

Не ти предлагаш, а друг и не съм те обвинил в малоумност.

Ти от позицията си на преподавател какво точно желаеш? Само преподаватели ли да имат право на предложения. А пък имам право от поицията на родител да критикувам тези предложения!

Значи така, след като те критикувам това е спам, а ;)?

  • Потребител
Публикува

училището трябва да посвещава в наука не да проповядва насилие. бойните изкуства са най голямата глупост която съм чувал.

Бойните изкуства въобще не проповядват насилие, това в тяхната философия го има най-малко.

  • Потребител
Публикува

Средното образование запада навсякъде. За да могат учениците да изкарат матурите си във Франция, критериите се намаляват с всяка година. Защото не успеят ли да завършат, става страшно. Какво ще работят, какво ще правят? Държавата не може да си позволи да създава криминален контингент от тези хора.

Така.

Изкаралите матури влизат да учат висше образование. Както знаете, няма кандидат-студентски изпити във Франция. Но карат нещо като "подготвителна" година в първи курс. В първи курс се случва от поток от 4000 първокурсници по медицина в един малък провинциален град като Бордо да окапят 90%, за да може да продължат едни 400 във втори курс. А ще завършат вероятно 100 или 200. Това е нормалното. Невъзможно е да имаме едни 4000 завършили на година - какво ще правят!? Къде отиват окапалите? Учат всичко останало - биология, екология и каквото се сетите по направление на биологическото направление.

Защо системата е такава във Франция? Ами защото е такава - на всеки първокурсник държавата брои едни пари на университета. И понеже първокурсниците са едни 80% от всички студенти, значи формират и 80% от бюджета : ) който пристига по линия на студентите.

По биология в първи курс имат изпит на края - е, 80% бяха двойки миналата година - студенти на въпрос какво е ДНК не могли да отговорят!? Пишели неща от сорта "бедна ви е фантазията". И това беше трагедия, защото по принцип в биологията трябваше само 70% да са двойките : )

Колегите се оплакват, че студентите не ги слушали изобщо, спели по банките. Аз нямам такива наблюдения.

...

Според мен ако трябва да се направи нещо в България за образованието, то това трябва да бъде - съкращаване на абсолютно всички от сферата на образованието и обявяване на конкурси за всички длъжности. Удвояване на заплатите и ще видите, че ще "изскочат" качествени учители от "нищото". Аз бих работил като учител, например. Мога да уча децата на доста работи... но не и при това заплащане и при тези условия на труд.

...

Очевидно е, че самата система няма желание да се променя. Тя се е стабилизирала. Трябва да дойде някой и да им дръпне килимчето под краката на феодалните старци (щото и БАН обучават доста студенти, не само "правят наука").

  • Потребител
Публикува

Могат ли качествените учители да научат ученици, които нарушават дисциплината, целенасочено пречат на учебния процес или просто не ходят на училище? Защото университетите във Франция може да събират куцо и сакато, за да вземат субсидии за това, но после им пере секирата, а в България бюджета се определя ежегодно от записаните ученици. Покриват се и отсъствия, търпят се издевателства от ученици, пишат се тройки по милост на идиоти, за да не избягат в друго училище...



Е, да учиш някой да се бие, си е крайна форма на насилие, както и да го погледнеш.


Не е така. Може да го погледнеш и като самозащита. Ако някой те научи да бягаш, то не е непременно за да гониш другите, а и за да им избягаш или за да не закъснееш за училище. Да се биеш не е образователно/формиращо личността, но да изучаваш бойни изкуства - е. То затова се казват "изкуства", а не "тупалка след часовете" защото възпитава и в християнските добродетели, като взаимопомощ, да не нараняваш по-слабия, но и да си способен да помогнеш на нуждаещия се. Бойните изкуства без своята доктрина, етична основа, не биха били изкуства. Приучаването към търпение, смирение, благородство, доброта няма нищо общо с насилието. Бойните изкуства са първо философия и второ физическа подготовка. Затова и в своето име често имат думичката "път". Защото има път на израстване и помъдряване.

Сори за офтопика.

  • Потребител
Публикува

Само че бойни изкуства например за момичета надали ще бъде прието с въодошевление и от ученичките и от родителите. Що например да не са латино танци или класически? Въобще вкарването на още дисциплини в учебния процес независимо дали са СИП или ЗИП или ще натовари повече учениците или ще 'изяде' часове за по-полени предмети. А съответното дете или амбициоен родител винаги може да намери някакъв клуб за тези неща.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!